Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 666
Offentligt
1795080_0001.png
Udkast til
Forslag
til
Lov om udstykning og salg af statslige arealer
med campingpladser
§ 1.
Formålet med denne lov er at muliggøre udstykning samt arealoverførsel og salg af statsligt ejede arealer, der er
bortforpagtede eller udlejede til campingpladser.
§ 2.
De campingpladser, der er nævnt i bilag 1, kan udstykkes og sælges med de arealer, hvorfra campingpladsen drives,
jf. de angivne kort i bilag 2
Stk. 2.
Arealerne kan alene udstykkes med henblik på videreførelse af den nuværende anvendelse som campingplads.
§ 3.
Udstykning efter loven er ikke omfattet af forbud mod udstykning og arealoverførsel i §§ 8 og 15, stk. 1 i lov om
naturbeskyttelse og i § 12 i lov om skove.
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0002.png
Bilag 1: Kort over alle salgbare campingpladser:
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0003.png
Bilag 2: Kort over de enkelte campingpladser
I.
Børsmose Camping ved Oksbøl
Adresse: Børsmose Strand 3, 6840 Oksbøl
Børsmose Camping er beliggende på matrikel 2n Børsmose By, Ål
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0004.png
II.
DCU- Camping Nærum
Adresse: Ravnebakken, 2850 Rudersdal
DCU-Camping Nærum er beliggende på del af matr. nr. 3ct, 3cz, 3d og 3cu Nærum By, Nærum
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0005.png
III.
DCU-Flyvesandet Strand Camping
Adresse: Flyvesandsvej 37, 5450 Otterup
DCU- Flyvesandet Strand Camping er beliggende på en del af matr. nr. 35b Agernæs By, Krogsbølle
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0006.png
IV.
Høve Camping
Adresse: Høve Stræde 17, 4550 Asnæs
Høve Camping er beliggende på en del af matr. nr. 2c Høve By, Asnæs
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0007.png
V.
Vejers Strand Camping
Adresse: Vejers Sydstrand 3, 6853 Vejers Strand
Vejers Strand Camping er beliggende på hele matr. nr. 5i og 5fø og dele af matr. nr. 6n Vejers By, Oksby
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0008.png
VI.
Svinkløv Camping
Adresse: Svinkløvvej 541, 9690 Fjerritslev
Svinkløv Camping er beliggende på en del af matr. nr. 9o Hjortdal By, Hjortdal
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0009.png
VII.
Nordskoven Camping, Bornholm
Adresse: Antoinettevej 2, 3700 Rønne
Nordskoven Camping er beliggende på en del af matr. nr. 72b og 104ad samt en del af 104a, Knudsker
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0010.png
VIII.
Rødhus Klit Camping
Adresse: Rødhusmindevej 25, 9490 Pandrup
Rødhus Klit Camping er beliggende på en del af matr. nr. 90d Hune By, Hune.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0011.png
IX.
DCU Camping Rågeleje
Adresse: Hostrupsvej 2, 3210 Vejby
DCU Camping Rågeleje er beliggende på hele matr. nr. 9bt Vejby By, Vejby
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0012.png
X.
Bunken Strand Camping
Adresse: Aalbækvej 288, 9982 Aalbæk
Bunken Strand Camping er beliggende på en del af matr. nr. 2b Starholm, Skagen
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0013.png
XI.
Sanddobberne Camping
Adresse: Kalundborgvej 28, 4534 Hørve
Sanddobberne Camping er beliggende på en del af matr. nr. 1eu Dragsholm Hgd., Fårevejle
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0014.png
XII.
Marstal Camping
Adresse: Egehovedvej 1, 5960 Marstal
Marstal Camping er beliggende på en del af matr. nr. 215a Gudsgave, Marstal
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0015.png
XIII.
Tunø Teltplads
Adresse: Hovedgaden 1 på Tunø
Tunø Teltplads er beliggende på en del af matr. nr. 60g Tunø By, Tunø
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0016.png
XIV.
Blokhus By Camping
Adresse: Aalborgvej 62, 9492 Blokhus
Blokhus By Camping er beliggende på en del af matr. nr. 61b Hune By, Hune
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0017.png
XV.
