Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 604
Offentligt
1787060_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Ophævelse
af krav om dispensation til visse til- og ombygninger af helårshuse og
tilbygninger til virksomheder indrettet i overflødiggjorte bygninger inden for skovbyggelinjen
i landzone)
§1
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1.
§ 17, stk. 4,
nr. 3, og 5, ophæves.
Nr. 4 og 6 bliver herefter nr. 3 og 4.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en administrativ forenkling af § 17 om
skovbyggelinjen, således at reglerne om opførelse af bebyggelse og lignende i landzone inden for
skovbyggelinjen tilpasses til planlovens landzoneregler for til- og ombygninger af helårshuse med
op til et bruttoetageareal på 500 m
2
og tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af en
erhvervsvirksomhed, som lovligt er etableret i en overflødiggjort bygning.
Lovforslagets § 1 tilpasser delvis naturbeskyttelseslovens § 17 om byggeri indenfor
skovbyggelinjen med planlovens landzoneregler og ændringen heraf ved lov nr. 668 af 8. juni
2017.
Regeringen ønsker, at de lempelser for borgere og virksomheder, der blev gennemført med
ændringen af planloven ved lov nr. 868 af 8. juni 2017, for så vidt angår udvidelse af helårshuse og
af virksomheder, der er etableret i overflødiggjorte bygninger, også skal gælde inden for
naturbeskyttelseslovens skovbyggelinje i landzone. De bedre muligheder for at drive virksomhed,
arbejde og bo i landdistrikterne skal gælde i hele landet
også inden for skovbyggelinjen.
Hensynene til natur og landskab, der er formålet med skovbyggelinjen, varetages generelt af
administrationen af landzonebestemmelserne, hvilket var grundlaget for tilpasningen mellem
landzonebestemmelserne og skovbyggelinjen fra 2014. Regeringen ønsker, at dette princip
udbygges yderligere med flere undtagelser fra kravet om dispensation fra skovbyggelinjen for
dermed at skabe bedre sammenhæng og gennemskuelighed i lovgivningen.
Det foreslås derfor, at reglerne om skovbyggelinjen og planlovens landzoneregler yderligere
tilpasses hinanden, således at der fremover vil gælde flere af de samme undtagelser fra krav om
dispensation fra skovbyggelinjen, som tilsvarende gælder for undtagelser fra krav om
landzonetilladelse, for så vidt angår opførelse af bebyggelse mv. i landzone inden for
skovbyggelinjen. Det betyder, at borgere og virksomheder ikke vil skulle søge dispensation fra
skovbyggelinjen til udvidelse af et helårshus i landzone fra 250 m
2
til 500 m
2
bruttoetageareal, når
boligen ligger inden for skovbyggelinjen, og virksomheder, der er indrettet i en overflødiggjort
bygning, vil kunne bygge til med indtil 500 m
2
.
Den foreslåede ændring vil give en mindre administrativ lettelse, da kommunalbestyrelsen ikke
længere skal træffe afgørelse om dispensation fra skovbyggelinjen for opførelse af førnævnte
bebyggelser i landzone.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Skovbyggelinjen har til formål at sikre skovenes værdi som landskabselementer og at opretholde
skovbrynene som levesteder for plante- og dyrelivet. Det er ikke tilladt at placere bebyggelse og
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0003.png
lignende inden for skovbyggelinjen. Efter naturbeskyttelseslovens § 17 kræver det
kommunalbestyrelsens forudgående dispensation at placere bebyggelse m.v. inden for
skovbyggelinjen, dvs. inden for 300 m fra offentlige skove og private skove over 20 ha. Der gælder
en række undtagelser fra dette krav.
I landzone gælder en række særlige undtagelser for opførelse af bebyggelse inden for
skovbyggelinjen, der tilsvarende gælder efter planlovens landzoneregler. Når
kommunalbestyrelsen har meddelt en landzonetilladelse efter planlovens § 35 til opførelse af
bebyggelse i landzone inden for skovbyggelinjen, skal der ikke også træffes afgørelse om
dispensation fra skovbyggelinjen. Det følger endvidere af § 17, at bebyggelse m.v. i landzone, der
er omfattet af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse efter § 36 i lov om planlægning,
tilsvarende er undtaget fra krav om dispensation fra skovbyggelinjen dog med de undtagelser, der
fremgår af § 17, stk. 4.
