Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 505
Offentligt
J. nr. 2017-15-30-00071/KISE/JKJ/SIBZU
08/06/2017
Forslag
til
Lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr
(Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater)
§1
I dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 50 af 11. januar 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 7.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav vedrørende
dyrevelfærd til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav vedrørende dyrevelfærd til andre
personer, end de i stk. 1 nævnte, som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om godkendelse af uddannelseskurser, uddannelsers
indhold og varighed, krav til undervisere, eksamen og opnåelse af kursusbevis for gennemført
uddannelse samt udformning af kursusbeviser.«
2.
Efter § 24 f indsættes:
Ȥ
24 g.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse med navns
nævnelse af resultater samt art og omfang af sanktioner på grundlag af kontrol, som gennemføres i
henhold til dyreværnslovgivningen eller Den Europæiske Unions forordninger på
dyreværnsområdet. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, at klage ikke har opsættende
virkning.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, på hvilken måde og i hvilken form
registreringspligtige virksomheder med erhvervsmæssig handel med dyr, opdræt af dyr eller
formidling af dyr samt dyrepensioner og dyreinternater skal gøre kontrolresultater efter stk. 1
tilgængelige for offentligheden, herunder på hvilke betingelser virksomheder kan fritages for
pligten til at gøre kontrolresultater tilgængelige.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af offentliggørelsen, herunder
at offentliggørelsen kan ske i elektronisk form. Ministeren kan bestemme, at visse resultater ikke
skal offentliggøres.
Stk. 4.
Ministeren kan bestemme, at offentliggørelse skal ske på grundlag af et af ministeren
oprettet elektronisk informationssystem vedrørende kontrolresultater. Til brug for offentliggørelse
kan ministeren på ethvert tidspunkt, herunder periodisk, videregive såvel enkeltstående oplysninger
som masseoplysninger fra informationssystemet til en ubestemt kreds af modtagere. Enhver har
adgang til fra informationssystemet at få meddelt oplysninger, som enten har været offentliggjort,
1
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
eller som skal offentliggøres. Adgangen omfatter såvel enkeltstående oplysninger som
masseoplysninger.«
§2
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 11. januar 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 3 a
affattes således:
Ȥ
3 a.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav vedrørende
dyresundhed til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav vedrørende dyresundhed til andre
personer, end de i stk. 1 nævnte, som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om godkendelse af uddannelseskurser, uddannelsers
indhold og varighed, krav til undervisere, eksamen og opnåelse af kursusbevis for gennemført
uddannelse samt udformning af kursusbeviser.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Regler udstedt i medfør af § 3a i lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 466 af 15.
maj 2014 bevarer deres gyldighed.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Uddannelseskrav
2.2. Offentliggørelsesordning
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Uddannelseskrav
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Offentliggørelsesordning
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse i dyreværnsloven til at fastsætte
krav om uddannelse vedrørende dyrevelfærd. Samtidig foreslås den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i lov om hold af dyr, der indeholder en hjemmel til at fastsætte
uddannelseskrav med såvel dyresundheds- som dyrevelfærdsmæssigt sigte, ændret således, at
bestemmelsen fremover alene vil give hjemmel til at fastsætte krav om uddannelse vedrørende
dyresundhed.
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser er i lighed med tilsvarende bestemmelser i en række
andre love på Miljø- og Fødevareministeriets område udformet som generelle hjemler, men på
nuværende tidspunkt er det alene hensigten at udarbejde regler om uddannelseskrav for den
besætningsansvarlige for erhvervsmæssigt hold af svin, malkekvæg og æglæggende høner med
hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i dyreværnsloven. Det bemærkes, at regler udstedt med
hjemmel i den gældende bemyndigelsesbestemmelse i lov om hold af dyr forbliver gældende.
Derudover foreslås det, at der i dyreværnsloven indsættes en bemyndigelse til, at der administrativt
kan fastsættes regler om offentliggørelse af kontrolresultater, sådan som det kendes fra blandt andet
fødevareområdet. Den foreslåede bestemmelse er i lighed med tilsvarende bestemmelser i en række
andre love på Miljø- og Fødevareministeriets område udformet som en generel hjemmel, men på
nuværende tidspunkt påtænkes den alene anvendt til at indføre en offentliggørelsesordning på
hundeområdet.
Det foreslås, at lovændringerne træder i kraft den 1. januar 2018.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Uddannelseskrav
Lovforslaget har til hensigt at skabe hjemmel i dyreværnsloven til udmøntning af ét af
indsatsområderne i ”Handlingsplan for bedre dyrevelfærd for svin” fra
juni 2014 og ét af
indsatsområderne i ”Handlingsplan for bedre velfærd for fjerkræ” fra
september 2015. Begge
handlingsplaner indeholder indsatsområder med henblik på via uddannelse at fremme
dyrevelfærden. Samtidig med udmøntningen af indsatsområder i de to handlingsplaner er det også
fundet hensigtsmæssigt at lade et fremtidigt uddannelseskrav omfatte malkekvæg.
I marts 2014 blev der afholdt et topmøde med deltagelse af repræsentanter fra erhvervet,
dyrevelfærdsorganisationer m.fl. Mødet mundede ud i, at den daværende fødevareminister
iværksatte udarbejdelsen af
”Handlingsplan
for bedre dyrevelfærd for svin”. Handlingsplanen, der
er tiltrådt af regeringen, indeholder en række mål med tilhørende initiativer fordelt på 10
indsatsområder. Ét af indsatsområderne i handlingsplanen er undervisning i dyrevelfærd med det
formål at øge viden om og forståelse for dyrevelfærd via undervisning. Under dette indsatsområde
hører fastsættelse af uddannelseskrav til besætningsansvarlige. Den del af lovforslaget, der vedrører
fastsættelse af regler om uddannelseskrav til besætningsansvarlige i forhold til erhvervsmæssigt
hold af svin, skal således ses som en udmøntning af ét af indsatsområderne i svinehandlingsplanen.
Tilsvarende er fastsættelse af uddannelseskrav til besætningsansvarlige i forhold til æglæggende
høner en udmøntning af ét af indsatsområderne i
”Handlingsplan
for bedre velfærd for fjerkræ” fra
maj 2015. Handlingsplanen, der med få justeringer er tiltrådt af regeringen i september 2015, er
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
udarbejdet som følge af, at det daværende Fødevareministerium i juni 2014 iværksatte en
gennemgang af fjerkræsektoren (servicetjek) med fokus på dyrevelfærdsforbedringer og mulige
byrdelettelser for erhvervet. Servicetjekket blev gennemført af to arbejdsgrupper, der havde
deltagelse af fjerkræbranchen, dyreværnsorganisationer samt relevante myndigheder på området.
Samtidig blev Det Dyreetiske Råd bedt om at afgive en udtalelse om hold af fjerkræ.
Fjerkræhandlingsplanen indeholder en række mål med tilhørende initiativer fordelt på 4
indsatsområder. Ét af indsatsområderne er bedre velfærd for æglæggende høner, herunder blandt
andet et indsatsområde som har til formål at nedbringe dødeligheden for æglæggende høner. I den
forbindelse indgår, at miljø- og fødevareministeren gennemfører uddannelseskrav for
ægproducenter. Intentionen er, at uddannelseskravet skal løfte kompetenceniveauet generelt i
fjerkræbranchen og forbedre management i ægproduktionen, herunder en reduktion af dødeligheden
i de forskellige produktionssystemer.
Herudover er det på nuværende tidspunkt tillige fundet hensigtsmæssigt at lade et kommende
uddannelseskrav omfatte den besætningsansvarlige for erhvervsmæssigt hold af malkekvæg, idet
der som for svin og æglæggende høner er tale om moderne, intensive produktioner, der omfatter et
stort antal dyr, hvor solid faglig viden om dyrevelfærd er væsentlig.
Den gældende hjemmel i § 3 a, stk. 3, i lov om hold af dyr til at fastsætte uddannelseskrav til
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af andre dyr end pelsdyr, er i visse
henseender fundet uhensigtsmæssig og ufleksibel. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.
2.2. Offentliggørelsesordning
Der er i de senere år blevet iværksat en række initiativer for at forbedre dyrevelfærd på
hundeområdet. Fødevarestyrelsen har bl.a. gennemført en kampagne med det formål at sikre
registrering af kenneler, hundehandlere, hundepensioner og hundeinternater hos Fødevarestyrelsen
og oplyse om dyreværnsreglerne. Sammen med Dyrenes Beskyttelse, Dansk Kennel Klub og Den
Danske Dyrlægeforening har Fødevarestyrelsen desuden iværksat kampagnen ”Klar til Hund”
målrettet forbrugere, som overvejer at købe hund.
