Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 524
Offentligt
1776200_0001.png
Miljøstyrelsen, Grundvand
15. juni 2017
LANDBRUGSPAKKEN - OMKOSTNINGER FOR
VANDFORBRUGERE OG KOMMUNER
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0002.png
PROJEKT
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
Miljøstyrelsen, Grundvand
Projekt nr. 2247141
Dokument nr. 1222779926
Version 5
Udarbejdet af ULLL; JSJ; CTH
Kontrolleret af OKL
Godkendt af CTH
INDHOLD
1
1.1
1.2
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3
3.1
3.2
4
4.1
4.2
4.3
5
5.1
5.2
6
7
Indledning .......................................................................................................... 3
Baggrund ................................................................................................................ 3
Mulige økonomiske konsekvenser for vandforbrugere og kommuner .................. 4
Fremgangsmåde ................................................................................................. 6
Scenarier ................................................................................................................. 6
Datagrundlag .......................................................................................................... 7
Antagelse af omfanget af kommunale foranstaltninger ........................................ 9
Fremgangsmåde til beregning af beskyttelse mod nitrat ....................................... 9
Fremgangsmåde til beregning af beskyttelse mod pesticider ............................. 13
FORVENTET OMFANG AF FORANSTALTNINGER................................................ 15
Nitrat .................................................................................................................... 15
Pesticider .............................................................................................................. 16
Omkostninger for vandforbrugerne ................................................................. 18
Jordværdi .............................................................................................................. 18
Omkostninger for vandforbrugerne ..................................................................... 19
Fordeling på husholdninger og erhverv ................................................................ 23
Kommunernes administrative omkostninger ................................................... 25
Indsatsplanlægning og implementering af indsatser ........................................... 25
Kommunernes øgede administrative omkostninger ............................................ 25
Konklusion ....................................................................................................... 27
Referencer ....................................................................................................... 29
Bilag ............................................................................................................................ 31
Spørgsmål nr. 111 til L 68
Spørgsmål nr. 710 til L 68
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0003.png
1
1.1
INDLEDNING
Baggrund
Folketinget vedtog d. 25. februar 2016
Lov om ændring af lov om jordbrugets anvendel-
se af gødning og om plantedække, L68
som en del af Landbrugspakken/1/.
På baggrund af spørgsmål /2/og /3/ (bilag) til Miljø- og Fødevareministeren omkring
hvilke områder, der risikerer at blive ramt af dyrere drikkevand som følge af kompensa-
tion til landmænd, og hvor store omkostninger for vandforbrugerne, der maksimalt kan
blive som følge af
Landbrugspakken,
etableres i denne rapport et skøn over omkostnin-
gerne for vandforbrugere og kommuner, og i hvilke områder man eventuelt vil kunne
opleve større omkostninger til kompensation til landmænd, og dermed dyrere drikke-
vand for forbrugerne end i dag. Vandforbrugere er i denne sammenhæng vandforbru-
gere forsynet fra en
almen vandforsyning,
hvilket omfatter ca. 96% af befolkningen.
Omkostningerne for vandforbrugerne ønskes opdelt på borgere (husholdninger) og
erhverv. Angående kommunernes øgede omkostninger vurderes udelukkende øgede
administrative omkostninger.
NIRAS har i form af denne rapport bistået Miljøstyrelsen med besvarelse af ovenståen-
de spørgsmål.
Denne rapport bygger på resultaterne af et projekt udført af GEUS, som belyser hvilke
grundvandsmagasiner, der vil blive påvirket i negativ retning som konsekvens af Land-
brugspakken /4/. GEUS´ projekt belyser hvilke grundvandsmagasiner, der forventes at
nå en nitratkoncentration på over hhv. 37,5 og 50 mg/l både nu og i fremtiden ved for-
skellige scenarier.
Det primære element i Landbrugspakken, som kan påvirke nitratkoncentrationen i
grundvandsmagasinerne er udfasning af de reducerede kvælstofnormer, som indtil
2016 var på ca. 20 procent under økonomisk optimal anvendelse. Udfasningen sker
med 2/3 i dyrkningssæson 2015/16 og den resterende 1/3 i dyrkningssæsonen 2016/17
/1/. Det er dette element rapporten ser nærmere på. Der er således ikke taget højde for
Landbrugspakkens øvrige elementer, eksempelvis den kommende målrettede regule-
ring og ændringer mht. miljøgodkendelse af husdyrbrug.
Til modvirkning af de negative effekter af øget kvælstofgødskning indeholder Land-
brugspakken en række kompenserende tiltag. De grundvandsrelevante kompenserende
tiltag omfatter a) privat skovrejsning og b) ophævelse af muligheden for at anvende
MFO-brak, MFO-lavskov og MFO-randzoner til opfyldelse af det nationale efterafgrøde-
krav. Der tages endvidere højde for en række baselineelementer, der også har betyd-
i g for itratko e tratio e , jf. ”Revurderi g af aseli e”
/5/.
1
1
Almen vandforsyning: Fælles vandværk for mindst 10 husstande.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0004.png
I statens grundvandskortlægning er der udpeget IndsatsOmråder (IO) mht. nitrat og
pesticider. Disse er udpeget indenfor Områder med Særlige Drikkkevandsinteresser
(OSD) samt indenfor indvindingsoplande (IOL) udenfor OSD. I denne rapport er der kun
medtaget forventede indsatser i IO indenfor eksisterende indvindingsoplande (både
indenfor og udenfor OSD). I IO udenfor indvindingsoplande, kan der være et beskyttel-
sesbehov, men hvis kommunerne vurderer et behov for indsats hér kan den ikke umid-
delbart financieres via vandprisen, hvorfor dette ikke indgår i dette projekt.
Dette projekt bygger som nævnt på resultater udarbejdet af GEUS /4/. Der er en vis
grad af usikkerhed i disse resultater, som dermed ligeledes vil afspejles i denne rapport.
En anden væsentlig usikkerhed ligger i beslutningerne i de enkelte kommuner mht. i
hvilket omfang de vil gennemføre indsatser. Rapporten belyser meromkostningerne
med udgangspunkt i, at kommunerne indfrier det beregnede indsatsbehov for reduce-
ret nitratudvaskning fuldt ud. De beregnede meromkostninger for vandforbrugeren er
derefter identificeret. Rapporten giver et bedste bud på det forventede maksimale
omfang af beskyttelse, der vil blive gennemført under de anvendte forudsætninger.
Der er i denne rapport ikke taget højde for Landbrugspakkens kommende målrettede
reguleringer, da disse ikke er konkretiserede og geografisk placeret. De indgår heller
ikke i resultaterne fra GEUS, som dette projekt baserer sig på. Med den målrettede
regulering, der forventes fuldt indfaset i 2021, reduceres kvælstofbelastningen af kyst-
vande med yderligere ca. 3.500 ton kvælstof. Når den målrettede regulering træder i
kraft i 2019, vil meromkostningen blive lavere. I hvilken grad den blivere lavere afhæn-
ger dog af, hvilke virkemidler der kommer i anvendelse, og hvor præcist de bliver place-
ret i forhold til beskyttelsesbehovet.
1.2
Mulige økonomiske konsekvenser for vandforbrugere og kommuner
Til belysning af de økonomiske konsekvenser for vandforbrugere og kommuner ved
implementering af Landbrugspakken tages udgangspunkt i nedenstående punkter, som
beskriver relevante mulige effekter:
1.
Indsatsbehov/Behov for ekstensivering.
Et øget kvælstofforbrug medfører alt
andet lige øget nitratudvaskning. Det kan medføre, at der skal ske reduktion
af nitratudvaskningen på yderligere arealer for at overholde kravene i
EU’s
drikkevandsdirektiv for grundvandskvaliteten. Kravene er maksimalt 50 mg
nitrat pr. liter i grundvandsmagasinet. Reduktionen i nitratudvaskning kan ske
ved at vandforbrugerne betaler jordbrugere for rådighedsindskrænkninger
inden for vandværkernes indvindingsoplande (IOL). Et alternativ til at reduce-
re nitratudvaskningen kan nogle steder være, at bore dybere eller flytte bo-
ringer til bedre beskyttede områder. Omkostningerne herved kan være lave-
re, men betales dog ligeledes af vandforbrugerne. Dette er imidlertid ikke
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0005.png
muligt at estimere omfanget af, hvorfor der alene tages udgangspunkt i en
indsats via ekstensivering af arealerne.
