Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 467
Offentligt
1765946_0001.png
FULD SKRALD
PÅ DEN CIRKULÆRE
ØKONOMI
Afaldssektorens bidrag il udvikling
af cirkulær økonomi i Danmark.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0002.png
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
Afaldssektorens bidrag il udvikling
af cirkulær økonomi i Danmark.
Udgivelse:
Dansk Afaldsforening maj 2017
Design og layout:
Maja Haugum
Fotos:
Forside: Chrisian Brandt – Actvisual/Renosyd
Side 4: Dansk Afaldsforening
Side 9: Renosyd
Side 10: Steen Knarberg/AfaldPlus
Side 12: Dansk Afaldsforening
Side 17: www.pexels.com
Side 21: Halsnæs Forsyning
Side 22: Dansk Afaldsforening
Side 24: AfaldGenbrug Vejle
Side 25: Vesforbrænding
Side 29: Dansk Afaldsforening
Side 31: Vesforbrænding
Side 33: Dansk Afaldsforening
Download publikaionen og læs mere på:
www.danskafaldsforening.dk
Oplag: 600
Tryk: KLS PurePrint A/S
Tryksagen er cradle to cradle ceriiceret
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0003.png
INDHOLD
Sammenfatning
Introdukion
Udfordringer
Principper
Forslag
04-09
10-13
14-17
18-21
22-34
Dansk Afaldsforening har 53 medlemmer blandt kom-
muner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne.
Medlemmerne indsamler og håndterer husholdningsafald og
erhvervsafald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0004.png
SAMMENFATNING
4
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0005.png
SAMMEN-
FATNING
Afaldssektoren tager ansvar
for fremiden
D
anmark har skabt et velfunge-
rende og efekivt afaldssy-
stem, der giver borgerne et sundt
miljø, høj service og lave priser. Det
skyldes, at kommunerne har etab-
leret og styret afaldsindsamlingen
og -behandlingen. Det demokra-
iske ejerskab har sikret langsigtet
planlægning og investeringer samt
en god balance mellem lere sam-
fundsmæssige hensyn.
Danmark er dog ikke en ø. Verdens
befolkning vokser, og lere mennesker
får mulighed for at købe ladskærme,
smartphones, nyt tøj, møbler og andre
forbrugsgoder. Samidig spurter den
teknologiske udvikling afsted. Konse-
kvensen er mere afald samt lere og
mere komplekse produkter og dermed
stadig større miljøproblemer, der kræ-
ver svar. Derfor skal vi hindre ressour-
cespild ved at bringe vores udtjente
produkter ilbage i spil. Vi skal omsille
Danmark il cirkulær økonomi.
Regeringen og andre, der taler for
privaisering og liberalisering af afalds-
sektoren, mener, at det demokraiske
ejerskab skal skrotes, så kun private
virksomheder må løse opgaverne – og
ikke mindst sæte prisen.
Dansk Afaldsforening vil en anden vej.
Løsningen er ikke at rive ned, men at
bygge på. Sikker afaldshåndtering er
en opgave af vital samfundsmæssig
betydning, der kræver demokraisk
styring og ansvar. Det er kommunerne
garant for. Vi skal ikke spille hasard med
et velfungerende system – hverken på
miljøets eller borgernes bekostning.
Sammenfatning –
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0006.png
SAMMENFATNING
Vi skal tværimod udvikle afaldsind-
samlingen og -behandlingen, hvis lere
af afaldets ressourcer skal komme i spil
igen og bruges il nye produkter. Det
er en fælles opgave, der kræver samar-
bejde mellem virksomheder, borgere og
afaldsselskaber – og ikke mindst, at vi
kigger op over kanten af skraldespanden.
Vi skal tage fat, hvor potenialet er størst:
Produkionen og forbruget af varer.
I afaldssektoren modtager vi samfun-
dets rester. Fra bunden af skraldespan-
den kan vi se, hvad der ender som afald,
og hvad der kan gøres for, at vi undgår
at udvinde nye, jomfruelige ressourcer
og belaste miljøet yderligere.
Visionen lugter med den bæredygige
udvikling, hele verden har fokus på.
Flere af FN’s 17 Verdensmål er direkte
relateret il ressourcer og afald, EU's
cirkulær økonomi-pakke vil øge målene
for genanvendelse og ressourceefek-
ivitet, og kommuner og kommunale
afaldsselskaber er i fuld gang med at
realisere den danske ressourcestrategi
om et Danmark uden afald.
Afaldssektoren vil bidrage il diskussi-
onen om, hvordan samfundet undgår
ressourcespild generelt. Dete visions-
papir indeholder dog primært forslag il,
hvordan vi udvikler og fremmer cirkulær
økonomi, når det gælder den rest, der
alid vil være ilbage – afaldet.
Derfor
har afaldssektoren for-
muleret en vision, der sæter en
ambiiøs retning for udviklingen
af cirkulær økonomi i Danmark
frem mod 2030.
Vores vision er at skabe en cirkulær
økonomi i Danmark, som udnyter 99 %
af ressourcerne – enten som genbrug,
som genanvendelse eller som grøn
energi. Den sidste ene procent er den
bufer, vi skal bruge il at deponere af-
faldet for en stund, indil vi i fremiden
kan udnyte det bedre – eller il evig
id, hvis afaldet indeholder miljøfarlige
materialer, vi aldrig vil have ilbage i
vores liv.
6
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
SAMFUNDSMÆSSIGE
UDFORDRINGER
1.
Øget forbrug skaber mere
afald
2.
Flere og mere komplekse
produkter gør det sværere
at genanvende
3.
Dagens produkter kan
blive morgendagens
miljøproblemer
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0007.png
PRINCIPPER
FOR FREM-
TIDENS AFFALDSSEKTOR
Dansk Afaldsforening mener, at fremidens afaldssektor
bør bygge på syv sammenhængende principper.
1
One point of pick up
– Høj service sikrer bedre sortering
Én samlet kommunal henteordning skal
udgøre den primære infrastruktur. Det gør
det nemt for borgerne. Unødig kompleksi-
tet giver ringere afaldssortering.
