Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 503
Offentligt
1771564_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. juni 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til ændring af Bilag III i Kommissionens
Forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer og Bilag II i
Kommissionens Forordning (EF) nr. 854/2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den
offentlige kontrol af animalske produkter til konsum (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF)
den 4. juli 2017.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 503: Grundnotat om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1771564_0002.png
Fødevarestyrelsen
Sags.nr.: 2017-28-35-00363
Dato: 20. juni 2017
MFVM 301
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Bilag III i Kommissionens Forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige
hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer og Bilag II i Kommissionens Forordning (EF) nr.
854/2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske
produkter til konsum (komitésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III i Kommissionens Forordning (EF) nr. 853/2004 om
særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer og bilag II i Kommissionens Forordning (EF) nr.
854/2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til
konsum (komitésag). Forslaget omhandler, at fiskere, der høster ikke-filtrerende dyr af echinoderm (pighud)
familien (fx søpølser og søpindsvin), undtages fra kravet om udtagning af visse prøver i selve havområderne,
hvor echinodermerne høstes, både forud for høsten og imens høsten pågår. Fiskeren og de virksomheder, der
modtager echinodermerne på land vil fortsat skulle have et egenkontrolprogram, der sikrer, at
fødevaresikkerheden er i orden. Der vil derfor stadig skulle udtages visse prøver af echinodermerne, men i mere
begrænset omfang, og prøverne kan i øvrigt enten udtages samtidig med, at høsten foregår eller på land efter
at echinodermerne er høstet. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité
for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) den 4. juli 2017.
Baggrund
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10 nr. 1 i Kommissionens Forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige
hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer og artikel 17 nr. 1 i Kommissionens Forordning (EF) nr. 854/2004
om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer
og foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer
og foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet
og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder
(SCoPAFF) den 4. juli 2017.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at lette vilkårene for høst af ikke-filtrerende echinodermer for erhvervet samtidig med,
at det sikres, at produkter af ikke-filtrerende echinodermer fortsat er fødevaresikkerhedsmæssigt i orden.
Forslaget er fremsat efter ønske fra Danmark, idet de nuværende regler udgør en hindring for muligheden for at
eksportere søpølser til for eksempel det asiatiske marked.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 503: Grundnotat om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
Ikke-filtrerende echinodermer (for eksempel søpølser og søpindsvin) er
omfattet af EU’s hygiejneregler
for høst af
levende toskallede bløddyr m.m. (østers, muslinger o.l.). Høst af levende toskallede bløddyr må i henhold til de
gældende regler kun foregå i særligt afgrænsede havområder (produktionsområder), som på forhånd skal være
klassificerede, inden der høstes.
Klassificering vil sige, at der skal udtages en række prøver af selve dyrene og af vandet i havområderne, både forud
for høsten og løbende, mens høsten pågår for at sikre, at de dyr, der høstes, er fødevaresikkerhedsmæssigt i orden.
Når et havområde klassificeres, skal der undersøges for indhold af algegifte, mikrobiologiske og kemiske
forureninger i dyrene, samt for giftige alger i vandet.
En vedtagelse af forslaget vil medføre, at høst af ikke-filtrerende echinodermer bliver omfattet af de samme regler,
som gælder for kammuslinger og ikke-filtrerende havsnegle, sådan at de undtages fra at skulle foregå i
klassificerede produktionsområder, og fiskere af ikke-filtrerende echinodermer dermed undtages fra at udtage
prøver i havområderne forud for høsten og så længe høsten pågår.
Med vedtagelse af forslaget vil fiskere, der høster echinodermer, og de virksomheder på land, der modtager dem,
dog skulle have et egenkontrolprogram, der sikrer, at fødevaresikkerheden fortsat er i orden. Fiskerne og
virksomhederne vil derfor skulle foretage en risikovurdering, der sikrer, at der udtages de relevante prøver fx til
undersøgelse for algegifte og kemiske forureninger. Egenkontrolprogrammet vurderes af Fødevarestyrelsen og
risikovurderingen af DTU, Fødevareinstituttet.
Baggrunden for, at ikke-filtrerende echinodermer foreslås undtaget de nævnte krav, er at de - i modsætning til
levende toskallede bløddyr (østers, muslinger o.l.) - ikke filtrerer det vand, de lever i. Dermed ophober de ikke
mikrobiologiske forureninger eller giftige alger, hvorved dyrene kan blive giftige og udgøre en
fødevaresikkerhedsmæssig risiko. Udtagning af visse af de prøver, der kræves i forbindelse med klassificering vil
således ikke give faglig mening (udtagning af prøver til undersøgelse for giftige alger eller for mikrobiologiske
forureninger).
Forslaget er desuden begrundet i, at der ikke er viden om, at tilfælde af sygdom hos mennesker, der har spist ikke-
filtrerende echinodermer, er opstået, fordi produktionsområdet ikke har været klassificeret.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag III i Kommissionens Forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige
hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer og bilag II i Kommissionens Forordning (EF) nr. 854/2004 om
særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum.
Ændringerne vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller for EU’s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vil lette
vilkårene for erhvervet, særligt for fiskeri af de arter, der lever langt fra kystområderne, og hvor
klassificeringskravet i praksis umuliggør fiskeriet, hvorfor det bliver lettere at udnytte hidtil uudnyttede
ressourcer i havet.
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 503: Grundnotat om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1771564_0004.png
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
De Danske Samvirkende Købmænd (DSK) udtrykker tilfredshed med, at der fjernes unødvendige regler, når man
bliver klar over, at de er unødvendige. DSK udtrykker derudover ønske om, at Kommissionen ser med lige så stor
velvilje på ændring af andre hygiejneregler.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der ikke er unødige hindringer for erhvervets muligheder for at udnytte hidtil
uudnyttede ressourcer i havet, når fødevaresikkerheden samtidig opretholdes.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan på den
baggrund støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3