Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 376
Offentligt
1742635_0001.png
oo
Dansk Industri
Affalds & RossourcornrtuNiripn
Confederation of Danish Industry
m
Brancheforeningen for danske plastvir somheder
Plastindustrien.
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll 6. april 2017
Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Ministeren for offentlig innovation Sophie Løhde
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen Di-2014-09765
Energi-, klima- og forsyningsminister Lars Chr. Lilleholt
samt
Erhvervs, Vækst- og Ekspertudvalget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
Energi-, Klima- og Forsyningsudvalget
Problemerne med kommunale aktiviteter på affalds- og ressourceområdet
For at fremme bedre udnyttelse af affaldsressourcerne og fremme cirkulær økonomi og
cirkulære forretningsmodeller, er det vigtigt, at der skabes de rette rammer for, at mar¬
kedsbaserede og økonomisk sunde løsninger bliver udvil et.
Affaldssektorens regler og regulering er efter vores opfattelse præget af, at de er udvildet
og vedtaget på et tidspunkt, hvor affald primært var en byrde. Noget som skulle håndteres,
så det gav færrest mulige miljø- og sundhedsmæssige problemer og noget, som altoverve¬
jende hovedregel var en økonomisk byrde. De typiske behandlingsformer var deponering
og forbrænding, hvilket krævede store anlægsinvesteringer. Alle disse aspekter pegede
dengang i retningen af behovet for offentlig/kommunal opgaveløsning.
Sådan er det ikke længere. I dag kan rigtigt mange affaldsfraktioner blive værdifuldt input
til nye produkter. De bliver såkaldte sekundære råmaterialer. Det kræver, at de i relation
til kvalitet, renhed, pris og forsyningssil cerhed kan konkurrere med nye råvarer, så pro¬
duktionsvirksomhederne finder dem attraktive. Det kræver innovation og mange mindre
investeringer i specialiserede genanvendelsesanlæg. Men det kræver indledningsvist, at
der er fokus på at udsortere og indsamle affaldet i forhold til det, produktionsvirksomhe¬
derne efterspørger. Det er desværre et fokus, vi ikke oplever i kommunerne og i de kom¬
munale affaldsselskaber. Her ligger fokus typisk på at udsortere størst mulige mængder
for at fremme den kommunale indsamlingsprocent.
Hvis ressourcerne skal forblive i det økonomiske kredsløb og erstatte behovet for nye rå¬
varer, skal affaldssektoren være råvareleverandør. Det er ikke ildsjæle, projekter på of¬
fentlig støtte eller kommunalpolitiske ambitioner, som skal drive hjulene. Det kræver et
forretningsorienteret fokus på at levere kvalitet i en professionel affaldssektor og i pro¬
duktionsvirksomhederne. Dette fokus kan politikerne understøtte med den optimale or¬
ganisering af affaldssektoren.
Kommunal erhvervsvirksomhed på affalds- og ressourceområdet
Dansk Affaldsforening har den 10. marts henvendt sig til en række ministre og folketings¬
udvalg, der også modtager dette brev, hvori de hævder, at DI kører en skræmmekampagne
H. C. Andersens Boulevard 18
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR: 16 07 75 93
1787 København V
Danmark
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 376: Henvendelse af 6/4-17 fra Plastindustrien, Affalds- og Ressourceindustrien og Dansk Industri om problemerne med kommunale aktiviteter på affalds- og ressourceområdet
1742635_0002.png
mod kommuner og fælleskommunale selskaber, som tager opgaverne ud af hænderne på
private virksomheder . Det er naturligvis ikke korrekt.
Det er rigtigt, at vi reagerer på den tendens, at mange kommuner og kommunale selskaber
udvider deres affaldshåndteringsaktiviteter. Særligt når aktiviteterne sker i direkte kon¬
kurrence med tilsvarende aktiviteter i private virksomheder. Hvorfor går vi op i det? Det
gør vi, fordi vi kender effekterne af det.