Sammenhæng i værdikæderne
– Langsigtet blik på ressource-
og omkostningsefekivitet
Afaldshåndtering koster penge her og nu,
men der kan være miljøgevinster at hente,
som på længere sigt giver mening – øko-
nomisk eller miljømæssigt. Derfor skal det
være muligt at tage en omkostning i ét led,
fordi den kan tjenes hjem i et andet.
Ny intelligent brug af markedet
– Involvering og smart udvikling
Private virksomheder skal bruges il at
gøre konkrete opgaver billigere og invol-
veres i partnerskaber, der kan sikre udvik-
ling –bl.a. af nye forretningsmodeller.
Én samlet strøm
– Efekiv udnytelse af infrastrukturen
Kommuner og afaldsselskaber skal kunne
arbejde med både husholdnings- og
erhvervsafald, og private virksomheder
skal kunne købe sig adgang il den ofent-
lige infrastruktur. Det vil sikre de rete
afaldsmængder il cirkulære ressource-
kredsløb.
5
2
Ofentligt ejerskab og styring
– Sikkerhed, handlerum og transparens
Ofentlig styring er afgørende, da afald er
en tværgående samfundsopgave. Hensy-
nene er bl.a. forsyningssikkerhed, forbru-
gerbeskytelse, minimering af miljø- og
sundhedsrisici såvel som muligheden for
at forfølge poliiske mål.
Resultater på lere bundlinjer
– Værdiskabelse og efekivisering
Cirkulær økonomi er en samfundsmæssig
investering i fremiden. Når fællesskabet
investerer, skal investeringen tage højde
for og måle resultaterne for både miljø,
økonomi, borgere og virksomheder.
Miljøet i fokus
– Efekter fremfor procenter
Det er miljøgevinsterne, vi skal måle, når
vi vurderer genanvendelsen – og ikke væg-
ten af afaldet, som det delvist er i nu.
Sammenfatning –
7
6
3
4
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0008.png
SAMMENFATNING
Forbedret kommunal
service
1
5
Styrket borgerinddra-
gelse gennem best
pracice
Tilfredshedsmåling
il benchmarking af
service
Virksomheder kan
kobles på infrastruk-
turen
Afaldsgebyrer – en
dynamo for øget
genanvendelse
9
Genbrugspladser som
innovaionsplaform for
cirkulær økonomi
6
Moderne gebyrregler
med fokus på miljøfor-
bedringer
2
Efekivisering af
system il indsamling
3
Frivillig adgang il
genbrugspladserne for
virksomheder
Analyse af genbrugs-
pladserne i den cirku-
lære økonomi
Rammer for ofentlig
styring og udvikling
10
7
Fra hvile-i-sig-selv il
non proit-princip
Formålsretede mar-
kedsakiviteter, der
kickstarter udviklingen
De 7 fokusfrakioner
indsamles som stan-
dard
11
Styrket samarbejde
mellem kommuner og
virksomheder
4
Direkte genbrug via
genbrugsbuikker og
socialøkonomiske
virksomheder
8
Én samlet henteord-
ning – fri mulighed for
bringeordninger
8
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
Ny model for social-
økonomiske reparai-
onsvirksomheder
Udvikling for at skabe
fremdrit
12
Etablering af en ny res-
sourceudviklingsfond
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0009.png
Dansk Afaldsforening siller 15 konkrete
forslag il udviklingen af sektoren.
15
FORSLAG TIL
FREMTIDENS
AFFALDSSEKTOR
Afaldsenergien i den
cirkulære økonomi
13
Internaionalt vi-
denssamarbejde om
afaldsenergi i den
cirkulære økonomi
Deponi sikrer rene
strømme i den
cirkulære økonomi
14
Udspil il den langsig-
tede inansiering af
deponier
Kortlægning af mulig-
hederne ved deponier
som ressourcebanker
15
Sammenfatning –
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0010.png
INTRODUKTION
10
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0011.png
FREMTIDENS
AFFALDSSEKTOR
TAGER SKRALDET
Mens klimaforandringerne accele-
rerer og sæter kloden under pres,
vokser verdens befolkning. Særligt
middelklassen vokser og tæller nu
3,2 milliarder mennesker
1
.
At mennesker trækkes ud af faigdom
er en god historie, men befolknings-
ilvæksten giver andre udfordringer
– øget forbrug, klimabelastning og
ressourceknaphed.
De samfund, der sikrer sig adgang il
de begrænsede ressourcer og bruger
dem mest efekivt, bliver fremidens
vindere. Sustainable Europe Research
Insitute har vurderet, at kræver om-
kring to tons materialer per individ om
året for at overleve. Det globale gen-
nemsnit er lidt over i tons, men hver
dansker forbruger i dag omkring 30
tons materialer.
1) Brookings Insituion - The unprecedented expansion
of the global middle class 2017
Udfordringerne giver Danmark et sær-
ligt ansvar, men også nye muligheder
for at styrke vores posiion som grønt
foregangsland – il glæde for borgere,
virksomheder og ikke mindst miljøet.
En vej il at løse problemerne er
cirku-
lær økonomi.
I en cirkulær økonomi er
målet at fastholde ressourcernes værdi
længst muligt.
Det sker gennem lere trin:
• Reduce – at undgå og reducere
ressourceforbrug
• Reuse – at genbruge mest muligt
Recycle – at genanvende ressour-
cerne så længe som muligt og med
den højest mulige værdi.
Introdukion –
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0012.png
INTRODUKTION
AFFALDSMETRO
I ODENSE
> Odense Renovaion
er
ved at etablere et under-
jordisk afaldssugesystem
i centrum af Odense,
så borgere, buikker mv.
slipper for skraldebiler
i gaderne, lugtgener og
mange beholdere.
Afaldsmetroen suger
restafald, pap og papir
samt plast væk separat,
men kan udvides il sorte-
ring af lere slags afald.
