Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 490
Offentligt
1769505_0001.png
København, Aarhus og Hurup, 12/6 2017
Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Vedr.: ESPOO-konference for deltagerlande i Minsk d. 13.-16. juni
VedvarendeEnergi, Det Økologiske Råd, NOAH Friends of the Earth Denmark og Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi opfordrer Miljø- og Fødevareministeren til at virke for, at
levetidsforlængelser af atomkraftreaktorer bliver underkastet obligatoriske grænseoverskridende
miljøkonsekvensvurderinger, at opførelsen af det planlagte atomkraftværk Hinkley Point C i
Sydengland bliver standset, indtil der foreligger en grænseoverskridende miljøkonsekvensvurdering
af værket, og understøtte det litauiske krav om en grænseoverskridende miljøkonsekvensvurdering
af det hviderussiske atomkraftværk Ostrovets.
Kære Esben Lunde Larsen,
forud for den 7. konference for ESPOO-konventionens deltagerlande i Minsk d. 13.-16. juni om
grænseoverskridende miljøkonsekvensvurderinger henvender vi os til dig i forbindelse med tre
vigtige anliggender:
Det
første
er, at der omsider er mulighed for at få obligatoriske regler for grænseoverskridende
miljøkonsekvensvurderinger af levetidsforlængelser for atomkraftværker. Ukraine har meddelt, at
landet er villigt til at gennemføre sådanne vurderinger. Følgelig bør man bruge denne anledning til
at sørge for, at levetidsforlængelser for atomkraftværker bliver underkastet grænseoverskridende
miljøkonsekvensvurderinger overalt, hvor ESPOO-konventionen gælder. Grundholdningerne i
konventionen og forsigtighedsprincippet må afspejles i den måde, hvorpå landene træffer
beslutninger på atomkraftområdet. Efter vores mening bør notifikationer i medfør af ESPOO-
konventionen finde sted ved levetidsforlængelser i de flg. tilfælde:
1. Uafhængigt af, om fysiske forandringer har fundet sted i løbet af en atomkraftreaktors
driftsforløb.
Side 1 af 2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 490: Henvendelse af 12/6-17 fra NOAH Friends of the Earth Denmark om ESPOO-konference for deltagerlande i Minsk
1769505_0002.png
2. Når beslutninger bliver truffet, uden hvilke en atomkraftreaktor ikke vil få lov til at fortsætte
sin drift.
3. Når miljøkonsekvensvurderinger udført i starten af eller under en atomkraftreaktors tidligere
levetid ikke indeholder en vurdering af levetidsforlængelse.
4. Når beslutningsgrundlaget for en levetidsforlængelse mangler en analyse af alternativerne.
Der er ingen tvivl om, at afgørelser om at forlænge levetiden for en hvilken som helst atomreaktor
har mange og alvorlige miljøkonsekvenser, der bl.a. relaterer sig til: Forøget anvendelse af uran og
derfor mere uranminedrift; forøget produktion af atomaffald; flere uheld og tekniske udfald, der
forøger risikoen for alvorlige ulykker; og forøget risiko for alvorlige ulykker, der skyldes ekstreme
naturfænomener, sabotage, terrorangreb og krigshandlinger, mv. Hertil kommer, at betingelserne
ændrer sig efter en atomkraftreaktors oprindeligt planlagte levetid (f.eks. befolkningstæthed,
økonomisk aktivitet og det naturlige miljø), hvad der kan føre til grundlæggende anderledes
miljøkonsekvenser i løbet af den forlængede levetid.
For øjeblikket verserer der en række retssager i EU-medlemslande og nabolande til EU såsom
Holland, Belgien, Tjekkiet, Spanien og Ukraine. Mange lande, inklusive Tyskland, Slovakiet,
Østrig, Rumænien, Ungarn og Luxembourg, er imidlertid åbne overfor tanken om mere transparens,
når det drejer sig om beslutninger på atomkraftområdet, herunder også for obligatorisk
implementering af ESPOO-konventionen i forbindelse med levetidsforlængelser af
atomkraftværker. Her forventes det, at man i Europa vil have op til 70 levetidsforlængelser indtil
2020
1
.
Det
andet
er, at ESPOO-komitéen har fastslået, at Storbritannien har overtrådt international
miljøret, fordi der ikke er gennemført en grænseoverskridende miljøkonsekvensvurdering af
Hinkley Point C atomkraftværkprojektet. ESPOO-komitéen anbefaler, at deltagerlandene opfordrer
Storbritannien til at standse den videre opførelse af atomkraftværket, indtil
miljøkonsekvensvurderingen er gennemført.
Det
tredje
er, at understøtte det litauiske krav om en grænseoverskridende
miljøkonsekvensvurdering af det hviderussiske atomkraftværk Ostrovets. Hviderusland overtræder
ESPOO-konventionen i adskillige henseender, hvad Litauen ønsker at tematisere i Minsk.
venlig hilsen
Hans Pedersen
VEDVARENDE ENERGI (www.ve.dk)
Niels Henrik Hooge - NOAH FRIENDS OF THE EARTH DENMARK (www.noah.dk)
Christian Ege
DET ØKOLOGISKE RÅD (www.ecocouncil.dk)
Jane Kruse
NORDISK FOLKECENTER FOR VEDVARENDE ENERGI (www.folkecenter.dk)
1
For mere om disse emner, se CEE - Bankwatch
Network’s, Nuclear Transparency Watch’s og
MEP Group of the
Greens/EFA’s brev til EU-kommissionen
d. 20/4 2017:
https://bankwatch.org/sites/default/files/MEPletter-EC-
NuclearSafety-10May2017.pdf
Side 2 af 2