Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 508
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi
1
(National liste med handelsforbud mm. over for visse invasive arter og ajourføring af bilag 1
til lov om havstrategi)
§1
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 121 af 26. januar 2017, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 31 indsættes:
Ȥ
31 a.
Miljø- og fødevareministeren kan i overensstemmelse med artikel 12 i forordning om
forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende
arter fastsætte regler om anvendelsen af forordningens artikel 7 (1), og artikel 8 på visse
invasive ikkehjemmehørende arter i Danmark.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om en overgangsordning vedrørende
selskabsdyr og erhvervsmæssige bestande af invasive ikkehjemmehørende arter, der
omfattes af stk. 1. Ministeren kan herunder fastsætte regler om hold og transport af dyr som
led i udfasning af den pågældende art.
§2
I lov om havstrategi, jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 26. januar 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
I fodnoten til lovens titel indsættes efter ”Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategirammedirektivet), EU-Tidende
nr. L 64, side ”: ”og
Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj 2017 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF for så vidt angår de
vejledende lister over elementer, der skal tages hensyn til under udarbejdelsen af
havstrategier, EU-Tidende 2017 nr. L 125, side 27”
2.
Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne lov.
§3
1.
Lovens § 1 træder i kraft den 1. december 2017.
2.
Lovens § 2 træder i kraft den 7. december 2018.
1. Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategirammedirektivet), EU-Tidende 2008 nr. L 164, side
19 og Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj 2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/56/EF for så vidt angår de vejledende lister over elementer, der skal tages hensyn til under udarbejdelsen af
havstrategier, EU-Tidende 2017 nr. L 125, side 27.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
1772092_0003.png
Bilag 1
Vejledende lister over økosystemernes elementer, menneskeskabte belastninger og menneskelige
aktiviteter, der er relevante for havområderne
(omhandlet i §§ 6-9)
Tabel 1
De marine økosystemers struktur, funktion og processer
med særlig relevans for § 6, stk. 1, nr. 1, § 7 og § 9
Tema
Økosystemets elementer
Mulige parametre og karakteristika
(bemærkning 1)
Relevante
kvalitative
deskriptorer
som fastsat i
bilag 2
(bemærkning 2
og 3)
1), 3)
Arter
Artsgrupper (bemærkning 4) Variation i rum og tid for hver enkelt art eller
af havfugle, havpattedyr,
bestand:
havkrybdyr, fisk og
blæksprutter i havregionen
udbredelse, tæthed og/eller biomasse
eller subregionen
størrelse, alder og kønsfordeling
frugtbarhed, overlevelsesrate og
dødelighed/skadesfrekvens
adfærd, herunder bevægelser og migration
artens habitat (omfang, egnethed)
Gruppens artssammensætning
Habitater
Overordnede habitattyper i
vandsøjlen (pelagisk) og på
havbunden (bentisk)
(bemærkning 5) eller andre
habitattyper, herunder deres
tilknyttede biologiske
samfund i hele den
pågældende havregion eller
subregion
For hver enkelt habitattype:
habitatets udbredelse og omfang (og
volumen, hvis det er relevant)
arternes sammensætning, tæthed og/eller
biomasse (variation i rum og tid)
artenernes størrelses- og aldersfordeling
(hvis det er relevant)
1), 6)
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
1772092_0004.png
fysiske, hydrologiske og kemiske
karakteristika
Dertil for pelagiske habitater:
koncentration af chlorophyl a
hyppigheden og omfanget af
algeopblomstring
Økosystemer, Økosystemets struktur,
herunder funktion og processer, som
fødenet
omfatter:
fysiske og hydrologiske
karakteristika
kemiske karakteristika
biologiske karakteristika
funktioner og processer
dybdeforhold
Variation i rum og tid af:
temperatur og is
1), 4)
hydrologi (bølger og vandstrømme,
opvældning af bundvand, blanding,
opholdstid, tilførsel af ferskvand, havniveau)
turbiditet (indhold af silt/sedimenter),
gennemsigtighed, støj
havbundssubstrat og havbundsmorfologi
salinitet, næringsstoffer (N, P), organisk
kulstof, opløste luftarter (pCO
2
, O
2
) og pH-
værdi
sammenhæng mellem habitater og arter af
havfugle, havpattedyr, havkrybdyr, fisk og
blæksprutter
struktur i de pelagisk-bentiske samfund
produktivitet
Bemærkninger til tabel 1
Bemærkning 1:
Denne kolonne indeholder en vejledende liste over relevante parametre og
karakteristika for arter, habitater og økosystemer, som afspejler de
parametre, der påvirkes af belastningerne i tabel 2 i dette bilag og er
relevante for de kriterier, der er fastlagt af Europa-Kommissionen i henhold til
direktivet. De enkelte parametre og karakteristika, der er beregnet til at blive
anvendt i forbindelse med overvågning og vurdering, bør fastslås i henhold til
kravene i loven, navnlig kravene i §§ 6-9.
Tallene i denne kolonne henviser til de nummererede punkter i bilag 2.
Bemærkning 2:
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
1772092_0005.png
Bemærkning 3:
Kun de tilstandsbaserede kvalitative deskriptorer nr. 1), 3), 4) og 6), for hvilke
der er opstillet kriterier af Europa-Kommissionen i henhold til direktivet, er
opført i tabel 1. Alle de andre belastningsbaserede kvalitative deskriptorer i
bilag 2 kan være relevante for hvert enkelt tema.
Disse artsgrupper præciseres yderligere i del II i bilaget til Kommissionens
afgørelse (EU) 2017/848 af 17. maj 2017 om fastlæggelse af kriterier og
metodiske standarder for god miljøtilstand i havområder samt specifikationer
og standardmetoder for overvågning og vurdering og om ophævelse af
afgørelse 2010/477/EU.
Disse overordnede habitattyper præciseres yderligere i del II i bilaget til
afgørelse (EU) 2017/848.
Bemærkning 4:
Bemærkning 5:
Tabel 2
Menneskeskabte belastninger, anvendelsesformål og menneskelige aktiviteter, der befinder sig i eller
påvirker havmiljøet
2a
Menneskeskabte belastninger af havmiljøet
med særlig relevans for § 6, stk. 1, nr. 1 og 2 og §§ 7-9
Tema
Belastning (Bemærkning 1)
Mulige parametre
Relevante kvalitative
deskriptorer som
fastsat i bilag 2
(bemærkning 2 og 3)
2)
Biologisk Tilførsel eller spredning af
ikkehjemmehørende arter
Intensiteten og variationen i
rum og tid af belastningen i
havmiljøet samt ved
Tilførsel af mikrobielle patogener
belastningens udspring, hvis
det er relevant
Tilførsel af genetisk modificerede arter Til vurderingen af
og flytning af hjemmehørende arter
belastningens miljømæssige
påvirkning udvælges de
Tab af eller ændringer i de naturlige
biologiske samfund på grund af opdræt elementer og parametre, der
er relevante for økosystemet,
af dyrearter eller dyrkning af
fra tabel 1
plantearter
Forstyrrelse af arter (f.eks. i yngle-
hvile- og fourageringsområder) som
følge af menneskelig tilstedeværelse
Udnyttelse af eller dødelighed/skader
hos vilde arter (forårsaget af
erhvervsfiskeri og rekreativt fiskeri
samt andre aktiviteter)
3)
Fysisk
Fysisk forstyrrelse af havbunden
(midlertidig eller oprettelig)
6), 7)
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
1772092_0006.png
Fysisk tab (som følge af permanente
ændringer i havbundens substrat eller
morfologi eller af indvinding af
havbundens substrat)
Ændringer af de hydrologiske forhold
Stoffer, Tilførsel af næringsstoffer
diffuse
affald og kilder, punktkilder, atmosfærisk
energi
deposition
Tilførsel af organisk materiale
diffuse
kilder og punktkilder
Tilførsel af andre stoffer (f.eks.
syntetiske stoffer, ikkesyntetiske
stoffer, radionukleider)
diffuse
kilder, punktkilder, atmosfærisk
deposition, akutte hændelser
Tilførsel af affald (fast affald, herunder
mikropartikler)
Tilførsel af menneskeskabt lyd
(impulslyde, kontinuerlige lyde)
Tilførsel af andre former for energi
(herunder elektromagnetiske felter, lys
og varme)
Tilførsel af vand
punktkilder (f.eks.
saltvand)
8), 9)
5)
10)
11)
2b
Anvendelsesformål og menneskelige aktiviteter, der befinder sig i eller påvirker havmiljøet
med særlig relevans for § 6, stk. 1, nr. 2 og 3 (kun aktiviteter, der er markeret med *, er relevante for § 6,
stk. 1, nr. 3), § 8 og § 10.
