Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 660
Offentligt
1794077_0001.png
Smukkere harmoni kan jo næsten ikke tænkes. Kirkebeskyttelseslinjen retter sig mest mod byggeri, fordi der ikke må opføres bebyggelse på mere end 8,5 m i højden
300 meter rundt om alle kirker. Enkelte medlemmer har imidlertid fået afslag på dyrkning af juletræer begrundet i, at træerne jo kan blive over 8,5 meter inden for
beskyttelseslinjen.
BESKYTTELSESLINJER
og juletræer
Hele juletræsbranchen har i årevis undret sig over, hvorfor juletræsproduktion på markjorde ikke er sidestillet
med landbrugsproduktion, med hensyn til afstandskrav i det åbne land. Danske Juletræer ønsker at
få sidestillet juletræsproduktion med landbrugsproduktion. Foreningen gennemførte derfor en
undersøgelse af problemets omfang i foråret 2017. Artiklen belyser dels reglerne om
afstandskrav i det åbne land dels undersøgelsens resultater og betydningen
for branchen og samfundet.
CLAUS JERRAM CHRISTENSEN OG MARTIN PETERSEN
Juletræer er i de fleste forhold direkte sammenlignelige med en
landbrugsafgrøde, også selvom der ikke gives enkeltbetaling
til juletræer. Men netop afstandskravene til beskyttelseslinjer
i det åbne land har gennem en årrække skabt for stor forun-
62
dring. Her oplever man, at juletræer ”diskrimineres” med store
afstandskrav (100 m) sammenlignet med landbrugsafgrøder
(2 m), hvoraf enkelte afgrøder (f.eks. majs) ofte opnår en større
højde end juletræer. Endvidere er juletræsproduktion mere
skånsom over for jorden og miljøet sammenlignet med traditi-
onelle landbrugsafgrøder, hvor der skal pløjes årligt.
Nåledrys 101 | Efterår 2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 660: Artikel om juletræer og beskyttelseslinjer fra bladet Nåledrys, Danske juletræer - træer og Grønt
1794077_0002.png
Betydning af beskyttelseslinjer for juletræsdyrkningen
For at afdække betydningen af de fem beskyttelseslinjer gen-
nemførte foreningen en spørgeskemaundersøgelse i perioden
1/11 2016 til 1/3 2017. Undersøgelsen foregik online og var åben
for alle juletræsproducenter.
Der kom 46 besvarelser af spørgeskemaet, hvoraf en respon-
dent besvarede undersøgelsen på vegne af 30 juletræsprodu-
center. Samlet er der således besvarelser fra 76 juletræspro-
ducenter. Der er alene kommet besvarelser fra medlemmer af
Danske Juletræer, selvom undersøgelsen var åben for alle.
Undersøgelsen viser, at hver femte respondent har udfordrin-
ger med strand-, sø- og åbeskyttelseslinjen, mens hver fjerde
har udfordringer med skovbyggelinjen. Flest udfordringer
knytter sig til fortidsmindelinjen, hvor to ud af tre har udfor-
dringer, mens kirkebeskyttelseslinjen kun har været en udfor-
dring for hver tiende respondent (figur 1).
100
80
60
40
2%
2%
9%
2%
32%
0%
Ved ikke
Nej
Ja
90%
79%
76%
65%
66%
20
19%
22%
26%
10%
0
St
Figur 1. Fordeling af besvarelser til de fem beskyttelseslinjer i procent. Ja indikerer,
HVAD SIGER REGLERNE
De fem beskyttelseslinjer, som findes i Naturbeskyttelsesloven,
er kort gengivet nedenfor:
Strandbeskyttelseslinjen (§ 15)
Strandbeskyttelseslinjen er som udgangspunkt 300 meter
fra alle kyststrækninger, men der kan forekomme undtagel-
ser grundet eksisterende byggeri. Inden for strandbeskyt-
telseslinjen må der ikke ske ændringer af tilstanden, der må
ikke etableres hegn, placeres campingvogne eller lignende,
og der må ikke foretages udstykning, matrikulering eller
arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel.
Strandbeskyttelseslinjen er ikke til hinder for landbrugsdrift
bortset fra tilplantning (f.eks. med juletræer), genplantning
af skov, beplantning i eksisterende haver, sædvanlig hegning
på jordbrugsejendomme, brug af bestående forsvarsanlæg
til forsvarsformål, brug af havneanlæg og arealer, der ved lo-
kalplan er udlagt til havneformål, mindre vedligeholdelsesar-
bejde på bygninger, når bygningshøjden derved ikke forøges
eller kun forøges i ubetydeligt omfang.
Erhvervsbyggeri, der er nødvendigt for landbrugs- og skove-
jendomme samt for fiskerierhvervet, kan etableres indenfor
strandbeskyttelseslinjen, hvis bygninger opføres i umiddel-
bar tilknytning til eksisterende bygninger – dog kun efter, at
kommunen har givet tilladelse til bygningernes beliggenhed
og udformning.