Kilde: Odense Renovaion
Krav il produkterne kan
drive udviklingen frem
Virksomhederne skal producere bedre
produkter. Gode produkter er enkle
og holdbare. Og de kan genbruges,
repareres, skilles ad og samles igen og
genanvendes, når de er udtjent. Får vi
lere gode produkter, bliver borgernes
forbrug smartere og mere ressourceef-
12
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
fekivt, ligesom afaldssystemet kan
recirkulere lere ressourcer i høj kvali-
tet, som virksomhederne kan bruge i
produkionen.
Prisforskellen mellem virgine råvarer
og genanvendt materiale samt krav fra
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0013.png
kunder og myndigheder er afgøren-
de for, hvad, hvordan og med hvilke
materialer virksomhederne producerer.
Derfor er poliiske krav il virksomhe-
dernes produkion og produkter helt
afgørende. Afgiter, holdbarhedskrav,
pantsystemer, skaterabater, ret il
reparaion og adskillelse af produkter,
iblandingskrav og lignende er oplagte
redskaber il at drive udviklingen frem.
At sille krav il virksomhedernes pro-
dukion skaber gode beingelser for et
smart og bæredygigt forbrug. På den
måde kan vi genbruge materialerne
mest og længst muligt – bl.a. gennem
leje og deleordninger, udskitning af
komponenter og reparaion af pro-
dukter, der er gået i stykker, og lere
genanvendte materialer i produkterne.
Det er en investering i fremiden, som
kan give danske virksomhederne en
internaional styrkeposiion og eks-
portmuligheder, da resten af verden har
de samme udfordringer, mens vores
forbrug bliver mindre miljøbelastende –
begge dele il glæde for Danmark.
genanvendes, energiudnytes eller
deponeres. Kun få typer afald i store,
ensartede mængder har en posiiv
værdi – og kun når de indsamles i ét
samlet, efekivt system.
For samfundet som helhed giver det
mening at investere i at indsamle og
behandle afald – og genanvende mere.
Gevinsterne er bl.a. lokal forsyningssik-
kerhed, service, øget sundhed, miljø-
beskytelse, forbedret ressourceefeki-
vitet og posiive klimaefekter.
Dermed bliver afaldshåndtering en
samfundsopgave, snarere end et
marked. Opgaven står kommuner og
kommunale afaldsselskaber i spidsen
for at løte. De tager ansvar for den
langsigtede planlægning og de nød-
vendige investeringer, der sikrer, at
ressourcerne kommer ilbage i brug, og
at de ressourcer, der ikke må spredes i
miljøet, håndteres forsvarligt.
Vi inder værdien i afaldet,
når andre har givet op
Afaldssystemet er den sidste løsning,
når alle andre muligheder er udtømt.
Når først produkter er blevet il afald,
er der sjældent tale om værdifulde
ressourcer i tradiionel økonomisk
forstand – uanset om de genbruges,
Introdukion –
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0014.png
UDFORDRINGER
SAMFUNDS-
MÆSSIGE
UD-
FORDRINGER
1.
Øget forbrug skaber mere afald
Den historiske trend er: Jo mere
økonomisk vækst, des mere for-
brug og dermed afald. På globalt
plan forventes afaldsmængderne
at oversige 11 mio. tons per dag i
2100, hvilket er en tredobling i for-
hold il i dag
2
. Poliikere, virksomhe-
der m.l. bør sæte massivt ind på at
forebygge afald ved at nedbringe
ressourcespildet i produkionen,
sikre øget holdbarhed af produkter-
ne og udvikle nye forretningsmo-
deller, der fremmer genbrug.
Befolkningsilvækst og økonomisk
vækst kan dog næppe udlignes 1:1
af disse iltag indenfor nærmeste
fremid. Afaldssektoren skal derfor
fortsat reguleres, så den i en årræk-
ke endnu kan håndtere minimum
de samme mængder som i dag.
14
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
2.
Flere og mere komplekse produk-
ter gør det sværere at genanvende
Den helt store udfordring er, at
de produkter, vi omgiver os med,
bliver mere og mere komplekse.
Allerede i dag er særligt elektro-
nikprodukter sammensat af mange
materialer – bl.a. plastyper og
sjældne grundstofer- og metal-
ler, men udviklingen går ekstremt
hurigt. Nanoparikler i tøj og lere
og mere specialiserede materialer
i fødevareemballage er blandt de
komplekse sammensætninger, vi vil
se i fremiden.
Poliikere og myndigheder bør
sille krav il producenternes
design og materialevalg, så lere
produkter baseres på genanven-
deligt materiale og kan skilles ad i
rene frakioner. Det er nødvendigt,
2) Nature: Environment: Waste producion must peak this century (Hoornweg, Bhada-Tata, Kennedy)
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0015.png
hvis reparaion skal være nemmere
og billigere, og hvis produkterne
skal
kunne genbruges og genan-
vendes. Det løses ikke på få år, så
afaldssektoren må forvente store
udfordringer, der kræver store inve-
steringer i udvikling af ny teknologi
og metoder.
Vi bruger produkterne
i kortere og kortere id
Udskitningshasighed for husholdningsprodukter
2000
10-12 ÅR
Kilde: EU’s Økonomiske og Sociale Udvalg
Udfordring –
15
2016
6-8 ÅR
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0016.png
UDFORDRINGER
3.
Dagens produkter kan blive
morgendagens miljøproblemer
Det bliver allerede i dag sværere
og sværere at øge genanvendel-
sen. De lavthængende frugter
bliver færre, dyrere og teknologisk
vanskeligere at plukke, hvis vi skal
undgå at recirkulere miljøfremme-
de stofer – f.eks. i nye byggema-
terialer. Når vi recirkulerer lere
materialer, bør vi gøre det med
forsigighed. Jo mere, vi recirkule-
rer, des sværere bliver det at spore
indholdet.
Typisk oplever afaldssektoren
først problemerne mange år eter
materialerne og stoferne har været
anvendt, som vi bl.a. kender det
fra asbest og PCB. Risikoen for, at
dagens produkter bliver morgenda-
gens miljøproblem, er alid ilstede.
Hvis vi skal gøre alvor af tankerne
om cirkulær økonomi, bør vi sæte
ind overfor de stofer materialerne
vi allerede kender. Samidig bør
vi udvide sporbarheden – bl.a.
gennem materialepas. Udfordrin-
gen understreger behovet for, at
samfundet har meget stram styring
med afaldsbehandlingen, så rene
strømme i den cirkulær økonomi og
borgernes sundhed alid prioriteres
højest.
