Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 588
Offentligt
1785463_0001.png
I bund
og grund
Regionernes
arbejde med
jordforurening
JUNI
2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0002.png
SIDE 2 -
3
INTRO
5.300 grun
190 mio. m
»Indsatsen over for trusler mod
vores sundhed og drikkevand
kræver viden, faglighed og
et samlet overblik – og det
har vi i regionerne«
Regionernes arbejde med
jordforurening 2016
Udgivet af:
Danske Regioner
Design og produktion:
Mediegruppen as
Udgivet i juni 2017
ISBN tryk:
978-87-7723-928-1
ISBN elektronisk:
978-87-7723-929-8
Trykt på svanemærket papir
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0003.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
nde
3
m vand
R
egionerne arbejder for at skabe gode levevilkår for borgere i hele Danmark, og
i år er det 10 år siden, at regionerne ik videreført opgaven fra amterne med
at beskytte grundvandet og borgernes sundhed mod skadelig påvirkning fra
jordforurening.
Jordforurening fra fortidens miljøsynder ligger lige under vores fødder. Under muld,
asfalt og bygninger kan der gemme sig gitige rester fra industri, som nu truer vores
sundhed og det grundvand, vi bruger til drikkevand. Der er derfor god grund til at være
opmærksom på muligt forurenede grunde og sætte ind, hvis en forurening belaster
vores sundhed og miljø. Indsatsen over for trusler mod vores sundhed og drikkevand
kræver viden, faglighed, erfaring og et samlet overblik – og det har vi i regionerne.
Når byer udvikles, havnefronter får nyt liv, og virksomheder selv renser op, bidrager
regionerne med overblik og nytænkning. Det sker i et tæt samarbejde med forskellige
partnere på jordforureningsområdet. Vi har fokus på, at vores indsats understøtter
by- og erhvervsudvikling og grøn vækst, der er målene i vores regionale vækst- og
udviklingsstrategier.
Vi er med i forreste række, når det gælder udvikling af nye metoder til at undersøge og
håndtere jordforurening for at efektivisere indsatsen. Vores udviklingsarbejde sker i
et samarbejde med private virksomheder og forskningsinstitutioner blandt andet på
regionernes forurenede testgrunde, hvor jordforurening fra fortidens synder i dag er in-
spiration for fremtidens innovative løsninger. Vores arbejde med jordforurening bidrager
desuden til eksport af den viden og erfaring, der er opsamlet gennem mere end 30 år.
I denne redegørelse er regionerne gået sammen om at beskrive den regionale indsats
i arbejdet med jordforurening. Vi håber, at redegørelsen giver et indblik i, at vi i de fem
regioner løser en vigtig samfundsopgave; nemlig i bund og grund at sikre borgernes
sundhed mod jordforurening og medvirke til, at vi nu og langt ud i fremtiden kan drikke
rent vand fra vandhanen.
God læselyst!
INDHOLD
04
Mest sundhed og miljø
for pengene
04
Rent drikkevand
– nu og i fremtiden
12
Afklaring giver
trygge borgere
16
Kyster, jorde, søer,
vandløb og natur
beskyttes
20
Byudvikling og vækst
24
Fremtidens løsninger
indes på testgrundene
26
Jordforurening
på Bornholm
28
Jordforureningens
historie
30
Indsatsen i 2016
– krone for krone
32
Nøgletal
Bent Hansen
Formand for Danske Regioner
Stephanie Lose
Næstformand for Danske Regioner
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0004.png
SIDE 4 - 5
PRIORITERING
MEST SUNDHED
OG MILJØ FOR
PENGENE
Regionernes opgaver på jordforureningsområdet
har en lang tidshorisont. Det er derfor vigtigt at
prioritere indsatsen og dermed få mest muligt
miljø for pengene.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0005.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
R
egionerne skal håndtere
risikoen fra jordforurening
ved at forebygge og forhindre
• Grunden bliver kortlagt på videns-
niveau 2, hvis en
indledende under-
søgelse
viser, at der er forurenet.
• Næste trin kan være en
videregående
undersøgelse,
hvor omfanget af og
risikoen fra forureningen undersøges
nærmere.
• Dernæst kan det være nødvendigt at
foretage en
oprensning.
• Oprensningen kan indebære, at der in-
stalleres et teknisk oprensningsanlæg,
der skal sikre grundvand eller indekli-
ma.
Driten af det tekniske anlæg
er
en del af oprensningen, og anlægget
skal ote være i gang i mange år.
Hvis en jordforurening ikke udgør en
risiko, udfører regionerne ikke nærmere
undersøgelse eller oprensning af forure-
ningen. Det er tilfældet i mange sager, og
derfor slutter regionernes indsats, uden at
forureningen jernes. Kortlægningen skal
stadig opretholdes for at forebygge, at der
opstår nye forureningsproblemer, f.eks.
hvis den forurenede jord lyttes, eller der
skal bygges på grunden.
For hvert trin, en forurenet grund
gennemgår, bliver indsatsen større, mere
kompleks og dyrere. Derfor sikrer region-
erne, at der er sammenhæng i opgave-
løsningen mellem de forskellige trin, så
ressourcerne udnyttes bedst muligt. Alle
trin er lige vigtige og en forudsætning for
de eterfølgende opgaver.
skadelige virkninger fra jord-
forureninger, der udgør en risiko for:
det grundvand, der bruges eller kan
bruges til drikkevand
menneskers sundhed, enten fordi
forureningen påvirker indeklimaet
i boliger eller udgør en risiko ved
kontakt med den forurenede jord
søer, vandløb, hav og natur.
Indsatsen
i 2016
Regionerne har arbejdet med:
historiske redegørelser
3.070
Forudsætningen, for at regionerne kan
håndtere risikoen fra jordforureningerne,
er først og fremmest, at regionerne ved,
hvor de ligger. Derfor skal regionerne
kortlægge alle jordforureninger.
Kortlægningen af de forurenede grun-
de er fundamentet i regionernes arbejde
med jordforurening. Kortlægningen er
grundlaget for, at vi bedst muligt kan
prioritere og dermed udnytte de økono-
miske ressourcer, der er til rådighed – så
vi får mest miljø for pengene.
Regionernes arbejde – trin for trin
Regionernes arbejde med jordforurening
indeholder typisk følgende trin:
• Først indsamles der
historiske
oplysninger
om aktiviteter, som kan
være årsag til jordforurening. Grunden
kortlægges på vidensniveau 1, hvis der
er mistanke om jordforurening.
1.341
300
113
oprensninger
indledende undersøgelser
videregående undersøgelser
240
212
overvågninger af
forureningen
tekniske oprensningsanlæg
Regionerne prioriterer indsatsen
En væsentlig del af regionernes opgave på jordforureningsområdet er at prio-
ritere, udføre videregående undersøgelser og afhjælpende tiltag på forurenede
grunde. Det sker ud fra et miljø- og sundhedsmæssigt hensyn. Den konkrete
vurdering af risikoen fra forureningen afgør, hvor hurtigt regionerne prioriterer
forureningen videre til næste trin i den ofentlige indsats. Der kan derfor godt
gå lere år, fra en grund bliver kortlagt, til den bliver undersøgt nærmere og
eventuelt renset op.
Ved udgangen af 2016 har regionerne kendskab til 18.650 grunde, som enten er
ved at blive undersøgt og renset op eller vil blive det på et senere tidspunkt.
Regionerne jerner
kun
den del af
forureningen,
der
udgør en risiko
for grundvand og
sundhed, og
der bliver derfor
ote eterladt en
restforurening.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0006.png
SIDE 6 - 7
PRIORITERING
Status for kortlægning
Grunde, som ikke er gennemgået og vurderet
Muligt forurenede
grunde
10.857
7.793
57.907
Grunde frikendt
for forurening
Forurenede
grunde
Forurenede eller muligt
forurenede grunde
– ikke omfattet af
regionernes indsats
16.782
Figuren viser, at der ved udgangen af 2016 er kortlagt
mere end 35.400 grunde i Danmark. De 18.650 af dem
er omfattet af regionernes indsats med undersøgelser
og oprensning. De resterende 16.782 ikke er omfattet af
regionernes indsats.
Næsten 58.000 grunde er frikendt for forurening. Det
vil sige, at de enten er vurderet og ikke kortlagt eller er
undersøgt/renset op, så kortlægningen i dag er slettet.
Antal grunde
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2009 2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Grunde omfattet
af regionernes indsats
53%
af de forurenede
grunde er omfattet af
regionernes indsats.
Antal grunde, som er frikendt for forurening
Antal kortlagte grunde
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0007.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
62%
af de grunde, regionerne har kendskab
til, er i dag frikendt for forurening.
Kortlægning af
jordforurening sker
på to niveauer:
Muligt forurenet jord
kortlægges på videns-
niveau 1, hvis oplys-
ninger om grunden
viser, at der har været
aktiviteter, der kan have
forurenet jorden.
Forurenet jord
kortlægges på videns-
niveau 2, hvis under-
søgelser viser, at
jorden er forurenet.
424 mio.
Råd, vejledning og
privatinansierede
projekter
En anden del af regionernes indsats er
rådgivning og vejledning om forurenede grun-
de og myndighedsbehandling af projekter, når
grundejere og private bygherrer selv vil betale
for at få undersøgt og renset forurening op.
Regionerne leverer oplysninger om jordforure-
ning i forbindelse med ejendomshandler og
rådgiver og vejleder både sælgere og købere.
Økonomi i
2016
424 mio. kr.
er i alt brugt
på indsatsen
over for jord-
forurening.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0008.png
SIDE 8 - 9
RENT DRIKKEVAND
RENT DRIKKEVAND
– NU OG I
FREMTIDEN
190 mio. kubikmeter! Så meget drikkevand har
regionernes indsats været med til at beskytte i 2016,
så alle – også fremover – kan have rent vand i hanerne.
