Pressemeddelelse
den 6. juni 2017
Spændende rapport fra Klimarådet
–
men med skønhedspletter
Klimarådet udpeger en række gode elementer til grøn omstilling. Men man misser brugen af biogas til
tung transport som et vigtigt element
–
og taler her kun om naturgas, som har meget ringe effekt.
Klimarådet melder ud, at de danske mål i 2030 skal pege frem mod 2050, så vi ikke skubber en større del af
reduktionen foran os. Derfor skal vi overopfylde EU-kravet til ikke-kvotesektoren i 2030. Samtidig anbefaler
rådet, at Danmark opfylder sine EU-forpligtelser i ikke-kvotesektoren
uden
at benytte smutvejen med at
købe og annullere kvoter i EU. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd støtter denne tilgang.
”Vi
glæder os over, at Klimarådet peger på reelle klimagasreduktioner og fraråder regeringen at bruge
smutveje som køb af kvoter i EU. Dette ville ikke have nogen reel klimaeffekt, og det ville ikke give os de
styrkepositioner inden for grønne teknologier, som vi har brug for i forhold til fremtidig eksport og
jobskabelse,”
siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege.
Klimarådet fremlægger, hvad de kalder omstillingselementer
–
modsat virkemidler, som f.eks. ville være
omlægning af afgifter, forbud mod særligt klimabelastende adfærd eller støtte til det modsatte.
”Det
er vigtigt, at vi hurtigt kommer frem til virkemidlerne, som er det, der reelt kan reducere udslip. Det
gælder f.eks. omlægning af afgifter. Her er det afgørende, at afgiftslettelser på el er målrettede mod el til
varmepumper og elbiler, frem for til en generel sænkning af elafgift, som blot ville hæmme udbredelse af
elbesparende apparater og stimulere til mere spild af el,”
siger Christian Ege.
”Vi
er enige i, at der er brug for en yderligere indsats for at fremme elbiler, der både i dag, i 2030 og i 2050
kan levere signifikante CO
2
-besparelser og indgå i et egentligt lavemissionssamfund,”
siger Christian Ege.
Klimarådet peger på naturgas til tunge køretøjer til trods for, at dette giver en meget lille CO
2
-reduktion og
blot erstatter ét fossilt brændstof med et andet. Rådet omtaler også opgraderet biogas på naturgasnettet,
men kun som en erstatning for naturgas til opvarmning
–
hvilket vil være relativt dyrt pga. den lave pris på
naturgas.
”Det
giver ingen mening at omstille den tunge transport til fossil naturgas, som ikke giver nogen væsentlig
CO
2
-gevinst. Af samme grund sælges gas til tung transport i Danmark allerede kun som biogas
–
på
certifikater,”
siger Christian Ege
Klimarådet anbefaler gylleforsuring som en af de billigste og mest effektive metoder på kort sigt til at
sænke klimagasudslip fra landbruget. Gylleforsuring er samtidig nødvendigt for at nedbringe det alt for
store udslip af ammoniak, som skader både sundhed og biodiversitet. Klimarådet mangler dog at forklare,
at gylleforsuring umiddelbart kan hindre behandling af gylle i biogasanlæg, som er et andet vigtigt
virkemiddel. Men dette kan løses ved at bruge gylleseparering.
Ift. kvæg foreslås mere plantefedt i foderet samt færre malkekvæg, hvilket også vil være effektive metoder.
”Klimarådet
foreslår dyrkning af pil til energiformål. Men her er det langt bedre at satse på græs, hvor der
kan udtrækkes protein til foder, hvorefter restproduktet sendes til biogasanlæg,”
udtaler Christian Ege.
For mere information
Sekretariatsleder Christian Ege, telefon 33 18 19 33 / 28 58 06 98