Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 506
Offentligt
1771905_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. juni 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til tre Kommissi-
onsforordninger om godkendelse af aktivstofferne fludioxonil i produkttyperne 7, 9 og 10, 2-
methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) i produkttype 12 og margosa ekstrakt (kold-presset olie fra Azadirachta
indica frø uden skal, ekstraheret ved super-kritisk kuldioxid) i produkttype 19, samt otte Kommissionsfor-
ordninger om fornyet godkendelse af aktivstofferne warfarin, chlorophacinon, coumatetralyl, difenacoum,
bromadiolon, brodifacoum, difethialon og flocoumafen i produkttype 14, i henhold til forordning 528/2012
om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter, komitésag.
Der skal stemmes om forslagene i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter den 12. juli 2017 eller ved
en skriftlig procedure, som forventes at kunne finde sted i juni 2017.
Det er umiddelbart ikke muligt at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelsesniveauet i for-
hold til godkendelsen af de foreslåede tre aktivstoffer. Det vurderes, at forslaget om en fornyet godkendelse af
de otte aktivstoffer har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i EU, da der her er indført nye krav til
risikoreducerende foranstaltninger i optagelsesforordningerne i forhold til de nuværende godkendelser.
Regeringen mener, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktivstofferne:
fludioxonil i produkttyperne 7, 9 og 10,
2-methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) i produkttype 12 og
margosa ekstrakt (kold-presset olie fra Azadirachta indica frø uden skal, ekstraheret ved super-kritisk
kuldioxid) i produkttype 19.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om god-kendelse af de tre aktivstoffer i de
respektive produkttyper.
Regeringen mener ikke, at der er vist sikker anvendelse til det i EU ansøgte anvendelsesområde for aktivstof-
ferne warfarin, chlorophacinon, coumatetralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum, difethialon og flo-
coumafen i produkttype 14 (rodenticider
midler til bekæmpelse af mus, rotter og andre gnavere), men re-
geringen er enig i, at der foreligger dokumentation for, at de pågældende aktivstoffer er nødvendige for at
forebygge eller bekæmpe en alvorlig fare for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet, samt for at en
ikke-godkendelse af disse aktivstoffer kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig konsekvens i
forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af stoffernes anvendelse.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om fornyet godkendelse af aktivstofferne war-
farin, chlorophacinon, coumatet-ralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum, difethialon og flocouma-fen i
produkttype 14.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
1771905_0002.png
Komitesager/
gennemførelsesretsakter
MFVM 300
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til tre Kommissionsforordninger om godkendelse af aktivstofferne
fludioxonil i produkttyperne 7, 9 og 10, 2-methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) i
produkttype 12 og margosa ekstrakt (kold-presset olie fra
Azadirachta indica
frø uden skal, ekstraheret ved super-kritisk kuldioxid) i produkttype 19, samt
otte Kommissionsforordninger om fornyet godkendelse af aktivstofferne warfa-
rin, chlorophacinon, coumatetralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum,
difethialon og flocoumafen i produkttype 14, i henhold til forordning 528/2012
om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Resumé
Kommissionen foreslår godkendelse af tre aktivstoffer i henhold til forordning 528/2012 om biocid-
holdige produkter. Hvis forslagene om optagelsen af aktivstofferne bliver vedtaget, vil det betyde, at
stofferne må indgå som aktivstof i biocidholdige produkter i de produkttyper, som er vurderet.
Kommissionen foreslår desuden fornyet godkendelse af otte aktivstoffer. Hvis forslagene om fornyel-
se bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne fortsat må indgå som aktivstof i biocidholdige produk-
ter i den produkttype, som er vurderet.
Samlet set vurderes forslagene kun at få begrænsede økonomiske og eller administrative konsekven-
ser for erhvervslivet og staten. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regio-
ner og kommuner.
Det er umiddelbart ikke muligt at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelsesniveau-
et i forhold til godkendelsen af de foreslåede tre aktivstoffer. Det vurderes, at forslaget om en fornyet
godkendelse af de otte aktivstoffer har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i EU, da der her
er indført nye krav til risikoreducerende foranstaltninger i optagelsesforordningerne i forhold til de
nuværende godkendelser.
Der skal stemmes om forslagene i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter
den 12. juli 2017 eller ved en skriftlig procedure, som forventes at kunne finde sted i juni 2017.