16
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0017.png
140
Kilde: SDU
mio. kr.
…er værdien
af de velfungerende
elektronikprodukter, der smides
ud. Hvert
4. elektronikprodukt
virker nemlig stadig,
når det
bliver smidt ud.
Udfordring –
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0018.png
PRINCIPPER
PRINCIPPER
FOR
FREMTIDENS AFFALDSSEKTOR
1
ONE POINT OF PICK UP
– Høj service sikrer bedre
sortering
At recirkulere lere ressourcer kræ-
ver øget kildesortering. Borgere og
virksomheder skal både sortere større
mængder afald og i bedre kvalitet.
Det skal være nemt og servicen skal
have være høj – uanset bopæl og
afaldsmængder.
Derfor skal der være én ansvarlig
indsamler, der udgør fundamentet
i infrastrukturen: Det gælder ved
husstandene såvel som storskralds-
ordninger. Flere forskellige hente-
ordninger vil øge kompleksiteten og
medføre mindre og ringere sortering,
øgede omkostninger bl.a. il transport,
administraion og faciliteter il skade
for efekivitet og miljø. Omvendt skal
det være muligt at oprete alternaive
ilbagetagnings- og bringeordninger for
de borgere, der ønsker at bidrage mere.
18
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
2
SAMMENHÆNG I
VÆRDIKÆDERNE
– Langsigtet blik på ressource-
og omkostningsefekivitet
Afald er ressourcer, men den økono-
miske værdi af de enkelte frakioner
varierer kratigt – som udgangspunkt
koster det penge at få afald omdannet
il genanvendelige ressourcer. Derfor
skal vi have et sammenhængende sy-
stem med en ansvarlig kommunal aktør,
der har lov il at arbejde i alle led og kan
beslute at tage en omkostning i et led,
fordi den kan tjenes hjem i et andet.
Sammenhængende værdikæder er
også afgørende for at lykkes med den
massive teknologiudvikling, der er
nødvendig. Hvis vi klipper værdikæ-
derne over, er der risiko for, at afalds-
selskaber eller private aktører træfer
kortsigtede dritsøkonomiske valg, så
vi hverken udnyter ressourcerne opi-
malt, sikrer teknologisk udvikling eller
opnår efekiviseringsgevinster.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0019.png
3
NY INTELLIGENT BRUG
AF MARKEDET
– Involvering og smart udvikling
Markedet skal bruges intelligent, så
private virksomheder kan være med
il at udvikle nye løsninger og varetage
konkrete opgaver. Vi skal sæte nye
rammer for involvering af markedet og
udvikle nye modeller for ofentligt-pri-
vat samarbejde – også il eksport af
afaldsteknologi.
Det vil dog have betydelige økonomi-
ske og miljømæssige konsekvenser,
hvis ”cherry pickers” får frit spil il kun
at udtage og behandle frakioner med
en posiiv værdi, eller hvis enkelte ak-
tører kan sæte en unødig høj pris eller
blokere en behandling, der bringer
ressourcerne længere op i afaldshie-
rarkiet. Det er vigigt, at forsøg på at
efekivisere i et led af afaldsbehand-
lingen ikke resulterer i sub-opimering
samlet set. Samidig bør efekivise-
ringer investeres i ressource- frem for
omkostningsefekivitet.
4
– Efekiv udnytelse af
infrastrukturen
ÉN SAMLET STRØM
Kommuner og afaldsselskaber skal
kunne arbejde med hele afalds-
strømmen – både husholdnings- og
erhvervsafald – og private virksom-
heder skal kunne købe sig adgang il
den ofentlige infrastruktur. Det er
nødvendigt for at udnyte infrastruk-
turen efekivt og skabe høj produki-
vitet hos begge parter. Tilstrækkelige
afaldsmængder er samidig forud-
sætningen for udvikling af teknologi,
der kan bidrage il at skabe cirkulære
kredsløb af materialer i høj kvalitet. Vi
skal dog stadig undgå, at miljøfrem-
mede stofer spredes il fx grundvand.
Det kræver derfor fokus på den dob-
belte bundlinje, hvor der illige med
økonomi er fokus på miljø og sundhed.
Principper –
19
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0020.png
PRINCIPPER
5
OFFENTLIGT EJERSKAB
OG STYRING
– Sikkerhed, handlerum
og transparens
Da afaldssektoren er præget af få ak-
tører, høje adgangsbarrierer og asym-
metri er der stor risiko for kommercielle
monopoler. Det, der er på spil, er forsy-
ningssikkerhed, forbrugerbeskytelse,
miljøhensyn, sundhedsrisici såvel som
hensyn il poliiske mål. Eksempelvis
skal alle borgere sikres samme høje
service (solidaritetsprincippet).
Med pligten il at realisere naionale
og lokale poliiske målsætninger følger
også en legiim ret il at udføre opga-
ven gennem afaldsselskaberne. Den
ret giver kommunerne handlerum il
at etablere og drive infrastruktur og at
træde ind og ud af markedet i alle led
af værdikæden, hvis private løsninger
ikke slår il. Når kommuner og afalds-
selskaber løser opgaverne skal ofent-
lighed, transparens og lige vilkår med
private sikres.
6
RESULTATER PÅ FLERE
BUNDLINJER
– Værdiskabelse
og efekivisering
Cirkulær økonomi er en samfunds-
mæssig investering i fremiden. Derfor
kan indsatsen ikke isoleres il et
spørgsmål om pris. Eksempelvis er det
allerede i dag dyrere for borgerne, at
kommunerne genanvender en større
del af afaldet, end hvis de havde ener-
giudnytet det. Men det betyder ikke,
at resultaterne er uhensigtsmæssige.
Når fællesskabet investerer, skal
investeringen tage højde for og måle
resultaterne på lere bundlinjer –
miljøet, økonomien og mennesker.