Tema
Aktivitet
Fysisk omstrukturering af floder, kystlinjer eller Landvinding
havbunden (vandressource-forvaltning)
Kanalbygning og andre ændringer af vandløb
Kystsikring og beskyttelse mod oversvømmelser*
Offshoreanlæg (til andre formål end olie/gas/vedvarende
energi)
Omstrukturering af havbundens morfologi, herunder
opgravning/uddybning og klapning af materiale*
Udvinding af ikkelevende ressourcer
Udvinding af mineraler (bjergarter, metalmalme, grus,
sand, skaller)*
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
1772092_0007.png
Udvinding af olie og gas, herunder tilhørende
infrastruktur*
Udvinding af salt
Udvinding af vand*
Energiproduktion
Vedvarende energiproduktion (vind, bølge- og
tidevandsenergi), herunder tilhørende infrastruktur*
Ikkevedvarende energiproduktion
Kabelføring af el og kommunikation*
Udnyttelse af levende ressourcer
Fangst af fisk og skaldyr (erhvervsmæssig, rekreativ)*
Forarbejdning af fisk og skaldyr*
Høst af havplanter*
Jagt og indsamling til andre formål*
Opdræt eller dyrkning af levende ressourcer
Havbrug, herunder tilhørende infrastruktur*
Ferskvandsdambrug
Landbrug
Skovbrug
Transport
Infrastruktur til transportformål*
Skibstransport
Lufttransport
Landtransport
Bymæssige og industrielle anvendelsesformål
Bymæssige anvendelsesformål
Industrielle anvendelsesformål
Behandling og bortskaffelse af affald*
Turisme og fritid
Infrastruktur til turisme og fritid*
Turist- og fritidsaktiviteter*
Sikkerhed/forsvar
Uddannelse og forskning
Bemærkninger til tabel 2
Bemærkning 1:
Vurderingen af belastninger bør omfatte belastningernes niveau i havmiljøet og, hvis det
er relevant, omfanget af deres tilførsel (fra landbaserede eller atmosfæriske kilder) til
havmiljøet.
Tallene i denne kolonne henviser til de nummererede punkter i bilag 2.
Kun de belastningsbaserede kvalitative deskriptorer nr. 2), 3), 5), 6), 7), 8), 9), 10) og 11),
for hvilke der er opstillet kriterier af
Europa-Kommissionen
i henhold til direktivet, er
Militære operationer (omfattet af § 2, stk. 3)
Forsknings-, undersøgelses- og undervisningsaktiviteter*
Bemærkning 2:
Bemærkning 3:
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
opført i tabel 2a. Alle de andre tilstandsbaserede kvalitative deskriptorer i bilag 2 kan være
relevante for hvert enkelt tema«
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe et grundlag for en fokuseret og effektiv
forebyggelsesindsats overfor introduktion og spredning visse invasive arter i Danmark.
Lovforslaget gennemfører endvidere en teknisk justering af bilag 1 til havstrategiloven, der har til
formål at sikre mere sammenhængende og konsekvent tilgang til tilstandsvurderingerne i medfør
af havstrategirammedirektivet.
Lovforslagets § 1 gør det muligt at indføre en række forbud, herunder et handelsforbud, mod visse
invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske i Danmark, og udmønter handling 4 i
Handlingsplan mod invasive arter fra 2017.
Ikkehjemmehørende arter er arter, der af mennesker er introduceret, dvs. flyttet, uden for deres
nutidige eller tidligere naturlige udbredelsesområde. Det kan både være tilsigtet, som for
eksempel tulipaner, der er importeret som prydplante til haver og parker, og det kan være
utilsigtet, som når dyr og planter følger med andre varer som "blinde passagerer".
De fleste ikkehjemmehørende arter er uproblematiske, men nogle ikkehjemmehørende arter kan
medføre alvorlig skade på den oprindelige biodiversitet, nogle endda ligefrem udrydde
hjemmehørende arter, og på relaterede økosystemtjenester eller andre væsentlige
samfundsinteresser. De kan f.eks. overføre sygdomme til mennesker eller give allergier og
medføre økonomisk skade med f.eks. tab af afgrøder og ødelæggelser på infrastruktur til følge.
Disse arter kaldes invasive ikkehjemmehørende arter eller i kort form invasive arter.
Arter, der selv indvandrer eller genindvandrer, f.eks. som en reaktion på ændringer i miljøet,
betragtes som hjemmehørende og er derfor ikke invasive. Det gælder f.eks. ulven, der er
genindvandret til Danmark og andre lande i Vesteuropa.
Lovforslagets § 1, skal ses i lyset af EU forordning nr. 1143/2014 af 22. oktober 2014 om
forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter
(forordningen), der bl.a. forbyder en række aktiviteter vedrørende invasive ikkehjemmehørende
arter, der er problematiske på EU-niveau, og som derfor er optaget på EU's-liste over invasive
ikkehjemmehørende arter, der er problematiske på EU-plan, som fastsat i bilag 1 til den til enhver
tid gældende kommissionsforordning (EU) 2016/1141 af 13. juli 2016 om vedtagelse af en liste
over invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske på EU-plan (herefter kaldet EU-
listen). Lovforslaget skal således forstås i overensstemmelse med forordningen, herunder med
definitionerne i forordningens artikel 3.
Forordningens artikel 12 giver medlemslandene mulighed for at udarbejde en national liste med
invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske i medlemslandet og anvende dele af
foranstaltningerne fra forordningen på invasive arter på den nationale liste.
Med lovforslaget udnyttes denne mulighed, og det foreslås, at miljø- og fødevareministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om anvendelse af forordningens artikel 7 (1), og artikel 8, dvs.
om forbud mod indførelse, hold, avl, transport, markedsføring, herunder handel, anvendelse og
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
udveksling, reproduktion, avl eller dyrkning og udsættelse i miljøet samt om muligheden for at
opnå tilladelse til dette med henblik på bl.a. forskning på visse invasive ikkehjemmehørende arter
i Danmark.
Desuden foreslås, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om en overgangsordning for
selskabsdyr og erhvervsmæssige bestande af invasive arter, der bliver optaget på den nationale
liste og dermed omfattet af forbuddene. Ordningen vil desuden kunne omfatte en
overgangsordning for hold og transport af dyrearter på den nationale liste, når dette sker som led
i udfasningen af den pågældende art.
Endelig foreslås med lovforslaget en ajourføring af havstrategiloven med henblik på at
implementere Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj 2017, som foretager tekniske
tilpasninger af bilag III i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (herefter
havstrategirammedirektivet). Havstrategirammedirektivets bilag III er implementeret som bilag 1
i havstrategiloven, og implementeringen af direktivets tilpasninger kræver derfor en ændring af
havstrategiloven.
