Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 474
Offentligt
1767050_0001.png
Fra rådet til tinget
TEKNOLOGIRÅDETS NYHEDSBREV TIL FOLKETINGET
Nr. 294 | maj 2017
Udgiver
Fonden
Teknologirådet
Toldbodgade 12
1253 København K
Tlf. +45 33 32 05 03
www.tekno.dk
[email protected]
Anvendelsen af Danmarks areal i fremiden:
Store opgaver skal løses
Der er rit om Danmarks knappe areal. Konference på Chrisiansborg viste bred
opbakning il anbefalingerne fra Teknologirådets projekt om prioritering og
planlægning i det åbne land
Teknologirådets projekt, Prioritering af fremidens
arealanvendelse i Danmark, er afslutet eter 2�½ års
arbejde. ”Nu er det vigigt at diskutere, hvordan vi
får gjort projektets anbefalinger il virkelighed,” sag-
de Miljø- og Fødevareudvalgets næsformand, Lea
Wermelin (S), da hun indledte den afslutende kon-
ference på Chrisiansborg den 3. maj. Konferencen
viste bred enighed om mange af anbefalingerne.
• Et stærkt statsligt engagement i den overordnede
prioritering og strategisk helhedsplanlægning er
påkrævet. Det gælder f.eks. de naionale interes-
ser i placering af vindmøller, skovrejsning, sam-
menhængende naturområder og klimailpasning
på tværs af kommunegrænser.
Mange arealer skal i fremiden anvendes il lere
formål samidig. En diferenieret planlægning i
kommunerne, baseret på lokal dialog, kan bane
vej for at forene de mange interesser.
En omfatende omfordeling af jorden er et vel-
egnet redskab il løse interessekonlikter og
fremidssikre både robuste landbrugsbedriter,
naturområder, rekreaive områder og udviklings-
områder.
• Der er behov for at styrke virkemidlerne gennem
revision af lovgivning og støteordninger og sikre
kommunerne den nødvendige bemyndigelse il
helhedsplanlægning.
På konferencen var der også ilslutning il forslaget
om at nedsæte en en areal- og plankommission
som skal foreslå nye modeller il fremidens plan-
lægning.
Abonnement
Nyhedsbrevet kan
modtages pr. email.
Tilmelding på:
[email protected]
Tidligere nyhedsbreve
indes på:
www.tekno.dk
Kommunerne er i gang
Fire borgmestre og syv folkeingsmedlemmer deltog
i et poliikerpanel på konferencen. De ire borgme-
stre, Iver Enevoldsen (V) fra Ringkøbing-Skjern, Win-
ni Grosbøll (S) fra Bornholm, Peder Chr. Kirkegaard
(V) fra Skive og Lars Erik Hornemann (V) fra Svend-
borg var enige om, at arealerne er under pres; der
skal indes løsninger på tværs af sektorer og kom-
munegrænser. Alle ire bekrætede behovet for jord-
fordeling og sammenhængende naturområder. De
Arealbehov
140 %
Byer og veje
120 %
Sommerhuse mv.
100 %
Naturområder
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
Skov
Energiproduktion
Landbrug
1
2
I dag
År 2050
Til venstre: Arealanvendelsen i dag. Til højre: De forventede behov uden prioritering og samordning.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 474: Teknologirådets nyhedsbrev om konferencen om den fremtidig arealanvendelse i DK
1767050_0002.png
ANBEFALINGER
I et rigt land med mange ønsker er man nødt til at planlægge og styre udviklingen.
FÆLLES MÅL OG RAMMER
Staten må melde ud med en samlet national strategi og
lægge rammerne fast. Strategien bør samordne mål og
midler for de forskellige ministeriers regler.
Der er behov for en stærk landsplanindsats for at priori­
tere interesserne og udpege områder til forskellige for­
mål. Det gælder for eksempel større områder med urørt
natur, særligt værdifulde natur­ og kulturlandskaber,
klimasikring, placering af vindmøller og andre energian­
læg, udviklingsområder og afviklingsområder.
Folketing og regering bør integrere hensynet til det
knappe areal i en revision af love, regler og støtteord­
ninger. Stærkere virkemidler skal udformes.
LOKALE HELHEDSLØSNINGER
Inden for rammerne af den nationale strategi er det i
kommuneplanerne, de konkrete løsninger udformes.
