Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 494
Offentligt
1770369_0001.png
Europaudvalget, Miljø- og Fødevareudvalget
EU-konsulenterne
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
19. juni 2017
Kontaktperson:
Julia Ballaschk (3655)
Brexit: Konsekvenser for landbrug og fødevareindustrien i UK
Sammenfatning
EU’s fælles landbrugspolitik har spillet en vigtig rolle i reguleringen
og finan-
sieringen af den britiske landbrugs- og fødevareindustri.
Med UK’s
udtrædel-
sen af EU bortfalder landbrugsstøtten til landmænd og til struktursvage
regioner. Samtidig åbner Brexit også muligheder i forhold til deregulering og
afbureaukratisering.
Derudover er EU leverandør af udenlandsk arbejdskraft til UK og har forhand-
let stor set alle frihandelsaftaler, der danner grundlag for eksport- og import af
landbrugsvarer. UK skal derfor i sin kommende migrationspolitik tage særligt
hensyn til landbrugssektorens behov og forhandle en frihandelsaftale på plads
med EU. Derudover vil WTO komme til at spille en betydeligt større rolle i den
fremtidige britiske landbrugspolitik.
Storbritanniens udtrædelse af EU har sat et større udredningsarbejde i gang i
det britiske Underhus og Overhus. Både Overhusets og Underhuset Euro-
paudvalg såvel som fagudvalg holder eksperthøringer og udgiver en række
rapporter om forskellige aspekter af Brexit. I starten af maj har Overhusets
1/6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 494: Kopi af EU-note E 34 - Brexit: Konsekvenser for landbrug og fødevareindustrien i UK
1770369_0002.png
Europaudvalg offentliggjort en stor rapport om Brexits betydning for den briti-
ske landbrugs- og fødevareindustri.
1
Rapporten er baseret på en række hørin-
ger af eksperter og repræsentanter af landbrugs- og fødevareindustrien.
Den foreliggende EU-note sammenfatter de vigtigste konklusioner af
rapporten i forhold til Brexits betydning for landbrugsstøtten, arbejdskraft og
udsigter til handel.
EU’s
fælles landbrugspolitik og UK
Den fælles landbrugspolitik har gennem regulering og finansiel støtte spillet
en fundamental rolle for den britiske landbrugspolitik, siden UK blev medlem
af det daværende EF. Mens mange britiske landmænd i især yderområderne
er økonomisk afhængige af landbrugsstøtten, har landbrugs- og fødevarein-
dustrien tit kritiseret den fælles landbrugspolitik for at pålægge for mange bu-
reaukratiske byrder og for at være for ufleksibel.
1
House of Lords, European Union Committee: ”Brexit: agriculture” HL Paper 169.
Rapporten kan
downloades
her
2/6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 494: Kopi af EU-note E 34 - Brexit: Konsekvenser for landbrug og fødevareindustrien i UK
1770369_0003.png
UK uden landbrugsstøtte: perspektiver
Det britiske Overhus mener, at Brexit er en mulighed for regeringen for at eva-
luere ikke kun størrelsen på landbrugsstøtten, men også formålene og struk-
turen. Overhuset foreslår, et der oprettes enklere systemer, der støtter land-
lige områder, innovation og teknologi (søjle 2) frem for at yde direkte støtte til
landmændene (søjle 1).
Internationale begrænsninger
Der kunne dog opstå vanskeligheder i forhold
til UK’s medlemskab i WTO,
da
WTO begrænser nationale landbrugsstøttemekanismer. UK er stadig omfattet
af EU’s
gule boks og det såkaldte aggregerede mål for støtte, der fastlægger
den maksimale mængde af nationale støttemekanismer.
Efter udtrædelsen er UK nødt til at forhandle egne nationale landbrugsstøtte-
mekanismer med WTO og alle WTO-medlemslande. Overhuset vurderer, at
den grønne boks ikke vil kunne dække alle nationale støtteformer, og at det er
uklart, om UK kan
få en andel af EU’s
tidligere AMS. Mens UK har mulighed
for at forhandle støtte gennem de minimis-bestemmelserne, er der uenighed
om, hvorvidt det nuværende støtteniveau kan opretholdes.
Wales, Skotland og Nordirland
Der er stor forskel i UK på, hvor afhængige
landmændene er af EU’s land-
brugsstøtte.
F.eks. udgør EU’s landbrugsstøtte 87 pct. af landmændenes
samlede indkomst i Nordirland (se grafik 1). Overhuset vurderer, at der både
3/6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 494: Kopi af EU-note E 34 - Brexit: Konsekvenser for landbrug og fødevareindustrien i UK
1770369_0004.png
er brug for en overgangsperiode for landmændene og for et tæt samarbejde
mellem de nationale regeringer om fordelingen af fremtidige støttemidler.
UK uden EU-regulering på landbrugsområdet
Ifølge Overhuset er Brexit en vigtig mulighed for at erstatte elementer af EU’s
landbrugspolitik, der er bureaukratiske, ineffektive eller ikke passer til UK’s
behov. Overhusets rapport nævner bl.a.
EU’s regler om flere afgrøder,
som
også er blevet kritiseret af danske landmænd og den danske landbrugsindu-
stri. Derudover er Brexit en mulighed for at skifte til en mere risikobaseret til-
gang på pesticidområdet frem for EU’s præventive
tilgang.
