Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 42
Offentligt
1679545_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 25. oktober 2016
Kære udvalgsmedlemmer
I forlængelse af, at jeg den 13. oktober 2016 blev gjort opmærksom på, at
Fødevarestyrelsen har haft udsendt en instruks til de tilsynsførende om, hvordan
overtrædelser af lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg skulle sanktioneres i
perioden frem mod en forventet ændring af loven, har jeg bedt Fødevarestyrelsen om at
foretage en undersøgelse af, om der er andre lignende sager, hvor der sket noget
tilsvarende.
På baggrund af Fødevarestyrelsens undersøgelse skal jeg hermed orientere udvalget om,
at Fødevarestyrelsen den 18. august 2016 har udsendt en instruks til de veterinære
1
afdelinger om, hvordan overtrædelser af lov om hold af heste (hesteloven) skal
sanktioneres i perioden frem mod en forventet ændring af loven.
Forslag til lov om ændring af lov om hold af heste er optaget på regeringens lovprogram
for indeværende folketingsår med fremsættelse i oktober II, og det er foreslået, at loven
træder i kraft 1. juli 2017.
Det fremgår bl.a. af instruksen af 18. august 2016, at overtrædelser af en række
nærmere angivne krav i hesteloven ikke skal sanktioneres, medmindre der samtidig er
tale om en overtrædelse af dyreværnsloven. I stedet skal den ansvarlige for hesteholdet
vejledes om gældende regler, og at disse er under forandring. Baggrunden er som
nævnt, at hesteloven står over for at blive revideret på en række punkter, idet
Folketinget i efteråret 2016 og frem forventes at skulle behandle et lovforslag om
ændring af hesteloven, hvor der blandt andet er foreslået en række lempelser af
gældende krav.
Med lovforslaget foreslås bl.a. indført en bestemmelse, der giver mulighed for, at heste,
der gruppeopstaldes hele døgnet, kan opbindes i op til 5 timer én gang i døgnet, hvis
opbinding ud over de 2 timer, der allerede nu er mulighed for, er nødvendig af
sikkerhedsmæssige hensyn mv., og der foreslås indført en bestemmelse, der undtager
delvist vilde heste fra kravet om, at heste i en tidlig alder skal lære at blive håndteret.
Som nævnt i mit brev af 14. oktober 2016 til udvalget, så har Miljø- og
Fødevareministeriet drøftet spørgsmålet om håndhævelse af endnu ikke vedtagne og
ikrafttrådte regler med Justitsministeriet, og det er Justitsministeriets og Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at forventede lovændringer ikke kan danne grundlag
for, at myndighederne – i perioden frem til lovforslagets vedtagelse og ikrafttræden –
undlader at håndhæve de krav, som følger af de gældende regler.
1
Lovbekendtgørelse nr. 472 af 15. maj 2014 om hold af heste
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 42: Fødevarestyrelsens instruks vedrørende håndhævelse af hesteloven
1679545_0002.png
Jeg har derfor bedt Fødevarestyrelsen om at tilbagekalde instruksen af 18. august 2016
med øjeblikkelig virkning.
Endnu en gang skal jeg over for Folketinget beklage det beskrevne forløb.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Fødevarestyrelsen i forbindelse med undersøgelsen har
redegjort for tre tilfælde, hvor der på grund af særlige omstændigheder ikke i fuldt
omfang sker håndhævelse af EU-regler. Det drejer sig om:
1) EU-liste over fødevaretilsætningsstoffer
I bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008 er der fastlagt en EU-liste over
fødevaretilsætningsstoffer, der er godkendt til anvendelse i fødevarer. Den 1. juni 2013
afløste EU-listen den tidligere danske positivliste. I forbindelse med etablering af EU-
listen blev der ikke etableret en kategori for kosttilskud til spædbørn og småbørn (0-3
år), hvilket betyder, at anvendelse af tilsætningsstoffer i kosttilskud til spædbørn og
småbørn ikke har været lovligt siden den 1. juni 2013.