Med Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj 2017 er der sket en teknisk tilpasning og
ændring af bilag III til havstrategirammedirektivet. Den tekniske tilpasning er foretaget af EU-
Kommissionen i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.
havstrategirammedirektivets artikel 24 og artikel 25. Det oprindelige bilag III er i
havstrategirammedirektivet implementeret i havstrategilovens bilag 1, og tilpasningen kræver
derfor en ændring af havstrategiloven.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Naturbeskyttelsesloven
Forordningen indeholder i artikel 7 (1), og artikel 8 regler, der forbyder en række aktiviteter med
invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske på EU-niveau som defineret i
forordningens artikel 3 og som derfor er omfattet af EU-listen. Det drejer sig om forbud mod
tilsigtet indførelse, hold, avl, transport, markedsføring, herunder handel, anvendelse og
udveksling, reproduktion, avl eller dyrkning og udsættelse i miljøet samt om muligheden for at
opnå tilladelse til dette med henblik på bl.a. forskning.
Dele af forordningen er implementeret med bekendtgørelse om forebyggelse og håndtering af
introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter af 18. juli 2016, der bl.a. opretter
et tilladelsessystem i overensstemmelse med kravet i forordningens artikel 8, samt indeholder
regler om tilsyn, kontrol og straf. Denne bekendtgørelse vedrører alene arter, der er omfattet af
EU-listen.
Forordningen finder ikke anvendelse på alle invasive ikkehjemmehørende arter, som er
problematiske på medlemslandsniveau som dette er defineret i forordningens artikel 3. Det
betyder, at forordningens regler kun kan anvendes umiddelbart på sådanne arter, hvis de også
optræder på EU-listen, dvs. hvis deres skadelige virkning anses for at være af et sådan omfang, at
en fælles indsats er påkrævet på EU-plan.
Forordningens artikel 12 giver imidlertid medlemslandene mulighed for at udarbejde en national
liste over invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske for medlemslandene, og
anvende dele af forordningens regler på arter på en sådan national liste.
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Der findes i dag spredt i lovgivningen bestemmelser, der bemyndiger miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte regler om visse aktiviteter med visse invasive
ikkehjemmehørende arter. En del af disse vedrører aktiviteter, der også er omfattet af den
foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1.
Det gælder navnlig de gældende bemyndigelser i naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 3 og 4, der
vedrører hhv. udsætning af dyr og udplantning af planter, der ikke findes naturligt vildtlevende i
Danmark og bemyndigelserne i jagt- og vildtforvaltningslovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 3, til at
fastsætte regler om udsætning, hold og handel med vildt og handel med æg fra fuglevildt.
Naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 1, indeholder desuden et generelt tilladelseskrav i forhold til
udsætning af dyr, der ikke findes naturligt vildtlevende i Danmark. Dette gælder også for
søterritoriet og fiskeriterritoriet som fastlagt efter lov om Danmarks Riges fiskeriterritorium. Der
findes ikke et tilsvarende forbud mod udplantning af planter.
Kendetegnende for de gældende bemyndigelser og forbud er, at de kun finder anvendelse på visse
arter, enten dyr eller planter, og således ikke samlet regulerer dyr, planter og svampe, ligesom de
vedrører enkelte handlinger i forhold til de omfattede arter. Hertil kommer, at bemyndigelserne
anvender forskellige beskrivelser af de pågældende reglers anvendelsesområde i forhold til at
karakterisere de omfattede arter, som arter, der "ikke findes naturligt vildtlevende i Danmark" er
"naturligt forekommende" mm.
Der er sket en udvikling på området og de gældende reglers begreb "dyr, der ikke findes naturligt
vildtlevende i Danmark" er ikke helt sammenfaldende med begrebet invasive ikkehjemmehørende
arter i forordningens forstand.
§ 31, stk. 1, er således anvendt som grundlag for at udsætte en hjemmehørende art, nemlig
bæveren, men omfatter efter vejledningen også udsætning af ikkehjemmehørende arter. Også
jagt- og vildtforvaltningslovens § 6, stk. 1, nr. 1, har været anvendt i forhold til invasive arter,
nemlig i bekendtgørelse om forbud mod hold af mårhund.
Også hensynet bag reglerne er forskelligartede. Mens reglerne i jagt- og vildtforvaltningsloven er
fastsat med henblik på at beskytte vildtet (dvs. fugle og pattedyr) eller regulere udnyttelsen heraf,
er hensynet bag naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 1, til dels at beskytte naturen mod forurening
med arter, der ikke er hjemmehørende og muligvis betragtes som invasive.
For planter er der ikke et forbud mod udplantning (svarende til § 31, stk. 1's forbud mod
udsætning af visse dyr) og hjemlen i § 31, stk. 4, der giver mulighed for at fastsætte regler om
udplantning af planter, er ikke udnyttet. Der er ikke i dag i Naturbeskyttelsesloven en
bemyndigelse til at fastsætte regler om forbud mod andre aktiviteter end udplantning i forhold til
planter, herunder til at indføre handelsforbud.
I hvilket omfang de gældende bemyndigelser og forbud om hold, handel og udsætning af visse
dyre-, fugle- og til dels plantearter finder anvendelse på invasive ikkehjemmehørende arter i
forordningens forstand er således ikke klart defineret. Det kan således ikke udelukkes, at der kan
være et vist overlap mellem den foreslåede § 31 a, stk. 1, og de gældende bemyndigelser. Det er
hensigten, at en ikkehjemmehørende invasiv art, der er kommet på den nationale liste, skal
behandles efter regler fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1.
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Det bemærkes, at visse invasive ikkehjemmehørende arter reguleres under den fælles EU
plantesundhedslovgivning, jf. Direktiv 2000/29/EF. Disse arter er ifølge forordningens artikel
2(2) litra d, eksplicit undtaget fra forordningens anvendelsesområde.
2.1.2. Havstrategiloven
Det gældende bilag 1 i havstrategiloven fastsætter en vejledende liste af karakteristika,
belastninger og påvirkninger af miljøet, som anvendes til myndighedernes udarbejdelse af
basisanalyser, beskrivelse af god miljøtilstand, fastsættelse af miljømål og udarbejdelse og
gennemførelse af overvågningsprogrammer. Til dette er bilaget opdelt i to tabeller. Tabel 1
opstiller en liste over havmiljøets karakteristika, dvs. de naturlige elementer i havmiljøet, og tabel
2 opstiller en liste over menneskelige belastninger og påvirkninger.
2.2.. Miljø- og fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1. Naturbeskyttelsesloven
Forordningen finder ikke anvendelse på invasive ikkehjemmehørende arter, som alene er
problematiske på medlemslandsniveau. Såfremt forordningen udelukkende anvendes på invasive
arter optaget på EU-listen, ville der mangle hjemmel til at forebygge importen af invasive
ikkehjemmehørende arter, som af Danmark anses for så skadelige, at regulering ville være
ønskværdig, men hvor arten ikke er optaget på EU-listen.
Formålet med bemyndigelsen er således at skabe grundlag for fastsættelse af regler om forbud,
der dels kan medvirke til at forhindre introduktion af invasive ikkehjemmehørende arter, der
endnu ikke findes i Danmark, men som vurderes at kunne blive problematiske i Danmark, dels
kan medvirke til at forebygge og mindske spredning af invasive ikkehjemmehørende arter, der
allerede findes i Danmark. Dette kan f.eks. ske ved indførelse af import- og handelsforbud.
Bekæmpelsesindsatser er ikke omfattet af lovforslaget, men forbuddene vil efter en art for art
vurdering kunne suppleres af indsatser med fokus på bekæmpelse med udgangspunkt i
Handlingsplan mod invasive arter. For mårhund og kæmpe-bjørneklo gælder allerede i dag
særlige regler om bekæmpelse.
I forhold til bekæmpelsesindsatser gælder, at såfremt forordningen udelukkende anvendes på
invasive arter optaget på EU-listen, vil den fysiske bekæmpelse af forekomster af invasive arter i
Danmark blive mindre omkostningseffektiv. Eksempelvis medfører manglende hjemmel til at
fastsætte et handelsforbud, at nogle invasive planter er i frit salg, samtidig med at der allerede nu
bruges eller fremover vil skulle bruges mange ressourcer på at bekæmpe forekomsterne. Det
gælder f.eks. rynket rose. For det andet medfører det, at arterne i højere grad får mulighed for at
sprede sig, hvilket fører til højere omkostninger i fremtiden, hvis en styrket bekæmpelse skulle
blive nødvendig på grund af skadesvirkningerne, eller fordi arten senere bliver omfattet af EU-
listen, hvormed Danmark bliver forpligtet til at bekæmpe den.
