Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 374
Offentligt
1742236_0001.png
Prioritering af
Danmarks areal
i fremtiden
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
Prioritering af Danmarks areal i fremtiden
Afsluttende rapport fra projektet
Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark 2014 – 2017.
Forfattere, Institut for Planlægning, Aalborg Universitet:
Finn Arler
Michael Søgaard Jørgensen
Esben Munk Sørensen
- på baggrund af debatter i projektets styregruppe
samt mange konstruktive inputs fra involverede
borgere, forskere, interessenter og politikere
Journalistisk formidling og graisk design:
Ebbe Sønderriis
Projektledelse, Fonden Teknologirådet:
Gy Larsen
Søren Gram
Malene Aarslev
Nanna Finne Skovrup
Forsidetegning: Anne-Marie Steen Petersen, Politiken 24.12.2015
Fotos: Tak til Realdania
Tryk: Jensen Print
Udgiver:
Fonden Teknologirådet, april 2017
Rapporten kan bestilles hos:
Fonden Teknologirådet,
Toldbodgade 12,
1253 København K
Telefon: 33 32 05 03
E-mail: [email protected]
Rapporten kan downloades på
Fonden Teknologirådets hjemmeside: www.tekno.dk
Teknologirådets rapporter 2017/1
ISBN: 978-87-91614-67-5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0003.png
Prioritering af
Danmarks areal
i fremtiden
Indhold 2
3
Forord
SAMMENFATNING
Danmark for fremtiden
10
14
21
24
26
29
32
34
IDÉ OG METODE
Dialog og borgerinddragelse
PRIORITERING OG SAMORDNING
Kan der blive plads til det hele?
KOMMUNALE VIRKEMIDLER
Lokalt forankrede helhedsløsninger
STATSLIGE VIRKEMIDLER
Fælles mål og rammer
TEMAER
:
LANDBRUG
Sammenhængende marker - lersidig drift
NATUR OG LANDSKAB
Det grønne Danmarkskort
ENERGI
Produktion af energi i landbrug og skovbrug
KLIMATILPASNING OG VANDMILJØ
Vand kender ingen kommunegrænser
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0004.png
Økologisk fåreavl, Knuthenlund, Lolland
Foto:Jørgen Jørgensen for Realdania
Forord
”Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark” har haft fokus på de mange forskellige aktivite-
ter, der udfolder sig i det åbne land, og som tilsammen udfordrer Danmarks begrænsede areal. Der er
tale om landbrug, nye energiformer, naturområder, infrastruktur, skovbrug, friluftsinteresser, og meget
mere, og projektet har diskuteret mulighederne for sameksistens og den fremtidige balance mellem
de forskellige interesser.
Projektet har været bygget op omkring en række debatarrangementer, hvor resultater fra det ene
arrangement har født ind til det næste i en proces, der løbende har opbygget viden og erfaring. Det er
disse resultater, vi forsøger at samle essensen af i denne rapport. Anbefalingerne er således kernen i
det, der er kommet til udtryk gennem de mange workshops, seminarer, folketingshøringer, borgertop-
møde og debatmøder.
Det 2�½-årige projekt var koordineret af Fonden Teknologirådet og udført i et samarbejde med Aalborg
Universitet. Projektet var støttet af VELUX FONDEN og skulle skabe en bred ofentlig debat om den
fremtidige arealanvendelse. Projektet har været fulgt dels af en styregruppe, der repræsenterer forsk-
ningsekspertise samt en række interesser i det åbne land, og dels af Fremtidspanelet, der bestod af
politikere fra Folketingets partier.
Vi vil gerne takke de mange forskellige aktører, der har bidraget undervejs i projektet, alle disse bidrag
har udgjort rygraden i projektet.
Fonden Teknologirådet er et internationalt anerkendt metodehus
med ydelser, der gør borgere, eksperter, interessenter og politikere fælles om samfundets udvikling.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0005.png
SAMMENFATNING
Danmark for fremtiden
Hele Danmarks areal er i brug. Men mange lere behov
trænger sig på. Der skal prioriteres. Vi kan ikke blive ved
med at lade som om, landet er større end det er.
Læg alle de vedtagne planer og mål for anvendelsen
af Danmarks areal sammen. Læg forventningerne om
fremtidens udvikling og alle de velmente ønsker om
vækst og forbedring af naturen, landskabet og fritids-
livet oven i. Tilsammen fylder det 130-140 procent af
Danmarks areal.
Men landet bliver ikke større. Det bliver snarere min-
dre på grund af klimaforandringerne.
Så hvordan skal samspillet i fremtiden egentlig være
mellem landbrug, skovbrug, skovrejsning, biodiver-
sitet, landskabsværdier, kystområder, våde områder,
energiafgrøder, vindmøller, solenergi, råstoindvin-
ding, feriehuse, fritidsaktiviteter, landsbyudvikling,
-afvikling og nye erhverv i landdistrikterne, byudvik-
ling og infrastruktur?
Kan vi få plads til det hele?
Der skal prioriteres
Hen ad vejen er de mange mål og planer, forpligtel-
ser, ønsker og behov blevet udviklet hver for sig, uden
overordnet prioritering og planlægning. De skal føjes
sammen.
I et tæt befolket land med mange ønsker er man nødt
til at planlægge, styre og/eller regulere udviklingen.
Mors, tæt på en landsby
Foto:Leif Tuxen for Realdania
SAMMENFATNING
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0006.png
Ellers bliver ingen tilfreds med det samlede resultat.
Før konlikterne vokser sig store og bider sig fast, må
Folketinget, regeringen og kommunerne i arbejdstøjet,
afveje de mange interesser, lægge planer og skabe løs-
ninger, der hviler solidt på fælles mål og værdier.
Valg skal træfes, grænser drages, områder udpeges,
love og regler justeres. Landsdækkende strategier skal
udtænkes og meldes klart ud. Redskaberne til at styre
udviklingen skal forbedres og rettes ind mod realise-
ringen af målene.
Der skal lyttes til borgernes ønsker og forslag og for-
handles med de berørte lodsejere, så løsningerne bliver
forankret i en lokal dialog med så bred en opbakning
som muligt. Nye muligheder for at udvikle erhvervene
og stedernes værdier i det åbne land kan åbnes, hvis
det lykkes at skabe balance mellem de mange interesser
og samspil mellem de mange funktioner og aktiviteter.
Større frihedsgrader til udvikling og vækst i lokalom-
råderne kan være en del af løsningen. Men i et tæt befol-
ket land som Danmark vil den enes frie udfoldelse ofte
gå ud over den andens frihed – eller det fælles bedste.
Regelstyring er heller ikke nok. Meget af den hidti-
dige planlægning uden for byerne har været præget af
regler om, hvad man ikke må i forskellige områder. En
mere konstruktiv planlægning kan åbne nye mulighe-
der for, hvad man gerne må og tilskynde lodsejere og
andre aktører til både at bevare stedets værdier og ud-
vikle de lokale erhverv og aktiviteter.
Hvis kommunerne mere aktivt skal kunne udmønte
den lokale dialog og sammenfatte de mange arealinte-
resser i holdbare helhedsløsninger, der ikke skaber nye
konlikter, har de behov for nye beføjelser og virke-
midler og måske også en anden kultur i forvaltninger-
ne og nye fremgangsmåder i samspillet med borgerne.
Der skal planlægges
Ansvaret for planlægningen er delt mellem staten og
kommunerne. Staten bør i højere grad leve op til sit
ansvar for at samordne mål og midler for de forskelli-
ge sektorer og melde ud med en samlet strategisk hel-
hedsplan. Inden for de overordnede rammer og med
kurs mod fælles mål er det så kommunernes opgave at
skabe løsninger, der har bred lokal opbakning og kan
holde i lang tid.
Demokratisk beslutningsgrundlag
Konklusionerne i denne rapport bygger på to et halvt
års arbejde i projektet ”Prioritering af Danmarks areal
i fremtiden”. Formålet var at undersøge mulighederne
for en demokratisk robust prioritering af fremtidens
arealanvendelse.
Holdbare løsninger må bygge på åbenhed og respekt
for de mange interesser. Derfor har projektet haft fokus
på at inddrage forskere, borgere, politikere på alle ni-
Borgernes
prioritering,
gennemsnit
49 %
18 %
16 %
4%
2%
9%
2%
Rift om arealerne
Landbrug
Skov
Natur og klimatilpasning
Energi
Sommerhuse, fritidsaktiviteter, turisme
Byområder
Veje, baner og andre anlæg
I dag
61 %
15 %
12 %
1%
1%
8%
2%
År 2050
55 - 65 %
20 - 25 %
25 - 30 %
10 %
1,5 %
10 %
3%
I alt
100 %
130 - 140 %
100 %
Landbrug:
Siden 1960’erne er det dyrkede areal blevet lidt mindre år for år. Den udvikling vil sandsynligvis fortsætte. Det
er dog også muligt, at behovet for areal vil vokse. Mange millioner mennesker får efterhånden råd til at spise mere kød.
Også forandringen af verdens klima kan gøre det nødvendigt, at et gunstigt placeret land som Danmark producerer lere
fødevarer.
Skov:
Folketinget besluttede i 1989, at skovarealet skal fordobles i løbet af 80-100 år.
Naturområder:
Grønt
Danmarkskort med sammenhængende naturområder og områder med urørt natur kræver plads.
Klimatilpasning:
De våde
områder vil vokse i takt med klimaets forandring, og områder i det åbne land vil blive oversvømmet for at undgå over-
svømmelser i byområder.
Energi:
Dyrkning af biomasse til energiformål og placering af vindmøller og solenergi-anlæg på
bar mark kan vise sig at kræve store ekstra arealer.
Sommerhuse, fritidsaktiviteter, turisme, byområder, veje, baner og
andre anlæg:
Ventes at vokse som følge af den økonomiske udvikling, befolkningens adfærd og behov for øget mobilitet.
Borgernes prioritering:
På projektets ’borgertopmøde’ blev de 250 deltagere spurgt, hvordan de ville prioritere, hvis de
hver for sig skulle vælge.
4
SAMMENFATNING
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0007.png
veauer og repræsentanter for de mange interesser i en
tæt og vedvarende dialog.
Centralt i forløbet var borgertopmødet i januar 2016,
hvor 250 repræsentativt udvalgte borgere satte sig ind
i problemerne, udviklede ideer om løsningerne og tog
stilling til 36 spørgsmål ved elektronisk afstemning.
Deltagerne blev blandet andet spurgt: ”I hvilken ret-
ning ser du helst, at Danmark udvikler sig?” Svaret var
markant: Langt de leste ønsker, at lere forskellige funk-
tioner så vidt muligt skal kombineres i de samme områ-
der – og med stor vægt på beskyttelse af natur og miljø.
Et klart lertal af borgerne gik ind for en overordnet,
statslig prioritering – og stram kommunal styring af
udviklingen i det åbne land.
De konklusioner har projektet båret videre til bear-
bejdning i lere seminarer og to høringer i Folketinget
med Miljø- og Fødevareudvalget som vært.
Synergi eller konlikt
At kombinere lere funktioner inden for samme areal
kan løse en del af problemerne. Men der skal tages stil-
ling til det, område for område. Nogle behov kan med
fordel kombineres. I andre tilfælde må det frarådes.
