Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 677
Offentligt
1795778_0001.png
Afrapportering
til Miljø- og
Fødevareministeriet
Udarbejdet af Madkulturen
December 2016
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0002.png
1/9
Kloge Fødevareindkøb
Afrapportering til Miljø- og Fødevareministeriet
Indledning
Denne rapport beskriver de indsatser, der er gennemført, og de resultater der er opnået i regi af projektet
Kloge Fødevareindkøb, som Madkulturen har varetaget projektledelsen af for Miljø- og Fødevareministeriet i
2013-2016.
Opsummering af Kloge Fødevareindkøb
Da projektet blev igangsat i 2013 blev der foretaget offentlige fødevareindkøb for 4 mia. kr. årligt. Samtidig
ønskede flere regioner og kommuner mere økologi og lokale fødevarer i deres indkøb i forbindelse med deres
omlægning af de offentlige køkkener til økologi. De oplevede dog barrierer i indkøbsaftalerne, hvilket
regeringen valgte at sætte fokus på i Økologiplan 2020. Derfor blev Kloge Fødevareindkøb igangsat for at
lette adgangen til offentligt indkøb af økologiske og lokale fødevarer.
Fra 2013 – 2016 har Kloge Fødevareindkøb rådgivet 38 af landets 98 kommuner, 4 ud af 5 regioner, og 5 ud
af 13 indkøbsfællesskaber og statslige organisationer. Rådgivningen er i løbet af årene blevet tilbudt til alle
kommuner, regioner og statslige organisationer, hvor der i første omgang blev fokuseret på dem, der har
modtaget midler fra NaturErhverv til økologisk omlægning. Kloge Fødevareindkøb har derudover rådgivet
Staten og Kommunernes Indkøbsfællesskab (SKI) om behovet for at åbne op for økologiske og lokalt
producerede fødevarer i forbindelse med deres udarbejdelse af indkøbsaftaler på fødevareområdet, som mere
end halvdelen af landets kommuner efterfølgende har tilsluttet sig.
Kloge Fødevareindkøb havde, ud over rådgivning til offentlige indkøbere og udbudsjurister, også målsætninger
om, at styrke samarbejdet mellem det offentlige og de private aktører, samt internt i offentlige organisationer,
såvel som at gøre de erfaringer, der blev draget gennem projektets forløb, tilgængelige for alle med interesse
for fødevareindkøbsområdet. Det er bl.a. sket gennem udviklingen af hjemmesiden klogefødevareindkøb.dk,
hvor man finder en række cases og værktøjer, såsom indkøbstekniske skabeloner og vejledninger, der også
fremover kan benyttes af alle aktører, der har som mål at arbejde med at få flere økologiske og lokale
fødevarer i de offentlige køkkener.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0003.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
2/9
Indholdsfortegnelse
Indledning ............................................................................................................................................. 1
Opsummering af Kloge Fødevareindkøb .................................................................................................... 1
Baggrund............................................................................................................................................... 3
Organisering .......................................................................................................................................... 3
Indsatser ............................................................................................................................................... 4
Målgruppe ............................................................................................................................................. 4
Mål og succeskriterier ............................................................................................................................. 4
Målsætninger ......................................................................................................................................... 4
Succeskriterier: ...................................................................................................................................... 5
Resultater og indsatser i forhold til succeskriterierne .................................................................................. 5
Succeskriterie 1 og 2 .............................................................................................................................. 5
Succeskriterie 3 ...................................................................................................................................... 6
Succeskriterie 4 ...................................................................................................................................... 6
Succeskriterie 5 og 6 .............................................................................................................................. 7
Succeskriterie 7 ...................................................................................................................................... 7
Succeskriterie 8 ...................................................................................................................................... 8
Succeskriterie 9 ...................................................................................................................................... 8
Evaluering ............................................................................................................................................. 9
Konklusion ............................................................................................................................................. 9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0004.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
3/9
Baggrund
I forbindelse med aftale om udmøntning af Grøn pulje, juli 2013, blev der indgået en aftale mellem
Enhedslisten og regeringen om etablering af en Task Force for grønne indkøb i offentlige køkkener og afsat en
finansiering på 12,4 mio. kr. i perioden 2013-2016. Dette blev til projektet ”Kloge Fødevareindkøb”.
