Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 581
Offentligt
1784645_0001.png
FOLKETINGET
I
Miljø- og Fødevareudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
31. august2017
Teknisk gennemgang affïnanslovsforslaget for 2018
Til brug for den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget for 2018 på Miljø-
og Fødevareministeriets og Fiskeriministeriets område onsdag den 6. sep
tember 2017 vedhæftes uddrag af følgende dokumenter:
“Hovedbevægelser på finansloven”
§
24 Miljø- og Fødevareministeriet.
-
“Betænkning over finanslovforslaget for 2018 i forhold til finansloven for 2017
§
24 Miljø- og Fødevareministeriet.
Medlemmerne forudsættes selv at medbringe deres kopi af finanslovsforsla
get til mødet.
Med venlig hilsen
Klaus Andersen,
Udvalgssekretær
1/1
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0002.png
F
i N AN 5 M I N i ST E R i ET
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0003.png
Side 2 af 33
FFL18 sammenlignet med FL17
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelseme på finanslovforslaget for finansåret 2018 sammenlignet
med finansloven for 2017 inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold til finansloven for 2017. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2018.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2018, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2017 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2018 skal ses i sammenhæng med
Betæiikniiig over
]inanstovforstageI
for 2018 iforhold
tit
fiia.iisto
ven
for 2017, der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2017 til finanslovforslaget for 2018.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0004.png
Side 26 af 33
§
24.
Miljø- og Fødevareministeriet
Ovnge sto
tre ændringer
Merudgiften på 101,7 mio. kr. skyldes diforsel af
midler til national ordning for målrettede
efterafgroder,
jf.
Âftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om fodevare- og landbmgspakke af december 2015 samt Aftale mellem
regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Affiance og Det Konservative Folkeparti om
nawrpakke
af maj 2016, som vedrorer udlæg af efterafgroder i 2017, der udbetales med et års forskydning i
2018
(
24.23.07.).
Mindreudgiften på 229,0 mio. kr. og mindreindtægten på 220,8 mio. kr. på refinansieringsordningen
for landbruget skyldes, at refinansieringen for landbruget stort set er færdigafviklet bortset fra
meliemregningskontoen med finansministeriet og renteposteringer 24.24.41.).
(
I\lindreudgiften på 22,1 mio. kr. skyldes udlob af den etårige nationale kompensationsordning
målrettet fiskerivirksomheder særligt berort af reduktionen af torskekvoterne i Østersoen,
jf.
Aftale
mellem regeringen CV), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
finansloven for 2017 af november 2016
(
24.26.10.).
Mindreudgiften på 101,4 mio. kr. og den tilsvarende mindreindtægt skyldes udlob af de
midlertidige
kriseordninger for støtte til reduktion af mælkeproduktionen samt tilpasningsstotte til
mælkeproducenter og andre husdyravlere, der blev besluttet indfort af FU-Kommissionen i
sommeren 2016 med
vfrkningi
2017
(
24.42.13.).
Mindreudgiften på 59,4 mio. kr. skyldes primært udlob af midlertidig anlægsbevilling dl etablering af
biocovers på affaldsdeponier i 2014-2017,
jf.
Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om tilbagerulning af FSA
mv.
og
lempelser af PSO af juni 2014
(
24.51.50.).
I’vlindreudgiften på 60,2 mio. kr. skyldes udløb af den midlertidige bevilling vedrørende etablering af
et substitutionspartnerskab under kemikaheindsatsen, udlob af den
midlertidige
bevilling fra
forskningsreserven, samt tilforsel af midler til forsog med måling af lattergas fra spildevand,
jf.
hhv.
Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om
ny
kemikalieindsats 2014-2017 af oktober 2013 og Aftale
mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance,
Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk folkeparti og Det Konservative folkeparti Venstre
om fordeling af forskningsreserven i 2017 af november 2016
(
24.53.15.).
I\lindreudgiften på 27,1 mio. kr. skyldes bortfald af midlertidig bevilling til ressourcestrategien,
jf.
Aftale mellem den daværende SRSf-regering,
Venstre og
Det Konservative folkeparti om
finansloven for 2014 af november 2013 (24.54.70.).
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0005.png
FINANSM I N ISTE RI ET
Betænkning over
finanslovforslaget for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0006.png
Indhoidsfortegnelse
§
6. Udenrigsministeriet
§
7. Finansministeriet
§
8. Erhven?sministeriet
§
9. Skatteministeriet
§
10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
§
§
§
§
§
§
ÇS
.
§
§
§
§
§
11. Justitsministeriet
12. Forsvarsministeriet
14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
15. Borne- og Socialministeriet
16. Sundheds- ogÆldreministeriet
17. Beskæftigelsesministeriet
19. Uddannelses-
og
Forskningsministeriet
20. Unden’isningsministeriet
21. Kulturministeriet
24. Miljo- og Fodevareministeriet
28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
29. Energi-, Forsvnings- og Klimaministeriet
35. Generelle reserver
36. Pensionsvæsenet
I
6
10
13
15
17
19
22
27
36
47
59
63
68
71
75
$2
$5
92
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0007.png
71
i’vtio. kr.