En væsentlig baggrund for initiativerne på hundeområdet er de senere års alvorlige sager med
omfattende vanrøgt af hunde på såkaldte hvalpefabrikker. I forlængelse af de tidligere iværksatte
initiativer for at forbedre dyrevelfærden for hunde og som led i en målrettet indsats for mere
forbrugeroplysning er det vurderet hensigtsmæssigt at følge op med tiltag, som understøtter de
lovlige virksomheder på hundeområdet, herunder ved at øge offentlighedens kendskab og tillid til
disse. Med det formål har Fødevarestyrelsen på sin hjemmeside offentliggjort lister med de
registrerede kenneler, hundehandlere, hundepensioner og hundeinternater.
Det er herudover hensigten at indføre årlige offentlige kontrolbesøg med disse registreringspligtige
virksomheder på hundeområdet, hvilket vurderes yderligere at underbygge offentlighedens tillid til
de registrerede virksomheder. Denne kontrol indføres med hjemmel i de allerede gældende
bestemmelser i dyreværnslovens §§ 18, 24 a og 31 a.
For at øge den tillidsskabende effekt af denne kontrol vil det være hensigtsmæssigt, at resultaterne
af kontrollen offentliggøres løbende på tilsvarende måde, som det allerede kendes fra smiley-
ordningen på fødevareområdet. Målsætningen med denne offentliggørelse er at bidrage til, at
forbrugerne på hundeområdet kan træffe deres valg på et mere oplyst grundlag.
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Et centralt formål med omlægningen af kontrollen og den dertil knyttede offentliggørelse af
kontrolresultater er således at reducere kundegrundlaget for de ulovlige hvalpefabrikker, som ikke
lever op til de dyrevelfærdsmæssige krav i lovgivningen.
På baggrund af ovennævnte foreslås, at der indsættes en hjemmel i dyreværnsloven til at
offentliggøre kontrolresultater. Det er i første omgang hensigten, at denne offentliggørelsesordning
vil blive begrænset til at omfatte de registreringspligtige kenneler, hundehandlere, hundepensioner
og -internater.
En væsentlig del af de danske kenneler er små hobbyopdræt, som ikke er omfattet af
registreringspligten. Disse såkaldte stueopdræt vil således ikke være omfattet af
offentliggørelsesordningen. Der er dog etableret frivillige ordninger, som fremmer dyrevelfærden i
disse kenneler. I samarbejde med relevante organisationer, herunder Dansk Kennel Klub, er det
hensigten at etablere mulighed for, at også oplysninger fra disse tillidsskabende ordninger bliver
offentligt tilgængelige.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Uddannelseskrav
3.1.1. Gældende ret
Lov om hold af dyr indeholder i § 3 a hjemmel til, at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om uddannelseskrav. I henhold til § 3 a, stk. 1, kan ministeren fastsætte regler om
uddannelseskrav til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark. I tillæg hertil kan ministeren i henhold til § 3 a, stk. 2, i
loven fastsætte regler om uddannelseskrav til andre personer end de i § 3 a, stk. 1, nævnte, som er
beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark.
Disse to bemyndigelsesbestemmelser er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1510 af 10. december
2015 om uddannelse m.v. af personer, der er beskæftiget i minkfarme, samt uddannelse af personer,
der fører direkte tilsyn med aflivning af pelsdyr i pelsdyrfarme. § 3 a, stk. 3, giver hjemmel til, at
ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav til personer, som er ansvarlige for
landbrugsmæssigt hold af andre husdyr end de i § 3 a, stk. 1, nævnte. Denne
bemyndigelsesbestemmelse er endnu ikke udnyttet.
Indtil 2010 indeholdt lov om landbrugsejendomme et krav om jordbrugsuddannelse som betingelse
for at kunne erhverve en landbrugsejendom på 30 ha eller derover. Dette krav blev ophævet i 2010,
og bl.a. for at have mulighed for at sikre dyrevelfærden blev der samtidig i lov om
landbrugsejendomme som § 11, stk. 2, indsat en bestemmelse, hvorefter miljø- og
fødevareministeren kunne fastsætte bestemmelser om uddannelseskrav i forbindelse med egentligt
erhvervsmæssigt husdyrhold. Denne bemyndigelsesbestemmelse blev i 2013 overført fra lov om
landbrugsejendomme til lov om hold af dyr og her indsat som den gældende § 3, stk. 3.
I henhold til den tidligere § 11, stk. 2, i landbrugsloven havde ministeren hjemmel til at fastsætte
bestemmelser om uddannelseskrav i forbindelse med egentligt erhvervsmæssigt husdyrhold. Af
bemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at egentligt erhvervsmæssigt husdyrhold defineres som
dyrehold på mere end 15 dyreenheder. Af bemærkningerne fremgår endvidere, at uddannelseskravet
skal opfyldes af den person, der har ansvaret for pasning af dyrene, og at det forudsættes at svare til
»det grønne bevis« eller til, at en person har praktisk erfaring med pasning og tilsyn af en større
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
besætning af samme dyreart, som vedkommende skal have ansvaret for. Det fremgår endvidere af
forarbejderne til bestemmelsen, at kravene til uddannelse primært tager sigte på de
dyrevelfærdsmæssige forhold.
»Det grønne bevis« var tidligere én af de jordbrugsuddannelser, hvormed en køber kunne opfylde
betingelsen for at erhverve en landbrugsejendom på 30 ha eller derover, og uddannelsen sigtede -
blandt mange andre emner - på at give kendskab til dyrehold, herunder dyrevelfærd og
dyresundhed.
Af bemærkningerne til den gældende bemyndigelse i lov om hold af dyr § 3 a, stk. 3, er fastsat,
hvad der forstås ved egentligt erhvervsmæssigt husdyrhold, og således specifikke grænser for
størrelsen af husdyrbesætninger, der kan omfattes af et eventuelt fastsat uddannelseskrav, jf.
Folketingstidende 1212-13, A, L 167 som fremsat, side 5. Ved overførsel af
bemyndigelsesbestemmelsen fra lov om landbrugsejendomme til lov om hold af dyr, blev
bemyndigelsen udvidet til også at gælde mindre husdyrbrug, dvs. husdyrbrug med dyrehold på
mindre end 15 dyreenheder
Der er p.t. fastsat uddannelseskrav til personer, der har det daglige ansvar for eller er beskæftiget
med hold af slagtekyllinger, pelsdyr og visse andre dyrearter (fjervildt, hjortedyr, strudsefugle og
ræve).
Med hjemmel i lov om hold af slagtekyllinger er det i § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 245 af 16.
marts 2010 om uddannelse og kvalifikationer ved hold af slagtekyllinger fastsat, at den eller de
fysiske personer, der har det daglige ansvar for en bedrift med slagtekyllinger, skal have gennemført
og bestået et kursus om de emner, der er nævnt i bilag IV til Rådets direktiv 2007/43/EF af 28. juni
2007 om minimumsforskrifter for beskyttelse af slagtekyllinger.
Endvidere er der med hjemmel i lov om hold af dyr i forhold til pelsdyr, jf. ovenfor, fastsat
uddannelseskrav til personer, som er ansvarlige for eller er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold
af mink.
Herudover indeholder § 15 i lov om hold af dyr en bemyndigelse for miljø- og fødevareministeren
til at fastsætte regler om, at personer, som er beskæftiget med hold af dyrearter, der ikke traditionelt
holdes som husdyr i Danmark, skal have deltaget i et af ministeren godkendt kursus. Denne
bemyndigelse er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1495 af 10. december 2015 om opdræt af ræve,
bekendtgørelse nr. 1496 af 10. december 2015 om opdræt af fjervildt, bekendtgørelse nr. 1509 af
10. december 2015 om opdræt af strudsefugle og bekendtgørelse nr. 1497 af 10. december 2015 om
opdræt af hjortedyr. I forhold til ræve bemærkes det, at det siden 1. august 2009 har været forbudt
at etablere nye rævehold i Danmark, jf. lov om forbud mod hold af ræve.
Bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr finder
anvendelse på hold af landbrugsdyr. Bekendtgørelsen gennemfører Rådets direktiv 98/58/EF af 20.
juli 1998 om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål. Bekendtgørelsen indeholder
minimumskrav, der altid skal være opfyldt ved hold af landbrugsdyr, herunder svin, malkekvæg og
æglæggende høner, medmindre strengere krav er fastsat i anden lovgivning. Dette fremgår af
bekendtgørelsens § 1. Det fremgår af bekendtgørelsens § 3, at dyrene skal passes af et tilstrækkeligt
antal personer, der har de relevante faglige færdigheder og kvalifikationer og den relevante faglige
viden, således at dyrene kan passes velfærdsmæssigt forsvarligt. Dette krav, som ikke indebærer et
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
formelt krav om uddannelse, kontrolleres i forbindelse med velfærdskontrollen, der udføres af
Fødevarestyrelsen, herunder i svinebesætninger, malkekvægsbesætninger og besætninger med
æglæggende høner. Det bemærkes i øvrigt, at det af bilag til Rådets direktiv 1999/74/EF om
beskyttelse af æglæggende høner fremgår, at relevante bestemmelser i direktiv 98/58/EF af 20. juli
1998 om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål, skal overholdes.