Lovforslaget indebærer, at muligheden i forordningens artikel 12 for at udarbejde en nationale
liste over invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske på medlemslandsniveau, og
anvende dele af forordningen på arter omfattet af listen, udnyttes. Lovforslaget tilvejebringer
således et grundlag for en fokuseret og effektiv forebyggelsesindsats overfor invasive arter i
Danmark ved at sikre, at dele af forordningens virkemidler (forbud) også kan bringes i anvendelse
overfor arter, der ikke er optaget på EU-listen. Der vil f.eks. kunne indføres import- og
handelsforbud med henblik på at forebygge introduktion af invasive ikkehjemmehørende, der
vurderes at kunne blive problematiske i Danmark, og spredning af sådanne arter, der allerede
findes i Danmark.
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Den foreslåede ordning indebærer, at miljø- og fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om anvendelse af forordningens artikel 7 (1), og artikel 8 på visse invasive
ikkehjemmehørende arter. Ministeren kan herunder udarbejde en national liste med invasive
arter, der allerede er problematiske i Danmark eller ville være problematiske, hvis de blev
introduceret og etablerede sig, og som kan blive omfattet helt eller delvist af forbuddene i artikel
7 (1), litra a-h. Herefter kan ministeren fastsætte nærmere regler om, hvilke forbud i artikel 7 (1),
litra a-h, der konkret skal finde anvendelse i forhold til hver af arterne på den nationale liste.
Såfremt listen senere ønskes ændret, skal dette ske ved en ændring af bekendtgørelsen.
Det bemærkes, at den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, alene gælder for levende enheder
og dele heraf, der er i stand til at reproducere sig og således ikke infertile organismer eller dele
heraf eller døde organismer.
Med den foreslåede bemyndigelse tilvejebringes en samlet bemyndigelse til fremover at fastsætte
regler om forbud mod visse aktiviteter med invasive ikkehjemmehørende arter, der er
problematiske på nationalt niveau, sådan som dette begreb forstås i forordningens artikel 3.
Herved skabes parallelitet mellem anvendelsen af forbud i forhold til invasive
ikkehjemmehørende arter på EU-listen og invasive ikkehjemmehørende arter på den nationale
liste.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, vil skulle anvendes til fastsættelse
af regler om de i artikel 7 (1), litra a-h, nævnte forbud også for så vidt angår udsætning, hold og
handel med dyr og fugle, handel med æg og udplantning af planter, når arterne er optaget på den
nationale liste, se ovenfor om gældende ret.
Afgørende for anvendelsen af regler fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk.
1, er, at den art, der ønskes omfattet af forbuddet opfylder de faglige kriterier for at være en
ikkehjemmehørende invasiv art, der er problematisk i Danmark, som dette begreb forstås i
forordningens artikel 3 (se indledningen og de særlige bemærkninger). De regler, der udmønter
den foreslåede bemyndigelse, vil indeholde en liste over de arter, som omfattes af
bekendtgørelsen (den nationale liste).
I forhold til den gældende § 31, stk. 1, er det hensigten med lovforslaget, at behandling af
ansøgninger om tilladelse til udsætning af dyr, der er omfattet af regler udstedt med hjemmel i
den foreslåede § 31 a, stk. 1, (dvs. arter, der er på den nationale liste over invasive
ikkehjemmehørende arter) fremover vil skulle ske efter reglerne i den bekendtgørelse, der
udmønter den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1.
§ 31, stk. 1, vil fortsat skulle anvendes i forhold til ansøgninger om udsætning af hjemmehørende
dyr, ikkehjemmehørende dyr, der ikke optræder invasivt, samt invasive dyr, der ikke er omfattet
af regler fastsat i medfør af den foreslåede hjemmel i § 31 a, stk. 1 (dvs. dyrearter, der ikke er på
den nationale liste). For kriterier for optagelse på den nationale liste se under bemærkningerne til
§ 1, nr. 1.
§ 31, stk. 3 og 4, vil endvidere finde anvendelse i det omfang, der måtte opstå et ønske om at
fastsætte regler om hhv. udsætning af dyrearter og udplantning af plantearter fsva arter, der ikke
er omfattet af regler udstedt med hjemmel i den foreslåede § 31 a, stk. 1 (dvs. som ikke er på den
nationale liste).
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Tilsvarende vil jagt- og vildtforvaltningslovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 3 fortsat finde anvendelse i
det omfang, der ønskes fastsat regler om udsætning af, hold af og handel med dyr og fugle og
handel med æg, der ikke er omfattet af regler udstedt i medfør af den foreslåede hjemmel i § 31 a,
stk. 1 (dvs. ikke er omfattet af den nationale liste).
Lovforslaget indebærer endvidere, at ministeren for at tilgodese forskningsmæssige interesser
kan fastsætte regler om tilladelse til i begrænset omfang at anvende invasive ikkehjemmehørende
arter på den nationale liste til bl.a. forskningsformål, svarende til forordningens artikel 8.
Med lovforslaget foreslås endvidere, at miljø- og fødevareministeren bemyndiges til, at fastsætte
overgangsregler, der giver ejere af selskabsdyr og erhvervsmæssige bestande af arter, der
kommer på den nationale liste, mulighed for at beholde selskabsdyret til det dør og til i et vist
begrænset omfang at afsætte erhvervsmæssige bestande. Ordningen vil desuden kunne omfatte
en overgangsordning for hold og transport af dyrearter på den nationale liste, når dette sker som
led i udfasningen af den pågældende art.
Det er hensigten, at der i de administrative regler, der udstedes i henhold til bemyndigelsen, vil
blive fastsat nærmere regler om, at det er Miljøstyrelsen, der fører tilsyn med reglernes
overholdes, jf. naturbeskyttelseslovens § 73. Det svarer til den ordning, der for så vidt angår arter
på EU-listen, er fastsat i bekendtgørelse om forebyggelse og håndtering af introduktion og
spredning af invasive ikkehjemmehørende arter.
Det er endvidere hensigten, at der jf. naturbeskyttelseslovens § 70 i administrative regler vil blive
fastsat regler om kontrol med import af arter omfattet af den nationale liste. Det forventes, at
kontrol med indførsel af arter på den nationale liste, der omfattes af et importforbud, vil ske på
samme måde, som den kontrol, der i dag udføres af SKAT med indførelse af arter på EU-listen
Såfremt der bliver behov for at sanktionere overtrædelser af regler udstedt i medfør af
bemyndigelsen, vil det kunne ske med hjemmel i Naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 3, som giver
mulighed for, at der i regler, der udstedes efter loven, kan fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne. Det kan endvidere fastsættes, at straffen kan stige til
fængsel i indtil 1 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis
der ved overtrædelsen er voldt skade på de interesser, som loven tilsigter at beskytte, eller
fremkaldt fare derfor eller opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser.
Endelig er det hensigten, at der i administrative regler vil blive taget stilling til klage, jf.
naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 7.
2.2.2. havstrategiloven
Med lovforslagets § 2 øges sammenligneligheden mellem medlemslandenes implementering af
havstrategirammedirektivet. Samtidig har EU-Kommissionen ønsket at tydeliggøre
sammenhængen mellem parametrene i direktivets bilag III og direktivets 11 kvalitative
deskriptorer i bilag I.
Ændringen består i at opstille en mere generel og systematisk liste over havmiljøets
karakteristika, dvs. de naturlige elementer i havmiljøet, samt menneskelige belastninger og
påvirkninger.
