Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 573
Offentligt
1783022_0001.png
ØKOLOGISK
MARKEDSNOTAT
2017 - DANMARK
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
Forord
Den økologiske omsætning fordelt på salgskanaler
DETAILHANDLEN
Verdens højeste økologiske markedsandel
Udviklingen inden for udvalgte varekategorier
Den økologiske markedsandel
Udvalgte varegruppers værdiandele
Salget fordelt på afsætningskanaler
ØKO-SALGET I FREMTIDEN - UDTALELSER FRA
Dagligvarehandlen
Onlinehandlen
Kædernes økologiske potentiale
De økologiske forbrugere - arketyperne
FOODSERVICE
Salget af økologiske fødevarer i den danske foodservicebranche
Værdiandele 2016
Økologiske varer til foodservice
ØKOLOGISK MOMENTUM I FOODSERVICE - UDTALELSER FRA
Aktører i foodservicebranchen
Udvikling: Det Økologiske Spisemærke
TABELLER
Bilag 1: Detailomsætningen af økologiske fødevarer
Bilag 2: Den økologiske andel af dagligvareindkøbet i befolkningsgrupper 2016
3
4
5
6
7
8
10
11
12
12
13
14
16
ET STÆRKT MOMENTUM I SALGET
AF ØKOLOGI
Det er fantastisk at opleve, at danskerne i den grad bakker op om økologien. Der er kommet et
større udvalg af økologiske varer på hylderne, og forbrugerne kvitterer med at fylde mere og
mere økologi i deres indkøbsnet.
Man må næsten knibe sig selv i armen, når man konstaterer, at det økologiske salg i dagligva-
rehandlen i 2016 voksede med 14%. Væksten i salget af frugt og grønt imponerer, og jyderne
overrasker alle med en øko-vækst på hele 38%.
I tallene for 2016 ser vi for alvor den nye joker i detailhandlen slå igennem: Onlinesalget af
økologiske varer er fordoblet på bare ét år og har passeret en milliard.
Økologi i foodservice er desuden estimeret til at vokse med ca. 25% i 2016. Vi har i år valgt at
medtage hele foodserviceområdet i markedsnotatet, selvom vi endnu kun har estimater for
2016. Dermed bliver markedsnotatet et samlet øjebliksbillede på den økologiske afsætning
for hele hjemmemarkedet i 2016.
Det glæder mig, at der i disse år er rigtig mange landmænd og avlere, der melder sig på banen
som nye økologer. Det er dejligt at se, for med den vækst vi ser i markedet, er der brug for
flere landmænd til at producere fremtidens økologiske råvarer til danskerne - verdens mest
økologiske folkefærd.
Bedste hilsner
19
20
21
22
23
25
27
Henrik Hindborg
Markedschef,
Økologisk Landsforening
ØKOLOGISK MARKEDSNOTAT 2017
Ansv. redaktør
Gitte Hvoldal, [email protected]
Skribenter
Anne Snog Folmann, [email protected]
Malene Jensen, [email protected]
Fotografer
Rasmus Bluhme, momentstudio.dk
Søren Gammelmark, gammelmark.com
Colourbox.com
Illustrationer
Bo Odgaard Iversen
Layout
Mai Tschjerning Simonsen, [email protected]
Tryk
LaserTryk, lasertryk.dk
Udarbejdet af
Økologisk Landsforening
Silkeborgvej 260, 8230 Åbyhøj
økologi.dk
FØLG OS
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM
#iloveøko
FACEBOOK
/okologi.dk
MARKEDSNOTAT 2017
l 3
/iloveøko @okologidk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0003.png
DEN ØKOLOGISKE OMSÆTNING FORDELT PÅ
SALGSKANALER
Økologiske varer har aldrig fyldt så meget på danskernes tallerkner som nu.
Det samlede økologiske salg på hjemmemarkedet udgjorde i 2016 hele 11,8 mia. kr. Det svarer til 2.060 kr. i gennem-
snit pr. dansker.
Den økologiske omsætning i dagligvarehandlen steg fra 7 mia. kr. i 2015 til 8 mia. kr. i 2016, og der er dermed sket en
stigning i omsætningen på 14%. Dette bringer den økologiske andel af det samlede fødevaresalg i dagligvarehandlen
op på 9,7%. Stigningen skyldes endnu flere økologiske varer i dagligvarekædernes sortiment samt en øget interesse
fra forbrugernes side.
Der er også markant vækst i foodservice med en stigning på ca. 25% i 2016. Endeligt overrasker onlinesalget positivt,
og når op på overbevisende 1,1 mia. kr. i omsætning.