Endelig bemærkes, at Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave) (svinedirektivet), der er et
minimumsdirektiv, i artikel 6 indeholder en bestemmelse, der pålægger medlemsstaterne at sørge
for, at enhver, der beskæftiger eller ansætter personer til pasning af svin, sikrer sig, at disse personer
har modtaget instrukser og vejledning om de relevante bestemmelser i artikel 3 og i bilag I til
direktivet samt at sørge for, at der er adgang til passende uddannelseskurser, der specielt skal
fokusere på velfærdsaspekter. Kravene i svinedirektivets artikel 6 anses i dag for opfyldt ved § 37 i
bekendtgørelse nr. 17 af 7. januar 2016 om beskyttelse af svin og ved de udbud, der er af kurser fra
landbrugsskoler.
3.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den nuværende hjemmel til at fastsætte uddannelseskrav med såvel dyresundheds- som
dyrevelfærdsmæssigt sigte findes i § 3 a i lov om hold af dyr. To væsentlige bærende elementer i
lov om hold af dyr er dyresundhed og fødevaresikkerhed, mens dyrevelfærd er det bærende element
i dyreværnsloven. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt, at der indsættes en hjemmel i
dyreværnsloven til at fastsætte uddannelseskrav vedrørende dyrevelfærdsmæssige forhold, således
at fremtidig lovgivning om uddannelse vedrørende dyrevelfærd i forhold til landbrugsmæssigt hold
af dyrearter, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark, vil kunne fastsættes med hjemmel i
dyreværnsloven og ikke med hjemmel i lov om hold af dyr.
Ministeriet finder derudover, at den gældende hjemmel i § 3 a, stk. 3, i lov om hold af dyr, i visse
henseender er uhensigtsmæssig, idet bestemmelsens lovbemærkninger er meget detaljerede i
forhold til en udmøntning af bestemmelsen. Det er således ministeriets vurdering, at
tærskelværdierne for hvornår en besætning skal kunne omfattes af et uddannelseskrav i højere grad
skal kunne tilpasses ny viden på området, herunder strukturudviklingen i landbruget med stadig
større besætninger og produktionsformer.
Det foreslås på den baggrund, at den gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 3 a i lov om hold af
dyr, der giver hjemmel til at fastsætte regler om uddannelseskrav med såvel dyresundheds- som
dyrevelfærdsmæssigt sigte, ændres således, at bestemmelsen fremover alene vil give hjemmel til at
kunne fastsætte krav om uddannelse på dyresundhedsområdet. Samtidig foreslås, at der i
dyreværnsloven indsættes en parallel bestemmelse, som vil give hjemmel til at fastsætte krav om
uddannelse vedrørende dyrevelfærd.
Den foreslåede § 7 i dyreværnsloven vil sammen med den foreslåede § 3 a i lov om hold af dyr
udgøre hjemlen for den nugældende bekendtgørelse nr. 1510 af 10. december 2015 om uddannelse
m.v. af personer, der er beskæftiget i minkfarme, samt uddannelse af personer, der fører direkte
tilsyn med aflivning af pelsdyr i pelsdyrfarme.
Det er på nuværende tidspunkt alene hensigten at anvende den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse § 7 i dyreværnsloven til administrativt at fastsætte regler om
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
uddannelseskrav vedrørende dyrevelfærd til besætningsansvarlige i forhold til erhvervsmæssigt
hold af svin, malkekvæg og æglæggende høner. I forhold til den foreslåede nyaffattede § 3 a i lov
om hold af dyr er der ikke aktuelle planer om ny udmøntning. Konkret fastsættelse af nye
uddannelseskrav vil afhænge af hvilke dyresundhedsmæssige problemer, der skal håndteres. Fokus i
uddannelseskrav vil som udgangspunkt være smittebeskyttelse og håndtering af sygdomme og
zoonotiske smitstoffer.
Udmøntning af uddannelseskrav vedr. dyrevelfærd
For så vidt angår den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i dyreværnsloven er det hensigten at
fastsætte regler om uddannelseskrav til besætningsansvarlige i forhold til erhvervsmæssigt hold af
svin, malkekvæg og æglæggende høner. Der er her tale om moderne og intensive produktioner, der
ofte omfatter et stort antal dyr, hvor solid grundlæggende viden om dyrevelfærd er væsentlig. Det er
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at definitionen af, hvad der forstås ved et
erhvervsmæssigt hold af husdyr med lovforslaget bør være fleksibel, idet ministeriet finder, at
begrebet erhvervsmæssigt hold af dyr rykker sig i takt med ændrede produktionsformer og kan være
forskellig afhængig af dyrekategorier.
Ved fastlæggelse af, hvad der skal forstås som erhvervsmæssigt hold af husdyr i relation til svin og
malkekvæg kan det eksempelvis være hensigtsmæssigt at operere med de samme grænseværdier
(tærskelværdier), som er gældende for krav om obligatorisk sundhedsrådgivning i henholdsvis
svine- og kvægbesætninger, jf. bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger
og bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger. I forhold til hold af svin og
hold af malkekvæg er der krav om, at den ansvarlige for en besætning skal indgå aftale med en
dyrlæge om sundhedsrådgivning såfremt størrelsen af besætningen overstiger bestemte
tærskelværdier, og der er således allerede ved kravet om obligatorisk sundhedsrådgivning taget
stilling til, hvornår et dyrehold har en størrelse, der berettiger til særlige krav for anvendelse af
veterinære lægemidler, for målrettet dyrevelfærdsindsats og for smittebeskyttelse. Det bemærkes i
den forbindelse, at et væsentligt formål med målrettet dyrevelfærdsindsats i sundhedsrådgivningen
er, at dyrlægen og den besætningsansvarlige sammen får sat dyrevelfærd på dagsordenen og får et
fælles billede af om, og i givet fald hvor, problemerne i besætningen er. Dette samarbejde
forudsætter, at den besætningsansvarlige har de rette kompetencer på dyrevelfærdsområdet. Et
kommende uddannelseskrav vil understøtte dette. Det kan endvidere være hensigtsmæssigt, at tage
udgangspunkt i fastsatte tærskelværdier for krav om obligatorisk sundhedsrådgivning i forbindelse
med fastsættelse af tærskelværdier for, hvornår den besætningsansvarlige er omfattet af et
uddannelseskrav, fordi landmændene så ikke skal forholde sig til forskellige tærskelværdier på
området.
Der er ikke regler om sundhedsrådgivning for æglæggende høner, men det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at det kan være hensigtsmæssigt med en tærskelværdi, der lægger
sig op af grænsen for, hvornår reglerne i Rådets direktiv 1999/74/EF om mindstekrav til beskyttelse
af æglæggende høner finder anvendelse. Ud over hensynet til dyrenes velfærd har direktivet også til
formål at udligne forskelle, der kan være med til at fordreje konkurrencevilkårene for landbrugerne
i EU og dermed være en hindring for det frie indre marked.
Det er hensigten, at den påtænkte udmøntning af uddannelseskrav, der fastsættes i medfør af den
foreslåede § 7 til dyreværnsloven, skal gælde fremadrettet, dvs. i forhold til personer, der overtager
ansvaret som besætningsansvarlig for første gang fra og med kravets ikrafttræden, eventuelt med en
frist til opfyldelse af kravet. Dette vil indebære, at en person, der inden kravets ikrafttræden har haft
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
ansvaret som besætningsansvarlig, men som fra og med kravets ikrafttræden skifter til en anden
stilling (eventuelt andet ejerskab) som besætningsansvarlig med samme dyreart, ikke vil være
omfattet af uddannelseskravet. Dette forudsætter dog, at den besætning, som vedkommende hidtil
har haft ansvaret for, har en størrelse, der som minimum svarer til de grænseværdier der måtte være
fastsat for den pågældende besætningstype med hensyn til, hvornår den ansvarlige for et
landbrugsmæssigt husdyrhold omfattes af et uddannelseskrav. Med besætningsansvarlig forstås den
person, der har det daglige ansvar for pasning af dyrene. Der henvises i øvrigt til § 1, nr.1, under
bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.
Uddannelsen skal omhandle dyrevelfærdsmæssige forhold af betydning i forhold til hold af den
respektive dyreart. Der skal være særligt fokus på at give den besætningsansvarlige kendskab til
gældende lovgivning, dyrenes adfærdsmæssige behov, håndtering af dyr samt dyrevelfærdsmæssige
problemstillinger og deres løsning.