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Den reviderede tabel 1 opstiller havmiljøets naturlige karakteristika under de tre temaer arter,
habitater og økosystemer, mens den nuværende tabel 1 er organiseret ud fra overskrifterne
fysiske og kemiske forhold, habitattyper, biologiske forhold og andre forhold. Fysiske og kemiske
forhold indgår under temaet ”økosystemer” i den reviderede tabel .
Der er tale om
specificeringer eller forenklinger og ikke substantielle ændringer. Endvidere angiver den
reviderede tabel 1 i en ekstra kolonne, hvordan de forskellige karakteristika og mulige parametre
er koblet til hver af havstrategidirektivets 11 forskellige deskriptorer. Deskriptorerne er fastsat i
direktivets bilag I og er grundlaget for, hvordan god miljøtilstand skal beskrives, både i forhold til
havmiljøets karakteristika/naturlige elementer samt menneskelige belastninger og påvirkninger.
Det reviderede
bilag III’s tabel er opdelt i to nye tabeller, således at tabel a fokuserer på
belastningerne (fx tilførsel af ikkehjemmehørende arter, fysisk forstyrrelse af havbunden og
tilførsel af menneskeskabt lyd), mens tabel 2b fokuserer på de menneskelige aktiviteter, der fører
til belastningerne (fx skibstransport, fiskeri, og energiproduktion). Belastningerne og
aktiviteterne bliver i nogle tilfælde beskrevet eller nævnt anderledes i forhold til den nuværende
tabel 2, men der er ikke tale om, at der introduceres nye emner.
På grund af havområdernes forskellige egenskaber vil det være forskelligt fra havregion til
havregion, hvor relevante elementerne i tabel 1 og 2 er. Dermed skal elementerne kun inddrages,
hvis de anses for at være "væsentlige egenskaber og karakteristika" eller "væsentlige belastninger
og påvirkninger" som nævnt i hhv. artikel 8, stk. 1, litra a) og b), i direktiv 2008/56/EF, og hvis de
forekommer i den pågældende medlemsstats havområder.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Naturbeskyttelsesloven
De foreslåede regler indebærer ikke væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige.
Miljøstyrelsen er i henhold til bekendtgørelse om forebyggelse og håndtering af introduktion og
spredning af invasive ikkehjemmehørende arter udpeget som tilsynsmyndighed for så vidt angår
invasive ikkehjemmehørende arter på EU-listen og det er hensigten i forbindelse med
udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, at udpege styrelsen som
tilsynsmyndighed fsva invasive ikkehjemmehørende arter på den nationale liste. Opgaven
forventes ikke at medføre væsentlige yderligere omkostninger.
Det er hensigten at udstede regler i medfør af den foreslåede § 31 a, stk. 1, som kan betyde, at
indførsel, hold, avl, transport, markedsføring, herunder handel, anvendelse og udveksling,
reproduktion og udsætning i miljøet af en række invasive ikkehjemmehørende arter forbydes i
Danmark. Det vil herefter alene være muligt at foretage disse aktiviteter med arter på den
nationale liste til visse begrænsede formål, herunder forskning, og efter meddelelse af tilladelse.
Det forventes, at behovet for udstedelse af tilladelser vil være minimalt, da området for mulige
tilladelser er meget snævert (forskning og ex-situ bevaring). Omkostningerne til en
tilladelsesordning vil derfor være begrænsede. En tilsvarende tilladelsesordning eksisterer
allerede for aktiviteter med arter, der er omfattet af EU-listen. Miljøstyrelsen har endnu ikke
modtaget ansøgninger om tilladelse efter denne ordning.
Endelig er det hensigten at fastsætte regler om kontrol med indførsel af arter på den nationale
liste. De administrative udgifter for staten til kontrol med indførelse af arter på den nationale liste
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
forventes at være meget begrænsede, da kontrollen forventes gennemført parallelt med kontrol af
indførelse af arter på EU-listen.
Overordnet set vurderes forbuddene at give en samfundsøkonomisk gevinst, da færre invasive
arter får mulighed for at sprede sig til naturen, hvor de kan medføre økonomiske tab og tab af
økosystemtjenester samt eventuelle bekæmpelsesomkostninger. Indførelsen af forbuddene mod
arter på den nationale liste over invasive arter forventes ikke at give omkostninger for stat,
kommuner og regioner.
Det vurderes, at invasive arter i salg kan erstattes af andre lignende arter, hvorfor der heller ikke
vurderes at være statsfinansielle konsekvenser forbundet med forbuddene i form af tab af
indtægter fra moms.
3.2. Havstrategiloven
Lovforslagets § 2 om havstrategiloven har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige, da der er tale om en teknisk justering.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Naturbeskyttelsesloven
Lovforslagets § 1 indebærer ikke væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om forbud mod indførsel, hold, avl, transport,
markedsføring, herunder handel, anvendelse og udveksling, reproduktion og udsætning i miljøet
af en række invasive ikkehjemmehørende arter kan medføre, at sådanne aktiviteter i forhold til
arter på den nationale liste kun vil være mulig efter meddelelse af tilladelse og til begrænsede
formål, herunder forskning. Det er imidlertid vurderingen, at behovet for at opnå tilladelse til at
forske i arterne på den nationale liste, og dermed den administrative byrde, der følger heraf for
forskere, vil være meget begrænset.
Forbuddet mod handel med invasive ikkehjemmehørende arter på den nationale liste vil betyde,
at eksempelvis planteskoler ikke kan sælge de invasive plantearter, der bliver omfattet af den
nationale liste, men da disse vurderes at udgøre en begrænset del af eksempelvis planteskolernes
salg og kan substitueres af andre planter. De erhvervsmæssige konsekvenser for f.eks.
planteskoler vurderes derfor at være meget begrænsede.
Det er hensigten, at udnytte bemyndigelsen i § 31 a, stk. 2, til at fastsætte regler om en
overgangsordning, der f.eks. giver erhvervsdrivende, der ligger inde med et restlager, adgang til i
begrænset omfang og i en begrænset periode at afhænde dette og dermed begrænse et eventuelt
tab.
Tilsvarende er det hensigten, at udnytte bemyndigelsen i § 31 a, stk. 2, til at fastsætte regler om en
overgangsordning, hvorefter arter af dyr på den nationale liste erhvervet før forbuddets
ikrafttrædelse kan beholdes indtil dyret dør, forudsat at spredning forhindres. Det betyder, at dyr
på den nationale liste, der hidtil har været holdt lovligt og anvendt f.eks. i forbindelse med
optrædener, vil kunne holdes til de dør.
4.2. Havstrategiloven
Lovforslagets § 2 om havstrategiloven har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da der er tale om en teknisk justering.
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
5. De administrative konsekvenser for borgere
5.1. Naturbeskyttelsesloven
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, i lovforslagets § 1, vurderes ikke at
have væsentlige administrative konsekvenser for borgere.
Udmøntningen af bemyndigelsen i den foreslåede § 31 a, stk. 1, kan føre til at f.eks. hold af visse
dyrearter forbydes. Det er hensigten, at udnytte bemyndigelsen i § 31 a, stk. 2, til at fastsætte
overgangsregler for selskabsdyr, således at selskabsdyr erhvervet før forbuddets ikrafttrædelse
kan beholdes, indtil det dør forudsat, at dyrene holdes i indesluttet opbevaring, og alle nødvendige
foranstaltninger er truffet til at sikre, at reproduktion og flugt forhindres. Det er ikke hensigten at
indføre et register over selskabsdyr, der holdes før forbuddets ikrafttrædelse, og det vurderes på
den baggrund, at de administrative konsekvenser for borgere vil være meget begrænsede.
5.2. Havstrategiloven
Lovforslagets § 2, har ikke administrative konsekvenser for borgerne, da der alene er tale om en
teknisk justering.