I Kommissionens arbejdsgruppe for tilsætningsstoffer er man i gang med at finde en
løsning på, hvilke tilsætningsstoffer, der fremover kan accepteres i kosttilskud til
spædbørn og småbørn. Arbejdet er imidlertid trukket ud, og der er stadig ikke fundet en
løsning.
Fødevarestyrelsen vurderer, at flere andre medlemslande er i samme situation som
Danmark, og at problemstillingen håndteres med stiltiende accept fra Kommissionen,
mens der arbejdes på en løsning.
Det er meddelt kontrolenhederne den 12. juni 2013, at man ved kontrol skal tolerere, at
produkter til spædbørn og småbørn, som på nuværende tidspunkt ikke overholder
bestemmelserne i EU-listen, fortsat markedsføres.
Fødevarestyrelsen oplyser, at de snarest vil rette henvendelse til EU-Kommissionen og
opfordre Kommissionen til at give sagen prioritet.
2) Midlertidig håndtering af grænseværdien for chlorpyrifos i rosiner
Grænseværdien for chlorpyrifos er med en ændring i januar 2016 af forordning nr.
3
396/2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester , blevet sænket i en række
fødevarer, herunder spiselige druer (tørrede rosiner), med virkning fra 10. august 2016.
Pesticidet blev imidlertid anvendt i perioden frem mod reglernes offentliggørelse, og
ved forhandling i Bruxelles har Kommissionen derfor opfordret medlemsstaterne til en
pragmatisk løsning, da håndhævelse af den nye grænseværdi fra 10. august 2016 ellers
vil medføre, at en væsentlig del af rosinerne på EU-markedet er ulovlige.
På den baggrund har Fødevarestyrelsen den 31. august 2016 meddelt kontrolenhederne,
at den nye grænseværdi først vil skulle håndhæves med virkning fra 1. januar 2017.
Indtil da vil en midlertidig grænseværdi være gældende. Det er DTU's vurdering, at
denne midlertidige grænseværdi er sundhedsmæssig acceptabel.
Fødevarestyrelsen har den 18. august 2016 overfor Kommissionen bekræftet, at
Kommissionens opfordring om pragmatisk håndtering efterleves.
2
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om
fødevaretilsætningsstoffer (med senere ændringer)
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer
og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 42: Fødevarestyrelsens instruks vedrørende håndhævelse af hesteloven
1679545_0003.png
3) Mærkning af holdbarhed med ”mindst holdbar til”/”bedst før”.
I medfør af mærkningsforordningen , som trådte i kraft den 20. november 2011 med
anvendelse fra 13. december 2014, skal holdbarhed mærkes med ”mindst holdbarhed”.
5
Den 18. november 2014 kom der imidlertid en berigtigelse til mærkningsforordningen,
idet der var en oversættelsesfejl i den danske udgave af forordningen, hvorefter ”mindst
holdbarhed” i stedet skal læses som ”bedst før”.
Af hensyn til de fødevarevirksomheder, der på baggrund af mærkningsforordningen,
men inden berigtigelsen, har produceret emballage med mærkningen ”mindst holdbar
til” og i lyset af proportionalitetsprincippet, har Fødevarestyrelsen i praksis fastsat en
overgangsperiode, hvorefter det er tilladt, at fødevarevirksomhederne sælger ud af
allerede produceret emballage med mærkningen ”mindst holdbar til. Dette er meddelt
kontrolenhederne den 15. december 2014. Fødevarevirksomhederne skal ændre
”mindst holdbar til” til ”bedst før” ved først kommende lejlighed, dog senest pr. 1.
januar 2020.
4
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011
om fødevareinformation til forbrugerne, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1924/2006 og (EF) nr. 1925/2006 og om ophævelse af Kommissionens direktiv 87/250/EØF,
Rådets direktiv 90/496/EØF, Kommissionens direktiv 1999/10/EF, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/13/EF, Kommissionens direktiv 2002/67/EF og 2008/5/EF og Kommissionens
forordning (EF) nr. 608/2004.
5
Berigtigelse, EUT L 331 af 18.11.2014, s. 40 (1169/2011).
3