Sø- og åbeskyttelseslinjen (§ 16)
Sø- og åbeskyttelseslinjen ligger 150 meter fra alle søer
med en vandflade på over 3 ha og 150 meter fra bredderne
af de vandløb, der i 1983 havde en bundbredde på mindst 2
meter. Bestemmelsen gælder både for naturlige og regule-
rede vandløb. Inden for sø- og åbeskyttelseslinjen må der
ikke bygges, placeres campingvogne og lignende, foretages
beplantning eller ændringer af terræn.
Sø- og åbeskyttelseslinjen er ikke til hinder for indgreb, der
foretages med udgangspunkt i vandløbsloven, landbrugs-
drift bortset fra tilplantning (f.eks. med juletræer), genplant-
ning af skov, plantning af flerårige energiafgrøder bortset
fra plantning i arealer i internationale naturbeskyttelsesom-
råder, beplantning i eksisterende haver, brug af bestående
forsvarsanlæg til forsvarsformål, brug af havneanlæg og
arealer, der ved lokalplan er udlagt til havneformål.
at den pågældende producent er påvirket af den givne beskyttelseslinje.
Erhvervsbyggeri, der er nødvendigt for jordbrugs- og
fiskerierhvervene, kan etableres indenfor sø- og åbeskyttel-
seslinjen, ligesom kommunerne kan få reduceret eller helt
ophævet linjen ved at ansøge miljøcentrene om dette.
Skovbyggelinjen (§ 17)
Skovbyggelinjen ligger 300 meter fra alle offentlige skove
(uanset skovens størrelse) og 300 meter fra alle privatejede
skove, hvis arealet udgør mindst 20 ha sammenhængende
skov. Inden for skovbyggelinjen må der ikke placeres bebyg-
gelse, campingvogne og lignende.
Skovbyggelinjen er ikke til hinder for brug af bestående for-
svarsanlæg til forsvarsformål, brug af havneanlæg og arealer,
der ved lokalplan er udlagt til havneformål, driftsbygninger, der
er nødvendige for jordbrugs- og fiskerierhvervene, og andre
områder, der efter den hidtidige lovgivning har været undtaget.
Fortidsmindelinjen (§ 18)
Fortidsmindelinjen ligger 100 m fra fortidsminder, der er
beskyttet efter bestemmelserne i museumsloven. Inden for
fortidsmindelinjen må der ikke foretages ændring i tilstanden
af arealet. Der må ikke etableres hegn, placeres camping-
vogne og lignende. Udover de 100 m i beskyttelseszone er
gravhøje omfattet af reglerne om 2 m dyrkningsfrie bræm-
mer, der pr. 1. marts 2009 kom ind under krydsoverensstem-
melserne ved tilsyn med danske landbrug.
Fortidsmindelinjen er ikke til hinder for landbrugsdrift bortset
fra tilplantning (f.eks. med juletræer), gentilplantning af skova-
realer, der ligger uden for det areal, der er beskyttet efter mu-
seumsloven, beplantning i eksisterende haver samt sædvanlig
hegning på jordbrugsejendomme. Fortidsmindelinjen gælder
ikke for fortidsminder, der ikke er synlige i terrænet.
Kirkebeskyttelseslinjen (§ 19)
Kirkebeskyttelseslinjen ligger 300 meter rundt om alle kirker.
Inden for linjen må der ikke opføres bebyggelse med en højde
over 8,5 m, med mindre kirken er omgivet af bymæssig be-
byggelse i hele beskyttelseszonen.
Administrationen af de forskellige beskyttelseslinjer varierer
med strand- og fortidsmindelinjerne som de mest restriktivt
forvaltede, mens de øvrige forvaltes lempeligere med bedre
dispensationsmuligheder.
-
yt
te
ls
es
og
lin
je
åb
n
es
ky
tte
ls
es
lin
je
n
Sk
ov
by
gg
el
in
je
Fo
n
rti
ds
m
in
de
Ki
lin
rk
je
eb
n
es
ky
tte
ls
es
lin
je
n
ra
nd
be
sk
Nåledrys 101 | Efterår 2017
63
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 660: Artikel om juletræer og beskyttelseslinjer fra bladet Nåledrys, Danske juletræer - træer og Grønt
1794077_0003.png
Gennemsnitligt areal (ha)
40
30
20
Tabel 1. Landsdækkende resultater baseret på opskalering af besvarelse fra
medlemmer af Danske Juletræer.
Område
Påvirkede
producenter
(antal)
35 - 56
40 - 64
123 - 196
18 - 28
Påvirket areal
(ha)
1.050 - 1.680 ha
263 - 420 ha
598 - 956 ha
75 - 120 ha
Strandbeskyttelseslinjen
10
0
Sø- og åbeskyttelseslinjen
Fortidsmindelinjen
Kirkebeskyttelseslinjen
Samlet areal (ha)
600
400
200
0
Tabel 2. Tabte indtjeningsmuligheder.
Område
Strandbeskyttelseslinjen
Sø- og åbeskyttelseslinjen
Fortidsmindelinjen
Kirkebeskyttelseslinjen
I alt
(da omdriftstiden er 10 år)
Antal træer/
år* (stk.)
546.000
136.800
310.800
39.200
1.032.800
Tabt indtjening/
år (1.000 kr.)