6. De miljømæssige konsekvenser
6.1. Naturbeskyttelsesloven
Lovforslagets § 1, forventes at have en positiv effekt på miljøet ved at forebygge at invasive arter,
der f.eks. kan true hjemmehørende arter og naturtyper, spreder sig. Lovændringen vil give
mulighed for at anvende visse af forordningens bestemmelser på de arter, der er problematiske
på nationalt niveau, men som ikke er på EU-listen. Lovændringen vil således give nye værktøjer til
at håndtere disse invasive arter. Dette vil bidrage til en bedre beskyttelse af den hjemmehørende
natur i Danmark. Herudover vil lovændringen betyde at det formidlingsmæssigt bliver et
sammenhængende budskab, at man ikke må handle, avle mm med disse arter samtidig med, at
man søger at bekæmpe dem i naturen.
6.2. Havstrategiloven
Lovforslagets § 2, indebærer ikke miljømæssige konsekvenser, men indebærer at der skal
foretages en mere systematisk beskrivelse af havmiljøets tilstand, der kan sammenlignes på tværs
af EU medlemsstater.
7. Forholdet til EU-retten
7.1. Naturbeskyttelsesloven
Den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, udnytter muligheden i forordningens artikel 12, der
giver medlemslandene mulighed for at udarbejde en national liste over invasive arter, der er
problematiske for medlemslandene og anvende dele af forordningen på arter på denne liste. Det
er derfor forudsat, at udmøntningen af den forslåede bemyndigelse skal ske inden for rammerne
af forordningens artikel 7 (1) og artikel 8.
Det følger af forordningens artikel 12, stk. 2, at medlemslandene skal informere EU-
Kommissionen og de øvrige medlemsstater om de arter, de betragter som invasive
ikkehjemmehørende arter, som er problematiske på medlemsstatsplan, og om de af forordningens
foranstaltninger, der er anvendt. Det følger yderligere af artikel 12, stk. 1, sidste punktum, at
foranstaltningerne skal være skal være forenelig med TEUF og meddeles Kommissionen i
overensstemmelse med EU-retten.
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Det er valgfrit for medlemslandene at udnytte mulighederne i forordningens artikel 12. Det
betyder, at Danmark ved at gøre brug af bestemmelsen går videre end forordningens forpligtelse.
Udarbejdelse af en national liste udgør således overimplementering under regeringens fem
principper for implementering. Derfor har anvendelsen af artikel 12 været forelagt
Erhvervsministeriet.
Erhvervsministeriet har på baggrund af oversendt materiale til Regeringens
Implementeringsudvalget vurderet, at anvendelsen af artikel 12 ikke skulle forelægges
Implementeringsudvalg, da de erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes at være ubetydelige.
Begrundelsen for ønsket om at gøre brug af muligheden i artikel 12 er, at der herved
tilvejebringes et grundlag for en fokuseret og effektiv forebyggelsesindsats overfor invasive arter i
Danmark ved at sikre, at forbuddenes virkemidler også kan bringes i anvendelse overfor arter, der
ikke er optaget på EU-listen. Der vil f.eks. kunne indføres import- og handelsforbud.
Såfremt forordningen udelukkende anvendes på invasive arter optaget på EU-listen, vil
bekæmpelsen af invasive arter i Danmark blive mindre omkostningseffektiv. Eksempelvis
medfører manglende hjemmel til at fastsætte et handelsforbud, at nogle invasive planter er i frit
salg, samtidig med, at der bruges mange ressourcer på at bekæmpe dem. Det gælder f.eks. rynket
rose. For det andet medfører det, at arterne i højere grad får mulighed for at sprede sig, hvilket
fører til højere omkostninger i fremtiden, hvis en styrket bekæmpelse skulle blive nødvendig på
grund af skadevirkningerne, eller fordi arten senere bliver omfattet af EU-listen, hvormed
Danmark bliver forpligtet til at bekæmpe den.
Det bemærkes, at der er tale om en begrænset udnyttelse af muligheden i artikel 12.
Bestemmelsen giver mulighed for, at medlemslandene kan anvende forordningens bestemmelser i
artikel 7, 8, 13-17, 19 og 20 på arter på den nationale liste. Det er ikke et krav i forordningen, at
artikel 12 skal anvendes i sin helhed. Et medlemsland kan således vælge, at kun visse dele af
forordningen skal finde anvendelse på arter på en national liste.
Den foreslåede bemyndigelse omfatter alene artikel 7 (1), og artikel 8, dvs. forbud mod indførelse,
hold, avl, transport, markedsføring, herunder handel, anvendelse og udveksling, reproduktion, avl
eller dyrkning og udsættelse i miljøet samt muligheden for at opnå tilladelse til dette med henblik
på bl.a. forskning. Bemyndigelsen omfatter således ikke forordningens artikel 13-17, 19 og 20 om
bekæmpelse, kontrol og genopretning af økosystemer.
Den begrænsede anvendelse er begrundet med, at det vurderes, at disse virkemidler vil give en
effekt samtidig med, at anvendelsen heraf er omkostningseffektiv.
7.2. Havstrategiloven
Lovforslagets § 2 implementerer Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj 2017, som
gennemfører tekniske tilpasninger af bilag III i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for havstrategirammedirektivet).
Fristen for den nationale gennemførelse er d. 7. december 2018.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
[INDSÆT]
18
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
1772092_0019.png
9. Sammenfattende skema
9.1. Naturbeskyttelsesloven
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske
Samlet set forventes
konsekvenser for stat, lovforslaget at medføre en
kommuner og regioner gevinst for staten, da
forebyggelse af spredning af
invasive arter er mere
omkostningseffektivt end
bekæmpelse, og da forbud
kan være med til at forhindre
at ikkehjemmehørende arter
spreder sig med
samfundsmæssig
skadevirkning til følge.
Administrative
Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen eller ubetydelige. Indførelsen af forbud
overfor visse invasive ikkehjemmehørende
arter forventes ikke at give omkostninger for
staten. Omkostningerne ved drift af et
tilladelsessystem forventes at være
ubetydelige. Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for kommuner og
regioner.
Lovforslaget har ikke i sig selv
administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
De erhvervsmæssige konsekvenser for f.eks.
planteskoler vurderes at være meget
begrænsede.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget forventes at have Ingen
en positiv effekt på miljøet
ved at forebygge at invasive
arter, der f.eks. kan true
hjemmehørende arter,
spreder sig.
Forholdet til EU-retten Lovforslaget udnytter muligheden i artikel 12 i forordning 1143/2014 for at
anvende dele af forordningen på andre arter end arter på EU-listen.
Overimplementering
JA
af EU-retlige
X
minimumsforpligtelser
(sæt X)
NEJ
19
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
1772092_0020.png
9.2. Havstrategiloven
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
konsekvenser/mindreudgifter ja, angiv omfang)
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af JA
EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der findes ikke i de gældende regler en sammenhængende regulering af invasive
ikkehjemmehørende arter, der er problematiske i Danmark, som defineret i forordningens artikel
3 eller hjemmel til at fastsætte regler herom. Der henvises til de almindelige bemærkninger.
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe et sådan samlet grundlag for at forbyde en række
aktiviteter med invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske i Danmark og som er
optaget på den nationale liste og anvende forordningens artikel 7 (1) og artikel 8 herpå for herved
at skabe grundlag for en fokuseret og effektiv forebyggelsesindsats overfor visse invasive arter.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 31 a, der bemyndiger miljø- og fødevareministeren til i
overensstemmelse med artikel 12 i forordning nr. 1143/2014 af 22. oktober 2014 om
forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter at
udarbejde en national liste over invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske i
20
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Danmark og fastsætte regler om anvendelsen af forordningens artikel 7 (1), og artikel 8 herpå.
Endvidere bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om en overgangsordning.
Forordningens artikel 12 vedrører arter, som er problematiske for medlemsstaterne, jf.
definitionen i forordningens artikel 3, nr. 4: »invasiv ikkehjemmehørende art, som er
problematisk på medlemsstatsplan«: en anden invasiv ikkehjemmehørende art end en invasiv
ikkehjemmehørende art, som er problematisk på EU-plan, om hvilken en medlemsstat på
grundlag af videnskabelige oplysninger finder, at den skadelige indvirkning af dens udsætning og
spredning, selv om denne ikke er fuldt ud bekræftet, er betydelig for dens område eller en del
heraf og kræver en indsats på den pågældende medlemsstats niveau.