Nymindegab Camping
Adresse: Lyngtoften 12, Nymindegab, 6830 Nr. Nebel
Nymindegab Camping er beliggende på en del af matr. nr. 14b Lønne Præstegård, Lønne
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0018.png
XVI.
Silkeborg Sø Camping
Adresse: Århusvej 51, 8600 Silkeborg
Silkeborg Sø Camping er beliggende på en del af matr. nr. 150a, Silkeborg Markjorder
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0019.png
XVII.
Hærvejens Ro Camping
Adresse: Torvevej 2, 7352 Hampen
Hærvejens Ro Camping er beliggende på en del af matr.nr. 2cv Godrum Vrads.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1 Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget vil give staten mulighed for at udstykke og frasælge statslige arealer, hvorpå private forpagtere og kommuner
driver campingpladser. Forslaget giver således hjemmel til udstykning af de statslige arealer, som fremgår af bilag 2, på
klitfredede, strandbeskyttede og fredskovspligtige arealer, som efter naturbeskyttelsesloven og skovloven er underlagt
udstykningsforbud.
1.2 Baggrund for lovforslaget
Det følger af regeringsgrundlaget, at regeringen ønsker, at den offentlige sektor skal koncentrere sig om sine kerneopgaver,
og at regeringen derfor vil tage initiativ til, at staten påbegynder salg af sine campingpladser. De statslige arealer, hvorpå der
drives campingpladser ligger alle i områder, der er omfattet af regler, der hindrer den udstykning af arealerne, der er nødvendig
for at kunne sælge arealerne som selvstændige matrikler. Forslaget gør det således muligt at udstykke og efterfølgende
frasælge de 17 arealer, der fremgår af bilag 2.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1 Gældende ret
Ved udstykning forstås i henhold til udstykningsloven, at det registreres i matriklen, at et areal fraskilles én eller flere samlede
faste ejendomme og fremtidig udgør en ny samlet fast ejendom.
Skovlovens § 12 indeholder et forbud mod udstykning eller formindskelse ved arealoverførsel af sammenhængende
fredskovspligtige arealer. Ifølge skovlovens § 38 kan miljø- og fødevareministeren dispensere fra bestemmelsen, når særlige
grunde taler for det. Efter praksis gives der dispensation til udstykning af fredskovspligtige arealer, hvis der er tale om dele på
mindst 50 ha på gode jorder og 200-300 ha på ringere jorder. Desuden gives under nærmere betingelser dispensation til
udstykning af mindre parceller som f.eks. nedlagte skovtjenestesteder mv.
Naturbeskyttelsesloven indeholder i § 8 et forbud mod at foretage ændring i tilstanden af klitfredede arealer. Der må bl.a.
ikke opføres bebyggelse, tilplantes, hegnes, mv., og det fremgår direkte, at der ikke må foretages udstykning, matrikulering
eller arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel. Efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1, kan forbuddet mod udstykning
fraviges i særlige tilfælde.
Naturbeskyttelsesloven § 15 bestemmer, at der ikke må foretages ændring i tilstanden af strandbredder eller af andre
arealer, der ligger mellem strandbredden og strandbeskyttelseslinjen. Der må ikke etableres hegn, placeres campingvogne og
lignende, og der må ikke foretages udstykning, matrikulering eller arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel. Efter
naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1, kan forbuddet mod udstykning fraviges i særlige tilfælde.
Efter fast og langvarig praksis dispenseres kun fra naturbeskyttelseslovens § 8 og § 15, når der foreligger en ganske særlig
begrundelse herfor, herunder at der ikke ved en dispensation skabes præcedensvirkning i strid med bestemmelsens generelle
formål.
For
naturbeskyttelseslovens §§ 8 og 15’s
vedkommende gælder således, at der ikke er en dispensationspraksis, der muliggør
udstykninger af de arealer, der er omfattet af lovforslaget.
2.2 Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning skal muliggøre udstykning af de statslige arealer med campingpladser, der er omfattet af de generelle
udstykningsforbud i skovloven og naturbeskyttelsesloven med henblik på efterfølgende salg af arealerne. Forslaget omfatter
alene udstykningsmuligheder, så de konkrete statslige arealer, der fremgår af bilag 2, kan udstykkes i individuelle parceller.