Regeringen mener, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktiv-
stofferne:
fludioxonil i produkttyperne 7, 9 og 10,
2-methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) i produkttype 12 og
margosa ekstrakt (kold-presset olie fra Azadirachta indica frø uden skal, ekstraheret ved
super-kritisk kuldioxid) i produkttype 19.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
1771905_0003.png
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om godkendelse af de tre aktivstoffer
i de respektive produkttyper.
Regeringen mener ikke, at der er vist sikker anvendelse til det i EU ansøgte anvendelsesområde for
aktivstofferne warfarin, chlorophacinon, coumatetralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum,
difethialon og flocoumafen i produkttype 14 (rodenticider
midler til bekæmpelse af mus, rotter og
andre gnavere), men regeringen er enig i, at der foreligger dokumentation for, at de pågældende
aktivstoffer er nødvendige for at forebygge eller bekæmpe en alvorlig fare for menneskers sundhed,
dyrs sundhed eller miljøet, samt for at en ikke-godkendelse af disse aktivstoffer kan have en ufor-
holdsmæssig negativ samfundsmæssig konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed,
dyrs sundhed eller miljøet som følge af stoffernes anvendelse.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om
fornyet
godkendelse af aktivstof-
ferne warfarin, chlorophacinon, coumatetralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum, difethialon
og flocoumafen i produkttype 14.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte tre selvstændige forslag til Kommissionsforordninger:
“Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving
fludioxonil
as an active substance for use in biocidal products for product-types 7, 9 and 10”,
“Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving
2-
methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) as an active substance for use in biocidal products for
product-type 12”,
“Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving
margosa
extract, cold-pressed oil of
Azadirachta indica
seeds without shells extracted with super-
critical carbon dioxide as an active substance for use in biocidal products for product-
type 19”.
Kommissionen forventes at fremsætte 8 forslag til Kommissionsforordninger til fornyet godkendelse:
”Commission Implementing
Regulation
(EU) …/… of XXX
renewing the approval of war-
farin as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
”Commission Implementing
Regulation
(EU) …/… of XXX
renewing the approval of
chlorophacinone as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
”Commission Implementing
Regulation
(EU) …/… of XXX
renewing the approval of
coumatetralyl as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
”Commission Implementing
Regulation
(EU) …/… of XXX
renewing the approval of dif-
enacoum as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
”Commission Implementing
Regulation
(EU) …/… of XXX
renewing the approval of
bromadiolone as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
”Commission Implementing
Regulation
(EU) …/… of XXX
renewing the approval of
brodifacoum as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
”Commission Implementing
Regulation
(EU) …/… of XXX
renewing the approval of
difethialone as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
”Commission Implementing
Regulation (EU)
…/… of XXX
renewing the approval of
flocoumafen as an active substance for use in biocidal products of product-type
14”.
Alle forslag har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om tilgænge-
liggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
1771905_0004.png
Aktivstofferne 2-methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) i produkttype 12 og margosa ekstrakt (kold-
presset olie fra Azadirachta indica frø uden skal, ekstraheret ved super-kritisk kulddioxid) i produktty-
pe 19 har været på markedet i EU før den 14. maj 2000 og skal revurderes, idet det fremgår af forord-
ningens artikel 89, stk. 1, at alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 14. maj 2000, skal vur-
deres. For aktivstoffet fludioxonil i produkttyperne 7, 9 og 10 er der tale om et nyt aktivstof og bag-
grunden for dette forslag er derfor forordningens artikel 9, stk. 1. For aktivstofferne warfarin, chlorop-
hacinon, coumatetralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum, difethialon og flocoumafen i pro-
dukttype 14 er der tale om en fornyet godkendelse og baggrunden for disse forslag er derfor forordnin-
gens artikel 12.
Forslagene skal behandles i henhold til procedurerne for gennemførelsesretsakter i TEUF artikel 291,
og skal vedtages efter undersøgelsesproceduren i komitologiforordningen nr. 182/2011 i henhold til art
82 i forordning 528/2012 om biocidholdige produkter.
Ved en
positiv udtalelse
i undersøgelseskomitéen vedtager Kommissionen forslaget.