Uddannelseskravet vil som udgangspunkt kunne opfyldes i form af den landbrugsuddannelse, der i
dag udbydes af landbrugsskolerne. Undtaget fra uddannelseskravet vil være f.eks. dyrlæger eller
kandidater i husdyrvidenskab, som via deres uddannelse må forventes at have erhvervet sig de
nødvendige kompetencer inden for dyrevelfærd.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at det er nødvendigt med et alternativ til
landbrugsuddannelsen, således, at et krav om uddannelse i stedet kan opfyldes ved, at man har
gennemført en anden uddannelse, der i omfang og kompetenceniveau i forhold til dyrevelfærd
svarer til landbrugsuddannelsen. Når det vurderes, at det er nødvendigt med et alternativ til
landbrugsuddannelsen, skyldes det blandt andet en forventning om, at nye strukturer og ejerformer i
husdyrproduktionen vil vinde frem, og at fremtidens besætningsansvarlige derfor ikke nødvendigvis
vil blive rekrutteret via landbrugsuddannelsen. En anden uddannelse end landbrugsuddannelsen skal
være en selvstændig uddannelse, og det forventes, at uddannelsen vil blive etableret og udbudt af
f.eks. landbrugsskolerne. Det vil være Fødevarestyrelsen, der som myndighed skal tage stilling til,
om en selvstændigt udbudt anden uddannelse/kursus end landbrugsuddannelsen vurderes at
tilvejebringe et kompetenceniveau, der i forhold til dyrevelfærd svarer til landbrugsuddannelsen.
Fødevarestyrelsen vil skulle godkende et kursus, inden kurset udbydes, herunder indhold og
varighed af kurset, krav til underviseres kvalifikationer, eksamen og udstedelse af kursusbeviser,
herunder formkrav. Udbydere af kurser vil blandt andet skulle forpligte sig til at opbevare kopi af
udstedte kursusbeviser i fx fem år efter udstedelsen.
En anden uddannelse end landbrugsuddannelsen vil skulle have den varighed, der er nødvendig for,
at emner vedrørende dyrevelfærd som er relevante for den pågældende dyreart, kan behandles på en
så tilstrækkelig vis, at der opnås samme kompetenceniveau i forhold til dyrevelfærd, som der opnås
gennem landbrugsuddannelsen. Når det gælder svin og malkekvæg er det Miljø- og
Fødevareministeriets umiddelbare vurdering, at en anden uddannelse på en uges varighed (fem
undervisningsdage) som udgangspunkt vil kunne være tilstrækkeligt til opnå det nødvendige
kompetenceniveau i forhold til dyrevelfærd. Hold af æglæggende høner adskiller sig fra hold af svin
og malkekvæg ved, at produktionsformerne er mere standardiserede, i hvert fald når der er tale om
egentligt erhvervsmæssigt hold af æglæggende høner. Det er ministeriets umiddelbare vurdering, at
en varighed på to undervisningsdage som udgangspunkt er nødvendig for, at emner vedrørende
dyrevelfærd som er relevante for æglæggende høner, kan behandles på en så tilstrækkelig vis, at der
opnås samme kompetenceniveau i forhold til dyrevelfærd, som der opnås gennem
landbrugsuddannelsen.
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Der vil i særlige situationer blive mulighed for at opnå dispensation fra uddannelseskravet på
baggrund af relevant erhvervserfaring. Der kan f.eks. være tale om en situation, hvor der er ønske
om, at en person, der gennem længere tid har arbejdet som medarbejder i en besætning, overtager
ansvaret for besætningen. Dette kan skyldes, at den besætningsansvarlige, der kan være ejeren,
f.eks. på grund af alder eller sygdom ønsker at trække sig tilbage og overdrage ansvaret til en
medarbejder, der er fortrolig med besætningen.
3.2.
Offentliggørelsesordning
3.2.1. Gældende ret
Der er i den gældende dyreværnslov ikke hjemmel til at etablere offentliggørelsesordninger af
kontrolresultater på dyrevelfærdsområdet, således som det findes i en række andre love på Miljø- og
Fødevareministeriets område. Hjemler til at etablere offentliggørelsesordninger findes i blandt andet
lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 11. januar 2017, og i fødevareloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 46 af 12. januar 2017.
I henhold til § 18 i dyreværnsloven kræver erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt
drift af hundepensioner og hundeinternater tilladelse fra Fødevarestyrelsen.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der i bekendtgørelse nr. 1463 af 7. december 2015 om
erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater fastsat
nærmere regler for blandt andet indretning, drift og tilsyn for disse registreringspligtige
virksomheder. Det følger af bekendtgørelsen, at der er tale om erhvervsmæssigt opdræt af hunde,
hvis en kennel avler tre eller flere kuld hvalpe årligt med anvendelse af tre eller flere avlstæver.
Fødevarestyrelsen besigtiger virksomheden i forbindelse med behandlingen af ansøgningen om
tilladelse, men der gennemføres ikke efterfølgende regelmæssig offentlig kontrol. Der er i stedet i
bekendtgørelsen fastsat krav om, at der skal være knyttet en praktiserende dyrlæge til
virksomheden, og at virksomhederne skal sikre, at denne dyrlæge tilser hundeholdet mindst fire
gange årligt.
Oplysninger om de virksomheder på hundeområdet, som har fået meddelt tilladelse til
erhvervsmæssig handel med eller opdræt af hunde eller drift af hundepension eller hundeinternat,
har ikke tidligere været umiddelbart tilgængelig for offentligheden, men Fødevarestyrelsen har
siden marts 2017 på styrelsens hjemmeside offentliggjort lister over de pågældende virksomheder.
3.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som led i en målrettet indsats for mere forbrugeroplysning og med henblik på at forbedre
dyrevelfærden for hunde er det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at det vil være
hensigtsmæssigt med tiltag, som understøtter de lovlige virksomheder og seriøse opdrættere på
hundeområdet. En omlægning af kontrollen og samtidig offentliggørelse af kontrolresultater
vurderes således at kunne øge offentlighedens kendskab og tillid til de lovlige virksomheder.
Hensigten er således at underbygge tilliden ved at indføre regelmæssig offentlig kontrol med de
registreringspligtige virksomheder på hundeområdet, som udgangspunkt ved gennemførelse af et
årligt ordinært kontrolbesøg. Som erfaringerne fra fødevareområdet viser, øges gennemslagskraften
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
og den tillidsskabende effekt både i relation til virksomhederne og den offentlig kontrol ved, at
resultaterne af kontrollen offentliggøres.
Fødevarestyrelsens kontrol på hundeområdet har over de seneste år vist, at der i de virksomheder,
som drives med tilladelse fra styrelsen, ikke har været alvorlige problemer med dyrevelfærden. Et
centralt formål med en offentliggørelsesordning er derfor også at reducere kundegrundlaget for de
ulovlige erhvervsmæssige hundehold, som ikke lever op til de dyrevelfærdsmæssige krav i
lovgivningen.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er
ligesom det kendes fra andre af Miljø- og
Fødevareministeriets områder
udformet som en generel hjemmel, der omfatter alle
kontrolresultater på dyrevelfærdsområdet, men hensigten er på nuværende tidspunkt alene at
udmønte bemyndigelsen på hundeområdet.
Med henblik på at etablere lovgrundlaget for en offentliggørelsesordning for de registreringspligtige
virksomheder på hundeområdet foreslås, at der i dyreværnsloven indsættes udtrykkelig hjemmel til
at fastsætte regler for offentliggørelse af kontrolresultater, således som det er anbefalet i betænkning
nr. 1516/2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser mv.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, der indsættes som § 24 g i dyreværnsloven, svarer til §
56 i fødevareloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 46 af 12. januar 2017.
Det er på nuværende tidspunkt alene hensigten at udmønte bestemmelsen ved at indføre en
offentliggørelsesordning på hundeområdet, idet bestemmelsen dog giver mulighed for at tilpasse
ordningen til fremtidige behov, herunder udvide den til andre områder. Ordninger omfattet af
bestemmelsen skal være forbrugerorienterede og bidrage til relevant forbrugeroplysning og
derigennem understøtte fair konkurrencevilkår.
Med den foreslåede bestemmelses stk. 1 bemyndiges miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
regler om offentliggørelse med navns nævnelse af resultater samt art og omfang af sanktioner på
grundlag af kontrol, som gennemføres i henhold til dyrevelfærdslovgivningen eller EU forordninger
på dyreværnsområdet. I forbindelse med den påtænkte udmøntning af offentliggørelsesordningen på
hundeområdet er det hensigten at offentliggøre samtlige kontrolresultater fra den offentlige kontrol.
Offentliggørelsen vil således omfatte både gode og dårlige kontrolresultater, herunder
indskærpelser, påbud, forbud, politianmeldelser m.v. Virksomhederne kan anvende
kontrolresultaterne i markedsføringen, så længe det ikke er vildledende. Herved får virksomhederne
et positivt incitament til at sikre overholdelse af lovgivningen.