2.
Dyrere erstatninger.
Et øget kvælstofforbrug medfører alt andet lige øgede
indtjeningsmuligheder på landbrugsarealer. Det medfører en øget jordværdi.
Rådighedsindskrænkninger på arealerne medfører derved en øget værdifor-
ringelse, som jordbrugerne skal erstattes for. Den øgede værdiforringelse vil
være gældende for rådighedsindskrænkninger overfor både nitrat og pestici-
der. Erstatningerne skal betales af vandforbrugerne.
3.
Øgede administrative omkostninger som følge af øget indsatsbehov.
Hvis der
er flere arealer, som kommunerne vælger at pålægge rådighedsindskrænk-
ninger, kan kommunernes administrative omkostninger til indsatsplanlæg-
ning, revision af eksisterende indsatsplaner, påbud, taksation og tilsyn blive
øget.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0006.png
2
2.1
FREMGANGSMÅDE
Scenarier
Denne rapport bygger på resultater fra en netop gennemført udredning fra GEUS, om-
kring kortlægning af grundvandsmagasiner, der overskrider et nitratindhold på hhv.
37,5 og 50 mg/l i den oxiderede del af magasinerne /4/. Følgende scenarier fra GEUS-
projektet anvendes:
Scenarie 1:
Baseline uden Landbrugspakken med det udtag af landbrugsareal,
som forventes som følge af byudvikling, skovrejsning o.lign. Data for år 2021
anvendes som inputdata for årene fra 2022 og frem til steady-state. Scenarie-
kørslen repræsenterer en ligevægtssituation (steady state) uden Landbrugs-
pakken.
Scenarie 2:
Baseline med Landbrugspakkens lempelser (normlempelse og ud-
videt undtagelse fra ændret jordbearbejdning for 2012-2021). Data for år 2021
anvendes for årene fra 2022 og frem til steady state. Scenariekørslen repræ-
senterer en ligevægtssituation (steady state) med Landbrugspakken.
Scenarie 3:
Som scenarie 2, men uden det udtag af landbrugsareal, som for-
ventes som følge af byudvikling, skovrejsning o.lign.
Scenarie 4:
Som scenarie 2, men med kompenserende foranstaltninger i form
af grundvandsrelevante kompenserende tiltag.
Scenarie 5:
Som scenarie 4, men uden det udtag af landbrugsareal, som for-
ventes som følge af byudvikling, skovrejsning o. lign.
S e arier e er opstillet ud fra de sa
e a tagelser so
i ”Revurderi g af
baseli
e”
/5/. De medtagne baselineelementer inkluderer energiafgrøder, økologi, miljøgodken-
delser, biogas, slæt og udbyttestigning for perioden 2012-2021.
Endvidere er fald i N-deposition medtaget som baselineelement med effekt jævnt sti-
gende for perioden 2012-2021 samt jævn fordeling på både landbrugsarealet og ikke
landbrugsarealer (skov, natur bebyggelse mfl.). Effekten i 2021 er opgjort på landsplan
til at udgøre en landsdækkende udvaskningsreduktion på ca. 3.000 tons N/år.
Scenarie 1, 2 og 4 omfatter alle, at der er indregnet den forventede udtagning af land-
brugsjord i fremtiden.
I scenarie 3 og 5 er der ikke indregnet fremtidig udtagning af landbrugsjord.
Scenarie 4 og 5 indeholder grundvandsrelevante kompenserende tiltag. For at de kom-
penserende tiltag har den ønskede virkning, er det dog vigtigt, at de placeres målrettet
indenfor indsatsområder (IO) og indenfor indvindingsoplande (IOL) over de magasiner,
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0007.png
der har behov for beskyttelse. Hvis ikke det sker, så sikrer tiltagene ikke den nødvendige
målrettede beskyttelse af grundvandet. Der er ligeledes her anvendt den samme forde-
ling af kompenserende tiltag og baseline som i GEUS-rapporten.
Med grundvandsrelevante kompenserende tiltag i scenarie 4 og 5 menes: a) privat skov-
rejsning og b) ophævelse af muligheden for at anvende MFO-brak, MFO-lavskov og
MFO-randzoner til opfyldelse af det nationale efterafgrødekrav. Således indregnes ikke
strammere regler for spildevandsanlæg og dambrug samt etablering af vådområder,
minivådområder og udtag af lavbundsjord, idet disse tiltag antages ikke at have nogen
nævneværdig effekt ift. at begrænse kvælstofbelastningen af grundvand. Privat skov-
rejsning indfases gradvist fra 2017 med 20 % om året frem mod 2021. MFO-
efterafgrøder indfases med 100 % fra 2016.
2.2
Datagrundlag
Til brug for opgørelsen har NIRAS modtaget områdeafgrænsninger fra statens grund-
vandskortlægning (scoping forår 2016) og beregninger fra GEUS omkring magasiner,
som forventes at blive påvirket af Landbrugspakken.
2.2.1
Statens grundvandskortlægning
Følgende data er anvendt:
IndvindingsOpLande (IOL) til almene vandforsyninger
Indvindingsboringer til almene vandforsyninger fra Jupiter-databasen
IndsatsOmråder (IO) (nitrat og sprøjtemidler)
Indvindingsoplandene (IOL)
til almene vandforsyninger i Danmark udgør i alt ca.
827.700 ha (19% af Danmarks areal). Placeringen heraf fremgår af Figur 2-1. Indvin-
dingsoplande udgør det område hvorfra der strømmer vand til indvindingsboringerne.
Indsatsområder (IO)
i forhold til nitrat udgør i alt 607.000 ha., hvoraf 255.200 ha ligger
indenfor indvindingsoplande til almene vandforsyninger (5,8 % af Danmarks areal).
Tilsvarende ligger der 4.980 ha indsatsområder i forhold til sprøjtemidler i indvindings-
oplandene (0,1 % af Danmarks areal). Arealstørrelserne er et øjebliksbillede, da områ-
deafgrænsningerne vil blive justeret som følge af nye resultater fra grundvandskortlæg-
ningen.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0008.png
Figur 2-1: Indvindingsoplande til almene vandforsyninger i Danmark (angivet med blåt).
2.2.2
GEUS-projekt
GEUS har beregnet hvilke grundvandsmagasiner, der i de tidligere beskrevne scenarier
vil overskride en nitratkoncentration på hhv. 37,5 og 50 mg/l i den oxiderede del af
magasinet /4/. Data omfatter 2.711 grundvandsmagasiner, hvoraf der foregår indvin-
ding til almene vandforsyninger fra 697 grundvandsmagasiner.
Data fra GEUS omfatter følgende data for hvert grundvandsmagasin med almen vand-
indvinding:
Indvinding til almen vandforsyning. I alt 409 mio. m /år.
Indvinding fra den oxiderede del af magasinerne. I alt ca. 24 % af indvinding-
mængden.
Magasinvolumen og oxideret magasinvolumen. Det oxiderede magasinvolu-
men udgør ca. 4 % af det totale magasinvolumen.
Den arealmæssige udstrækning (set ovenfra) af de enkelte magasiner. Endvide-
re er oplyst arealet af de dele af hvert magasin, som er oxideret, hvilket sam-
menlagt udgør 19 % af det totale areal af magasinerne.
Grundvandsdannelse til det enkelte magasin (mm/år). For hvert magasin ken-
des endvidere grundvandsdannelsen til den oxiderede del af magasinet.
3
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0009.png
Kvælstofmængde (kgN/år) som den oxiderede del af magasinet kan tilføres
uden at overskride hhv. 37,5 og 50 mg nitrat pr. liter.
Kvælstofmængde (kgN/år) som den oxiderede del af magasinet modtager ved
steady state (ligevægt) i hvert scenarie.
2.3
Antagelse af omfanget af kommunale foranstaltninger
Ifølge EU´s drikkevandsdirektiv er grænseværdien for nitrat i drikkevand 50 mg/l. Det er
op til de enkelte kommuner selv at vurdere og beslutte, hvordan de vil opfylde kvali-
tetskravene til drikkevand. Der kan derfor være forskelle kommunerne imellem, angå-
ende hvordan de vurderer behovene for beskyttelse, og dermed hvor målrettet de øn-
sker at gå til værks mht. gennemførelse af beskyttelsen. Rapporten bygger på erfarings-
tal fra allerede vedtagne indsatsplaner, hvilket udgør en usikkerhedsfaktor.