Ved en
ikke-udtalelse,
dvs. hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i undersøgel-
seskomitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, da det vedrører beskyttelse af menneskers,
dyrs eller planters sundhed og sikkerhed. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget
for en appelkomité indenfor 1 måned eller forelægge et revideret forslag for undersøgelseskomitéen
indenfor 2 måneder.
Ved en
negativ udtalelse,
dvs. kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vur-
derer, at foranstaltningerne er nødvendige, kan Kommissionen enten indenfor 1 måned forelægge
sagen for appelkomitéen, eller indenfor 2 måneder forelægge et revideret forslag for undersøgelsesko-
mitéen. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af en positiv udtalelse og ved
ikke-udtalelse. Afstemningsreglerne i appelkomiteen er identiske med undersøgelseskomitéens af-
stemningsregler. I tilfælde af negativ udtalelse kan Kommissionen ikke vedtage forslaget.
Appelkomitéen skal mødes tidligst 14 dage og senest 6 uger efter en sag er henvist dertil. Appelkomité-
en afgiver udtalelse senest 2 måneder efter sagens henvisning.
Formål og indhold
Forslagene drejer sig om beslutning om optagelse af tre aktivstoffer i fem produkttyper (PT), samt
beslutning om otte fornyede godkendelser i én produkttype.
For forslagene der drejer sig om beslutning om optagelse af aktivstofferne, er der tale om aktivstoffer-
ne:
Fludioxonil (CAS Nr. 131 341-86-1)
inden for anvendelsesområderne
”produkter
til konservering
af overfladefilm eller belægninger ved at bremse mikrobiel nedbrydning eller algevækst”
(PT
7),
”pro-
dukter til beskyttelse af fibermaterialer eller polymeriserede materialer” (PT9), og ”produkter til be-
skyttelse af murværk, kompositmaterialer og andre byggematerialer bortset fra træ” (PT10). Stoffet
har
ikke en harmoniseret klassificering
1
. Den foreslåede klassificering er følgende: Aquatic Acute 1/H400,
1
Alle biocidaktivstoffer skal have en harmoniseret klassificering som er bindende i hele EU, og vedtages af Kemi-
kalieagenturets udvalg for risikovurdering. For enkelte ældre aktivstofansøgninger er disse ikke vedtaget endnu.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
1771905_0005.png
Aquatic Chronic 1/H410. Fludioxonil er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5
2
og er ikke et aktivstof, som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10
3
i forordning 528/2012.
2-methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) (CAS nr. 2682-20-4)
inden for anvendelsesområdet
”produkter til
forebyggelse eller bekæmpelse af slimdannelse på materialer, udstyr og konstruktioner,
der anvendes i industriprocesser”
(PT12).
Stoffet har ikke en harmoniseret klassificering, men Kemka-
lieagenturets risikovurderingsudvalg (RAC) har på møde den 10. marts 2016 vedtaget følgende forslag
til en harmoniseret klassificering: Acute Tox. 2/H330, Acute Tox. 3/H311, Acute Tox. 3/H301, Skin
Corr. 1B/H314, Skin sens. 1A/H317, Aquatic Acute 1/H400, Aquatic Chronic 1/H410.
MIT
er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5 og er ikke et aktivstof, som er
kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i forordning 528/2012.
Margosa ekstrakt (kold-presset olie fra
Azadirachta indica
frø uden skal, ekstraheret
ved super-kritisk kuldioxid) (CAS Nr. 84696-25-3)
inden for anvendelsesområdet
”produkter
til bekæmpelse af skadelige organismer ved at afskrække eller tiltrække dem”
(PT19).
Stoffet har ikke
en harmoniseret klassificering. Det foreslås, at stoffet ikke skal klassificeres eller mærkes i henhold til
klassificerings- og mærkningsforordningen (CLP). Den evaluerende Medlemsstat har afleveret et CLH
dossier til RAC i december 2015. Margosa ekstrakt er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i hen-
hold til Artikel 5 og er ikke et aktivstof, som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i for-
ordning 528/2012.