For eksempel er det oplagt at kombinere naturpleje
med ekstensivt landbrug. Genopretning af vådområ-
der passer int sammen med klimatilpasning og fri-
tidsaktiviteter. Og en større produktion af biogas kan
både være til fordel for et bæredygtigt landbrug og en
bæredygtig energiforsyning.
Omvendt kan forbedring af den biologiske mang-
foldighed ikke kombineres med en alt for forstyrrende
menneskelig aktivitet.
Flere formål kan forenes i lidt større områder, hvis
man tager passende hensyn. Mange funktioner kan
foregå tæt på hinanden, hvis parterne tager passende
hensyn. Det gælder for eksempel hensynet til natur og
landskab, naboer og traikgener, når landbrugets pro-
duktionsbygninger, store vindmøller, feriecentre og
meget andet skal placeres.
Skovene er et godt eksempel på lersidig drift, der til-
fredsstiller mange behov. Det kan fremmes yderligere ved
målrettet skovrejsning, Der er dog visse konlikter mel-
lem produktion og biologisk mangfoldighed i skovene.
Diferentieret planlægning
Planlægningens formål er at forene de samfundsmæs-
sige interesser. Det kan ikke lade sig gøre, hvis man kun
har fokus på det, man ikke må i forskellige områder.
En mere diferentieret planlægning, dvs. udpegning af
områder, der har forskellige udviklingsmål og forskel-
lige betingelser for anvendelsen af arealerne, kan åbne
nye muligheder for udvikling af stedets værdier.
Det kan være områder hvor intensivt landbrug har
gode betingelser for at udvikle sig, områder hvor der
Foto: Niels Quist, Shutterstock
skal tages særligt hensyn til miljø, biologisk mangfol-
dighed og landskab, områder for skovrejsning og mere
sammenhængende natur, områder med særligt fokus
på fritidsaktiviteter og turisme, udviklingsområder
med fokus på vækst og bosætning i landdistrikterne,
afviklingsområder, hvor beboelse og byggeri skal op-
høre…
For at forebygge lokal modstand er det vigtigt at
inddrage fremtidsønskerne hos de lokale jordejere,
områdets beboere og andre lokale interessenter i en
dialogbaseret planlægning – med acceptable tilbud
til både de lodsejere, der berøreres af forandringerne
og de borgere, der ønsker dem. En diferentieret plan-
lægning kan understøttes ved at kommunerne får mu-
lighed for, om nødvendigt, at fravige de almindelige
landzoneregler. For eksempel kan det være ønskeligt
at forhindre udvidelser af meget intensivt husdyrhold
med store bygninger i særligt følsomme landområder.
Landskab i Thy.
Foto: Robert Mogensen for Realdania
SAMMENFATNING
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0008.png
med andre virkemidler som f.eks. tildeling af engang-
serstatning eller erstatningsjord ved udlytning af
ejendomme.
Støtteordninger, skatter og afgifter
Hvis der skabes mulighed for at anvende de mange
støtteordninger fra EU’s landdistriktsmidler og andre
kilder mere leksibelt, kan deres virkning målrettes
mod at fremme den ønskede udvikling i de enkelte lo-
kale områder.
Afgifter, støtteordninger og inansieringsregler bør
efterses og eventuelt revideres, så de bedre kan anven-
des målrettet i forhold til arealanvendelsen. Det gælder
både landbrug, skovrejsning, natur, energi og klimatil-
pasning. Naturbeskyttede arealer på landbrugsejen-
domme bør fritages for ejendomsskat.
Marsken, Tønder
Foto: Stefen Stamp for Realdania
Kommunerne bør også kunne regulere traikken med
tunge køretøjer og landbrugsmaskiner, især gennem
landsbyer.
Jordfordeling
Et af de vigtigste redskaber til at realisere lokale områ-
deplaner og lersidig arealanvendelse er jordfordeling.
De store landbrugsbedrifter består af vidt spredte mar-
ker, der er tilkøbt eller forpagtet, da lejlighed bød sig.
De mindre deltidsbedrifter er ofte blot placeret, hvor
der var en gård til salg. Mange af de naturbeskyttede
områder ligger spredt som frimærker i landskabet.
Ved at gennemføre aftaler om jordfordeling kan man
skabe mere sammenhængende landbrugsbedrifter
med færre miljø- og traikproblemer. Det vil give land-
bruget større investeringssikkerhed og åbne op for, at
man til gengæld kan udlægge jord til at skabe mere
sammenhængende naturarealer og til lokale udvik-
lingsprojekter.
Et godt middel til at sætte gang i jordfordelinger
er, at kommunerne råder over jord, der kan byttes
med arealer, hvor kommunen har andre planer end
den nuværende ejer. En sådan jordpulje kan opbyg-
ges gennem tidlige strategiske opkøb af ejendomme.
Også en aktiv statslig jordpolitik med en fond eller
jordpulje, der er øremærket til formålet, kan fremme
en sådan udvikling. Desuden kan kommunerne sam-
arbejde med fonde, der har almennyttige naturformål
og råder over jord. Jordfordeling kan kombineres
Tværkommunalt samarbejde
Mange af opgaverne kan ikke løses forsvarligt inden
for hver enkelt kommunes egne grænser. Kommuner-
ne er nødt til at samarbejde om f.eks. klimatilpasning
og kystsikring, turisme og større sammenhængende
landskaber og naturområder som f.eks. ådale. Også de
større landbrugsbedrifter og deres traik berører i nog-
le tilfælde mere end én kommune.
For at undgå usammenhængende resultater og for-
skelsbehandling er det afgørende, at der indes gode
og frugtbare modeller for det tværkommunale samar-
bejde. På en række felter fungerer det dårligt - eller er
endda præget af indbyrdes konkurrence, f.eks. om at
tiltrække virksomheder.
Fælles mål og rammer
En leksibel planlægning med forskellige frihedsgra-
der på forskellige områder i kommunerne forudsæt-
ter, at de landspolitiske udmeldinger om fælles mål og
rammer er tindrende klare.
Først og fremmest må staten melde ud med en sam-
let national strategi og lægge rammerne fast. Strate-
gien skal samordne de mål og midler, der stammer
fra forskellige ministerier og sektorer, så kommuner-
ne ikke bare får en stribe sektorplaner at forholde sig
til: Naturplaner, traikplaner, klimatilpasningsplaner,
vækstplaner osv., hver for sig. Den samlede planlæg-
ning bliver bedre, hvis hver sektor ikke blot fokuserer
på egne interesser og virkemidler.
Da den sammenfattende planlægning blev lagt ud
fra amterne til kommunerne, fulgte det gamle regelsæt
nærmest uændret med. Dog blev den regionale Finger-
plan for hovedstadsområdets 34 kommuner fastholdt.
Der er brug for et kritisk hovedeftersyn af hele lov-
givningen for at give kommunerne de bedst mulige
værktøjer til at forene de mange arealinteresser lokalt
uden at tabe helheden af syne. Det foreslås at nedsæt-
6
SAMMENFATNING
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0009.png
te en bredt sammensat areal- og plankommission med
det formål at foreslå forbedring af reglerne for forvalt-
ningen af det åbne land i forbindelse med evaluerin-
gen af planloven i 2020.
Statslige retningslinjer
På mange områder er der behov for klare prioriterin-
ger og retningslinjer fra statens side. Det gælder af
indlysende grunde de områder, hvor Danmark har in-
ternationale forpligtelser. Men det gælder også på en
række andre områder:
På landbrugsområdet er der f.eks. brug for at forbed-
re kortlægningen af forskellige områders tålegrænser
for tilføring af næringsstofer. Der er også behov for at
integrere energiproduktion og naturbeskyttelse bedre
i landbrugspolitikken og for at fremme udviklingen af
naturpleje til en rentabel driftsform.
I skovpolitikken skal der tages stilling til graden af
energiproduktion, balancen mellem urørt skov, natur-
nær skovdrift og produktionsskov – og målretning af
skovrejsningen.
På naturområdet er der brug for landspolitiske be-
slutninger om udlægning af større områder med urørt
natur. Staten bør aktivt deltage i arbejdet med at ud-
pege sammenhængende naturområder til Grønt Dan-
markskort.
Landspolitisk skal der også tages stilling til ændrin-
gerne af Danmarks areal på grund af klimaets foran-
dring. I hvilke områder skal man lade naturen gå sin
gang og for eksempel opgive eksisterende sommer-
husområder og landbrugsarealer på langt sigt?
Dertil kommer mange andre landspolitiske opgaver,
f.eks. rammer for placering af vindmøller og andre
energianlæg, udviklingsområder, afviklingsområder,
udvidelse af byzonerne, anlæg af veje og jernbaner osv.
Flere anbefalinger
Rapporten afsluttes med ire afsnit, der fokuserer i de-
taljer på områder, hvor der er særligt behov for prio-
ritering:
• Landbrug,
• natur og landskab,
• energiforsyning og
• klimatilpasning.
Landbrugets arealbehov hænger i dag tæt sammen
med den store produktion af foder til husdyr. Den
omfatter halvdelen af Danmarks samlede areal. Det er
svært at spå om fremtidens arealbehov. Men sikkert er
det, at landbruget med den nuværende struktur har
behov for samling af arealerne og høj investeringssik-
kerhed.
I forhold til kommunernes arbejde med Grønt Dan-
markskort er der brug for værktøjer til at fremme over-
gangen fra muligt naturområde til faktisk naturom-
Helseskoven i Hørsholm
Foto: Leif Tuxen for Realdania
råde. Det handler både om at afværge nye aktiviteter,
der forringer disse muligheder og om at give lodsejere
gode muligheder for enten at omlægge deres arealfor-
valtning og drift eller komme ud af områderne til bed-
re muligheder et andet sted.
Det bør undersøges, hvordan de hollandske erfa-
ringer med omstrukturering af stærkt miljøbelastede
landbrugsområder kan tillempes til danske forhold.
I afsnittet om natur og landskab slås der til lyd for
at skelne mellem naturværdier med guld-, sølv- eller
bronze-kvaliteter. Beskyttede områder, der ’kun’ har
bronze-kvalitet, kunne i nogle tilfælde med fordel byt-
tes ud med andre arealer, hvor der kan udvikles erstat-
ningsnatur af større værdi.
Det er vigtigt, at en sådan ombytning vurderes kon-
kret og strategisk. Et krav om, at ombytningen skal ske
i forholdet 1:2 eller 1:3 kan sikre, at erstatningsnatur
forbliver en undtagelse.
I energiafsnittet anbefales det så vidt muligt at undgå
en større forøgelse af arealer med rene energiafgrøder.
Produktion af biogas kræver ikke i sig selv ekstra are-
al og har desuden den fordel, at næringsstoferne kan
føres tilbage til jorden efter endt produktion af energi.
Det samlede behov for biomasse til energiformål kan
bedst formindskes ved at forbedre energiefektiviteten
i bygninger og erhverv og indrette energisystemet på
mindst muligt behov for biobrændsler.
Store anlæg med solfangere (varme) og solceller (el)
er pladskrævende og dominerende i landskabet. Pla-
cering af solceller på bygninger og langs med veje bør
have høj prioritet.
I afsnittet om klimatilpasning og vandmiljø bliver
det påpeget, at genopretningen af god økologisk kva-
litet i vandløbene har store og til tider omstridte are-
alkonsekvenser. Omvendt er der gode muligheder for
synergi mellem klimatilpasning og genopretning af at-
traktiv natur og fritidsaktiviteter i våde områder.