Naturbeskyttelseslovens § 17 var tidligere i det væsentlige tilpasset planlovens landzoneregler, og
undtagelserne fra krav om henholdsvis landzonetilladelse og dispensation fra skovbyggelinjen var
i det væsentlige ens.
Med ændringen af lov om planlægning i juni 2017 blev der i planlovens § 36 gennemført en
udvidelse af rækken af undtagelser fra kravet om landzonetilladelse. Den samtidige
konsekvensændring af naturbeskyttelsesloven indførte ikke tilsvarende undtagelser for opførelse
af bebyggelse inden for skovbyggelinjen i landzone. Det betyder, at en række bebyggelser
forudsætter dispensation fra skovbyggelinjen, selvom de er fritaget fra krav om
landzonetilladelse, jf. § 17, stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bebyggelsesforbuddet i § 17, stk.1, inden for
skovbyggelinjen. Det fremgår af § 65.
Det følger af § 17, stk. 4, at det forudsætter dispensation bl.a. at opføre mindre driftsbygninger til
dambrug på en landbrugsejendom, til- og ombygning af helårshuse i landzone, hvorved husets
samlede bruttoareal vil overstige 250 m
2
op til 500 m
2
, opførelse af aftægts- eller
medhjælperboliger på visse landbrugsejendomme og tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af
en erhvervsvirksomhed i landzone, som lovligt er etableret i en overflødiggjort bygning, og
tilsvarende for udvidelse af en mindre butik op til 250 m
2
.
For driftsbygninger til landbrug, skovbrug og fiskeri gælder undtagelsen fra krav om dispensation
efter de gældende regler i § 17, stk. 2, nr. 4, kun for opførelse af byggeri, der er erhvervsmæssigt
nødvendigt for den pågældende ejendoms drift som landbrugs- eller skovbrugsejendom, og ikke -
som det nu er tilfældet i planloven - også for driftsbygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige
for en landbrugsbedrift.
Dermed blev den ovenfor beskrevne tilpasning ikke videreført for de nye undtagelser for
landzonetilladelse, hvorfor visse bebyggelser, der ikke længere kræver landzonetilladelse, stadig
kræver en dispensation fra skovbyggelinjen.
2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0004.png
Regeringen ønsker, at flere af de lempelser for borgere og virksomheder for at opføre bebyggelse i
landzone, som blev gennemført med ændringen af planloven i juni 2017, også skal gælde inden for
skovbyggelinjen. Det foreslås derfor, at mulighederne for at opføre til- og ombygning af
helårshuse op til et samlet bruttoetageareal på 500 m
2
og tilbygning til virksomheder, der er
indrettet i en overflødiggjort bygning, med indtil 500 m
2
i landzone, ikke længere skal kræve
dispensation fra skovbyggelinjen, således at administrationen af planlovens landzoneregler og
skovbyggelinjen yderligere tilpasses hinanden.
Med lovforslaget vil kommunerne ikke længere skulle træffe afgørelse om dispensation fra
skovbyggelinjen i de nævnte tilfælde, der med ændringen af planloven i juni 2017 blev fritaget for
krav om landzonetilladelse.