DETAILHANDLEN
DEN ØKOLOGISKE OMSÆTNING FORDELT PÅ SALGSKANALER 2016
Salgskanal
Dagligvarehandlen
Onlinehandelen
Minimarkeder
Specialhandel
Andre
Kilde: GfK ConsumerScan
2016
82,8%
11,1%
2,7%
2,2%
1,2%
Med en andel på 82,8% af det samlede økologiske
salg i Danmark er dagligvarehandlen - herunder
supermarkeder og discount - den salgskanal, der
sælger flest økologiske varer.
Der er markant vækst i onlinesalget, som
er steget fra 7% i 2015 til 11,1% i 2016.
8 MIA. KR
2,1 MIA. KR
1,1 MIA. KR
0,2 MIA. KR
0,4 MIA. KR
Dagligvarehandlen
Foodservice
Onlinehandlen
Specialhandelen
Minimarkeder
og andre
Kilde: GfK ConsumerScan & Danmarks Statistik
Dagligvarehandlen
SuperBrugsen, Irma, Løvbjerg, Meny, Spar, Kvickly, Føtex, Bilka, Aldi, Netto, Fakta, Lidl, Kiwi, Rema 1000.
Onlinehandlen
Nemlig.com, Aarstiderne, Coop.dk, Skagenfood, Retnemt.dk, Irmatorvet, bilka.dk, Osuma, matas.dk
Specialhandlen
Helsekost, grønthandler, gårdbutikker, markeder, kafe/te-butik, blomsterbutik, bager, osteforretning, chokoladeforretning, parfumeri, Matas
Minimarkeder og andre
DagliBrugsen, Irma City, Din Købmand, Let-Køb, LokalBrugsen, tankstationer, 7-eleven, Normal, Magasin, Illum, Salling
4 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0004.png
VERDENS HØJESTE ØKOLOGISKE MARKEDSANDEL
Den økologiske markedsandel er steget fra 3,2% i 2005 til 9,7% i 2016. Danmark er derfor fortsat det land i verden,
hvor den økologiske andel af det samlede fødevaresalg i dagligvarehanlden er størst.
UDVIKLINGEN INDEN FOR UDVALGTE
VAREKATEGORIER
ØKOLOGISKE MEJERIPRODRUKTER
Mia. kr.
UDVIKLINGEN I DEN ØKOLOGISKE MARKEDSANDEL 2003 – 2016
%
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0
2006
2008
2010
2012
2014
2016
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
ØKOLOGISK FRUGT & GRØNT
Mia. kr.
2,5
Kilde: 2003-2015 - Beregnet ud fra datagrundlag fra Danmarks Statistik. Økologiandelen er i 2016 justeret ud fra GfK ConsumerScan.
2,0
1,5
1,0
I de seneste år har alle dagligvarekæder taget flere økologiske varer i sortiment. De bredere og dybere sortimenter
samt forbrugernes stigende interesse for dyrevelfærd og rene fødevarer af høj kvalitet, vurderes at være medvirkende
årsager til den fortsatte vækst i salget af økologiske fødevarer.
SALGET AF ØKOLOGISKE FØDEVARER I DAGLIGVAREHANDEN
14%
Mia. Dkk
12%
0,5
0
2006
2008
2010
2012
2014
2016
ØKOLOGISKE DRIKKEVARER
Mia. kr.
8
6%
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0
2006
2008
2010
2012
2014
2016
7
29%
6%
4%
7%
1%
6
5
4
1,1%
18%
33%
3
2
1
0
2003
2004
2005
12%
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
6%
2014
2015
2016
Kilde: Danmarks Statistik (www.dst.dk/oekologi)
Kilde: Danmarks Statistik (www.dst.dk/oekologi)
6 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0005.png
DEN ØKOLOGISKE MARKEDSANDEL
FOR UDVALGTE VAREGRUPPER I 2016
HAVREGRYN
44,0%
GULERØDDER
36,6%
SPISEOLIE
32,9%
ÆG
31,2%
MÜSLI
12,1%
MARMELADE
9,0%
KAFFE
8,1%
GRØNT, FROST
8,1%
MÆLK
30,7%
MEL
27,3%
BANANER
27,2%
PASTA
23,7%
JUICE
7,0%
OKSEKØD
6,7%
OST
5,6%
ØL
4,1%
SURMÆLK
19,0%
GRØNTSAGER
17,5%
FRUGTER
16,5%
SMØR
15,5%
FJERKRÆ
3,8%
RUGBRØD
3,7%
KØDPÅLÆG
3,4%
SVINEKØD
2,6%
TOTAL: 9,7%
I 2016 blev der i alt solgt for 11,8 mia. kr. økologiske fødevarer i Danmark.
