Fra:
Sendt:
9. juli 2017 10:01
Til:
Cc:
Emne:
Spørgsmål til den planlagte udvidelse af Københavns Lufthavn
Til Trafikministeren og Miljøudvalget,
Kære Ole Birk Olesen
Jeg har 3 spørgsmål til dig vedr. udvidelsen af Københavns Lufthavn.
1. Udbygningen af Københavns Lufthavne A/S er reguleret ved Lov om Københavns Lufthavne med
efterfølgende revideringer.
Ved sidste udvidelse i 2015 gav dit ministerium tilladelse til paralleloperationer på bane 22L og 22R hele
døgnet, dvs. fly kunne nu starte på bane 22L uden restriktioner. I den oprindelige lov om udbygning af
Københavns Lufthavne er brugen af bane 22L og 22R reguleret således, at bane 22R er præferencebane om
dagen og 22L om natten. Det er således politisk bestemt, hvorledes støjgenerne fra lufthavnen skulle fordeles
mellem Tårnby og Dragør.
Trafikstyrelsen har imidlertid ændret de støjbegrænsende bestemmelser gældende for lufthavnen, således at
bane 22L nu kan bruges hele døgnet (med paralleloperationer), også i dagtimerne, med øget støj til følge i
Dragør. Dette er i modstrid med den politisk vedtagne lov for lufthavnen. Jeg har fået mange forklaringer fra
din Trafikstyrelse vedr. ændringen af banefordelingen, men disse forklaringer forholder sig ikke til det
faktum, at bane 22R ved lovvedtagelse var præferencebane og at en ændring af dette vil have væsentlig
ændringer på støjfordelingen, som vil kræve en ny VVM.
Trafikstyrelsen har fremsendt baggrundsnotat for brug af banesystemet (vedhæftet). Dette notat forholder sig
ikke til det faktum, at en så drastisk ændring som en ophævelse af præferencebanesystemet i lufthavnen ikke
kan ske uden en ny VVM-redegørelse.
Det forhold, at Trafikstyrelsen og Københavns Lufthavne begge er rørende enig om at der samlet set ikke vil
være en øget støjbelastning i Dragør er både en forkert antagelse og i modstrid med udbygningsloven for
Københavns Lufthavne. Med tiden vil der selvfølgelig gradvist være en markant øget støj i Dragør pga.
ophævelsen af præferencebanesystemet.
Jeg vil derfor bede om din forklaring om loven for udbygning af Københavns Lufthavne er overholdt ved
ophævelsen af præferencebanesystemet i lufthavnen.
2. I forbindelse med den planlagte udvidelse af Københavns Lufthavn for kr. 20 mia., svarende til anlæggelse
af en ny lufthavn, kan man have tvivl om lufthavnen vil holde sig indenfor nuværende område, som forudsat
i lov om Københavns Lufthavne (se tegning).
Er du eller dit ministerium på dette tidspunkt bekendt med, eller har kendskab til, om lufthavnen har
planer om at udvide fysisk ud over de nuværende fysiske rammer, dvs. ekspropriere eller opkøbe
ejendomme og jord omkring lufthavnen for den planlagte udvidelse af lufthavnen.