Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 504
Offentligt
1771779_0001.png
NOTAT
Kemikalier/ Cirkulær Økono-
mi & Affald
Orientering om partskonferencerne for Stockholm- Basel og
Rotterdamkonventionen, afholdt i Geneve 24. april
5. maj
2017
Den 24. april
5. maj 2017 afholdtes partskonference under Stockholmkonventionen om persistente
organiske miljøgifte (POPs), Baselkonventionen om grænseoverskridende transport af farligt affald og
behandling heraf samt Rotterdamkonventionen om forudgående informeret samtykke om handel med
visse farlige kemikalier
den såkaldte TripleCOP. Udover konventionsspecifikke konferencer blev der
også afholdt sessioner, som behandlede tværgående emner for de 3 konventioner. Nedenfor gennem-
gås de politisk vigtigste resultater af konferencerne.
Tværgående emner
Forhandlingerne om finansiering og teknisk assistance var vanskelige, da mange udviklingslande me-
ner, at mulighederne for finansiel støtte, teknisk assistance og teknologioverførsel til implementering
af konventionerne er utilstrækkelige. De mener, at den finansiering, der er til rådighed (primært mid-
ler gennem den globale miljøfacilitet GEF), er utilstrækkelig og for vanskeligt tilgængelig. Synspunktet
skal ses i lyset af, at konventionerne videreudvikles, især at der løbende reguleres nye stoffer under
Stockholmkonventionen. Ilandene mener derimod, at der på finansieringssiden er gjort fremskridt de
senere år gennem etablering af det såkaldte specielle program for institutionel styrkelse på nationalt
niveau, og gennem et øget fokus på en integreret tilgang til finansiering på området, som også omfatter
bedre integration af området i nationale politikker og planer, og involvering af industri/privatsektor.
På den baggrund blev der ikke vedtaget egentlig nye tiltag ift. finansiering og teknisk assistance i for-
bindelse med partskonferencerne.
Der blev vedtaget en række andre forslag af tværgående karakter, herunder inden for følgende områ-
der: fortsat fokus på synergier i samarbejdet mellem de tre konventioner, herunder synergier i arbejde
med forebyggelse og indsats mod illegal handel med farlige kemikalier og affald; budget og arbejds-
program; implementering af en informationsmekanisme (Clearing House Mechanism); internationalt
samarbejde og koordination med fokus på de globale verdensmål; kobling mellem viden og politisk
handling; og endelig om integration af kønsrelaterede aspekter i konventionernes arbejder. Sidstnævn-
te vil være med til at sikre, at princippet om lighed mellem kønnene er velintegreret i aktiviteter m.v.,
som gennemføres af FN-sekretariatet.
Stockholmkonventionens 8. partskonference
Ifølge konventionen skal der vedtages en overholdelsesmekanisme så snart praktisk muligt. Til trods
for, at man er kommet langt i forhandlingerne om en tekst, har det ikke været muligt at opnå enighed
på de første 7 partskonferencer, og det lykkedes heller ikke denne gang. Som tidligere skyldes det et
mindre antal parter, der i stigende grad ønsker en anden tilgang og type mekanisme, end man typiske
har for miljøkonventioner. På den forrige partskonference i 2015 og igen på denne har man endda
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 504: Orientering om partskonferencer for Stockholm-, Baselog Rotterdamkonventionen afholdt i Geneve den 24. april - 5. maj 2017, fra miljø- og fødevareministeren
ønsket at genåbne tekstudkast, som er blevet accepteret på tidligere partskonferencer. Det blokerende
mindretal ønsker udelukkende en faciliterende hjælpemekanisme. De oplever problemer med imple-
mentering og mener ikke, at de får den nødvendige finansielle eller tekniske/teknologiske bistand til at
kunne overholde deres forpligtelser.
Stofferne decabromodiphenylether (decaBDE) og kortkædede klorparaffiner (SCCP) var indstillet til
optagelse på konventionens bilag A om forbud mod produktion og anvendelse, og stoffet hexaklor-
butadien (HCBD) var indstillet til optagelse på konventionens bilag C om kontrol af utilsigtet dannelse.
HCBD er allerede optaget på bilag A. DecaBDE og SCCP blev optaget på bilag A. For at sikre enighed
om optagelsen blev begge stoffer optaget med en lang række tidsbegrænsede undtagelser for anvendel-
ser, der var nødvendige for især udviklingslandende. Det blev derfor også vedtaget, at en eventuel for-
længelse af undtagelserne aktivt skal besluttes på partskonferencen i 2021, hvilket er usædvanligt.
HCBD blev optaget på bilag C.