Kilde: GfK ConsumerScan. Anmærkning: De økologiske andele for varegrupperne er beregnet på baggrund af værdi. Bemærk at GFK’s økologiske markedsan-
del (total) er højere end Danmarks Statistik. Andelen fra Danmarks Statistik er baseret på indberetninger fra kæderne, mens GFK er beregnet på baggrund af
indberetninger fra deres husstandspanel på 2.000 husstande.
8 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0006.png
UDVALGTE VAREGRUPPERS VÆRDIANDELE
DE ØKOLOGSKE VAREGRUPPERS ANDEL AF DEN TOTALE OMSÆTNING AF ØKOLOGISKE FØDEVARE
I DAGLIGVAREHANDLEN I 2016
12%
25%
RIS, BRØD, MEL
OG GRYN
21%
ANDET
MEJERI
SALGET FORDELT PÅ AFSÆTNINGSKANALER
Netto er ifølge GfK den kæde, der havde den største andel af den økologiske omsætning i 2016. Således stod Netto
for 15,0% af den samlede økologiske omsætning i 2016. Eter Netto følger SuperBrugsen, Rema 1000 og Kvickly med
markedsandele på hhv. 11,4%, 11,0% og 9,4%.
ÆG
6%
7%
Onlinehandlen er steget i 2016, og Aarstiderne.dk er nu at se blandt kæder som Irma og Føtex med en markedsandel
på 6,4%.
AFSÆTNINGSKANALERNES ANDEL AF DEN ØKOLOGISKE DETAILOMSÆTNING I 2016
FRUGT OG
GRØNT
KØD, PÅLÆG
OG FISK
%
16
14
12
10
8
6
4
2
SuperBrugsen
Dagli’ Brugsen
Aarstiderne.dk
29%
Omsætningen på
økologisk vin,
spiritus og øl steg
med 43% til
266 mio. kr. i 2016.
For økologisk
kødpålæg,svinekød,
rugbrød og fjerkræ
er der stadig tale
om markedsandele
på under 4%.
Mængden af
økologisk svinekød
er steget markant
med hele 27,5% fra
2015-2016.
For basisvarer som
havregryn, gulerødder, mælk,
æg, pasta, mad- og spiseolier,
bananer samt mel er der tale
om markedsandele på 20%
og derover.
Fakta
Føtex
Lidl
0
Irma
Kvickly
Netto
Rema 1000
Bilka
Meny
Coop.dk
Kiwi
Aldi
Kilde: Danmarks Statistik og GfK ConsumerScan
Kilde: GfK ConsumerScan, nemlig.com
10 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
Nemlig.com
MARKEDSNOTAT 2017
l 11
Spar
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0007.png
ØKO-SALGET I FREMTIDEN
DAGLIGVAREHANDLEN
Siden vi satte målrettet fokus på økologi for ti år siden, har vi hat kon-
stant, flot vækst. I en lang årrække har vores vækst på økologi været
højere end den generelle vækst. Alene sidste år steg øko-salget med 31
procent. Det forventer vi klart vil fortsætte i takt med, at flere og flere forbrugere
orienterer sig mod økologi og har fokus på rene varer. De seneste år er der kommet
mange nye øko-produkter på hylderne, og der kan stadig komme flere til indenfor
en række kategorier - convenience eksempelvis. Men jeg tror at det, der virkelig
kommer til at øge det økologiske salg fremover, bliver, at volumen i produktionen
vokser, og at merprisen i forhold til de konventionelle produkter falder. Forhåbent-
lig ender det en dag med, at det er økologien, der fylder mest, og det konventio-
nelle der er niche.
- Anders René Jensen,
Indkøbs- og marketingdirektør, Rema 1000.
ONLINEHANDLEN
”Salget af økologiske varer fortsætter sin markante fremgang. Økologi
har været den vigtigste fødevaretrend i 25 år og ser på ingen måde ud
til at have tabt sin relevans. I takt med at vi har gjort de økologiske varer
tilgængelige over hele landet, ser vi også et stærkt stigende salg i de mindre byer.
Så vi har store forventninger til de kommende år. Udfordringen bliver at skafe
varer nok. Allerede i dag køber mere end 70 procent af vores kunder økologiske
fødevarer, så jeg tror ikke, at udfordringen er at få flere til at købe økologi, men at
få flere økologiske varer i kurven hos de mange, der allerede har valgt økologisk
kvalitet på nogle af deres varer. Tilgængelighed, bredere sortiment, priser der er
til at stole på og en konstant produktudvikling, så forbrugeren altid har et valg på
hylden, er det der skal til.
- Peter Høgsted,
Adm. direktør, Coop.
