Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 629
Offentligt
1790451_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 19. september 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af trilorethylen (TCE) som ekstraktionsmiddel til fjernelse af procesolie og dan-
nelse af en porøs struktur i polyethylen-baserede separatorer i blybatterier i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), komitésag.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 27.
28. september 2017.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte forslaget, idet der arbejdes for, at der fastsættes en tidsfrist på maksimalt 2 år for,
hvornår yderligere risikohåndtering skal være gennemført.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 629: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Entek), Komitésag
1790451_0002.png
Kemikalier
MFVM 355
Notat til folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trilorethylen (TCE) som ekstraktionsmiddel til fjernelse af procesolie og dannelse af en
porøs struktur i polyethylen-baserede separatorer i blybatterier i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet trichlorethylen (TCE) som
ekstraktionsmiddel til fjernelse af procesolie og dannelse af en porøs
struktur i polyethylen-baserede separatorer i blybatterier
i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den britiske virksomhed Entek Inter-
national Limited tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at an-
vende stoffet i en periode på 7 år fra
”solnedgangsdatoen” d.
21. april 2016.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 27.
28. september 2017
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Det er dog
ikke demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere. Den koncentration, som RAC anvender til at beregne risikoen for kræft, er lidt lavere
end den gældende danske grænseværdi for arbejdsmiljøet. I forslaget stilles desuden krav om, at
ansøgeren yderligere skal reducere arbejdstagernes udsættelse for stoffet. På denne baggrund kan
regeringen støtte forslaget, idet der arbejdes for, at der fastsættes en tidsfrist på maksimalt 2 år for,
hvornår yderligere risikohåndtering skal være gennemført.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 629: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Entek), Komitésag
1790451_0003.png
Baggrund
Kommissionen har den 6. september 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig af-
stemning på REACH-komiteens møde den 27.-28. september 2017. Kommissionen vil herefter i hen-
hold til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Entek In-
ternational Limited om godkendelse til fortsat at anvende TCE i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Entek International Limited fra Storbritan-
nien om fortsat anvendelse af trichlorethylen i en mængde på op til 100 tons om året:
1.
Til anvendelse som ekstraktionsmiddel til fjernelse af procesolie og dannelse af en porøse struk-
tur i polyethylen baserede separatorer i blybatterier
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 629: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Entek), Komitésag
Entek International Limited fremsendte den 2. september 2014 ansøgning om godkendelse af TCE til
ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 11. august 2015 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsfor-
anstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive
i forhold til at begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet, men ikke for
arbejdstagerne på virksomheden. RAC vurderede, at koncentrationen af TCE uden for de
særligt afskærmede områder var unødvendig høj, hvilket sandsynligvis skyldes udsivning af
trichloretylen fra de afskærmede områder. RAC anbefalede, at der skulle stilles krav om
yderligere risikohåndterings-foranstaltninger samt et måleprogram, der kan dokumentere
effektiviteten heraf. RAC foreslog endvidere, at dette skal beskrives i den review rapport, som
ansøger i henhold til REACH, artikel 60 skal indsende senest 18 måneder før fristens udløb.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC konkluderer
endvidere, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller
miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. april 2023 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de risikohåndte-
ringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover foreslås som
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren skal revurdere risikohåndteringsforanstaltningerne med
henblik på at nedbringe arbejdstagernes udsættelse for stoffet, og at der implementeres et overvåg-
ningssprogram omfattende mindst årlige målinger, der skal bruges til at vurdere, om de nye tiltag er
tilstrækkelige til at nedbringe arbejdstagernes udsættelse for stoffet. Det foreslås, at dette rapporteres i
den review rapport, der ifølge forordningens artikel 60 skal foreligge senest 18 måneder før godken-
delsen udløber, dvs. 21. oktober 2021.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 629: Notat om TCE, ekstraktionsmiddel blybatterier (Entek), Komitésag
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget den 14.
15. september 2017, og der er ikke modta-
get høringssvar.
Høring
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet i en
årlig mængde på 10 - 100 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren,
som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurde-
ringskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger ikke er tilstrækkeli-
ge og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplys-
ninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en perio-
de på 7 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning
om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal revurdere risikohåndteringen og overvåge arbejdstager-
nes udsættelse for TCE, således at det kan evalueres om de reviderede risikohåndteringsforanstaltnin-
ger er effektive med henblik på yderligere at reducere arbejdstagernes udsættelse for stoffet.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Den højeste koncentration, som RAC anvender til at beregne risiko-
en for kræft, er på 36 mg/m
3
, hvilket er lidt lavere end den gældende danske grænseværdi for arbejds-
miljøet på 55 mg/m
3
. Der stilles også krav om, at ansøgeren yderligere skal reducere arbejdstagernes
udsættelse for stoffet, og på denne baggrund kan regeringen støtte godkendelsen. Der bør dog fastsæt-
tes en tidsfrist på maksimalt 2 år for hvornår yderligere risikohåndtering skal være gennemført.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4