Effekterne er bl.a. belyst i rapporten Competition in the waste management sector -
preparing for circular a economy, februar 2016 1, udarbejdet af Konkurrence- og For¬
brugerstyrelsen i samarbejde med de øvrige nordiske konkurrencemyndigheder. Rappor¬
ten indeholder helt overordnede anbefalinger til, hvordan samfundsøkonomiske fordele
kan opnås. F.eks. bør reguleringen understøtte velfungerende markeder for affaldshånd¬
tering og sikre konkurrenceneutralitet i de situationer, hvor kommuner konkurrerer med
private aktører. Rapporten peger på, at der på nuværende tidspunkt ikke er lige konkur¬
rence på markedet, da markedet lider af mangel på konkurrenceneutralitet, hvilket ligele¬
des kan forhindre, at nye aktører kommer på markedet. Som resultat af dette produceres
goderne og de services, som kan købes på markedet, ikke mest effektivt. Når der mangler
konkurrenceneutralitet, peges der på en tendens til mindre interesse i at investere i forsk¬
ning og udvil ing, og dermed høster man ikke de potentielle økonomiske muligheder, som
innovation kan medføre.
Vi kan således ikke genkende Dansk Affaldsforenings udlægning af, at kommunale er¬
hvervsvirksomheder er til gavn for samfundet, miljøet og økonomien.
Kommunale genbrugsbutikker
DI har ved flere lejligheder påpeget, at der er en usund sammenblanding af de kommunale
myndigheds- og driftsroller i affaldshåndteringen, ligesom det er DFs opfattelse, at visse
kommunale aktiviteter sker i modstrid med gældende lovgivning, herunder specielt kom¬
munalfuldmagtens regler om kommunal erhvervsvirksomhed. Det er f.eks. tilfældet med
etableringen af de kommunale genbrugsbutikker. Når DI har bedt Statsforvaltningen se
på sagen, er der ikke tale om en skræmmekampagne, men et ønske om en afklaring af,
hvor grænsen for lovlige kommunale aktiviteter går, således at kommunerne ikke foreta¬
ger investeringer i butikker og lignende, som viser sig at være spildte.
DI har noteret sig, at Miljøstyrelsen har følt sig nødsaget til at gå i rette med Dansk Af¬
faldsforening og flere mediers udlægning af Miljøstyrelsens vejledende udtalelse til Stats¬
forvaltningen i sagen om genbrugsbutikkerne. Miljøstyrelsen udtaler, Fejltolkning af om
kommunale genbrugsbutikker [...] Baseret på en udtalelse fra Miljøstyrelsen til Statsfor¬
valtningen samt et svar fra miljø- og fødevareministeren til Folketinget, konkluderer
Dansk Affaldsforening og flere medier, at kommunerne har grønt lys til at drive genbrugs¬
butikker. Men det er en fejltolkning. Hverken miljø- og fødevareministeren eller Miljøsty¬
relsen har givet grønt lys til kommunale genbrugsbutikker. Det spørgsmål ligger nu til
Statsforvaltningens afgørelse. Styrelsen har alene forklaret, at der i affaldsreglerne ikke er
regler om ting afleveret på genbrugspladserne med henblik på direkte genbrug, da det ikke
1 Se hele rapporten her: http: //www.kfst.dk/Indhold-
KFST/Publikationer/Dansk/20i6/20i6o22 -Nordic-Report-20i6-Waste-Management-
Sector?tc=F7D6E783Q86o47C2AQOoBD2BE.2i2746C
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 376: Henvendelse af 6/4-17 fra Plastindustrien, Affalds- og Ressourceindustrien og Dansk Industri om problemerne med kommunale aktiviteter på affalds- og ressourceområdet
1742635_0003.png
anses som affald. Affaldsreglerne regulerer alene affald . En udlægning som DI er helt
enig i.
Plastsorteringsanlæg
Et andet område, hvor det er problematisk, at kommunerne opbygger anlæg, er på plast¬
sorteringsområdet. Det kan ikke anfægtes, at der er behov for at øge genanvendelsen af
plast fra husholdninger og genbrugspladser i Danmark. Dog er vi ikke enige i metoden,
hvormed man ønsker at øge denne genanvendelse. I dag evalueres kommunernes genan¬
vendelse på baggrund af de indsamlede mængder og ikke hvilke mængder, der reelt ender
i nye produkter, eller hvilken kvalitet den genanvendte plast har. Det betyder, at der stilles
urealistisk høje krav både i forhold til kvalitet og mængder i de kommunale udbud, for
eksempel det igangværende udbud i Københavnsområdet. Erfaringer fra udlandet, bl.a.