De foreslåede lempelser af reglerne om skovbyggelinjen indebærer ikke en fravigelse af
lovgivningens øvrige bestemmelser, som fortsat skal iagttages, herunder f.eks. regler om
beskyttede naturtyper og naturbeskyttelseslovens § 29 a, der indeholder et generelt forbud mod
at beskadige og ødelægge yngle- eller rasteområder for dyrearter, der er optaget på
habitatdirektivets bilag IV og nævnt i bilag 3 til loven. Lovens § 29 a indeholder endvidere et
generelt forbud mod forsætlige forstyrrelser med skadelig virkning for arten eller bestanden.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med den foreslåede ændring af § 17 om skovbyggelinjen vil der blive tale om en administrativ
lettelse i administrationen af de gældende regler, idet kommunerne ikke længere skal træffe
afgørelse om dispensation fra skovbyggelinjen i visse sager om tilbygning til helårshuse og til
virksomheder indrettet i overflødiggjorte bygninger i landzone inden for skovbyggelinjen og føre
tilsyn hermed.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 1 om skovbyggelinjen vurderes at indebære positive økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet kravet om dispensation i de omfattede sager
bortfalder.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslagets § 1 om skovbyggelinjen betyder, at borgere ikke længere skal søge dispensation fra
skovbyggelinjen til visse tilbygninger til helårshuse og til virksomheder indrettet i
overflødiggjorte bygninger i landzone, der med den seneste ændring af naturbeskyttelsesloven
blev omfattet af krav herom. Dermed er det en administrativ lettelse, da der skal ansøges i færre
sager, skønt ansøgningskravet i forhold til naturbeskyttelsesloven har været gældende i relativt
kort tid.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslagets § 1 supplerer den gældende undtagelse fra krav om dispensation fra
skovbyggelinjen til opførelse af bebyggelse, der samtidig er undtaget fra krav om
landzonetilladelse. Forslaget er en følge af ændringen af planlovens § 36 ved lov nr. 668 af 8. juni
2017, således at undtagelserne fra tilladelseskrav i de to love yderligere tilpasses.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0005.png
Opførelse af bebyggelse kan have konsekvenser for natur og landskab. I forhold til landskabet vil
kravet om tilknytning til eksisterende bebyggelse sikre, at de eventuelle konsekvenser for
landskabet begrænses.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at indebære konsekvenser i forhold til EU-retten, da forslaget i princippet
tilnærmes den retstilstand, der var gældende før ændringen af naturbeskyttelsesloven ved lov nr.
681. Forholdet til Natura 2000- områder indgår imidlertid i byggesagsbehandlingen efter
byggeloven for opførelse af bebyggelse i disse områder.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
[INDSÆT]
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative
Der forventes en mindre
konsekvenser for stat,
administrativ lettelse for
kommuner og regioner
kommunerne.
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
I princippet en besparelse, da der
skal ansøges i færre sager, skønt
ansøgningskravet har været
gældende i relativt kort tid.
I princippet en administrativ lettelse,
da der skal ansøges i færre sager,
skønt ansøgningskravet har været
gældende i relativt kort tid.
I princippet en administrativ lettelse,
da der skal ansøges i færre sager,
skønt ansøgningskravet har været
gældende i relativt kort tid.
Beskedne konsekvenser
Negative konsekvenser/merudgifter
ingen
ingen
ingen
ingen
ingen
ingen
Forholdet til EU-retten Ingen konsekvenser
Overimplementering
JA
NEJ
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0006.png
af EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 17, stk. 2, er en række bebyggelser undtaget fra krav om dispensation
fra skovbyggelinjen og er ligeledes efter planlovens § 36 undtaget fra kravet i planlovens § 35 om
landzonetilladelse. Det gælder f.eks. til- og ombygning af helårshuse op til et bruttoareal på 250
m
2
og udvidelse af mindre virksomheder indrettet i overflødiggjorte landbrugsbygninger.
Indtil ikrafttrædelsen af de gældende regler var der med en enkelt undtagelse tale om de samme
undtagelser i de to love, se ovenfor i de almindelige bemærkninger, og disse undtagelser har
været gældende siden 1. januar 2014.
Planlovens § 36 blev ved lov nr. 668 af 8. juni 2017 suppleret med en række nye byggemuligheder,
der er undtaget fra krav om landzonetilladelse. Ved den samtidige konsekvensændring af
naturbeskyttelsesloven kom tilsvarende undtagelser ikke til at gælde for opførelse af bebyggelse
inden for skovbyggelinjen i landzone og kræver derfor dispensation fra forbuddet mod
bebyggelse inden for skovbyggelinjen.
Dette er blandt andet tilfældet for til- og ombygning af helårshuse i landzone, hvorved husets
samlede bruttoetageareal vil overstige 250 m
2
og op til 500 m
2
, jf. § 17, stk. 4, nr. 3, og for
tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af en erhvervsvirksomhed i landzone, jf. § 17, stk. 4, nr.
5, som lovligt er etableret i en overflødiggjort bygning.
Det foreslås, at kravet om dispensation i
§ 17, stk. 4, nr. 3 og 5,
ophæves. Det betyder, at der ikke
længere vil gælde krav om dispensation fra skovbyggelinjen til til- og ombygning af helårshuse i
landzone, hvorved husets samlede bruttoetageareal vil overstige 250 m
2
og op til 500 m
2
.
