Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 470
Offentligt
1766510_0001.png
Dato: 2. juni 2017
Til: Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Vedrørende udarbejdelse af Handlingsplan til bekæmpelse af rotter
Danmarks Naturfredningsforening og en række øvrige interessenter har været inviteret til et
møde i Miljø- og fødevareministeriets Miljøstyrelse den 1. juni, med henblik på en orientering
og drøftelse af den forestående udarbejdelse af en
”Handlingsplan
til bekæmpelse af rotter”.
Vi er meget glade for muligheden for sammen med andre interessenter at få mulighed for at
drøfte overvejelser om planens indhold, herunder både tilsigtede og evt. utilsigtede konse-
kvenser.
Rotter er et voksende problem og foranlediger meget væsentlige sundhedsmæssige risici og
økonomiske skader. Alle er derfor naturligvis enige om, at det er en rigtig god idé at oppriori-
tere bekæmpelsen, herunder at udarbejde en Handlingsplan for bekæmpelse af rotter.
Vi forstår på Miljøstyrelsen, at Miljø- og fødevareudvalget på et møde den 14 juni vil blive fore-
lagt et oplæg til indholdet af en Handlingsplan til bekæmpelse af rotter.
I den forbindelse vil vi gerne henlede udvalgets opmærksomhed på en række overvejelser.
Vi forstår, at oplægget til en Handlingsplan vil kunne tænkes at rumme afsnit om blandt andet:
Styrket forebyggende indsats
Mere effektiv rottebekæmpelse
Administrative lettelser
Bedre anvendelse af bekæmpelsesmidler
I forhold til disse temaer ønsker DN at henlede opmærksomheden på problematikker, som
vedrører det åbne land.
Vores kommentarer relaterer således
ikke
til bymiljøet.
Ad. Styrket forebyggende indsats
Vi forstår, at denne del vil handle om, hvordan man fremmer opsætningen af rottespærrer,
men også en styrket indsats ved vildtfodringspladser.
Vi kan meget varmt anbefale, at Handlingsplanen generelt lægger overordentlig stor vægt på
forebyggende indsatser. Uden omfattende forebyggelse (fjernelse af årsagerne til rotteplagen)
vil effekten af bekæmpelse med fælder og gift ganske enkelt være yderst begrænset.
Derfor bør Handlingsplanen tage udgangspunkt i et grundlæggende princip om, at alle praktisk
mulige og realistiske forebyggende indsatser, skal være en forudsætning for anvendelse af gift.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 470: Henvendelse af 2/6-17 fra Danmarks Naturfredningsforening om handlingsplan for bekæmpelse af rotter
1766510_0002.png
Det er i forhold til forebyggelse ved "vildtfodringspladser" vigtigt at være opmærksom på, at
fodring foretages dels ved opdræt af fugle med henblik på jagt (typisk volierer med fasaner og
agerhøns), men også som fodring af vilde andefugle ved vandhuller, og fodring af fasaner (der
er sat ud) i vildtremiser, skove, læhegn og lignende. Det sker typisk med "foder-tønder", hvor
foderet er frit tilgængeligt.
Derfor bør en given forebyggende indsats omfatte både opdræts-lokaliteter (volierer) OG fod-
ring ved øvrige lokaliteter i det åbne land (foder-tønder og lignende).
Det er imidlertid også vigtigt at udvalget er opmærksomt på, at fodring af fugle i opdræt, og
fodring af udsatte fugle, jo netop indebærer at foderet er let tilgængeligt for fuglene - og der-
med også rotter. Det er derfor umiddelbart vanskeligt at se, hvordan foder skal kunne være
tilgængeligt for de udsatte fugle, men ikke for rotter.
Vi vil derfor venligst opfordre til at udvalget gør sig overvejelser om, hvordan det måtte være
realistisk og praktisk muligt at forebygge at rotter tager en stor del af foder udlagt til fugle?
Vi ønsker i forlængelse heraf at understrege konsekvenserne ved eventuelt at søge en løsning
på foderplads-problemet, via øget anvendelse af gift.
En undersøgelse foretaget af Århus Uni-
versitet
viser, at en skræmmende stor del af det vilde dyreliv allerede i dag er hårdt belastet
af forgiftninger fra gnavergifte. Dyrene forgiftes, når de spiser døde eller døende rotter og
mus.
Undersøgelsen er fra 2015 og der er siden sket indskrænkninger i brugen af nogle af giftene.