Lovforslaget giver alene mulighed for udstykning og dermed ændret ejerforhold af arealerne, mens der ikke ændres på den
konkrete anvendelse af arealerne. Campingpladsen kan kun udstykkes som én samlet fast ejendom og kan ikke efter
lovforslaget udstykkes yderligere. Arealerne kan således ikke udstykkes til individuelle private rekreative formål.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
Arealerne undtages alene for forbuddet mod udstykning i skovlovens § 12 og naturbeskyttelseslovens §§ 8 og 15, og
lovforslaget ændrer således ikke på, at arealerne fortsat vil være omfattet af naturbeskyttelseslovens forbud mod ændring af
tilstanden af klitfredede eller strandbeskyttede arealer, dvs. at der bliver ikke yderligere mulighed for at fravige forbuddet mod
tilstandsændringer, end det er i dag er muligt efter de gældende regler. Fredskovspligten opretholdes ligeledes på arealerne,
således at forslaget alene fraviger udstykningsforbuddet på de fredskovspligtige arealer.
Nogle af arealerne er endvidere omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede naturtyper. Efter
naturbeskyttelseslovens § 3 er det ikke tilladt at ændre tilstanden af de beskyttede arealer, men bestemmelsen er ikke til hinder
for fastlæggelse af nye skel. Med lovforslaget vil tilstanden efter bestemmelsen i naturbeskyttelseslovens § 3 opretholdes
uændret.
Enkelte af arealerne er beliggende i Natura 2000-områder eller op ad sådanne områder. Lovforslaget vil ikke ændre
beskyttelsesniveauet for områderne.
Lovforslaget ændrer ikke på, at der fortsat kan være behov for tilladelser til udstykning efter anden lovgivning, herunder
planloven.
Campingpladserne er i dag udlejede eller bortforpagtede til henholdsvis kommuner og private. Bortforpagtningen og
udlejningen er sket ved kontrakter, der fastsætter forpagtnings- henholdsvis lejeafgiften m.v. Forpagterne eller lejerne har haft
mulighed for at indgå kontrakter af op til 30 års varighed. Frasalget skal derfor ske under hensyn til vilkårene i kontrakterne.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at arealerne kan indbringe en bruttoindtægt på ca. 43 mio. kr. På arealerne er der
opført bygninger, der har en regnskabsmæssig restværdi på ca. 9 mio. kr. Et salg af samtlige arealer forventes således at
indbringe et samlet nettoprovenu på ca. 34 mio. kr. Interessen for køb af arealerne er ukendt.
Ved salg af arealerne vil staten miste bruttoindtægter på ca. 8,6 mio. kr. årligt. Samtidig vil statens udgifter til
vedligeholdelse, ejendomsskatter mv. falde, når arealerne er solgte. Statens samlede årlige nettoindtægt forventes således at
falde med ca. 5,8 mio. kr., når alle arealerne er solgte.
I forbindelse med forberedelse af og gennemførelse af de konkrete salg vil der være administrative udgifter for staten,
herunder udgifter til ejendomsmæglervurderinger, landinspektører m.v. Afhængig af afhændelsesformen forventes udgifterne
på nuværende tidspunkt at blive ca. 0,1 mio. kr. Hertil kommer et statsligt merpersonaleforbrug på ca. 1 årsværk pr. år i 2017
og 2018.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet på landsplan.
Der kan være en regional effekt i form af en eventuel udvikling af en nabocampingplads. Hvis en plads ikke kan sælges, kan
det lokalt give en mindre negativ påvirkning, men dog som forventes opvejet af, at der inden for samme region kan komme
mere aktivitet på nabo-campingpladserne.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Miljø- og Fødevareministeriet har foretaget en screening hos berørte myndigheder for indvirkning på miljøet af lovforslaget
efter bestemmelserne i lov om miljøvurdering af planer og programmer. Det er ministeriets vurdering, at forslaget ikke har
væsentlige miljømæssige konsekvenser, idet arealerne har været anvendt til campingpladser i mange år, og den arealmæssige
beskyttelse i form af klitfredning, strandbeskyttelse og fredskov opretholdes. Der vil ikke blive tale om fysiske ændringer i
terrænet. Den enkelte forpagtningskontrakt vil blot blive erstattet af ejerskab til arealet, når arealet bliver solgt.