Det er sket gennem en målrettet indsats med fokus
på opløsningsmidler og sprøjtegite.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0009.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
I
Danmark er der stor forskel på,
hvor godt grundvandet er beskyt-
tet mod forurening. I visse dele af
Sprøjtegite i grundvandet
Mere end hver tredje lukning af en vandværksboring skyldes en menneske-
skabt forurening, otest med pesticider (sprøjtegite). Pesticider har været
anvendt til at bekæmpe ukrudt, svampe og insekter i ca. 50 år, og specielt i
starten var man ikke opmærksom på, at stoferne kunne forurene grund-
vandet.
Der er gravet pesticidrester ned mange steder i det åbne land, og
dertil kommer spild og udvaskning fra f.eks. sprøjtepladser på gartnerier,
landbrugsejendomme og maskinstationer. Det er regionernes ansvar at under-
søge og afhjælpe forureninger fra disse såkaldte pesticidpunktkilder, hvis de
udgør en risiko for grundvandet.
Pesticidpunktkilder er svære at håndtere, fordi der sjældent indes op-
lysninger om dem, og hvor de ligger. Undersøgelser og afhjælpende tiltag er
samtidig komplicerede, dyre og tidskrævende, fordi stoferne er svært ned-
brydelige i grundvandet og derfor transporteres over store afstande.
Det anslås, at der på landsplan indes 50.000-100.000 gamle punktkilder
med pesticidforurening, hvoraf kun de færreste er blevet fundet og undersøgt.
Regionerne har i de seneste år hat fokus på pesticidforurening af grundvandet
og har bl.a. taget initiativ til lere udviklingsprojekter. Det vil også fremover være
en opgave, regionerne prioriterer højt, og som vil kræve mange ressourcer.
landet er der meget grundvand,
andre steder er der knaphed.
Nogle regioner er således nødt til at
bruge mange midler til at beskytte grund-
vandet tæt på vandværkerne, mens andre
regioner kan fokusere mere på at sikre
fremtidige grundvandsreserver.
Grundvandsbeskyttelsen sker i et
samarbejde mellem staten, kommunerne,
vandforsyningerne og regionerne.
Indsatsen
i 2016
Regionernes indsats med at
beskytte grundvandet har omfattet:
1.118
233
45
Referencer:
• Naturstyrelsen (2013): Status for drikkevandsboringer pr. 31/12 2013.
• Dansk Miljøteknologi (2012): Op mod 100.000 pesticidpunktkilder i undergrunden
truer vores grundvand.
• Miljøstyrelsen (2013): Skelnen mellem pesticidpunktkilder. Miljøprojekt nr. 1502.
indledende undersøgelser
videregående undersøgelser
afhjælpende tiltag på grunde,
hvor forureningen udgør en
risiko for grundvandet
Områder med særlige drikkevandsinteresser
og indvindingsoplande
Et område med særlige drikkevandsinteresser
er et større, sammenhængende område med
naturligt beskyttet grundvand af høj kvalitet
og i så store mængder, at det dækker det
nuværende og fremtidige behov for drikkevand.
Et indvindingsopland er det geograiske område,
hvor et vandværk får sit drikkevand fra.
136
178
tekniske oprensningsanlæg
overvågninger af forurening
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0010.png
SIDE 10 - 11
RENT DRIKKEVAND
Kortet viser undersøgelser og
oprensninger i 2016 - herunder
de tekniske anlæg, regionerne
driver. Indsatsen har været med
til at beskytte indvindingen af
190 mio. m
3
drikkevand.
Indledende undersøgelser
Videregående undersøgelser
Oprensninger
Indvindingsoplande
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0011.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Opløsningsmidler i grundvandet
Nogle af de værste grundvandsforureninger i Danmark skyldes klorerede opløsningsmidler,
der er spildt, opbevaret eller gravet ned på virksomheder. De klorerede opløsningsmidler
har været anvendt til afedtning i industrien og til tøjrensning. Stoferne spredes let i jorden
og i grundvandet, og det er dyrt og teknisk krævende at jerne dem. I nogle tilfælde er det
nærmest umuligt at jerne forureningen helt, men regionernes indsats medvirker til at
begrænse skaderne.
Fundene af klorerede opløsningsmidler i grundvandet er i modsætning
til fundene af pesticider koncentreret omkring byerne. Det hænger
sammen med, at stoferne har været brugt i industrien.
Regionerne har altid prioriteret indsatsen over for forureninger
med klorerede opløsningsmidler højt og har gennemført et stort
antal undersøgelser og oprensninger.
218 mio.
Økonomi
i 2016
218 mio. kr.
er brugt på
at beskytte
grundvandet.
Case
Oprensning betaler sig
Et tidligere pelsrenseri i landsbyen Reerslev nær Høje-Taastrup på Sjælland benyt-
tede i mange år klorerede opløsningsmidler til rensning af skind og pelse. Rense-
væsken blev hældt i kloakken eller direkte ud på jorden, hvor der siden er bygget
parcelhuse. Undersøgelser viste, at der kunne ligge op mod 10 tons opløsnings-
midler i jorden. Hvis forureningen spredte sig til grundvandet, ville det betyde, at
Danmarks største vandforsyning Solhøj Kildeplads måtte lukke. Solhøj Kildeplads
forsyner 75.000 københavnere med drikkevand, og en lukning ville derfor have
store konsekvenser for hovedstadsområdet.
Region Hovedstaden valgte med stor succes at benytte en ny metode, hvor
forureningen koges væk ved hjælp af lange ”dypkogere”. Havde regionen ikke hat
denne metode, ville alternativet være at ventilere under husene og oppumpe
forurenet grundvand i måske 1.000 år. Regionens indsats har kostet ca. 50 mio. kr.
Oprensningen indgik i en samlet plan for beskyttelse af drikkevandet i området,
som i alt har kostet 74 mio. kr. Beregninger viser, at set over en periode på 50 år
koster det ca. 50 øre pr. kubikmeter at beskytte grundvandet i det område, hvor
Solhøj Kildeplads pumper drikkevandet op.
Til sammenligning ville det koste ca.
70 øre pr. kubikmeter at rense drik-
kevandet på vandværket, og ca. 1,50
kr. pr. kubikmeter at lytte vandborin-
gerne. Forebyggende tiltag som f.eks.
oprydning af forurenede grunde kan
altså i høj grad betale sig i forhold til
først at reagere, når skaden er sket,
og drikkevandet er blevet ødelagt af
forurening.
Status for grund-
vandsindsatsen
Ved udgangen af
2016 har regionerne
kendskab til 12.100
grunde, der skal
afklares nærmere
i forhold til grund-
vandsindsatsen.
De fordeler sig med:
7.500
muligt forurenede
grunde, hvor
der skal udføres
indledende under-
søgelser.
4.600
forurenede grunde,
hvor der skal udfø-
res videregående
undersøgelser og
eventuelt afhjæl-
pende tiltag for at
forhindre forure-
ningen i at ødelæg-
ge grundvandet.
Lange ’dypkogere’ placeret i den
forurenede jord. Dypkogere varmer jor-
den op og koger forureningen væk.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0012.png
SIDE 12 - 13
MENNESKERS SUNDHED
AFKLARING GIVER
TRYGGE BORGERE
712 boligejere har i 2016 fået afklaret,
om deres grund er forurenet.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0013.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
R
egionernes indsats for at sikre
menneskers sundhed mod
jordforurening sker ved at
beskytte indeklimaet i boliger
og børneinstitutioner og ved at forhindre
kontakt med forurenet jord.
Regionernes indsats på boliggrunde
I 2016 har 712 boligejere fået afklaret,
om der er forurenet på deres boliggrund.
478 af dem har benyttet sig af boligejer-
nes særlige ret til inden for et år at få af-
klaret, om deres grund er forurenet, mens
234 grunde blev undersøgt som følge af
Indsatsen
i 2016
Regionernes indsats med at beskytte
borgernes sundhed mod jordforurening
har omfattet, at:
Nuancering
– forureningens
tilstandsrapport
Nuanceringssyste-
met er bygget op eter
samme princip som
tilstandsrapporten på
en ejendom, og det ind-
deler forureningen i tre
kategorier F0, F1 og F2:
F0
Forureningen udgør
ingen risiko for brug af
hus og have.
F1
Forureningen udgør
ingen risiko for brug af
hus og have, hvis enkle
råd følges.
F2
Forureningen udgør
eller kan udgøre en
risiko for brug af hus
og have.
712
61
regionens øvrige prioriterede indsats.
Regionerne har også udført 61 videre-
gående undersøgelser for at kunne vurde-
re risikoen ved en forurening og eventuelt
behov for oprensning og 66 oprensninger
på grunde, hvor forureningen udgjorde en
risiko for menneskers sundhed. Regioner-
ne driver 100 tekniske anlæg, der sikrer, at
forurening ikke damper ind i boligerne og
forurener indeklimaet.
Den sundhedsmæssige
betydning af forurening
Regionerne har et system til at kate-
gorisere en forurening, så det bliver
lettere for boligejerne at forholde sig til
forureningen på deres grund. Det kaldes
nuancering, og det gør det også nemmere
at formidle betydningen af en forurening,
f.eks. i forbindelse med en ejendoms-
handel eller en låneomlægning.