Formålet med offentliggørelsen er at sikre forbrugerne relevant og aktuel information, og der kan
være kontrolresultater, der vil være mindre relevante for forbrugerne. Offentliggørelse kan
eksempelvis være vildledende, hvis den er baseret på en enkelt observation og ikke et egentligt
kontrolbesøg. Den foreslåede bestemmelses stk. 3 indeholder derfor hjemmel til at bestemme,
hvilke kontrolresultater der skal offentliggøres.
Det foreslåede stk. 3 indeholder desuden hjemmel til at fastsætte regler om, hvordan resultaterne
offentliggøres, herunder at dette kan ske i elektronisk form. I forbindelse med indførelse af
offentliggørelsesordningen på hundeområdet er det hensigten, at Fødevarestyrelsen løbende
offentliggør kontrolresultaterne på internettet, således som dette også sker på fødevareområdet. Der
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
vil i den forbindelse blive etableret søgemuligheder, bl.a. geografiske kriterier, så forbrugerne nemt
kan finde de relevante kontrolresultater og virksomheder.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse indeholder hjemmel til at offentliggøre resultater fra
såvel ordinær offentlig kontrol som andre relevante kontrolresultater for forbrugerne, som f.eks.
resultater fra kontrolkampagner.
Udover myndighedernes offentliggørelse af kontrolresultater giver den foreslåede bestemmelses stk.
2 mulighed for at fastsætte regler om, hvorvidt og hvorledes virksomhederne skal gøre
kontrolrapporterne tilgængelige for offentligheden. Det er ikke hensigten at pålægge
virksomhederne på hundeområdet at ophænge kontrolrapporterne, da det ikke vurderes i at bidrage
væsentligt til forbrugeroplysningen, idet potentielle hundekøbere eller hundeejere typisk ikke
besøger en kennel eller pension uden forudgående at have undersøgt markedet hjemmefra. Derimod
er det
ligesom på fødevareområdet
hensigten at fastsætte regler om, at virksomhederne ved
markedsføringen på egen hjemmeside og eventuelt de sociale medier skal gøre kontrolrapporterne
tilgængelige for forbrugerne.
Ligesom det er kendt fra fødevareområdet, er det hensigten, at kontrolresultaterne på hundeområdet
på basis af objektive kriterier vil blive sammenfattet i en lettilgængelig kategorisering. Denne
kategorisering vil blive anskueliggjort ved grafiske symboler.
Erfaringerne fra fødevareområdet viser, at kontrolresultaterne skal offentliggøres hurtigst muligt
efter kontrollen, for at resultaterne er relevante for forbrugerne. I lighed med
offentliggørelsesordningen på fødevareområdet er det derfor hensigten, at kontrolresultaterne vil
blive offentliggjort, inden klagemulighederne er udtømte, eller der er faldet endelig dom.
Ud over erfaringerne fra offentliggørelsesordningen på fødevareområdet vil den påtænkte
offentliggørelse af kontrolresultater for de registreringspligtige virksomheder på hundeområdet
blive udformet i overensstemmelse med de kriterier, som er anbefalet i betænkning nr. 1516/2010
om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser mv.
Omlægning af kontrollen på hundeområdet
Den påtænkte årlige ordinære kontrol i de registreringspligtige virksomheder på hundeområdet
indføres med hjemmel i allerede gældende bestemmelser i dyreværnsloven.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at der bør ske en behovs- og risikobaseret
tilpasning af kontrollens omfang, da det også vil kunne give incitament til høj regelefterlevelse for
virksomhederne. En mulig model kunne være, at kontrolfrekvensen reduceres til f.eks. hvert andet
år efter 2 på hinanden følgende ordinære kontrolbesøg uden anmærkninger, hvis virksomheden ikke
i øvrigt har fået anmærkninger i den mellemliggende periode. Hvis et ordinært kontrolbesøg
medfører en anmærkning som følge af en konstateret overtrædelse, eller hvis der på anden måde
konstateres overtrædelser, som udløser anmærkninger, bortfalder en eventuel reduktion og desuden
vil der
som på fødevareområdet
blive gennemført ekstra kontrolbesøg i virksomheden.
Det er endvidere ministeriets vurdering, at der i lyset af en regelmæssig offentlig kontrol vil være
grundlag for at reducere antallet af lovpligtige tilsyn fra den til virksomheden knyttede dyrlæge fra
nu 4 gange årligt til 2 gange årligt, hvilket vil indebære en besparelse for de omfattede
virksomheder.
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Den påtænkte kontrol- og offentliggørelsesordning, hvor kontrollen skal være gebyrfinansieret, vil
blive indført ved en ændring af bekendtgørelse nr. 1463 af 7. december 2015 om erhvervsmæssig
handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater med hjemmel i §§ 18, 24 a
og 31 a i den gældende dyreværnslov samt den foreslåede nye bestemmelse i § 24 g. Da kontrollen
og offentliggørelsen af resultaterne tillige vil omfatte emner såsom anvendelse af veterinære
lægemidler, der er reguleret i medfør af lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 11.
januar 2017, vil bekendtgørelsen også have hjemmel i §§ 53, 58 og 64 i denne lov.
Særligt om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater
Vurdering af, om den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse skal udnyttes til at etablere en
offentliggørelse på et bestemt område, vil ske med udgangspunkt i de kriterier, som er anbefalet i
betænkning nr. 1516/2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater,
afgørelser mv. Dette gælder såvel den påtænkte udmøntning på hundeområdet som eventuelle,
kommende udmøntninger. Disse kriterier fremgår
i form af en ”tjekliste” i betænkningens kapitel 4,
pkt. 6, som opregner seks spørgsmål, som det i betænkningen anbefales, at man gennemgår forud
for indførelse af nye ordninger med systematisk offentliggørelse af oplysninger om kontrolresultater
og afgørelser mv. på internettet i ikke-anonymiseret form.
Spørgsmålene er følgende:
1. Er der konkret behov for, at der sker offentliggørelse på en sådan måde, at navne på fysiske eller
juridiske personer fremgår eller kan udledes af det offentliggjorte?
2. Kan der under ordningen forventes offentliggjort oplysninger om den enkelte fysiske eller
juridiske person, hvis offentliggørelse i almindelighed må betragtes som værende særligt
indgribende, og som derfor taler imod at etablere ordningen?
3. Kan der peges på samfundsmæssige hensyn, som taler for at etablere ordningen?
4. Er de under nr. 3 nævnte samfundsmæssige interesser så tungtvejende, at ordningen
på trods af
karakteren af de oplysninger om fysiske og juridiske personer, som kan forventes offentliggjort
under ordningen, jf. nr. 2
bør etableres?
5. Er lovhjemlen til at etablere ordningen klar, og fremgår det i givet fald af bemærkningerne,
hvordan der med den påtænkte ordning sker eller vil kunne ske fravigelse af persondataloven og de
almindelige regler om tavshedspligt?
6. Hvilke regler bør der af retssikkerhedsmæssige grunde opstilles administrativt for
forvaltningsmyndighedens behandling af sager, som falder ind under den påtænkte
offentliggørelsesordning?
I forhold til den påtænkte offentliggørelsesordning for kontrolresultater på hundeområdet kan der til
disse punkter i ”tjeklisten” anføres følgende:
Ad 1) For at offentliggørelsen kan give forbrugerne reelle informationer, som giver dem mulighed
for at træffe deres valg på et oplyst grundlag, er det nødvendigt at offentliggøre navnene på de
kontrollerede fysiske eller juridiske personer. Det bemærkes, at det er en forudsætning for
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
offentliggørelsesordninger omfattet af bestemmelsen, at de skal være forbrugerorienterede og
bidrage til relevant forbrugeroplysning og derigennem understøtte fair konkurrencevilkår.
Ad 2) Offentliggørelsen vil omfatte både gode og dårlige kontrolresultater, herunder indskærpelser,
påbud, forbud og politianmeldelser. Der er således tale om oplysninger, hvor offentliggørelse må
anses for særligt indgribende. Dette er dog nødvendigt for at sikre forbrugerne relevant og aktuel
information. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at enkelte kontrolresultater vil være uden relevans
for forbrugerne. Bestemmelsen indeholder derfor hjemmel til at bestemme hvilke kontrolresultater,
der skal offentliggøres.
Ad 3) Formålet med den foreslåede offentliggørelse er at medvirke til at højne dyrevelfærden for
hunde ved bl.a. at give forbrugerne relevant og aktuel information. Sammen med den påtænkte
frivillige adgang til relevante oplysninger om de mindre ikke-registreringspligtige opdræt, såkaldte
stueopdræt, vil forbrugerne derved få bedre mulighed for at vælge de seriøse virksomheder og
opdrættere på hundeområdet.
Ad 4) Over de senere år har der været flere alvorlige sager med omfattende vanrøgt af hunde bl.a.
på de såkaldte ulovlige hvalpefabrikker, dvs. uregistrerede kenneler, som ikke lever op til de
dyrevelfærdsmæssige krav i lovgivningen. Der er derfor behov for en styrket indsats for at forbedre
dyrevelfærden for hunde, og den påtænkte offentliggørelsesordning for kontrolresultater på
hundeområdet vurderes at kunne yde et væsentligt bidrag til dette.
