Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 452
Offentligt
1763154_0001.png
Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi
Opfølg i g på ”Evalueri g af kli atilpas i gsi dsatse ”
Forslag fra Dansk Miljøteknologi
Forslag 1:
Kommunernes klimatilpasningsindsats bør lovfæstes gennem planlovens paragraf 11a, så den altid vil
være et tema i kommuneplanerne, og så man sikrer en revidering og opdatering hvert fjerde år på linje
med de andre kommunale planer.
I dag er der kun gennem økonomiaftalen for 2013 sikret, at der 1 gang er et tema om klimatilpasning i
kommuneplanen. Dermed er der en oplagt risiko for, at klimatilpasningen nedprioriteres til fordel for de
mange andre, lovpligtige og økonomisk udfordrende, opgaver, som kommunerne står over for.
Forslag 2:
Der bør vedtages en ny lov om klimatilpasning, som sikrer et mere ensartet og højt niveau for
detaljeringsniveau og temaer i de kommunale planer ved at præcisere minimumskrav.
Planerne er for forskellige i dag med et meget forskelligt niveau for kvalitet, præcision og mht. de temaer,
som inddrages i planerne.
Forslag 3:
Klimatilpasningen skal håndtere oversvømmelser fra både regn OG havet, grundvand og vandløb.
Der bør klimatilpasses for det samlede vandkredsløb og de indbyrdes forbundne forhold.
Kun 71 kommuner har i dag kortlagt potentielle oversvømmelser fra kloak og afløbssystem.
77 kommuner har vist kort over potentielle oversvømmelser i det åbne land uden for de kloakerede
område.
Kun 52 kommuner har kortlagt risikoen for oversvømmelser i forbindelse med vandløb.
Og kun i 36 kommuner indgår grundvand i kortlægningen.
Endelig er risikoen for oversvømmelser fra havvand og stormflod kun utilstrækkeligt kortlagt.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 452: Henvendelse af af 29/5-17 fra Dansk Miljøteknologi om opfølgning på Evaluering af klimatilpasningsindsatsen
Forslag 4:
Der bør arbejdes med at finde modeller for samtænkning af klimatilpasningsplaner og
risikostyringsplaner fra oversvømmelsesdirektivet
I dag fungerer planerne i for høj grad hver for sig på grund af deres forskellige ophæng i lovgivning og i
politiske aftaler.
Forslag 5:
Klimatilpasningsindsatsen bør ske på et sagligt økonomisk grundlag, så skader og prisen for indsats
opvejes mod hinanden (cost-benefit).
Det sker kun ganske få steder i dag ifølge evalueringen, og det betyder, at der ikke gennemføres den
klimatilpasning, som er samfundsøkonomisk optimal.
Forslag 6:
Alle kommuner bør have retningslinjer for klimatilpasning af nyt byggeri i risikoområder.
I dag har 39 kommuner ikke sådanne retningslinjer, og det risikerer at medføre, at nyt byggeri placeres i
områder, som hyppigt vil blive oversvømmet.
Forslag 7:
Det er helt afgørende, at en ny lov om klimatilpasning sikrer, at alle kommuner udarbejder
handlingsplaner med konkret angivelse af de tiltag, som skal iværksættes med angivelse af tidsplaner og
finansiering.
I dag indeholder kun halvdelen af kommunernes klimatilpasningsplaner en handlingsplan og meget få
kommuner har lavet et økonomisk overslag over den planlagte indsats.
Sådanne handlingsplaner med konkrete forslag med afsat økonomi og tidsplaner er helt afgørende for, at
klimatilpasningsindsatsen gennemføres.
Forslag 8:
Ko
u er es ør evidst eslutte det valgte ”servi e iveau” for oversvø
meget vand må der stå på terræn, nå der er oversvømmelser.
elser –
hvor tit og hvor
I dag har kun enkelte kommuner ændret deres serviceniveau i forbindelse med klimatilpasningsarbejdet og
dermed mangler de fleste kommuner aktivt at tage stilling til det ønskede serviceniveau.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 452: Henvendelse af af 29/5-17 fra Dansk Miljøteknologi om opfølgning på Evaluering af klimatilpasningsindsatsen
Forslag 9:
Regering og folketing bør genindføre mulighed for, at vandselskaberne kan finansiere op til 100 % af
omkostningerne til håndtering af regnvand på overfladen.
Evalueringen viser, at sådanne projekter er op til 4 gange billigere at gennemføre, og de giver mulighed for
at skabe merværdi gennem nye rekreative projekter.
I dag har nedsættelsen til 75 % betyder et fald i antallet af projekter. Eventuel overinvestering modvirkes
gennem kommunernes indflydelse på vandprisen og Forsyningssekretariatets godkendelse af projekterne.