I 2016 er 298 boliggrunde
nuanceret med:
• 168 på F0
• 35 på F1
• 95 på F2
På to ud af tre af de forurenede bolig-
grunde er forureningen F0- eller F1-
nuanceret. Her udgør forureningen
altså ingen sundhedsmæssig risiko, og
regionernes indsats i forhold til boligen
er afsluttet. På en F2-nuanceret bolig-
grund kan der være en risiko, og forure-
ningen er omfattet af regionens indsats.
boliggrunde er afklaret i
forhold til forurening, heraf 478
på anmodning fra grundejer
forureninger er undersøgt nærmere
66
28
er renset op
tekniske anlæg sikrer indeklimaet
mod forurening
100
298
178
forureninger overvåges
boliggrunde har fået nuanceret
forureningens sundhedsmæssige
betydning
En F0- eller F1-nuan-
cering kan give bolig-
ejeren bedre adgang
til salg og belåning af
ejendommen. For
boligejere med en
F2-nuancering kan der
være hjælp at hente i
værditabsordningen.
boliggrunde er undersøgt og renset
op eter værditabsordningen
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0014.png
SIDE 14 - 15
MENNESKERS SUNDHED
Værditabsordningen
Værditabsordningen giver boligejere en
mulighed for at få jernet den forurening,
der udgør en risiko for deres hus og have.
Pengene kommer fra staten, mens det
er regionerne, der gennemfører under-
søgelser og oprensning. Ordningen har
eksisteret siden 1993, og i den periode har
først amterne og siden regionerne under-
søgt 1.700 boliggrunde, og 1.100 af dem er
blevet renset op.
Indsatsen eter værditabsordningen
adskiller sig fra regionernes øvrige indsats,
fordi den sker i den rækkefølge, som de
forurenede boliggrunde bliver tilmeldt
ordningen, og ikke i en sundhedspriori-
teret rækkefølge.
Regionerne har i 2016 gennemført 67
videregående undersøgelser og 111 op-
rensninger på boliggrunde under
værditabsordningen.
Regionerne gennemfører oprensninger
i takt med, at staten bevilger penge til de
boligejendomme, der står på værditabs-
ordningens venteliste. Ved udgangen af
2016 står 295 ejendomme på ventelisten.
Status for
nuancerede grunde
F0 – Forurening udgør ingen risiko
34%
F1 – Forurening udgør ingen risiko,
hvis råd følges
Fordeling
af nuancerede
grunde
61%
5%
F2 – Forurening kan udgøre en risiko
Status for
boligindsatsen
Frikendt boliggrund
Forurenet boliggrund,
ingen risiko (F0 og F1)
Forurenet boliggrund,
kan være risiko (F2)
Forurenet boliggrund,
ikke nuanceret
9%
10%
6%
3%
6%
Status for indsatsen
på boliggrunde
Siden 2000 har en tredjedel af de bo-
ligejere, hvis ejendom kortlægges som
muligt forurenet, benyttet sig af den
særlige ret til at få grunden undersøgt af
regionen. 3.100 boligejere har på denne
måde fået afklaret, om der er forurenet på
deres boliggrund.
Siden 2007 har regionerne nuanceret
jordforurening på ca. 4.500 boliggrun-
de, heraf er 66 % - svarende til 3.000
boliggrunde – F0- eller F1-nuanceret.
Det betyder, at regionernes indsats i
forhold til boligen er afsluttet. På resten
af grundene kan der være en risiko, og de
er fortsat omfattet af regionernes indsats.
Her skal forureningen afklares nærmere
og eventuelt renses op.
Status for
bolig-
indsatsen i %
66%
Muligt forurenet boliggrund,
ikke undersøgt
Boliggrund, ikke gennemgået
og vurderet
En samlet status for indsatsen i forhold til boliggrunde viser, at:
• 66 % er frikendt for forurening – det vil sige enten vurderet og ikke kortlagt eller
undersøgt/renset op, så kortlægningen i dag er slettet.
• 6 % er kortlagt som forurenet, men forureningen udgør ingen risiko for brug af
hus og have (F0 og F1).
• 3 % er kortlagt som forurenet, og her kan forureningen udgøre en risiko for brug
af hus og have (F2).
• 6 % er kortlagt som forurenet, men er endnu ikke tildelt en af de tre forure-
ningskategorier (F0, F1 og F2), da kortlægningen er sket, før nuanceringssyste-
met blev indført.
• 10 % er kortlagt som muligt forurenet og endnu ikke undersøgt.
• 9 % er endnu ikke gennemgået og vurderet.
Samlet har regionerne og de daværende amter vurderet og undersøgt 47.750
boliggrunde. 72 % af dem – svarende til 37.500 boliggrunde – er gennem årene
enten frikendt for forurening eller forurenet, men ikke længere omfattet af regi-
onernes indsats, fordi forureningen ikke udgør en risiko for borgernes sundhed.
Kortlægningen opretholdes imidlertid for at holde styr på forureningen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0015.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Status for
indsatsen
Ved udgangen af 2016 har regionerne
kendskab til 4.700 boliggrunde, der skal
afklares i forhold til sundhedsindsatsen.
De fordeler sig med:
3.100
muligt forurenede boliggrunde,
hvor der skal udføres indledende
undersøgelse.
1.600
Case
forurenede boliggrunde, hvor der
skal udføres videregående under-
søgelse og eventuelt afhjælpende
tiltag for at forhindre skadelig
påvirkning fra forureningen.
Børneinstitutioner og
ofentlige legepladser
Børn er mere udsatte og mere følsomme over for forurenet jord end
voksne. Derfor har regionerne fokus på børneinstitutioner og ofentlige
legepladser, hvor der kan være risiko for forurening.
Regionerne gennemførte i 2008-2011 en særlig indsats rettet mod
børneinstitutioner ud fra et forsigtighedsprincip, hvor regionerne i
lere tilfælde valgte at undersøge forureningskilder, som normalt ikke
ville blive undersøgt af regionen. Det drejede sig f.eks. om børneinstitu-
tioner, hvor der i nyere tid er kørt jord til legearealerne uden dokumen-
tation for, at jorden er ren.
Den særlige indsats på børneinstitutioner har omfattet følgende:
58 mio.
Økonomi i
2016
Regionerne
har brugt
58 mio. kr. på
at beskytte
borgernes
sundhed mod
skadelig påvirk-
ning fra jord-
forurening.
1.763
børneinstitutioner blev gennemgået for kilder til forurening.
477
børneinstitutioner blev undersøgt, fordi der var kilder til forurening.
91
børneinstitutioner var forurenede og blev renset op.
Status for regionernes indsats på de ofentlige legepladser:
231
ofentlige legepladser blev gennemgået for kilder til forurening.
37
ofentlige legepladser blev undersøgt for forurening.
8
ofentlige legepladser blev renset op.
De forurenede børneinstitutioner og legepladser har i de leste tilfælde
kunnet sikres ved udskitning af den øverste halve meter af jorden i de
forurenede områder.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0016.png
SIDE 16 - 17
OVERFLADEVAND
KYSTER, FJORDE,
SØER, VANDLØB OG
NATUR BESKYTTES
Regionerne er i fuld gang med at gennemgå alle
kortlagte grunde for at vurdere, om de udgør en
risiko over for overladevand og natur.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0017.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
K
yster, jorde, søer, og vandløb
kaldes samlet for overlade-
vand. Regionernes indsats
Indsatsen til og med 2016
Regionerne har gennemført 1.950 screeninger og er i gang med de 1.381
resterende screeninger, som skal være afsluttet med udgangen af 2018.
er rettet mod overladevand,
der kræver særlig beskyttelse. Det hedder
målsat overladevand og er omfattet af
vandområdeplanerne.
Regionernes gennemgang af de kort-
lagte grunde kaldes screening, og til det
arbejde bruger regionerne Miljøstyrelsens
”screeningsværktøj for overladevand”.
Screeningsværktøjet udvikles og tilpasses
løbende ud fra regionernes erfaringer
med brugen af værktøjet.
1.381
I alt 3.331
screeninger
1.950
Screeninger for overladevand
Vandområdeplanerne
indeholder opskriten på,
hvordan vi i Danmark vil
nå målsætningen i EU’s
vandrammedirektiv – altså
forbedre det danske vand-
miljø og sikre renere vand i
Danmarks kystvande, søer,
vandløb og grundvand.
I Danmark er 19.000 km
vandløb, 700 søer, 7.300
km kyststrækning og 252
internationale natur-
beskyttelsesområder
omfattet af vandområde-
planerne.
Afventer bearbejdet screening 2017-2018
Bearbejdede screeninger 2015-2016
Teknologiudviklingsprojektet
I 2016 afsluttede regionerne og Miljøstyrelsen et teknologiudviklingsprojekt.
Projektet testede, i hvilket omfang de grunde, som screeningsværktøjet udpe-
ger med en mulig risiko over for overladevand, i praksis også udgør en risiko
over for overladevand. Projektet undersøgte 28 vandløb, som kunne være
påvirket af forurening, fordi vandløbene ligger tæt på grunde forurenet med
klorerede opløsningsmidler. I fem vandløb blev der fundet forurening over
grænseværdierne. Projektet viste, at screeningsværktøjet udpeger forurenede
grunde, der kan være problematiske for overladevand, om end værktøjet også
regner på ”den sikre side” og derfor udpeger lere forurenede grunde end de,
der reelt udgør en risiko.
I projektet blev det også undersøgt, om tjærepladser udgør en risiko over
for overladevand. Konklusionen var, at tjærepladser kan udgøre en risiko over
for overladevand.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0018.png
SIDE 18 - 19
OVERFLADEVAND
Case
August 2006, depotet ved Høfde 42
bliver indkapslet med en jernspuns.
Høfde 42
Cheminova deponerede i 1950’erne og 1960’erne pesticidholdigt
slam og afald i klitterne ved Høfde 42 syd for Limjordens udmun-
ding i Vesterhavet. I 1981 jernede staten det meste af forureningen,
men eterlod forurening i undergrunden. Det daværende Ringkøbing
Amt etablerede i 2006 en spunsvæg for at forhindre udsivning af
forurening til havet. Region Midtjylland overvåger fortsat, om forure-
ningen siver ud i havet. Prøver viser, at der er sket et markant fald
i udsivningen af forureningsstofer, siden spunsen blev etableret.