SAMMENFATNING
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0010.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0011.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0012.png
IDÉ OG METODE
Dialog og
borgerinddragelse
Demokratiske beslutninger om komplekse emner med store konsekvenser
bliver bedst, hvis man inddrager alle interessenter i forarbejdet,
informerer borgerne og lytter til deres meninger.
I Danmark er der tradition for planlægning, der ind-
drager borgerne og søger at forene de forskellige in-
teresser i arealernes anvendelse. Tro mod denne tra-
dition har projektet inddraget alle interessenter i en
afsøgning af mulighederne for en demokratisk robust
prioritering af arealanvendelsen i fremtiden.
Konklusioner på et bredt grundlag
Projektets udgangspunkt var det stigende pres fra
mange sider for at anvende mere areal til mange for-
skellige formål.
Dette pres medfører et voksende behov for en sam-
menhængende planlægning, der kan forene samfundets
interesser i bæredygtig udvikling, mangfoldig natur,
erhvervsudvikling og økonomisk vækst, nye energifor-
mer, klimatilpasning, bevarelse af landskaber og kul-
turarv og rekreative værdier.
Projektet har fokuseret på
planlægning i det åbne land inklusive spredt bebyggel-
se og landsbyer, mens større byer er udeladt. Projektet
er afgrænset til landjorden, hvorfor havets arealanven-
delse kun er perifert berørt. Projektet erkender desuden,
at areal til råstofudvinding er et væsentligt emne, som
det ikke har været muligt at inddrage i arbejdet.
Metoder til inddragelse af mange forskellige grup-
per i det danske samfund er blevet brugt: Forskere har
leveret analyser. Politikere, eksperter, organisationer
og beslutningstagere har deltaget i workshops. Re-
præsentativt udvalgte borgere har givet deres menin-
ger til kende på grundlag af grundig information og
Fremtidspanel
Et udvalg af repræsentanter for alle Folketingets
partier har fulgt og inspireret projektet fra først
til sidst.
Dette såkaldte fremtidspanel har bestået af:
Mette Abildgaard, Det Konservative Folkeparti,
Ida Auken, Radikale Venstre, Kirsten Brosbøl,
Socialdemokratiet, Henrik Dahl, Liberal Alliance,
Jens Henrik Thulesen Dahl, Dansk Folkeparti,
Steen Gade, Socialistisk Folkeparti, Maria Reu-
mert Gjerding, Enhedslisten, Anni Matthiesen,
Venstre og Christian Poll, Alternativet.
I løbet af projektet har fremtidspanelets med-
lemmer bidraget med ideer og forslag, deltaget
i seminarer med eksperter, debatmøder mv. og
stillet spørgsmål i de to ofentlige høringer i Fol-
ketinget.
Workshop
Foto: Teknologirådet
10
IDÉ OG METODE
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0013.png
Diskussion på borgertopmødet
Foto: Teknologirådet
debat. Offentligheden og den politiske debat er blevet
inddraget gennem to høringer i Folketinget, tre debat-
møder og ire nyhedsbreve. Arbejdet er løbende blevet
præsenteret og diskuteret på konferencer, videnskabe-
lige symposier og seminarer. Konklusionerne bygger
altså på et bredt grundlag. Forhåbentlig egner de sig
derfor til at kvaliicere den politiske debat.
Workshops og baggrundsanalyse
Fra projektets start arbejdede forskergruppen på en
større baggrundsanalyse for at skabe overblik over
arealanvendelsen i Danmark, den historiske udvik-
Styregruppe
Projektets styregruppe har bestået af projektle-
delsen, forskergruppen og eksperter og repræ-
sentanter fra universiteter og organisationer:
• Projektledelse,
Teknologirådet: Søren Gram, Gy
Larsen, Malene Aarslev og Nanna Finne Skovrup.
• Forskergruppe,
Institut for Planlægning, Aalborg
Universitet: Finn Arler, Daniel Galland, Esben
Munk Sørensen og Michael Søgaard Jørgensen.
• Eksperter og repræsentanter:
Stine Lea Ja-
cobi, Realdania, Lone Søderkvist Kristensen,
Københavns Universitet, Niels Østergård,
Aalborg Universitet, Bruno Sander Nielsen,
Landbrug & Fødevarer, Anker Madsen, Fri-
luftsrådet, Lars Stefensen, Landdistrikternes
Fællesråd og Thyge Nygaard, Danmarks Na-
turfredningsforening.
ling, de konlikter og kombinationsmuligheder, der
kan tænkes at opstå, forskellige udviklingsscenarier og
de former for regulering, der kan tages i brug for at
gennemføre prioriteringerne, håndtere konlikterne og
realisere kombinationsmulighederne.
Den første workshop blev afholdt i januar 2015. Et
halvt hundrede eksperter og repræsentanter for et vidt
spektrum af interesseorganisationer brugte en dag på
at debattere drivkræfterne bag ændringerne af arealan-
vendelsen, ønsker og forventninger, konlikter og mu-
lige synergiefekter. De mange indlæg blev brugt som
input til forskergruppens arbejde med baggrundsana-
lysen.
I april 2015 mødtes kommunal- og regionspolitike-
re til den anden workshop. De udvekslede erfaringer
med håndtering af interessekonlikter om arealanven-
delse, mulighederne for at løse dem og behovet for
politiske virkemidler. Politikernes bidrag indgik i for-
skernes videre arbejde med baggrundsanalysen.
Baggrundsanalysen blev beskrevet i Teknologirådets
nyhedsbrev til Folketinget nr. 289 i maj 2015. Analysen
indgik i fremtidspanelets møde i samme måned og den
blev blandt andet debatteret ved Folkemødet på Born-
holm i juni. Den færdige udgave udkom i august 2015.
Borgertopmøde – borgerne har ordet
Centralt i forløbet stod et nationalt borgertopmøde
i januar 2016. Mødet blev forberedt på en workshop
for eksperter og interessenter i september 2015 og ved
fremtidspanelets møde i oktober.
Borgertopmødet er en metode, der er udviklet af
Teknologirådet og brugt mange gange, også globalt,
for at få demokratiske tilkendegivelser om vanskelige
IDÉ OG METODE
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0014.png
delige præg på resten af projektet. De vigtigste af dem
er gengivet i nyhedsbrevet Fra rådet til tinget nr. 290,
februar 2016.
Høringer i Folketinget
I april 2016 afholdt Teknologirådet i samarbejde med
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg en høring på
Christiansborg om ’multifunktionalitet i det danske
landskab’.
Emnet var valgt fordi et meget stort lertal af bor-
gertopmødets deltagere gik ind for, at lere funktioner i
fremtiden skal kombineres på samme arealer – og altid
tage hensyn til natur- og miljøbeskyttelse.
Eksperter holdt oplæg om kombinationsmulighe-
derne i skovbrug og landbrug og om nye værktøjer til
multifunktionel planlægning. Repræsentanter for de
politiske partier dannede spørgepanel. Høringen er
refereret i nyhedsbrevet Fra rådet til tinget nr. 291, maj
2016.
Den blev fulgt op med et seminar for det politiske
fremtidspanel og styregruppen, og der var politisk de-
bat om projektet på Naturmødet i Hirtshals i maj og
Folkemødet på Bornholm i juni.
Den anden folketingshøring blev afholdt i oktober.
Den handlede om, hvilke redskaber der skal i spil for at
kommunerne kan virkeliggøre en planlægning for de
mange interesser i det åbne land. Også den blev fulgt
op med et ekspertseminar med det politiske fremtids-
panel. Høringen er refereret i Fra rådet til tinget nr. 293,
november 2016.
Projektets anbefalinger præsenteres og debatteres på en
afsluttende konference på Christiansborg den 3. maj 2017.
Borgertopmøde
Foto: Teknologirådet
problemstillinger på et velinformeret grundlag. 250 re-
præsentativt udvalgte borgere deltog. På forhånd ik
de tilsendt et 36 siders informationshefte, der gengav
projektets problemstillinger og baggrundsanalyse i let
læselig form.
På selve mødet blev de placeret ved små borde, hvor
de udvekslede synspunkter. Deltagerne lyttede til oplæg
fra talerstolen og udviklede i fællesskab idéer om bl.a.
forskellige kombinationer af arealanvendelse. Hver en-
kelt deltager gav ved elektronisk afstemning sin mening
om 36 spørgsmål, der tilsammen dækkede de proble-
mer, dilemmaer og forslag, projektet havde afdækket.
Borgernes svar og foretrukne løsninger har sat sit ty-
Høring i Folketinget
Foto: Teknologirådet
12
IDÉ OG METODE
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0015.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0016.png
PRIORITERING OG SAMORDNING
Kan der blive
plads til det hele?
I et lille land med mange ønsker er det nødvendigt at planlægge.
Konkurrencen mellem de mange arealkrævende behov er en politisk
udfordring, både lokalt og på landsplan. Der skal prioriteres,
lægges strategier og træfes langsigtede beslutninger. Klare
mål og rammer og stærke virkemidler er nødvendige.
Samfundets udvikling og en række af ukoordinerede
beslutninger har gjort, at vi i dag står med målsæt-
ninger, planer og ønsker om at anvende arealer, der
tilsammen er langt større end de 43.000 kvadratkilo-
meter, Danmark nu engang består af. Samtidig fører
den nuværende anvendelse af arealer nogle gange til
konlikter mellem forskellige hensyn.
Hvem, hvad, hvor og hvordan?
Det er nødvendigt at prioritere interesserne og sa-
mordne dem, så vidt det er muligt. Men hvem skal
beslutte hvad der skal være hvor? Hvordan får løsnin-
Udvikling eller afvikling? Foto: Stefen Stamp for Realdania
gerne bred tilslutning og demokratisk legitimitet, så de
kan holde i lere generationer? Hvad er sagligt set de
mest bæredygtige løsninger? Kan der indes leksible
løsninger, så samfundet kan justere mål og værdier,
hvis der bliver behov for det? Hvordan tilgodeser man
de mange interesser i størst muligt omfang? Er der et
modsætningsforhold mellem at beskytte naturen og
landskabet og skabe nye muligheder for vækst og ud-
vikling? Hvilke prioriteringer må nødvendigvis være
landsdækkende? Hvilke kan overlades til den enkelte
kommune, det enkelte lokalsamfund eller den enkelte
grundejer?
Nogle arealbehov udspringer af forhold, som Dan-
mark har meget lille indlydelse på. Det gælder f.eks.
klimaforandringerne og verdensmarkedets efterspørg-
sel på jord og fødevarer. Andre arealbehov hænger tæt
sammen med internationale forpligtelser, f.eks. kon-
ventionen om biodiversitet. Det meste af arealforvalt-
ningen – og virkemidlerne til at forandre den – er dog
reguleret af lovgivning i EU og i Folketinget.
Størstedelen af Danmarks areal er privat ejendom.
Samtidig føler de leste, at vores landskab, natur og
kulturminder tilhører alle. Hvordan skal de private
og de ofentlige arealinteresser afvejes i lokalsamfun-
det og den enkelte kommune? Kan man undgå, at den
nødvendige prioritering og planlægning bliver opfat-
tet som snærende bånd og diktat fra oven? Hvordan
inddrager man ejerne af jord og bygninger, lokalsam-
fundets indbyggere og befolkningen i almindelighed
i en frugtbar dialog om forventninger til en ansvarlig
arealforvaltning? Kan der udformes helhedsplaner,
14
PRIORITERING OG SAMORDNING
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0017.png
Omstridt testcenter for vindmøller i Østerild Klitplantage.
