Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 412
Offentligt
Om gener fra motorveje.
Støjen støjer lydløst.
I visse tilfælde lader vi da som om. Ikke når det er vindmøller, der er en grænseværdi på 39dB som
skal overholdes. Støj fra veje er dog den største belastning, men der lader vi som om at det gør
ikke så meget, der er en vejledende værdi på 55dB, men hvis den overskrides, så må man stort
set finde sig i det.
Vindmølle støj skal for det første godkendes på forhånd, inden møllen sættes op, og grænsen må
ikke overskrides, men når det er støj fra veje, så måler man typisk efter klager, og først hvis den
vejledende grænse er overskredet, så begynder man måske at overveje hvad der kan gøres. Ofte
vil tiltaget være at beboelsen skal ændres, så støjen dæmpes indendørs, men ikke udenfor.
Forskellen mellem vindmøllernes 39dB og trafikkens 55dB svarer til en oplevet 5 dobling af støjen,
så det kan godt høres.
Så den mest støjende støj lader vi som om, at den findes ikke. Det gør ikke noget, man ødelægger
miljøet med støj, bare man bruger en bil til at lave støjen.
Nu er trafikministeriet begyndt at planlægge nye motorveje, nogle som udvidelse af eksisterende
veje, men alligevel gør man nok som man plejer: graver toppen af bakkerne og fylder dalene ud
uden synderligt hensyn til landskab, flora og fauna, og slet ikke med hensyn til omgivelserne.
Vejdirektoratet laver igen den sædvanlige landskabsarkitektoniske skændsel og et kakofonisk
helvede. Men der er en løsning på vejstøj, det er ligetil. Man kapsler vejen ind, så bilisterne kan få
lov at støje det de vil. Grav vejen ned og læg låg på, så hverken støj eller bilos slipper ud. Nogle vil
sige det er for dyrt, men det er så det, det koster, når vi vil have friheden til at køre bil og samtidig
tage hensyn til omgivelserne, og det er muligt.
Det har endda fordele:
Det areal vejen beslaglægger kan bruges, måske til marker, skov eller beboelse. Med den
nuværende måde at lave motorvej kan ingen bo indenfor afstand på flere kilometer fra en motorvej.
Trafikanterne på vejen vil opleve fordele, ikke noget med blændende morgensol, snedriver eller
isslag.
Der bliver færre påkørsler af vilde dyr. Den os, de laver er også pakket ind og kan først måles for
uønskede stoffer, så man kan vurder omfanget af snyd med overholdelse af kravet til udstødning.
Luften kan filtreres, inden den sendes ud i omgivelserne, hvis man vil det.
Behovet for afledning af regnvand vil mindskes, især hvis man dyrker korn eller skov ovenpå
motorvejen. Man sparer lydisolering af bygninger, som er en udgift der ikke regnes med i udgiften
til vejen, men den skal afholdes alligevel.
Så hermed min opfordring: gem motorvejen væk.
Mvh
Nils Jørgensen
Brombærhegnet 22
6400 Sønderborg