Holland og Tyskland, peger på, at kun ca. 20 pct. af det hustandsindsamlede plastaffald
ender i nye produkter og som dermed kan sikre forrentningen af et anlæg. Resten anven¬
des typisk som støttebrændsel til cementproduktion eller eksporteres til lande som Kina
og Indien.
Det er således ikke et spørgsmål om, hvem der kan håndtere affaldet, men et spørgsmål
om, hvordan der kan skabes mest mulig værdi i genanvendelsen - værdi, der på sigt kan
skabe innovation, arbejdspladser og mere miljørigtig anvendelse af plastaffaldet. Et fokus,
der ikke eksisterer i det igangværende udbud. Det er ligeledes bemærkelsesværdigt, at en
overvejende del af industrien (både indsamlings-, oparbejdnings- og genanvendelsesin¬
dustrien), har givet udtryk for, at det aktuelle udbudsmateriale ikke er miljømæssigt eller
forretningsmæssigt attraktivt.
Hvis det igangværende udbud resulterer i et nyt stort plastsorteringsanlæg i Danmark, er
det vores overbevisning, at det vil medføre en voldsom markedsforvridning direkte støttet
af offentlig midler, og desværre også et anlæg, der ikke vil sikre den optimale udnyttelse
af ressourcerne i plastaffaldet.
Behov for afklaring af organiseringen og øvrige rammevilkår
Vi har grundlæggende den opfattelse, at en I ar adskillelse af den kommunale myndig¬
heds- og driftsrolle, en I ar organisering af opgaver i henholdsvis kommunale og private
selskaber og sikringen af konkurrenceneutralitet i de situationer, hvor kommuner kon¬
kurrerer med private, er det bedste middel til at sikre bedre genanvendelse og genbrug af
vores affaldsstrømme. Det skal kombineres med et aktivt affaldstilsyn, som desværre i dag
ikke løftes i tilstrækkelig grad af kommunerne.
Afklaring af rammevilkår for affaldshåndteringen i fremtiden vil gavne alle i affaldssekto¬
ren. I gennem de seneste 15 år har der været usikkerhed om private virksomheders adgang
til at håndtere affald. Det er naturligvis ikke fremmende for hverken innovation i nye løs¬
ninger eller investeringsvillighed. Vi appellerer derfor til, at den markedsgørelse af af¬
faldshåndteringen og I are ansvarsfordeling, der gentagne gange har været på tegnebræt¬
tet fra forskellige regeringers side de seneste år bliver gennemført. Når det sker, vil der
være afl arede rammer til at investere i de gode genanvendelsesløsninger, der fremmer
udnyttelsen af affaldet som sekundære råmaterialer.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 376: Henvendelse af 6/4-17 fra Plastindustrien, Affalds- og Ressourceindustrien og Dansk Industri om problemerne med kommunale aktiviteter på affalds- og ressourceområdet
1742635_0004.png
I en cirkulær økonomi er det ambitionen, at ressourcerne skal bruges igen og igen. Derfor
er det også vigtigt, at der skabes rammer, der kan sikre, at sekundære og primære råvarer
kan konkurrere. Ikke mindst, at de private virksomheder er sikret adgang til de sekundære
råvarer, så de nødvendige omlægninger i produktionen kan forsvares i forhold til forsy¬
ningssikkerhed. Det mener vi kræver en markedsgørelse af affaldet, og vi undrer os over,
at Dansk Affaldsforening mener, at det er en offentlig opgave at være råvareleverandør til
det private erhvervsliv.
Med venlig hilsen
Karin Klitgaard '
Miljøpolitisk chef
DI
Sekretariatsleder
Affalds- og Ressourceindustrien
Miljøpolitisk chef
Plastindustrien