Vi oplever, at vores kunder, uanset om de bor på Sjælland, Fyn eller Jyl-
land, er meget økologiorienterede, og derfor satser vi massivt på områ-
det. Vi har i dag et sortiment med mere end 1.500 økologiske varer.
Vores omsætning af økologiske varer udgør en stadig større andel af det samlede
salg og har i dag nået et flot tocifret niveau. Sammen med vores leverandører skal
vi fortsætte denne flotte udvikling ved bl.a. at sætte yderligere fokus på kvalitet,
smag og holdbarhed samt ved at udvikle flere øko-produkter i de kategorier, hvor
der i dag er et begrænset udvalg.”
- Jack Enevoldsen,
Kategori-direktør, Nemlig.com
Vi har oplevet en stor vækst i salget af økologi på tværs af alle vores kæ-
der. Økologien er blevet det naturlige valg for rigtig mange danskere i
hele landet, når de handler ind. Det mærker vi i dén grad, og vi har arbej-
det meget på at sikre et stærkt, økologisk sortiment i alle vores varehuse og butik-
ker. Samtidig har vi gjort det endnu nemmere at navigere for kunderne ved at lan-
cere eksempelvis ØGO, som er en hel serie af økologiske produkter i Netto, og ved
at relancere Levevis i føtex og Bilka. Prisen er vigtig for kunderne, og vi vil således
fortsat arbejde hårdt for at levere den allerbedste kvalitet til de allerbedste priser,
så ingen, der ønsker at købe økologi, fravælger det på grund af pris. Vi forventer,
at eterspørgslen eter økologi af højeste kvalitet, vil fortsætte i de kommende år.
- Jeppe Dahl Jeppesen,
Indkøbsdirektør, Dansk Supermarked Group
Vores salg vokser med tocifrede vækstrater, og det forventer vi fortsæt-
ter. Aarstiderne er en 100 procent økologisk/biodynamisk virksomhed,
og det er vi også i fremtiden. Hos os går udviklingen i retning af flere
unikke økologiske råvarer og en udvikling af komponenter, der kun kan findes i
vores kasser og ikke sælges andre steder. Min vurdering er, at salget af økologi
generelt vil vokse, når flere danskere får større viden om, hvad økologien står for,
og hvorfor det er den holdbare vej til fremtidens fødevaresystem. Det vil lede til
større eterspørgsel, og den udvikling er allerede godt i gang.
- Annette Hartvig,
Adm. direktør, Aarstiderne
12 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0008.png
KÆDERNES ØKOLOGISKE POTENTIALE
På figuren her er kædernes økologiske potentiale inklusiv evnen til at udnytte dette potentiale illustreret.
Størrelsen på ”boblen” indikerer kædernes økologiske potentiale, og boblens placering fortæller, hvor gode kæderne
er til at udnytte dette potentiale. Kædens potentiale er defineret som kunders samlede køb af økologiske fødevarer
både i og udenfor kæden.
227, 147
Relativ loyalitet:
Kædens kunders loyalitet overfor økologi i forhold til kædens kunders loyalitet overfor dagligvarer.
125
Boble:
Potentialets størrelse
115
De kæder, som ligger over den vandrette
akse er relativt gode til at dække deres kun-
ders økologiske behov og dermed udnytte
kædens økologiske potentiale.
105
95
De kæder, som ligger under den vandrette
akse er relativt dårlige til at dække deres
kunders økologiske behov. Disse kæder har
således et uudnyttet økologisk potentiale.
85
De kæder, som ligger til højre for den lodrette
akse, har kunder, som har en relativ høj tilbøje-
lighed til at købe økologiske varer.
75
65
De kæder, som ligger til venstre for den lodrette
akse, har kunder, som har en relativ lav tilbøje-
lighed til at købe økologiske varer.
55
45
DE BEDSTE
Irma, Kvickly og Føtex har kunder, som har den høje-
ste tilbøjelighed til at købe økologiske fødevarer og
kæderne er gode til at udnytte dette potentiale.
35
65
70
75
80
85
90
95
100
Relativt potientiale:
Kædens kunders andel af det økologiske marked i forhold til kædens kunders andel af
dagligvaremarkedet.
Kilde: GfK ConsumerScan
KÆDER MED POTENTIALE
I modsætning til de ovennævnte kæder har Bilka,
Spar, Aldi, Lidl og Meny kunder, som har en relativ
lav tilbøjelighed til at købe økologiske fødevarer, og
disse kæder er samtidig relativt dårlige til at dække
deres kunders behov for økologiske fødevarer.