2017
2018
Ændring
§
24.
Miljo- og Fodevareministeriet
24.11.79. Reserver og
budgetregulering
Udgift
Merudgiften skyldes, at der er afsat 10,0
mio.
kr. i
årene 2018-2021 til indsatser rettet mod forbed
ringer af danskernes madvaner og sundhed, samt
80 mio. kr. i årene 2018-2021 til et center for kyst-
og tystfiskewrisme. lnitiativerne udmontes senere
på hovedkonti.
24.21.02. Forskellige tilskud (tekstanm. 106 og 161)
(Resen’alionshev.)
tJdgift
1,3
18,0
16,7
Merudgiften skyldes primært oprettelse af en ny
tilskudsordning for rådgivning af biogasfællesan
læg og disses gylleleverandorer om muligheder for
reduktion i gylles opholdstid i stalde og lagre in
den den leveres til biogasanlægget.
jf.
Aftale mel
lem regeringen.
Dansk
Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti
om tidmontning
afden
gmnne
klimapulje afjuni 2017.
24.23.07. Målrettede efterafgroder og målrettet regutering
Udgift
Merudgiften skyldes tilforsel afmidler til
national
ordning for målrettede efterafgroder,
jf.
Aftale
mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti. Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
om
fo
devare- og landbrugspakke afdecember 2015 samt
Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om
naturpakke af
maj
2016, som vedrorer udlæg
af efterafgroder i 2017, der udbetales med et års
forskydning i 201$.
24.23.08. Minivådområder (tekstanm. 170)
(Rc.venationsbev.)
Udgift
Kontoen er
fly,
Midlerne er tilfort til national ord
ning til arealkompensation for minivådområder.jf.
Aftale
mellem
regeringen (V), Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om
fodevare- og landbrugspakke af december
2015
samt
Aftale mellem regeringen
(V).
Dansk
Folkeparti. Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om naturpakke af maj 2016. da
en
gangskompensation ikke
kan
etableres under
landdistriktsprogrammet.
(tekstanni. 170) t’Resen’citionsbev.)
45,2
58,6
13,4
20,0
121,7
101,7
6,1
6,1
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0008.png
72
Mio. Lr.
2017
2018
Ændring
24.24.05. Yngre
j
ordbruger-ordningen
(LoWninden)
Udgift
Mindreudgifien skyldes, at der forventes færre
indlosninger
af statsgaranti for lån
i
2018 end i
2017 og dermed et mindre tab, som skat dækkes
af staten.
24.24.44. Refinansieringsordiiingen for laiidbruget
50,1
38,1
-12,0
Udgift
Mindreudgiften skyldes. at refinansieringen for
landbruget stort set er færdigafviklet bortset fra
mellemregningskontoen med Finansministeriet
samt renteposter.
Jf. ovenfor.
Indtægt
271,5
42,5
-229,0
227,3
6,5
-220,8
24.26.10. Nationale tilskud inden for fiskerisektoren (tekst
anni. 106) tResenatio,zsbeu.)
Udgift
Mindretidgiften skyldes, at den étårige bevilling til
en kornpensationsordning til torskefiskere udb
ber,
jf.
Aftale mellem regeringen (V). Dansk Fol
keparti. Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti
om finansloven
for 2017 af
november
2016.
24.26.30. Tilskud inden for tiskerisektoren mccl EU-medti
nansiering (tekshi
ii
ni. 161) (‘Reservationsbev.)
Udgift
22,2
0,1
-22,1
Mindreudgiften skyldes en ændret profil for Hav-
og Fiskeriudviklingsprogrammet,
jf.
Aftale mel
leti regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folke
parti, Enhedslisten, Alternativet. Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti
om
Rav- og Fi
skeriudviklingsprogrammet 2018-2020
2017.
Indtægt
Jf. ovenfor.
af maj
369,9
325,9
-44,0
312,1
282,2
-29,9
24.42.13. Forskellige stotteordninger under den fælles niar
kedsordning (tekstanm. 135 og 161)
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at EU-Kommissionen i
sommeren 2016 indførte to kriseordninger med
særlig fokus på mælkesektoren med virkning i
2017. Disse videreføres ikke i 2018.
140,4
39,0
-101,4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0009.png
73
Mie. i
Indtægt
.
2017
140,4
(
2018
39,0
Ændring
-101,4
Jf. ovenfor.
24.51.31. Miljostotte
til Arktis mv.
(tekstanm. 106)
(Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes tilbageforsel af bevilling
vedrørende optydning på Dundas i Grønland.
24,2
29,7
5,5
24.51.50. Anlægsprogram (tekstanm. 8 og 106) (inlægsbev.)
Udgift
Mindreudgiflen skyldes primært udløb af midler
tidig bevilling til etablering af biocovers på af
faldsdeponier.
jf.
Aftale mellem den daværende
SR-regering, Venstre. Dansk Folkeparti. Socialis
tisk Folkeparti og Enhedslisten om tilbagerulning
af ESA mv. og lempelser af P50 afjuni 2014.