For forslagene der drejer sig om beslutning om fornyet godkendelse, er der tale om otte rodenticider
(midler til bekæmpelse af mus, rotter og andre gnavere - PT 14). Samtlige otte aktivstoffer er omfattet
af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1). Derfor bør disse stoffer ikke godkendes, med min-
dre Artikel 5 stk. 2 finder anvendelse dvs., at mindst en af følgende betingelser skal være opfyldt:
(a) Risikoen for mennesker, dyr eller miljøet som følge af eksponering for aktivstoffet i et biocid-
holdigt produkt under realistiske værst tænkelige anvendelsesforhold er ubetydelig, navnlig
hvor produktet anvendes i lukkede systemer eller under andre forhold, der tager sigte på at
udelukke kontakt med mennesker og udsætning i miljøet.
(b) Der foreligger dokumentation for, at det pågældende aktivstof er nødvendigt for at forebygge
eller bekæmpe en alvorlig fare for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet, eller
(c) En ikke-godkendelse af aktivstoffet kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig
konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som føl-
ge af stoffets anvendelse.
Ved behandlingen af forslagene om fornyet godkendelse i EU er det vurderet, at de otte aktivstoffer
opfylder betingelserne beskrevet under punkt b og c ovenfor.
Samtlige otte aktivstoffer er vurderet som aktivstoffer, der er kandidat til substitution i henhold til
Artikel 10(1) i forordning 528/2012, hvilket betyder at der skal udføres en sammenlignende vurdering
som en del af vurderingen af en ansøgning om fornyet godkendelse af et biocidholdigt produkt inde-
holdende sådanne aktivstoffer. Aktivstofferne kan også kun fornyes maksimalt 7 år ad gangen.
2
Udelukkelseskriterierne er de kriterier, som gør at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan godkendes, hvis det
fx er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
3
Aktivstoffer der er kandidater til substitution vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en sammenlig-
nende vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer, og godkendes i kortere perioder end andre biocidak-
tivstoffer og
–produkter.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
Der er derudover ikke vist sikker anvendelse for disse aktivstoffer ved vurderingen, idet der for alle de
otte aktivstoffer er identificeret en risiko for primær og sekundær forgiftning af ikke mål-organismer.
Dette betyder, at biocidholdige produkter indeholdende disse aktivstoffer kun kan godkendes, såfremt
en ikke-godkendelse af produktet kan have uforholdsmæssige negative samfundsmæssige konsekven-
ser i forhold til risikoen for menneskets sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af anvendelsen
at det biocidholdige produkt på de betingelser, der er fastsat i godkendelsen.
Forslagene om fornyet godkendelse omhandler aktivstofferne:
Warfarin(CAS Nr. 81-81-2)
inden for anvendelsesområdet ”produkter
til bekæmpelse af mus, rot-
ter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning.”
(PT14).
Stoffet har en
harmoniseret klassificering, men der er under kemikalieforordningen (REACH) truffet beslutning om
en tilpasset klassifikation og mærkning for warfarin, som træder i kraft i marts 2018: Repr. 1A;
H360D, Acute Tox. 2; H300, Acute Tox. 1; H310; Acute Tox. 1; H330, STOT RE1; H372 (blood), Aqua-
tic Chronic2; H410.
Warfarin er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og er et aktivstof, som er
kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a) og (e) i forordning 528/2012.
Chlorophacinon (CAS. Nr. 3691-35-8)
inden for anvendelsesområdet
produkter til bekæmpelse
af mus, rotter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning” (PT 14.
Stoffet
har en harmoniseret klassificering, men der er under REACH truffet beslutning om en tilpasset klassi-
fikation og mærkning for chlorophacinon, som træder i kraft marts 2018: Repr. 1B; H360D, Acute Tox.
1; H300, Acute Tox. 1; H310, Acute Tox. 1; H330, STOT RE 1; H372 (blood), Aquatic Acute 1; H400,
Aquatic Chronic 1; H410.
Chlorophacinon er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og er et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a), (d) og (e) i forordning 528/2012.
Coumatetralyl (CAS. Nr. 5836-29-3)
inden for anvendelsesområdet ”produkter
til bekæmpelse af
mus, rotter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning.”
(PT14).
Stoffet
har en harmoniseret klassificering, men der er under REACH truffet beslutning om en tilpasset klassi-
fikation og mærkning for coumatetralyl, som træder i kraft marts 2018: Repr. 1B; Acute Tox. 2; H300,
Acute Tox. 3; H311; Acute Tox. 2; H330, STOT RE1; H372 (blood), Aquatic Chronic 1.
Coumatetralyl er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og er et aktivstof, som
er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a) og (e) i forordning 528/2012.