Eter en samlet bæredygtighedsvurdering har Region Midtjylland
besluttet, at forureningen skal jernes, men der mangler inansiering
af de 250 mio. kr., som oprensningen er anslået til at koste.
Flere regioner
har gennem en
årrække udført en
indsats over for
forureninger, der kan
true overladevand
og natur. Indsatsen
er begrundet i store
almene miljøhensyn.
250 mio. kr.
– så meget koster det at jerne
forureningen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0019.png
19
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Case
7.500 t
gitigt afald er jernet.
50 mio. kr.
har det indtil videre
kostet at rense op.
Pilotforsøg med kemisk oxidation, hvor der i et testfelt blev tilført kemikalier
med henblik på oprensning af grundvandet i Kærgård Klitplantage.
Kærgård Klitplantage
I perioden 1956-1973 kørte tankvogne i pendulfart
spildevand fra Grindstedværket ud i Kærgård Klitplan-
tage imellem strandene i Vejers og Henne på den jyske
vestkyst. Spildevandet blev deponeret i seks såkaldte
gruber, der er store udgravede huller imellem klitterne.
I alt skønnes det, at der blev deponeret 286.000 kubik-
meter spildevand. Det svarer til indholdet af to tankbiler
hver eneste dag året rundt i 17 år.
Spildevandet kom fra Grindstedværkets produktion
af bl.a. vitaminpiller, antibiotika, sovepiller og nerveme-
dicin. Udsivning fra gruberne har forurenet jord, grund-
vand og badevand, og der blev i 1964 udstedt badefor-
bud på en 800 meter lang strækning langs Vesterhavet.
Senere blev badeforbuddet udvidet til de 1.400 meter,
der stadig gælder i dag.
Region Syddanmark har i samarbejde med Miljøsty-
relsen foretaget en afgravning af forureningen i grube
1-4 i klitområdet bag stranden – først og fremmest for at
standse afdampningen af gitige stofer fra gruberne, så
naboer og turister kan bevæge sig frit i hele klitområdet.
Der er jernet næsten 7.500 tons gitigt sand, slam og
træ fra grube 1-4. Gruberne 5 og 6 ligger længere inde i
landet, og de udgør ikke nogen miljømæssig risiko, så al
den forurening, det kan betale sig at grave væk fra gru-
berne, er nu jernet. Det har kostet ca. 50 mio. kr., som
er delt ligeligt mellem Region Syddanmark og Miljø-
ministeriet.
Målinger over de kommende år vil afgøre, om
forbuddet om ophold over gruberne kan jernes helt.
Ophævelse af forbuddet mod ophold på stranden og på
sigt også badeforbuddet vil kræve en oprensning af det
forurenede grundvand, som løber fra gruberne og ud i
havet.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0020.png
SIDE 20 - 21
BYUDVIKLING OG VÆKST
BYUDVIKLING
OG VÆKST
179.000 – så mange forespørgsler om forurening
og privatinansierede undersøgelser, oprensning
og byggeri på forurenede grunde har regionerne
svaret på i 2016.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0021.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
B
yggeriet er i fremgang, og der
investeres milliarder af kroner
i byudvikling rundt om i Dan-
mark. Regionernes store viden
Byggeri på forurenede grunde
I 2016 var regionerne sammen med kommunerne involveret i næsten 550
tilladelser til bygge- og anlægsprojekter på forurenede grunde. Tilladelser-
ne gives både for at sikre miljø og sundhed i de private projekter og for at
sikre, at regionernes eventuelle senere indsats ikke fordyres væsentligt som
følge af byggeriet.
om jordforurening bidrager med overblik
og nytænkning i forbindelse med kommu-
nernes planer om byudvikling. Regioner-
nes indsats og samarbejde med forskellige
partnere på jordforureningsområdet er med
til at understøtte by- og erhvervsudvikling
og grøn vækst, der er målene i de regionale
vækst- og udviklingsstrategier. Regionernes
kortlægning af jordforurening sikrer også, at
vandværkerne kan tage højde for mulige og
kendte forureninger, når der skal etableres
nye vandboringer.
I de seneste otte år har regionerne
behandlet mere end 18.000 forureninger,
hvor borgere og private bygherrer selv har
betalt for at undersøge og jerne forurening
og 4.000 tilladelser til byggeri og ændret
anvendelse på forurenede grunde.
Privatinansierede projekter
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2009 2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Undersøgelse og oprensning betalt af grundejere og
private bygherrer, inkl. påbudssager
Borgerrettede
opgaver i 2016
Regionerne har behandlet:
Tilladelse til byggeri og ændret anvendelse
Antal tilladelser til byggeri og antal undersøgelser og oprensninger
betalt af grundejere og private bygherrer.
175.685
forespørgsler om jordforurening
542
Figuren viser det antal tilladelser og antal sager, regionerne siden 2009 har
behandlet årligt i forbindelse med, at grundejere og private bygherrer selv
har betalt for at undersøge og rense op. Undersøgelserne sker typisk i for-
bindelse med ejendomshandler samt bygge- og anlægsprojekter. I 2016 var
regionerne involveret i 2.650 privatinansierede undersøgelser og oprens-
ninger inkl. påbudssager, hvilket er på niveau med året før.
tilladelser til byggeri og ændret
anvendelse på forurenede grunde
2.445
199
undersøgelser og oprensninger betalt
af grundejere og private bygherrer
påbud om undersøgelser og
oprensninger til forurenere
så stor har stigningen været i antallet af
private projekter, som regionerne har
behandlet siden 2009.
22%
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0022.png
SIDE 22 - 23
BYUDVIKLING OG VÆKST
Køb og salg af forurenede grunde
Det øgede fokus på jordforurening viser sig også i antallet af henvendelser
om jordforurening, som regionerne hvert år svarer på. Siden 2009 er antallet
af henvendelser næsten fordoblet. I 2016 har regionerne således besvaret
175.685 henvendelser, hvilket svarer til 700 om dagen. 88 % af henvendelser-
ne er besvaret via selvbetjeningsløsninger på regionernes hjemmesider.
20 mio.
Ejndomsforespørgelser
250.000
200.000
150.000
100.000
50.00
0
2009 2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Økonomi i
2016
Regionerne har
brugt 20 mio. kr. på
behandling af
privatinansierede
undersøgelser og
oprensninger.
Forespørgelser i alt
Forespørgelser besvaret via selvbetjening
Forespørgelser besvaret manuelt i regionen
Antal ejendomsforespørgsler hvert år siden 2009.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2016 har været 110.473 ejendoms-
handler i Danmark. Mere end 175.000 besvarede ejendomsforespørgsler
kunne derfor tyde på, at der tjekkes for eventuel forurening hos regionerne
i forbindelse med de leste ejendomshandler i Danmark.
Regionerne stiller i dag oplysninger om forurenede grunde til rådighed
for ofentligheden på deres hjemmesider. Det betyder, at borgere og ejen-
domsmæglere på alle tider af døgnet hurtigt og nemt kan få svar på, hvor
jorden er forurenet; ikke blot i forbindelse med salg og belåning, men også
som tjek af egen grund.
Derudover søges der jordforureningsoplysninger i forbindelse med
f.eks. nybyggeri og byudvikling, så der kan tages højde for forureningen,
hvilket kan spare ressourcer og forhindre nye miljømæssige problemer.
Påbud om undersøgelse og oprensning
I Danmark skal jordforurening som udgangspunkt jernes af den, der har
forurenet. Kommunen skal give forureneren et påbud om at undersøge
og jerne forureningen og genoprette den hidtidige tilstand. I 2016 gav
kommunerne 199 påbud om undersøgelse og oprensning. I disse sager
tager regionerne stilling til kortlægning af eventuelt eterladt forurening.
Hvis det ikke er muligt at fastslå, hvem der har forurenet, overtager
regionen ansvaret for forureningen.
Regionernes digitale
løsninger gør det nemt
for borgerne at få
relevante informationer
om jordforurening og
nemmere for regionerne
at betjene borgerne.
Dermed bidrager
regionerne til den
fællesofentlige
digitaliseringsstrategis
vision om, at den
ofentlige digitalisering
skal skabe værdi, vækst
og efektiviseringer.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0023.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Case
Aalborg havnefront gennemgår en forvandling fra et område præget af industri til et område
med attraktive byrum og steder til oplevelser, udfoldelse og ophold.
Fra industri til viden,
oplevelse og kultur
Aalborg har udviklet sig fra en industriby til en
videns- og oplevelsesby. Omdannelsen af byens
havnefront er et meget håndgribeligt bevis på
denne proces. Hvor havnefronten tidligere var
domineret af industri, handler det nu om at skabe
attraktive byrum og steder til oplevelser, udfoldel-
se og ophold. Industri som bl.a. vært, gasværk og
korn- og foderstofvirksomheder er revet ned og
erstattet af Musikkens Hus, boliger, campusbyg-
ninger, parker og spisesteder, og udviklingen af
havnefronten fortsætter.
På grund af havnefrontens tidligere industrielle
anvendelser kræver hvert af de mange projekter
tilladelse eter jordforureningsloven. Aalborg
Kommune er ”hovedindgangen” for de forskellige
ejendomsinvestorer, entreprenørirmaer osv.,
som ønsker at realisere deres projekter på havne-
fronten. Selve processen med udarbejdelse af
tilladelserne eter jordforureningsloven foregår
imidlertid i et tæt samarbejde med Region Nord-
jylland. Regionen inddrages i det konkrete projekt
helt fra starten, og det sikrer, at både kommune
og region bidrager til tilladelsen i forhold til, hvilke
forureningsundersøgelser, eventuel oprensning og
andre tiltag der er nødvendige, for at kommunen
kan give tilladelsen. På den måde er alt på plads,
når bygherren får tilladelsen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0024.png
SIDE 24 - 25
TESTGRUNDE
FREMTIDENS
LØSNINGER FINDES
PÅ TESTGRUNDENE
6.500 forurenede grunde skal under-
søges nærmere og eventuelt renses op.