Ideen om etablering af en Task Force for grønne indkøb i offentlige køkkener stammer fra et fælles oplæg
udarbejdet af Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening, Københavns Madhus og Madkulturen. I
oplægget fra disse organisationer fremgik følgende om formålet og målgruppen:
”Formålet med en Task Force er at tilbyde rådgivning, der kan fremme grønne offentlige indkøb på
fødevareområdet – herunder understøtte inddragelsen af mere økologi i de offentlige køkkener,
fremme kvalitet på tallerkenen i den offentlige bespisning, samt stimulere til produktudvikling og
innovation hos fødevareproducenter og i køkkenerne.
Etablering af en Task Force vil samtidig medvirke til at sikre en smidig og ressourceeffektiv
gennemførelse af fødevareudbud med et betydeligt besparelsespotentiale.
Den primære målgruppe for Task Forcens rådgivningstilbud er indkøbsansvarlige og udbudsjurister i
98 kommuner, 5 regioner og de statslige institutioner. Sekundær målgruppe vil også være grossister,
omlægningskonsulenter og deres partnere.”
I selve aftaleteksten for udmøntning af grøn pulje mellem Enhedslisten og Ministeren for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri er følgende angivet om Task Force for grønne indkøb til offentlige køkkener:
”I kæden fra køkken til producent kan der være barrierer for grønne indkøb i offentlige
køkkener, herunder for indkøb af mere økologi og flere lokale råvarer. For at fremme særligt
økologiske men også lokale indkøb i offentlige køkkener nedsættes i et offentligt-privat
samarbejde en Task Force, som kan rådgive fødevareindkøbere i det offentlige. Målgruppen er
indkøbsansvarlige og udbudsjurister i kommuner, regioner og stat. Rådgivningsaktiviteterne skal
fokusere på vejledning i forbindelse med sammensætningen af udbud (SKI-aftaler m.v.). Task
Forcens rådgivning skal i første omgang rettes mod de instanser, der har modtaget midler fra
NaturErhvervstyrelsen til økologisk omlægning
af offentlige køkkener herunder prioritering if. til
ambitionsniveau
.”
Organisering
Kloge Fødevareindkøb har været igennem to forskellige faser rent organisatorisk:
1)
Offentligt-privat samarbejde, hvor der var nedsat en styregruppe med Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening, Københavns Madhus, Fødevarestyrelsen og Fødevareministeriets
departement.
Miljø- og Fødevareministeriet tog ejerskab af Kloge Fødevareindkøb, og styregruppen blev nedlagt,
da flere af aktørerne ønskede at bidrage til opgaveløsningen, hvilket de ville være inhabile i forhold
til, hvis de sad i styregruppen.
2)
Madkulturen har varetaget projektledelsen gennem hele forløbet.
I 2015 gennemførte Miljø- og Fødevareministeriet et udbud med 4 delaftaler af ydelser i form af rådgivning og
udvikling af en række værktøjer til offentlige indkøbere, der skulle gennemføres i regi af Kloge
Fødevareindkøb. Københavns Madhus vandt 3 ud af 4 delaftaler i udbuddet, og indgik kontrakt med Kloge
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0005.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
4/9
Fødevareindkøb om varetagelse af opgaverne i november 2015. Landbrug og Fødevarer ønskede ikke at indgå
kontrakt om gennemførelse af delaftale 4, som de vandt.
Indsatser
Kloge Fødevareindkøb har gennemført indsatser, der kan kategoriseres i tre forskellige faser:
2013-2014
Etablering
Projektudvikling
Behovsanalyse
Rådgivningstest
Vidensindsamling
Kommunikation og
formidling
2015
Effektuering
Udbud
Rådgivning, inkl. af
SKI
Netværksaktiviteter
Kommunikation og
formidling
2016
Forankring
Rådgivning
Netværksaktiviteter
Udvikling af værktøjer
Udvikling af hjemme-
side
Kommunikation og
formidling
Evaluering
Målgruppe
Kloge Fødevareindkøb har været målrettet to forskellige målgrupper – en primær og en sekundær.