Derimod ønsker hverken landbrugsindustrien eller miljøorganisationer, at UK
ændrer reglerne på dyrevelfærdsområdet.
Briternes mulighed for at ændre reglerne på landbrugsområdet er dog be-
grænset af indholdet af en fremtidig handelsaftale med EU. For at få adgang
til det europæiske marked vil UK være nødt til at bringe britiske standarder og
regler i overensstemmelse med EU-reglerne. Hvor stort råderummet for natio-
nale særregler reelt bliver, er derfor uvist.
Arbejdskraft i landbrugssektoren efter Brexit
UK’s landbrugs-
og fødevareindustri er i høj grad afhængig af arbejdskraft fra
resten af EU. Det skyldes bl.a. den demografiske udvikling og problemer med
4/6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 494: Kopi af EU-note E 34 - Brexit: Konsekvenser for landbrug og fødevareindustrien i UK
1770369_0005.png
at rekruttere britisk arbejdskraft, der er villig til at arbejde under de delvis
hårde vilkår i landbrugs- og fødevareindustrien.
2
Industrien lægger derfor stor vægt på, at regeringen prioriterer at afklare,
hvilke rettigheder EU-migranter vil have i forbindelse med at arbejde og bo i
UK. Ifølge rapporten oplever den britiske landbrugsindustri allerede presset i
forbindelse med rekrutteringen af udenlandsk arbejdskraft på grund af det fal-
dende pund og voksende usikkerhed.
Fremtidig migrationspolitik
Rapporten fremhæver, at især land- og fødevareindustrien er stærkt af-
hængige af arbejdskraft, der bliver betragtet som ufaglært i forbindelse med
visumsansøgninger. Derfor ønsker industrien, at der indføres et system, der
skelner mellem stillinger, der er svært at besætte, frem for et system, der fo-
kuserer på traditionelle uddannelserne.
Ifølge rapporten skal en fremtidig migrationspolitik derudover fokusere på
både sæsonbestemte og permanente arbejdstilladelser for at sikre overlevel-
sen af den britiske landbrugs- og fødevareindustri.
International handel efter Brexit
3
EU står for 80 pct. af den samlede britiske landbrugseksport. Over 90 pct. af
handlen med tredjelande foregår gennem EU-frihandelsaftaler.
En frihandelsaftale med EU
Overhuset forventer, at UK som nettoimportør vil stå i en stærkt i forhandlin-
gerne om en aftale vedrørende landbrugsprodukter. At opnå toldfri handel
med EU skulle derfor have højeste prioritet for regeringen. Overhuset frem-
hæver derudover, at det er vigtigt at opnå mest muligt harmonisering i forhold
til standarder for at undgå dyre og langvarige godkendelsesprocedurer.
Især i forhold til handlen mellem Irland og Nordirland er det vigtigt at forhindre
genindførslen af grænsekontrol eller told, da det kunne føre til grænsesmug-
leri.
2
Flere informationer om landbrugsindustriens vanskeligheder med at rekruttere arbejdskraft kan
findes i Underhusets Miljø-, Fødevare-
og Landbrugsudvalgets rapport ”Feeding the nation:
labour constraints” (april 2017), som kan downloades
her.
3
Underhuset har udgivet en udførlig analyse af Brexits betydning for de fremtidige handelsrelatio-
ner. Analysen kan downloades
her
5/6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 494: Kopi af EU-note E 34 - Brexit: Konsekvenser for landbrug og fødevareindustrien i UK
1770369_0006.png
UK og WTO
Hvis UK og EU ikke når at forhandle en frihandelsaftale,
gælder WTO’s almin-
delige handelsregler for UK. Som beskrevet ovenfor vil UK være nødt til bl.a.
at forhandle sine egne nationale landbrugsstøttemekanismer med WTO. Til
gengæld vil UK kunne
forhandle sine egne toldsatser. EU’s toldsatser er rela-
tivt høje
f.eks. er tolden på mejeriprodukter i gennemsnit på 54 pct. UK har
teoretisk mulighed for at sænke toldsatserne og dermed reducere priser for
konsumenterne.
4
Lavere toldsatser vil til gengæld kunne presse den britiske landbrugs- og fø-
devareindustri.
Nye markeder
Brexit kan også være en chance for UK at åbne nye markeder eller udnytte
det britiske marked bedre. Som EU-medlem har UK præferenceaftaler med
en række tredjelande, og Overhuset tvivler på, at disse aftaler kan oprethol-
des. Det burde derfor være en prioritet for regeringen at forhandle, at disse af-
taler kan opretholdes som overgangsordning.
Der er en vis bekymring fra landbrugsindustrien og fra konsumenternes side
over, at en åbning af det britiske marked kan føre til en tilstrømning af billige
produkter, der kan forværre konkurrencevilkårene for industrien eller presse
regeringen til at sænke britiske kvalitetsstandarder.
Overhuset vurderer derfor, at regeringens ønske om at etablere UK som en
global leder på frihandelsområdet, kan være vanskeligt at bringe i overens-
stemmelse med britiske kvalitetsstandarder.
4
Den Walisiske Nationalforsamling har undersøgt,
hvad WTO’s handelsbetingelser ville betyde
for Wales. Rapporten kan downloades
her.
6/6