Det er afgørende for den langsigtede
opbakning il indsatsen. Udover at sik-
re den bedst mulige pris il borgerne
gennem efekiv drit, skal vi også måle
de miljømæssige og de menneskelige
resultater, der bl.a. ligger i at at bringe
mennesker tætere på arbejdsmarke-
det og styrke sammenhængskraten.
20
– Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0021.png
7
FOKUS PÅ EFFEKTER
FREMFOR PROCENTER
– Miljøet i praksis
At vi skal måle efekten kan lyde indlysen-
de. Cirkulær økonomi handler jo netop om
at undgå spild. Men i dag måler myndig-
hederne kilo og tons, når de skal vurdere,
hvordan det går med genanvendelsen af de
enkelte afaldsfrakioner. Det skyldes, at de
naionale mål bygger oven på EU-mål, som
er møntet på de udsorterede mængder.
Kommuner og kommunale afaldsselska-
ber er pålagt målene i procent. Dem skal
de levere på, og det gør de. Men sektoren
vil arbejde for at sikre og dokumentere ef-
fekten i praksis – og vil støte poliikere og
myndigheder i at lyte fokus på EU-niveau
i samme retning.
BORGERNES TAKSTER FALDT, DA HALSNÆS
FORSYNING TOG SKRALDEBILERNE HJEM
> Dritsudgiterne
er faldet med
20-30%, siden Halsnæs Forsyning i
2015 overtog afaldsindsamlingen
fra en privat leverandør. Besparelser-
ne har bl.a. betydet, at taksten for
dagrenovaion, bioafald og papir er
faldet. Fordelene er lere: Ændringer i
indsamlingen skal ikke forhandles med
en ekstern vognmand, og der er ingen
mellemled, når borgerne henvender sig
– og så sparer borgerne 500 kr. årligt.
Kilde: Miljøstyrelsen
Principper –
21
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0022.png
FORSLAG
NYT MODERNE ANLÆG TIL SORTERING
AF PLAST OG METAL
> Reno-Nord har etableret et nyt moderne anlæg il sortering af
plasik- og metalafald. Anlægget har en kapacitet på 4,3 tons
plast og 1,2 tons metal pr. ime og kan håndtere plast- og me-
talafald fra samtlige 250.000 private husstande i Nordjylland.
Senest har selskabet også arbejdet med at håndtere blød plast
på anlægget, hvis samlede budget lød på ca. 38 mio. kr.
Kilde: Reno-Nord
22 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0023.png
15
FORSLAG TIL
FREMTIDENS
AFFALDSSEKTOR
med udgangspunkt i de borgerind-
dragelsesmetoder, Teknologirådet har
udviklet igennem de seneste 30 år.
2: Tilfredshedsmåling il
benchmarking af service
Derudover vil vi udvikle en ilfreds-
hedsmodel i form af spørgeskema som
afdækker ilfredsheden på tværs af lan-
det. Modellen bør være frivillig, da den
ikke måler konkrete resultater it. miljø,
men den vil betyde, at kommunerne
får et benchmark il at måle og styrke
deres serviceniveau.
Forbedret kommunal service
Vi vil videreudvikle afaldssystemet
med borgerne i centrum og med
virksomhederne som medspillere og
atagere af frakioner il genanvendel-
se. Det vil øge sammenhængskraten i
samfundet og skabe et bedre grundlag
for at udvikle og forbedre sorteringen
samt sikre høj kvalitet i genanvendel-
sen af afaldet.
Det skal som borger være så enkelt
som muligt at gøre det miljømæssigt
og ressourcemæssigt bedste, mens
afaldsselskaberne skal sikre, at syste-
merne er efekive og virker.
1: Styrket borgerinddragelse gennem
best pracice
Dansk Afaldsforening vil udvikle et
katalog over muligheder, metoder og
best pracices for borgerinddragelse i
forbindelse med videreudviklingen af
de lokale afaldssystemer. Det vil ske
Efekivisering af system
il indsamling
Vi skal kommunikere klart og ensartet
omkring, hvordan borgerne skal sortere
afald. Populært sagt skal vi tale samme
sprog. Det vil bidrage il større mæng-
der i bedre kvalitet, og netop derfor
har Dansk Afaldsforening i samarbejde
med Miljøstyrelsen og KL udviklet et
Forslag–
23
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0024.png
FORSLAG
28% mere genanvendelse i Vejle
> Vejle Kommune
har etableret en ny afaldsordning, der har løtet
genanvendelsesprocenten med 28% og reduceret restafaldet med
40%. Villaer har fået to to-kammer-beholdere, mens boligfore-
ninger har fået container-øer eller nedgravede systemer.
Seks år før id har Vejle Kommune således nået målet om at ind-
samle 50% af de syv fokusfrakioner i ressourcestrategien il
genanvendelse.
Kilde: Miljøstyrelsen
24 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0025.png
fælles piktogramsystem, der allerede
nu bruges af lere kommuner, virksom-
heder, boligselskaber m.l.
Når det gælder resultatet – af-
faldsmængderne, har kommunerne
lige fra begyndelsen arbejdet med
fokusfrakionerne i ressourcestrategien
Danmark uden afald
over en årrække.
Det betyder, at frakionerne udsorteres
i store mængder, hvilket giver større
sikkerhed for de virksomheder, der
ønsker at atage netop disse frakioner
il videre bearbejdning. Arbejdet med
fokusfrakionerne bør derfor fortsæte.
3: De 7 fokusfrakioner indsamles
som standard
Dansk Afaldsforening foreslår, at de
syv fokusfrakioner fra ressourcestra-
tegien gøres il standard, således at
de skal indsamles over hele landet fra
2022 – eller fra kontraktudløb, når
det gælder afaldsselskaber med lange
kontrakter. Den enkelte kommune bør
vurdere, om indsamlingen sker mest
efekivt centralt – på genbrugspladser
og lignende – eller ved kildesortering.