Lovforslaget skal forstås i overensstemmelse med definitionerne i forordningens artikel 3:
1) »ikkehjemmehørende art«: enhver levende enhed af en art, underart eller lavere systematisk
enhed af dyr, planter, svampe eller mikroorganismer, der er introduceret uden for dens naturlige
udbredelsesområde, inklusive en hvilken som helst del, kønsceller, sæd, æg eller
spredningslegemer fra en sådan art samt en hvilken som helst hybrid, underart eller race, som
kan overleve og efterfølgende reproducere sig
2) »invasiv ikkehjemmehørende art«: ikkehjemmehørende art, hvis introduktion eller spredning
er konstateret at være en trussel mod eller have skadelig indvirkning på biodiversiteten og de
relaterede økosystemtjenester
3) »invasiv ikkehjemmehørende art, som er problematisk på EU-plan«: invasiv
ikkehjemmehørende art, hvis skadelige indvirkning anses for at være af et sådant omfang, at en
fælles indsats er påkrævet på EU-plan, jf. artikel 4, stk. 3
4) »invasiv ikkehjemmehørende art, som er problematisk på medlemsstats-plan«: en anden
invasiv ikkehjemmehørende art end en invasiv ikkehjemmehørende art, som er problematisk på
EU-plan, om hvilken en medlemsstat på grundlag af videnskabelige oplysninger finder, at den
skadelige indvirkning af dens udsætning og spredning, selv om denne ikke er fuldt ud bekræftet,
er betydelig for dens område eller en del heraf og kræver en indsats på den pågældende
medlemsstats niveau
Det følger af artikel 7 (1), at invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske på EU-plan,
ikke tilsigtet må:
a) indføres på Unionens område, heller ikke i transit under toldtilsyn
b) holdes, heller ikke i indesluttet opbevaring
c) avles, heller ikke i indesluttet opbevaring
d) transporteres til, fra eller i Unionen, medmindre de transporteres til anlæg i forbindelse med
udryddelse
e) markedsføres
f) anvendes eller udveksles
g) få mulighed for at reproducere sig, blive avlet eller dyrket, heller ikke i indesluttet opbevaring,
eller
h) udsættes i miljøet.
Ved at udnytte muligheden i artikel 12 bliver det muligt med den foreslåede bemyndigelse i § 31 a,
stk. 1, at fastsætte regler om tilsvarende forbud på invasive ikkehjemmehørende arter, der er
problematiske på medlemslandsniveau og derfor er optaget på den nationale liste.
Der lever pt. 130 arter i Danmark, som betragtes som invasive ikkehjemmehørende arter. Antallet
dækker over både terrestriske og marine arter
pattedyr, fisk, planter, insekter eller svampe
og
21
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
deres udbredelse varierer betydeligt. Hertil kommer et antal arter, der endnu ikke lever i
Danmark, men som vurderes at ville kunne have en skadelig effekt, hvis de blev introduceret og
etablerede sig i Danmark. Vurderingen af hvilke arter, der er invasive, er et fagligt øjebliksbillede
af arternes nuværende eller potentielle skadevirkning i Danmark og antallet må forventes at
ændre sig over tid på grundlag af ny faglig viden eller som følge af succesfuld udryddelse eller i
værste fald nye invasioner.
Skadevirkningerne af invasive ikkehjemmehørende arter er meget forskellige i omfang og alvor.
Selvom alle invasive arter i princippet er problematiske, fordi det ligger i definitionen af invasive
arter, at arten er eller kan være en trussel mod eller har eller kan have en skadelig indvirkning på
biodiversiteten og de relaterede økosystemtjenester, er det ikke hensigten med lovforslaget, at
alle invasive arter i Danmark og arter, der vurderes at ville kunne have en skadelig effekt, hvis de
etablerer sig her, skal omfattes af regler fastsat i medfør af den foreslåede § 31 a, stk. 1. Afgørende
er om indførelsen af forbud vil være et effektivt middel til at forebygge introduktion og spredning.
Det vil således ikke følge automatisk af det forhold, at en art fagligt vurderes til at være invasiv, at
den skal omfattes af reglerne (dvs. optages på den nationale liste), da der er stor forskel fra art til
art på, hvor velegnet et instrument forbud er i forhold til at forhindre og forebygge introduktion
og spredning.
Amerikansk ribbegople er et eksempel på en invasiv art, hvor gennemførelse af forbud ikke vil
have nogen gavnlig effekt. Arten er blevet introduceret fra Nordamerika til Europa med
ballastvand og er nu etableret i danske farvande. Der er derfor ikke tale om f.eks. forsætlig
indførsel eller handel med arten, og et forbud mod disse aktiviteter vil ikke medvirke til at
forebygge eller bremse udbredelsen. Selvom arten er vurderet til at være invasiv, vil det således
ikke have en gavnlig effekt at optage den på den nationale liste.
Prioriteringen af, hvilke invasive ikkehjemmehørende arter, der skal omfattes af regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 31 a, stk. 1, og dermed optages på den nationale liste og være omfattet
af et eller flere forbud, vil ske på baggrund af følgende kumulative kriterier:
1) Arten anses på grundlag af tilgængelige videnskabelige oplysninger for at være
ikkehjemmehørende i Danmark og
2) Det er på grundlag af tilgængelige videnskabelige oplysninger sandsynligt, at arten har en
betydelig skadelig indvirkning på biodiversiteten eller de relaterede økosystemtjenester, og arten
kan også have skadelig indvirkning på menneskers sundhed eller økonomien og
3) Det er sandsynligt, at artens opførelse på den nationale liste og indførelse af et eller flere af de i
artikel 7 (1), nævnte forbud effektivt vil forebygge, minimere eller begrænse artens skadelige
indvirkning og
4) Omkostningerne ved en opførelse på den nationale liste og indførelse af et eller flere af de i
artikel 7 (1), nævnte forbud vil bidrage til en omkostningseffektiv håndtering af invasive arter i
Danmark og ikke betyde væsentlige samfunds- eller erhvervsøkonomiske omkostninger.
Det forventes, at listen i den første bekendtgørelse, der udmønter bemyndigelsen i den foreslåede
§ 31 a, stk. 1, vil indeholde 10-15 arter, eksempelvis kan plantearterne japansk pileurt og
almindelig vandpest, og dyrearter som bisamrotten optræde på listen.
22
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
Ministeren vil løbende kunne revidere listen ved en bekendtgørelsesændring, f.eks. på grundlag af
nye oplysninger om andre invasive ikkehjemmehørende arters forekomst og negative påvirkning
af biodiversiteten eller andre tungtvejende samfundsmæssige hensyn, f.eks. folkesundhed.
Udvidelse af den nationale liste med nye invasive ikkehjemmehørende arter vil skulle ske ud fra 4
ovenstående kumulative kriterier.
Arter vil kunne tages af listen, hvis de ikke længere opfylder et eller flere af de 4 kriterier. Det
forudsættes endvidere, at arter skal tages af listen, hvis de i fremtiden kommer på EU-listen for at
forhindre dobbeltregulering.
Den foreslåede bestemmelse i § 31 a, stk. 1, udnytter muligheden i forordningens artikel 12 til at
anvende forordningens artikel 7 (1), på arter omfattet af en national liste og skal forstås i
overensstemmelse hermed. Det betyder, at bestemmelsen alene omfatter tilsigtede handlinger.
Bestemmelsen omfatter således ikke et tilfælde, hvor en art på den nationale liste f.eks. er indført
utilsigtet som "blind passager" i forbindelse med import af andre varer.
