Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 627
Offentligt
1790439_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 19. september 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af valser til stål- og aluminiumindustrien i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), komitésag.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 27.-28. september 2017.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens forslag, idet der arbejdes for, at det i godkendelsen eksplicit
kræves, at ansøgerne skal indføre foranstaltninger med henblik på at nedsætte arbejdstageres udsættelse for
stoffet samt reducere udslip til det omgivende miljø.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 627: Notat anvendelsen af chromtrioxid, valser til stålindustrien, Komitésag
1790439_0002.png
Kemikalier
MFVM 353
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af valser til stål- og aluminiumindustrien i henhold til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af valser til anvendelse i stål- og aluminiumindustrien i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver otte virk-
somheder, som er alle er placeret uden for Danmark, tilladelse til efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra
”solnedgangsdatoen” d.
21.
september 2017.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 27.-28. september 2017
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgerne
har desuden demonstreret, at den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet ikke er højere
end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi, men arbejdstageres udsættelse for stoffet bør dog redu-
ceres, ligesom udslip til det omgivende miljø bør begrænses. Regeringen kan derfor tilslutte sig
Kommissionens forslag, idet der arbejdes for, at det i godkendelsen eksplicit kræves, at ansøgerne
skal indføre foranstaltninger med henblik på at nedsætte arbejdstageres udsættelse for stoffet samt
reducere udslip til det omgivende miljø.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 627: Notat anvendelsen af chromtrioxid, valser til stålindustrien, Komitésag
1790439_0003.png
Baggrund
Kommissionen har den 6. september 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig af-
stemning på REACH-komiteens møde den 27.-28. september 2017. Kommissionen vil herefter i hen-
hold til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra otte virksomheder om
godkendelse til fortsat at anvende chromtrioxid i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra otte virksomheder fra flere lande om fortsat anvendelse af
op til 40 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til forkromning af valser til anvendelse i stål- og aluminiumindustrien
De otte virksomheder fremsendte den 17. februar 2016 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 627: Notat anvendelsen af chromtrioxid, valser til stålindustrien, Komitésag
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 30. november 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og
effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, og den generelle befolkning via
miljøet, hvis yderligere overvågning og foranstaltninger gennemføres.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram omfattende
årlige målinger af arbejdstagernes inhalation af stoffet, forbedret udluftning fra arbejdspladser og vur-
dering af effektivitet af eksisterende risikohåndteringsforanstaltninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 627: Notat anvendelsen af chromtrioxid, valser til stålindustrien, Komitésag
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget den 14.
15. september 2017, og der er ikke
modtaget høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om otte konkrete virksomheders specifikke anvendelse af
chromtrioxid i en årlig mængde på ca. 40 tons til forkromning af valser til anvendelse i stål- og alumi-
niumindustrien, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er øko-
nomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomi-
té, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive
til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, idet de blandt andet
lægger vægt på, at de beregnede koncentrationer i lokalområdet uden for virksomhederne er konserva-
tive og derfor overestimerer risici for befolkningen. Kemikalieagenturets socio-økonomiske komité,
SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC
har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslå-
et, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i
Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal udvikle og imple-
mentere en strategi for overvågning af arbejdstagernes udsættelse for chromtrioxid, og at resultaterne
herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effekti-
ve.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i
arbejdsmiljøet (op til 0,8 µg/m
3
) lavere end den gældende danske grænseværdi for arbejdsmiljøet på 5
µg/m
3
(målt som chrom (VI)). Regeringen finder dog, at ansøgerne bør nedsætte arbejdstageres ud-
sættelse for stoffet, og at risici for den generelle befolkning via miljøet potentielt kan overstige et ac-
ceptabelt niveau. Derfor bør der arbejdes for skærpede krav med henblik på beskyttelse både af ar-
bejdstagere og af den generelle befolkning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4