14 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0009.png
DE ØKOLOGISKE FORBRUGERE
- ARKETYPERNE
De økobevidste er dem, der har den højeste økologiandel. De bruger således 22,8% af deres madbudget på økologi-
ske varer, mens danskerne i gennemsnit bruger 9,7% af deres madbudget på økologiske fødevarer. Madentusiasterne
er dem med den næst-højeste økoandel. De bruger 15,8% af deres madbudget på økologiske fødevarer. Der er stor
variation i danskernes forbrugsmønstre. Ifølge GfK kan de danske husstande opdeles i følgende seks arketyper:
DE STØRSTE ØKO-FORBRUGERE
PRAGMATIKEREN
- 27% AF ALLE HUSSTANDE
- 6,7% AF FØDEVARER ER ØKOLOGISK
Interesserer sig for varer produceret som i de gode gamle dage.
Er bekymret for sygdomsfremkaldende bakterier og er begyndt at spise mindre kød.
Laver ote gode, gamle danske retter.
Tilbudsavisen bliver læst, madplanen bliver lagt, og flere butikker bliver gerne besøgt samme dag.
De læser ote, hvad der står på emballagen.
Vil gerne undgå rester af sprøjtegite, farve- og tilsætningsstofer, GMO og medicinrester.
De får god samvittighed, når de køber økologi.
Barrierer mod at købe af mere økologi er, at de køber det, de plejer og er kritiske overfor smag og højere pris.
DEN ØKOBEVIDSTE
- 14% AF ALLE HUSSTANDE
22,8% AF MADBUDGET BRUGES PÅ
ØKO-FØDEVARER
Vægter økologiske, Fairtrade og klimavenlige produkter højt.
Vælger økologi for at undgå rester af sprøjtegite.
Vægter dyrevelfærd højt.
Foretrækker produkter fra en lille producent i forhold til en stor.
De går meget op i at minimere madspild.
Handler gerne fødevarer mange forskellige steder – online, i specialbutikker eller i
gårdbutikker.
• Emballagen skal være miljøvenlig.
• Vil gerne købe mere økologi i fremtiden, fordi de får god samvittighed af det.
• Den største barriere mod at købe mere økologi er begrænset udbud, hvor de handler.
SKEPTIKEREN
- 9% AF ALLE HUSSTANDE
- 2,0% AF FØDEVARER ER ØKOLOGISK
Går op i om produkterne er billige eller på tilbud
Køber gerne nemme måltidsløsninger eller fastfood.
Madlavningen skal være nem og hurtig, men interesserer dem egentligt ikke.
Læser tilbudsaviser og vil gerne handle i flere butikker på samme dag.
De er uinteresserede i varedeklarationen.
Mener at økologi er en forretningsfidus og mangler dokumentation for, at økologi er bedre/sundere.
DEN TRADITIONELLE
- 18% AF ALLE HUSSTANDE
- 2,9% AF FØDEVARER ER ØKOLOGISK
Interesserer sig for produkter, der er produceret ‘som i de gode gamle dage’.
Produkter skal være billige eller på tilbud.
Køber gerne samme kendte mærke.
Kan godt lide gode, gamle danske retter og laver maden fra bunden.
Barrierer mod at købe mere økologi er, at de mangler dokumentation for at økologi er bedre/sundere,
og ved ikke hvad de får, når de betaler ekstra for økologi.
MADENTUSIASTEN
- 13% AF ALLE HUSSTANDE
15,8% AF MADBUDGET BRUGES PÅ
ØKO-FØDEVARER
• Vægter økologisk, Fairtrade samt anbefalet af Dyrenes Beskyttelse højt.
• Vælger økologi for at undgå rester af sprøjtegite, medicinrester, GMO og farve- og til¬-
sætningsstofer.
• Føler et stort ansvar for at passe på jorden.
• Køber gerne superfood eller dyre fødevarer af god kvalitet.
• Følger med i de nye madlavningstrends og elsker at eksperimentere i køkkenet.
• Kan godt lide at handle i specialbutikker eller på gårdspladser og laver ote madplaner.
• Læser ote hvad der står på emballagen og varedeklarationen.
• Får god samvittighed af at købe økologi og forventer at købe mere i fremtiden.
• Den største barriere mod at købe mere økologi er et begrænset udbud.
DEN NEMHEDSORIENTEREDE
- 19% AF ALLE HUSSTANDE
- 7,5% AF FØDEVARER ER ØKOLOGISK
Varerne skal være billige, på tilbud og kaloriefattige
Køber ote fastfood eller nemme løsninger, og bruger hellere penge på andet end fødevarer.
Går ikke op i madlavning – det skal være nemt og hurtigt.
Indkøbene er tidsspilde og foregår ote på internettet.
Synes økologi er sundt og vælger det pga. sygdom i husstanden.
Barrierer mod køb af mere økologi er, at deres køb er vanekøb, og prisen for økologi er for høj.