Miljø- og Fødevareministeriet er helt opmærksom på naturinteresserne i områderne, men det er ministeriets vurdering, at
miljøeffekten af lovforslaget vil være marginal, da lovforslaget alene skal muliggøre ændring af ejerforholdene og ikke vil ændre
beskyttelsesniveauet for de områder, hvor habitatreglerne har relevans. Ministeriet har derfor besluttet, at der ikke skal ske
miljøvurdering af lovforslaget.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
[…]
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
1795080_0022.png
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Negative
konsekvenser/merudgifter
Afhængig af afhændelsesform forventes
staten at have administrative
omkostninger på ca. 1 mio. kr. til
forberedelse og gennemførelse af salg af
grundene. Staten vil derudover have et
merpersonaleforbrug på 1 ÅV
i 2017 & 2018 i forbindelse med salget.
Staten vil miste nettoindtægter på ca. 5,7
mio. kr. årligt.
Staten vil få administrative opgaver i
forbindelse med
udstykning af grundene, information af
forpagterne af arealerne
m.v.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Staten skønnes, at få et
samlet nettoprovenu på ca.
34 mio. kr. ved salg af
samtlige arealer
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Evt. øgede investeringer i
campingpladserne og
dermed mere attraktive
campingpladser for
turisterne
Evt. øgede investeringer i
campingpladserne.
Forpagtere, der vælger at
købe, får en købsudgift i
stedet for en
forpagtningsudgift
Ingen
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for
Erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovens § 1 oplyser om formålet med loven. Formålet er at muliggøre udstykning og salg af statsligt ejede arealer, hvorpå der
drives campingpladser.
Til § 2
De campingpladser, der er nævnt i bilag 1, kan udstykkes og sælges med de arealer, hvorpå campingpladsen drives, jf.
kortene i bilag 2.
§ 2 afgrænser lovens anvendelsesområde til de i bilag 2 anførte arealer.
Det understreges i stk. 2, at udstykningen af arealerne alene kan ske med henblik på videreførelse af den nuværende
anvendelse som campingplads. Eventuelle senere ændringer i anvendelsen af de udstykkede arealer skal ske i
overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder skovlovens regler om fredskovspligtige arealer, naturbeskyttelseslovens
regler om strand- og klitfredning. Campingpladsen kan kun udstykkes som én samlet fast ejendom og kan ikke efter
lovforslaget udstykkes yderligere. Arealerne kan ikke udstykkes til individuelle private rekreative formål.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indebærer en fravigelse af skovlovens og naturbeskyttelseslovens udstykningsforbud og forbud mod
arealoverførsel for udstykninger af arealer omfattet af §§ 1 og 2 og bilag 2. I overensstemmelse med terminologien i
udstykningslovens § 6 udgør de ved udstykningen fraskilte arealer nye samlede faste ejendomme. Ved udstykning af de arealer,
som er vist på lovens kortbilag, fremkommer en restejendom, som staten beholder. Den restejendom, som fremkommer, når de
bortforpagtede arealer med campingpladser er frastykket, er ikke omfattet af lovforslaget, herunder fravigelse af gældende
regler i naturbeskyttelsesloven og skovloven om forbud mod udstykning.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 666: Udkast til Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser.
Naturbeskyttelseslovens forbud mod ændring af tilstanden af klitfredede eller strandbeskyttede arealer opretholdes uændret,
dvs. der bliver ikke yderligere mulighed for at fravige forbuddet mod tilstandsændringer, end det er i dag er muligt efter de
gældende regler. Fredskovspligten opretholdes på arealerne, således at forslaget alene fraviger udstykningsforbuddet på de
fredskovspligtige arealer.
Den foreslåede undtagelse fra udstykningsforbuddet gælder kun for udstykning af arealerne således, at der kan udstykkes det
areal, hvorpå de nuværende campingpladser for øjeblikket drives. I nogle tilfælde kan det betyde, der skal udstykkes flere
matrikler alt efter om arealet, hvorpå campingpladsen ligger, strækker sig over flere nuværende matrikler.
Til § 4
Ændringen træder i kraft den 1. januar 2018.