2.4
Forventet omfang af foranstaltninger til beskyttelse mod nitrat
Af de 697 magasiner med indvinding til almene vandforsyninger vil nitratkoncentratio-
nen ved
steady state
overstige hhv. 37,5 mg/l og 50 mg/l i 198 og 156 magasiner i sce-
narie 1 (uden Landbrugspakken). Der er relativt flest nitratpåvirkede magasiner i Jylland
og på Fyn.
Af de påvirkede magasiner er det kun i forhold til de oxiderede dele heraf, at det kan
blive aktuelt med beskyttelse mht. nitrat. Andelen af oxideret magasin i forhold til redu-
ceret magasin kan være afgørende for, om det er nødvendigt at beskytte eller ej. Lige-
ledes er det afgørende herfor, om indvindingen primært sker fra de oxiderede dele af
magasinet eller ej.
I det følgende beskrives fremgangsmåden til beregning af omfanget af beskyttelse mod
nitrat. I nedenstående figur er fremgangsmåden illusteret i otte trin. I trin 1-2 beskrives
hvordan identifikationen af de kritisk påvirkede indvindingsoplande foregår. I trin 3-7
beskrives hvordan beskyttelsesbehovet indenfor de kritisk påvirkede indvindingsoplan-
de opgøres, og hvordan effekten af en indsats fastsættes.
Med beskyttelsesbehovet forstås den mængde kvælstof (kgN/år) som nitratudvasknin-
gen skal reduceres med indenfor de oxiderede dele af indvindingsoplandene for at
grænseværdien på 50 mg nitrat pr. liter bliver overholdt. Med effekt af indsatsen forstås
effekten af ekstensivering af landbrugsareal (kgN/ha/år).
Slutteligt beregnes i trin 8 arealet der skal ekstensiveres ved at sammenholde beskyttel-
sesbehovet med effekten af en indsats.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0010.png
Trin 1
•Kritisk
påvirkede magasiner
•Kritisk
påvirkede indvindingsoplande
•Behov
for reduceret nitratudvaskning
•Nitratudvaskning
til grundvandsmagasiner fra landbrugsarealer
•Afstrømning
til vandløb og kyst
•Nitratudvaskning
fra rodzonen fra landbrugsarealer
•Effekten
af ekstensivering af landbrugsareal
•Areal
der ekstensiveres
Trin 2
Trin 3
Trin 4
Trin 5
Trin 6
Trin 7
Trin 8
Identifikation af kritisk påvirkede indvindingsoplande:
1.
Kritisk påvirkede magasiner:
Grundvandsmagasiner som bliver kritisk påvirket
i de forskellige scenarier identificeres. Ved kritisk påvirkning menes, at nitrat-
koncentrationen i grundvandsmagasinet ved steady state overstiger hhv. 37,5
mg/l og 50 mg/l.
2.
Kritisk påvirkede indvindingsoplande:
Det antages, at det kun er i indvindings-
oplande til de oxiderede dele af grundvandsmagasinet, at der gennemføres
grundvandsbeskyttende tiltag mht. nitrat. I data fra GEUS fremgår indvin-
dingsmængden og andelen heraf, der er oxideret i hvert magasin (> 1 mg ni-
trat/l i seneste analyse). For hvert magasin kan det derved bestemmes, hvor
stor en del af indvindingsmængden, der er kritisk påvirket.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0011.png
Beregning af indsatsbehovet i de kritisk påvirkede indvindingsoplade:
3.
Behov for reduceret nitratudvaskning:
På magasinniveau beregnes det, hvor
meget nitratudvaskningen til magasinet skal reduceres med indenfor indvin-
dingsoplande for at nitratkoncentrationen ikke overstiger hhv. 37,5 mg/l og 50
mg/l i den oxiderede del af de kritisk påvirkede indvindingsoplandene. Der ind-
går følgende beregningstrin heri:
a.
På magasinniveau beregnes, hvor stor reduktionen i nitratudvasknin-
gen til de oxiderede dele af magasinet skal være, for at der på maga-
sinniveau ikke sker overskridelse af hhv. 37,5 og 50 mg/l.
b.
Den samlede grundvandsdannelse til den oxiderede del af magasinet
beregnes (grundvandsdannelse (mm/år) * areal (ha).
c.
Den oxiderede indvinding som andel af grundvandsdannelsen til den
oxiderede del af magasinet beregnes.
d.
Behovet for reduceret nitratudvaskning til magasinet indenfor indvin-
dingsoplande beregnes. Dette beregnes som reduktionsbehovet (trin
3a) * andel af oxideret indvinding i forhold til grundvandsdannelsen til
den oxiderede del af magasinet (trin 3c).
4.
Nitratudvaskning til grundvandsmagasiner fra landbrugsarealer:
I dette trin
beregnes den gennemsnitlige nitratudvaskning til magasinerne (ikke at forveks-
le med nitratudvaskningen ud af rodzonen) fra landbrugsarealer. De beregnede
værdier anvendes efterfølgende til beregning af hvor stort et areal, der skal
ekstensiveres indenfor hvert magasin. Der indgår følgende beregningstrin heri:
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0012.png
a.
For hvert magasin beregnes nitratudvaskningen pr. ha til den oxidere-
de del af magasinet (N-udvaskning til den oxiderede del af magasinet
divideret med areal af oxideret del af magasin).
b.
Andelen af landbrugsareal over hvert magasin er opgjort ud fra jord-
brugernes indberetning af marker i 2016.
c.
For hvert scenarie (1-5) opgøres nitratudvaskningen til hvert magasin
for landbrugsarealet (kg/ha/år). I beregningen indregnes øvrige area-
ler med en belastning på 5,0 kg N/ha/år.
d.
Vægtet efter beskyttelsesbehovet i de enkelte magasiner (beregnet i
trin 3d) er den gennemsnitlige nitratudvaskning til magasinerne fra
landbrugsarealer beregnet for scenarierne 1-5 som følger: S1: 46,0
kgN/ha/år; S2: 50,2 kgN/ha/år; S3: 51,8 kgN/ha/år; S4: 49,7
kgN/ha/år; S5: 51,3 kgN/ha/år.
5.
Afstrømning til vandløb og kyst:
Det er kun en del af den nitrat der udvaskes
fra rodzonen, der når ned til magasinet. En del af det vand der forlader rodzo-
nen strømmer via dræn eller gennem jordmatricen til vandløb og kyst. Det er i
beregningerne antaget, at nitrat udvasket fra rodzonen følger samme strøm-
ningsveje og fordeling som vandet. Afstrømning til vandløb og kyst er udført i
følgende beregningstrin:
a.
Ud fra data fra GEUS er det på magasinniveau beregnet hvor stor en
andel af nettonedbøren (gns. for hele magasinarealet), der når ned til
magasinet.
b.
Vægtet efter areal af den oxiderede del af magasiner med indsatsbe-
hov er det beregnet, at 63% af nettonedbøren strømmer til den oxi-
derede del af magasinerne. De resterende 37% strømmer af til vand-
løb og kyst, og når dermed ikke ned til magasinerne.
6.
Nitratudvaskning fra rodzonen fra landbrugsarealer:
I dette trin beregnes den
gennemsnitlige nitratudvaskning ud af rodzonen fra landbrugsarealer.
a.
Med en antagelse om at nitratudvaskningen fra rodzonen følger
samme fordeling som vandet, og at der ikke sker nitratreduktion i den
oxiderede zone, er nitratudvaskningen ud af rodzonen fra landbrugs-
arealerne opgjort for scenarierne 1-5 som følger: S1: 72,7 kgN/ha/år;
S2: 79,3 kgN/ha/år; S3: 81,9 kgN/ha/år; S4: 78,5 kgN/ha/år; S5: 81,1
kgN/ha/år. Værdierne er fremkommet ved at dividere værdierne i trin
4d med 63%, som er den andel af nettonedbøren, der i gennemsnit
strømmer til grundvandsmagasinet (beregningstrin 5b).
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0013.png
b.
Værdierne ligger over landsgennemsnittet, som ifølge /5/ er 61 kg
N/ha/år forud for Landbrugspakken og 68 kg N/ha/år i 2021 efter fuldt
implementeret Landbrugspakke. Det kan dog forventes, at der er en
overvægt af sandede jorde over den oxiderede del af magasinerne. Alt
andet lige er nitraudvaskningen på sandede arealer højere end fra le-
rede arealer /6/.