Den primære målgruppe for Kloge Fødevareindkøb har været de offentlige indkøbere og udbudskonsulenter.
Det er dem rådgivningen er blevet målrettet til, og det var også dem, der er udviklet værktøjer til.
Den sekundære målgruppe har været øvrige interessenter på området. Det være sig:
-
Private leverandører, dvs. grossister som Dansk Cater, Catering Engros og Hørkram, der sælger til
det offentlige
-
Producenter, der sælger deres produkter til det offentlige som regel via grossisterne
-
Politiske aktører som borgmestre, regionsformænd og lokalpolitikere med interesse i at åbne op for
indkøb af lokale fødevarer
-
De offentlige køkkener der køber ind ud fra indkøbsaftalerne
-
Borgere, der har interesse i, hvad der bliver serveret for børn og ældre på de offentlige institutioner,
-
Øvrige aktører, der arbejder på indkøbsområdet eller med økologiomlægning, herunder
Udbudsportalen under KL, foreningen for offentlige indkøbere IKA, Forum for bæredygtige indkøb,
Fødevarestyrelsens Økologiteam, m.fl..
Mål og succeskriterier
Kloge Fødevareindkøb havde til formål at åbne op for offentligt indkøb af økologiske og lokale fødevarer
gennem fire målsætninger. Der blev derudover opstillet en række succeskriterier, der blev revideret en smule i
forbindelse med reorganiseringen i 2015.
Målsætninger
-
-
-
-
At yde rådgivning til indkøbsansvarlige og udbudsjurister i kommuner, regioner og stat om indkøb af
økologiske og lokale fødevarer.
At understøtte samarbejde i værdikæden fra indkøb og køkken til leverandør og producent.
At styrke det tværfaglige samarbejde internt i offentlige organisationer om indkøb af fødevarer.
At formidle viden om offentligt indkøb af fødevarer.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0006.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
5/9
Succeskriterier:
De endelige succeskriterier for Kloge Fødevareindkøb lyder:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Indsatsen har været i kontakt med minimum 75 % af kommunerne og alle fem regioner samt en
række statslige organisationer.
Der er tilbudt rådgivning til alle kommuner, regioner og statslige organisationer, som deltager i
tilskudsprojekter om økologisk omlægning af køkkener.
Der er udviklet værktøjer, som kan bidrage til at øge offentligt indkøb af økologiske og lokale
fødevarer.
Der har løbende gennem projektet været dialog med leverandørmarkedet.
Indsatsen har bidraget til at styrke det tværfaglige samarbejde om indkøb af fødevarer internt i
offentlige organisationer.
Viden om offentligt indkøb af økologiske og lokale fødevarer er indsamlet, gjort tilgængelig og
formidlet.
Indsatsen har løbende haft dialog og samarbejde med netværk, partnerskaber og myndigheder, som
er centrale for offentlige indkøb i Danmark.
Indsatsen har styrket opmærksomhed på grønne offentlige indkøb af fødevarer og har medvirket til
at påvirke rammevilkår for afsætning af økologiske og lokale fødevarer.
Rådgivningskoncept og værktøjer der udvikles i projektet bliver gjort offentligt tilgængelige, hvilket
sikrer et liv efter projektets udløb.
Resultater og indsatser i forhold til succeskriterierne
Det følgende er en gennemgang af hvordan succeskriterierne er blevet indfriet.
Succeskriterie 1 og 2
1.
2.
Indsatsen har været i kontakt med minimum 75 % af kommunerne og alle fem regioner samt en
række statslige organisationer.
Der er tilbudt rådgivning til alle kommuner, regioner og statslige organisationer, som deltager i
tilskudsprojekter om økologisk omlægning af køkkener.