Foto: Leif Tuxen for Realdania
som giver råderum for alle og vinder bred opbakning?
Hvilke virkemidler skal staten og kommunerne have
for at virkeliggøre en sådan planlægning?
Planlægning for land og by
Fra naturens hånd og som følge af 6000 års historie er
Danmark et landbrugsland. Det dyrkede areal voksede
næsten uafbrudt fra stenalderen til 1961. Nyt agerland
er indvundet ved at rydde skov – og dernæst ved at
opdyrke heden, standse sandlugten, inddæmme og
dræne de våde områder.
Siden starten af 1960’erne er det dyrkede areal igen
blevet mindre. Alligevel har landbruget været i stand
til at forøge produktionen kraftigt. I den samme perio-
de har planlægningen sikret, at byerne ikke spredte sig
vilkårligt ud i det åbne land og langs kysterne, som man
har set det i mange andre lande. Landet blev delt op
i landzone, byzone og sommerhusområder. I det åbne
land blev der indført krav om tilladelse, hvis man vil
ændre arealernes anvendelse eller bygge til andre for-
mål end landbrug, skovbrug og iskeri. Det har sikret
driften og investeringerne i de primære erhverv. Samti-
dig skulle planlovens krav om ”sammenfattende plan-
lægning, der forener de samfundsmæssige interesser
i arealanvendelsen” sikre, at natur og miljø kunne be-
skyttes, at byerne og vejnettet og de andre fælles anlæg
kunne udvikles og at der blev gjort plads til sommerhu-
se og fritidsaktiviteter ved kysterne og i det åbne land.
Bæredygtig arealanvendelse
Prioriteringen af Danmarks arealanvendelse berører
lere af FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling:
Bæredygtig fødevareproduktion (mål 2), energiforsy-
ning (mål 7), bæredygtig økonomisk vækst (mål 8),
bæredygtige byer og lokalsamfund (mål 11), klima-
forandring og klimatilpasning (mål 13) og bæredygtig
brug og beskyttelse af økosystemerne (mål 15).
En bæredygtig udvikling forringer ikke miljøet og de
sociale og økonomiske forhold på en måde, der stiller
næste generation ringere end den nuværende. Der-
for hører det med til en bæredygtig arealforvaltning:
• at værne om dyre- og plantelivet (biodiversiteten).
• at beskytte miljøet, naturen og landskabet.
• at skabe gode rammer for landbrug, skovbrug og
andre erhverv.
• at producere energi fra vedvarende energikilder.
• at tilpasse landet til klimaforandringerne.
• at tilstræbe gode levevilkår i byer og landdistrikter
• at sikre udviklingsmuligheder i hele landet.
Prioritering og planlægning er en vigtig forudsæt-
ning for bæredygtig udvikling. Hvis der ikke skabes ba-
lance mellem de mange interesser, risikerer den næste
generation at stå over for fastlåste konlikter og ringe
løsninger, som ingen i det lange løb er tjent med.
PRIORITERING OG SAMORDNING
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0018.png
Trampesti ved Østerlars, Bornholm. De leste danskere vil gerne have mere skov.
Foto: Leif Tuxen for Realdania
Behov for
mere areal
I alle sektorer er der voksende behov for
areal – måske bortset fra landbruget.
Landbruget er i særklasse Danmarks største areal-
forvalter. I de senere år er udviklingen af erhvervets
struktur og teknologi gået stærkt, og det har sat sit
præg på det åbne land. I midten af 1900-tallet var der
i Danmark omkring 200.000 selvstændige landbrug,
men alene siden 1990 er antallet af heltidsbedrifter fal-
det fra 35.000 til 11.000. Store stalde og vidtstrakte, men
spredte marker præger det moderne landbrug. En stor
del af de resterende gårde er blevet til deltidslandbrug
eller boliger og fritidshuse for mennesker, der typisk
arbejder i byerhverv.
Rollen som storproducent under økonomisk pres
har for nogle landmænd været svær at forene med
rollen som forvalter af natur og miljø, landskab og
kulturarv. En hel del mennesker synes ikke, der er så
dejligt ude på landet, som der burde være. Konlik-
terne om natur og miljø, lugtgener, traik og støj er til
tider ret heftige.
Landbrugets organisationer gør ikke krav på et stør-
re dyrket areal, men siger, at det årlige tab af 7.000
hektar landbrugsjord vil gå ud over beskæftigelse og
eksport, hvis det fortsætter. Omlægninger til mere øko-
logisk jordbrug og til mere naturnær landbrugsdrift vil
kræve større areal end konventionelt landbrug til en
produktion af samme omfang. Hvis øget velstand får
forbruget af kød til at stige globalt, kan der blive øget
efterspørgsel på de danske jorder, hvis man skal undgå
opdyrkning af regnskove og savanner med høj biolo-
gisk mangfoldighed.
Skov og skovrejsning
Skovene dækker i dag knap 15 procent af Danmarks
areal, og en stor del af dem er præget af lersidig drift.
I skovlovens formålsparagraf er det indskrevet, at
skovarealet skal forøges, og at skovene skal drives så-
dan, at man sikrer produktionen, bevarer og forøger
den biologiske mangfoldighed og tilgodeser hensynet
til landskab, naturhistorie, kulturhistorie, miljøbeskyt-
telse og friluftsliv.
Skovejernes indtægter kommer næsten udelukken-
de fra salg af træ, pyntegrønt og jagtret. Der produce-
res 3,8 millioner kubikmeter træ om året, hvoraf lidt
over halvdelen er brænde og lis. Ifølge Dansk Skov-
forening kan man fordoble produktionen af træ til
energiformål uden forringelser af natur og miljø. Men
biodiversitetsforskere er mere skeptiske.
Folketinget besluttede i 1989, at skovarealet skal for-
dobles i løbet af en trægeneration, dvs. 80-100 år. Mål-
sætningen blev gentaget i Det nationale Skovprogram,
2002. Fordoblingen vil medføre, at en fjerdedel af Dan-
marks areal dækkes af skov.
Natur og landskab
Ønsker om større og mere sammenhængende natur-
områder fremføres ofte af de politiske partier, skiften-
de regeringer, naturorganisationer og forskere. Ifølge
projektets borgertopmøde har ønsket bred opbakning
i befolkningen.
Mange arter er i tilbagegang og mange områder og
naturtyper er utilstrækkeligt beskyttet. Der er både
16
PRIORITERING OG SAMORDNING
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0019.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0020.png
Hashøj Biogas. Produktion af biogas udnytter landbrugets og fødevareproduktionens restprodukter. Næringsstoferne kan
føres tilbage til jorden.
Foto: Bruno Sander Nielsen
logisk kvalitet i vandløb, søer og vandområder. Det er
også sandsynligt, at man i fremtiden vil fortsætte med
at lade lere områder i det åbne land blive oversvøm-
met for at undgå oversvømmelser i byerne.
af den økonomiske udvikling, politiske beslutninger,
udviklingen i virksomheders placering og borgeres
praksis.
Sommerhusområder, fritidsaktiviteter og turisme
På grund af øget velstand og turisme kan det forven-
tes, at lere vil ønske udstykning af nye sommerhus-
grunde. Der ventes også øget efterspørgsel efter lex-
boliger og bolig nr. 2.
Også arealkrævende fritidsaktiviteter som f.eks.
idrætsanlæg, campingpladser, forlystelses- og dyre-
parker og golfbaner ventes at vokse. Golf er blevet
Danmarks næststørste idrætsgren, og golfbanerne
dækker et areal, der er større end Rold Skov.
Hvad kan
kombineres?
Konkurrencen om knappe arealer
kan mindskes, hvis lere funktioner
kombineres på samme areal.
En lersidig anvendelse af arealerne kan være en del af
løsningen på det voksende arealbehov. På borgertop-
mødet gik et klart lertal af deltagerne ind for en styret
udvikling, der kombinerer lere funktioner på samme
areal – og samtidig tager vidtstrakt hensyn til natur og
miljø. På høringen i Folketinget i april 2016 blev det
sammenfattet i begrebet ”grøn multifunktionalitet”.
Vækst og udvikling i byer og landdistrikter
Byernes indbyggertal vokser, men samtidig er gamle
industri- og havnearealer blevet ledige. Meget af byud-
viklingen foregår derfor inden for den hidtidige byzo-
ne ved ’fortætning’. Det forventes dog, at byerne i de
kommende årtier også vil vokse udad.
Bestræbelserne på at skabe mere vækst og udvikling
i landdistrikterne vil også kræve arealer til boliger og
virksomheder.
Veje, baner og andre anlæg
Hvor meget behovet for mere areal til veje, baner,
havne, lufthavne og andre anlæg vil vokse, afhænger
Mulighed for synergi
Nogle funktioner kan med fordel kombineres. Det
gælder f.eks. produktion af biogas, der kan udnytte
18
PRIORITERING OG SAMORDNING
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0021.png
landbrugets restprodukter og afald fra erhverv og
husholdninger til produktion af energi uden at det for-
mindsker fødevareproduktionen – og endda gør det
muligt at føre næringsstoferne tilbage til jorden efter
afgasningen.
Det gælder også klimatilpasning: Når overladevand
skal bortledes eller forsinkes for at forebygge over-
svømmelser i byerne, kan man samtidig skabe nye re-
kreative aktiviteter og naturgenopretning i vådområ-
der. Det er som regel væsentligt billigere end at udvide
de eksisterende kloaksystemer.
Et tredje eksempel er naturpleje i form af afgræsning
og andet ekstensivt landbrug. Hvis naturpleje udvikles
til en rentabel driftsform, evt. i kombination med na-
turvejledning og fremstilling af lokale produkter, kan
det samtidig skabe alternativ beskæftigelse eller biind-
tægter til deltidslandmænd.
Risiko for konlikt
Andre funktioner må det frarådes at kombinere. For
eksempel går det ikke an at kombinere urørt skov og
natur og beskyttelse af sjældne og særprægede arter
og landskaber med produktion af træ eller en meget
forstyrrende menneskelig aktivitet.
Turisme og rekreation bør planlægges omhyggeligt,
så man undgår konlikter mellem modstridende hen-
syn. I de leste tilfælde vil det være bedst at koncentrere
bygninger og anlæg til turisme, ferie- og fritidsaktivite-
ter i særlige områder i nærheden af den attraktive natur.
At kombinere et rigt og mangfoldigt dyre- og plante-
liv med intensivt landbrug og stordrift på nøjagtig de
samme marker er heller ikke realistisk.
Passende hensyn
Flere kombinationer er mulige i lidt større områder,
hvis man tager passende hensyn. I skovene praktiseres
som nævnt allerede en kombination af mange funkti-
oner. Selv om der er en konlikt mellem træprodukti-
on og biologisk mangfoldighed, kan lersidigheden
fremmes i forbindelse med skovrejsning og naturnær
skovdrift.
Landbrugsdrift er forenelig med forvaltning af land-
skaber og kulturmiljøer. Visse former for turisme, gård-
besøg, åben adgang, jagt og andre fritidsaktiviteter kan
også kombineres med efektivt landbrug uden at det
hele behøver at foregå på præcis de samme arealer.