ØKO-ANDEL
De økobevidste udgør 14% af de danske husstande, og de står for 14% af den totale omsætning af dagligvarer og
34% af den økologiske omsætning. Madentusiasten udgør 13% af de danske husstande, og de står for 15% af den
totale omsætning af dagligvarer og 25% af den økologiske omsætning.
Kilde: GfK ConsumerScan, Økologisk Landsforening
16 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0010.png
FOODSERVICE
Foodservice – en betegnelse for mad og drikkevarer, der indtages udenfor hjemmet. Som det ses af de kommende si-
der, er der stor fremgang i salget af økologiske fødevarer til foodservicesektoren. Væksten i salget drives af branchens
fælles ønske om at få økologi på dagsordenen i såvel private som ofentlige storkøkkener.
Det er lykkedes for Økologisk Landsforening at få sat konkrete målsætninger om bl.a. 60% økologi i ofentlige køkke-
ner, men også i private virksomhedskantiner ses der klare målsætninger om mere økologi. I de kommende år vil vi se
øget fokus på økologi på hoteller, restauranter og caféer. Her eterspørger kunderne det økologiske måltid, og mange
spisesteder er klar til at gå i gang med omlægningen.
Salget af økologiske varer til foodservice er firedoblet over en periode på 6 år. Omsætningen af økologi til foodservice
udgjorde i 2016 ca. 2,1 mia. kr., og det er lykkes at få økologi på dagsordenen i danskernes udebespisning.
SALGET AF ØKOLOGISKE FØDEVARER I DEN DANSKE FOODSERVICEBRANCHE
Af figuren ses det, at salget af økologiske fødevarer er mere end firedoblet i perioden 2010 – 2016.
Mia. dkk
2,5
2
1,5
1
0,5
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016 (estimat)
Kilde: 2010-2015 Danmarks Statistik. Økologisk Landsforenings estimat for 2016.
MARKEDSNOTAT 2017
l 19
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0011.png
VÆRDIANDELE 2016
De professionelle køkkener starter typisk med at omlægge mejerivarer, kolonial og frugt og grønt, når de omlægger
til økologi.
OMSÆTNING INDEN FOR FOODSERVICE FORDELT PÅ HOVEDVAREGRUPPER
ØKOLOGISKE VARER TIL FOODSERVICE
Man ser en markant og stigende afsætning på alle salgskanaler indenfor foodservice. Udviklingen skyldes først og
fremmest omlægning til økologi i ofentlige køkkener kombineret med en stor indsats for at få økologi i de mange
private virksomhedskantiner.
Tallene viser tydeligt efekten af disse tiltag, og vi ser desuden, at økologi også begynder at fylde noget på hoteller,
restaurenter og caféer. Et område som den økologiske branche har meget store forventninger til i de kommende år.
3%
8%
FJER-
KRÆ
FISK
KØD
FROST
36%
MEJERI
SALG AF ØKOLOGISKE VARER TIL FOODSERVICE
20%
Mio. Dkk
700
600
500
400
KØD, PÅLÆG
OG FISK
KOLONIAL
300
200
100
0
FRUGT OG GRØNT
ÆG
33%
Ofentlige
institutioner
Kantiner på ofentlige
arbejdspladser
Kantiner på private
arbejdspladser
Hoteller, restauranter
og caféer
2013
2014
Andet
(fx take away ect.)
2015
2016
Kilde: Estimat fra Økologisk Landsforening med udgangspunkt i fordeling fra Danmarks Statistik 2015.
Kilde: 2013-2015 Danmarks Statistik. Økologisk Landsforening estimat for 2016.
20 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 21
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0012.png
ØKOLOGISK MOMENTUM I FOODSERVICE
UDVIKLING:
DET ØKOLOGISKE SPISEMÆRKE
Det økologiske spisemærke findes i tre varianter. De kan tildeles storkøkkener, der kan dokumentere 30-60% af det
samlede indkøb (bronze), 60-90% (sølv) eller over 90% (guld).
FOODSERVICE
Vi mærker meget tydeligt, at det økologiske kundesegment er blevet
bredere. Hvor det eksempelvis tidligere var få, meget idealistiske køkke-
ner, der valgte at købe øko-varer hos os, er økologien i dag blevet main-
stream og eterspørges bredt.
Som 100 procent økologisk grossist mærker vi desuden en skærpet eterspørgsel
på kvalitet og diversitet. Derfor vil vi fortsat have fokus på at sikre et stort udvalg i
de kommende år – både inden for økologiske frisk- og tørvarer.
