Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 630
Offentligt
1790461_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 19. september 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som affedtningsmiddel til fremstilling af polyethylen-
separatorer til blybatterier i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH), komitésag.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 27.-28. september 2017
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 630: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Microporous), Komitésag
1790461_0002.png
Kemikalier
MFVM 356
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) som affedtningsmiddel til fremstilling af polyethylen-separatorer
til blybatterier i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet trichlorethylen (TCE) som
affedtningsmiddel til fremstilling af polyethylen-separatorer til blybat-
terier
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). For-
slaget giver den østrigske virksomhed Microporous GmbH tilladelse til efter optag på godkendelses-
listen, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år fra
”solnedgangsdatoen” d.
21. april 2016.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 27.-28. september 2017
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøger har
dog ikke demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at
sikre arbejdstagere, idet risikoen i visse arbejdssituationer blev vurderet som unødvendig høj i om-
råder udenfor, men i nærheden af de afskærmede områder, hvor der blev anvendt Trichloretylen.
Virksomheden har ifølge Kommissionen siden gennemført yderligere foranstaltninger til forbedret
beskyttelse af arbejdstagerne, men effekten heraf er endnu ikke dokumenteret. Derfor foreslår Kom-
missionen at godkendelsen skal betinges af, at der gennemføres et måleprogram, der kan dokumen-
tere effekterne af i de nye tiltag med henblik på yderligere reduktion af udsættelsen. På denne bag-
grund kan regeringen tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 630: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Microporous), Komitésag
1790461_0003.png
Baggrund
Kommissionen har den 6. september 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig af-
stemning på REACH-komiteens møde den 27.-28. september 2017. Kommissionen vil herefter i hen-
hold til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Mi-
croporous GmbH om godkendelse til fortsat at anvende TCE i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med anvendelse af særligt problematiske stoffer er tilstrække-
ligt kontrolleret, og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse
skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Microporous GmbH fra Østrig om fortsat
anvendelse af TCE i en mængde på op til 100 tons om året:
1.
Til anvendelse som affedtningsmiddel til fremstilling af polyethylen-separatorer til blybatterier
Microporous GmbH fremsendte den 20. august 2014 ansøgning om godkendelse af TCE til ovennævn-
te anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 630: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Microporous), Komitésag
det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som den 18. august 201 har afgivet følgende udtalelser:
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræft-
fremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet, men ikke for arbejdstagerne på
virksomheden. Udvalget baserede dette på målinger i områder i umiddelbar nærhed af de af-
skærmede arbejdsstationer, hvor stoffet blev brugt, og vurderede, at de målte koncentrationer
skyldtes diffus udsivning af stoffet til disse områder.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller
miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen, dvs. den
21. april 2023 for den beskrevne anvendelse. Dette sker bl.a. også med baggrund i, at ansøger allerede
har implementeret tiltag for at nedbringe risikoen. Kommissionen anser dog ikke effekten heraf for
fuldt dokumenteret. Derfor foreslås, som forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren skal implemen-
tere et overvågningssprogram omfattende mindst årlige målinger, der bl.a. skal vurdere effektiviteten
af nye tiltag, der er implementeret efter at ansøgningen blev indsendt, med henblik på yderligere re-
duktion af arbejdstageres udsættelse for stoffet. Det foreslås, at dette rapporteres i den review rapport,
der ifølge forordningens artikel 60 skal foreligge mindst 18 måneder før godkendelsen udløber dvs. 21.
oktober 2021.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 630: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Microporous), Komitésag
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget den 14.
15. september 2017, og der er ikke modta-
get høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af TCE i en
årlig mængde på 10-100 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren,
som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurde-
ringskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger ikke i alle arbejdssi-
tuationer var tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere. SEAC har på bag-
grund af RACs vurdering og ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer
foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 7 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover
omfatter Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal revurdere
risikohåndteringen og overvåge af arbejdstagernes udsættelse for TCE, og herudfra vurdere effektivite-
ten af de reviderede risikohåndteringsforanstaltninger med henblik på yderligere reduktion af arbejds-
tageres udsættelse for stoffet.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav, idet den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljø-
et (37 mg/m
3
) er en smule lavere end den gældende danske grænseværdi for arbejdsmiljøet, som er 55
mg/m
3
, og idet ansøger har implementeret yderligere risikohåndtering efter ansøgningen blev ind-
sendt. Endelig stilles der krav om en passende yderligere reduktion af arbejdstageres udsættelse for
stoffet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4