24.52.02. Laiiddistriktsprograin og vatidrammeinitiativer mv.
(tekstanm. 106 og 161) (Resen’ationsbev.]
Udgift
69,1
9,7
-59,4
Merudgiften skyldes øget budgetteret aktivitet
vedrørende Miljø- og Eødevarern inisteriets ord
ninger under landdistriktssprogrammet for 2018,
jf.
Aftale
mellem
regeringen (V), Dansk Folke
parti, Liberal Alliance og Det Konservative Fol
keparti om fodevare- og landbrugspakke af de
cember 2015.
534,6
573,6
39,0
24.52.12. Kommunal andel af grundvandsafgift
(Resenationsbev.)
Udgift
-
Merudgifien skyldes, at bevillingen til viderefø
relse af indsatsplanlægningen fra 2018 er teknisk
14,8
14,8
indarbejdet.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0010.png
74
Mio.
kr.
24.53.15. Miljoteknologisk Udviklings- og Demonstrations
2017
2018
Ændring
prograni (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes udløb af den midlertidige
bevilling vedrørende etablering af et substitu
tionspartnerskab under kernikalieindsatsen samt
udløb af den midlertidige bevilling fra forsknings
reserven. jE hhv. Aftale mellem den daværende
SRSF-regering. Venstre. Det Konservative folke
parti, Enhedslisten. Dansk folkeparti og Liberal
Alliance om ny kemikalieindsats 2014-2017 af
oktober 2013 og Aftale mellem regeringen ty),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedsli
Sten, Liberal Alliance. Alternativet, Det Radikale
Venstre. Socialistisk Folkeparti og Det Konserva
tive Folkeparti om fordeling af forskningsreserven
i 2017 afnovember 2016.
24.54.60. Indsamlingsordning
vedr, dæk og biler
102,6
42,4
-60,2
(Reserrationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes en forhøjelse af skrotnings
godtgørelsen.
259,7
302,8
43,1
Merindtægten skyldes forhoj else af skrotn ings
godtgorelsen, og at kontoen teknisk skal budget
teres i balance, tiår der tages højde for adm inistra
tionsudgifter.
24.53.70. Ressourcestrategi (tekstanni. 106)
Indtægt
249,8
293,1
43,3
fReservadonshev.)
Mindreudgiften skyldes bortfald af midlertidig
bevilling til ressourcestrategien,
jf.
Aftale mellem
den daværende SRSF-regering. Venstre og Det
Konservative Folkeparti om finansloven for 2014
af november 2013.
24.81.01. Sekretariat for Den Danske Naturfond (tekstanrn.
Udgift
27,1
-
-27,1
120) fResetvationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes
udløb af Aftale
mellem
den daværende SRSF-regering. Venstre og Det
Konservative Folkeparti
om
finansloven for 2014
af november 2013
om
statens ydelse af tilskud til
sekretariatsudgifter for Den Danske Naturfond.
15,0
-
-15,0
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2018
1784645_0011.png
75
Mio.
2017
201$
Ændring
§
28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
-257,1
-457,9
-200,8
28.11.13. Den centrale anlægsreserve
fAn1ægshei}
Udgift
Mindreudgifien skyldes afløbet for de
afsatte re
server vedrørende besh.tftede anlægsprojekter samt
afløbet for kontoens budgetregulering.
Indtægt
Merindtægten skyldes, at der for Signaiprogram
mets træk på central anlægsreserve er indbudget
teret
forbrue
afvidereforsel fra og med 201$.
28.11.35. Letbaner (tekstaum. 121)
(Reservaflonsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes afløbet for den statslige
medfinansiering
afletbaner,
herunder at sidste rate
af statens tilskud til Aarhus Letbane blev udbetalt
i 2017.
-
70,0
70,0
637,0
485,4
-151,6
28.11.51. Udlån
ljdgift
Mindreudgifteti skyldes,
at
Naviair i 2016 betalte
et afdrag
på det stående
lån,
hvorfor
den årlige
forventede rentebetaling reduceres
fremadrettet.
Cndtægt
Jf. ovenfor.
28.11.66. Aktieudbytte mv. (tekstanni. 127)
Indtægt
Mindreindtægten
skyldes
primært, at der i 2018
ikke er budgetteret
med
udbytte fra DSB baseret
på udbyttebetalingen for
2016.
28.11.79. Reserve og budgetregulering
(Reservalloushev.)
Udgift
Mindreudgiften
skyldes, at der i 2018 ikke er re
server på
kontoen.
28.21.10. Vejdirektoratet (Diiflsbev.)
Nettoudgift
Mertidgiften skyldes primært indarbejdelse af nye
VVM-undersogelser på
§
28.21.10.25. Transport-
puljer
mv.
primært vedrørende midtjysk motorvej.
30,3
18,0
-12,3
30,3
18,0
-12,3
1.383,0
1.211,6
-171,4
5,1
-
-5,1
265,9
297,0
31,1