7.
Effekten af ekstensivering af landbrugsareal:
Aarhus Universitet har analyse-
ret effekten af en række virkemidler til realisering af 2. generations vandplaner
og målrettet regulering /7/. I rapporten skønnes det ud fra en række kilder, at
den årlige udvaskning fra langtidsbrak (svarende til ekstensivering i denne rap-
port) kan sættes til 5-20 kg N pr. ha, hvor intervallets høje værdier typisk re-
præsenterer sandjord med høj overskudsnedbør og intervallets lave værdier i
højere grad repræsenterer lerjorde med lille overskudsnedbør. Grundvands-
magasiner med beskyttelsesbehov er præget af en overvægt af sandjord. Med
baggrund heri vurderes det, at ekstensiverede landbrugsarealer på sigt i gen-
nemsnit vil have en nitratudvaskning på ca. 15 kgN/ha/år. Dvs. at nitratudvask-
ningen ud af rodzonen ved ekstensivering kan forventes at blive reduceret fra
værdierne beregnet under pkt. 6a (inden ekstensivering) til 15 kgN/ha/år (efter
ekstensivering).
Beregning af areal der forventes ekstensiveret:
8.
Areal der ekstensiveres:
Ud fra hvor meget nitratudvaskningen skal reduceres
med indenfor de oxiderede dele af indvindingsoplandene (3) og hvor meget ni-
tratudvaskningen kan reduceres med pr. ha ved ekstensivering (7), beregnes
hvor stort et areal, det vurderes, at kommunerne/vandforsyningerne vil lave
særlige foranstaltninger på indenfor hvert grundvandsmagasin.
2.5
Forventet omfang af foranstaltninger til beskyttelse mod pesticider
Jordprisen forventes alt andet lige at stige som følge af Landbrugspakken. Dermed bli-
ver det også dyrere at beskytte mod pesticider. I dette afsnit estimeres det forventede
areal af foranstaltninger til beskyttelse mod pesticider for senere i rapporten at kunne
estimere effekten af højere jordpriser. Der medtages ikke øvrige forhold i beregningen.
Det antages, at der vil blive beskyttet mod pesticider i indsatsområder (IO) beliggende
indenfor BoringsNære BeskyttelsesOmråder (BNBO). I det følgende beskrives frem-
gangsmåden til beregning af beskyttelsesbehovet mod pesticider.
1.
BNBO-udpegning:
Miljøstyrelsen har med udgangen af 2016 afsluttet et pro-
jekt, som har sikret, at der er afgrænset BNBO til alle almene vandforsynings-
anlæg. Miljøstyrelsen har ikke foretaget afgrænsning af alle BNBO, da en del-
mængde er afgrænset af kommunerne. BNBO, som Miljøstyrelsen har afgræn-
set, og de kommuneberegnede BNBO, som kommunerne har offentliggjort på
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0014.png
Danmarks Arealinformation udgør til sammen et areal på 18.948 ha. Der er la-
vet et overslag over arealet af de kommuneberegnede BNBO, som ikke er of-
fentliggjort på Danmarks Arealinformation, for at have et samlet overblik for
hele landet. Disse er beregnet ud fra antagelsen om, at BNBO på landsplan har
en gennemsnitlig størrelse på 2,5 ha, ligefrem fordelt ud fra indvindingens stør-
relse. Dette svarer til den gennemsnitlige størrelse af tidligere beregnede
BNBO’er
i 37 kommuner /8/. Med disse antagelser udgør arealet af BNBO´er til
de resterende boringer 4.121 ha. Det samlede BNBO-areal er således 23.069
ha.
2.
BNBO med beskyttelsesbehov:
BNBO-arealer indenfor IO udvælges. Landbrugsare-
aler i omdrift indenfor disse områder udvælges. På disse arealer antages det, at der
i stort omfang vil ske ophør af pesticidanvendelse (uafhængigt af Landbrugspak-
ken). Disse landbrugsarealer udgør 3.144 ha.
3.
Indsatsområder (IO) i forhold til sprøjtemidler:
Endvidere antages det, at der vil
ske ophør af pesticidanvendelse på landbrugsarealer i omdrift indenfor IO i forhold
til sprøjtemidler indenfor indvindingsoplande (uafhængigt af Landbrugspakken).
Disse landbrugsarealer udgør 1.437 ha.
4.
Relatering af areal til magasin.
Med samme metode som ved nitrat er indvindings-
oplande relateret til magasiner. I nogle områder ligger der flere grundvandsmaga-
siner over hinanden. Hver indvindingsboring er relateret til et indvindingsmagasin.
Det enkelte indvindingsopland relateres via boringerne til et grundvandsmagasin. I
de tilfælde hvor flere boringer til et vandværk er filtersat i hvert sit magasin, an-
vendes det magasin, hvor de fleste boringer er filtersat. Det er gjort ud fra en anta-
gelse om, at det er magasinet med de fleste boringer, der er vigtigst for vandvær-
ket.
5.
Korrektion for overlap mellem IO ift. sprøjtemidler og BNBO.
Der er i mindre grad
sammenfald mellem arealer med beskyttelsesbehov i IO i forhold til sprøjtemidler
og BNBO (2,5 ha). Sammenlagt er der efter denne fremgangsmåde et pesticid-
beskyttelsesomfang på 4.578 ha. Der kan være øvrige IO i forhold til nitrat udenfor
BNBO, som vurderes at skulle beskyttes mod pesticider. Disse indgår kun i bereg-
ningerne, de steder hvor der reduceres i nitratudvaskningen.
Ved analyse af data fremgår det, at på ca. 8 % af arealet udpeget til pesticidindsatser er
der med denne fremgangsmåde også udpeget nitratindsatser. Dette indgår i beregnin-
gerne. Arealer, der bliver beskyttet mod nitratudvaskning, vil ofte ligeledes blive be-
skyttet mod pesticider. Reelt er arealet der beskyttes mod pesticider således væsentligt
større end det ovenfor angivne.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0015.png
3
3.1
3.1.1
FORVENTET OMFANG AF FORANSTALTNINGER
Nitrat
Uden Landbrugspakke
Baseret på datagrundlaget og antagelserne beskrevet i det foregående kapitel er det
beregnet hvor stort reduktionsbehovet er fra rodzonen indenfor indvindingsoplande for
at undgå en overskridelse af hhv. 37,5 og 50 mg nitrat pr. liter i de oxiderede dele af
indvindingsoplandene. Dette er beregnet hhv. uden Landbrugspakken og med Land-
brugspakken for scenarie 2 - 5.
Af Tabel 1 fremgår det, at uden Landbrugspakken skal der reduceres ca. 263.100 kg
N/år i udvaskningen til grundvandsmagasinerne (for at undgå, at den oxiderede del af
grundvandsmagasinerne indenfor indvindingsoplande overstiger 37,5 mg/l (beregnet
ved top af af grundvandsmagasin). Denne reduktion kan ske ved at ekstensivere ca.
7.210 ha landbrugsjord i omdrift.
Tabel 1: Overslag over behovet for reduktion i nitratudvaskning på landsplan til de oxiderede dele
af grundvandsmagasinerne hhv. med og uden Landbrugspakken for at nitratkoncen-
trationen ikke overstiger 37,5 mg/l i indvundet vand. Endvidere er angivet hvor stort
areal, der skal beskyttes til opnåelse heraf.