Tilsvarende vil gælde for tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af en erhvervsvirksomhed i
landzone, som lovligt er etableret i en overflødiggjort bygning. I begge tilfælde er det bebyggelse,
der med planlovsændringen ved lov nr. 668 af 78. juni 2017, blev undtaget fra krav om
landzonetilladelse, som dermed ligeledes undtages fra krav om dispensation fra skovbyggelinjen.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1, vedrørende naturbeskyttelseslovens § 17,
giver en umiddelbar ret til at opføre til- og ombygninger af helårshuse med op til et
bruttoetageareal på 500 m
2
og tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af en
erhvervsvirksomhed, som lovligt er etableret i en overflødiggjort bygning. Der vil således være
tale om yderligere tilpasning mellem planlovens landzoneregler og naturbeskyttelseslovens § 17
om skovbyggelinjen.
Med ophævelse af krav om dispensation i de nævnte sager sker der ikke længere en konkret
vurdering af forholdet til Natura-2000 områder. Forholdet til Natura 2000-områder indgår
imidlertid i byggesagsbehandlingen efter byggeloven for byggeri i disse områder. Endvidere
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0007.png
gælder et generelt forbud i naturbeskyttelseslovens § 29 a mod at beskadige og ødelægge yngle-
eller rasteområder for dyrearter, der er optaget på habitatdirektivets bilag IV og nævnt i bilag 3 til
loven. Lovens § 29 a indeholder endvidere et generelt forbud mod forsætlige forstyrrelser med
skadelig virkning for arten eller bestanden.
Til § 2
Lovforslaget træder i kraft 1. januar 2018.
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
§ 17.
Der må ikke placeres bebyggelse,
campingvogne og lignende inden for en afstand
af 300 m fra skove. For privatejede skove
gælder dette kun, hvis arealet udgør mindst 20
ha sammenhængende skov.
Lovforslaget
§1
Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 gælder ikke for
1.
§ 17, stk. 4, nr. 3, og 5, ophæves.
1) -
4)…..
Nr. 4 og 6 bliver herefter nr. 3 og 4.
5) bebyggelse, campingvogne og lign. i
landzone, hvortil der er meddelt tilladelse efter
§ 35, stk. 1, i lov om planlægning,
6) bebyggelse, campingvogne og lign. i
landzone, der er omfattet af undtagelserne fra
kravet om tilladelse efter § 36, stk. 1, jf. § 36,
stk. 2, i lov om planlægning, jf. dog stk. 4,
7)–
8)…….
Stk. 3.
…..
Stk. 4.
De i stk. 2, nr. 6, nævnte undtagelser fra
forbuddet i stk. 1 gælder ikke for følgende
bebyggelser, uanset at de nævnte bebyggelser
er undtaget fra krav om landzonetilladelse
efter § 36 i lov om planlægning:
1) Det i § 36, stk. 1, nr. 3, i lov om planlægning
nævnte byggeri til landbrugs- og
skovbrugsejendomme og fiskerierhvervet, jf.
dog stk. 2, nr. 4,
2) mindre byggeri, der er erhvervsmæssigt
nødvendigt for driften af eksisterende dambrug
på en landbrugsejendom,
3) tilbygning til og ombygning af helårshuse i
landzone, hvorved husets samlede bruttoareal
vil overstige 250 m
2
, jf. dog stk. 2, nr. 5,
4) opførelse eller indretning i eksisterende
bebyggelse af en bolig på en
landbrugsejendom, hvis areal overstiger 30 ha,
når den nye bolig skal benyttes i forbindelse
med et generationsskifte eller til en
medhjælper,
5) tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af
en erhvervsvirksomhed i landzone, som lovligt
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Lovudkast - udkast til lov om ændring af naturbeskyttelsesloven (skovbyggelinjen), fra miljø- og fødevareministeren
1787060_0009.png
er etableret i en overflødiggjort bygning, og
6) tilbygning til en mindre butik i landzone, der
er etableret i en overflødiggjort bygning, når
butikkens samlede bruttoetageareal efter
udvidelsen ikke overstiger 250 m
2
.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018
9