Ad 5) Som det fremgår indledningsvis er formuleringen af den foreslåede hjemmel til
offentliggørelse på dyreværnslovens område baseret på den tilsvarende gældende bestemmelse i §
56 i fødevareloven. Da det er hensigten, at den påtænkte offentliggørelsesordning for
kontrolresultater på hundeområdet i alt væsentligt skal svare til offentliggørelsesordningen på
fødevareområdet, og da den foreslåede bestemmelse er baseret på den tilsvarende bestemmelse i
fødevareloven, vurderes den foreslåede bestemmelse at opfylde kriterierne i betænkningen.
Ad 6) I lighed med ordningen på fødevareområdet er det hensigten, at kontrolresultaterne for
hundeområdet vil blive offentliggjort, inden klagemulighederne er udtømte, eller der er faldet
endelig dom, da dette er nødvendigt for at sikre, at resultaterne på offentliggørelsestidspunktet
fortsat er relevante for forbrugerne. Hensynet til retssikkerhed sikres ved, at Fødevarestyrelsen
ændrer den offentliggjorte kontrolrapport, hvis klageren får medhold ved klageinstansen
henholdsvis frifindes af domstolene.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Særlig vedr. uddannelseskrav
Den påtænkte udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte uddannelseskrav på
dyrevelfærdsområdet for så vidt angår den besætningsansvarlige for erhvervsmæssigt hold af svin,
malkekvæg og æglæggende høner forventes ikke at få væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Der vurderes således at være meget begrænsede merudgifter for
Fødevarestyrelsen. De udgifter, der måtte være for Fødevarestyrelsen afholdes indenfor de
eksisterende rammer.
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Uddannelseskravet vil for det offentlige kunne indebære udgifter til behandling af ansøgninger om
dispensation fra uddannelseskravet, behandling af ansøgninger om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer fra statsborgere fra andre EU-lande eller tredjelande. Der vil
endvidere blive tale om godkendelse af undervisningsprogram/materiale og undervisere i forhold til
den selvstændige anden uddannelse end landmandsuddannelsen.
Det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at kvantificere disse omkostninger til behandling af
ansøgninger eller godkendelse af kurser, men det forventes, at der i forhold til ansøgninger om
dispensation eller anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer vil blive tale om et meget
begrænset antal ansøgninger, ligesom Fødevarestyrelsen forventer et begrænset ressourceforbrug til
godkendelse af kurser.
I forhold til kontrol gennemføres der allerede gebyrfinansieret dyrevelfærdskontrol i svine- og
malkekvægsbesætninger samt besætninger med æglæggende høner med henblik på at undersøge,
om gældende ret overholdes. I kontrollen indgår i dag kontrol med bestemmelserne i bekendtgørelse
nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelser af landbrugsdyr. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 3, at dyrene skal passes af et tilstrækkeligt antal personer, der har de relevante
faglige færdigheder og kvalifikationer og den relevante faglige viden, således at dyrene kan passes
velfærdsmæssigt forsvarligt. Dette er et fast kontrolpunkt i forbindelse med velfærdskontrollen, og
kontrol af, om uddannelseskravet er overholdt, vil således kunne indgå som en naturlig del af
kontrollen med personalets kvalifikationer hertil. Opfølgende kontrol er gebyrfinansieret. I
opgørelsen af erhvervsøkonomiske konsekvenser er det forudsat at der er regelefterlevelse.
Særligt vedr. offentliggørelsesordning på hundeområdet
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse med henblik på indførelse af en
offentliggørelsesordning på hundeområdet estimeres at medføre engangsudgifter til udvikling af
ordningen på 0,5 mio. kr. i 2017 samt fra 2018 årlige udgifter til drift og vedligeholdelse af IT-
system til offentliggørelse af kontrolresultater på 0,5 mio. kr. Disse udgifter kan
modsat udgifter
til udførelse af kontrol
ikke gebyrfinansieres og afholdes inden for Fødevarestyrelsens ramme.
De estimerede kontroludgifter på ca. 0,8 mio. kr. årligt med hensyn til, at der som udgangspunkt
skal gennemføres ét årligt kontrolbesøg i forbindelse med indførelse af offentliggørelsesordningen
på hundeområdet, gebyrfinansieres.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har i udkast været sendt til Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER), der
har vurderet, at lovforslaget i sig selv ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
TER bemærker dog, at der vurderes at være administrative konsekvenser for erhvervslivet
forbundet med en eventuel udnyttelse af lovforslagets bemyndigelse til, at Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte uddannelsesmæssige krav på dyrevelfærdsområdet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 samt § 2, nr. 1. Endvidere bemærker TER, at der vurderes at være
administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med en eventuel udnyttelse af lovforslagets
bemyndigelse til, at Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler vedrørende etableringen af en
offentliggørelsesordning af kontrolresultater, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Særligt vedr. uddannelseskrav
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Den påtænkte udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte uddannelseskrav på
dyrevelfærdsområdet for så vidt angår den besætningsansvarlige for erhvervsmæssigt hold af svin,
malkekvæg og æglæggende høner vil indebære økonomiske konsekvenser for erhvervet, mens dette
ikke forventes at ville indebære nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervet.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at der alene vil være erhvervsøkonomiske
konsekvenser for de personer, der vælger en selvstændig anden uddannelse end
landbrugsuddannelsen. Dette tilskrives, at personer, der vælger landbrugsuddannelsen, har et ønske
om en langt bredere uddannelse, og derfor vil vælge denne uddannelse, uanset om der er et
uddannelseskrav til dyrevelfærd for besætningsansvarlige eller ikke.
Erhvervet anslår, at der i forhold til malkekvæg og svin kan blive tale om cirka 20 personer årligt (i
forhold til hver dyreart), der vælger at gennemgå en selvstændig anden uddannelse end
landbrugsuddannelsen for at opfylde uddannelseskravet. Antallet af besætninger med æglæggende
høner er væsentligt lavere end antallet af malkekvæg- og svinebesætninger, hvorfor antallet af
personer, der årligt forventes at have behov for en selvstændig anden uddannelse i dyrevelfærd for
æglæggende høner forventes at ville være lavere, anslået fra fem til ti personer.
Omkostninger pr. deltager i forhold til en selvstændig anden uddannelse end landbrugsuddannelsen
vil ud over omkostninger til deltagelse i undervisningen kunne omfatte tabt arbejdsfortjeneste og
f.eks. udgift til vikar.
Der kan endvidere blive tale om begrænsede omkostninger for de, forventeligt meget få, personer,
der ønsker at søge om dispensation fra uddannelseskravet i form af tidsforbrug til udfærdigelse af
ansøgning.
I forbindelse med myndighedernes kontrol af, om uddannelseskravet er opfyldt - hvilket vil ske i
forbindelse med den eksisterende velfærdskontrol - vil den besætningsansvarlige eller dennes
repræsentant skulle dokumentere, at uddannelseskravet er opfyldt. Det vurderes, at det tidsmæssige
forbrug hertil vil være yderst beskedent (nogle minutter) pr. kontrol. I tilfælde af sanktionering vil
der skulle ske gebyrbelagt opfølgende kontrol.
Særligt vedr. offentliggørelsesordning på hundeområdet
Udmøntning af den foreslåede bemyndigelse til etablering af en offentliggørelsesordning på
hundeområdet vil ikke indebære økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
1771896_0018.png
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.1.1
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den (dato indsættes) til den (dato indsættes) 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
……………………..
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter
I forhold til udmøntning af
offentliggørelsesordningen vil
der i 2017 være en
éngangsudgift på 0,5 mio. kr.
til udvikling af ordningen og
fra 2018 årlige udgifter på 0,5
mio. kr. til drift og
vedligeholdelse af IT-system
til offentliggørelse af
kontrolresultater.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Der vil ikke være økonomiske
konsekvenser forbundet med
selve lovforslaget.
Den påtænkte udmøntning af
uddannelseskrav vedrørende
dyrevelfærd vil bl.a. medføre
udgifter til deltagelse i
undervisning, tabt
arbejdsfortjeneste og evt.
vikar. Der henvises til afsnit 5.
Der er ingen administrative
konsekvenser forbundet med
selve lovforslaget. Den
påtænkte udmøntning af
uddannelseskrav vedrørende
dyrevelfærd og
offentliggørelsesordningen vil
ikke have administrative
konsekvenser af betydning.
Der henvises til afsnit 5,
herunder vedrørende
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering (TER)’s
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
18
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
1771896_0019.png
vurdering.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Dyreværnsloven
Til nr. 1
Dyreværnsloven indeholder ingen bestemmelser om uddannelseskrav. Krav om uddannelse på
dyrevelfærdsområdet stilles i dag med hjemmel i § 3 a i lov om hold af dyr i forhold til
landbrugsmæssigt hold af husdyr, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark.
