Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 641
Offentligt
1791684_0001.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 641: Orientering om Minamatakonventionens COP1
1791684_0002.png
3. Formål og indhold
Nedenfor orienteres der om de vigtigste beslutningsforslag i forbindelse med COP1.
Tekniske emner
3.1 Vejledning for import og eksport af kviksølv og identifikation af lagre af kviksølv
Konventionens bestemmelser for import og eksport af kviksølv er blevet operationaliseret
ved udarbejdelse af en række anmeldeformularer. For at sikre lovlig transport over
grænserne og brug af kviksølv, skal sådanne aktiviteter godkendes af importlande på
grundlag af anmeldeformularerne.
INC7 har foreløbigt vedtaget formularer og en vejledning herom, og der er på COP1 lagt
op til at disse vedtages uden yderligere diskussion. Der er desuden lagt op til vedtagelse
på COP1 af en vejledning for, hvorledes man beregner en ”større mængde” kviksølv, idet
konventionen stiller krav om, at alle sådanne større mængder skal registreres for at sikre
sikker opbevaring, og at de ikke anvendes ulovligt.
3.2. Kviksølvemissioner fra drift af små guldminer
Det vurderes, at den største samlede kilde til kviksølvforurening stammer fra drift af små
guldminer særligt i udviklingslandene. Konventionen stiller krav om, at parterne skal tage
skridt til at eliminere brugen af kviksølv og udslip til miljøet fra kviksølv ved denne form
for guldminedrift. Til dette formål skal parterne udarbejde en national handlingsplan.
På COP1 skal der vedtages en anbefaling af brugen af den på INC7 foreløbig godkendte
vejledning, der skal hjælpe parterne med at udarbejde deres nationale handlingsplaner.
3.3 Emissionsvejledninger
Emission fra afbrænding af kul og fra metalsmelterier er den næststørste kilde til
kviksølvforurening. Konventionen stiller krav om, at parterne skal benytte den bedste
tilgængelige teknologi eller på anden måde kontrollere og mindske kviksølvemissioner fra
en række industrianlæg.
INC7 har foreløbigt vedtaget en række emissionsvejledninger, som er udarbejdet af en
ekspertgruppe under konventionen, og der er på COP1 lagt op til, at disse vedtages uden
yderligere diskussion.
3.4 Krav til rapportering og vurdering af effektiviteten af konventionen
For at kunne vurdere, om konventionens bestemmelser overholdes, er der i konventionen
fastsat krav til rapportering på en række forpligtigelser. Desuden er det bestemt, at
effektiviteten af konventionen og dens bestemmelser skal evalueres senest seks år efter
konventionens ikrafttrædelse og med jævne mellemrum derefter.
COP1 skal beslutte frekvens, form og indhold af, hvilke oplysninger der skal rapporteres.
Derudover er der med henblik på vedtagelse fremlagt en arbejdsplan for, hvorledes man
sikrer, at der kan fremskaffes pålidelige data.
Tværgående emner
3.5. Forretningsorden og finansiel forretningsorden for konventionen.
Det udkast, der ligger til vedtagelse på COP1, er baseret på forretningsordener under
andre kemikalie- og affalds konventioner. Der er stadig enkelte udeståender, bl.a. om
resultater skal opnås ved enighed eller ved flertalsafgørelser og i givet fald, hvor mange
parter der skal være enige for at udgøre et beslutningsdygtigt flertal.
Den finansielle forretningsorden fastsætter den økonomiske forvaltning af
partskonferencerne, undergrupper til konferencen og konventionens sekretariat. Bl.a.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 641: Orientering om Minamatakonventionens COP1
1791684_0003.png
fastsættes i denne
parternes faste bidrag. Dette udmøntes efter en af FN’s
generalforsamling allerede fastsat og vedtaget fordeling.
3.6. Finansieringsmekanisme
Konventionen fastsætter etableringen af en finansieringsmekanisme. Den skal yde
finansiel bistand til udviklingslandene med henblik på deres implementering og
overholdelse af konventionen. Mekanismen består af to elementer: 1) Den globale
miljøfacilitet (GEF), som blandt andet også er finansiel mekanisme for
Stockholmkonventionen og klimakonventionen, og 2) et
frivilligt ”Specific International
Programme (SIP)”. SIP er et nyt frivilligt program, som skal støtte kapacitetsopbygning
og teknisk assistance i udviklingslandene, og som alene angår Minamatakonventionen.
I forhold til GEF skal der udarbejdes retningslinjer om, hvilke formål der kan ydes støtte
til vedr. Minamatakonventionen. Forslaget til vedtagelse på COP1 bygger på de allerede
accepterede retningslinjer. I forhold til SIP har en ekspertgruppe bestående af både
industrialiserede og udviklingslande udarbejdet et næsten færdigt forslag til, hvordan et
sådant program kan etableres og fungere, og det forventes, at COP1 kan vedtage dette.
3.7. Andre emner
Der er desuden en række andre tekniske og tværgående emner på dagsordenen, herunder
vedtagelse af retningslinjer for certificering i forbindelse med import af kviksølv fra en
ikke-part til konventionen og vedtagelse af formularer til benyttelse ved ønske om
undtagelse til udfasningsdatoer for brug af kviksølv i produkter og processer, som fastsat i
konventionen.
