Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 551
Offentligt
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om vandforsyning m.v.
(Hjemler til at fastsætte regler om underretning om påbud, og vejledningspligt om og dispensation fra
drikkevandskvalitet)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1189 af 27. september 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 26 a indsættes i
kapitel 3:
Ȥ
26 b.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen skal
underrette ministeren om afgørelser meddelt efter lovens § 24, stk. 1, og § 26 a, stk. 1.«
§2
I lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 26. januar 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 59
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Ministeren kan fastætte nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan
dispensere fra de af ministeren fastsatte regler om drikkevandskvalitet.«
2. Efter § 62 indsættes:
Ȥ 62 a.
Miljø-og fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler om pligt for offentlige myndigheder og
private til at oplyse forbrugere af vand, hvor der ikke føres regelmæssig kontrol med vandets kvalitet, om
forhold vedrørende vandet.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Forslaget indeholder tre mindre ændringer i miljøbeskyttelsesloven og vandforsyningsloven, der skal sikre
dels nødvendig underretning til Landbrug- og Fiskeristyrelsen, så EU´s regler om økologisk arealtilskud kan
overholdes og kontrolleres, dels at der tilvejebringes klar lovhjemmel til at henlægge
dispensationsadgangen fra drikkevandskvalitetskravene til kommunalbestyrelsen svarende til nugældende
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren
regler. Endelig tilvejebringer lovforslaget bemyndigelse til at indføre en vejledningspligt for kommuner og
private for at sikre en direktivnær gennemførelse af en undtagelsesmulighed i Rådets direktiv 98/83/EF af
3. november 1998 om kvaliteten af drikkevand (drikkevandsdirektivet), som ønskes implementeret i
forlængelse af gennemførelsen af ændringer af drikkevandsdirektivets bilag II og III, som skal være
gennemført senest 27. oktober 2018.
Forslaget indeholder regler, der bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om:
1. Kommunernes pligt til at sende kopi af afgørelser til ministeren vedrørende rådighedsindskrænkelser
efter miljøbeskyttelsesloven om eksempelvis pesticidfri drift.
2. Kommunernes adgang til i særlige tilfælde at dispensere fra de af ministeren fastsatte
drikkevandskvalitetskrav.
3. Vejledningspligt for kommuner og private om drikkevandskvalitet overfor vandforbrugere bl.a. ved dårlig
vandkvalitet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af miljøbeskyttelsesloven
2.1.1 Hjemmel til at fastsætte regler om, at kommunerne skal sende kopi af afgørelser meddelt efter
miljøbeskyttelseslovens § 24, stk. 1, og § 26 a, stk. 1, til ministeren.
2.1.1.1 Gældende ret
Det følger af § 8 i bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner, at kommunalbestyrelsen skal
underrette NaturErhvervstyrelsen (nu Landbrugs- og Fiskeristyrelsen) om
aftaler,
jf. vandforsyningslovens
13 d, som kommunalbestyrelsen eller en almen vandforsyning har indgået for at gennemføre en
indsatsplan vedtaget efter vandforsyningslovens § 13 eller § 13 a. Bekendtgørelsen har hjemmel i § 16, stk.
3, i lov om vandforsyning.
I miljøbeskyttelsesloven findes ikke en tilsvarende forpligtelse eller hjemmel til at fastsætte regler om
underretning om
afgørelser
efter miljøbeskyttelseslovens § 24, stk. 1, og § 26 a, stk. 1, som kan indeholde
tilsvarende rådighedsindskrænkninger som aftalerne efter vandforsyningsloven. Miljøbeskyttelsesloven §
24, stk. 1, vedrører påbud eller forbud for at undgå fare for forurening af bestående eller fremtidige
vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand. Miljøbeskyttelseslovens § 26 a, stk. 1, vedrører den
situation, hvor der er vedtaget en indsatsplan for et område efter § 13 eller 13 a i lov om vandforsyning
m.v., og hvor der ikke kan opnås en frivillig aftale. Kommunalbestyrelsen kan i de tilfælde pålægge
rådighedsindskrænkninger eller andre foranstaltninger, som er nødvendige for at sikre nuværende eller
fremtidige drikkevandsinteresser mod forurening med nitrat eller pesticider.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren
Efter gældende ret skal kommunalbestyrelsen således kun underrette ministeren om frivillige aftaler om
rådighedsindskrænkninger efter vandforsyningsloven, mens kommunalbestyrelsen ikke skal underrette om
pålagte rådighedsindskrænkninger efter miljøbeskyttelsesloven, hvis der ikke kan opnås en frivillig aftale.