Den gældende bestemmelse i § 3 a i lov om hold af dyr indeholder tre bemyndigelsesbestemmelser.
I henhold til § 3 a, stk. 1, kan miljø- og fødevareministeren fastsætte regler om uddannelseskrav til
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der traditionelt holdes som
husdyr i Danmark. I henhold til § 3 a, stk. 2, kan ministeren fastsætte regler om uddannelseskrav til
andre personer end de i § 3 a, stk. 1, nævnte, som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af
pelsdyr, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark. Endelig kan ministeren i henhold til § 3 a,
stk. 3, fastsætte regler om uddannelseskrav til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt
hold af andre husdyr end de i § 3 a, stk. 1, nævnte. Bestemmelserne i § 3 a, stk. 1 og stk. 2 vedrører
alene pelsdyr, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark, hvilket i dag er mink og chinchilla.
Uddannelseskrav til personer, som er beskæftiget med hold af ræve er omfattet af § 15 i lov om
hold af dyr, idet det bemærkes, at det siden 1. august 2009 har været forbudt at etablere nye
rævehold i Danmark, jf. lov om forbud mod hold af ræve. Bemyndigelsesbestemmelserne i § 3 a,
stk. 1 og 2, er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1510 af 10. december 2015 om uddannelse m.v. af
personer, der er beskæftiget i minkfarme, samt uddannelse af personer, der fører direkte tilsyn med
aflivning af pelsdyr i pelsdyrfarme. Bemyndigelsesbestemmelsen i § 3 a, stk. 3 er ikke udnyttet.
Det foreslås, at der som § 7 indsættes en bestemmelse i dyreværnsloven, som indeholder
bemyndigelser svarende til de ovenfor beskrevne, som giver hjemmel til at fastsætte
uddannelsesmæssige krav på dyrevelfærdsområdet. Med bestemmelsen kan ministeren endvidere
fastsætte regler for, hvornår en besætning med hensyn til størrelse og dyreart skal omfattes af et
uddannelseskrav.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 1
bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at fastsætte regler
om uddannelseskrav vedrørende dyrevelfærd til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt
hold af dyr.
Et uddannelseskrav skal gælde for den besætningsansvarlige, dvs. personer, som har det daglige
ansvar for pasningen af dyrene. Dette kan være ejeren eller den person, som ejeren har udpeget til at
19
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
varetage det daglige ansvar for pasning af dyrene i en besætning. Såfremt den besætningsansvarlige
ikke er ejeren selv, vil det være ejerens ansvar at påse, at der på bedriften er en besætningsansvarlig,
og at denne opfylder uddannelseskravet. Den besætningsansvarlige behøver ikke at være den, som
rent faktisk udfører det daglige arbejde med pasning af dyrene, men det er pågældendes ansvar at
påse, at dyrene passes på forsvarlig vis. Hvis den besætningsansvarlige ikke deltager i den daglige
pasning af dyrene, skal den besætningsansvarlige være til stede på bedriften i et sådant omfang, at
denne kan føre tilsyn med, at pasning af dyrene foregår på forsvarlig vis, herunder at dem, der
passer dyrene på daglig basis, har de fornødne kvalifikationer og kompetencer. Dette skal ses på
baggrund af, at den besætningsansvarlige som en del af ansvaret for, at dyrene passes forsvarligt,
også må have til opgave at sikre, at øvrigt personale har eller bibringes de relevante faglige
færdigheder, så dyrene passes velfærdsmæssigt forsvarligt.
Personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr kan som udgangspunkt være såvel
fysiske som juridiske personer, men da det ikke er meningsfuldt at stille uddannelseskrav til f.eks.
selskaber, vil de regler, der planlægges fastsat i medfør af bestemmelsens stk. 1, omfatte
uddannelseskrav til den fysiske person, som har det daglige ansvar for pasning af dyrene.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2
bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om
uddannelseskrav vedrørende dyrevelfærd til andre personer end de i bestemmelsens stk. 1 nævnte,
som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 1
og
stk. 2
svarer til den gældende bestemmelse i § 3 a i lov om
hold af dyr i forhold til de personkategorier og dyrearter for hvilke, der kan fastsættes
uddannelseskrav, dog således, at bestemmelsen alene hjemler fastsættelse af uddannelseskrav
vedrørende dyrevelfærd.
Hjemlerne i bestemmelsens
stk. 1
og
stk. 2
vil, når lovændringen er vedtaget, skulle være hjemmel
for de gældende regler i bekendtgørelse nr. 1510 af 10. december 2015 om uddannelse m.v. af
personer, der er beskæftiget i minkfarme, samt uddannelse af personer, der fører direkte tilsyn med
aflivning af pelsdyr i pelsdyrfarme.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 3
bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om godkendelse af
uddannelseskurser, herunder uddannelsers indhold og varighed, krav til undervisere, eksamen og
kravene til opnåelse af kursusbevis for gennemført uddannelse samt udformning af kursusbeviser.
Godkendelse af kurser skal sikre, at den udbudte uddannelse i omfang og kompetenceniveau i
forhold til de dyrevelfærdsmæssige emner svarer til landbrugsuddannelsen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.2.
Til nr. 2
Den foreslåede
§ 24 g
giver miljø- og fødevareministeren hjemmel til at fastsætte regler om
offentliggørelse af resultaterne af kontrollen med overholdelses af dyrevelfærdslovgivningen samt
EU forordninger på dyreværnsområdet. Bemyndigelsesbestemmelsen til at etablere en
offentliggørelsesordning for resultaterne af dyrevelfærdskontrollen er formuleret, så den svarer til
hjemmelen til fastsættelse af offentliggørelsesordningen på fødevareområdet, § 56 i fødevareloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 46 af 12. januar 2017. Der findes på Miljø- og Fødevareministeriets
område i øvrigt stort set enslydende bestemmelser om offentliggørelse, herunder § 64 i lov om hold
af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 11. januar 2017, § 17 i økologiloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
20
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
21 af 4. januar 2017, § 4 a i lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om
ordninger under Den Fælles Landbrugspolitik finansieret af Den Europæiske Garantifond for
Landbruget m.v. (landbrugsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 20 af 4. januar 2017, § 1 a i lov
om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af 4. januar 2017, og § 1, stk. 4-6, i lov om
foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 11. januar 2017.
Den foreslåede
§ 24 g, stk. 1,
indeholder den grundlæggende hjemmel til at fastsætte regler om
offentliggørelse af kontrolresultater samt art og omfang af sanktioner på grundlag af den offentlige
kontrol. Bestemmelsen giver hjemmel til at offentliggøre resultater fra såvel ordinær offentlig
kontrol som andre relevante offentlige kontroller, f.eks. resultater fra kontrolkampagner, herunder
om der er givet indskærpelser, påbud, forbud, politianmeldelser m.v., eller om der ikke er givet
nogen anmærkninger.
Offentliggørelsen kan omfatte kontrol med såvel national lovgivning og fællesskabslovgivning
inden for dyrevelfærdsområdet. Bestemmelsen vil således også kunne finde anvendelse i relation til
kontrol udført i medfør af de til dyreværnsloven knyttede særlove for specifikke dyrearter.
Den foreslåede
stk. 1 (2. pkt.)
indeholder endvidere hjemmel til at fastlægge, at klage ikke har
opsættende virkning i forhold til offentliggørelsen af kontrolresultater. Erfaringerne fra
fødevareområdet viser, at kontrolresultaterne skal offentliggøres hurtigst muligt efter kontrollen, for
at resultaterne er relevante for forbrugerne. Bestemmelsen giver derfor mulighed for, at
kontrolresultater kan blive offentliggjort, inden klagemulighederne er udtømte, eller der er faldet
endelig dom.
Den foreslåede
§ 24 g, stk. 2,
indeholder hjemmel til at pålægge de kontrollerede virksomheder at
gøre deres kontrolrapporter tilgængelige for forbrugerne, herunder på hvilken måde og i hvilken
form dette skal ske. Der kan f.eks. fastsættes krav om offentliggørelse af kontrolrapporter på
virksomhedernes egen hjemmeside eller på de sociale medier, når disse anvendes til markedsføring.
På fødevareområdet er den tilsvarende hjemmel grundlag for krav om, at virksomhederne skal
offentliggøre kontrolrapporter på egen hjemmeside, og at detailbutikker skal ophænge den seneste
kontrolrapport ved indgangen. Bestemmelsen indeholder endvidere hjemmel til at fastsætte regler
om på hvilke betingelser, virksomhederne kan fritages fra at gøre kontrolresultaterne tilgængelige.
På fødevareområdet er eksempelvis virksomheder uden fast kontrolfrekvens således fritaget fra at
offentliggøre deres kontrolrapporter på deres hjemmeside, da de kan være adskillige år gamle og
derfor ikke aktuelle.
Den foreslåede
§ 24 g, stk. 3,
indeholder hjemmel til at fastsætte regler om formen for og omfanget
af offentliggørelsen, herunder mulighed for at undtage bestemte resultater fra offentliggørelse.
Offentliggørelse kan eksempelvis være vildledende, hvis den er baseret på en enkelt observation og
ikke et egentlig kontrolbesøg, som f.eks. et enkeltstående analyseresultat, der ikke giver anledning
til anmærkninger.
Den foreslåede
§ 24 g, stk. 4,
giver hjemmel til at etablere et offentligt tilgængeligt
informationssystem for de omfattede kontrolresultater. Af bestemmelsen fremgår udtrykkeligt, at
der skal være fri adgang til systemet, og at alle de registrerede oplysninger frit kan videregives både
som enkeltoplysninger og som masseoplysninger.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2.2.
21
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Til § 2
Lov om hold af dyr
Den gældende bestemmelse i § 3 a i lov om hold af dyr indeholder tre bemyndigelsesbestemmelser.
I henhold til § 3 a, stk. 1, kan miljø- og fødevareministeren fastsætte regler om uddannelseskrav til
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der traditionelt holdes som
husdyr i Danmark. I henhold til § 3 a, stk. 2, kan ministeren fastsætte regler om uddannelseskrav til
andre personer end de i § 3 a, stk. 1, nævnte, som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af
pelsdyr, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark. Endelig kan ministeren i henhold til § 3 a,
stk. 3, fastsætte regler om uddannelseskrav til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt
hold af andre husdyr end de i § 3 a, stk. 1 nævnte.
Bestemmelserne i § 3 a, stk. 1 og stk. 2 vedrører alene pelsdyr, der traditionelt holdes som husdyr i
Danmark, hvilket i dag er mink og chinchilla. Uddannelseskrav til personer, som er beskæftiget
med hold af ræve, er omfattet af § 15 i lov om hold af dyr, idet det bemærkes, at det siden 1. august
2009 har været forbudt at etablere nye rævehold i Danmark, jf. lov om forbud mod hold af ræve.
Bemyndigelsesbestemmelserne i § 3 a, stk. 1 og 2 er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1510 af 10.
december 2015 om uddannelse m.v. af personer, der er beskæftiget i minkfarme, samt uddannelse af
personer, der fører direkte tilsyn med aflivning af pelsdyr i pelsdyrfarme.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 3 a, stk. 3 er ikke udnyttet.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i § 3 a i lov om hold af dyr, så den fremover kun indeholder
hjemmel til at fastsætte uddannelsesmæssige krav på dyresundhedsområdet.
Den foreslåede nyaffattelse af § 3 a i lov om hold af dyr bemyndiger ministeren til at fastsætte
regler om uddannelseskrav vedrørende dyresundhed til personer, som er ansvarlige for
landbrugsmæssigt hold af dyr eller til andre personer, der beskæftiger sig med landbrugsmæssigt
hold af pelsdyr. Hensigten med den foreslåede bestemmelse er, at kunne fastsætte uddannelseskrav
på dyresundhedsområdet for at sikre, at den ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr, samt
andre personer som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, får en tilstrækkelig viden
om forebyggelse og håndtering af sygdomme og zoonotiske smitstoffer, som kan opstå i en
besætning. Med bestemmelsen kan ministeren endvidere fastsætte regler for, hvornår en besætning
med hensyn til størrelse og dyreart skal omfattes af et uddannelseskrav.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 1
bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at fastsætte regler
om uddannelseskrav vedrørende dyresundhed til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt
hold af dyr.
Et uddannelseskrav vil skulle gælde for den besætningsansvarlige, dvs. personer, som har det
daglige ansvar for pasningen af dyrene. Dette kan være ejeren eller den person, som ejeren har
udpeget til at varetage det daglige ansvar for pasning af dyrene i en besætning. Såfremt den
besætningsansvarlige ikke er ejeren selv, vil det være ejerens ansvar at påse, at der på bedriften er
en besætningsansvarlig, og at denne opfylder uddannelseskravet. Den besætningsansvarlige behøver
ikke at være den, som rent faktisk udfører det daglige arbejde med pasning af dyrene, men det er
pågældendes ansvar at påse, at dyrene passes på forsvarlig vis.
22
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2
bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om
uddannelseskrav vedrørende dyresundhed til andre personer end de i bestemmelsens stk. 1 nævnte,
som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 1
og
stk. 2
svarer til den gældende bestemmelse i § 3 a i lov om
hold af dyr i forhold til de personkategorier og dyrearter i forhold til hvilke der kan fastsættes
uddannelseskrav, dog således at bestemmelsen alene hjemler fastsættelse af uddannelseskrav på
dyresundhedsområdet.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 3
bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om godkendelse af
uddannelseskurser, herunder uddannelsers indhold og varighed, krav til undervisere, eksamen og
kravene til opnåelse af kursusbevis for gennemført uddannelse samt udformning af kursusbeviser.
Godkendelse af kurser skal sikre, at den udbudte uddannelse er tilstrækkelig i omfang og
kompetenceniveau.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.2.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018. Gældende regler udstedt med hjemmel i den
gældende § 3 a i lov om hold af dyr bevarer deres gyldighed indtil de måtte blive ophævet.
Til § 4
Lovforslagets § 4 indeholder bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Det foreslås, at
de foreslåede ændringer ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at ændringerne i lov om hold
af dyr vil kunne sættes helt eller delvis i kraft for Grønland ved kongelig anordning med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
23
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
1771896_0024.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
50 af 11. januar 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 6 indsættes:
»§ 7. Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om uddannelseskrav
vedrørende dyrevelfærd til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om
uddannelseskrav vedrørende dyrevelfærd til
andre personer end de i stk. 1 nævnte, som er
beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af
pelsdyr.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om
godkendelse af uddannelseskurser,
uddannelsers indhold og varighed, krav til
undervisere, eksamen og opnåelse af
kursusbevis for gennemført uddannelse samt
udformning af kursusbeviser.«
2.
Efter § 24 f indsættes:
Ȥ
24 g.
Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om offentliggørelse med navns
nævnelse af resultater samt art og omfang af
sanktioner på grundlag af kontrol, som
gennemføres i henhold til
dyreværnslovgivningen eller af Den
Europæiske Unions forordninger. Ministeren
kan herunder fastsætte regler om, at klage ikke
har opsættende virkning.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, på
hvilken måde og i hvilken form
registreringspligtige virksomheder med
erhvervsmæssig handel med dyr, opdræt af dyr
eller formidling af dyr samt dyrepensioner og
dyreinternater skal gøre kontrolresultater efter
stk. 1 tilgængelige for offentligheden, herunder
på hvilke betingelser virksomheder kan fritages
24
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
1771896_0025.png
for pligten til at gøre kontrolresultater
tilgængelige.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om
formen for og omfanget af offentliggørelsen,
herunder at offentliggørelsen kan ske i
elektronisk form. Ministeren kan bestemme, at
visse resultater ikke skal offentliggøres.
Stk. 4.
Ministeren kan bestemme, at
offentliggørelse skal ske på grundlag af et af
ministeren oprettet elektronisk
informationssystem vedrørende
kontrolresultater. Til brug for offentliggørelse
kan ministeren på ethvert tidspunkt, herunder
periodisk, videregive såvel enkeltstående
oplysninger som masseoplysninger fra
informationssystemet til en ubestemt kreds af
modtagere. Enhver har adgang til fra
informationssystemet at få meddelt
oplysninger, som enten har været offentliggjort,
eller som skal offentliggøres. Adgangen
omfatter såvel enkeltstående oplysninger som
masseoplysninger.«
§2
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr.
55 af 11. januar 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 3 a
affattes således:
Ȥ
3 a.
Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om uddannelseskrav
vedrørende dyresundhed til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om
uddannelseskrav vedrørende dyresundhed til
andre personer end de i stk. 1 nævnte, som er
beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af
pelsdyr.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om
godkendelse af uddannelseskurser,
uddannelsers indhold og varighed, krav til
undervisere, eksamen og opnåelse af
kursusbevis for gennemført uddannelse samt
udformning af kursusbeviser.«
§ 3 a.
Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om uddannelseskrav til
personer, som er ansvarlige for
landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om
uddannelseskrav til andre personer end de i
stk. 1 nævnte, som er beskæftiget med
landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om
uddannelseskrav til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af andre
husdyr end de i stk. 1 nævnte.
25
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 505: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om hold af dyr (Uddannelseskrav og offentliggørelse af kontrolresultater), fra miljø- og fødevareminsiteren
1771896_0026.png
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Regler udstedt i medfør af § 3a i lov
om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 466 af
15. maj 2014 bevarer deres gyldighed.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
26