Scenarie 1
Nej
Ja
Nej
263.100
Scenarie 2
Ja
Ja
Nej
329.400
66.300
7.210
4.247
8.100
890
4.234
Scenarie 3
Ja
Nej
Nej
355.300
92.200
8.390
1.180
4.214
Scenarie 4
Ja
Ja
Ja
318.900
55.800
7.940
730
4.234
Scenarie 5
Ja
Nej
Ja
344.700
81.600
8.240
1.030
4.214
Landbrugspakke
Fremtidig arealreduktion
Kompenserende tiltag
Behov for reduktion i nitratudvaskning (beregnet
ved top af grundvandsmagasin) (kgN/år)
Ekstra beskyttelsesbehov i forhold til S1 (kgN/år)
Areal der skal beskyttes mht. nitrat (ha)
Ekstra areal der skal beskyttes mht. nitrat (ha)
Areal der skal beskyttes mht. pesticider (ha)
Af Tabel 2 fremgår det, at uden Landbrugspakken skal der reduceres ca. 130.100 kg
N/år i udvaskningen til grundvandsmagasinerne for at undgå, at den oxiderede del af
grundvandsmagasinerne indenfor indvindingsoplande overstiger 50 mg/l (beregnet ved
top af af grundvandsmagasin). Denne reduktion kan ske ved at ekstensivere ca. 3.560
ha landbrugsjord i omdrift. Dette er ca. det halve areal i forhold til ved 37,5 mg/l.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0016.png
Tabel 2: Overslag over behovet for reduktion i nitratudvaskning på landsplan til de oxiderede dele
af grundvandsmagasinerne hhv. med og uden Landbrugspakken for at nitratkoncen-
trationen ikke overstiger 50 mg/l. Endvidere er angivet hvor stort areal, der skal be-
skyttes til opnåelse heraf.
Scenarie 1
Nej
Ja
Nej
130.100
Scenarie 2
Ja
Ja
Nej
192.700
62.600
3.560
4.405
4.740
1.180
4.270
Scenarie 3
Ja
Nej
Nej
217.200
87.100
5.130
1.570
4.267
Scenarie 4
Ja
Ja
Ja
182.800
52.700
4.550
990
4.270
Scenarie 5
Ja
Nej
Ja
207.300
77.200
4.960
1.400
4.269
Landbrugspakke
Fremtidig arealreduktion
Kompenserende tiltag
Behov for reduktion i nitratudvaskning (beregnet
ved top af grundvandsmagasin) (kgN/år)
Ekstra beskyttelsesbehov i forhold til S1 (kgN/år)
Areal der skal beskyttes mht. nitrat (ha)
Ekstra areal der skal beskyttes mht. nitrat (ha)
Areal der skal beskyttes mht. pesticider (ha)
3.1.2
Med Landbrugspakke
Af Tabel 1 og Tabel 2 fremgår det, at med Landbrugspakken skal der reduceres yderlige-
re mellem 52.700 og 92.200 kg N/år i udvaskningen til grundvandsmagasinerne for at
undgå, at den oxiderede del af grundvandsmagasinerne indenfor indvindingsoplande
overstiger 37,5 mg/l eller 50 mg/l. Denne reduktion kan ske ved ekstensivering af yder-
ligere ca. 730
1.570 ha landbrugsjord i omdrift (i forhold til scenarie 1).
Af Tabel 1 og Tabel 2 fremgår det endvidere, at på trods af, at det ekstra beskyttelses-
behov med Landbrugspakken (scenarie 2-5) er større i 37,5 mg/l-scenariet end i 50
mg/l-scenariet, så er det ekstra areal, der skal beskyttes (ekstensiveres) med Land-
brugspakken større i 50 mg/l-scenariet end i 37,5 mg/l-scenariet. Det skyldes, at det
samlede areal der ekstensiveres uden Landbrugspakken (scenarie 1) i 37,5 mg/l-
scenariet er væsentligt større end i 50 mg/l-scenariet. Da den udvaskningsmæssige
effekt af ekstensivering er større med landbrugspakken end uden landbrugspakken, så
medfører det, at jo større reduktionsbehovet er uden landbrugspakken, jo mindre stig-
ning vil der være i ekstra areal, der skal ekstensiveres.
3.2
Pesticider
Med de anvendte forudsætninger, om hvor der skal ske indsatser mod pesticider, frem-
går det af Tabel 1 og Tabel 2 , at der skal ske ophør med pesticidanvendelse på ca. 4.200
4.400 ha (ud over de arealer, hvor der sker både nitrat- og pesticidindsatser). Dette er
i det store og hele uafhængigt af Landbrugspakken. Arealerne medtages i beregninger-
ne, idet jordprisen forventes at stige som følge af Landbrugspakken, og dermed vil er-
statningerne for arealrestriktioner også stige.
Da der i nogen grad er overlap mellem arealer med nitrat- hhv. pesticidindsatser falder
arealet med rene pesticidindsatser, når arealet med nitratindsatser stiger, da der ofte
også gennemføres pesticidindsatser på arealer med nitratindsatser. Dette er årsagen til
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0017.png
variationer i arealet, der skal beskyttes mht. pesticider i de forskellige scenarier i Tabel
1og Tabel 2.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0018.png
4
4.1
4.1.1
OMKOSTNINGER FOR VANDFORBRUGERNE
Jordværdi
Landbrugspakkens forventede påvirkning af jordværdien
Landbrugspakken medfører et højere dækningsbidrag primært pga. højere udbytter
som følge af øget gødskning. Den øgede indtjening kan medføre højere jordpriser. De
højere jordpriser og dermed øget værdi af landbrugsjord medfører, at der må forventes
udbetalt højere erstatninger ved pålæg af rådighedsindskrænkninger.
I følge SEGES forventes jordpriserne i Danmark at stige sammenlagt ca. 31 mia. kr. som
følge af Landbrugspakken, hvilket i gennemsnit svarer til 12.000 kr. pr. ha /9/. I de vide-
re beregninger antages jordprisen at stige med 12.000 kr. pr. ha.
Der regnes med en gennemsnitlig jordpris for landbrugsjord før Landbrugspakken på kr.
160.000 pr. ha. Dette stemmer godt overens med vurderinger fra SEGES /10/, /11/,
/12/.
4.1.2
Værdiforringelse ved pålæg af dyrkningsrestriktioner
Der er i perioden 2000-2016 indgået 250-300 varige dyrkningsaftaler i Danmark omfat-
tende ca. 4.000 ha. Aftalerne omhandler reduceret gødskning og/eller ophør med brug
af pesticider. Hovedparten af aftalerne er indgået frivilligt mellem vandforsyninger og
lodsejere, og en stor del af disse er indgået på ekspropriationslignende vilkår, idet myn-
digheden har vist vilje til ekspropriation.
Hovedparten af dyrkningsaftalerne er indgået af vandforsyningerne i Aalborg, Aarhus,
Odense, København, Esbjerg, Ringkøbing-Skjern og Frederikshavn. I Aalborg er en del af
dyrkningsaftalerne blevet pålagt af Aalborg Kommune. I bl.a. Aarhus, Skanderborg,
Sønderborg og Egedal Kommuner m.fl. forventes påbud og pålæg i væsentligt omfang
anvendt fremover. I Aalborg Kommune er erstatningerne i seks tilfælde blevet fastsat
ved taksation og overtaksation.
Der foreligger således et erfaringsgrundlag for hvilke erstatninger, der betales til lods-
ejerne for ophør med brug af pesticider, reduceret gødskning eller helt ophør med
gødskning. Ud fra erfaringsgrundlaget kan det uddrages, at der er betalt følgende ni-
veauer for erstatninger som engangsbeløb, som vil blive anvendt i de videre beregnin-
ger:
1.
Ingen brug af kvælstofgødning (ud over fra græsende dyr) og ingen brug af pe-
sticider: Erstatningerne ligger på ca. 2/3 af jordens værdi.
2.
Pesticidfri drift: Erstatningerne ligger på ca. 1/3 af jordens værdi.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
18
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0019.png
Der skal ligeledes indregnes omkostninger til gennemførelse af grundvandsbeskyttende
tiltag. Herunder den tid som vandforsyningerne anvender til indgåelse af aftaler, rådgi-
verbistand og nogle af kommunens omkostninger til gennemførsel af påbud og taksati-
on, da disse også ender hos vandforbrugerne. Baseret på erfaringstal fra Aarhus Vand
A/S vurderes omkostningerne hertil at udgøre 15 %, som indgår i de videre beregninger.
4.2
4.2.1
Omkostninger for vandforbrugerne
Uden Landbrugspakke
Af Tabel 3 fremgår de forventede gennemsnitlige omkostninger på landsplan til grund-
vandsbeskyttelse baseret på forudsætningerne i de forudgående afsnit, og hvis nitrat-
koncentrationen ikke skal overstige 37,5 mg/l. Uden Landbrugspakken forventes grund-
vandsbeskyttende tiltag, som éngangs-udgift at koste ca. kr. 1,15 mia. kr. Det svarer til
2,80 kr. pr. m indvundet vand i ét år (éngangsbeløb). Grundvandsbeskyttelse forventes
ud fra de anvendte forudsætninger og datamateriale løbende at koste i gennemsnit 11
øre pr. m indvundet vand.
