Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 676
Offentligt
1795676_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 2. oktober 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overens-
stemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i
medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibreringen og om ophævelse af afgørelse
2013/480/EU (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet 4. oktober 2017.
Med forslaget fastsættes grænselinjerne mellem høj og god tilstand og mellem god og moderat økologisk
tilstand for medlemsstaternes metoder til biologisk bedømmelse af miljøtilstanden i overfladevandområder-
ne. Værdierne er konsistente med Vandrammedirektivets normgivende definitioner, og forslaget vurderes
dermed ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jacob Korreborg Andersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 676: Notat om godkendelse af afgørelse om interkalibrering (Vandrammedirektivet) - Komitésag
1795676_0002.png
Komitésager
Den 29. september 2017
MFVM 381
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationer-
ne i medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibreringen
og om ophævelse af afgørelse 2013/480/EU (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i
medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibreringen under Vandrammedi-
rektivet og om ophævelse af afgørelse 2013/480/EU. Med forslaget fastsættes
grænselinjerne mellem
høj og god tilstand og mellem god og moderat økologisk tilstand
for medlemsstaternes metoder til biologisk
bedømmelse af miljøtilstanden i overfladevandområderne. Værdierne er konsistente med Vand-
rammedirektivets normgivende definitioner, og forslaget vurderes dermed ikke at ændre beskyttel-
sesniveauet i Danmark og EU. Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget forventes sat til afstemning i Udvalget om Vand-
rammedirektivet 4. oktober 2017. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i med-
lemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibreringen under Vandrammedirektivet
og om ophævelse af afgørelse 2013/480/EU.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foran-
staltninger (Vandrammedirektivet).
Forslaget behandles efter forskriftsprocedure med kontrol i henhold til det i Vandrammedirektivets
artikel 21, stk. 1, nedsatte
’Udvalget
om Vandrammedirektivet’ (herefter komitéen). Hvis der er kvalifi-
ceret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen det med henblik på legalitetskontrol for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måne-
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 676: Notat om godkendelse af afgørelse om interkalibrering (Vandrammedirektivet) - Komitésag
der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig det eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret
og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig det eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet 4. oktober 2017.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte konkrete værdier for grænser mellem kvalitetsklasser i med-
lemsstaternes overvågningssystemer (metoder til biologisk bedømmelse af miljøtilstanden) som sup-
plement til de værdier, der blev fastsat med Kommissionens afgørelse 2013/480/EU, og i enkelte til-
fælde at tilpasse tidligere fastsatte værdier på baggrund af videnskabelige og tekniske fremskridt med
henblik på at forbedre deres kvalitet. De konkrete værdier, som fastsættes med forslaget, er resultat af
en interkalibrering af medlemsstaternes overvågningssystemer.
Med forslaget fastsættes, at medlemsstaterne for hver kategori af overfladevand (vandløb, søer, over-
gangsvande og kystvande) i deres overvågningssystemer skal benytte de værdier for grænser mellem
kvalitetsklasser (
mellem høj og god tilstand og mellem god og moderat tilstand
), som er resultat af interkali-
breringen, og som er fastsat i del 1 i bilaget til afgørelsen. Det fastsættes, at for biologiske kvalitetsele-
menter, for hvilke en interkalibrering ikke er fuldført, skal medlemsstaterne benytte de værdier for
grænser mellem kvalitetsklasser, som er fastsat i bilagets del 2. Endvidere fastsættes, at medlemssta-
terne kan anvende de i bilaget fastsatte metoder og værdier for grænser mellem kvalitetsklasser som
grundlag for fastlæggelse af godt økologisk potentiale for kunstige og stærkt modificerede vandområ-
der. Med forslaget ophæves endelig ovennævnte afgørelse 2013/480/EU.