Kloge Fødevareindkøb har igennem projektets tre års levetid været i kontakt med samtlige 98 kommuner, alle
fem regioner, en række statslige organisationer og indkøbsfællesskaber som SKI. I 2014 blev alle kommuner,
der har køkkener, som har modtaget midler til økologiomlægning, kontaktet med et tilbud om rådgivning. I
2015 blev samtlige 98 kommuner og 5 regioner kontaktet telefonisk, med samme tilbud. I 2016 blev samtlige
ministerier kontaktet. Tilbuddet er blevet markedsført i egne, og øvrige aktørers nyhedsbreve, såvel som
gennem pressen.
Kloge Fødevareindkøb har i løbet af 3 år rådgivet:
38 af de 98 kommuner
4 ud af 5 regioner
5 ud af 13 indkøbsfællesskaber, herunder SKI
3 større statslige organisationer
Fødevarestyrelsen har sendt en opgørelse over offentlige køkkener, der har modtaget midler fra NaturErhverv
til økologiomlægning frem til 2016. De ligger spredt i 25 kommuner og 3 regioner. Kloge Fødevareindkøb har
rådgivet 14 af de kommuner, og alle 3 regioner, der har køkkener, som har modtaget midler til
økologiomlægning fra NaturErhvervsstyrelsen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0007.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
6/9
I bilag 1 findes en udførlig liste med, hvilke kommuner, regioner og øvrige organisationer, der har modtaget
rådgivning og hvorvidt de har modtaget rådgivning af Københavns Madhus, og/eller af rådgivere, der var
tilknyttet før dem. I bilaget fremgår det også, hvem der har modtaget midler til økologiomlægning.
Madkulturen har været hotline for henvendelser med anmodning om rådgivning, og har derfor, særligt de
første år, deltaget aktivt i den indledende fase af rådgivningsforløbene. Madkulturen har oprettet en database
med noter fra hvert enkelt rådgivningsforløb, og har derudover løbende kvalitetskontrolleret rådgivningen
gennem evalueringer.
Succeskriterie 3
3.
Der er udviklet værktøjer, som kan bidrage til at øge offentligt indkøb af økologiske og lokale
fødevarer.
Københavns Madhus fik til opgave at udvikle en række værktøjer til Kloge Fødevareindkøb:
Guide til offentlige fødevareindkøb
Guide til controlling af fødevareaftaler
Vejledning om offentlige indkøb af bæredygtige og lokale fisk
Vejledning om lokale fødevareindkøb
Sortimentslister til økologiske køkkener
Værktøj til beregning af fødevareindkøbsbehov
Sæson-værktøj
Manual til sensoriske tests
Værktøjerne er blevet udviklet i 2016. Madkulturen har med sparring, statusmøder og kommentering på
udkast gennemført omfattende controlling af opgaven. For at sikre, at værktøjerne blev udviklet, så de kan
bruges af offentlige indkøbere og udbudskonsulenter, har Madkulturen afholdt en række brugertest, hvor
repræsentanter fra de private aktører såvel som de offentlige indkøbere blev præsenteret for udkast til
værktøjerne, og fik mulighed for at kommentere på det. Madkulturen arrangerede de første brugertest i juni
2016, og de sidste i september 2016. Brugerne har udtrykt, at de finder værktøjerne meget anvendelige.
Succeskriterie 4
4.
Der har løbende gennem projektet været dialog med leverandørmarkedet.
I den første organisatoriske fase af Kloge Fødevareindkøb blev der afholdt dialogmøde med repræsentanter
fra leverandørerne, der skulle udgøre en brugergruppe for Kloge Fødevareindkøb. I den anden organisatoriske
fase blev tanken om brugergrupper erstattet med en mere løbende dialog gennem orienteringsmøder,
eksempelvis med producentsammenslutningen Catering Forum.
Madkulturen fik også mulighed for, på vegne af Kloge Fødevareindkøb, at varetage tovholderrollen i netværket
”IKA tænketank for fødevarer”. IKA, der er Foreningen af Offentlige Indkøbere, har etableret en række
tænketanke, dvs. netværk hvor offentlige indkøbere mødes med de private aktører og drøfter fælles
udfordringer på et givent område, eksempelvis indkøb af fødevarer. Tænketanken for fødevarer er vokset
betragteligt i de par år, hvor Madkulturen har varetaget tovholderrollen, og bliver nu omtalt som den bedst
fungerende tænketank. I dag omfatter netværket 45 medlemmer, som udgøres af repræsentanter fra de tre
store grossister, producenter og offentlige indkøbere, der mødes 3-4 gange om året. IKA tænketank for
fødevarer har været et godt forum for videndeling med leverandørmarkedet, og tovholderrollen er nu
overdraget til Køge Kommune.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0008.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
7/9
Succeskriterie 5 og 6
5.