- Mette Wermuth Iermiin,
Salgs- og markedschef, Solhjulet
Fordelingen af spisemærker pr. afsætningskanal
Kantiner på ofentlige arbejdspladser
1.417
338
168
77
2000
www.oekologisk-spisemaerke.dk opdateres
løbende med nye spisesteder, der modtager
Det Økologiske Spisemærke. Her er også
muligt at se et Danmarkskort med de
økologiske spisesteder.
Den udvikling vi har set med økologi i dagligvarehandlen, er nu kommet
til foodservice. Eterspørgslen på økologi vokser markant, og fremgan-
gen vil blot blive forstærket i de kommende år i takt med, at hoteller, re-
stauranter og caféer også for alvor kommer med på vognen. Markedet for udebe-
spisning vokser kratigt, så HoReCa-gruppen er et meget vigtigt segment.
Kampen her og nu er at klare forsyningerne. Der er helt klart behov for nogle flere
danske øko-producenter ikke mindst inden for økologisk frugt og grønt, så vi kan
tilbyde vores kunder danske øko-varer. Det voksende fokus på lokale varer og
bæredygtighed skal smelte sammen med økologien.
- Jan Kristensen,
Development Manager, Dansk Cater
Kantiner på private arbejdspladser
Hoteller, restauranter, caféer
Andet (fx diner transportable, take away)
I alt:
UDVIKLINGEN I ANTAL AF KØKKENER MED ET ØKOLOGISK SPISEMÆRKE
2500
Det er meget tydeligt, at økologi i dag er blevet allemandseje. Når vi får
præsenteret nye produkter fra vores leverandører, er det eterhånden en
selvfølge, at der også er økologiske varianter iblandt. De økologiske va-
rer eksisterer i dag i stort set alle produktkvaliteter – fra højkvalitetsvarer til dag-
ligdagsvarer.
Hvis økologien fortsat skal vokse inden for foodservice i de kommende år, skal
danskernes kendskab til de økologiske spisemærker øges. Det vil få hoteller,
restauranter og caféer til at tage økologien mere til sig. Vi ved, at danskerne i høj
grad eterspørger økologi i deres daglige indkøb, men mange restaurantionskøk-
kener oplever ikke, at kunderne stiller krav om økologi. Her skal vi have skabt en
sammenhæng. Og så er det vigtigt at holde dampen oppe på produktudviklingen
hos især de mindre økologiske producenter, så der fortsat kommer nye, interes-
sante øko-varer til.
2000
2000
1790
1840
1429
1207
1085
900
757
603
462
1500
1000
500
0
4
jan 10
sep 09
maj 09
maj 10
12
sep 10
36
jan 11
maj 11
56
94
230
304
0
jan 09
jan 12
jan 13
jan 14
jan 15
jan 16
sep 11
sep 12
sep 13
sep 14
sep 15
maj 12
maj 13
maj 14
maj 15
maj 16
sep 16
jan 17
- Vivi Kjersgaard,
Produktchef, Hørkram
22 l
ØKOLOGISK LANDSFORENING
MARKEDSNOTAT 2017
l 23
juni 17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0013.png
BILAG 1: DAGLIGVAREOMSÆTNINGEN AF ØKOLOGISKE FØDEVARER MÅLT I 1.000 KR.
2013
Omsætning i alt
Ris, brød, pasta, mel, gryn, kager o.l.
Rugbrød
Pasta
Mel
Gryn, cornflakes, mysli o.l.
Kød, pålæg og indmad
Okse- og kalvekød
Svinekød
Pålæg af kød og fjerkræ
Fisk, skaldyr
Mælk, ost, æg
Letmælk inkl. Minimælk
Skummetmælk
Syrnede produkter
Ost
Æg
Fedtstofer, madolier
Smør, blandingsprodukter
Frugt
Citrusfrugter, friske
Bananer, friske
Æbler, friske
Tørret frugt, frugtpålæg
Nødder, mandler
Grøntsager
Salat, kinakål, spinat, frisk
Tomater, friske
Agurker, friske
Gulerødder, friske
Kartofler, friske
Løg, friske
Frosne grøntsager, kartofelprodukter
Sukker, syltetøj, chokolade, slik, is o.l.
Sukker
Sirup, honning, kagepynt
Syltetøj, marmelade o.l.,
Chokolade (inkl. vekaoprodukter)
Krydderier, suppeterninger o.l.
Ketchup, dressing, mayonaise
Krydderier
Babymad (konserves)
Kafe, te, kakao o.l.