De mange interesser kan bedst kombineres og forenes i
planer, der indfører forskellige udviklingsmuligheder og
vilkår i de enkelte lokalområder. Lokale helhedsplaner må
bygge på dialog og forhandling med alle interessenter.
En sådan differentieret planlægning kræver dog, at
kommunerne får stærkere virkemidler både til at indgå
langtidsholdbare aftaler og regulere udviklingen i de for­
skellige områder.
Et tæt tværkommunalt samarbejde med statsligt medspil
er nødvendigt.
EFTERSYN AF LOVENE
Der bør nedsættes en bredt sammen­
sat areal­ og plankommission med det
formål at foreslå forbedrede regler til
forvaltningen af det åbne land
Planloven og en lang række andre love
bør underkastes et kritisk hovedefter­
syn for at give kommunerne de bedst
mulige redskaber til at forene de man­
ge arealinteresser lokalt uden at tabe
helheden af syne.
GRØNT DANMARKSKORT
Udpegningen af mere sammenhængen­
de naturområder og grønne korridorer
bør ske i tæt samarbejde mellem kom­
muner, stat og andre interessenter.
De udpegede områder bør friholdes for
aktiviteter, der forringer muligheden
for senere at virkeliggøre naturplaner­
ne, og kommunerne behøver stærkere
virkemidler for at realisere planerne.
Naturpleje som driftsgren bør gøres mere
rentabel - med adgang for lere aktører.
JORDFORDELING OG
JORDPULJER
Aftaler om jordfordeling er et velegnet
redskab til at skabe bedre balance
mellem forskellige formål.
Landmænd kan bytte sig til mere ro­
buste og sammenhængende marker og
afhænde områder, hvor man i fremtiden
ikke ønsker landbrugsudvikling.
Arealer kan frigøres f.eks. til mere
skov, naturområder eller nye aktiviteter
i det åbne land.
Det anbefales at både staten og
kommunerne opretter puljer af opkøbt
jord, der kan fremme jordfordeling og
tilbydes i bytte for arealer, som ønskes
anvendt til nye formål.
STØTTEORDNINGER
De mange støtteordninger og tilskud
bør justeres sådan, at de bedre kan
fremme den ønskede udvikling i lokale
områder. Det gælder også afgifter og
erstatninger. Naturbeskyttede områder
bør fritages for ejendomsskat.
ERSTATNINGSNATUR
I enkelte tilfælde kan arealer med
beskyttede naturtyper erstattes med
andre områder, der er større og samlet
set bidrager mere til en rig og mang­
foldig natur.
LANDBRUG OG MILJØ
Forbedrede kort over jordens evne til
at optage og tilbageholde nærings­
stoffer kan bane vej for en bedre
fordeling af landbrugsarealerne og
samtidig frigøre mere marginal jord til
naturprojekter og rekreative formål.
ENERGIPRODUKTION
Landbrugets restprodukter kan med
fordel anvendes til at producere bio­
gas. Behov for mere areal til energi­
produktion kan begrænses ved energi­
effektivisering, brug af varmepumper,
integration af solenergi i bygninger mv.
SKOVPOLITIK
Hvordan skal balancen være mellem
produktion af træ, energi, naturnær
skovdrift og urørt skov i fremtiden? Det
er spørgsmål, der skal besvares politisk.
PLANLÆGNING I DET ÅBNE LAND
KLIMATILPASNING
Mulighederne for at kombinere klima­
tilpasning med naturgenopretning,
rekreation og fritidsaktivitet bør
udnyttes bedst muligt.
Folketinget skal tage stilling til erosion
og oversvømmelse: Hvilke ejendomme
og områder bør sikres? Hvor skal natu­
ren gå sin gang, så kystens landskaber
rykker ind i landet og de våde områder
vokser?
Opdelingen af Danmark i byzone, sommerhusområder og landzone er utilstrækkelig.
Gennem kommuneplanlægningen bør det åbne land opdeles i områder, hvor der for
hvert område sættes lokale mål og retningslinjer for arealanvendelsen og landzone­
administrationen. Dermed får kommunen og dens borgere et fælles grundlag for at
fremme en ønsket udvikling.
Kommunen får samtidig et forbedret grundlag, både når der investeres i naturpleje,
friluftsliv og lersidig anvendelse af samme areal, og når der skal tages stilling til
grundejernes ansøgninger om landzonetilladelse. Og landmænd og ejere af fast ejen­
dom får større investeringssikkerhed.