6.
Indsatsen har bidraget til at styrke det tværfaglige samarbejde om indkøb af fødevarer internt i
offentlige organisationer.
Viden om offentligt indkøb af økologiske og lokale fødevarer er indsamlet, gjort tilgængelig og
formidlet.
Succeskriterie 5 er hovedsageligt opnået gennem de mange individuelle rådgivningsforløb, hvor Kloge
Fødevareindkøb har kunnet henvise til andre offentlige aktører, der havde erfaringer med det emne, som man
modtog rådgivning om.
Der ud over er både succeskriterie 5 og 6 opnået ved, at der løbende er blevet beskrevet eksempler, som
kunne være til inspiration, i det nyhedsbrev Kloge Fødevareindkøb 8 gange har sendt ud til ca. 300
modtagere, herunder samtlige offentlige indkøbere i Danmark. Ud over eksempler til inspiration er der i
nyhedsbrevet blevet delt relevant viden, som er indhentet i projektet.
Desuden er der blevet udarbejdet cases om Bornholm, Ringkøbing-Skjern og Odense i forbindelse med en
kommunikationskampagne, Kloge Fødevareindkøb gennemførte i forbindelse med kommunernes tilslutning til
SKI aftalerne. Kloge Fødevareindkøb fremsendte et brev til samtlige borgmestre, regionsformænd og
økonomiudvalgsmedlemmer for at informere dem om mulighederne for at undlade at tilslutte grupper af
fødevarer, som man gerne ville købe lokalt i stedet. Politikerne blev opfordret til at få deres indkøbsafdelinger
til at henvende sig, hvis de ønskede at vide mere om, hvordan de fremover kunne købe lokale varer, samtidigt
med at de tilsluttede sig SKI aftalerne på de øvrige varer. Det førte til at 11 kommuner henvendte sig. Casene
blev formidlet på Madkulturens hjemmeside, under en beskrivelse af Kloge Fødevareindkøb.
SKI kampagnen var også målrettet medierne, hvorfor der blev bragt 15 artikler om emnet i fagblade og øvrige
medier. Der er der ud over løbende blevet gennemført PR, hvilket regelmæssigt har ført til omtale i medierne,
bl.a. fagblade som Danske Kommuner og Kost & Ernæringsforbundets fagblad.
Afslutningsvist blev der gennemført en kommunikationskampagne i forbindelse med afrundingen af Kloge
Fødevareindkøb, hvor der blev gennemført to surveys af henholdsvis danskernes holdning til, hvilken type
fødevarer det offentlige bør købe, og indkøbernes forventning til, hvilken type de vil blive bedt om at købe
fremover. Den viden blev formidlet i pressemeddelelser til nationale, regionale og lokale medier, samt
fagblade, hvilket førte til 6 artikler bl.a. i Altinget og radioindslag i DR P4 KBH og P1.
Succeskriterie 7
7.
Indsatsen har løbende haft dialog og samarbejde med netværk, partnerskaber og myndigheder, som
er centrale for offentlige indkøb i Danmark.
Madkulturen har, ud over de oprindelige partnere Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening og
Københavns Madhus, haft kontakt til et bredt spektrum af interessenter fra starten af projektet, bl.a.:
o
o
o
o
o
o
o
o
Fødevarestyrelsen
Forum for Bæredygtige indkøb
IKA Foreningen for offentlige indkøbere
Catering Forum – Producent forening
Rejseholdet for Grønne Indkøb
Udbudsportalen under KL
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Dansk Erhverv – Fødevaregrossisternes brancheforening
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0009.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
8/9
De fleste interessenter har bidraget til formidlingen af nyheder fra Kloge Fødevareindkøb, både i deres
nyhedsbreve og på deres hjemmesider, og ved at invitere Madkulturen til at holde oplæg om Kloge
Fødevareindkøb på relevante netværksmøder og arrangementer.