INDSAMLINGS-
KUBER I 100% GEN-
ANVENDT PLAST
> Vesforbrænding
har sat
sig for at udvikle nye så-
kaldte kuber – afaldsbehol-
dere i det ofentlige rum – i
100% genanvendt plast. På
den måde møder borgerne
deres eget afald igen som
brugbare produkter i gade-
billedet og moiveres il at
sortere mere. Udviklingen af
kuberne sker i samarbejde
med de private virksomhe-
der Dansk Rotaions Plasic,
Joca, Force Technology og
PGV Design.
Styrket samarbejde mellem
kommuner og virksomheder
Det kan give lere muligheder og bedre
service for borgerne, når kommuner og
afaldsselskabers viden om indsamlings-
logisik, frakioner og miljøfremmede
stofer samt dialog og kommunikaion
Kilde: Miljøstyrelsen
Forslag–
25
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0026.png
FORSLAG
med borgerne kobles med virksomhe-
dernes viden om kunder og forretnings-
mæssige muligheder.
Flere virksomheder vil gerne indsam-
le særlige afaldsfrakioner. Det sker
allerede i dag hos Matas, H&M, Ikea
og Nespresso. Det åbner nye mulighe-
der for udvikling, herunder poteniel
genanvendelse af frakioner, der ellers
ikke ville blive genanvendt. Muligheder,
som afaldssektoren gerne bidrager il
at udnyte.
4: Én samlet henteordning – fri
mulighed for bringeordninger
Borgerne skal have lov il at sælge
eller alevere deres udtjente produkter
udenom afaldssystemet –
bringeord-
ninger.
For at sikre efekivitet i ind-
samlingsleddet placeres hele ansvaret
for indsamling udelt hos kommunen
– henteordningen.
Det betyder, at
kommunen udelt har reten og pligten
il at indsamle ved borgernes boliger.
Kommunen kan løte sit ansvar ved
hjælp af udbud, som det i høj grad sker
i dag, hvor 85% af indsamlingen er
udliciteret.
Den enkelte kommune fører ilsyn
med og godkender bringeordningerne
eter faste retningslinjer, så de ikke
resulterer i miljø- og sundhedsmæssig
problemer.
26 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
5: Virksomheder kan kobles på
infrastrukturen
Virksomheder skal kunne koble sig på
infrastrukturen som 3. part, sådan at
særfrakioner kan indsamles på tværs
af kommuner mod betaling. Alt andet
lige vil det give bedre udnytelse af
infrastrukturen og mulighed for miljø-
mæssig og økonomiske efekivitets-
forbedringer. Dansk Afaldsforening vil
indlede en dialog med relevante aktø-
rer om at udvikle en model for dete.
Genbrugspladser som innova-
ionsplaform for cirkulær
økonomi
Genbrugspladserne er velfungerende og
har en vigig rolle i at sikre en god sor-
tering af mange frakioner. Derudover
er genbrugspladserne knudepunkt for
kommunernes og afaldsselskabernes
kontakt med borgere og virksomheder.
For at genbrugspladserne også kan
bidrage il cirkulær økonomi på den lan-
ge bane, er det nødvendigt at udvikle
dem. Det gælder både it. indretning
af pladserne, typer af frakioner og
services, organiseringen af genbrugs-
pladser i oplandet, pladsmænds roller
og kompetencer mm.
Genbrugspladserne kan blive en plat-
form for cirkulære kredsløb –
return
& evaluaion
– hvor pladserne både
er sorteringssted, håndterer særlige
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0027.png
materialer samt recirkulerer materialer
il genbrug og genanvendelse i nye
produkter. Partnerskaber med virksom-
heder om indsamling af særlige afalds-
frakioner kan også bidrage il at styrke
innovaionen.
6: Frivillig adgang il genbrugspladserne
for virksomheder
Private virksomheder skal kunne ind-
samle særlige frakioner på genbrugs-
pladserne. Pladserne er en naturlig del
af den ofentlige infrastruktur, som skal
åbnes for virksomhederne. Derudover
skal afaldsproducerende virksomheder
fortsat have mulighed for – frivilligt og
mod betaling – at benyte de lokale
genbrugspladser il at komme af med
deres afald. Dansk Afaldsforening vil
i dialog med medlemmerne overveje,
om virksomhederne alene skal betale
pr. besøg.
7: Analyse af genbrugspladserne i
den cirkulære økonomi
Genbrugspladsernes rolle som return
& evaluaion-plaform i en cirkulær
økonomi – skal analyseres. Analysen bør
foretages i et bredt samarbejde mellem
Dansk Afaldsforening, KL, Miljøstyrel-
sen og evt. andre myndigheder samt
erhvervsrepræsentanter – særligt Dansk
Byggeri, da byggebranchen udover at
have en stor afaldsprodukion også har
et stort poteniale i at benyte de ser-
vices, som pladserne kunne ilbyde.
Direkte genbrug via genbrugs-
buikker og socialøkonomiske
virksomheder
Uanset hvilke andre muligheder bor-
gerne har, modtager kommuner og
kommunale afaldsselskaber hver dag
genstande i storskraldsordninger og på
genbrugspladser, der kan genbruges.
Det kan være alt fra borde og stole il
tøj, ski og lamper, elektronik og andre
husholdningsapparater. Kommunerne
har pligt il at arbejde for at bringe res-
sourcerne så højt op i afaldshierarkiet
som muligt. Derfor har nogle afalds-
selskaber åbnet genbrugsbuikker, der
sikrer genstandene nyt liv og samidig
giver mulighed for hjælpe borgere, der
har hat det svært, tætere på arbejds-
markedet.
Mange af de genstande, som borger-
ne aleverer, kan med en begrænset
indsats istandsætes eller repareres, så
andre kan bruge dem. Derfor bør det
være muligt at udvikle socialøkonomi-
ske virksomheder i samarbejde med
fx frivillige organisaioner og private
virksomheder, der kan skabe arbejds-
pladser for borgere, der har vanskeligt
ved at komme ind på arbejdsmarkedet.
Efekten vil udover lavere ressour-
cetræk også være lavere udgiter il
overførselsindkomster.
Forslag–
27
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0028.png
FORSLAG
8: Ny model for socialøkonomiske
reparaionsvirksomheder
Der skal udvikles en naional model
for, hvordan kommuner og afaldssel-
skaber kan etablere socialøkonomiske
genbrugs- og reparaionsvirksomhe-
der virksomheder i forbindelse med
genbrugspladserne. Genstandene skal
være aleveret på genbrugspladsen som
afald og sælges i forlængelse heraf.