Difenacoum (CAS Nr. 56073-07-5)
inden for anvendelsesområdet ”produkter
til bekæmpelse af
mus, rotter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning.”
(PT14).
Stoffet
har en harmoniseret klassificering, men der er under REACH truffet beslutning om en tilpasset klassi-
fikation og mærkning for difenacoum, som træder i kraft marts 2018: Acute Tox. 1; H300, Acute Tox.
1; H310; Acute Tox. 1; H330, STOT RE; H372 (blood), Repr. 1B; H360D, Aquatic Acute 1; H400,
Aquatic Chronic1; H410.
Difenacoum er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og (e) og er et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a) og (e) i forordning 528/2012.
Bromadiolon (CAS Nr. 28772-56-7)
inden for anvendelsesområdet ”produkter
til bekæmpelse af
mus, rotter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning.”
(PT14).
Stoffet
har en harmoniseret klassificering, men der er truffet beslutning under REACH om en tilpasset klassi-
fikation og mærkning for bromadiolon, som træder i kraft marts 2018: Repr. 1B; H360D, Acute Tox. 1;
H300, Acute Tox. 1; H310; Acute Tox. 1; H330, STOT RE1; H372 (blood), Aquatic Acute 1, H400, Aqu-
atic Chronic1; H410.
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
1771905_0007.png
Bromadiolon er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og (e) og er et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a) og (e) i forordning 528/2012.
Brodifacoum (CAS Nr. 56073-10-0)
inden for anvendelsesområdet ”produkter
til bekæmpelse af
mus, rotter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning.”
(PT14).
Stoffet
har en harmoniseret klassificering, men der er truffet beslutning under REACH om en tilpasset klassi-
fikation og mærkning for brodifacoum, som træder i kraft marts 2018: Repr. 1A; H360D, Acute Tox. 1;
H300, Acute Tox. 1; H310; Acute Tox. 1; H330, STOT RE1; H372 (blood), Aquatic Acute 1; H400;
Aquatic Chronic1; H410.
Brodifacoum er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og (e) og er et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a) og (e) i forordning 528/2012.
Difethialon (CAS Nr. 104653-34-1)
inden
for anvendelsesområdet ”produkter
til bekæmpelse af
mus, rotter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning.”
(PT14).
Stoffet
har en harmoniseret klassificering, men der er truffet beslutning under REACH om en tilpasset klassi-
fikation og mærkning for difethialon, som træder i kraft marts 2018: Repr. 1B; H360D, Acute Tox. 1;
H300, Acute Tox. 1; H310; Acute Tox. 1; H330, STOT RE1; H372 (blood), Aquatic Acute 1; H400;
Aquatic Chronic1; H410.
Difethialon er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og (e) og er et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a) og (e) i forordning 528/2012.
Flocoumafen (CAS Nr. 90035-08-8)
inden for anvendelsesområdet ”produkter
til bekæmpelse af
mus, rotter eller andre gnavere på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning.”
(PT14).
Stoffet
har en harmoniseret klassificering, men der er truffet beslutning under REACH om en tilpasset klassi-
fikation og mærkning for flocoumafen, som træder i kraft marts 2018: Repr. 1B; H360D, Acute Tox. 1;
H300, Acute Tox. 1; H310; Acute Tox. 1; H330, STOT RE1; H372 (blood), Aquatic Acute 1; H400;
Aquatic Chronic1; H410.
Flocoumafen er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5(1)(c) og (e) og er et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10(1)(a) og (e) i forordning 528/2012.
Alle stofferne er blevet vurderet af et medlemsland, og vurderingen er derefter behandlet i arbejds-
grupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes biocidmyndigheder og ECHA har deltaget. I for-
bindelse med dette arbejde er der udarbejdet en risikovurderingsrapport for hvert aktiv-
stof/produkttype (PT) kombination. Disse rapporter har dannet grundlaget for Biocidkomitéens udta-
lelse. I biocidkomitéen er samtlige EU-landes biocidmyndigheder og ECHA repræsenteret. Komitéen
har støttet optagelsen af de 5 aktivstoffer /PT kombinationer, som har resulteret i ovennævnte forslag,
der har til hovedformål at optage aktivstofferne på en EU-liste over godkendte aktivstoffer i de respek-
tive produkttyper. Komitéen har også støttet beslutningen om fornyelsen af de 8 aktivstoffer i PT 14,
som har resulteret i ovennævnte forslag.