Men princippet vil være det samme: Øger man anvendelsen af gifte i det åbne land, herunder
ved foderpladser, vil rovdyr i højere grad blive forgiftede.
Det kan derfor under ingen omstændigheder anbefales, at man øger adgangen til anvendelse
af gift i det åbne land, herunder ved foderpladser.
Vi ønsker at henlede opmærksomheden på, at Århus Universitet også mistænker, at andre
arter - bl.a. grævling og pindsvin - også kan være belastede af gifte.
Det kan derfor anbefales at den kommende Handlingsplan beskriver en evaluering af både de
tilsigtede og utilsigtede effekter, herunder af anvendelse af gifte.
Ad. Mere effektiv rottebekæmpelse
Det har i en periode været under overvejelse at give "udvidet adgang til rotteautorisation" -
det vil sige at ikke "kun" professionelle rottebekæmpere da vil kunne udlægge gift, herunder
ved landbrug, men også private/landmænd.
Vi forstår at begrundelsen skulle være et ønske om at reducere omkostningerne ved at profes-
sionelle forestår den praktiske bekæmpelse, ved at give adgang til at landmænd selv kan ud-
lægge gift.
Vi vil indtrængende advare imod at man fjerner den nuværende forpligtelse til at have profes-
sionelle konsulenter til at forestå bekæmpelsen, herunder udlægning af gift ved landbrugsbyg-
ninger.
Vi har noteret os, at også bl.a. Kommunernes Landsforening og flere andre interessenter adva-
rer imod at skabe denne adgang, herunder på mødet med interessenterne den 1 juni.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 470: Henvendelse af 2/6-17 fra Danmarks Naturfredningsforening om handlingsplan for bekæmpelse af rotter
1766510_0003.png
Det i dag generelt gældende princip om, at økonomiske hensyn ikke kan begrunde at private
får adgang til at forestå opgaver, som har sundheds- og sikkerhedsmæssig forankring, bør
også gælde for rottebekæmpelsen. I princippet vil en lempelse af reglerne svare til, at parcel-
husejere selv måtte forestå rensning af skorsten og brændeovne efter et kort kursus, for at
spare udgifterne til skorstensfejeren. Her er således også en lovgivet pligt for private til at
bruge eksperter med autorisation, som følge af de væsentlige samfundsmæssige interesser i at
undgå forkerte tilgange og risiko for alvorlige utilsigtede og vide konsekvenser.
Ad. Administrative lettelser
Vi kan naturligvis varmt anbefale alle administrative lettelser, som vil gøre det nemmere for
både borgere og kommuner at intensivere, koordinere og forbedre rottebekæmpelsen, under
forudsætning af, at sådanne lettelser ikke vil medføre risiko for utilsigtede negative konse-
kvenser i form af øget risiko for mennesker eller øgede forgiftningsniveauer for det naturlige
dyreliv.
Ad. Bedre anvendelse af bekæmpelsesmidler
Dette afsnit vil efter vor forståelse skulle dække en ny resistensstrategi, information om dis-
pensationsmuligheder for anvendelse af antikoagulanter og bekæmpelse med antikoagulanter
længere end 10 m. fra bygninger.
Vi forstår at muligheden for at anvende antikoagulanter (der netop er de særligt farlige gifte
for det naturlige dyreliv) længere end 10 meter fra bygninger, skulle være begrundet med at
den egentlige årsag til en rotteplage (f.eks. gamle halmbunker, foderrester med mere) kan
ligge mere end 10 meter fra bygninger.
Vi vil i den forbindelse gerne henlede opmærksomheden på, at det i denne sammenhæng net-
op vil være helt afgørende at knytte gennemførelsen af forebyggende indsatser, som et vilkår
for anvendelsen af gift: Hvis man ikke fjerner årsagen til rotteproblemet, vil anvendelse af gift
ikke løse problemet.
Også i denne sammenhæng peger vi på vigtigheden af, at det er professionelle rottekonsulen-
ter, der foretager en vurdering af mulighederne for forebyggende indsatser, i sammenhæng
med evt. giftanvendelse - ikke en privat. Det må således ikke risikere at kunne blive en konse-
kvens af Handlingsplanen og ændret lovgivning, at det kan blive nemmere blot at udlægge
gift, frem for at fjerne den egentlige årsag til rotteproblemet?
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
3