Afaldsgebyrer – en dynamo
for øget genanvendelse
9: Moderne gebyrregler med fokus på
miljøforbedringer
De samlede indtægter og omkostnin-
ger skal set over en kortere årrække (4
år) balancere, men der åbnes mulighed
for en adfærdsregulerende gebyrfast-
sætelse, der kan øge borgernes incita-
ment il at sortere afald. Kommuner og
afaldsselskaber skal dokumentere og
ofentliggøre økonomien i de enkelte
ordninger gennem et omkostnings-
regnskab og et indtægtsregnskab.
Afaldsgebyrer skal i dag være gennem-
sigige, og samtlige omkostninger skal
kunne henføres il enkelte ordninger.
Det er et sundt princip, men jerner
det muligheden for at give borgerne
økonomiske incitamenter il at håndte-
re afaldet i en mere miljøvenlig, men
dyrere retning.
Når kommuner og afaldsselskaber i dag
pålægger borgerne at sortere mere, si-
ger det samlede afaldsgebyr. Reglerne
for gebyrer bør ændres, så de kan an-
vendes il at støte, moivere og fremme
målsætninger om øget genanvendelse.
Det kan åbne muligheden for ”omvendt
indsamling”, hvor serviceniveauet er
højt på det genanvendelige afald og
lavt på restafald. Deril kommer bru-
gerilpassede ordninger, hvor borgerne
og virksomheder kan dele skraldespan-
de med nabo/genbo eller andre.
28 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
Rammer for ofentlig styring
og udvikling
Afald kan ikke betegnes om et tradiio-
nelt marked og slet ikke et velfungeren-
de af slagsen. Derfor er det nødvendigt
at bruge ofentlige investeringer il at
oparbejde afaldsressourcerne, hvis
Danmark skal styrke grundlaget for den
cirkulære økonomi.
Hvis vi reelt skal have markedsbasere-
de løsninger i afaldssektoren, bør kom-
munale afaldsselskaber have mulighed
for at etablere løsninger i markedet (il
forsyningsopgaven) og dermed bygge,
eje og drive anlæg il håndtering af
afald. Kommunerne og afaldsselska-
ber skal kunne træde ind for at modne
markedet, når det ikke indes eller fun-
gerer dårligt, eller for at bryde karteller
og private monopoler.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0029.png
…er prisen på reparaioner steget siden 2000.
I samme periode er prisen på nye jernsyn og
radioer faldet med over 50%.
Kilde: Danmarks Staisik
50%
Forslag–
29
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0030.png
FORSLAG
Det er også nødvendigt, da kommu-
nerne pålægges naionale mål. Når
kommunerne pålægges opgaver eller
mål, skal de også have redskaberne
il at forfølge og opfylde dem, som
det eksempelvis er sket med ressour-
cestrategien. Samidig er det vigigt, at
kommunerne har kontrol med sektoren,
hvis der opstår risiko for større miljø-
problemer.
Når vi foreslår, at kommuner/afalds-
selskaber skal kunne etablere markeds-
retede akiviteter, er det nødvendigt
at skabe rammer med armslængde og
transparens, der værner mod krydssub-
sidiering. Der skal være lige vilkår for
private og kommunale aktører – ek-
sempelvis når det gælder låneinansie-
ring på markedsvilkår (garaniprovision
ved KommuneKredit-inansiering),
skatebetaling af overskud mv.
Kommunerne skal ikke have et stort in-
citament il at blive i markedet, såfremt
det er veletableret og velfungeren-
de. Dog bør kommunerne bibeholde
berøring med opgaven (en delmængde)
for at sikre, at de kan træde ind, hvis
markedet ikke slår il.
10: Fra hvile-i-sig-selv il non proit-princip
Dansk Afaldsforening foreslår, at hvi-
le-i-sig-selv-reguleringen moderniseres
il et non-proit-princip således, at
kommunen og afaldsselskabet fortsat
30 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
ikke må tjene penge på de ydelser, der
leveres il borgerne. Det eventuelle
overskud, der tjenes på at operere
i markedet, skal blive i selskabet og
enten gå il at sænke gebyrerne eller
gå il innovaion/udvikling – herunder
systemeksport, der dog skal ske med
primær inansiering fra private virksom-
heder.
11: Formålsretede markeds-
akiviteter, der kickstarter udviklingen
Dansk Afaldsforening foreslår, at kom-
muner/afaldsselskaber skal etablere de-
res markedsretede akiviteter i en form,
der sikrer, at akiviteterne forbedrer miljø,
klima og samfundsøkonomi. Akiviteter-
ne skal være præget af en udstrakt grad
af transparens. Dansk Afaldsforening vil
arbejde videre med en konkret model for
kommunernes akiviteter.
Udvikling for at skabe fremdrit
Internaionale virksomheder, der arbej-
der med teknologiudvikling og med at
gøre afald il ressourcer, skal se Dan-
mark som et atrakivt sted at placere
sig. Det kræver en massiv satsning på
udvikling, der kan støte og udbygge
Danmarks gode posiion samt skabe
grobund for systemeksport af teknolo-
giløsninger i fremiden.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0031.png
44%
...af husholdningsafaldet genanvendes i dag.
Derudover er kommunerne godt på vej il at
nå målet om at genanvende 50% af syv særli-
ge typer afald i 2022: papir, pap, metal, pla-
sik, glas, træ og madafald. Her genanvender
vi 31%, og det tal siger fortsat.
Kilde: Miljøstyrelsen
Forslag–
31
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0032.png
FORSLAG
12: Etablering af en ny
ressourceudviklingsfond
Der bør etableres en ressourceudvik-
lingsfond, hvor der over den næste
10-årige periode afsætes midler il
forskning, metode- og teknologiud-
viklingsprojekter. Det er vigigt, at der
ilstræbes egeninansiering som led i an-
søgningerne for at styrke efekiviteten.