40.950
10.260
23.310
2.940
77.460
en
en
en
en
en
nj
nj
nj
nj
nj
li
li
li
li
li
es
es
es
ge
de
g
ls
ls
ls
in
te
te
te
by
m
t
v
s
yt
yt
ky
ko
tid
sk
sk
s
r
S
be
be
be
Fo
å
e
nd
irk
og
ra
K
St
ø-
S
Figur 2. Samlet henholdsvis gennemsnitligt areal, som er påvirket af de forskel-
lige beskyttelseslinjer baseret på de indkomne besvarelser. Det gennemsnitlige
areal er udregnet som det samlede areal divideret med antal respondenter.
* Dette tal viser den årlige hugst – det samlede antal træer findes ved at gange med ti
juletræsproduktion som udgangspunktet ikke begrænses af
denne byggelinje. Derfor udelades disse resultater i den senere
økonomiske perspektivering.
For strandbeskyttelseslinjen er der derimod tale om egentlige
begrænsninger i dyrkningen af juletræer. Med udvidelsen af
strandbeskyttelseslinjen til 300 meter blev der flere udfordringer
for juletræsproducenterne på ellers velegnede dyrkningsarealer
uden frostrisiko. Det potentielle areal, som påvirkes af fortidsmin-
der er også højt og efterfølges af et halvt så stort areal begrænset
Mens fortidsmindelinjen giver problemer for flest responden-
ter påvirker skovbyggelinjen og strandbeskyttelseslinjen det
største areal for den enkelte producent (figur 2). For skovbygge-
linjen er angivelsen mere et udtryk for, at man har sådanne
byggelinjer på ejendommen end egentlige restriktioner, da
Juletræer plantet tæt ved gravhøj – både
indsigt til og udsyn fra gravhøjen er
fortsat intakt. Foto fra 2006.
64
Nåledrys 101 | Efterår 2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 660: Artikel om juletræer og beskyttelseslinjer fra bladet Nåledrys, Danske juletræer - træer og Grønt
1794077_0004.png
af sø- og åbeskyttelseslinjer. Kirkebeskyttelseslinjen retter sig
mest mod byggeri, men enkelte medlemmer har fået afslag på
dyrkning af juletræer med henvisning til, at træerne jo kan blive
over de lovpligtige 8,5 meter inden for beskyttelseslinjen.
Til at anskueliggøre betydningen af beskyttelseslinjerne på
landsplan er der valgt to metoder, som begge tager udgangs-
punkt i Danske Juletræers medlemssammensætning holdt op
mod henholdsvis antallet af juletræsproducenter i Danmark
samt det totale juletræsareal i Danmark.
Danske Juletræer organiserer 650 medlemmer, hvilket skønsvis
svarer til ¼ af det samlede antal juletræsproducenter i Dan-
mark. Omregningen fra undersøgelsen betyder derfor, at
undersøgelsens tal ganges med 4, da kun medlemmer har be-
svaret undersøgelsen. Den anden måde tager udgangspunkt i,
at Danske Juletræer organiserer ca. 11.000 ha med nordmanns-
granjuletræer, hvilket anslås til at være lidt under halvdelen af
det samlede produktionsareal med juletræer i Danmark.
Opskaleringen med denne model betyder, at undersøgelsens
resultater ganges med 2,5. Opskaleringerne forudsætter natur-
ligvis, at respondenterne repræsenterer branchen som sådan.
Resultaterne i tabel 1 angives derfor som et interval, men det er
vigtigt at fremhæve, at tallene givetvis ligger til den lave side,
da arealer med f.eks. rødgranjuletræer og klippegrønt ikke
indgår i omregningen.
De forskellige beskyttelseslinjer i det danske landskab. Efter www.naestved.dk
fra og indsigten til fortidsminder kun tillades en maksimal
gennemsnitlig højde på 2,5 meter, hvilket er den højde, som
majs kan opnå sidst på sommeren. Vi er derfor i dialog med
flere ordførere på natur- og miljøområdet om en ændring af
de nuværende restriktive regler med dårlige muligheder for
dispensation og en rigid forvaltningspraksis.
Økonomiske perspektiver
Med udgangspunkt i gennemsnitsværdien for arealerne i
tabel 1 kan den tabte indtjening på de ikke produktive area-
ler beregnes. I beregningen forudsættes et udbytte på 4.000
træer/ha over en 10-årig omdrift med en værdifastsættelse
af træerne på 75 kr./stk. Perspektiveringen viser, at der årligt
kunne sælges godt en million flere træer, hvis arealerne inden
for beskyttelseslinjerne blev udnyttet fuldt ud med en samlet
årlig værdi på 77 millioner kr. (tabel 2).
Den videre proces
Danske Juletræer anbefaler, at juletræer sidestilles med land-
brug i relation til afstandskrav, men at der af hensyn til udsynet
Kommunal kreativitet i anlæggelsen af en rundkørsel rundt om en gravhøj i Svendborg kommune. Bemærk hvordan beskyttelseslinjen påvirker store dele af de omkring-
liggende ejendomme.
Nåledrys 101 | Efterår 2017
65