I forslagets præambel er anført, at interkalibreringen af medlemsstaternes overvågningssystemer er en
proces fastlagt i Vandrammedirektivet, som skal sikre sammenlignelighed mellem medlemsstaternes
biologiske overvågningsresultater, at interkalibreringen skal ske i forhold til hver af de biologiske kva-
litetselementer for hver type af overfladevandområde, og at resultaterne skal være konsistente med de
normative definitioner af høj, god og moderat økologisk tilstand i Vandrammedirektivets bilag V. Det
er anført, at alle trin i interkalibreringen er fuldført for metoder og tilhørende værdier for grænser
mellem kvalitetsklasser nævnt i bilagets del 1, og at interkalibreringen af forskellige tekniske årsager
ikke er fuldført for metoder og tilhørende grænser mellem kvalitetsklasser nævnt i bilagets del 2, men
at disse resultater ligesom resultaterne i del 1 er konsistente med de normative definitioner i Vand-
rammedirektivets bilag V, hvorfor medlemsstaterne bør anvende de respektive værdier for grænser
mellem kvalitetsklasser i deres overvågningssystemer. Det er endvidere anført, at forskellige forhold,
herunder ny viden og nye bedømmelsesmetoder, vil kunne føre til en gennemgang af interkalibrerings-
resultaterne med henblik på en forbedring af deres kvalitet og sammenlignelighed, som vil kunne be-
rettige en opdatering af resultaterne i bilaget.
I forslagets bilag til afgørelsen fastsættes resultaterne af interkalibreringen af medlemsstaternes over-
vågningssystemer i form af konkrete værdier for
grænselinjerne mellem høj og god tilstand og mellem god og
moderat tilstand
for relevante metoder for udvalgte typer af vandløb, søer, overgangsvande og kystvan-
de. Resultaterne har været gennem
peer review
foretaget af uafhængige eksperter og er vurderet at
være konsistente med de normgivende definitioner af kvalitetsklasserne i Vandrammedirektivets bilag
V. De konkrete værdier kan være forskellige mellem medlemsstater, der deler samme type af vandom-
råder, fordi værdierne for nogle parametre er metodeafhængige.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 676: Notat om godkendelse af afgørelse om interkalibrering (Vandrammedirektivet) - Komitésag
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1001 af 29. juni 2016 om overvågning af overfladevandets, grundvandets og beskyt-
tede områders tilstand og om naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for revision af bilag 3 til bekendtgørelse nr. 1001 af 29.
juni 2016 om overvågning af overfladevandets, grundvandets og beskyttede områders tilstand og om
naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder, idet værdier for grænser mellem kvali-
tetsklasser mv., som er fastsat i dette bilag, vil skulle suppleres med de nye interkalibreringsresultater,
som er indeholdt i forslaget. Enkelte af de eksisterende værdier i bilaget vil skulle opdateres i overens-
stemmelse med opdateringerne i forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget konkretiserer bestemmelser i Vandrammedirektivet om overvågning og vurdering af over-
fladevandområdernes tilstand, men fastsætter ikke nye forpligtelser for medlemsstaterne. Forslaget
vurderes derfor ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Da de værdier for grænser mellem kvalitetsklasser, som fastsættes med forslaget, er konsistente med
de normgivende definitioner af kvalitetsklasserne i Vandrammedirektivets bilag V, skønnes en vedta-
gelse af forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Vedtagelse af forslaget vurde-
res imidlertid at kunne
bidrage til, at det ensartede beskyttelsesniveau for EU’s vandområder, som er
fastlagt med Vandrammedirektivet, bliver efterlevet i praksis.
Høring
Forslaget er i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget. Eventuelle høringssvar eftersendes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlems-
stater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Med forslaget rådes bod på udeståender i for-
hold til fastlæggelse af værdier for grænser mellem kvalitetsklasser i medlemsstaternes overvågnings-
systemer, hvilket kan forbedre kvaliteten af medlemsstaternes overvågning og bedømmelse af miljøtil-
standen i overfladevandområderne.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 676: Notat om godkendelse af afgørelse om interkalibrering (Vandrammedirektivet) - Komitésag
Resultaterne af interkalibreringen, som er indeholdt i forslaget, har været gennem
peer reviews
fore-
taget af uafhængige eksperter og er vurderet at være konsistente med de normgivende definitioner af
kvalitetsklasserne i Vandrammedirektivets bilag V. Regeringen finder, at det dermed bedst muligt på
det foreliggende grundlag er sikret, at grænserne mellem kvalitetsklasserne er fastsat miljømæssigt ens
for medlemsstaterne på tværs af EU, og at grundlaget dermed er sikret for en ensartet bedømmelse af
miljøtilstand og målopfyldelse i overfladevandområderne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4