Regionerne har derfor fokus på at ud-
vikle nye og mere efektive metoder og
processer, som samtidig kan sælge dansk
knowhow og ny teknologi til udlandet.
2
D
e traditionelle metoder til at undersøge
og rense op er ote dyre og tager lang tid.
De mange forureninger og en begrænset
økonomi betyder, at regionerne har fokus
på at optimere arbejdsgange og udvikle og afprøve
nye metoder og værktøjer til at kortlægge, undersøge
og rense op hurtigere, billigere og mere efektivt,
end det er muligt i dag. Metoderne afprøves bl.a. på
regionernes forurenede testgrunde, hvor jordforure-
ning fra fortidens miljøsynder er blevet til inspiration
for fremtidens innovative løsninger.
Indsatsen i 2016
Regionerne har arbejdet med 76 udviklingsprojekter.
Nogle projekter er gennemført som ofentligt-privat
innovationssamarbejde og partnerskaber mellem
den pågældende region og ét eller lere private
irmaer i ind- og udland. 22 projekter er gennemført
med støtte fra Miljøstyrelsens Teknologiudviklings-
pulje og ét projekt med støtte fra EU.
Nationalt netværk af testgrunde
Ni forurenede grunde indgår i dag i det nationale
netværk af testgrunde i Danmark. Testgrundene
har forskellig forurening, geologi og grundvands-
forhold og repræsenterer dermed en bred vite af
forureningsproblematikker bl.a. opløsningsmidler,
sprøjtegite, tungmetaller og tjærestofer. Grundene
supplerer derfor hinanden i udvikling og afprøvning
af nye teknikker og er på den måde med til at bane
vejen for regionernes arbejde hen imod hurtigere,
billigere og bedre løsninger.
1
3
7
5
6
9
8
4
De ni testgrunde
i Danmark:
1. Collstrop-grunden
2. Eskelund Losseplads
3. Horsens Gasværk
4. Innovationsgaragen
5. Middelfartvej
6. Ringe Tjære- og Asfaltfa-
brik
7. Stengårdens Losseplads
8. Tujavej
9. Ørstedsgade
Regionerne stiller testgrundene til
rådighed for alle, der har brug for
et forurenet sted til at udvikle og
afprøve nye teknologier. Udvikling
sker ote i et samarbejde mellem
regionerne, forskningsinstitutio-
ner, rådgivende irmaer og entre-
prenører. Det udviklingsarbejde,
der foregår på testgrundene,
styrker vidensdeling og mulig-
heden for dansk og internationalt
samarbejde med forskningsinsti-
tutioner og erhvervsliv. Regioner-
nes testgrunde er derfor også en
platform for erhvervsudvikling
og eksport af dansk ekspertise på
jord- og grundvandsområdet, og
det sker bl.a. i et samarbejde med
Danish Soil Partnership.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0025.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Status fra testgrundene
Siden den første testgrund åbnede i 2012, er der gennemført 25 projekter på
grundene. De leste projekter har omfattet afprøvning af ny teknologi og test
af, om kendt teknologi kan bruges på nye måder. Der er afprøvet forskellige
metoder til undersøgelse og oprensning af forskellige typer af forurening i
jord, grundvand og indelut. Nogle tests har resulteret i patenterede værktøjer
som f.eks. et boreudstyr, der kan udtage prøver af jorden under bygninger.
Eksport af dansk
knowhow
Regionerne driver i fællesskab
Danish Soil Partnership, der skal
medvirke til at fremme teknologi-
udvikling i indsatsen mod jord-
og grundvandsforurening og
synliggøre danske løsninger i
udlandet. Partnerskabet samar-
bejder med private virksomheder,
Miljøministeriet og forsknings-
institutioner og understøtter
bl.a. Region Midtjylland, Region
Sjælland og Region Hovedstadens
samarbejde med de kinesiske
provinser Sichuan, Zhejiang og
Jiangsu på jordforurenings-
området.
Andre har ført til, at den afprøvede teknologi i dag er implementeret på lige
fod med andre godkendte teknologier. Et eksempel på dette er et pilotforsøg
med en gasbrænder til at rense jord forurenet med klorerede opløsnings-
midler. Forsøget har resulteret i, at metoden i dag er anerkendt til oprensning
af forurenede grunde.
Regionerne er i gang med at teste oprensning af forurenet grundvand bl.a.
ved hjælp af elektrokemi og ”vakuum stripning”, hvor forureningen trækkes
ud af vandet under vakuum, samt behandling af grundvand forurenet med
pesticider. Der udføres også forsøg med at jerne tungmetaller fra jord.
Case
Forurening tiltrækker
amerikansk irma og
skaber nye arbejdspladser
At regionernes testgrunde er platforme for internationalt samarbejde og
erhvervsudvikling er amerikanske Piper Environmental Group et godt
eksempel på. Firmaet producerer løsninger til rensning af forurenet grund-
vand og rykkede i eteråret 2016 sit globale hovedkontor og produktion til
Præstø. Piper Enviromental Group forventer, at investeringen vil skabe 40
nye jobs i Vordingborg Kommune over en tre-årig periode.
Region Sjælland ik kontakt med Piper Environmental Group i USA i for-
bindelse med løsningen af et konkret problem på Region Sjællands testgrund
Stengårdens Losseplads. Løsningen blev et anlæg, som blev bygget i en sam-
skabelsesproces, og som muliggør fremtidige leksible løsninger og afprøvning
af nye teknikker inden for avanceret oxidation. Samarbejdet udviklede sig hur-
tigt til også at omfatte udviklingen af nye metoder til rensning af grundvand i
samarbejde med danske virksomheder. Piper Environmental Group opdagede
i den forbindelse den danske evne til at tænke ud af boksen og løsningsorien-
terede tilgang til arbejdet, hvilket ik sat fart i overvejelserne om etablering i
Danmark.
Samarbejdet mellem Piper Environmental Group og Region Sjælland har
resulteret i, at der er fundet nye løsninger og metoder til at rense grundvan-
det. Piper Environmental Group har etableret et vandrensningsanlæg på test-
grunden, hvor ozon anvendes til at rense det pesticidforurenede grundvand.
Samtidig er første patent i hus, nemlig ”Milter High Pressure Ozone Boost
for Insitu Remidiation”. Piper Environmental Group producerer allerede nu
ozonsystemer i Region Sjælland og herfra eksporteres til markeder i Europa,
Asien og USA, hvor der er stor eterspørgsel eter veldokumenterede,
bæredygtige og efektive løsninger.
24 mio.
Økonomi i
2016
Regionerne har
brugt 24 mio.
kr. på udvikling
og innovation.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0026.png
SIDE 26 - 27
BORNHOLM
JORDFORURENING
PA BORNHOLM
Bornholms Regionskom-
mune har på lige fod med
regionerne ansvaret for den
ofentlige indsats på jordfor-
ureningsområdet i form af
kortlægning, undersøgelse og
oprensning.
Indsatsen
i 2016
Bornholms Regionskommunes
indsats med at beskytte grundvand
og borgernes sundhed mod jord-
forurening har omfattet:
Prioritering
Som de øvrige fem regioner
prioriterer Bornholms Regions-
kommune forureninger, der
truer grundvandet og bolig-
grunde med indeklimaproble-
mer højest.
I de kommende år vil
grunde, hvor der har været
renserier, blive prioriteret
højest. Dereter vil de born-
holmske byer blive gennem-
gået med henblik på kort-
lægning af muligt forurenede
grunde. Grunde med store
olietanke og slagger vil også
indgå i prioriteringen.
Geologien både beskytter
og udfordrer
I forhold til resten af Danmark har
Bornholm en særegen geologi med
granit, sandsten og meget gamle
geologiske lag af sand og ler. Nord-
bornholm er især præget af klippe-
landskab, hvor granitten ligger højt
og nogle steder blottet. På Sydborn-
holm er granitten dækket af tykke
sandstenslag. Den granit- og sand-
stensdominerede geologi betyder, at
grundvandet på Bornholm er bedre
beskyttet, end man skulle tro ud fra
de forholdsvis tynde lerlag.
Som følge af disse særlige geolo-
giske forhold har Bornholm dermed
også nogle andre udfordringer på
jordforureningsområdet. Grundvan-
det strømmer i de sprækker, der er i
granitten og sandstenen, og derfor
kan det være vanskeligt at fastslå,
netop hvor vandet transporteres,
hvilket kan gøre arbejdet med at
undersøge og afværge en forure-
ning mere kompleks. Når der skal
etableres undersøgelsesboringer,
er det ikke granitten, der giver de
største udfordringer. Det er derimod
sandstenslagene – fordi det er mere
vanskeligt at bore i sandstenen.
3
indledende undersøgelser
6
2
3
1
videregående undersøgelser
oprensninger
grunde er udgået af
kortlægning
I 2016 var der afsat
ét årsværk
til opgaven
fordelt på:
Kortlægning 0,05
Undersøgelser 0,4
Oprensning 0,4
Øvrige opgaver 0,15
grund er kortlagt som forurenet
Ud over disse opgaver har Bornholms
Regionskommune løbende rådgivet
og informeret ejendomsmæglere,
grundejere og advokater om eventuel
jordforurening i forbindelse med byg-
gesager og ejendomshandler mv.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0027.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Case
1,7 mio.