Succeskriterie 8
8.
Indsatsen har styrket opmærksomhed på grønne offentlige indkøb af fødevarer og har medvirket til
at påvirke rammevilkår for afsætning af økologiske og lokale fødevarer.
nationalt
plan har Kloge Fødevareindkøbs rådgivning af SKI resulteret i aftaler med 100 % økologisk
sortiment, hvilket er en forudsætning for fortsat økologiomlægning af offentlige køkkener. Der ud over var der
mulighed for at fravælge varegrupper, i forbindelse med tilslutningen til SKI aftalen, hvilket åbnede op for at
kommunerne kunne vælge, hvilke varer de hellere ville købe lokalt, og fortsat tilslutte sig SKI aftalerne med
resten af varerne. Over halvdelen af landets kommuner tilsluttede sig SKI aftalerne, hvorfor rådgivningen fra
Kloge Fødevareindkøb kommer til at påvirke rammevilkår for de offentlige køkkener i disse kommuner i årene
fremover. Der ud over har Kloge Fødevareindkøb rådgivet mange af de resterende kommuner, og de fleste
regioner i forbindelse med deres udarbejdelse af indkøbsaftaler for fødevarer.
internationalt
plan har Madkulturen deltaget i en EU arbejdsgruppe, der arbejder med udviklingen af
europæiske anbefalinger for grønne offentlige indkøb af fødevarer og catering ydelser (EU GPP Criteria for
Food and Catering Services). På arbejdsgruppemødet kommenterede Kloge Fødevareindkøb på udkastet til
anbefalingerne, med henblik på generelt at hæve barren en smule mere, hvilket på sigt kan være med til at
påvirke de europæiske rammevilkår for offentlige indkøb.
Succeskriterie 9
9.
Rådgivningskoncept og værktøjer der udvikles i projektet bliver gjort offentligt tilgængelige, hvilket
sikrer et liv efter projektets udløb.
Madkulturen fik udviklet hjemmesiden
klogefødevareindkøb.dk,
hvor værktøjerne og en procesguide, der
illustrer rådgivningskonceptet, er blevet tilgængelige for offentlige indkøbere. Værktøjskassen indeholder de
værktøjer, der er udviklet af Købehavns Madhus, dvs. guide til indkøb af lokale varer, guide til indkøb af
bæredygtige fisk, beregningsværktøj af det kommende forbrug, skabelon til tilbudslister, der kan bruges ved
økologiomlægning, sæsonvejledning og guide til sensoriske test og controlling. På hjemmesiden er der også
præsenteret en række cases på danske kommuner og et par skandinaviske eksempler på aktører, der har
arbejdet innovativt med offentlige fødevareindkøb til inspiration for andre. Desuden er der en præsentation af
hvem det er, der er involveret og har en interesse i udarbejdelsen af indkøbsaftalen, som kan være med til at
styrke det samarbejde indkøberen skal have med andre, når der skal åbnes op for flere lokale fødevarer i de
offentlige køkkener. Processen i et fødevareudbud er beskrevet i et udbudshjul, ligesom både det klassiske
udbudsdesign med tilhørende variationer og et alternativ, der kan åbne op for nye muligheder, er
præsenteret, i form af en vejledning til offentlige indkøbere med tilhørende skabeloner for udbudsbetingelser,
rammeaftale, kravspecifikationer og tilbudslister.
