Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 518
Offentligt
1775017_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om høringsnotat udarbejdet i forlængelse af ekstern høring
Til udvalgets orientering fremsendes hermed høringsnotat om bekendtgørelse om
Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed samt indkomne
høringssvar. Høringsnotatet er udarbejdet på baggrund af de høringssvar, der er
indkommet i forbindelse med, at udkast til bekendtgørelse var i høring fra den 24.
april til den 19. maj 2017. Endvidere fremsendes den opdaterede bekendtgørelse,
der træder i kraft 1. juli 2017. Udvalget blev orienteret om høringen d. 21. april.
Bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlings-
virksomhed blev oprindeligt udstedt som følge af den politiske aftale om
affaldssektoren af 21. juni 2007 om organisering af affaldssektoren. I
Affaldsregistret er registreret virksomheder, der håndterer det genanvendelige
erhvervsaffald. Affaldsregistret bliver administreret af Energistyrelsen.
Med den opdaterede bekendtgørelse indføres automatisk sagsbehandling i Affalds-
registret, og der indføres en betalingsordning for gebyrbetaling. Samtidig bliver
godkendelses- og registreringsgebyrerne reduceret med ca. 1/3 for
virksomhederne for at sikre, at ordningen hviler i sig selv.
Det fremgår af høringssvarene, at der er bred opbakning til de forslåede ændringer.
Energistyrelsen har valgt at foretage en enkelt ændring på baggrund af hørings-
svarene.
Ændringen af bekendtgørelsen har baggrund i ’Aftale om en vækstpakke 2014’
(indgået mellem S, DF, V, EL, R, SF og K i juni 2014), hvorefter de statslige
sagsbehandlingstider skal reduceres på en række områder med ca. 850.000 dage.
Regeringen har besluttet at videreføre indsatsen, herunder at indføre automatisk
sagsbehandling for registrering i Affaldsregistret.
Det it-system, der understøtter Affaldsregistret, er ligeledes opdateret. Den, del af
it-systemet, der vedrører automatisk sagsbehandling og betalingskortløsning til ge-
byrbetaling for
danske virksomheder,
bliver klar til ibrugtagning samtidig med, at
bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2017. Den del, der vedrører automatisk
sagsbehandling og betalingskortløsningen for
udenlandske virksomheder,
er
færdigudviklet til ibrugtagning den 1. september 2017.
Orientering om høringen er endvidere sendt til Energi-, Forsynings- og Klimaud-
valget.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Ministeren
Dato
30. juni 2017
J nr. 2017-1305
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/1
www.efkm.dk