Afhjælpning af risikoen
fra et renseri i Rønne
Siden 2013 har Bornholms Regionskommune været i gang med at
undersøge og udføre afhjælpende tiltag på en renserigrund i Rønne.
Grunden er forurenet med klorerede opløsningsmidler, der har været
brugt til rensning af tøj. Forureningen damper op i de boliger, der
ligger på grunden i dag. Som midlertidig afhjælpning af forurenings-
problemet i boligerne blev der i 2014 opsat lutrensere i kældrene.
Lutrenserne jerner de forurenende stofer fra luten.
I 2016 påbegyndte regionskommunen en mere permanent afhjælp-
ning af forureningsproblemet. I hovedbygningen på renserigrunden er
kældergulve tætnet, en drænbrønd sløjfet og et forsøg med udskit-
ning af lut i kældre er begyndt. En lækage i hovedkloakken er forsøgt
tætnet, men uden held. I 2017 skal der derfor foretages en hovedreno-
vering af brønden.
På én nabogrund er der desuden sat ventilationsanlæg op til
afhjælpning af forureningen. Anlægget har imidlertid vist sig at være
uhensigtsmæssigt og utilstrækkeligt. Regionskommunen er derfor i
gang med at afprøve andre løsninger. Hereter vil den valgte løsning
blive etableret på endnu en grund.
Økonomi i
2016
Bornholms
Regions-
kommune har
brugt 1,7 mio. kr.
på undersøgelser,
oprensninger m.v.
Status for indsatsen
på Bornholm
De leste af de større forurenende virksom-
heder har igennem tiden ligget i byer ved
kysterne, hvor der typisk ikke er grund-
vandsinteresser. Det er formentlig årsagen
til, at der på Bornholm indtil nu ikke er
konstateret nogen alvorlig påvirkning fra
jordforurening i vandværkernes indvin-
dingsboringer. For at mindske den risiko,
der kan være i de bornholmske drikke-
vandsområder, er en del lossepladser,
benzinstationer og maskinstationer
undersøgt. På nogle maskinstationer er
der fundet pesticidforurening, men faren
for grundvandsressourcerne er vurderet til
at være lille. Det er dog planen, at der skal
foretages videregående undersøgelser på
nogle maskinstationer. Indsatsen har de
sidste år været rettet mod indeklima i
boliger og kontaktrisiko på boliggrunde.
Ved udgangen af 2016 er der kortlagt 85
muligt forurenede grunde (vidensniveau 1)
og 68 forurenede grunde (vidensniveau 2)
på Bornholm.
Den tidligere renserigrund i Rønne. I dag er der seks
udlejningsboliger og én butik.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0028.png
SIDE 28 - 29
JORDFORURENINGENS HISTORIE
1982
Miljøstyrelsen påbegynder
sammen med amterne, Hoved-
stadsrådet og kommunerne en
kortlægning af Danmarks kemikalie-
afaldsdepoter for at inde de steder,
hvor der er deponeret kemikalie-
afald før 1976, som er året, hvor
der blev indført lovgivning om
bortskafelse af kemika-
lieafald.
1992
Oliebranchens Miljøpulje etab-
leres og bygger på en særlig atale
om oprydning af gamle tank-
og servicestationer. Atalen
indgås mellem Energi- og Olieforum
og myndighederne. Ordningen
inansieres med 5 øre pr. liter
solgt benzin, og den ophører
1. januar 2017.
1988
Siden 1988 har amterne og
i dag regionerne kortlagt
industrielle aktiviteter med
risiko for spild og udsivning af
forurenende stofer.
1983
Lov om kemikalieafaldsdepoter
træder i krat. Loven omfatter
kemikalieafald, der er henlagt,
nedgravet eller spildt før 1976.
1993
1990
Kemikalieafaldsdepotloven
aløses af afaldsdepotloven.
Olieforureninger og gamle
kommunale lossepladser
bliver omfattet af loven.
Registreringsbekendtgørelsen
træder i krat og betyder, at der skal
konstateres en forurening, som
kan udgøre en risiko, før et areal kan
registreres som afaldsdepot.
Værditabsordningen etableres.
Den giver på visse betingelser
boligejere mulighed for at få
jernet forureningen på
deres grund.
JORD-
FORURENINGENS
HISTORIE
Her følger et overblik fra den første lov om
kemikalieafaldsdepoter i 1982 og frem til 2016,
hvor jordforurening kom på museum.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0029.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
2016
2000
Jordforureningsloven træder
i krat og formaliserer kortlægningen
på to niveauer: Vidensniveau 1 (be-
grundet mistanke om forurening) og
vidensniveau 2 (konstateret forure-
ning). Værditabsordningen bliver
en del af jordforureningsloven.
Jordforureningsudstillingen ”Jorden
er gitig” åbner på Danmarks Industrimu-
seum i Horsens. Den følger op på udviklin-
gen, siden industrisamfundet slog igennem
i slutningen af 1800-tallet. Udstillingen tager
publikum med ned under jorden i en typisk
dansk provinsby og viser alt det, der normalt er
ude af syne, gemt væk i rør, tanke eller er de-
poneret. Udstillingen giver også et indblik i
regionernes arbejde og de juridiske og
teknologiske udfordringer, der er.
2008-2011
Regionerne gennemgår samtlige
børneinstitutioner for mulig
jordforurening. Børneinstitutioner,
der kunne være forurenet, bliver
undersøgt og renset op, hvis
der er behov for det.
2007
De 14 amter nedlægges og
erstattes af fem regioner. Opgaverne
eter jordforureningsloven overføres til
regionerne med undtagelse af tilladelserne
til byggeri og ændret anvendelse,
der overgår til kommunerne.
Jordforureningsloven ændres, så lettere
forurenet jord ikke længere skal
kortlægges, og nuanceringssystemet
for kortlagte boliggrunde bliver
en del af loven.
2014
1996
Amterne overtager prioriteringen,
af hvilke forureninger der skal
undersøges og oprenses for
ofentlige midler fra Miljøstyrelsen.
Overladevand (kyster, jorde,
søer og vandløb) og natur bliver
et nyt indsatsområde i
jordforureningsloven.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0030.png
SIDE 30 - 31
ØKONOMI
INDSATSEN I 2016
– KRONE FOR KRONE
424 mio. kr. – så mange penge har regionerne
brugt på jordforureningsområdet i 2016.
Indsatsen
– samlet
Figuren viser, hvor stor en del af det
samlede forbrug på 424 mio. kr., der
er gået til kortlægning, oprensning,
borgerrettede opgaver og it, ledelse
og planlægning.
Kortlægning:
116 mio. kr.
Kortlægningen er udgangspunktet for
at kunne prioritere oprensningerne, så
de værste forureninger renses op først.
Der er brugt 35 mio. kr. til at opspore og
kortlægge mulig jordforurening og 81
mio. kr. på indledende undersøgelser og
kortlægning af konstateret forurening.
Borgerrettede opgaver:
30 mio. kr.
13%
27%
7%
Der er brugt 20 mio. kr. på regionernes
myndighedsbehandling af undersøgel-
ser og oprensninger betalt af private
grundejere og bygherrer samt til udta-
lelser i forbindelse med byggeri og
ændret arealanvendelse. 10 mio. kr. er
brugt på besvarelse af henvendelser,
rådgivning og kommunikation.
424 mio.
Oprensning:
222 mio. kr.
Der er brugt 74 mio. kr. på videregående
undersøgelser, som går forud for en op-
rensning. Videregående undersøgelser
afdækker den konkrete risiko og sikrer
valg af en efektiv oprensning, der er
målrettet mod den miljø- og sundheds-
skadelige forurening. Der er brugt 84
mio. kr. på oprensninger og 40 mio. kr.
til drit af tekniske anlæg og overvåg-
ning af forurening. Desuden er der
brugt 24 mio. kr. på udviklingsprojekter,
som skal bidrage til at efektivisere og
målrette oprensningsindsatsen.
It, ledelse og planlægning:
56 mio. kr.
53%
Kortlægning
116 mio. kr.
Oprensning
222 mio. kr.
Borgerrettede opgaver
30 mio. kr.
It, ledelse og planlægning
56 mio. kr.
Det har kostet 27 mio. kr. at udvikle og
vedligeholde it-systemer til opbevaring,
registrering, behandling af data og
videregivelse af oplysninger til borger-
ne. 29 mio. kr. er gået til det juridiske
arbejde, ledelse og sekretariat, admini-
strative systemer, løbende prioritering
af opgaverne og bidrag til Regionernes
Videncenter for Miljø og Ressourcer.
Regionerne bidrager desuden til Dan-
marks Miljøportal, der driver den lands-
dækkende jordforureningsdatabase
DKjord.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0031.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
13%
11%
Forbruget på de enkelte trin
i jordforureningsindsatsen
Figuren viser forbruget på de enkelte trin i jordforureningsindsatsen: Historiske
26%
oplysninger, indledende undersøgelser, videregående undersøgelser, oprensnin-
ger, drit af tekniske anlæg og overvågning af forurening.
I alt er der brugt 314 mio. kr. på trinene i indsatsen over for jordforurening. Tri-
nene med indledende undersøgelser, videregående undersøgelser og oprensnin-
ger har hver brugt en jerdedel af økonomien, mens den sidste jerdedel er brugt
på historiske oplysninger, drit af tekniske anlæg og overvågning af forurening. De
resterende 110 mio. kr. af den samlede økonomi er gået til myndighedsbehandling,
henvendelser og rådgivning, udviklingsprojekter, it, planlægning og ledelse.
26%
24%
Historiske oplysninger
35 mio. kr.
Oprensninger
84 mio. kr.
Indledende undersøgelser
81 mio. kr.
Videregående undersøgelser
74 mio. kr.
Drit af tekniske anlæg og overvågning af forurening
40 mio. kr.
Forbruget fordelt på
grundvand, sundhed og øvrigt
Figuren viser forbruget fordelt på indsatsen
for at beskytte grundvandet, indsatsen for at
beskytte borgernes sundhed og de øvrige
opgaver i jordforureningsindsatsen.
218 mio.
51%
Indsatsen for
at beskytte
grundvandet
35%
14%
148 mio.
58 mio.
I 2016 har regionerne
målrettet 218 mio. kr.
speciikt på at beskytte
grundvand imod forure-
ning. Det svarer til, at 51 %
af den samlede økonomi
er brugt til indsatsen for at
beskytte grundvandet.
De 218 mio. kr. er brugt på at
undersøge, risikovurdere og
oprense forureninger, som
kan true grundvandet. Af
dem blev 34 mio. kr. brugt
på forurening, som også kan
påvirke borgernes sundhed.
Af de 218 mio. kr er andre
34 mio. kr. brugt på tek-
niske anlæg, der renser
forurenet jord og grund-
vand og til overvågning
af, hvordan forurening-
erne udvikler sig. Af disse
blev 2 mio. kr. brugt på at
betale aledningsafgit af
det vand, der eter rensning
ledes til kloak.
Øvrige indsatsområder
I 2016 har regionerne brugt
148 mio. kr.:
• 35 mio. kr. til historisk
kortlægning af forurening
• 3 mio. kr. til beskyttelse af
overladevand og natur
• 24 mio. kr. til udviklings- og
efektiviseringsprojekter
• 30 mio. kr. på borgerrettede
myndighedsopgaver
• 27 mio. kr. på it og data
• 29 mio. kr. på ledelse og
planlægning.
Indsatsen for at beskytte
borgernes sundhed
I 2016 har regionerne brugt 58 mio. kr. på indsatsen
for at sikre borgernes sundhed. Det svarer til, at 14 % af
den samlede økonomi til jordforureningsområdet er
brugt på at beskytte borgernes sundhed.
51 mio. kr. er brugt på at undersøge, risikovurdere og
oprense forureninger, som kan udgøre en risiko for
borgernes sundhed, og 7 mio. kr. er brugt på tekniske
anlæg, der sikrer indeklimaet mod forurening og til
overvågning af, hvordan forureningerne udvikler sig.
Derudover er der brugt 34 mio. kr. på indsatser, som
både beskytter grundvandet og borgernes sundhed.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0032.png
SIDE 32 - 33
NØGLETAL
NØGLETAL 2016
Alle nøgletal for 2016 er trukket fra regionernes databaser.
Tabel 1.
Status for kortlægning
Antal muligt forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 1) og antal forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 2) opgjort
dels som i alt ved udgangen af 2016 og dels som det antal grunde, der er kortlagt i 2016. Antal grunde, der er vurderet og ikke
kortlagt eller udgået af kortlægningen opgjort dels som i alt ved udgangen af 2016 og dels som antallet for 2016.
Region
Nordjylland
Samlet antal grunde
kortlagt på videns-
niveau 1 ved udgangen
af 2016
Samlet antal grunde
kortlagt på videns-
niveau 2 ved udgangen
af 2016*
Grunde kortlagt på
vidensniveau 1 i 2016
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
2.602
4.952
5.503
2.241
2.314
17.613
2.367
3.209
4.587
4.584
3.072
17.819
447
40
525
262
257
1.531
Grunde kortlagt på
vidensniveau 2 i 2016*
Antal grunde, som er
vurderet og ikke
kortlagt i 2016
Antal grunde udgået af
kortlægningen i 2016
Antal grunde, som er
vurderet og ikke
kortlagt, i alt
Antal grunde udgået af
kortlægningen, i alt
142
125
129
260
100
756
325
135
245
572
298
1.575
123
117
72
81
52
445
3.873
13.213
8.834
14.368
7.448
47.736
1.534
3.487
2.594
1.652
904
10.171
Af det samlede antal
grunde, som enten
er vurderet og ikke
kortlagt eller udgået
af kortlægningen, er
følgende boliggrunde
4.066
10.397
8.150
6.475
5.480
34.568
*Grunde, der både er kortlagt på vidensniveau 1 og vidensniveau 2, er opgjort under vidensniveau 2.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0033.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Tabel 2.
Udviklingen i antallet af kortlagte grunde i perioden 2010-2016
Antal muligt forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 1) og antal forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 2)
opgjort ved årets udgang.
2010
Kortlagt på
vidensniveau 1
2011
2012
2013
2014
2015
2016
12.868
13.864
14.582
14.994
16.209
16.865
17.613
Kortlagt på
vidensniveau 2
14.391
15.140
15.829
16.221
16.786
16.985
17.819
I alt kortlagt
27.259
29.004
30.411
31.215
32.995
33.850
35.432
Tabel 3.
Antal grunde, der hvert år i perioden 2010-2016 er frikendt for forurening
Frikendte grunde er enten ikke kortlagt f.eks. på baggrund af vurdering af historisk materiale eller er udgået af kortlægningen som
følge af f.eks. en undersøgelse eller oprensning.
2010
Vurderet, ikke
kortlagt
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2.762
2.209
1.902
1.571
1.469
1.444
1.546
Udgået af
kortlægningen
456
453
457
812
878
515
426
Tabel 4.
De frikendte grunde i alt år for år i perioden 2011-2016
Tabel 4 opgør det samlede antal frikendte grunde ved årets udgang, i modsætning til tabel 3, der opgør, hvor mange grunde der er
frikendt i det enkelte år.
2011
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
I alt
3.050
15.752
8.678
12.731
7.120
47.331
2012
3.700
15.930
9.906
13.415
7.329
50.280
2013
4.150
16.128
10.332
14.266
7.634
52.510
2014
4.494
16.129
10.716
14.910
7.933
54.182
2015
4.922
16.464
11.111
15.398
8.300
56.195
2016
5.407
16.700
11.428
16.020
8.352
57.907
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0034.png
SIDE 34 - 35
NØGLETAL
Tabel 5.
Den ofentlige indsats i 2016
Regionernes arbejde med den ofentlige indsats i 2016 fordelt på indsatsområder og indsatstype. Antallet er
opgjort som antal aktive sager i 2016, det vil sige nye sager, der er startet i 2016, videreførte sager fra tidligere år
og sager, der er afsluttet i 2016.
Region
Nordjylland
Historiske
redegørelser
839
Region
Midtjylland
68
Region
Syddanmark
737
Region
Hovedstaden
1.001
Region
Sjælland
425
I alt
3.070
Grundvand
Indledende
undersøgelser
Af de indledende
undersøgelser i forhold
til grundvand har
følgende antal undersø-
gelser også afklaret
borgernes sundhed
Videregående
undersøgelser
Oprensninger
Drit af tekniske anlæg
Overvågning
182
154
282
330
170
1.118
94
50
196
87
65
492
19
4
1
23
41
4
4
8
67
3
14
42
91
32
87
84
15
2
30
21
233
45
136
178
Borgernes sundhed
Indledende
undersøgelser
Af det samlede antal
indledende undersø-
gelser (grundvand og
borgernes sundhed) er
følgende antal under-
søgelser udført på
anmodning af boligejere
Videregående
undersøgelser
Oprensninger
Drit af passive
tekniske anlæg
Drit af aktive
tekniske anlæg
Overvågning
70
37
55
32
26
220
64
16
251
103
44
478
21
8
7
16
6
20
36
4
8
2
7
14
11
5
9
12
5
6
15
5
1
3
12
16
6
61
66
40
60
28
Miljø
Indledende
undersøgelser
Videregående
undersøgelser
Oprensninger
Drit af tekniske
aktive anlæg
Overvågning
0
0
0
0
0
1
1
0
3
1
0
5
2
0
1
2
0
0
0
3
0
0
0
1
1
3
6
2
4
6
Hvis indsatsen både er sket af hensyn til grundvandet og borgernes sundhed, er den opgjort under grundvand. Hvis indsatsen både er sket af
hensyn til grundvand og miljø, er den opgjort under grundvand. Hvis indsatsen både er sket af hensyn til borgernes sundhed og miljø, er den
opgjort under borgernes sundhed.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0035.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Tabel 6.
Borgerrettede opgaver i 2016
Antallet er opgjort som antal aktive sager i 2016, det vil sige nye sager, der er startet i 2016, videreførte sager fra
tidligere år og sager, der er afsluttet i 2016.
Region
Nordjylland
Tilladelser i forbindelse
med byggeri og ændret
anvendelse på kortlagte
grunde
Undersøgelser betalt
af private grundejere/
bygherrer
Oprensninger betalt
af private grundejere/
bygherrer
Undersøgelser og
oprensninger betalt
af Oliebranchens
Miljøpulje
Påbud om undersøgelse
og/eller oprensning
Web-forespørgsler
Forespørgsler inkl.
aktindsigt besvaret
manuelt af regionen
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
64
66
120
200
92
542
133
62
181
1.271
107
1.754
77
80
114
313
95
679
2
2
3
4
1
12
13
17
26
96
53
199
22.114
31.508
43.752
15.607
41.036
154.017
1.150
572
946
16.610
2.390
21.668
Tabel 7.
Undersøgelser og oprensninger inansieret af Statens værditabsordning i 2016
Antallet er opgjort som antal aktive sager i 2016, det vil sige nye sager, der er startet i 2016, videreførte sager fra tidligere år og sager,
der er afsluttet i 2016.
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
Undersøgelser
32
0
9
20
6
67
Oprensninger
43
4
10
33
11
101
Drit af tekniske
oprensningsanlæg
0
0
8
0
2
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0036.png
SIDE 36 - 37
NØGLETAL
Tabel 8.