Der var ikke enighed om at begrænse antallet af undtagelser for den fortsatte anvendelse af PFOS. Det
forventes, at der på partskonferencen i 2019 skal tages beslutning om mulig begrænsning at de tilbage-
værende undtagelser.
Baselkonventionen
På partskonferencen i 2011 (COP 10) blev det vedtaget at udarbejde en ramme for miljømæssig for-
svarlig behandling (Environmental Sound Management - ESM) af farligt affald, som skulle afklare og
sikre en fælles forståelse for én af konventionens hjørnestene om, at behandling af affald skal ske mil-
jømæssigt forsvarligt. Som resultat af dette blev der på den netop gennemførte 13. partskonference
vedtaget en række praktiske manualer for ESM. Der blev desuden vedtaget en juridisk vejledning om
fortolkning af centrale begreber, herunder hvornår noget er affald, og en vejledning der skal hjælpe
parterne med implementering af Cartagena deklarationen om forebyggelse og minimering af affald.
Med henblik på at sikre at konventionen er nutidig og ”up to date” med den teknologiske udvikling,
blev der desuden nedsat en arbejdsgruppe, som skal forberede en revision af konventionens bilag om,
hvornår affald er farligt, og oversigten over nyttiggørelses- og bortskaffelsesoperationer.
Et andet vigtigt resultat var vedtagelse af 6 tekniske vejledninger om miljømæssig forsvarlig behand-
ling af affald med stoffer, der er omfattet af Stockholmkonventionen (POP-holdigt affald). Hovedfor-
målet med vejledningerne er at give retningslinjer for destruktionen af den type affald. Der blev endvi-
dere nedsat en arbejdsgruppe, der skal arbejde med vejledninger for nye POP-stoffer.
Der blev ikke opnået enighed om vedtagelse af vejledningen om grænseoverskridende transporter af
affald fra elektroniske produkter og brugt udstyr, men besluttet at en arbejdsgruppe arbejder videre
med vejledningen frem til næste COP. Den primære udfordring er sondringen mellem, om der er tale
om eksport af brugbart second-hand elektronikprodukter, eller om det er eksport af affald.
Endelig blev det besluttet at optage marint affald og affald med nano-materialer som nye emner på
konventionens arbejdsprogram.
Rotterdamkonventionen
Som i Stockholmkonventionen står der i Rotterdamkonventionen, at en overholdelsesmekanisme skal
etableres så snart det er praktisk muligt. Etableringen af en overholdelsesmekanisme under Rotter-
damkonventionen har været diskuteret på de forgående partskonferencer, uden at der har kunnet op-
nås enighed, og det blev desværre også tilfældet denne gang. Der var ganske få udestående elementer,
som vedrørte tiltag, der kan anvendes i tilfælde af manglende overholdelse. Nogle få parter ønskede,
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 504: Orientering om partskonferencer for Stockholm-, Baselog Rotterdamkonventionen afholdt i Geneve den 24. april - 5. maj 2017, fra miljø- og fødevareministeren
ulig tidligere møder, at genforhandle store dele af den allerede accepterede tekst, hvilket ikke var ac-
ceptabelt for de øvrige parter. Et kompromisforslag blev til sidst fremlagt af partskonferencens præsi-
dent, men der kunne ikke opnås konsensus. Dermed faldt forslaget, og yderligere forhandlinger blev
henvist til næste partskonference.
Hovedemnet på partskonferencen var optagelse af 8 stoffer eller stofgrupper på bilaget til konventio-
nen. Optagelse vil indebære, at stofferne kun må eksportes til parter i konventionen, som har givet
specifikt tilsagn til import.
Fire stoffer blev optaget på bilaget, nemlig pesticiderne trichlorfon og carbofuran samt industrikemi-
kalierne tributyltin og kort-kædede klorinerede paraffiner (SCCP). De fire stoffer, der ikke blev opta-
get, er pesticiderne fenthion, paraquat, og carbosulfan samt industrikemikaliet krysotilasbest.
En særlig nedsat teknisk komite under konventionen havde ellers vurderet, at vilkårene for optagelse
var opfyldt, og Danmark og resten af EU støttede også klart optagelsen af alle stofferne. Men som på
tidligere møder blokerede en række lande for optagelsen af stoffer med henvisning til forhold, som
egentlig er konventionen uvedkommende.
Det tilbagevendende problem med blokeringer førte til, at konferencen besluttede frem til næste
partskonference at gennemføre et processpor, som skal analysere og komme med forslag til, hvad der
kan gøres for at gøre konventionen mere effektiv. Et forslag fra 14 afrikanske lande om at ændre kon-
ventionen, så optagelsen kan ske ved kvalificeret flertal blev ikke vedtaget.
Næste partskonferencer for de tre konventioner finder sted i 2019 i Geneve.
3