3
2
3
Tilsvarende fremgår det af Tabel 4 hvad de forventede gennemsnitlige omkostninger på
landsplan til grundvandsbeskyttelse vil være, hvis nitratkoncentrationen ikke skal over-
stige 50 mg/l. Uden Landbrugspakken forventes grundvandsbeskyttende tiltag i så fald,
som éngangs-udgift at koste ca. kr. 698 mio. kr. Det svarer til 1,70 kr. pr. m indvundet
vand i ét år (éngangsbeløb). Grundvandsbeskyttelse forventes ud fra de anvendte for-
udsætninger og datamateriale løbende at koste i gennemsnit 7 øre pr. m indvundet
vand.
3
3
4.2.2
Med Landbrugspakke
Af Tabel 3 og Tabel 4 fremgår det, at omkostningerne til grundvandsbeskyttelse uden
Landbrugspakken er væsentligt lavere ved anvendelse af en grænse på 50 mg/l frem for
en grænse på 37,5 mg/l. Derimod er mer-omkostningen til grundvandsbeskyttelse på
samme niveau, uanset om der anvendes en grænse på 37,5 eller 50 mg/l. De gennem-
snitlige omkostninger på landsplan til grundvandsbeskyttelse som følge af Landbrugs-
pakken forventes at stige med 169
250 mio. kr. som éngangs-udgift. Det svarer til en
stigning på 41
61 øre pr. m indvundet vand i ét år (éngangsbeløb).
Grundvandsbeskyttelse forventes ud fra de anvendte forudsætninger og datamateriale
løbende at koste i gennemsnit 1,7
2,4 øre ekstra pr. m indvundet vand som følge af
Landbrugspakken. Variationen er dog mellem 0 og 193 øre/m (figur 4.1) De 193 øre/m
er baseret på en enkelt observation, hvor grundvandsmagasinet er meget lille. Den
3
3
3
3
2
Ved anvendelse af en kalkulationsrente på 4% er forholdet mellem éngangsbeløb og årlige beløb
3
3
ca. en faktor 25. Eksempelvis svarer et éngangsbeløb på kr. 2,80 pr. m til 11 øre pr. m i al
fremtid.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
19
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0020.png
næsthøjeste observation medfører en løbende ekstra omkostning på 39 øre/m (figur
4.2).
Tabel 3: Omkostninger til grundvandsbeskyttelse for nitrat og pesticider hhv. uden Landbrugspak-
ken (scenarie 1) og med Landbrugspakken (scenarie 2-5), hvis nitratkoncentrationen i
den oxiderede del af grundvandsmagasinerne ikke skal overstige 37,5 mg/l.
Scenarie 1
Landbrugspakke
Fremtidig arealreduktion
Kompenserende tiltag
Engangs-omkostning til beskyttelse (mio.kr)
Ekstra engangs-omk. I forhold til S1 (mio. kr.)
Engangs-omkostning til beskyttelse (kr./m )
Ekstra engangs-omk. I forhold til S1 (kr./m )
Løbende omkostning til beskyttelse (kr./m )
Ekstra løbende omkostning til beskyttelse
3
(kr./m )
3
3
3
3
Scenarie 2
Ja
Ja
Nej
1.335
190
3,26
0,46
0,13
0,019
Scenarie 3
Ja
Nej
Nej
1.372
227
3,35
0,55
0,13
0,022
Scenarie 4
Ja
Ja
Ja
1.314
169
3,21
0,41
0,13
0,017
Scenarie 5
Ja
Nej
Ja
1.352
207
3,30
0,50
0,13
0,020
Nej
Ja
Nej
1.145
2,80
0,11
Tabel 4: Omkostninger til grundvandsbeskyttelse for nitrat og pesticider hhv. uden Landbrugspak-
ken (scenarie 1) og med Landbrugspakken (scenarie 2-5), hvis nitratkoncentrationen i
den oxiderede del af grundvandsmagasinerne ikke skal overstige 50 mg/l .
Scenarie 1
Landbrugspakke
Fremtidig arealreduktion
Kompenserende tiltag
Engangs-omkostning til beskyttelse (mio.kr)
Ekstra engangs-omk. I forhold til S1 (mio. kr.)
Engangs-omkostning til beskyttelse (kr./m )
Ekstra engangs-omk. I forhold til S1 (kr./m )
Løbende omkostning til beskyttelse (kr./m )
Ekstra løbende omkostning til beskyttelse
3
(kr./m )
3
3
3
Scenarie 2
Ja
Ja
Nej
897
199
2,19
0,49
0,09
0,019
Scenarie 3
Ja
Nej
Nej
948
250
2,32
0,61
0,09
0,024
Scenarie 4
Ja
Ja
Ja
872
174
2,13
0,43
0,09
0,017
Scenarie 5
Ja
Nej
Ja
925
227
2,26
0,56
0,09
0,022
Nej
Ja
Nej
698
1,70
0,07
Omkostningerne til grundvandsbeskyttelse fordeler sig meget ulige magasinerne i mel-
lem. Det gælder også meromkostningen som følge af Landbrugspakken. Af Figur 4-1 og
Figur 4-2 (udsnit af Figur 4-1) ses sammenhængen mellem øget vandpris som følge af
Landbrugspakken og indvindingsmængden fra magasinet i scenarie 4. Meromkostnin-
gen varierer mellem 0 og 193 øre pr. m . Der ses en klar tendens til, at de højeste mer-
omkostninger relaterer sig til magasiner, hvorfra oppumpningen er lav. Dvs. magasiner
som forsyner relativt få forbrugere.
3
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
20
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0021.png
For nogle vandværker vil et alternativ til grundvandsbeskyttelse være etablering af ny
kildeplads / nye boringer eller forsyning fra andre vandværker. Omkostningerne hertil
skal dog også finansieres af vandforbrugerne.
0,40
Løbende merudgift som følge af
Landbrugspakken (kr./m3)
0,35
0,30
0,25
0,20
0,15
0,10
0,05
-
0
5.000.000 10.000.000 15.000.000 20.000.000 25.000.000
Oppumpet vandmængde fra magasin (m3/år)
Figur 4-1: Sammenhæng mellem indvindingsmængde fra grundvandsmagasinet og stigning i
vandprisen som følge af Landbrugspakken, hvis nitratkoncentrationen ikke skal over-
stige 37,5 mg/l i de oxiderede dele af magasinerne (scenarie 4). Med den valgte skala
på y-aksen mangler et enkelt punkt på 1,93 kr pr. m .
3
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
21
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0022.png
0,40
Løbende merudgift som følge af
Landbrugspakken (kr./m3)
0,35
0,30
0,25
0,20
0,15
0,10
0,05
-
0
100.000
200.000
300.000
400.000
500.000
Oppumpet vandmængde fra magasin (m3/år)
Figur 4-2: Udsnit af Figur 4-1 i intervallet 0
500.000 m /år, og 0
0,35 kr/m . Sammenhæng
mellem indvindingsmængde fra grundvandsmagasinet og stigning i vandprisen som
følge af Landbrugspakken, hvis nitratkoncentrationen ikke skal overstige 37,5 mg/l i
de oxiderede dele af magasinerne (scenarie 4).
3
3
Af Figur 4-3 fremgår de summerede mer-omkostninger af Landbrugspakken (scenarie 4,
maks. 37,5 mg nitrat/l) som funktion af antal husholdninger. Eksempelvis kan det aflæ-
ses, at 20 % af husholdningerne skal afholde 83% af mer-omkostningerne for Land-
brugspakken.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
22
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0023.png
100%
90%
Summeret meromkostning
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Husholdninger
Figur 4-3: Summerede mer-omkostninger af Landbrugspakken for vandforbrugerne som funktion
af antal husholdninger. Der er anvendt scenarie 4 og maksimalt 37,5 mg nitrat pr. li-
ter.
Den geografiske fordeling af meromkostningen til grundvandsbeskyttelse med Land-
brugspakken (scenarie 4) på landsplan fremgår af Tabel 5. Det fremgår, at vandprisen
kan forventes at stige mest i Jylland (3-4 øre/m3) og mindst på Sjælland (0-1 øre/m3).
