Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 549
Offentligt
1778139_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 18. juli 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 150 (EUU alm. del) stillet den 23.
juni 2017 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 549: Kopi af EUU alm. del - svar på spm. 150-155 om giftige stoffer i produkter, emballage og fødevarer m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1778139_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. juli 2017
MFVM 324
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 150 (EUU alm. del) stillet den 23. juni
2017 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 150
”Ministeren bedes oplyse status på arbejdet i EU med at forbyde giftige fluorerede stoffer, som i
dag bl.a. anvendes i emballage til fødevarer samt oplyse om Danmark i overensstemmelse med
EU-retten kan indføre et nationalt forbud imod anvendelsen af disse
giftige fluorstoffer.”
Svar
Jeg har det seneste år, alene og i samarbejde med andre europæiske medlemsstater, anmodet EU
Kommissionen om at gå i gang med specifik regulering af fødevarekontaktmaterialer af pap og
papir, særligt med det formål at regulere anvendelsen af organiske fluorerede stoffer. EU Kom-
missionen har besvaret henvendelserne med et løfte om at vedtage specifikke europæiske regler
for trykte fødevarekontaktmaterialer, men foreløbigt ser det dog ikke ud til, at dette vil imøde-
komme det danske ønske om et forbud mod anvendelsen af organiske fluorerede stoffer. Men vi
fortsætter arbejdet med at presse på for en fælles EU løsning, da det vil give den bedste forbru-
gerbeskyttelse for alle EU's borgere og skabe lige konkurrencevilkår for virksomhederne.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, er netop nu i gang med en reevaluering af
deres sundhedsmæssige vurdering af to af de fluorerede stoffer, PFOS og PFOA. Denne vurdering
forventes afsluttet med udgangen af november 2017. EFSA vil dernæst foretage sundhedsmæssige
vurderinger af en håndfuld andre fluorerede stoffer, og denne vurdering forventes at blive færdig
med udgangen af maj 2018.
Det er på EU-plan, at effektive reguleringstiltag vil kunne tages, og der kan nævnes en række nye-
re EU-relaterede initiativer ift. organiske fluorerede stoffer. Der er for nyligt blevet vedtaget en
restriktion, der begrænser anvendelsen af PFOA og stoffer, der kan nedbrydes til PFOA, i bl.a.
forbrugerprodukter og fødevarekontaktmaterialer. Herudover er der yderligere regulering på vej
for flere grupper af organiske fluorerede stoffer (PFHxS, C9-C14
PFCA’er og fluorsilaner i spray-
produkter), samtidig med at Tyskland, Norge og Danmark afsøger reguleringsmulighederne for
tre forskellige grupper af kortkædede organiske fluorerede stoffer (PFHxA, PFBS og PFBA og
relaterede stoffer). Dette er alle vigtige skridt på vejen mod fælles EU regulering af den store
gruppe af organiske fluorerede stoffer.
Endelig er Sverige og Danmark blevet enige om at udarbejde fælles input til en EU strategi vedr.
organiske fluorerede stoffer. Som et indledende initiativ blev der i april afholdt en Nordisk work-
shop om fælles strategier vedr. organiske fluorerede stoffer. Erfaringerne fra workshoppen op-
samles i en rapport, der indgår i grundlaget for det videre arbejde.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 549: Kopi af EUU alm. del - svar på spm. 150-155 om giftige stoffer i produkter, emballage og fødevarer m.v., fra miljø- og fødevareministeren
Regulering af organiske fluorerede stoffer er i EU omfattet af den overordnede EU regulering af
kemikalier, REACH. Det betyder som udgangspunkt, at reglerne er totalharmoniseret. Evt. natio-
nal regulering skal således være begrundet i helt særlige nationale forhold, og det skal være pro-
portionalt at indføre den.
For så vidt angår det juridiske råderum for nationale regler inden for fødevarekontaktmaterialer,
så medfører EU’s rammeforordning for fødevarekontaktmaterialer,
at medlemsstaterne kan, un-
der særlige betingelser, indføre særregler for de materialer, hvor der endnu ikke er fastsat speci-
fikke regler. De største udfordringer med dette er, at der findes flere tusinde organiske fluorerede
stoffer, og at kun få af dem er risikovurderet af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet,
EFSA, eller andre risikovurderingsorganer. En regulering af fødevarekontaktmaterialer skal ske
på baggrund af risikoen for skadelig afsmitning til fødevarer. Dette er svært at vurdere for stoffer i
pap og papir, da der ikke findes en egnet metode til at vurdere afsmitningen til fødevarer. Derfor
kan det være svært at påvise, at en evt. national regulering er proportional med risikoen for men-
neskers sundhed.
3