I en dialogbaseret planlægning kan vindmøller, bio-
gasanlæg, staldbygninger og gylletanke på intensivt
drevne landbrugsarealer placeres på en sådan måde,
at de ikke skæmmer landskabet, ligger i passende af-
stand til naboer og ikke skaber store traik-, støj- og
lugtgener.
En mere lersidig landbrugsdrift kan åbne op for le-
re kombinationsmuligheder.
Kvæg afgræsser et naturareal. Naturpleje passer godt
sammen med ekstensivt landbrug
Foto: Teknologirådet
Samordning
og planlægning
Inden for de fælles nationale rammer
skal kommunerne foretage den konkrete
prioritering og samordne de mange
interesser og behov.
Efter kommunalreformen i 2007 ligger ansvaret for
at udføre den sammenfattende fysiske planlægning
hos kommunerne. Efter aftalen om fornyelse af plan-
loven, som Venstre, Socialdemokratiet, De Konserva-
tive og Dansk Folkeparti indgik i juni 2016, udvides
lovens formål til også at omfatte økonomisk velstand
og ”gode rammer for vækst og udvikling i hele lan-
det”. Men det er stadig et hovedformål at ”forene de
samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen” og
”værne om natur og miljø”.
Helhed og sammenhæng
Kommunerne modtager udmeldinger fra staten om de
nationale interesser i planlægningen. Men det er de en-
kelte kommuneplaner, der fastlægger grundlaget for,
hvordan prioriteringen og foreningen af de mange be-
hov for arealanvendelse i praksis kommer til at forløbe i
et lokalområde.
PRIORITERING OG SAMORDNING
19
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0022.png
Kommuneplanerne rækker 12 år frem i tiden og de
skal revideres hvert fjerde år, i hver valgperiode. I den
forbindelse bør den del af kommuneplanen, der hand-
ler om det åbne land, gøres til genstand for en politisk
debat mellem kommunalbestyrelsen og borgerne om
de kommende års udvikling i kommunen og de enkel-
te lokalområder.
Det åbne land kan deles op efter forskellige kriteri-
er (geograi, landskab, jordbund, naturindhold osv.). I
hvert område kan kommunalbestyrelsen så, i kommu-
neplanen, pege på problemer og muligheder: Her er
der behov for jordfordeling. Her er der behov for inve-
steringer i turismen. Her ønskes naturgenopretning el-
ler grønne korridorer. Her kan der placeres vindmøller
og andre anlæg…
Kommuneplanen bør også tage stilling til, hvordan
arealinteresserne kan forenes i hvert område. Hvilke
muligheder er der for at kombinere lere funktioner?
Kan det bidrage til vækst og udvikling? Kan det med-
virke til at skabe lokal opbakning? Kan det holde i
længden?
Der er behov for at ændre planloven, så den fremmer
en sådan strategisk helhedsplanlægning i kommuner-
ne. Derfor foreslås det at man nedsætter en bredt sam-
mensat areal- og plankommission med det formål at
foreslå forbedrede regler til forvaltningen af det åbne
land. Ændringerne kan inde sted i forlængelse af den
aftalte evaluering af planloven i år 2020.
Hovedeftersyn
af lovgivningen
For at give kommunerne stærkere værktøjer til at
realisere sammenhængende kommuneplaner med
integreret arealprioritering og fokus på multifunktio-
nalitet er der behov for at give hele den lovgivning,
der regulerer området, et kritisk hovedeftersyn. Det
gælder både planloven, jordfordelingsloven, natur-
beskyttelsesloven, husdyrbrugsloven, lovgivningen
om vandmiljø og vandsektorloven, lovgivningen om
miljøbeskyttelse med fokus på klimatilpasning og
naturforbedring, skovloven, lov om ofentlige veje
og privatvejsloven.
Desuden bør en række af de lovbestemmelser,
der påvirker anvendelse og udvikling af fast ejen-
dom, justeres for at fremme en geograisk tilpasset
og målrettet vækst.
Dertil kommer, at der er mulighed for at nå nogle
målsætninger og skabe udvikling, hvis man målret-
ter for eksempel støtteordninger og justerer afgifter
og ejendomsskatter.
Fingerplan 2013 - Landsplandirektiv for hovedstads-
områdets planlægning
For de 34 kommuner i hovedstadsområdet gælder sær-
lige bestemmelser i planloven om statens planlægning.
Fingerplanen fastlægger bindende regionale retnings-
linjer for de grønne kiler, et grønt, rekreativt stinet,
transportkorridorer og særligt overordnede arealreser-
vationer samt den regionale byudvikling i ingrene.
I betragtning af opgavens kompleksitet, kan det an-
befales, at kommunerne får udvidet deres beføjelser og
styrket deres virkemidler og at statens udmeldinger
bliver klare og stærke og præget af helhedstænkning. I
mangel af virkemidler og ressourcer til at skabe løsnin-
ger og nye muligheder er der risiko for, at kommunerne
ikke kan forene interesserne til en holdbar, integreret
helhed, men snarere ender med at håndtere interesse-
konlikter fra sag til sag og fra område til område.
20
PRIORITERING OG SAMORDNING
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0023.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0024.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0025.png
køb af strategisk beliggende ejendomme, der kan ind-
gå i aftaler om erstatningsjord.
Også jord, der ejes af staten eller af private fonde,
der har naturbeskyttelse som almennyttigt formål, kan
indgå i aftalerne om jordfordeling.
Tilbud om erstatningsjord fra kommunale og stats-
lige jordpuljer kan også gøre det muligt at begrænse
generne fra traik med landbrugsmaskiner og fremme
udlytning af landmænd, hvis de f.eks. foretrækker at
samarbejde om at lytte deres bedrift frem for at delta-
ge i en omlægning, efter kommunens ønske.
regionalfond kunne i højere grad fokuseres på natur-,
miljø- og udviklingsprogrammer.
Støtteordninger
Det vil være en fordel, hvis de mange eksisterende
økonomiske støtteordninger bliver gjort leksible, så
de kan anvendes mere målrettet til at fremme lersidigt
landbrug og skovbrug og styrke den ønskede udvik-
ling i de enkelte geograiske områder.
For eksempel efterlyser kommunerne bedre mulig-
heder for at bruge naturplejeordningerne mere mål-
rettet til at give landmænd kompensation for en lokalt
tilpasset naturpleje. Både EU’s landdistriktsmidler og
Tværkommunalt samarbejde
Vejr og vind, vandløb og ådale, levesteder for dyr og
planter, sammenhængende landskaber, natur- og kyst-
områder kender ikke til kommunegrænserne.
For at undgå usammenhængende resultater, for-
skelsbehandling og spild af kræfter, er det derfor afgø-
rende, at der indes en god og frugtbar model for tæt
tværkommunalt samarbejde.
På vandområdet inder der et tværkommunalt sam-
arbejde sted i vandrådene, der rådgiver kommunerne
i forhold til de statslige vandområdeplaner. Det er en
model, der muligvis kan udbygges til at omfatte andre
områder. Flere kommuner har allerede etableret fast
samarbejde. Det gælder f.eks. samarbejdet mellem Vi-
borg, Silkeborg, Randers og Favrskov Kommuner om
udviklingen langs Gudenåen og fælles turisme-planer
i kystområder. Modellen kan, sammen med borger-
inddragelse, også anvendes f.eks. ved klimatilpasning
i kystområder og strategisk energiplanlægning.
Diferentieret planlægning i det åbne land
Det er en politisk krævende opgave at
udpege områder med forskellige planer
og prioritering af arealernes anvendelse.
I en diferentieret helhedsplanlægning kan kom-
munerne udpege områder, hvor den lokale plan
sætter forskellige mål og rammer for udviklingen
og prioriterer hvad arealerne skal anvendes til. Det
kan være:
• Udbygningsområder.
Miljømæssigt robuste om-
råder hvor landbruget og dets produktionsanlæg
udbygges og forholdene for landbrugets traik
forbedres. Dette vil omfatte det største areal i
landzoneområderne.
• Miljøtilpasning.
Områder hvor landbrugets drift
skal tage hensyn til f.eks. vandplaner og Natura
2000-områder.
• Sårbare landskaber
hvor landbruget har be-
grænsede frihedsgrader, f.eks. lav gødnings-
tilførsel, ekstensiv brug eller begrænsning af
aktiviteterne fordi området er udpeget i Grønt
Danmarkskort til måske i fremtiden at blive om-
dannet til beskyttet naturområde.
• Udlytningsområder
hvor landbrug, boliger mv.
på sigt skal afvikles og lyttes eller omlægges til
naturpleje og lignende, fordi der i stedet skal rej-
ses skov eller skabe nye naturområder.
• Udviklingsområder,
hvor der er planer om le-
re boliger og erhvervsvirksomheder af hensyn til
vækst og udvikling i landdistrikterne. Her er lek-
sibel omdannelse i fokus.
• Afviklingsområder,
hvor nybyggeri ikke tillades
og helårsboliger på sigt skal rives ned.
Dertil kommer, at der også skal udpeges områ-
der hvor store vindmøller, solenergianlæg og lig-
nende kan placeres, områder som lejlighedsvis kan
oversvømmes af hensyn til klimatilpasning og kyst-
strækninger, hvor man prioriterer hård kystsikring
og højvandssikring med diger for at beskytte fast
ejendom mod risiko for oversvømmelse.
I hvert område kan planen følges op med afta-
ler om erstatningsjord, kompensation for værditab,
konkrete projekter og målrettet brug af støtteord-
ninger, f.eks. til naturpleje, skovrejsning og anden
udvikling i landdistrikterne.
Fordelen vil være, at der skabes klarhed om
fremtidens muligheder og begrænsninger. Det kan
give tillid, stabilitet og investeringssikkerhed, både
for landbruget og landets andre brugere.
Kommunerne har brug for gode redskaber, gode
forhandlingsevner og gode tilbud til de landmænd,
der frygter, at deres bedrift vil lide tab på grund af
begrænsninger i driften.
KOMMUNALE VIRKEMIDLER
23
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0026.png
STATSLIGE VIRKEMIDLER
Fælles mål og rammer
Folketinget og regeringen må træfe klare beslutninger om
de overordnede prioriteringer og give kommunerne de bedst
mulige værktøjer til at føre den lokale planlægning ud i livet.
Ligesom smidighed og styrke ikke er hinandens mod-
sætninger, når det gælder idrætspræstationer, bør
øgede frihedsgrader, høje ambitioner og stærke virke-
midler heller ikke være det, når det gælder de fælles
samfundsinteresser i arealanvendelsen.
Efter hvert folketingsvalg skal erhvervsministeren
udsende Landsplanredegørelsen. Her bør hvert enkelt
ministerium melde ind til en helhedsstrategi, der om-
fatter udviklingen i det åbne land. Vi får ingen frem-
tids- og helhedsorienteret planlægning, hvis hvert
enkelt ministerium og hver enkelt sektor nøjes med
at tænke på deres eget område: naturen for sig, hvert
erhverv for sig, traikinvesteringer for sig, klimatilpas-
ning for sig... I så fald vil enkeltsager – det overskue-
lige – tage overhånd i regering, Folketing og kommu-
nalbestyrelser.
Folketinget og regeringen bør revidere landzone-
reglerne og lovgivningen, så kommunerne får ret og
midler til at gennemføre leksible og diferentierede
helhedsplaner med lokal forankring. Men de lands-
politiske strategier skal samtidig være så tydelige og
klare, at der ikke kan være tvivl om de fælles mål og
rammer.
Hvor skal der gødes mest?