Desuden skal placeringen og funktionen af sekretariatet vedtages, herunder et økonomisk
tilbud fra Schweiz om at være værtsnation for et sekretariat, der lægges sammen med det
eksisterende Basel-, Rotterdam og Stockholmkonventions sekretariat (BRS sekretariatet).
4. Konsekvenser for Danmark
Generelt er konsekvenserne for Danmark vurderet i forbindelse med den danske
tiltrædelse af konventionen og ved fastlæggelsen af EU’s regulering på området.
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser og gældende dansk ret
Gennemførelsen af konventionen i Danmark bygger i det væsentlige på allerede vedtagen
EU regulering. Vedtagelsen af vejledningerne og rapporteringsformatet har ingen direkte
lovgivningsmæssige konsekvenser, idet EU's forordning om kviksølv allerede indeholder
bestemmelser herom.
Kviksølvemissioner til atmosfæren er reguleret i eksisterende EU regulering.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Vejledningerne og forslagne har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Danmarks bidrag til GEF finansieres via
Udenrigsministeriet i en samlet pulje, der genforhandles hvert fjerde år. SIP er et frivilligt
program, og Danmark har givet tilsagn om et mindre bidrag, der gives i efteråret 2017
bl.a. med henblik på at understøtte at konventionens implementering kommer godt fra
start. I forhold til rapporteringsforpligtelser vil der komme en meget begrænset
administrativ byrde, som afholdes af Miljøstyrelsen.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 641: Orientering om Minamatakonventionens COP1
1791684_0004.png
4.3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser, idet
kviksølv i en lang årrække har været restriktivt reguleret i Danmark. For potentielle
positive samfundsøkonomiske konsekvenser på længere sigt for Danmark, som
konsekvens af andre landes implementering, se 4.5 nedenfor.
4.4. Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslagene medfører ingen væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet i
Danmark, idet det bl.a. vurderes, at emissionsvejledningerne allerede er omfattet af
gældende EU- og dansk lovgivning.
4.5. Konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed og
forbrugerbeskyttelse
En global regulering af kviksølv vil have en positiv betydning for beskyttelsesniveauet
både globalt og nationalt. Specielt vejledningerne om rensning af luft for kviksølv kan
have en positiv effekt for danske virksomheder, idet de allerede har udviklet teknologier
til dette formål.
Minamatakonventionen forventes på sigt at få en positiv effekt på beskyttelsesniveauet i
Danmark, EU og globalt, da kviksølv transporteres over lange afstande blandt andet via
luft- og havstrømme. Kviksølvemissioner udenfor EU kan derfor havne i det danske miljø
og særligt i de marine fødevarer.
Grønland og Færøerne vil ikke være forpligtet af beslutninger, der tages på COP1, da der
ved dansk tiltrædelse til konventionen blev taget territorialt forbehold for dem.
5. Høring
Forslagene til beslutninger på COP1 er ikke sendt i høring.
6. Forhandlingssituationen
Det forventes, at alle parter er interesserede i at få vedtaget de midlertidigt vedtagne
vejledninger uden at åbne forslagene for rettelser.
Idet udviklingslandene har stor fokus på finansiering, må det forventes, at såvel den
finansielle forretningsorden som selve finansieringsmekanismen under konventionen, der
særligt understøtter implementeringen i medlemsstaterne, vil blive omdrejningspunkt for
en række drøftelser og et forventet pres for at sikre finansiering. I den forbindelse spiller
det økonomiske tilbud fra Schweiz om at være værtsnation for konventionen en rolle, idet
det skal besluttes, hvor stor en del af det bidrag Schweiz i den forbindelse har tilbudt
parterne, der skal gå til konventionens drift, og hvor stor en del der skal gå til bl.a.
kapacitetsopbygning og teknisk assistance i først og fremmest udviklingslandene.
7. Regeringens foreløbige holdning
Regeringens holdning vil blive fremført under formuleringen af den fælles position for EU
og medlemsstaterne, som fastlægges af Kommissionen og medlemsstaterne (EU/MS) i en
arbejdsgruppe under Rådet i Bruxelles før mødet. Den justeres løbende med baggrund i
forhandlingerne på selve mødet. Regeringens holdning er på linje med de foreløbige
EU/MS positioner.
Regeringen støtter vedtagelsen af de tekniske vejledninger og formularer om 1) import og
eksport af kviksølv og identifikation af lagre af kviksølv, 2) drift af små guldminer og 3)
kviksølvemissionerne fra drift af små guldminer.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 641: Orientering om Minamatakonventionens COP1
1791684_0005.png
Desuden støtter Regeringen vedtagelsen af et rapporteringssystem og det videre arbejde
med udarbejdelsen af vurdering af effektiviteten af konventionen.
I forhold til retningslinjer til GEF støtter Danmark, at de bygger på tidligere udkast, og at
de lægger vægt på støtte til aktiviteter, der muliggør landes ratificering og opfyldelse af
juridisk-bindende dele af konventionen.
I forhold til SIP støtter regeringen, at programmet integreres under UNEP’s portefølje, og
at finansielle bidrag til programmet fastholdes som frivillige.
Regeringens støtter et sekretariat i Geneve, hvor Minamata-sekretariatet lægges sammen
med det eksisterende sekretariat for Rotterdam, Basel og Stockholm-konventionen.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5