Det kan forventes, at landbrugspakken i nogle områder, grundet mere målrettethed vil
medføre en lavere vandpris end de ellers ville have haft. Omvendt vil der være områder
hvor landbrugspakken vil medføre en højere mer-omkostning end beregnet som følge
af afkobling s. 23.af arealgodkendelser i eksisterende og nye miljøgodkendelser af hus-
dyrbrug.
Tabel 5: Gennemsnitlig løbende stigning i vandprisen som følge af Landbrugspakken opdelt på
landsdele (scenarie 4).
Landsdel
Fyn
Sjælland
Jylland
Hele landet
Stigning i vandpris (øre/m )
1
2
0
1
3
4
1,7 - 2,4
3
4.3
Fordeling på husholdninger og erhverv
Opgørelsen af meromkostningen for vandforbrugerne fordelt på husholdninger og er-
hverv er vurderet ud fra Dansk Vand- og Spildevandsforenings (DANVA) årlige bench-
marking gennemført for de største vandforsyninger i Danmark /13/. De vandværker der
er repræsenteret i DANVA leverer ca. 68 % af de udpumpede vand i Danmark. Det
fremgår, at 64 % af udpumpningen sker til husholdninger. Meromkostningen som følge
af Landbrugspakken kan derfor antages at være tilsvarende fordelt, hvilket vil sige 36%
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
23
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0024.png
til erhvervsforbrugere, svarende til 61 - 63 mio. kr. i éngangsomkostning (scenarie 4), og
64 % til husholdninger, svarende til 108 - 111 mio. kr. i éngangsomkostning (scenarie 4).
I husholdninger anvendte hver person i 2014 i gennemsnit 38,8 m vand /13/. Ved et
gennemsnitligt vandforbrug kan meromkostningen pr. person forventes i gennemsnit at
være ca. 66 øre/år varierende mellem kr. 0 og 75 kr. pr. år. Det skal dog nævnes, at de
75 kr. er en ekstremværdi, som kun omfatter ganske få forbrugere.
3
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
24
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0025.png
5
5.1
KOMMUNERNES ADMINISTRATIVE OMKOSTNINGER
Indsatsplanlægning og implementering af indsatser
Kommunernes omkostninger til indsatsplanlægning varierer væsentligt, og afhænger i
høj grad af omfanget af indsatsbehov. Ved et stort indsatsbehov har kommunerne et
stort arbejde med involvering af interessenter. En plan med et stort indsatsbehov er
derfor dyrere end en plan med et lille indsatsbehov. Landbrugspakken kan iht. foregå-
ende kapitel medføre et øget indsatsbehov og dermed øgede omkostninger. Endvidere
varierer omkostningerne til indsatsplanlægning afhængig af, om der udarbejdes én
samlet indsatsplan for alle vandværker, eller om der udarbejdes særskilte indsatsplaner
for delområder. Flere planer giver et større tidsforbrug.
Kommunernes administrative opgaver ved implementering af indsatserne relaterer sig i
hovedtræk til følgende emner:
Aftaleindgåelse med vandforsyninger om implementering af indsatser. Herun-
der at skabe grundlaget for at vandforsyningerne kan indgå frivillige aftaler.
Påbud af rådighedsindskrænkninger på ejendomme, hvor der ikke kan indgås
frivillige aftaler. Herunder politisk behandling, erstatningsberegning og be-
handling af høringssvar.
Taksationssager.
5.2
Kommunernes øgede administrative omkostninger
Fem kommuner er blevet kontaktet med henblik på vurdering af kommunernes ekstra
omkostninger som følge af Landbrugspakken. De adspurgte kommuners forventninger
er, at Landbrugspakken kan have en effekt på enkelte indvindingsoplande i hver kom-
mune. Dvs. der vil være vandværker, hvor de forventer, at der skal foretages revurde-
ring af indsatsbehovet.
Der er stor variation i tidsforbruget til udarbejdelse af en indsatsplan. I det følgende
kalkuleres med et timeforbrug på 1.000 timer á kr. 500 pr. indsatsplan omhandlende ca.
15 vandværker. Ud fra disse antagelser koster én plan ca. 500.000 kr., eller kr. 35.000
pr. vandværk. Ved en antagelse om at ca. 40 indsatsplaner får et ekstra beskyttelsesbe-
hov, og at disse planer derved fordyres med ca. 20 %, medfører det en meromkostning
på ca. 4 mio. kr. til indsatsplanlægning.
Det vurderes, at det øgede indsatsbehov resulterer i, at der skal dyrkningsrestriktioner
på yderligere 160 ejendomme, og at kommunerne i gennemsnit får et merforbrug på
ca. 40 timer pr. ejendom i den fase, hvor vandforsyningerne skal indgå frivillige aftaler
med lodsejerne. Det medfører en meromkostning på ca. 3,2 mio. kr.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
25
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0026.png
Erfaringsmæssigt kan der indgås frivillige aftaler med ca. halvdelen af lodsejerne. Ved
de øvrige kan indsatsen implementeres ved at kommunen giver påbud om rådigheds-
indskrænkninger. Ved påbud vurderes det, at der anvendes ca. 1 mandemåned pr. på-
bud (lodsejer). Det medfører en meromkostning på ca. 6,4 mio. kr.
Ud fra tidligere erfaringer kan det forventes, at 10
20 % af påbuddene indbringes for
taksation, og halvdelen af disse indbringes for overtaksation. Ved taksati-
on/overtaksation vurderes det, at der anvendes ca. 1 mandemåned pr. lodsejer. Det
medfører en meromkostning på ca. 3,2 mio. kr.
Ud fra ovenstående informationer og forudsætninger vurderes kommunernes øgede
administrative omkostninger som følge af Landbrugspakken, at beløbe sig til ca. 16,8
mio. kr. En mindre del af disse omkostninger kan kommunerne indkræve hos vandsel-
skaberne, hvorved det bliver en øget omkostning for vandforbrugerne.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
26
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0027.png
6
KONKLUSION
Landbrugspakkens økonomiske konsekvenser for vandforbrugere tilsluttet almene
vandforsyninger og kommuner er vurderet i denne rapport. Beregninger og vurderinger
baserer sig på et udredningsarbejde fra GEUS, som belyser hvilke grundvandsmagasiner,
der på sigt opnår en nitratkoncentration på over hhv. 37,5 og 50 mg/l i de oxiderede
dele af magasinet hhv. med og uden Landbrugspakken. Der er gennemført fire forskelli-
ge scenarier for situationen med Landbrugspakken.
Der er i denne rapport ikke taget højde for Landbrugspakkens kommende målrettede
reguleringer, da disse ikke er konkretiserede og geografisk placeret. De indgår heller
ikke i resultaterne fra GEUS, som dette projekt baserer sig på. Med den målrettede
regulering, der forventes fuldt indfaset i 2021, reduceres kvælstofbelastningen af kyst-
vande med yderligere ca. 3.500 ton kvælstof. Når den målrettede regulering træder i
kraft i 2019, vil meromkostningen blive lavere. I hvilken grad den blivere lavere afhæn-
ger dog af, hvilke virkemidler der kommer i anvendelse, og hvor præcist de bliver place-
ret i forhold til beskyttelsesbehovet.
Følgende kan konkluderes:
Nitratudvaskningen over de oxiderede dele af grundvandsmagasinerne skal
sammenlagt reduceres med i størrelsesordenen 182.800
355.300 kg N/år.
Heraf skyldes Landbrugspakken i størrelsesordenen 52.700
92.200 kg N/år.
Dette er uden indregning af effekten af de kompenserede tiltag, som iværk-
sættes med den målrettede regulering.
Som følge af Landbrugspakken skal der ekstensiveres 730
1.570 ha ekstra
areal. Arealerne går fra omdrift til ekstensiv drift (vedvarende græs, skov,
brak).
Uden Landbrugspakken forventes grundvandsbeskyttende tiltag, som éngangs-
udgift at koste ca. kr. 0,70 - 1,15 mia. kr. Omkostningerne på landsplan til
grundvandsbeskyttelse som følge af Landbrugspakken forventes at stige med
169
250 mio. kr. som éngangs-udgift. Det svarer til en stigning på 41
61 øre
pr. m indvundet vand i ét år (éngangsbeløb). Grundvandsbeskyttelse forventes
ud fra de anvendte forudsætninger og datamateriale at koste vandforbrugerne
i gennemsnit 1,7 - 2,4 øre ekstra pr. m indvundet vand som følge af Land-
brugspakken.