Status over kortlagte grunde, der afventer ofentlig indsats og kortlagte
grunde, der ikke er omfattet af ofentlig indsats
Tabel 8 er en opgørelse af de grunde, der ved udgangen af 2016 afventer ofentlig indsats og grunde, der ikke er ikke er omfattet af
yderligere ofentlig indsats. Tabel 8 indeholder ikke oplysninger om grunde, hvor den ofentlige indsats er i gang. Tallene i tabel 8
kan derfor ikke sammenlignes direkte med tallene for antal kortlagte grunde i tabel 1.
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
Afventer ofentlig indsats – grundvand
Kortlagt som muligt
forurenet (videns-
niveau 1) – afventer
indledende
undersøgelse
Kortlagt som forurenet
(vidensniveau 2) –
afventer videregående
undersøgelse og/eller
oprensning
515
1.510
2.794
1.492
1.206
7.517
538
330
1.073
1.571
1.070
4.582
Afventer ofentlig indsats – sundhed
Kortlagt som muligt
forurenet (videns-
niveau 1) – afventer
indledende
undersøgelse
Kortlagt som forurenet
(vidensniveau 2) –
afventer videregående
undersøgelse og/eller
oprensning
780
736
743
140
683
3.082
447
155
476
222
309
1.609
Afventer ofentlig indsats – overladevand og natur
Kortlagt som
muligt forurenet
(vidensniveau 1)
Kortlagt som forurenet
(vidensniveau 2)
68
97
179
19
84
447
38
6
28
130
73
275
Grunde, som ikke er omfattet af ofentlig indsats
Kortlagt som
muligt forurenet
(vidensniveau 1)
Kortlagt som forurenet
(vidensniveau 2)
1.252
2.453
1.787
428
836
6.756
1.366
2.330
3.010
1.622
1.698
10.026
Grunde, der afventer ofentlig indsats både af hensyn til grundvand, borgernes sundhed og miljø, er talt med under grundvand. Grunde, der
afventer ofentlig indsats både af hensyn til borgernes sundhed og miljø, er talt med under borgernes sundhed. Hvis en grund afventer mere end
én indsats, er den opgjort i forhold til det trin, der er længst i regionernes indsats (trinene i regionernes arbejde er beskrevet i afsnittet ”Mest
sundhed og miljø for pengene”).
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0037.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Tabel 9.
Oversigt over de vandmængder, der beskyttes
Opgørelse over de vandmængder som den videregående indsats (videregående undersøgelser og afhjælpende tiltag) har været
med til at beskytte i 2016. Opgørelsen omfatter kun den indsats, der er udført i vandværkernes indvindingsoplande (det geograiske
område, hvor vandværket henter sit drikkevand). En indsats kan være udført på en grund, der ligger i mere end ét indvindings-
opland og dermed være med til at beskytte grundvandet i lere indvindingsoplande. De vandmængder, de tekniske oprensnings-
anlæg i vandværkernes indvindingsoplande har været med til at beskytte, er også medtaget.
Region
Nordjylland
Grundvand, som
den videregående
indsats har været med
til at beskytte, m
3*
Antal tekniske
oprensningsanlæg i
forhold til grundvand
Vandmængder, som
oprensningsanlæggene
pumper op, m
3
Grundvand, som
oprensningsanlæggene
beskytter, m
3*
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
7.610.500
31.714.003
21.807.500
68.543.419
60.584.000
190.259.422
1
2
6
87
27
128
1.173.942
12.000
483.333
2.785.111
600.000
5.054.386
1.900.000
4.100.000
3.543.000
35.957.709
9.712.000
55.212.709
*Opgjort som vandværkernes indvindingstilladelser.
Tabel 10.
Antal anmodninger om boligundersøgelse
Antal anmodninger om boligundersøgelser som regionerne har modtaget fra boligejerne, siden boligejerens særlig ret til at
få undersøgt boliggrunden inden for et år trådte i krat i 2000.
Region
Nordjylland
Antal anmodninger
om 1-års bolig-
undersøgelse
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
505
466
1.073
494
533
3.071
Tabel 11.
Nuancering af kortlægningen
Antal boliggrunde, hvor den sundhedsmæssige betydning af forureningen er nuanceret, opgjort dels som det antal boliggrunde,
der i alt er nuanceret ved udgangen af 2016, og dels som det antal boliggrunde, der er nuanceret i 2016.
Region
Nordjylland
351
18
506
44
2
36
Region
Midtjylland
324
15
58
13
2
4
Region
Syddanmark
736
47
248
25
16
35
Region
Hovedstaden
583
120
279
53
13
13
Region
Sjælland
712
44
411
33
2
7
Nuancering
I alt på F0
I alt på F1
I alt på F2
F0 – 2016
F1 – 2016
F2 – 2016
I alt
2.706
244
1.502
168
35
95
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0038.png
SIDE 38 - 39
NØGLETAL
Tabel 12.
Opgørelse over boliggrunde, som ikke er undersøgt, nuanceret og vurderet
Opgørelse ved udgangen af 2016.
Region
Nordjylland
Antal boliggrunde kort-
lagt på vidensniveau 2,
som ikke er nuanceret
Antal boliggrunde kort-
lagt på vidensniveau 1,
som ikke har anmodet
om 1-års-undersøgelse
Antal boliggrunde, som
ikke er gennemgået og
vurderet i forhold til
kortlægning
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
969
215
251
1.143
775
3.353
1.000
1.247
1.464
703
955
5.369
792
14
484
1.769
1.442
4.501
Tabel 13.
Indsatsen på ofentlige legepladser
Regionernes indsats på ofentlige legepladser opgjort i 2014.
Region
Nordjylland
Antal legepladser,
der er indsamlet
oplysninger om
Antal indledende
undersøgelser på
legepladser
Antal legepladser
med videregående
undersøgelser
Antal legepladser,
der er renset op
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
10
16
16
167
22
231
3
3
3
15
13
37
1
1
0
0
0
2
1
2
*
5
1
9
* 5 delvise oprensninger gennemført af legepladsejer/-ansvarlig og derfor ikke talt med som regionens indsats.
Tabel 14.
Indsatsen på børneinstitutioner i perioden 2008-2011
Regionernes særlige indsats på børneinstitutioner i perioden fra 2008 til 2011. Opgørelsen stammer fra
”Redegørelse om jordforurening 2011. Redegørelse fra Miljøstyrelsen, nr. 1, 2014”.
I alt*
Antal børneinstitutioner, der er indsamlet oplysninger om
Antal børneinstitutioner, der er undersøgt for forurening
Antal børneinstitutioner, der er renset op
1.763
477
91
* I 2016 har Region Syddanmark og Region Sjælland udført henholdsvis én undersøgelse og én oprensning på børneinstitutioner.
Disse indgår ikke i opgørelsen i tabel 14.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0039.png
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2016
Tabel 15.
Indsatsen over for overladevand
Tallene er ’i alt’-tal for regionernes arbejde med overladevandsopgaven siden 2014.
Region
Nordjylland
Afventer bearbejdet
screening
Bearbejdede screeninger
i alt
Heraf bearbejdede
screeninger, der
indikerer risiko for
overladevand
172
Region
Midtjylland
314
Region
Syddanmark
320
Region
Hovedstaden
317
Region
Sjælland
258
I alt
1.381
263
571
589
267
260
1.950
60
177
201
108
157
703
Tabel 16.
Økonomien på jordforureningsområdet i 2016
Fordelingen af regionernes samlede ressourceforbrug i 2016. Fordelingen er opgjort på de ire hovedområder, som regionerne ind-
beretter til Miljøstyrelsen. I afsnittet ”Indsatsen i 2016 – krone for krone” er der lere økonomiopgørelser.
Økonomi på jordforureningsområdet i 2016
Årsværk
Samlede
årsværk
Samlede
årsværk
omregnet
til mio. kr.
Dritsmidler
i mio. kr.
Samlede
dritsmidler
i mio. kr.
Drits-
midler
i%
Kortlægning
Opsporing og kortlægning af mulig forurening,
inkl. overladevand – arbejdet med selve
implementeringen, screening og bearbejdning
Indledende undersøgelser
Videregående undersøgelser
Oprensning
30
30
27
17
16
14
60
37
17
62
58
73
116
27 %
Oprensning
Drit af tekniske oprensningsanlæg og
overvågning af forurening
Tværgående projekter (udviklingsprojekter)
• Udtalelser i forbindelse med byggeri og
ændret anvendelse på forurenede grunde
• Godkendelse af undersøgelser og oprens-
ninger betalt af private bygherrer
• Besvarelse af henvendelser, rådgivning
og kommunikation
Administration og planlægning
It og data
74
46
30
15
222
53 %
Borgerrettede
40
40
25
5
30
7%
It, ledelse og
planlægning
I alt
26
20
220
46
220
29
137
13
14
287
56
424
13 %
100 %
Værdien af et årsværk er i 2016 sat til 628.052 kr.
Tabel 17.
Økonomi til aledning af oppumpet vand
Region
Nordjylland
Aledningsafgit
i kr. i 2015
Aledningsafgit
i kr. i 2016
0
Region
Midtjylland
561.912
Region
Syddanmark
16.000
Region
Hovedstaden
1.331.941
Region
Sjælland
44.000
I alt
1.953.853
0
397.000
30.325
1.457.700
66.673
1.951.698
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 588: Henvendelse af 1/9-17 fra Danske Regioner om regionernes arbejde med jordforurening
1785463_0040.png
Regionerne i Danmark kortlægger,
undersøger og oprenser forurenet jord.
Formålet er at sikre rent drikkevand
og menneskers sundhed i boliger,
børneinstitutioner og på legepladser
- og at beskytte søer, vandløb,
havet og natur.
Denne redegørelse beskriver
regionernes indsats på
jordforureningsområdet i 2016.