Forslag om optagelse af tre aktivstoffer:
Ifølge udkastet til vurderingsrapporten, som er knyttet til forordningsforslaget, har vurderingen af
stofferne omfattet af beslutning om optagelse af de tre aktivstoffer i fem produkttyper ud fra de angiv-
ne anvendelsesområder vist, at stofferne - og produkter indeholdende disse stoffer - opfylder betingel-
serne i artikel 5 i direktiv 98/8/EC samt artikel 19 i forordning (EU) Nr. 528/2012; dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø ved de angivne anvendelsesområder. I forbindelse med god-
kendelsen af aktivstoffer i EU er det tilstrækkeligt at vise, at der er én sikker anvendelse. Dette vil sige,
at man ved miljø- og sundhedsvurdering har vist, at produktet ikke udgør en risiko for menneskers
sundhed eller for miljøet. Aktivstoffet i sig selv kan godt have iboende skadelige egenskaber, men en
faktisk risiko for sundhed eller miljø afhænger af, hvor meget af det pågældende aktivstof miljøet eller
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
1771905_0008.png
mennesker udsættes for ved den ansøgte anvendelse. Til at vurdere denne risiko findes forskellige
eksponeringsscenarier, hvor man kan estimere, hvor meget enten miljø eller mennesker udsættes for
ved brugen af det repræsentative produkt. Hvis denne eksponering ikke overskrider de fastsatte værdi-
er for skadelig effekt af stoffet, kan aktivstoffet godkendes på EU-plan.
Når et aktivstof er optaget på EU-listen over godkendte aktivstoffer, er det en national eller en EU-
(fsva. EU-godkendelser) opgave at tage stilling til, om de biocidprodukter, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land eller i hele EU. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til forordningen) samt den viden om aktivstoffet, der er op-
nået ved vurderingen. I forslagene om beslutning om optagelse af aktivstofferne på EU-listen er der
skrevet en restriktion ind om, at landene eller EU skal foretage en risikovurdering og sikre passende
risikobegrænsningsforanstaltninger på de anvendelsesområder, som ikke er beskrevet i optagelsesfor-
ordningen.
Forslag til fornyet godkendelse af otte aktivstoffer:
Ifølge Kommissionens forslag til fornyet godkendelse af de otte aktivstoffer i PT 14 fremgår det af ud-
kastet til vurderingsrapporten, at samtlige stoffer er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til
Artikel 5(1), samt at aktivstofferne skal betragtes, som kandidat for substitution, hvis disse stoffer god-
kendes i henhold til Artikel 5 st. 2. Stofferne - og produkter indeholdende disse stoffer - opfylder heller
ikke betingelserne i artikel 5 i direktiv 98/8/EC samt artikel 19 stk. 1 og 4 i forordning (EU) Nr.
528/2012; dvs. at der ikke må være en uacceptable effekter på sundhed og miljø ved de angivne an-
vendelsesområder.
I forbindelse med godkendelsen af de 8 aktivstoffer i EU er det dog vurderet, at aktivstofferne opfylder
betingelserne under punkt b og c i Artikel 5(2), og der er gennemført en sammenlignende vurdering,
der har været i offentlig høring. I vurderingen er der ikke fundet kemiske eller fysiske alternativer, der
kan substituere disse stoffer i alle anvendelsessituationer. Det er ligeledes vurderet, at Artikel 19 stk. 5
kan finde anvendelse i et eller flere medlemslande (ikke-godkendelse af produktet kan have ufor-
holdsmæssige negative samfundsmæssige konsekvenser i forhold til risikoen for menneskers sundhed,
dyrs sundhed eller miljøet som følge af anvendelsen). Det er dog væsentligt at understrege, at anven-
delsen af et biocidholdigt produkt godkendt i henhold til Artikel 19 stk. 5 skal begrænses til de med-
lemslande, hvor betingelserne under artikel 5(2) er opfyldt.
