Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 549
Offentligt
1778151_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 18. juli 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 154 (EUU alm. del) stillet den 23.
juni 2017 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 549: Kopi af EUU alm. del - svar på spm. 150-155 om giftige stoffer i produkter, emballage og fødevarer m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1778151_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. juli 2017
MFVM 328
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 154 (EUU alm. del) stillet den 23. juni
2017 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 154
Ministeren bedes oplyse status på arbejdet i EU med at forbyde følgende stoffer i
kosmetik og plejeprodukter
• 3-Benzylidene
Camphor
• 4-Hydroxybenzoic
Acid
•4-Methylbenzylidene
Camphor
•Acetyl Hexamethyl Tetralin
•Benzophenone
•Benzophenone-1
•Benzophenone-2
•Benzophenone-3
•BHA eller Tert.-Butylhydroxyanisole
•BHT eller Butylated Hydroxytoluene
•Boric Acid
•Butylparaben
•Cyclopentasiloxane
•Cyclomethicone (kan indeholde cyclopentasiloxane)
•Cyclotetrasiloxane
•Diethyl Phthalate
(DEP)
•Dihydroxybiphenyl
•Deltamethrin
•Ethylhexyl Methoxycinnamate
•Ethylparaben
•Hydroxycinnamic Acid
•Hexamethylindanopyran
•Methylparaben
•Nitrophenol
•Octoxynol
•Propylparaben
•Resorcinol
•Resmethrin
•Styrene
•T-butyl
methyl ether (MTBE)
•Triclosan
•Triphenyl
phosphate
samt oplyse om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan indføre et
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 549: Kopi af EUU alm. del - svar på spm. 150-155 om giftige stoffer i produkter, emballage og fødevarer m.v., fra miljø- og fødevareministeren
nationalt forbud mod disse stoffer i kosmetik og plejeprodukter.
Svar
Flere af stofferne, der spørges til, er allerede begrænset i kosmetiske produkter. Det gælder ek-
sempelvis parabener, hvor en ny og lavere koncentrationsgrænse for propyl- og butylparaben
fandt anvendelse i efteråret 2015. I den regulering har man sat en samlet koncentrationsgrænse
for de to parabener, hvor man har taget højde for, at disse parabener kan anvendes i samme pro-
dukt, og samtidig har man taget højde for, at man kan udsættes for disse parabener i flere forskel-
lige kosmetiske produkter. Endvidere er der en samlet koncentrationsgrænse for alle tilladte pa-
rabener, hvor man også har taget højde for, at man kan udsættes for flere parabener i forskellige
kosmetiske produkter.
I februar 2016 fandt forbuddet mod UV-filteret 3-BC (3-Benzylidene Camphor) anvendelse. Der
har ikke været videnskabeligt grundlag for yderligere regulering af de i spørgsmålet nævnte stof-
fer under kosmetikforordningen siden beslutningsforslag B 41 i Folketingsåret 2015-16. Derimod
har man under REACH reguleret octamethylcyclotetrasiloxan (D4) og decamethylcyclopentasilo-
xan (D5). Disse stoffer må ikke markedsføres i kosmetiske produkter, der vaskes af i en koncen-
tration på eller over 0,1 % pga. miljøfare. Reguleringen finder anvendelse om ca. 2,5 år.
Ydermere kan jeg oplyse, at ifølge TÆNKs database (over 11.000 produkter) er det under halvde-
len af de listede stoffer, som anvendes i kosmetiske produkter.
Det vides endnu ikke, hvordan de kommende kriterier for hormonforstyrrende stoffer under bio-
cid- og pesticidlovgivningerne skal anvendes under kosmetikforordningen. Men under den gæl-
dende kosmetikforordning er det muligt at regulere hormonforstyrrende stoffer i kosmetiske
produkter, hvis dokumentationen er til stede. I det øjeblik man kan dokumentere en risiko for
forbrugerne ved brug af et af disse stoffer i kosmetiske produkter, vil jeg sørge for, at vi får pres-
set på i EU for strammere regulering og et højere beskyttelsesniveau.
Kosmetiske produkter er reguleret under EU's kosmetikforordning, som er totalharmoniserende.
Derfor kan de enkelte medlemsstater ikke udstede nationale regler, og derfor kan Danmark som
udgangspunkt ikke indføre særlige danske regler for kosmetiske produkter. Det er kun muligt for
en medlemsstat midlertidigt at forbyde stoffer i kosmetik i henhold til sikkerhedsklausulen, når
der er tale om alvorlig risiko for menneskers sundhed. En sådan risiko skal kunne dokumenteres.
Hvis Kommissionen i givet fald vurderer, at et nationalt tiltag er berettiget, skal kosmetikforord-
ningen revideres i overensstemmelse hermed.
3