Ikke alle forbud i artikel 7 (1), vil være relevante for alle arter på den nationale liste. Det vil
således være muligt at differentiere i forhold til den enkelte art, da effekten af et forbud er meget
afhængig af, hvilken art, der er tale om. Ved udnyttelsen af bemyndigelsen, vil der for hver art på
den nationale liste skulle tages stilling til, hvilke af de i artikel 7 (1), litra a-h, nævnte forbud, der
skal gælde for den pågældende art.
Valget sker ud fra en faglig vurdering af effekten af forbuddet overfor en vurdering af artens
spredningspotentiale og skadevirkninger på natur og mennesker sammenholdt med vurderinger
af, om forbuddene vil være omkostningseffektive og skaber en logisk sammenhæng til
eksisterende bekæmpelsestiltag og ud fra håndhævelsessynspunkter.
Det er hensigten, at forbuddet mod markedsføring, herunder handel, f.eks. vil blive anvendt i
forhold til plantearter, hvor der er et kommercielt marked samtidig med, at der foregår en
bekæmpelsesindsats eller, hvor den fortsatte handel vurderes at have betydning i forhold til
spredning af arten. Et handelsforbud vil ofte være et effektivt middel til at forebygge spredning af
en planteart, da det vil forhindre nyudplantninger. Et handelsforbud vil ofte blive mere effektivt,
hvis det suppleres med et forbud mod udveksling og bytte af arten. De to virkemidler vil over tid
kunne bidrage til udfasning af en invasiv planteart. Da prydplanter er forholdsvis enkle at
substituere vil et handelsforbud ofte have en effektiv forebyggende effekt samtidig med, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser er begrænsede.
Det er hensigten, at forbuddet mod hold kun helt undtagelsesvist vil blive anvendt i forhold til
invasive plantearter, da man herved kriminaliserer en række haveejere for at have planter, der
var lovlige ved udplantningen, stående i deres haver, samtidig med, at det vil være meget
vanskeligt at håndhæve dette forbud.
Det bemærkes, at forbuddene ikke må være i strid med Traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, giver endvidere ministeren mulighed for at fastsætte
regler om anvendelse af forordningens artikel 8, som vedrører oprettelse af et tilladelsessystem.
23
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
I medfør at den foreslåede bestemmelse vil der kunne fastsættes regler om muligheden for at
virksomheder, institutioner, universiteter mv. som en dispensation fra fordbuddene i artikel 7 (1),
litra a-h, kan søge om tilladelse til de omfattede aktiviteter vedrørende arter på den nationale liste
under strengt kontrollerede forhold, når dette sker for at udføre forskning eller ex-situ bevaring af
arter på den nationale liste. Bemyndigelsen skal forstås i overensstemmelse med artikel. 8,
herunder vilkår heri.
Ved forskning forstås, jf. definitionen i forordningens artikel 3, nr. 8, "
b
eskrivende eller
eksperimentelt arbejde udført under regulerede betingelser for at opnå nye videnskabelige
resultater eller for at udvikle nye produkter, herunder de første faser til identificering,
karakterisering og isolering af invasive ikkehjemmehørende arters genetiske egenskaber ud over
de egenskaber, som gør en art invasiv, i det omfang det er nødvendigt for at anvende disse
egenskaber til at fremavle ikkeinvasive arter".
Ved ex-situ bevaring forstås, jf. definitionen i artikel 3, nr. 10, "bevaring af bestanddele af den
biologiske mangfoldighed uden for deres naturlige levesteder."
Endelig kan bemyndigelsen i overensstemmelse med artikel 8, 2. pkt. anvendes til at fastsætte
regler om, at der kan meddeles tilladelse til videnskabelig produktion og efterfølgende medicinsk
anvendelse af invasive arter i visse begrænsede situationer, hvor anvendelsen af produkter, der
stammer fra invasive ikkehjemmehørende arter, der er problematiske på nationalt niveau, er
uundgåelig for at fremme menneskers sundhed.
For så vidt angår arter på EU-listen pålægger forordningens artikel 8 medlemslandene at oprette
et sådan tilladelsessystem.
Danmark har opfyldt denne forpligtelse med bekendtgørelse om forebyggelse og håndtering af
introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter.
Med bemyndigelsen i den foreslåede § 31 a, stk. 1, kan ministeren bestemme, at det gældende
tilladelsessystem også skal finde anvendelse for udførelse af forskning eller ex-situ bevaring af
arter på den nationale liste, dvs arter omfattet af regler fastsat i medfør af den foreslåede § 31 a,
stk. 1.
Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke er behov for at ændre i naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4,
nr. 1, der bemyndiger ministeren til at fastsætte regler, som sikrer, at der ved myndighedernes
stillingtagen til de opregnede tilladelser foretages en vurdering af planers eller projekters
eventuelle påvirkning af internationale naturbeskyttelsesområder. Dette begrundes med, at der
ikke skal fastsættes regler i medfør af den foreslåede § 31 a, stk. 1, som vil gøre det muligt at opnå
tilladelse til de af forbuddene i forordningens artikel 7 (1), litra a-h, omfattede aktiviteter med
arter på den nationale liste, der kan påvirke internationale naturbeskyttelsesområder. Beskyttede
arter omfattet af habitatdirektivets art. 12 og 13 er omfattet af bestemmelsen i lovens § 29 a, stk.
2, henholdsvis regler udstedt i medfør af lovens § 30, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i 31 a, stk. 2, bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte regler om en overgangsordning vedrørende selskabsdyr og erhvervsmæssige bestande
af invasive arter, der omfattes af regler udstedt i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 31 a,
stk. 1. Med muligheden for ministeren til at fastsætte regler om en overgangsordning vil der for
eksempel kunne gives erhvervsdrivende adgang til i begrænset omfang og i en begrænset periode,
at afhænde et evt. restlager.
24
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 508: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om havstrategi, fra miljø- og fødevareministeren
En overgangsordning kan f.eks. sikre, at dyrehandlere får mulighed for i en nærmere afgrænset
periode at afsætte vandplanter, der er kommet på den nationale liste, mod at information stilles til
rådighed for købere, så spredning af arten forebygges.
Det er endvidere hensigten at anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at selskabsdyr,
erhvervet inden et forbud mod hold trådte i kraft, vil kunne holdes på visse vilkår indtil de dør,
herunder f.eks. at de ikke får adgang til at reproducere sig.
Overgangsordningen vil desuden kunne omfatte en overgangsordning for hold og transport af dyr
på den nationale liste, når dette sker som led i udfasningen af den pågældende art, dvs. som et led
i håndteringsforanstaltninger mod dyrearter på den nationale liste. Det svarer til den mulighed,
der i dag er for, at institutioner mm. kan indgå aftale med Miljøstyrelsenom at modtage og
opbevare dyrearter på EU-listen som led i udfasningen af arten, dvs. holde dem under
kontrollerede forhold indtil de dør. Disse aftaler indgås på visse vilkår, der skal sikre, at arten ikke
spreder sig. Dermed undgås situationer, hvor en art, der er kommet på EU-listen udsættes i
naturen, fordi ejeren ikke længere ønsker at holde eller aflive dyret, og at individer, som indfanges
fra naturen, kan afhændes og opbevares sikkert indtil de dør.
Til § 2
Til nr. 1.
I fodnoten til lovens titel indsættes, at loven gennemfører Kommissionens direktiv (EU) 2017/845
af 17. maj 2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF for så vidt
angår de vejledende lister over elementer, der skal tages hensyn til under udarbejdelsen af
havstrategier.
Til nr. 2.
Bilag 1 består i at opstille en mere generel og systematisk liste over havmiljøets karakteristika,
dvs. de naturlige elementer i havmiljøet, samt menneskelige belastninger og påvirkninger.
Bilaget foreslås nyaffattet som følge af Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj 2017 og
gengiver teksten herfra.
Til § 3
Til nr. 1.
Lovforslagets § 1træder i kraft 1. december 2017.
Til nr. 2.
Lovforslagets § 2 træder i kraft 7. december 2018, der er seneste rettidige tidspunkt for national
implementering.
Til § 4
Lovforslaget gælder ikke for Grønland og Færøerne.
25