Når et aktivstof er optaget på EU-listen over godkendte aktivstoffer, er det en national eller en EU-
(fsva. EU-godkendelser) opgave at tage stilling til, om de biocidprodukter, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land eller i hele EU. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til forordningen) samt den viden om aktivstoffet, der er op-
nået ved vurderingen. I forslagene om beslutning om optagelse af aktivstofferne på EU-listen er der
skrevet en restriktion ind om, at landene eller EU skal foretage en risikovurdering og sikre passende
risikobegrænsningsforanstaltninger på de anvendelsesområder, som ikke er beskrevet i optagelsesfor-
ordningen. I forbindelse med fornyelsen af aktivstofferne i PT 14 skal det nævnes, at der i selve opta-
gelsesforordningerne er indskrevet krav om meget markante risikoreducerende foranstaltninger, fx at
produkterne kun må anvendes af trænede professionelle brugere og at de ikke må udlægges til perma-
nent bekæmpelse. Det skal også nævnes, at der ikke kan ansøges om EU-godkendelse af biocidholdige
produkter, som indeholder aktivstoffer, der er omfattet af artikel 5, og af biocidholdige produkter i
produkttype 14, men at produkterne skal godkendes i Danmark til danske forhold.
Aktivstofferne warfarin, chlorophacinon, coumatetralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum, di-
fethialon og flocoumafen, der foreslås til fornyet godkendelse, indgår alle med undtagelse af warfarin i
øjeblikket i godkendte biocidprodukter i PT 14 i Danmark.
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
Aktivstofferne har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljørisiko
(SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål til stofferne
og vurderingen. Aktivstofferne fludioxonil, MIT og margosa ekstrakt, der foreslås optaget, indgår i
øjeblikket ikke i biocidprodukter, der er godkendelsespligtige i de relevante produkttyper i Danmark.
Dette udelukker dog ikke, at disse aktivstoffer kan indgå i biocidprodukter, der ikke hidtil har været
godkendelsespligtige i Danmark. Aktivstoffer i produkttyperne 7, 9 og 10 indgår ikke i øjeblikket i god-
kendelsespligtige produkttyper under den nationale biocidgodkendelsesordning. Dog kan biocidpro-
dukter i visse produkttyper, der ikke er omfattet af den nationale biocidgodkendelsesordning, være
reguleret under andre nationale regelsæt, f.eks. har Fødevarestyrelsen en godkendelsesordning for
desinfektionsmidler, der bruges på overflader, som kommer i kontakt med fødevarer, samt pattedyp-
nings- og yveraftørringsmidler.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstalt-
ning af en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af nye forordninger, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslagene om optagelsen af stofferne bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på EU-listen over
godkendte aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark. På samme måde er beslutningen
om, at forny godkendelserne direkte bindende i Danmark.
I øjeblikket er der ingen biocidprodukter indeholdende fludioxonil, MIT, margosa ekstrakt og warfarin
der er godkendt i Danmark i de respektive produkttyper.
Økonomiske konsekvenser
Hvis forslagene om optagelse af de tre aktivstoffer på EU-listen over godkendte aktivstoffer vedtages,
skal forordningerne træde i kraft ca. 1�½ år efter afstemningen. Hvis forslagene om optagelsen af de
otte aktivstoffer til fornyet godkendelse vedtages, skal forordningerne træde i kraft 20 dage efter publi-
ceringen.
Eventuelle ansøgninger om nationale eller EU-godkendelser af biocidholdige produkter indeholdende
de optagne aktivstoffer skal indsendes til vurderingsmyndighederne eller EU´s kemikalieagentur
(ECHA) senest på ikrafttrædelsesdatoen for forordningerne. For ansøgninger om nationale godkendel-
ser om fornyelser af biocidprodukter i PT 14, er disse allerede indsendt. Disse produktansøgninger skal
vurderes i henhold til de ensartede principper.
Denne vurdering af produktansøgninger vurderes kun at få begrænsede statsfinansielle eller admini-
strative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget, selv om vurderingen base-
ret på de ”ensartede principper” er mere omfattende og kræver yderligere dokumentationsmateriale i
forhold til den nuværende danske vurdering under den nationale overgangsordning. De begrænsede
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige er primært en følge af biocidforord-
ningen snarere end af de aktuelle forslag om, at stofferne kan godkendes i EU. Dette skyldes, at statens
omkostninger i forbindelse med godkendelsen af biocidprodukter indeholdende disse aktivstoffer er
gebyrfinansieret. De konkrete forslag om optagelse af tre aktivstoffer og fornyelsen af otte aktivstoffer
påvirker ikke EU´s budget.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor ressortmi-
nisteriets egne rammer.