2.1.1.2 Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af § 9 i bekendtgørelse om økologisk arealtilskud, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen eksempelvis
ikke kan give tilsagn om støtte, hvis landbrugeren er pålagt
”rådighedsi dskræ k i ger” og æv te ”forbud
od brug af ke iske pla tebeskyttelses idler”
eller forpligtelser, der i hovedsagen svarer hertil.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen må efter det EU-retlige grundlag for økologisk arealtilskud kun betale støtte
for forpligtelser, der er mere vidtgående end dem, som landbrugeren i forvejen er forpligtet til at
overholde, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 af 11. marts 2014 om supplerende
regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 for så vidt angår det integrerede
forvaltnings- og kontrolsystem, betingelserne for afslag eller tilbagetrækning af betalinger og administrative
sanktioner vedrørende direkte betalinger, støtte til udvikling af landdistrikterne og
krydsoverensstemmelse. En udbetaling af økologisk arealtilskud vil således være i strid med de EU-retlige
forpligtelser, hvis Landbrugs- og Fiskeristyrelsen meddeler tilsagn til et areal, hvor der i forvejen foreligger
en rådighedsindskrænkning, eller hvis styrelsen undlader at revidere et allerede meddelt tilsagn om støtte.
Det er derfor nødvendigt for Landbrugs- og Fiskeristyrelsen at opnå kendskab til kommunernes påbud af
hensyn til styrelsens forpligtelser i henhold til kontrolbestemmelserne i EU-forordningsgrundlaget.
Formålet med bestemmelsen er at undgå dobbeltkompensation til landmanden og at sikre, at Miljø- og
Fødevareministeriet kan udøve en fyldestgørende kontrol i henhold til EU-forordningsgrundlaget.
Der foreslås derfor indsat en hjemmel til at fastsætte nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen skal
underrette miljø- og fødevareministeren om afgørelser meddelt efter lovens § 24, stk. 1, og § 26 a, stk. 1.
Hjemlen forventes udnyttet til at fastsætte nærmere regler i bekendtgørelsen om indsatsplaner om, at
kommunalbestyrelsen skal sende kopi af meddelte påbud eller forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24,
stk. 1, eller § 26 a, stk. 1, til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, som ministeren forventes at delegere ansvaret
til.
Formålet er at give Landbrugs- og Fiskeristyrelsen meddelelse om rådighedsindskrænkninger eller andre
foranstaltninger, som en landbruger får påbudt af en kommunalbestyrelse efter miljøbeskyttelseslovens §§
24, stk. 1, og 26 a, stk. 1.
2.2. Ændring af vandforsyningsloven
2.2.1 Hjemmel til at kommunalbestyrelsen kan dispensere fra drikkevandskvalitetskrav i særlige tilfælde
2.2.1.1 Gældende ret
Som led i gennemførelsen af drikkevandsdirektivets artikel 9 (Rådets direktiv 98/83/EF af 3. november 1998
om kvaliteten af drikkevand) er der i § 16, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 802 af 1. juni 2016 om vandkvalitet og
tilsyn med vandforsyningsanlæg indført regler om, at kommunalbestyrelsen i det påbud, som meddeles
efter lovens § 62, stk. 1, når vandet fra visse vandforsyningsanlæg ikke opfylder de i bekendtgørelsen
fastsatte kvalitetskrav, kan dispensere fra de i bekendtgørelsens bilag 1 a - d af ministeren fastsatte
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren
kvalitetskrav for et bestemt tidsrum, der skal fastsættes så kort som muligt, og som højst kan være 3 år.
Dispensation kan kun gives, hvis der ikke er mulighed for at fremskaffe anden vandforsyning, og der skal
indhentes en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, inden der dispenseres.
2.2.1.2 Miljø- og fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den gældende bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra de
drikkevandskvalitetskrav, som er fastsat af ministeren i bekendtgørelsen, har ikke klar hjemmel.
Det foreslås derfor at indsætte en klar hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler, som giver
kommunalbestyrelsen mulighed for i særlige tilfælde, svarende til de i bekendtgørelse nr. 802 af 1. juni
2016 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg indførte regler om kommunalbestyrelsens
dispensationsadgang, at dispensere fra de af ministeren fastsatte drikkevandskvalitetskrav.
Hjemlen tænkes udnyttet til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med
hidtidig praksis kan dispensere fra drikkevandskvalitetskravene i en begrænset periode, hvor der ikke
foreligger nogen sundhedsmæssig risiko.