Foto: VERA
Overordnede retningslinjer
Mange prioriteringer er indlysende statslige anlig-
gender, fordi de udspringer af Danmarks interna-
tionale forpligtelser. Det gælder de internationale
konventioner (f.eks. konventionen om biodiversitet),
EU-lovgivningen (f.eks. naturbeskyttelsesområder,
vandrammedirektivet, oversvømmelsesdirektivet og
klimapolitikken) og de regionale forpligtelser i forhold
til de nordiske lande, Østersølandene og landene om-
kring Nordsøen.
Der er behov for klare statslige retningslinjer på man-
ge områder. På landbrugsområdet er der f.eks. behov
for en forbedret kortlægning af de forskellige arealers
robusthed over for udledning af næringsstofer til vand-
miljøet (retentionskort). Der er også behov for at integre-
re hensyn til f.eks. energiproduktion og naturbeskyttelse
bedre i landbrugspolitikken og tage initiativ til at gøre
landskabs- og naturpleje til en rentabel driftsform.
I skovpolitikken skal der tages stilling til den frem-
tidige balance mellem områder med produktionsskov,
naturnær skovdrift og upåvirket skov. Der skal også ta-
ges stilling til nye driftsformer som fjerner mere ved fra
skovene – til gavn for produktionen af energi fra ved-
varende kilder, men måske til skade for den biologiske
mangfoldighed og bindingen af kulstof. Desuden er der
behov for at målrette skovrejsningen og afbalancere of-
fentlig og privat skovrejsning. Det bør overvejes, om de
private skovejere bør honoreres økonomisk for de sam-
fundsgoder, de stiller til rådighed ud over produktio-
nen af træ (naturoplevelser, friluftsaktiviteter, biologisk
mangfoldighed, grundvandssikring, binding af kulstof
mm.), eller de må anses som en forudsætning for skov-
24
STATSLIGE VIRKEMIDLER
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0027.png
Oversvømmelse efter stormen Bodil. Der er grænser for, hvad vi kan sikre med diger. Foto: Stefen Stamp for Realdania
driften. På naturområdet er der behov for landspolitiske
beslutninger om udlægning af større områder med urørt
natur. Der er også behov for et tæt samarbejde mellem
staten og kommunerne om udpegningen af naturområ-
der til Grønt Danmarkskort. Hvis der skal åbnes op for
at erstatte visse af de i dag beskyttede naturtyper med
andre mindst lige så værdifulde områder, skal der ved-
tages lovgivning og vejledninger om det.
Sikring mod klimaforandringerne er et oplagt ek-
sempel på behovet for en stærk landsplanindsats for
at prioritere og udpege hvilke områder, der skal be-
skyttes mod oversvømmelse og erosion. Hvis grund-
ejere og lodsejere skal føle sig rimeligt og ligeværdigt
behandlet, må prioriteringen ske på landsplan – med
fælles retningslinjer for inansiering og kompensation.
Dertil kommer mange andre landspolitiske opgaver i
forbindelse med placering af vindmøller og andre stør-
re energianlæg, udviklingsområder i landdistrikterne,
udvidelser af byzonerne, anlæg af veje og baner osv.
erhverv. Landbrugsstøtteordningerne kan i højere grad
afpasses til at understøtte arealprioriteringen og frem-
me beskyttelsen af miljøet og klimaet. De forskellige
skovstøtteordninger kan tilsvarende diferentieres, så
de bedst muligt fremmer mangesidig brug af skovene
og understøtter både målsætningerne om biodiversitet,
miljø- og grundvandsbeskyttelse og rekreative værdier.
I energipolitikken bør afgifter og støtteordninger
omlægges, hvis de har uønskede virkninger på area-
lanvendelsen. For eksempel er elafgifterne en hæmsko
for at anvende lere varmepumper til fjernvarme. Det
forøger efterspørgslen efter biobrændsler til opvarm-
ning og dermed brugen af arealer til at dyrke biomasse
til opvarmningsformål.
Beskyttede naturarealer på landbrugsejendomme
bør registreres og tinglyses og fritages for ejendoms-
skatter, ligesom veje allerede er det. Skattebegunsti-
gelser kunne også gælde for ejendomme, der helt eller
delvist overgår til naturnær drift.
Jordpulje
For at fremme mulighederne for at nå i mål med de
kommunale områdeplaner er der behov for, at staten
udfolder en aktiv jordpolitik. En statslig jordpulje kan
virke som en løftestang, der er med til at skubbe gang i
projekter om ændret anvendelse af arealerne.
Det kan både medvirke til at skabe balance mellem
de forskellige interesser og styrke mulighederne for
vækst og udvikling i jordbrugserhvervene. Som nævnt
i afsnittet om kommunale virkemidler kan både stats-
ejet og kommunalt ejet jord indgå som tilbud i aftaler
om jordfordeling.
Økonomiske tilskyndelser og barrierer
Målrettet anvendelse af ofentlige tilskud, skatter og af-
gifter kan understøtte den ønskede arealprioritering og
en mere selektiv styring af væksten i naturområder og
Hvor skal der være urørt skov?
Foto: Søren Fodgaard
STATSLIGE VIRKEMIDLER
25
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0028.png
LANDBRUG
Sammenhængende
marker – lersidig drift
Store landbrugsbedrifter har behov for at samle jorden og sikre
bedriftens udvikling i fremtiden. Deltidslandmænd har ofte
interesse i naturnær drift. Mulighederne for mere lersidigt
landbrug, der kombinerer lere funktioner, bør udnyttes.
Landbrugets strukturudvikling mod stadig færre, stør-
re og mere specialiserede bedrifter har medført, at den
jord, der dyrkes af hver enkelt bedrift, oftest ligger
spredt på mange forskellige lokaliteter. Der er et på-
trængende behov for at samle jorden.
De store afstande mellem markerne medfører også
støj fra den voksende transport med tunge landbrugs-
maskiner og køretøjer på ofentlig vej – ofte gennem
bebyggede områder.
Driften kan gøres mere rationel og energiefektiv. Den
enkelte landmand kan erhverve arealer, der er miljø-
mæssigt robuste, og afgive arealer, som er miljømæs-
sigt sårbare.
Det vil have tiltagende værdi efterhånden som de
nuværende regler for begrænsning af gødskningen
bliver erstattet af målrettet miljøregulering. En af driv-
kræfterne bag landmændenes tilkøb eller forpagtning
af spredte marker er behovet for tilstrækkeligt store
arealer til udbringning af gylle.
Mere sammenhængende arealer vil også give bedre
mulighed for at vælge den bedste placering af nye stal-
de og andre produktionsbygninger i forhold til land-
brugsdriften og de landskabelige værdier, naturværdi-
erne og gener for beboerne i området.
Robuste og sammenhængende bedrifter
Ved at skabe mere sammenhængende bedrifter kan
der åbnes nye udviklingsmuligheder for landbruget.
Landmandspar, Nordfyn. Foto: Stefen Stamp for Realdania
Muligheder for kompensation
Man kan også tage landbrugsjord helt eller delvist ud
af drift og tilbyde erstatningsjord eller økonomisk er-
statning for at skabe mere sammenhængende natur,
beskytte miljøet og fremme klimatilpasningen eller
plante ny skov.
Danmark bør benytte mulighederne i EU’s landdi-
striktsprogram for 75 procents inansiering af erstat-
ning til landmænd, der permanent omlægger land-
brugsjord til natur. En mulighed er også at opkøbe jord
og sælge den tilbage til lodsejeren til en lavere pris på
betingelse af, at den for eftertiden kun må dyrkes på en
måde, der tager særligt hensyn til beskyttelse af miljø,
grundvand, biodiversitet eller andre naturværdier og
rekreative værdier. På den måde kan der ydes erstat-
ning for værditabet. Det er dog i den forbindelse af
betydning, at støtten målrettes, så den primært tilfal-
26
LANDBRUG
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0029.png
Moderne staldbyggeri på Vejlskovgård ved Odder, syd for Århus. Stalden styres fra computerrummet.
Fotos: Jørgen Jørgensen for Realdania
der bedrifter, der går foran i opfyldelse af formål, som
samfundet prioriterer.
Investeringssikkerhed
Permanente forandringer med vilkår, der kan tinglyses
på hver enkelt ejendom, er egnede til at skabe tillid til
de nye ordningers holdbarhed. Det gælder jordens eje-
re, lokalsamfundets indbyggere og mennesker udefra,
der f.eks. opsøger området som feriegæster eller natu-
relskere. Men det gælder også for långivere, investorer
og personer, der overvejer at lytte til området og virk-
somheder, der overvejer at etablere sig i det.
Stabile og langtidsholdbare løsninger forbedrer
landbrugets investeringssikkerhed såvel som sikrin-
gen af miljø, natur og rekreative værdier.
Mulighederne for at kombinere landbrugsproduktion
med andre formål bør udnyttes bedst muligt. En are-
almæssigt stor udfordring er produktion af energi i
Området på Norddjurs mellem Randers Fjord og Kattegat er præget af store landbrug med spredt jord. På kortet til
venstre har hver bedrift sin farve. Alle kunne have fordel af at få samlet deres jord. Lykkegaardens jord er markeret
med rødt. Til højre et eksempel på, hvordan Lykkegården kunne udvikle sig i fremtiden: Samling af jord på tre områder,
svineavl mod nord, kvægavl i kombination med naturpleje mod syd.
Illustration: Projekt Landbruget i landskabet.
LANDBRUG
27
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0030.png
Herregården Knuthenlund på Lolland har udviklet en lang række lokale økologiske produkter af høj kvalitet og tiltrækker
mange besøgende til sin gårdbutik og café.
Fotos: Jørgen Jørgensen for Realdania
områder til landbrug med forskellige frihedsgrader for
at fremme lersidig drift, naturforbedringer eller an-
dre formål, der prioriteres af samfundet. Det kan som
nævnt kombineres med støtteordninger og forskellige
former for kompensation. Støtten til f.eks. økologisk
omlægning kan målrettes mere aktivt og speciikt end
i dag, for eksempel hvis særlige hensyn til grundvand,
biologisk mangfoldighed og vandmiljø taler for det.
Også fritidsaktiviteter og turisme kan i højere grad
end nu forenes med landbrugsdrift. Der er mange mu-
ligheder for at skabe biindtægter fra rekreative akti-
viteter, gårdsalg af lokalt fremstillede mærkevarer og
lignende.
Omstrukturering i Holland
I Holland har man i årene fra årtusindskiftet og 10-12
år frem gennemført meget dybtgående og langsigtede
omstruktureringer af landbruget i områder, der var
særligt hårdt ramt af miljøbelastningen fra intensiv
svineavl.
Både staten og private virksomheder har investeret
store beløb i omlægningerne. Den animalske produk-
tion er blevet reduceret og samlet i bestemte områder.
Nogle steder er der bygget særlige veje til landbrugs-
maskiner og rørledninger fra stalde til biogasanlæg.
Der er skabt grønne områder og boliger i nedlagte
landbrugsbygninger. Visse landbrugsbedrifter har
specialiseret sig i produktion af lokale mærkevarer og
social og pædagogisk virksomhed.