I områder, der udpeges som primære for landbrug og skovbrug, bør der også sikres
miljørigtige placeringer til moderne produktionsanlæg for at undgå nabokonlikter og
unødig transport gennem landsbyer og på offentlige veje.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 474: Teknologirådets nyhedsbrev om konferencen om den fremtidig arealanvendelse i DK
1767050_0003.png
Fra rådet til tinget
TEKNOLOGIRÅDETS NYHEDSBREV TIL FOLKETINGET
Udgiver
ilslutede sig ønskerne om stærkere engagement
fra statens side, revision af love og regler og styrkel-
se af de lokale virkemidler.
”Vi arbejder allerede med lere af anbefalinger-
ne, sagde Ringkøbing-Skjerns borgmester, Iver Ene-
voldsen (V). ”Min hjemby, Hvide Sande, har en stor
og velfungerende erhvervshavn. Vi har også mange
turister i området, og vi har tre store vindmøller. Det
er fakisk lykkedes os at forene de forskellige inte-
resser.” Et andet eksempel er den nye naturbydel,
Ringkøbing K, hvor boligerne er spredt mellem enge,
frugtlunde og søer i et 84 hektar stort naturområde.
”Sammenhængende naturområder er vigige. Det
ved vi også, at borgerne har fokus på, når de bosæt-
ter sig,” ilføjede han.
På energiområdet var Iver Enevoldsen enig i, at
der skal fokuseres på landbrugets restprodukter. ”Vi
har givet adskillige illadelser il biogasanlæg,” sagde
han. ”Jeg ser, at der også er fokus på vindmøller på
land. Men kom lige ud i fædrelandet, så vil I opleve,
at det ikke er så nemt.”
Fonden
Teknologirådet
Toldbodgade 12
1253 København K
Tlf. +45 33 32 05 03
www.tekno.dk
[email protected]
Staten må træde i karakter
”Rapporten rammer lige ned i den debat, vi har i
vores lille øsamfund,” sagde Bornholms borgme-
ster, Winni Grosbøll (S). Øens 600 kvadratkilometer
er ”meget for lidt” i forhold il ambiionerne om at
hele energiforsyningen skal være fossilfri og 20 pro-
cent af landbruget økologisk i år 2025, naturområ-
derne skal være større og bedre ilgængelige, turis-
men og outdoor-oplevelser styrkes og nye områder
udlægges il sommerhuse og byudvikling.
”Egentlig har jeg god illid il, at vi selv kan passe
på naturen og det sted, hvor vi bor. Men der er nog-
le samfundsopgaver, hvor staten bliver nødt il at
træde mere i karakter og påtage sig ansvar for plan-
lægningen,” sagde hun – og nævnte vindmøller som
sit første eksempel: Folk vil gerne have vedvarende
Abonnement
Nyhedsbrevet kan
modtages pr. email.
Tilmelding på:
[email protected]
Tidligere nyhedsbreve
indes på:
www.tekno.dk
Danmark for fremiden
Projektet er gennemført af Tek-
nologirådet og forskere fra Aal-
borg Universitet med støte fra
VELUXFONDEN. Rapporten vi-
ser, at der er vedtagne planer og
klare ønsker om at anvende 140
procent af Danmarks areal i frem-
iden. Derfor skal der prioriteres
og tænkes nyt på tværs af sekto-
rer og tradiionelle grænser. Det
er en stor udfordring for kommu-
nerne, Folkeinget og regeringen.
Anbefalingerne bygger på ind-
dragelse af en lang række interes-
senter, eksperter, kommunalpo-
liikere og folkeingsmedlemmer.
Emnerne er uddybet i en række
workshops, seminarer, debatmø-
der, nyhedsbreve og to høringer i
Folkeinget.
Centralt i forløbet var bor-
gertopmødet, hvor 250 repræsen-
taivt udvalgte borgere diskute-
rede indbyrdes, udviklede ideer
og tog silling. Et stort lertal gik
ind for at staten og kommunerne
skal styre udvikling i retning af at
kombinere lere formål på samme
areal – med vidtgående hensyn il
natur og miljø.
VELUXFONDENS programleder,
Helene Bjerre-Nielsen, glæder
sig over, at projektet har skabt
ny viden og kvaliiceret debat,
som engagerer poliikere, inte-
resseorganisaioner, kommuner
og borgere.
”Det har taget id, men uden
denne proces tror jeg ikke, vi
havde stået her i dag med det
engagement,” sagde hun ved
konferencens slutning. ”Anbe-
falingerne ligger der. De er ret
klare. Og klar il at tage fat på.
Det her er alt for vigigt il at
afslute. Der er brug for at tale
videre.”
Den afslutende rapport, som
uddyber anbefalingerne, kan,
sammen med en lang række an-
dre dokumenter om projektet,
downloades på www.tekno.dk.
Stor produktion
og høj vækst er
det vigtigste
3%
11%
Flere
funktioner
kombineres
på samme
areal
1%
5%
5%
9%
Funktioner
holdes
skarpt
adskilt på
hver sit
areal
28%
36%
64%
Beskyttelse af
natur og miljø er
det vigtigste
Borgernes holdning til fremtidens udvikling. Valget stod mellem
ire hovedretninger (sorte pile) og ire mellemveje (grå pile).
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 474: Teknologirådets nyhedsbrev om konferencen om den fremtidig arealanvendelse i DK
1767050_0004.png
Fra rådet til tinget
TEKNOLOGIRÅDETS NYHEDSBREV TIL FOLKETINGET
Udgiver
energi, de vil bare ikke have vindmøller i deres egen
baghave. ”Hvis vindkrat skal skaleres op, så bliver
man nødt il at træfe nogle beslutninger på Chri-
siansborg om vindmøllernes placering. Vi kan ikke
løse det lokalt. Vi vil gerne, og det er ikke fordi, vi
ikke tør. Men vi kan ikke.”
Noget ilsvarende gælder skovrejsning, ilføje-
de Winni Grosbøll: ”Vi har en drøm om et ubrudt
skovbælte fra Hammerknuden il sydspidsen af
Bornholm. Men konlikten er jo, om vi skal varetage
interesserne for et ubrudt skovbælte eller for den
landbrugsjord, der ligger som små klater ind imel-
lem. Jeg vil opfordre il, at man naionalt besluter,
hvor interessen i skovrejsning er så stærk, at vi skal
gå ind og diktere det. Man må gøre sig klart på Chri-
siansborg, at det ikke kommer af sig selv.”
Winni Grosbøll var ilhænger af en jordfond il
brug for jordfordeling. ”Det er meget svært at skabe
sammenhængende naturområder med private lods-
ejere, hvis man ikke har penge il at købe deres jord
for. Min erfaring er, at puslespillet ikke kommer il at
fungere, hvis det ikke er en ofentlig opgave.”
er økonomisk den mest farbare løsning, også i for-
hold il sikring af natur og miljø.”
Fonden
Teknologirådet
Toldbodgade 12
1253 København K
Tlf. +45 33 32 05 03
www.tekno.dk
[email protected]
Hvorfor ikke købe en ø?
Svendborg Kommunes borgmester, Lars Erik Hor-
nemann (V), lagde vægt på, at ejerne af jorden skal
kompenseres, ellers bliver de ikke en del af de løs-
ninger, der er samfundsmæssig interesse for. ”Man
beinder sig virkelig i toppen af Maslows behovspy-
ramide, når man vil bruge den fantasiske danske
landbrugsjord il noget, der ikke umiddelbart giver
akast,” bemærkede han.
”Hvorfor har I ikke inddraget landindvinding i je-
res anbefalinger,” spurgte han. ”Med fremskudte
diger kan man indvinde arealer, der både kan bruges
il klimailpasning, nye naturområder og opsætning
af vindmøller og solceller.”
Han anerkendte, at der er behov for jordfonde og
jordfordeling i større skala. ”Vi har købt enkelte are-
aler op, som passer ind i nogle naturområder, men
det er jo meget begrænset, hvad vi har kunnet gøre.
Hvis vi havde større muskler i form af økonomi, kun-
ne vi disponere mere langsigtet og være opmærk-
somme på ejendomme, som passer ind i planlæg-
ningen og kunne anvendes ved jordfordeling på et
senere idspunkt.”
Et konkret forslag var at Svendborg og Langeland
kommune burde købe øen Siø mellem Tåsinge og
Langeland og bruge den il at opsæte vindmøller
og solceller, som der ellers er stor modstand imod.
”Men det kræver, at vi har en pulje og lovhjemmel
il at gøre det – og at vi tænker på tværs af kommu-
nerne,” ilføjede han.
Abonnement
Nyhedsbrevet kan
modtages pr. email.
Tilmelding på:
[email protected]
Tidligere nyhedsbreve
indes på:
www.tekno.dk
Muligheder skal tænkes sammen
”Der er ingen tvivl om, at vores arealer er under
pres i disse år. Derfor er vi nødt il at tænke på tværs
og tænke lere muligheder ind i de løsninger, vi in-
der,” sagde Skives borgmester Peder Chrisian Kirke-
gaard (V).
Skive er med i et projekt, der afprøver mulifunk-
ionel jordfordeling. ”Jeg ser mange gode redskaber
i det, fordi vi får de forskellige interesser il at sæte
sig sammen og inde løsninger. Vi kan få skabt de
nødvendige arealer omkring jordbrugene, grønne
korridorer, områder, der lægges ud il natur og friid-
sinteresser og måske en vej uden om landsbyen, så
produkionslandbrug ikke skal have deres transport
igennem den. Det er et redskab il at få opimal ud-
nytelse af vores areal,” sagde Peder Chrisian Kir-
kegaard.
For at afværge risikoen for store oversvømmel-
sesskader i byerne, vil det være samfundsøkono-
misk opimalt at tage nogle landbrugsarealer ud
af primær drit og ilbageholde åernes vand i våd-
områder, påpegede han. ”Jeg tror, at forsyningssel-
skaberne bør have mulighed for at indgå ataler og
eventuelt opkøbe jord uden for deres eget geograi-
ske område, så de kan undgå at få for meget vand i
deres kloaknet.”
Han slog også et slag for en fælles løsning på kli-
mailpasning af Limjorden mod stadig kratigere
storme. ”Alle Limjordskommunerne står over for
kolossale investeringer for at sikre sig mod over-
svømmelser. En samlet løsning, der hindrer at ve-
stenvinden presser så meget vand ind i Limjorden,
Jordfordeling i større skala
Medlemmer af projektets styregruppe deltog i et
spørgepanel, der præsenterede projektets resul-
tater og sillede spørgsmål il borgmestre og folke-
ingsmedlemmer.
Jordfordeling og jordpuljer blev fremhævet som
et velegnet redskab, fordi metoden bygger på for-
handling og ataler og mange parter kan få deres
fremidsønsker opfyldt ved at byte jord. I modsæt-
ning il støteordninger er jordfordeling en varig løs-
ning, når der skal skabes robuste landbrugsområder,
sammenhængende naturområder, beskytelse af
grundvand, klimailpasning, traiksanering osv.
”Jeg kan se mange muligheder for synergi og mul-
ifunkionalitet, og vi poliikere skal følge arbejdet
med at lave bedre jordfordeling tæt. Men det er
vigigt at inddrage lodsejerne. Hvis vi ikke kan sik-
re dem mulighed for udvikling fremadretet, får vi
spændt ben for, at de vil gå med i et fælles arbejde,”
sagde Anni Mathiesen (V). ”Det kræver både pæda-
gogisk og økonomisk kompetence at få det il at lyk-
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 474: Teknologirådets nyhedsbrev om konferencen om den fremtidig arealanvendelse i DK
1767050_0005.png
Fra rådet til tinget
TEKNOLOGIRÅDETS NYHEDSBREV TIL FOLKETINGET
Udgiver
kes, og spørgsmålet er jo også, hvor vi inder penge-
ne il dem, der skal have kompensaion.”
Der er behov for at bringe tanken mere frem i
kommunalbestyrelserne, sagde Jens Henrik Thule-
sen Dahl (DF). ”Men når det først er i gang, er det
mit indtryk, at det ikke behøver at være vanviig
dyrt,” ilføjede han.
være mere lokal selvbestemmelse. Magteliten på
Slotsholmen skal blande sig uden om. De lokale poli-
ikere skal gøre opmærksom på, at de kan selv.”
Fonden
Teknologirådet
Toldbodgade 12
1253 København K
Tlf. +45 33 32 05 03
www.tekno.dk
[email protected]
Opbakning il energiprodukion
I projektet blev der peget på, at opbakningen il pla-
cering af vindmøller og andre energianlæg kan styr-
kes, hvis man har en lokal strategi for vedvarende
energi og den lokale befolkning er medejer af an-
læggene.
”Vi skal have mere lokalt ejerskab op at lyve igen,
også il solceller og andre fælles anlæg,” sagde Chri-
sian Poll (ALT) ”Hvis folk føler, at de selv er en del
af omsillingen, er der meget større vilje il at havde
vindmøllerne og de andre anlæg i nærheden.”
Maria Gjerding var enig. ”Hvis vindmøller på land
kan bidrage il økonomien i lokalsamfundet, så det
ikke er en stor energivirksomhed, der tjener penge
på dem, kan det være med il at sikre en langt større
opbakning.”
Det var Iver Enevoldsen uenig i: ”Nu er det jo så-
dan, at 20 procent af en vindmøllepark skal ilbydes
lokalområdet. Og det er rigigt, at tankevirksomhe-
den nogle gange går fra hovedet il tegnebogen i
baglommen. Men at sige nej il vindmøller, hvis in-
vestoren kommer udefra, det vil for mig at se være
lidt magtmisbrug. Kommunen er planmyndighed.
Hvis den godkender en plads il vindmøller, så gæl-
der det uanset om den er lokalt eller eksternt ejet.”
Etersyn af lovene
Projektet foreslår, at der nedsætes en areal- og
plankommission, som skal foreslå lovændringer og
nye og mere idssvarende modeller for diferenieret
helhedsplanlægning i det åbne land. Kommissionens
forslag skal være klar, når Planloven skal evalueres i
år 2020, og de kan være med il at bane vej for stør-
re mulifunkionalitet i arealanvendelsen.
Forslaget ik ilslutning fra mange sider. ”Der er
ingen tvivl om, at vi skal have justeret love og regler
og have lavet et system, der er enkelt og smidigt for
kommunerne og giver dem de bedst mulige redska-
ber il at forene de mange arealinteresser, men sam-
idig sikre helheden, så lokale interesser ikke fører
il beslutninger, som man ud fra overordnede, hel-
hedsmæssige interesser ikke bør gennemføre,” sag-
de Jens Henrik Thulesen Dahl.
Maria Gjerding (EL) lagde stor vægt på de lands-
poliiske opgaver: En samlet, naional strategi i ste-
det for sektorplaner, der ilsammen lægger beslag
på mere end Danmarks areal, planlægning for Grønt
Danmarkskort, områder med intensivt og eksten-
sivt landbrug og beslutninger om, hvor kysterne skal
klimasikres og hvor naturen skal gå sin gang. ”Men
samidig siger anbefalingerne, at kommunerne skal
have meget mere frihed il selv at prioritere i egne
områder. Det er en konlikt, der skal løses.”
Abonnement
Nyhedsbrevet kan
modtages pr. email.
Tilmelding på:
[email protected]
Tidligere nyhedsbreve
indes på:
www.tekno.dk
Skovpoliik og støteordninger
Skitende regeringer har hat høje målsætninger
om skovrejsning, og skovene er velegnede il at il-
fredssille mange ønsker på samme areal. Chrisian
Rabjerg Madsen (S) blev spurgt om vi kan forvente
mere speciikke poliiske udmeldinger om balancen
mellem produkion af tømmer og energi, biodiversi-
tet og frilutsliv.
”Jeg er forsigig med at love, hvor meget mere
skov der skal skabes. Det er jo dyrt. Men vi skal lave
en mere detaljeret beskrivelse af, hvad vi har af skov
og en mere fokuseret målsætning for, hvordan den
skal bruges, så vi udnyter skovenes mange funkio-
ner bedst muligt,” svarede han.
Carsten Bach (LA) blev spurgt om støteordninger
il fremme af miljø, naturbeskytelse og skovrejsning
bør gøres mere leksible. ”I virkeligheden ville jeg
jo helst afskafe alle støteordninger, men det korte
svar er ja,” sagde han. ”Først og fremmest bør der
Dete nummer af Fra rådet il inget er skrevet og
redigeret af journalist Ebbe Sønderriis. Kontakt: Pro-
jektlederne Gy Larsen, [email protected], tlf. 30 78 51 66
og Søren Gram, [email protected], tlf. 30 78 51 67.
De sidste fem numre af Fra rådet il inget:
Nr. 293: Folkeingshøring om redskaber il priorite-
ring af fremidens arealanvendelse
Nr. 292: Borgerinddragelse i klimailpasning
Nr. 291: Folkeingshøring om mulifunkionalitet i
det danske landskab
Nr. 290: Bedre samspil, mere planlægning
Nr. 289: Er Danmark blevet for lille?
Fra rådet il inget kan frit kopieres il egen brug og
videresendes il interesserede. Der må kun citeres
med kildeangivelse og kun linkes il visninger på må-
der, der fører hen il Teknologirådets hjemmeside.
5