Kafe
Te
Juice, frugtsat
Vin, hedvin, cider og spiritus
Øl
Kilde: Danmarks Statistik (www.dst.dk(oekologi)
5833170
777269
50711
139060
134772
214231
420644
142556
60440
137976
8495
2152155
547149
252467
335573
260580
443466
307853
209316
466766
96191
83166
37127
95394
70454
783265
42950
70714
49332
144040
43228
36167
68094
238037
38125
51270
37473
72972
217480
72039
68419
37792
209341
166848
39416
141726
64121
46019
2014
6191252
765413
51331
120825
137292
201234
507705
168578
81939
152706
23795
2142023
540590
244942
354557
227793
436704
318997
218312
557193
128337
106104
63047
100644
68557
882491
54213
83141
63668
132208
42050
42361
76195
271728
47434
47667
41774
84846
240488
72369
73252
50474
200014
161231
35032
159393
77110
44902
2015
6959618
812201
71083
129568
121332
183933
568636
170392
98959
175953
25249
2200464
517413
218731
385791
264474
471223
353140
227879
765553
180566
143253
97417
114680
57714
1070474
90117
121057
87088
136139
53794
59905
64978
276285
44199
42254
39979
97671
268349
82673
58753
86364
249738
191381
54047
183587
126666
59275
2016
7963295
920577
80793
132124
127826
197344
604596
169761
114811
173518
36994
2354631
532894
234651
78077
307150
510544
333352
205949
944366
224230
167722
99579
111592
77830
1371770
116935
141299
106045
162722
74423
60 302
79956
312139
54186
31438
50336
119657
336037
94194
81211
113550
276944
213680
59403
206109
265780
88762
Vækst 2015 - 2016
14%
13%
14%
2%
5%
7%
6%
-0,4%
16%
-1%
47%
7%
3%
7%
-1%
16%
8%
-6%
-10%
23%
24%
17%
2%
-3%
35%
28%
30%
17%
22%
20%
38%
1%
23%
13%
23%
-26%
26%
23%
25%
14%
38%
31%
11%
12%
10%
12%
40%
50%
MARKEDSNOTAT 2017
l 25
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0014.png
BILAG 2: DEN ØKOLOGISKE ANDEL AF DAGLIGVAREINDKØBET I BEFOLKNINGSGRUPPERNE 2016.
2014
DANMARK TOTAL
Geografi
Hovedstaden
Øvrige Sjælland
Østjylland
Fyn
Nordjylland
Sydjylland
Vestjylland
Husstandsstørrelse
1 person
2 personer
3 personer
4 personer
5+ personer
Familiestatus
Uden børn
Med børn
Med børn i alderen 0 -6 år
Med børn i alderen 7-20 år
1 barn
2 børn
3+ børn
Aldersgrupper
Op til 29 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60+ år
Indkomst
Op til 99.999 kr.
100.000 kr. - 199.999 kr.
200.000 kr. - 299.999 kr.
300.000 kr. - 399.999 kr.
400.000 kr. - 499.999 kr.
500.000 kr. - 599.999 kr.
600.000 kr. og mere
Uddannelse
Erhvervsrettet
Ingen uddannelse
Kort videregående uddannelse
Lang videregående uddannelse
Mellemlang videregående uddannelse
Kilde: GfK ConsumerScan
4,9%
4,7%
6,5%
15,0%
10,3%
5,9%
4,6%
6,1%
16,4%
10,9%
7,5%
5,6%
7,2%
19,1%
12,7%
8,2%
6,7%
6,2%
7,2%
8,4%
5,7%
9,0%
7,0%
6,7%
6,7%
8,4%
8,3%
6,5%
10,5%
7,7%
7,1%
7,6%
9,9%
9,1%
7%
13,3%
8,7%
8,5%
7,8%
7,4%
6,2%
10,0%
10,3%
8,9%
7,4%
6,7%
12,6%
15,7%
9,6%
8,8%
7,7%
7,7%
6,7%
11,1%
6,1%
6,3%
7,7%
5,0%
7,9%
8,7%
14,8%
7,4%
8,4%
9,8%
6,3%
9%
11%
16,2%
10%
11,6%
11,6%
7,4%
9,2%
6,8%
7,2%
6,8%
5,2%
9,2%
7,2%
9,0%
8,7%
6,2%
10%
8,3%
11,9%
11%
7,4%
10,9%
8,0%
6,7%
6,3%
5,0%
4,0%
3,8%
11,3%
8,7%
7,9%
7,0%
6,0%
5,5%
4,0%
12,1%
10,6%
10,1%
7,2%
7,7%
7,7%
5,3%
7,4%
2015
8,2%
2016
9,7%
Læs mere på: økologi.dk/virksomhed/markedsinformation
MARKEDSNOTAT 2017
l 27
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 573: Økologisk Markedsnotat 2017, fra Økologisk Landsforening
1783022_0015.png
Silkeborgvej 260 / 8230 Åbyhøj
økologi.dk