Miljøbelastningen fra intensive svinebedrifter i Hol-
land er væsentligt større end i Danmark. Men det er
værd at undersøge, om erfaringerne fra Holland kan
overføres og tillempes til danske forhold.
landbruget, fordi den rummer en mulig konlikt med
behovet for at anvende frugtbar jord til at producere
fødevarer. Anvendelsen af arealer til energiformål be-
handles i næste afsnit. Her skal blot påpeges, at land-
bruget allerede leverer store mængder restprodukter
til energiformål, og at produktion af biogas kan kom-
binere produktion af mad og energi på samme bedrift.
Landbruget kan på mange måder understøtte en for-
bedring af Danmarks naturtilstand. Naturpleje og mil-
jøbeskyttelse kan i mange tilfælde med fordel have ka-
rakter af ekstensivt landbrug. Det gælder f.eks. høslæt
og afgræsning af lavbundsjorde og andre lysåbne na-
turtyper – og naturnær landbrugsdrift i bræmmer om-
kring områder med urørt natur.
Landskabs- og naturpleje bør udvikles til en rentabel
driftsform, og det kan være formålstjenligt at udlægge
28
LANDBRUG
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0031.png
NATUR OG LANDSKAB
Det grønne
Danmarkskort
Udpegningen af større sammenhængende naturområder er et
skridt mod beskyttelse af natur og landskab og genopretning af
gode levesteder for et rigt plante- og dyreliv. Men der mangler
virkemidler til at sikre skridtet fra plan til virkeliggørelse.
Udpegningen af Grønt Danmarkskort er en omfatten-
de opgave for kommunerne. Kortet vil komme til at
bestå af eksisterende, allerede beskyttede naturarealer
og udpegning af nye potentielle naturområder, der kan
udvide og forbinde dem.
Opgaven har hjemmel i planloven, og målet er at
give grundlag for at skabe mere sammenhængende
natur med et rigt dyre- og planteliv.
De udpegede områder skal udvikle kerneområder
og forbedre og forbinde dyrenes levesteder. Der skal
både tages hensyn til sjældne og truede arter, bedre le-
vemuligheder for de almindelige arter og forbedring af
naturens værdi for menneskers oplevelser, rekreation
og friluftsliv.
usikkerhed om bedriftens fremtid og eventuelt kom-
penseres for værditab.
Natur- og erhvervsinteresser
Grønt Danmarkskort bliver en prøvesten på, hvordan
naturinteresserne klarer sig i den skærpede konkur-
rence om anvendelsen af Danmarks areal.
Ifølge aftalen om den nye planlov kan udpegningen
af potentielle naturområder og økologiske korridorer
ikke i sig selv, heller ikke på langt sigt, føre til, at der
stilles nye krav til landbruget om naturbeskyttelse, hel-
ler ikke i forhold til udvidelse af husdyrbrug eller ny
bebyggelse.
Hvis den kommunale planlægnings formål skal op-
fyldes, forekommer det dog indlysende, at nogle af de
potentielle naturområder på sigt skal omdannes til vir-
kelige naturområder. Det forudsætter, at kommuner-
ne får værktøjer, der egner sig til at virkeliggøre deres
planlægning eller at staten følger op på kommunernes
ønsker. Det forudsætter også, at lodsejerne sikres mod
Guld, sølv og bronze
For at få en klar identiikation af de arealer, der rum-
mer væsentlige natur-, landskabs- og kulturkvaliteter,
er der brug for fælles viden og retningslinjer. Klare ud-
meldinger på landsplan er vigtige, også fordi mange
af de værdifulde områder – og forbindelserne imellem
dem – går på tværs af kommunernes grænser.
Populært sagt kan man skelne mellem guld-, sølv- og
bronzekvaliteter. Der kan hentes inspiration i 1970’er-
nes såkaldte tre-zonekort over landskabernes bonitet
i forhold til fredning og i de moderne High Nature
Value kort. De mest værdifulde områder med leveste-
der for arter, der er i tilbagegang, og de mest markan-
te landskabs- og kulturværdier og rekreative værdier
skal beskyttes som urørligt guld – eller næsten urørligt
sølv. I områder med ’bronze-kvalitet’ kan man åbne op
for visse typer af lersidig arealanvendelse.
Som led i den samlede naturplan kan visse ’bron-
ze’-områder med beskyttede naturtyper – efter en
kyndig ekspertvurdering – erstattes med andre. Det
kræver dog, at leksibiliteten holdes inden for klart af-
stukne grænser, der gælder ensartet for alle kommu-
ner.
Erstatningsnaturen bør have mindst samme kvalitet
som de områder, hvor beskyttelsen ophører, og de nye
områder bør være dobbelt så store eller tre gange så
store som de gamle, så man sikrer, at udskiftninger for-
bliver en undtagelse. Ombytning skal altid vurderes
konkret og strategisk, og den må ikke omfatte områ-
NATUR OG LANDSKAB
29
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0032.png
der, hvor den biologiske mangfoldighed er stor, fordi
de i lang tid har været upåvirkede.
Udpegning og vurdering af naturområder skal ske
i et samarbejde med staten, og den skal løbende revi-
deres, så den er logisk og ensartet og hele tiden tager
højde for forbedret viden. Den skal både omfatte biolo-
gisk mangfoldighed og andre kvaliteter.
Upåvirket natur
Resultaterne af borgertopmødet pegede klart i retning
af at udlægge større arealer med urørt natur eller om-
råder, hvor attraktiv vild natur kombineres med men-
neskelig aktivitet, (f.eks. afgræsning, vindenergi, pluk-
hugst, rekreation og friluftsliv).
Da landbruget er langt den største arealforvalter i
Danmark, kan en sådan forøgelse af naturarealerne
primært ventes at inde sted gennem inddragelse af
landbrugsarealer. Det vil også være hensigtsmæssigt
at afvikle eller ekstensivere produktionen i lere skove.
Den udvidelse af områder med urørt skov eller anden
biodiversitetsskov, der blev aftalt i maj 2016 er ifølge
biodiversitetsforskere ikke tilstrækkelig. Ved valget
af arealer til omlægning er det vigtigt at medtænke
andre interesser og skabe synergi hvor det er muligt.
Det gælder for eksempel beskyttelse af drikkevands-
magasiner, begrænsning af udledningerne af kvælstof
og fosfor, sikring af særlige typer af biodiversitet og
forbedrede muligheder for friluftsliv.
Urørt natur kan kun i begrænset omfang kombine-
res med produktion. Selv om der er stærke ønsker om
at forene mange funktioner på samme areal, bør man
ikke sprede byggeri af ferieboliger og fritidsaktiviteter,
som slider på naturen, i de udpegede områder, men
samle dem i særlige turismeområder.
Kan det betale sig?
Økonomiske hensyn spiller en væsentlig rolle. Ikke alle
de biologiske og landskabelige værdier kan gøres op i
penge, men i nogle tilfælde har det vist sig, at de øko-
nomiske gevinster ved naturforbedrende projekter er
større end de økonomiske tab. Lavbundsjorde har ofte
kun en marginal økonomisk værdi for landbruget, mens
de rekreative aktiviteter efter en naturgenopretning kan
have stor økonomisk værdi for lokalsamfundet.
Et meget omtalt eksempel er genopretningen af
Skjern Å’s slyngninger, som er det dyreste naturgen-
opretningsprojekt, der er gennemført i Danmark. En
cost-beneit-analyse fra Landbohøjskolen viste i 2001,
at omkostningerne ville være tjent hjem på mindre end
20 år. Natur og rekreativ værdi er svære at værdisætte,
men i dag, efter at laksen er vendt tilbage, bidrage ale-
ne lystiskeriet, som dengang blev værdisat til 40 mil-
lioner kr. fordelt over 20 år, med 14,6 millioner kr. om
året til den lokale økonomi.
For at forebygge lokal modstand mod nye projek-
ter er det vigtigt at inddrage fremtidsønskerne hos de
lokale jordejere, områdets beboere og andre lokale in-
teressenter i en dialogbaseret planlægning og fremme
alternative erhvervsmuligheder. For eksempel afgræs-
ning af arealer, aktiv naturpleje, naturvejledning, ople-
velsesturisme, jagt og lystiskeri. Og igen er det vigtigt
at tilvejebringe erstatningsjord til de produktionsvirk-
somheder, som må afgive arealer og rettigheder.
Skovrejsning
Folketingets beslutning fra 1989 om at fordoble
skovarealet i løbet af en trægeneration (80-100 år)
stiller store krav til ændret arealanvendelse.
Skovdrift er ofte lersidig. Det kan give gevinster
for dyre- og plantelivet, fritidsaktiviteterne, miljø- og
grundvandsbeskyttelsen og reduceret udledning af
CO2. Det er vigtigt at tage stilling til, hvilke former for
skovrejsning, der er hensigtsmæssige, både i forhold
til sted og formål og fordelingen mellem ofentlig og
Behov for en økologisk korridor?
Foto: Carsten Ingemann for Realdania
privat skovrejsning.
30
NATUR OG LANDSKAB
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0033.png
Skov
Naturreservater
Vådområder
Hede
Nationalparker
Ovenfor: Det digitale naturkort, hvor kommunerne nu skal indtegne sammenhængende naturområder. De leste naturområder
er spredte og adskilt af marker. Nedenfor: Hvis Vejle Kommunes udpegning af mulige naturområder bliver virkeliggjort, skabes
der sammenhængende natur, som omkranser markerne.
Kilder: Kortforsyningen og Vejle Kommuneplan 2017-2029
Eksisterende naturområder
Potentielle naturområder
NATUR OG LANDSKAB
31
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0034.png
ENERGI
Produktion af energi i
landbrug og skovbrug
I et energisystem uden kul, olie og naturgas er der behov for
energi fra sol, vind og biomasse. Det er vigtigt at medtænke
arealbehovet, når de energipolitiske beslutninger træfes.
Beslutningen om at gøre Danmark uafhængig af fossi-
le brændstofer inden år 2050 stiller nye krav til areal-
planlægningen. Vedvarende energianlæg og produkti-
on af biomasse til energiformål i landbrug og skovbrug
er arealkrævende. Hvor store arealkravene bliver, og
hvor meget de vil påvirke natur og landskab, afhænger
af energipolitiske beslutninger, energisystemets tekni-
ske indretning og fremtidens energipriser og -afgifter.
Der er behov for en samlet gennemgang af regler,
afgifter og støtteordninger på energi- og nærings-
stof-områderne, så man ikke uforvarende fremmer en
uheldig indirekte prioritering af arealanvendelsen.
Behovet for areal afhænger dog også i høj grad af
landbrugets og skovbrugets økonomiske udvikling og
af fremtidens valg af afgrøder, produktion og driftsfor-
mer.
Produktion af energi fra vedvarende kilder kan i høj
grad kombineres med andre arealanvendelser.
Behov for biomasse til energi
I et energisystem med meget vindkraft og solenergi er
der også behov for energi fra biomasse. Behovet kan
formindskes ved at bruge energien mere efektivt i
bygninger, produktion og transport. Det kan også for-
mindskes ved bedre styring af energisystemet, ved at
sprede energiforbruget over døgnets timer og ved at
anvende vindmøllestrøm i varmepumper og batterier
i bl.a. elbiler.
Restbehovet kan dækkes ved at anvende biomasse
direkte som brændsel – hvilket dog bør være undta-
gelsen – eller omdanne den til biogas eller til andre
brændstofer, der bl.a. kan bruges i ly og lastbiler.
