Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 518
Offentligt
1775020_0001.png
Energistyrelsen
Varme- og affaldskontoret
Center for Forsyning
Deres ref.: 2016-8609
Vor ref.:
Dato: 19.5.2017
Høring over udkast til bekendtgørelse om affaldsregisteret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed
DTL
Danske Vognmænd takker for ovenstående høring, herunder det velgennemarbejdede
høringsbrev, der gør vurderingsopgaven let at gå til for interessenterne. DTLs bidrag til processen er
følgende:
Planlagte mere gennemgribende revision af affaldsregisteret
DTL noterer især høringssvarets oplysning om, at en mere gennemgribende ændring af
affaldsregisteret planlægges og at det i den forbindelse vil blive søgt at imødekomme
interessenternes ønsker. Den gennemførte evaluering af affaldsreformen, der trådte i kraft i 2010,
viser, at der er udfordringer.
Efter DTLs opfattelse skal mange af de enkeltstående udfordringer med affaldsregisteret løses ved at
se på den grundstruktur, der i affaldsbekendtgørelsen er langt for både affaldsregisteret og
miljøstyrelsens affaldsdatasystem, idet der også bør ses på, hvordan der skabes sammenhæng
mellem registeret og datasystemet. Særligt de grundlæggende begreber
”tra sportør”
og
”i dsa li gsvirkso hed” har vist sig va skelige at operere ed i praksis
og dette har indflydelse på
begge systemer.
Således støtter DTL kraftigt energistyrelsens planer om at tage fat på en mere gennemgribende
revision. DTL opfordre samtidig energistyrelsen til at lade dette ske i et samarbejde med
miljøstyrelsen for så vidt udfordringer relateret til affaldsdatasystemet.
Uddannelseskrav gående på ”fuldtidsansatte”
Høringsudkastet omfatter en ændring af
kravet o , at e ”lede de edarbejder”
skal have bestået
indsamlerprøven og det foreslås i stedet,
at e ”fuldtidsa sat” i virkso hede skal have erhvervet
uddannelsen. Dette finder DTL problematisk.
Det centrale ved placeringen af uddannelseskravet på en given person i virksomheden er, at denne
person er forankret i virksomheden og at denne reelt arbejder med de opgaver, som uddannelsen
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 518: Orientering om høringsnotat om bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed samt indkomne høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1775020_0002.png
skal understøtte. Denne person er i praksis ikke altid fuldtidsansat. Følgende eksempler illustrerer
udfordringen ved
afgræs i ge ”fuldtidsa sat”:
1. En vognmand, der er medlem af DTL, har to virksomheder. I alt er der 50 medarbejdere i de
to virksomheder, der beskæftiger sig med affaldskørsel. Det er vognmanden selv, der
varetager overholdelsen af affalds- affaldsregister og affaldsdatabekendtgørelsen i de to
virksomheder. Vognmanden har en deltidsansættelse i begge virksomheder, idet dette er
nødvendigt for at leve op til de krav, der er for at have en vognmandstilladelse.
Vognmandstilladelsen er grundlaget for virksomhedernes lovlige eksistens. Med
afgræsningen
”fuldtidsa sat” skal
vognmanden uddanne en medarbejder i hver virksomhed,
der ikke arbejder med overholdesen af reglerne for affald, mens han selv kan undgå
uddannelsen på trods af, at han bærer ansvaret for overholdelsen af affaldsreglerne.
2. Mange helt små vognmænd, der er medlem hos DTL, opererer sådan, at de selv kører
lastbilen til dagligt, mens de har en ikke-fuldtidsansat til at stå for det administrative,
herunder overholdelse af affaldsreglerne, beskrivelse af ansvarsoverdragelser og
dataindberetninger. En typisk konstruktion er, at mand og kone sammen driver
vognmandsvirksomheden, og konen kan være deltidsansat. I dette tilfælde vil vognmanden
skulle tage indsamleruddannelse, mens den administrative medarbejder, der i sit arbejde kan
støttes af uddannelsen, ikke skal. I dette tilfælde er der typisk tale om et ikke-personligt ejet
selskab.
3. Ganske udbredt er det, at vognmandsvirksomhederne er personligt ejede selskaber (cirka
halvdelen af de danske vognmænd). Vognmanden er ejer og ikke ansat. I disse tilfælde kan
vognmanden, der er lederen af virksomheden, ikke selv bære kravet om
indsamleruddannelse, jf. høringsudkastet.
Og hvis vognmanden er selvkørende er der ikke nødvendigvis ansatte i virksomheden
overhovedet. I disse tilfælde er der ingen personer i virksomheden, der kan sikre
overholdelsen af et krav om, at en fuldtidsansat skal bestå indsamlerprøven.
4. En variant til eksp. 2 og 3 ovenfor
er, at ko e er såkaldt ” edhjælpe de ægtefælde”
i den
personejede virksomhed. Dette indebærer i forhold til fx SKAT ikke, at hun er
”ansat”
selvom
der på fast basis udbetales løn. Således vil konen, der i praksis bærer ansvaret for
overholdelsen af affaldsreglerne ikke blive mødt med et krav om indsamleruddannelse
dette også uagtet, at hun måske arbejder 37 timer/uge i virksomheden.
Ove ståe de begru der også, hvorfor ”lede de
proble atisk e d ”fuldtidsa sat”.
edarbejder” ikke er operativt –
omend mindre
DTL foreslår, at afgrænsningen bliver
”e perso
, der er forankret i virksomheden og som har
ansvaret for overholdelsen af bekendtgørelse om affald og relaterede bekendtgørelser”.
DTL bidrager naturligvis gerne til at tænke videre over den helt rette formulering af afgrænsningen.
Det er vores oplevelse, at vi og energistyrelsen er enige i målet/hensigten.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 518: Orientering om høringsnotat om bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed samt indkomne høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1775020_0003.png
Øvrige ændringer i høringsudkastet
DTL støtter øvrige ændringsforslag i bekendtgørelsesudkastet.
Med venlig hilsen
Lisbet Hagelund
Tlf. dir. 20998271
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu