Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 472
Offentligt
1766636_0001.png
Foretræde ved Miljø- og Fødevareudvalget
den 7. juni 2017
Delegation:
Torben Hansen, formand, Sektorbestyrelsen for Planteproduktion
Christian G. Jensen, formand, Landboforeningen Kronjylland
Niels Jørgen Thomsen, formand, Østjydsk Familielandbrug
Brian Munk Nielsen, landmand, Århus
Niels Peter Nørring, områdedirektør Landbrug & Fødevarer
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 472: Landbrug & Fødevarers præsentation for udvalget i forbindelse med deputationen den 7/6-17 om indsatsplaner omkring Aarhus
1766636_0002.png
De problematiske aktivstoffer er fjernet
Antal aktivstoffer i
godkendte midler (2013)
296
287
267
266
170
159
Før i tiden var der i EU cirka 1200 aktivstoffer.
Der er altså allerede fjernet mere end 1000 aktivstoffer
Ad hensyn til grundvandet har DK en særlig restriktiv
godkendelsesprocedure, som går videre end EU’ procedure.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 472: Landbrug & Fødevarers præsentation for udvalget i forbindelse med deputationen den 7/6-17 om indsatsplaner omkring Aarhus
1766636_0003.png
Generel regulering - Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen skønner, at godkendelses-
ordningen gælder for 95 procent af de danske
arealer
(Lea Frimann, MST, 30. juli 2016).
På sandjord har man identificeret de
særligt sårbare områder
På lerjord etableres en ny VAP-mark på
Stevns til yderligere afdækning.
Kun få områder hvor godkendelses-
ordningen formodes ikke at dække
tilstrækkeligt
Kilde: Miljøstyrelsens hjemmeside
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 472: Landbrug & Fødevarers præsentation for udvalget i forbindelse med deputationen den 7/6-17 om indsatsplaner omkring Aarhus
1766636_0004.png
Lokal regulering
indsatsplaner
Behov for præcisering reglerne
§ 26 a.
Når der er vedtaget en indsatsplan for et område
efter § 13 eller § 13 a i lov om vandforsyning m.v.,
kan
kommunalbestyrelsen,
hvis der ikke kan opnås en
aftale herom på rimelige vilkår, endeligt eller midlertidigt
mod fuldstændig erstatning
pålægge ejeren af en
ejendom i området de rådighedsindskrænkninger
eller andre foranstaltninger, som er nødvendige for
at sikre nuværende eller fremtidige
drikkevandsinteresser mod forurening med nitrat
eller pesticider.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 472: Landbrug & Fødevarers præsentation for udvalget i forbindelse med deputationen den 7/6-17 om indsatsplaner omkring Aarhus
1766636_0005.png
Indsatsplaner ved Århus
Aarhus udpegning af sårbare arealer for pesticider sidestilles med
den generelle statslige udpegning af nitratfølsomme arealer.
Pesticidfund beror primært på ulovlige midler eller midler, der ikke
anvendes i landbruget, såsom f.eks. plænerens.
Kun ét fund over grænseværdi, og det knytter sig til en losseplads
ved Åbo.
Område
Opstart (år)
Areal (ha)
Antal bedrifter
Beder
Stavtrup Åbo
Århus (øvrig)
2013
2014
2017
Ca
.
621
1.100
4.600
42
94
215
*
Ialt i Aarhus kommune er der udpeget ca. 10.000 ha.
Store konsekvenser, usikkerhed, langsommelig sagsbehandling
(10-15 år inden afslutning)
Indsatsplanlægningen i Aarhus Kommune
http://webgis.aarhus.dk/indsatsplaner/kort.htm
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 472: Landbrug & Fødevarers præsentation for udvalget i forbindelse med deputationen den 7/6-17 om indsatsplaner omkring Aarhus
1766636_0006.png
Et eksempel på en bedrift ved Århus - Tandergaard
To soejendomme, begge nyere anlæg bygget på barmark
1.500 søer med salg af 7 kilos grise
500 søer med salg af 30 kilos grise
Alle smågrise sælges, opfedes og slagtes i Danmark
Bygget biogasanlæg for at få miljøgodkendelsen
Investeret 40 mio. kroner i bygninger mv.
470 hektar dyrkes, heraf 230 hektar inden for indsatsplan, de 191 er udpeget følsomt
(NFI-areal), cirka 75 hektar der er skraverede områder
Grundlaget for produktionen der forsvinder!
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 472: Landbrug & Fødevarers præsentation for udvalget i forbindelse med deputationen den 7/6-17 om indsatsplaner omkring Aarhus
1766636_0007.png
Opfordring til Miljø- og Fødevareudvalget
Vi finder, at det er helt urimeligt, at landmænd skal afvente endnu 4-5 år eller mere på en afgørelse i
retssystemet.
Allerede nu er det klart, at Århus Kommune vælger at tilsidesætte Miljøstyrelsens godkendelsesordning og
handler uden konkret dokumentation.
Vi opfordrer til,
at Miljø- og Fødevareudvalget presse på, så Miljøstyrelsen melder helt præcist ud til
samtlige landets kommuner om beskyttelsesniveauet overfor pesticider, herunder:
a) Gøre omfanget af godkendelsesordningen for pesticider helt klart for kommunerne og fastlægge at
godkendelsesordningen er fuldt ud dækkende med få undtagelser.
b) Slå fast, at fund af gamle og nu forbudte sprøjtemidler ikke kan bruges som indikator for udvaskning af nye
godkendte sprøjtemidler.
c) Understrege, at kortlægningen af indsatsområder - fx Nitratfølsomt Indsatsområde (NFI) - ikke i sig selv
kan bruges som argument for at lave et generelt påbud og da slet ikke mod pesticider.