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser (herunder konsekven-
ser for kommuner og regioner).
Forslagenes vedtagelse vurderes ud fra en samlet betragtning kun at få begrænsede økonomiske kon-
sekvenser for erhvervslivet. På byrdesiden vil de relativt få danske firmaer, der importerer og sælger
biocidholdige produkter, inden for få år blive mødt med biocidforordningens gradvise forøgelse af
antallet af biocidprodukter, der bliver godkendelsespligtige, skærpede krav om dokumentationsmate-
riale samt et gebyr i forbindelse med godkendelsesbehandlingen. Til gengæld betyder harmoniserin-
gen i EU af ansøgningskrav mv. at virksomheder, som markedsfører i flere lande, inden for visse ram-
mer kan genbruge ansøgninger indgivet i andre EU-medlemslande med store besparelser til følge. Det
bemærkes at forøgelsen af antallet af biocidprodukter, der bliver godkendelsespligtige, krav om forøget
dokumentation og gebyr mv. er en følge af biocidforordningen snarere end af de nærværende forslag
om, at stofferne kan godkendes i EU.
Konsekvensen ved ikke at vedtage forslag om EU-godkendelse af stofferne og fornyelsen af rodentici-
derne vil være, at stofferne vil blive forbudt at sælge og anvende i biocidholdige produkter i EU for de
respektive produkttyper, hvilket kunne udgøre en betydelig økonomisk byrde for virksomhederne.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det er ved optagelsen af et aktivstof på EU-listen over godkendte aktivstoffer tilstrækkeligt at påvise én
sikker anvendelse af stoffet, men der vil efterfølgende kunne søges godkendelser af produkter, der ikke
bruges på nøjagtig samme måde, og derfor er sundheds- og miljøpåvirkningen ved alle potentielle
anvendelser ikke afdækket ved aktivstofgodkendelsen. Det er derfor ikke muligt på nuværende tids-
punkt at give en præcis vurdering af konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved optagel-
sen af stofferne i de respektive produkttyper. Derudover vil effekten på beskyttelsesniveauet afhænge
dels af, om der konkret søges om godkendelse af et produkt med det pågældende aktivstof i Danmark
eller EU, dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om produkterne kan godkendes under dan-
ske forhold. Sundheds- og miljøpåvirkningen ved andre anvendelser vurderes i forbindelse med pro-
duktgodkendelsen, hvor alle anvendelser vil blive vurderet, før de bliver tilladt på det danske marked.
Det vurderes, at forslagene om fornyet godkendelse af otte rodenticider har en positiv indflydelse på
beskyttelsesniveauet i EU, da der er indført nye skærpede risikoreducerende foranstaltninger i forsla-
gene, men det vil næppe ændre det gældende beskyttelsesniveau i Danmark, da disse skærpede risiko-
reducerende foranstaltninger allerede på nuværende tidspunkt er indført i Danmark.
Det vurderes at det vil medføre uforholdsmæssigt store risici for især mennesker og dyrs sundhed, hvis
rodenticiderne ikke fornyes.
Høring
Sagen har været i høring i EU-miljøspecialudvalget 6.
7. juni. Der er ikke indkommet bemærkninger.
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 506: Notat om biocider - komitesag, fra miljø- og fødevareministeren
1771905_0011.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for fludioxonil i produktty-
perne 7, 9 og 10, 2-methylisothiazol-3(2H)-one (MIT) i produkttype 12 og margosa ekstrakt (kold-
presset olie fra
Azadirachta indica
frø uden skal, ekstraheret ved super-kritisk kuldioxid) i produktty-
pe 19, hvilket Danmark er enig i.
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der ikke er vist sikker anvendelse for warfarin, chlorophaci-
non, coumatetralyl, difenacoum, bromadiolon, brodifacoum, difethialon og flocoumafen i produkttype
14, men at aktivstofferne alligevel kan gives en fornyet godkendelse, da følgende to betingelser er op-
fyldt:
1) der foreligger dokumentation for, at aktivstofferne er nødvendige for at forebygge eller be-
kæmpe en alvorlig fare for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet.
2) En ikke-godkendelse af aktivstofferne kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig
konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som føl-
ge af stoffernes anvendelse.
Danmark er enig i dette.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10