Der er stor variation i omkostningerne til beskyttelse fra magasin til magasin.
Meromkostningen varierer mellem 0 og 193 øre pr. m . Der ses en klar tendens
til, at de højeste meromkostninger relaterer sig til magasiner, hvorfra op-
pumpningen er lav. Dvs. magasiner som forsyner relativt få forbrugere. Ved et
gennemsnitligt vandforbrug kan meromkostningen pr. person forventes i gen-
3
3
3
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
27
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0028.png
nemsnit at ligge på ca. 66 øre pr. år, variere mellem 0 og 75 kr. pr. år. De 75 kr.
skal dog ses som en ekstremværdi, der kun omfatter få forbrugere. 20 % af
husholdningerne skal afholde 83 % af mer-omkostningerne.
Vandprisen kan som følge af landbrugspakken forventes at stige mest i Jylland
og mindst på Sjælland.
Vandforbruget fra almene vandforsyninger fordeler sig med ca. 36 % til erhverv
og 64 % til private husholdninger. Meromkostningerne som følge af Land-
brugspakken antages at fordele sig tilsvarende.
Det vurderes, at kommunernes øgede omkostninger til administration af
grundvandsområdet som følge af Landbrugspakken beløber sig til ca. 16,8 mio.
kr. som engangsudgift.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
28
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0029.png
7
REFERENCER
/1/ Landbrugspakken. Lovforslag nr. L 68. Lov om ændring af lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om plantedække vedtaget 25. februar 2016.
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lovforslag/L68/20151_L68_som_frems
at.pdf
/2/ Spørgsmål 111 til Lovforslag om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække.
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l68/spm/111/index.htm#nav
/3/
Spørgsmål 710,
MOF alm. del.
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/MOF/spm/710/1619240/index.htm
/4/ GEUS (2016): National Kvælstofmodel. Kvælstofpåvirkning af grundvand. Rap-
port udarbejdet af GEUS og DCA,
http://www.geus.dk/DK/water-soil/water-
cycle/Documents/national_kvaelstofmodel_slutrapport-nov-2016.pdf
/5/ Revurdering af Baseline (2016): Teknisk rapport fra DCE
National Center for
Miljø og Energi. Nr. 67.
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjT59q4p8fRAhVGhiwKHbUHDFYQFggZMAA&url=http%
3A%2F%2Fdce2.au.dk%2Fpub%2FTR67.pdf&usg=AFQjCNHUSfos770yHETIjgMKs8v4IluC2w&sig2=DLpCTrEWU-9Am8zl-zrcOA&bvm=bv.144224172,d.bGs
/6/ NOVANA Blicher-Mathiesen, G., Rasmussen, A., Rolighed, J., Andersen, H.E.,
Jensen, P.G., Wienke, J., Hansen, B. & Thorling, L. (2015). Landovervågningsop-
lande 2014. NOVANA. Aarhus Universitet, DCE
Nationalt Center for Miljø og
Energi, 150 s.
Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og
Energi nr. 164
http://dce2.au.dk/pub/SR164.pdf
/7/ Eriksen, J. et al. (2014): Virkemidler til realisering af 2. generations vandplaner
og målrettet arealregulering. Aarhus Universitet, DCA rapport nr. 052.
/8/ Naturstyrelsen (2015): Redegørelse om resultaterne af BNBO-bevillingen i
2012-2013.
http://svana.dk/media/139456/redegoerelse-om-resultaterne-af-
bnbo-bevillingen-i-2012-2013.pdf
/9/ SEGES (2016): Jordprisen stiger 31 mia. kr. med mere N.
http://landbrugsavisen.dk/node/67773
/10/ SEGES (2015): Vurdering af niveau for jordpris december 2015. Notat af 31.
december 2015.
/11/ Landbrugsavisen (2016): SEGES: 160.000 kr. pr. hektar er en fair pris i regnska-
bet
http://landbrugsavisen.dk/seges-160000-kr-pr-hektar-er-en-fair-pris-i-
regnskabet.
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
29
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0030.png
/12/Landbrugsavisen (2016): Jordprisen slutter 2015 med maner
http://landbrugsavisen.dk/node/68350.
/13/ DANVA (2016): Vand i tal 2015.
http://reader.livedition.dk/danva/162/
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
30
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0031.png
BILAG
Spørgsmål nr. 111 til L 68
Spørgsmål nr. 710 til L 68
www.niras.dk
Miljøstyrelsen, Grundvand:
Landbrugspakken - Omkostninger for vandforbrugere og kommuner
31
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0032.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68 endeligt svar på spørgsmål 111
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Landbrug og miljø
Ref. IDABA
Den 22. februar 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 111 til L 68, forslag til folketingsbeslutning
om forslag til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække.
(Justering af reglerne om kvælstofnormer) stillet den 19. februar 2016 af Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 111 til L 68
”DANVAs direktør Carl-Emil
Larsen forklarede i 19-nyhederne på TV2 den 17.
februar 2016
med henvisning til, at landbrugspakken kan føre til dyrere drikkevand for borgerne
at Miljø- og Fødevareministeriet ikke har overblik over
konsekvenserne af forslaget. Kan ministeren bekræfte, at ministeriet ikke har
overblik over, hvilke områder der vil blive ramt af dyrere drikkevand og hvor
store omkostningerne bliver? Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre
for hvilke områder der risikerer at blive ramt af dyrere drikkevand som følge af
kompensation til landmænd, og for hvor store omkostninger for vandforbrugerne
der maksimalt kan blive som følge af pakken. Oplysningerne bedes opgjort
i tabelform hvis muligt.”
Svar
I forbindelse med Fødevare- og Landbrugspakken indføres en række N-kompenserende tiltag, der også
vil have en beskyttende effekt i forhold til vores grundvand . Der er således bl.a. afsat midler til en
målrettet tilskudsordning til fx. udlægning af efterafgrøder og midler til skovrejsning, og
grundvandsbeskyttelse vil også indgå i den målrettede regulering.
Det kan på nuværende tidspunkt ikke afvises, at der vil være områder, hvor der er behov for en
supplerende indsats for at beskytte drikkevandet. I disse områder skal kommunerne
som i dag
vedtage indsatsplaner, så drikkevandet beskyttes mod forurening.
For at kunne fastslå størrelsen af eventuelle ekstra omkostninger for forbrugerne og kommunerne som
følge af udfasningen af de reducerede gødskningsnormer, er det nødvendigt at kende udviklingen i
nitratudvaskningen til grundvandet i oplandet til den enkelte vandforsyning.
For at belyse bl.a. dette nærmere gennemfører Naturstyrelsen i første halvdel af 2016 et projekt, som
belyser effekten af udfasningen af de reducerede gødskningsnormer. I dette projekt beregnes
ændringen i grundvandets nitratindhold som følge af gødskningsloven, idet der samtidig indregnes
effekten af andre forhold, som samtidig reducerer nitratudvaskningen til grundvandet, den såkaldte
baseline.
Naturstyrelsen vil på baggrund af projektresultaterne skønne de eventuelle omkostninger for
vandforbrugere og kommuner, og forventer på et overordnet niveau at kunne vurdere, i hvilke
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
områder og kommuner man eventuelt vil kunne opleve større omkostninger til kompensation af
landmænd, og dermed dyrere drikkevand for forbrugerne, end i dag.
Jeg vil forelægge oplysningerne for Miljø- og Fødevareudvalget, når de foreligger.
Eva Kjer Hansen
/
Mads Leth- Petersen
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 524: Rapport om fødevare- og landbrugspakkens omkostninger for vandforbrugere og kommuner, fra miljø- og fødevareministeren
1776200_0034.png
, Alm. del - 2015-16 - Spørgsmål :
Page 1 of 1
Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Spørgsmål 710
Offentligt
Miljø- og Fødevareudvalget
Til:
Dato:
Miljø- og fødevareministeren
11. april 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
MOF alm. del
Spørgsmål 710
Hvad vil vandsektorens omkostninger være til at forhindre, at råvand til drikke-
vandsformål forurenes, og hvad er de forventede samlede omkostninger for
borgere henholdsvis erhverv, når vandværkerne sender denne regning videre
til forbrugerne?
Svar bedes sendt elektronisk til [email protected].
På udvalgets vegne
René Christensen
formand
1/1
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/MOF/spm/710/1619240/index.htm
10-10-2016