Skovene og landbruget leverer i dag brændsel i
form af store mængder restprodukter (halm, brænde,
træpiller og trælis). Produktionen af begge dele kan
forøges, men ikke uden problemer. I landbruget er pro-
blemet, at kulstof og ibre føres væk fra den dyrkede
jord. Skovbruget kan fælde lere unge hjælpetræer og
fordoble produktionen af trælis, hvis det efterspørges.
Men træ, der efterlades i skovbunden, skaber vigtige
levesteder for en række arter.
Hvis der er behov for det og økonomi i det, kan
landbruget også dyrke energiafgrøder i stort omfang.
Produktion af pil.
Foto: Hedeselskabet
32
ENERGI
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0035.png
Solfangeranlæg ved fjernvarmeværket i Vojens dækker et stort areal.
Foto: Vojens Fjernvarme
Det kan både være højtydende græsarter og andre af-
grøder som pil og poppel, der dog vil have markan-
te landskabsmæssige konsekvenser. Energiafgrøder
langs vandløb vil desuden kunne opsamle oversky-
dende næringsstofer, men en sådan løsning vil have
uheldige følger, både landskabeligt og biologisk. Mu-
lighederne for at omlægge marginal landbrugsjord til
energiproduktion i kombination med andre funktioner
bør dog undersøges nærmere.
Biogas giver synergi
Biogas passer godt sammen med behov i transport-
midlerne og det eksisterende energisystem (naturgas-
nettet og fjernvarmen) og med den eksisterende føde-
vareproduktion. Der kan opnås synergiefekter ved at
udnytte restprodukter fra både den animalske produk-
tion (fra gylle til slagteriafald) og husholdningsafald
og den vegetabilske produktion. Næringsstoferne kan
føres tilbage til landbrugsjorden.
Selve placeringen af biogasanlæg i forhold til land-
brugsbedrifterne bør planlægges nøje med henblik på
at begrænse nabogener og traik.
I mange tilfælde vil det være mindre arealkrævende
at separere i stedet for at integrere energi- og fødeva-
reproduktionen.
Placering af energianlæg
Placeringen af vindmøller, solfangere (varme), solcel-
ler (el) og biogasanlæg kræver nøje planlægning både
centralt og lokalt.
Hidtil har især placeringen af vindmøller været et
kontroversielt emne, hvor der ofte er opstået konlik-
ter. På mange intensivt dyrkede landbrugsarealer er
der muligheder for at inde velegnede placeringer, hvis
man tager hensyn til landskabets og naturens karakter
og holder passende afstand fra beboelse. Placering ved
eksisterende anlæg som f.eks. havne og motorveje kan
også være en fornuftig løsning. Vindmøller vil også
kunne placeres i afviklingsområder, hvor beboelses-
ejendomme nedlægges.
De enkelte kommuner eller lere kommuner sammen
kan lave en lokal strategi for vedvarende energi, som
det f.eks. er sket på Samsø. Det er vigtigt at inddra-
ge de lokale borgere både i planlægningen, så lokale
gener begrænses mest muligt, og i ejerskabet. Lokalt
ejerskab kan ske gennem laug, fonde, andele i lokale
energiselskaber eller lignende, så opstillingen af vind-
møller ikke bliver opfattet som et overgreb, men som
del af en lokal strategi der også gavner lokalområdet
økonomisk.
Solceller kan forventes at få voksende betydning i
takt med, at de bliver billigere. Som energikilde udnyt-
ter de solenergien langt mere efektivt pr. arealenhed
end biomasse. Arealbehovet kan mindskes ved i størst
muligt omfang at integrere dem i bygninger eller an-
bringe dem langs motorveje og lignende. Det samme
gælder i et vist omfang for solfangere. Men i forbin-
delse med lokale fjernvarmeværker er der også en
tendens til at lave store solvarmeanlæg på bar mark.
Noget tilsvarende kan ske med solceller, fordi man på
store anlæg kan få større kapacitet pr. investeret krone.
Sådanne store anlæg kan virke meget dominerende
i landskabet. Det vil være nødvendigt at prioritere og
planlægge placeringerne og reservere arealer på steder
hvor anlæggene er mindst muligt til gene, herunder på
visse bygningers tage og facader.
ENERGI
33
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0036.png
KLIMATILPASNING OG VANDMILJØ
Vand kender ingen
kommunegrænser
Tilpasningen til et klima med stigende risiko for erosion og
oversvømmelser på grund af ekstremt vejr og stigende
vandstand er en akut udfordring for den danske planlægning
og arealanvendelse. Der er muligheder for synergi mellem
klimatilpasning, naturgenopretning og fritidsaktiviteter.
At værne om landskabet og naturen langs Danmarks
mere end 8.000 kilometer lange kyst og de endnu læn-
gere strækninger i ådalene langs med vandløb, søer
og våde områder har i mange årtier været en central
opgave i planlægningen. Planerne har udløst mange
konlikter og kontroverser med stærke følelser i den
politiske debat. Det gælder både kystsikring og gen-
opretning af god økologisk kvalitet i vandløbene og
vandområderne.
Nu har klimaforandringerne tilføjet ekstra udfor-
dringer i form af risiko for tab og ødelæggelser ved
oversvømmelser og kysterosion. Kraftige storme, sky-
brud og stormloder, som før var 100-års-hændelser,
bliver efterhånden til 10-års-hændelser.
Klimatilpasning passer godt sammen med etablering af et
nyt rekreativt område, som her ved Søndersø i Viborg.
Foto: Carsten Ingemann for Realdania
Vandløb og skybrud
Der er brug for mere overordnede rammer og mere
ensartede, men leksible vilkår i klimatilpasningen. Et
af de tiltag, der arealmæssigt har størst betydning, er
tilbageholdelse af vandet i åerne, så marker og enge
jævnligt vil blive oversvømmet for at undgå over-
svømmelser i byerne, hvor de økonomiske tab vil være
langt større. Det er for eksempel på tale med Storå-
en, der afvander 825 kvadratkilometer på sin vej fra
Ikast-Brande Kommune gennem Herning Kommune
til Holstebro Kommune, hvor der er risiko for store
oversvømmelser i byen Holstebro, hvis vandet ikke
aledes og forsinkes undervejs. Et andet eksempel er
samarbejdet mellem Rudersdal, Hørsholm og Fredens-
borg Kommuner om klimatilpasning langs Usserød Å.
På tværs af kommunegrænser skal der indes model-
ler, hvor vandet aledes og forsinkes undervejs. Det vil
som regel kræve, at landmænd langs åen medvirker og
accepterer, at deres marker af og til bliver oversvøm-
met – imod passende kompensation for afgrødetab.
Når klimatilpasning af vandløb alligevel skal foreta-
ges, er det en oplagt lejlighed til samtidig at gennemfø-
34
KLIMATILPASNING OG VANDMILJØ
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
1742236_0037.png
Oversvømmelse i Langå efter stormen Bodil, 2013
Foto: Stefen Stamp for Realdania
re naturprojekter og forbedring af vandløbenes økolo-
giske kvalitet, f.eks. ved genslyngning af åer.
I byområder er der efterhånden mange kreative ek-
sempler på, at man kan skabe nye rekreative områder
og fritidsaktiviteter som led i den forbedrede aledning
af overladevand, der skal afværge oversvømmelser.
kystsikring mod erosion kræver samarbejde på tværs
af naboområder og kommuner. Et aktuelt eksempel er
valget mellem lokale diger eller fælles højvanddssik-
ring i Roskilde Fjord. Et andet eksempel er samarbej-
det mellem de tre kommuner langs Nordsjællands kyst
mod Kattegat, der for alvor kom i gang efter stormen
Bodil i 2013..
Stormlod og kystsikring
I løbet af dette århundrede ventes havet at stige mel-
lem en halv og en hel meter. I kombination med kraftig
storm har det allerede medført store oversvømmelser
og forøget kysterosionen.
De leste af Danmarks større byer ligger ved hav og
fjord, og har derfor påtrængende behov for at gardere
sig bedre mod oversvømmelser. Men alle, der risike-
rer oversvømmelse af deres ejendom, har en naturlig
interesse i at sikre sig. Det gælder også lavtliggende
sommerhuse og dyrkede marker og enge.
At sikre hele Danmarks kyst med diger er både fy-
sisk og økonomisk urealistisk. Det ville også være til
ubodelig skade for landskabet og plante- og dyrelivet.
Alternativet er at lade naturen gå sin gang, så strand-
linjen og strandengene f.eks gradvis rykker længere
ind i landet og marginal landbrugsjord må opgives.
Der skal træfes beslutninger med konsekvenser
langt ind i fremtiden. At overlade disse beslutninger til
de enkelte lodsejere vil bane vej for vilkårlighed og den
stærkes ret. Hensynet til rimelighed, ligebehandling
og fælles naturværdier taler for, at prioriteringerne
må gælde hele landet – med fælles retningslinjer for i-
nansiering og kompensation. Både højvandssikring og
Klimagasser
Efterhånden som bestræbelserne for at be-
grænse udledningen af drivhusgasser forstær-
kes, får klimapolitikken for de sektorer, der ikke
er omfattet af EU’s regulering med CO
2
-kvoter
en stadigt større betydning. Det gælder især ud-
ledningerne fra landbruget og transportmidler-
ne. Begge dele påvirker arealanvendelsen – af-
hængigt af, hvilken vej der vælges og hvordan
driftsformerne og teknologierne udvikles.
Der er mulighed for at reducere udledningen af
drivhusgasser ved at tage drænede lavbundsjor-
de ud af landbrugsdrift, reducere kvægholdet,
håndtere gylle bedst muligt, mindske dannelsen
af lattergas og undgå nitratudvaskning.
Fremtidens balance mellem bilisme og kol-
lektiv transport og valget af drivmidler vil også
få stor betydning for konkurrencen om knappe
arealer. Det gælder især balancen mellem el og
biobrændstofer i transportsektoren.
KLIMATILPASNING OG VANDMILJØ
35
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 374: Policy-rapport for projektet Prioritering af Danmarks Areal i Fremtiden - Areal afslutningsrapport
Udgivelser og dokumenter
Finn Arler, Michael Søgaard Jørgensen, Daniel Galland og Esben Munk Sørensen:
Kampen om m
2
- Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark,
august 2015.
Baggrundsanalyse.
Er Danmark blevet for lille?
Nyhedsbrev om projektet og baggrundsanalysen,
Fra rådet til tinget nr. 289, maj 2015.
Ebbe Sønderriis:
Anvendelsen af Danmarks areal i fremtiden,
januar 2016.
Informationshefte til borgertopmøde.
Afstemningsresultater fra borgertopmødet, pdf, www.tekno.dk
Bedre samspil, mere planlægning.
Nyhedsbrev om borgertopmødet,
Fra rådet til tinget nr. 290, februar 2016.
Multifunktionalitet i det danske landskab,
Oplæg til folketingshøring, april 2016.
Kan vi få plads til det hele?
Nyhedsbrev om høring i Folketinget,
Fra rådet til tinget nr. 291, maj 2016
Prioritering af arealanvendelsen – hvilke planlægningsredskaber skal i spil?
Oplæg til folketingshøring, oktober 2016
Bedre værkstøjskasse ønskes.
Nyhedsbrev om 2. høring i Folketinget,
Fra rådet til tinget nr. 293, november 2016.
Alle dokumenter og en lang række artikler, oplæg, referater,
videooptagelser og presseomtaler er tilgængelige på
www.tekno.dk/projects/prioritering-af-danmarks-areal-i-fremtiden/
36