I november 2016 kunne Madkulturen præsentere den nye hjemmeside på
afslutningskonferencen
for
Kloge Fødevareindkøb, hvor 82 offentlige indkøbere og øvrige aktører deltog. Ud over lanceringen af den nye
hjemmeside, var der oplæg fra Skive Kommune, der har fået rådgivning fra Kloge Fødevareindkøb til udvikling
af nyt udbudsdesign, der åbner op for tilbud fra lokale supermarkeder, der gerne vil levere til de mindre
institutioner såsom børnehaver, og fra Horsens Hospital, der i løbet af meget kort tid har lagt om til 60 %
økologi, og er på vej mod de 90 %. Efter frokost var der mulighed for at høre mere om værktøjerne, eller tale
med repræsentanter fra 6 kommuner og 6 øvrige aktører. Deltagerne udtrykte stor interesse for de nye
værktøjer, og værdsatte netværksmuligheden. Konferencen var en del af Grøn Indkøbsuge arrangeret af
Forum for bæredygtige Indkøb, hvor Madkulturen også året inden havde gennemført et informationsmøde for
30 deltagere om offentligt indkøb af lokale fødevarer.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 677: Slutrapport og evaluering af projektet Kloge Fødevareindkøb, fra miljø- og fødevareministeren
1795778_0010.png
Kloge Fødevareindkøb/Afrapportering
til Miljø- og Fødevareministeriet
9/9
Forankringsstrategien for hjemmesiden indebærer, at den er sikret levetid fem år frem. Herefter vil den blive
lukket ned, hvis der ikke inden da er prioriteret at opdatere indholdet, da det i så fald må betragtes som
forældet. Madkulturen, Forum for bæredygtige Indkøb, IKA og Udbudsportalens hjemmesider linker alle til
den nye hjemmeside, så den bliver markedsført herigennem, såvel som gennem deres nyhedsbreve og sociale
medier. De private leverandører og offentlige indkøbere, der har fået et særligt indblik i de tilgængelige
værktøjer på brugertest og afslutningskonferencen, vil i den nærmeste fremtid fungere som en slags
ambassadører for, hvordan værktøjerne kan bruges, og dermed vise vejen for andre.
Evaluering
Som det fremgik af seneste statusafrapporteringer, har det været nødvendigt at finde finansiering til en
grundig evaluering af projektet, hvilket har været planlagt fra projektets start, men ikke budgetlagt.
Madkulturen har siden indhentet tilbud fra tre universiteter. Opgaven er gået til Århus Universitet, der
forventes at aflevere den endelige evaluering af Kloge Fødevareindkøb april 2017. Århus Universitet
gennemførte primo 2016 en midtvejsevaluering af rådgivningsforløbene, der er vedhæftet som bilag 2.
Midlerne er fundet ved omdisponering i projektet og har således, kunnet holdes inden for projektets
økonomiske rammer. Endvidere blev der uden for oprindeligt budget fundet de nødvendige midler til en
landsdækkende markedsføringskampagne af www.klogefødevareindkøb.dk samt afholdt en konference for
væsentlige interessenter i forbindelse med lanceringen af de udviklede hjælpeværktøjer. Dette for at sikre den
nødvendige opmærksomhed omkring, og effekt af, et omfangsrigt og længerevarende projekt.
Konklusion
Ovenstående gennemgang af resultater og indsatser gennemført i regi af Kloge Fødevareindkøb viser, at
projektet har levet op til de opstillede succeskriterier, og derigennem ligeledes opnået de opstillede
målsætninger:
Der er ydet rådgivning til 38 indkøbsansvarlige og udbudsjurister i kommunerne, 4 regioner, 3 statslige
organisationer og 5 indkøbsfællesskaber, herunder SKI, om indkøb af økologiske og lokale fødevarer.
Samarbejde i værdikæden fra indkøb og køkken til leverandør og producent er understøttet gennem
netværksaktiviteter såsom varetagelsen af IKA tænketank for fødevarer.
Det tværfaglige samarbejde internt i offentlige organisationer om indkøb af fødevarer er styrket gennem
videndeling i rådgivningsforløb, såvel som gennem netværksaktiviteter og formidling af viden.
Den viden om offentligt indkøb af fødevarer, der er opnået gennem Kloge Fødevareindkøb, er formidlet
løbende gennem nyhedsbreve, PR, oplæg på arrangementer, netværksmøder og konferencer og gennem
den nye hjemmeside klogefødevareindkøb.dk med en lang række værktøjer, vejledninger og skabeloner til
offentlige indkøbere, der kan åbne op for offentligt indkøb af økologiske og lokale fødevarer.