Ressourceudviklingsfonden bør fungere
eter følgende retningslinjer:
100 mio. kr./årligt i fonden.
Projektbevilling eter ansøgning.
Der nedsætes et bevillingsnævn
med repræsentanter fra ministeri-
erne, afaldssektoren, industrien og
universiteterne.
Projekter med både ofentlige og
private aktører samt forskningsver-
denen skal prioriteres gennemført.
PRIVATISERING HAR IKKE SKABT UDVIKLING
> Private afaldsaktører har siden 2010 hat eneret il cirka
8.000.000 tons erhvervsafald, der potenielt kan genanvendes.
De private aktører har dog ikke sikret de ønskede resultater i
forhold il miljø, pris eller innovaion. Det viste Energistyrelsens
evaluering af den poliiske atale, der fratog kommunerne mulig-
heden for at arbejde med erhvervsafaldet.
Omvendt har kommunerne øget genanvendelsen og innovaio-
nen på trods af, at de kun har adgang il husholdningsafaldet
på 3.383.000 tons. Afald, der i modsætning il erhvervsafald,
er mere komplekst, af ringere kvalitet og skal indsamles fra mere
end 2.500.000 husstande plus næsten 300.000 sommer- og
kolonihavehuse.
32 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0033.png
Rammen på 100 mio. kr. årligt svarer
il budgetet for MUDP i 2014, hvor
afald- og ressourceprojekter udgjorde
29% af midlerne. Udfordringerne taget
i betragtning kan en irdobling af dete
budget forsvares, hvis teknologiud-
viklingen skal op på det nødvendige
niveau. Finansieringen kan bæres via i-
nansloven, men Dansk Afaldsforening
siller sig il rådighed for en dialog om
andre muligheder.
LAVERE PRISER –MERE
AFFALDSENERGI
> Prisen for at energiudnyte
ét ton restafald er faldet med
10% over de seneste seks
år. Samidig har afaldsener-
gianlæggene produceret 11%
mere af jernvarme og 1%
mere el. Afaldsenergien står
for 24% af jernvarmen og 4%
af elektriciteten i Danmark.
Afaldsenergien i den
cirkulære økonomi
Der vil alid være en rest, som ikke
kan genbruges eller genanvendes.
Nogle produkter har en karakter og en
sammensætning, der gør det umuligt
eller uønskeligt at bringe ressourcerne
direkte i spil igen.
De produkter og frakioner kan udnyt-
tes il grøn varme og el, som erstater
fossile brændsler på kort sigt og redu-
cerer de mængder, der skal deponeres.
Det gælder også internaionalt, da
importen af afald il energiudnytelse
har et meget posiivt miljøregnskab og
bidrager il at nedbringe andre landes
miljøproblemer. Røgen fra energiudnyt-
telsen kan via røggaskondensering øge
varmeprodukionen. Også lyveasken
indeholder ressourcer, som kan genan-
vendes. Afaldsenergien udgør derfor
en af de sidste, vigige dele i en cirku-
lær økonomi.
Kilde: Energistyrelsen
Yderligere kan restproduktet eter ener-
giudnytelsen - slaggen - bestå af mange
ressourcer, som kan trækkes ud gennem
forskellige innovaive behandlinger. Ek-
sempelvis kan afaldsselskaberne i dag
udsortere mange værdifulde metaller
fra slaggen – herunder guld, aluminium,
Forslag–
33
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0034.png
FORSLAG
kobber, jern og rusfrit stål, mens resten
kan bruges il veje og andre bygge- og
anlægsprojekter.
Afaldsenergien står ikke i vejen for
øget genanvendelse, men er en del af et
samlet hele med behandlingsformer, der
komplementerer hinanden.
13: Internaionalt videnssamarbejde om
afaldsenergi i den cirkulære økonomi
Dansk Afaldsforening vil sammen
med vores søsterorganisaioner i EU
og i Norden udarbejde en hvidbog om,
hvordan afaldsenergien bedst kan
bidrage il den cirkulære økonomi.
idligere anså som ubrugelige, senere
kan blive ressourcer igen.
Men vi står overfor en væsentlig ud-
fordring i forhold il de eksisterende
og idligere deponier. Den eterbe-
handlingsperiode, der i dag er fastsat il
30 år, er givetvis ikke ilstrækkelig. En
væsentlig problemsilling er, hvordan
samfundet inansierer en miljørisiko,
der historisk har været vurderet som
mindre, end den nu viser sig at være.
14: Udspil il den langsigtede
inansiering af deponier
Dansk Afaldsforening vil komme med
et udspil il, hvordan vi håndterer pro-
blemerne med forlænget eterbehand-
lingsperiode.
15: Kortlægning af mulighederne
ved deponier som ressourcebanker
Miljøstyrelsen bør inansiere et pro-
jekt, der i samarbejde med deponierne
kortlægger mulighederne for at sortere
il ”ressourcebanker” og senere landill
mining i Danmark. Det gælder forskelli-
ge strategier for deponering, sammen-
sætning af celler mv.
Deponi sikrer rene strømme
i den cirkulære økonomi
Deponering af afald er vigigt, da det
bidrager il at trække miljøfarlige stofer
ud af kredsløbet, så kun de rene ma-
terialer recirkuleres il nye produkter.
Hvis først stoferne kommer ind, er
det svært at få dem ud. Deponi er det
afgørende sikkerhedsnet under hele
afaldssystemet.
Deponierne spiller også en vigig rolle,
når det gælder såkaldt
landill mining,
hvor deponierne graves ud for at un-
dersøge, om der ligger ressourcer, der
blev deponeret for årier siden, men i
dag kan genanvendes eller energiud-
nytes. Afaldsbehandlingen udvikler
sig, så frakioner og stofer, samfundet
34 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0035.png
Forslag–
35
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 467: Dansk Affaldsforenings 15 nye forslag til udviklingen af cirkulær økonomi i affaldssektoren - "Fuld skrald på den cirkulære økonomi"
1765946_0036.png
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
DK-1900 Frederiksberg C
Tlf. +45 72 31 20 70
[email protected]
36 –
Fuld skrald på den cirkulære økonomi