2.2.2 Hjemmel til at fastsætte regler om vejledningspligt om drikkevandskvalitet m.v.
2.2.2.1 Gældende ret
Vandforsyningsloven regulerer i dag kommunalbestyrelsens oplysningspligter i de tilfælde, hvor der
foretages regelmæssig kontrol af vandet, og hvor man derfor kender vandets kvalitet, og i visse tilfælde har
viden om, at vandet kan være eller blive sundhedsfarligt, jf. lovens § 62, stk. 6 - 8.
Bestemmelserne blev indført i 2000 til gennemførelse af Rådets direktiv 98/83/EF af 3. november 1998 om
kvaliteten af drikkevand (drikkevandsdirektivet).
Vandforsyningsloven indeholder ikke i dag regler om hverken offentlige myndigheder eller privates pligt til
at informere brugerne, hvis vandet ikke regelmæssigt kontrolleres, idet vandet hidtil har været omfattet af
drikkevandskvalitetskravene, og størstedelen af vandet hidtil også har været kontrolleret. Der er heller ikke
i dag klar hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om kommuners og ejerne af de små
vandforsyningers vejledningspligt i særlige situationer.
2.2.2.2 Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For at forenkle gældende regler om drikkevandskvalitetskravene forventes en undtagelsesmulighed i
drikkevandsdirektivets artikel 3, stk. 2, litra b, taget i brug og udmøntet ved en forestående ændring af
bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg. Det tilsigtes, at
bekendtgørelsesændringen skal friholde forsyninger, der i gennemsnit leverer mindre end 10 m
3
vand pr.
dag, fra at opfylde direktivets bestemmelser, medmindre disse forsyninger leverer vand som led i en
kommerciel eller offentlig aktivitet. Det er typisk ikke-almene vandforsyninger, der vil blive omfattet af de
kommende regler, der undtager dem fra kvalitetskrav.
Medlemsstater, som gør brug af undtagelsesmuligheden i artikel 3, stk. 2, litra b, skal ifølge artikel 3, stk. 3,
sørge for, at den berørte befolkning underrettes herom og om enhver foranstaltning, der kan træffes for at
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren
beskytte menneskers sundhed mod de skadelige virkninger forårsaget af forurening af drikkevand. Desuden
skal der, når kvaliteten af vandet har vist sig at indebære en potentiel fare for sundheden, straks gives den
berørte befolkning passende vejledning.
De gældende informationsregler i vandforsyningslovens § 62 finder ikke anvendelse, når der ikke gælder
nogen krav til kvaliteten af det vand, der forbruges. Derfor og for at sikre en direktivnær opfyldelse af
undtagelsesmuligheden i drikkevandsdirektivets artikel 3, stk. 2, litra b, og stk. 3, er der behov for
vejledning til de berørte forbrugere. I lovforslaget foreslås en bemyndigelse til miljø- og fødevareministeren
til at kunne fastsætte regler om pligt for offentlige myndigheder og private til at oplyse forbrugere af vand,
hvor der ikke føres regelmæssig kontrol med vandets kvalitet, om forhold vedrørende vandet.
Hjemlen tænkes udmøntet til i bekendtgørelsesform at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal
oplyse forbrugere af vand fra vandforsyningsanlæg, der i gennemsnit leverer mindre end 10 m
3
vand pr.
dag, og hvor vandet ikke leveres som led i en kommerciel eller offentlig aktivitet, om, at vandet ikke er
omfattet af den regelmæssige kontrol, og at der derfor ikke foretages regelmæssig kontrol af deres vand.
Der skal desuden fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen skal oplyse forbrugere, som nævnt i stk. 1,
om god vandkvalitet og om enhver foranstaltning, der kan træffes for at beskytte deres sundhed mod
skadelige virkninger forårsaget af forurening fra drikkevand. Kommunalbestyrelsen skal, ud fra samme
hensyn, mindst hvert 5. år orientere ejeren af vandforsyningsanlægget om, at ejeren med fordel kan
foretage en kontrol af vandets kvalitet.
Der skal endvidere fastsættes regler om, at ejeren af et vandforsyningsanlæg, der i gennemsnit leverer
mindre end 10 m
3
vand pr. dag, og hvor vandet ikke leveres som led i en kommerciel eller offentlig aktivitet,
hvis kvaliteten af vand indebærer en potentiel fare for sundheden, straks skal oplyse berørte forbrugere
herom og henvise disse til kommunen med henblik på at få passende vejledning om at sikre sig sundt og
rent drikkevand.
Reglerne vil sikre en direktivnær opfyldelse af undtagelsesmulighederne i drikkevandsdirektivets artikel 3.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ingen udgifter for det offentlige. De økonomiske og administrative konsekvenser vil
blive vurderet på baggrund af udmøntningen af bemyndigelserne i en ændring af
drikkevandsbekendtgørelsen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ingen udgifter for borgerne. De administrative konsekvenser for borgerne vil blive
vurderet på baggrund af en udmøntning af bemyndigelsen i en ændring af drikkevandsbekendtgørelsen.
Konsekvenserne vurderes umiddelbart at være af ganske underordnet betydning, da der kun forventes
ganske få tilfælde om året.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren
1778294_0006.png
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
For så vidt angår forslaget i § 1, pkt. 1 om, at kommunerne skal underrette miljø- og fødevareministeren, i
praksis Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, om rådighedsindskrænkninger eller andre foranstaltninger om
begrænset pesticidanvendelse, vil disse ofte ikke være forenelige med Landbrugs- og Fiskeristyrelsens
ord i g o ”økologisk arealtilskud”.
Det er ifølge Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1305/2013 af 17. december 2013 om
støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL) og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005, forbudt at yde støtte for forpligtelser,
der er mere vidtgående end det, som landbrugeren i forvejen er forpligtet til, jf. art. 29, stk. 2, og
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen er forpligtet til at gennemføre kontrol af udbetalinger af økologisk
arealtilskud i henhold til i art. 59, stk. 1, jf. art. 58 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr.
1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik
og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr.
814/2000, (EF) nr. 1290/2005 og (EF) nr. 485/2008.
For så vidt angår forslaget i § 2, pkt. 1 følger det af Rådets direktiv 98/83/EF af 3. november 1998 om
kvaliteten af drikkevand, jf. artikel 9, at medlemsstaten skal have mulighed for i særlige tilfælde at kunne
dispensere fra gældende drikkevandskvalitetskrav.
For så vidt angår forslaget i § 2, pkt. 2 om information om drikkevandskvalitet er det en forudsætning for at
kunne tage en undtagelsesmulighed i artikel 3 i Rådets direktiv 98/83/EF af 3. november 1998 om
kvaliteten af drikkevand i anvendelse, og lovforslaget sikrer dermed en direktivnær opfyldelse af artikel 3.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
JA
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
NEJ
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren
1778294_0007.png
minimumsforpligtelser
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget indføres en bemyndigelse for ministeren til at fastsætte nærmere regler om, at
kommunalbestyrelsen skal underrette miljø- og fødevareministeren om afgørelser meddelt efter lovens §
24, stk. 1 og § 26 a, stk. 1
Reglen indføres med henblik på, at Miljø- og fødevareministeriet, i praksis Landbrugs- og
Fødevarestyrelsen, kan udøve en fyldestgørende kontrol med EU-forordningen om økologisk arealtilskud.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger for baggrunden for
ændringen.
Til § 2
Til nr. 1
Med forslaget til § 59, stk. 4 indføres bemyndigelse til, at miljø-og fødevareministeren kan fastætte
nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra de af ministeren
fastsatte regler om drikkevandskvalitet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1.2 for den påtænkte udmøntning af reglen.
Til nr. 2
Med forslag til § 62 a i vandforsyningsloven indføres bemyndigelse til, at miljø-og fødevareministeren kan
fastsætte nærmere regler om pligt for offentlige myndigheder og private til at oplyse forbrugere af vand,
hvor der ikke føres regelmæssig kontrol med vandets kvalitet, om forhold vedrørende vandet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2.2 for den påtænkte udmøntning af reglen.
Til
§ 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Til
§ 4
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Dette svarer til, hvad der gælder efter
miljøbeskyttelsesloven og vandforsyningsloven.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende ret
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1189 af 27. september 2016 foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 26 a indsættes i
kapitel 3:
Ȥ
26 b.
Miljø- og Fødevareministeren
fastsætter
nærmere
regler
om,
at
kommunalbestyrelsen
skal
underrette
ministeren om afgørelser meddelt efter lovens
§ 24, stk. 1 og § 26 a, stk.
§2
I
lov
om
vandforsyning
m.v.,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 26. januar 2017
foretages følgende ændringer:
1.
. I
§ 59
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Ministeren kan fastætte nærmere
regler om, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan dispensere fra de af ministeren
fastsatte regler om drikkevandskvalitet.«
2.
Efter § 62 indsættes:
Ȥ 62 a.
Miljø-og fødevareministeren kan
fastsætte nærmere regler om pligt for offentlige
myndigheder og private til at oplyse forbrugere
af vand, hvor der ikke føres regelmæssig kontrol
med vandets kvalitet, om forhold vedrørende
vandet.«
§3
Loven træder i kraft 1. januar 2018.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 551: Lovudkast til lovforslag om justeringer af lovforslag om justeringer af miljøbeskyttelse- og vandforsyningslovenloven, fra miljø- og fødevareministeren