Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 371
Offentligt
1740265_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 3. april 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag om ændring med henblik på
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet.
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 5. april 2017, vil Rådets sekretariat foreslå
Coreper at anbefale, at Rådet bekræf-ter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede retsakt samt in-
formere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte undtagelsen, idet der er tale om en specifik anven-delse af bly, hvor der ikke findes
egnede alternativer.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Notat om ændring med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet, delegeret retsakt
1740265_0002.png
MFVM 260
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
om Kommissionens forslag om ændring med henblik på tilpasning til den
tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har den 15. marts 2017 sendt forslag til en delegeret retsakt om ændring med henblik
på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(RoHS-direktivet) vedrørende en fornyelse af undtagelsen for bly i hvidt glas til optiske anvendelser.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen kan støtte undtagelsen, idet der er tale om en specifik anvendelse af bly, hvor der ikke
findes egnede alternativer.
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 5. april 2017, vil Rådets sekretariat
foreslå Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede
retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Baggrund
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(RoHS-direktivet) artikel 5, stk.1, litra a som en delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser
om tilpasning af direktivets bilag III og IV, begge relaterede til undtagelser, til den videnskabelige og
tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 15.maj 2017. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Notat om ændring med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet, delegeret retsakt
1740265_0003.png
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 5. april 2017 kl. 17.00, vil Rådets
sekretariat foreslå Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den
delegerede retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver virksomheder mulighed for at ansøge om undtagelse fra de begrænsninger, som
et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III indeholder en optegnelse over de materialer
og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er fritaget fra
begrænsning i henhold til direktivet.
Kommissionen modtog den 11.november 2014 en ansøgning om fornyelse af undtagelse 13.a i bilag III
vedrørende bly i hvidt glas til optiske anvendelser. Blyholdigt glas anvendes, fordi det har en unik
kombination af egenskaber og karakteristika som f.eks. lystransmissionsegenskaber, optisk spredning,
varmeledning, dobbeltbrydning m.m. Der findes blyfrit optisk glas med et alternativt design i form af
blyfrit glas, plastlinser og alternativt design af udstyr, som benyttes i mange anvendelser. Disse
alternativer har dog ikke den nødvendige kombination af relevante egenskaber for særlige avancerede
applikationer. De steder, hvor det har været ligetil at finde alternativer, er alternativerne allerede i
brug. Det gælder især i applikationer til private forbrugere. Et eksempel er kameraer i mobiltelefoner,
som stor udstrækning benytter plast i de optiske dele.
Det vurderes, at en fornyelse af undtagelsen på fem år vil være berettiget, grundet de manglende
alternativer til de pågældende anvendelser. Det vurderes også sandsynligt, at der ikke vil komme
alternativer til de særligt avancerede applikationer, da forskning og udvikling allerede har været i gang
i flere årtier på dette område.
Kommissionens forslag om at undtage bly i hvidt glas til optiske anvendelser omfatter en undtagelse i
fem år fra den oprindelige udløbsdato. Dette gælder for produktkategorierne 1-7 og 10 i RoHS-
direktivets bilag 1. For andre kategorier end 1-7 og 10 er undtagelsesperioderne fortsat de
gyldighedsperioder, der er fastsat i artikel 5, stk. 2. Det betyder, at undtagelsesperioderne for bly i
hvidt glas til optiske anvendelser, som er omfattet af produktkategori 8, 9 og 11
1
følger de
gyldighedsperiode, der er fastsat i artikel 5, stk. 2, som er syv år. Det skyldes, at disse kategorier blev
omfattet af RoHS 2, men med senere anvendelsesdatoer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
15.maj 2017, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke
bekendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet
vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Dvs. medicinsk udstyr, herunder medicinsk udstyr til in vitro diagnostik, overvågnings- og
reguleringsinstrumenter, herunder industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter samt alle de
produkttyper, som ikke var omfattet af det tidligere RoHS-direktiv (RoHS 1), men som blev omfattet under RoHS
2.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 371: Notat om ændring med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet, delegeret retsakt
Gældende dansk ret
RoHS direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i form af en ændring i RoHS-
bekendtgørelsen, så undtagelsen fremgår heraf.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller
nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 29.
30. marts 2017, of der er ikke
modtaget høringssvar. Kommissionen har desuden afholdt en otte uger lang offentlig høring af
interessenter om ansøgningen, i perioden mellem den 24.april 2015 til den 19.juni 2015. Der blev ikke
modtaget bidrag under høringen af interessenterne. Kommissionen hørte efterfølgende
ekspertgruppen vedrørende delegerede retsakter under RoHS-direktivet og denne støttede
enstemmigt Kommissionens forslag om at undtage bly i hvidt glas til optiske anvendelser i en periode
på fem år fra den oprindelige udløbsdato for undtagelsen. Udkastet til den delegerede retsakt blev
efterfølgende underlagt høring i forbindelse med retningslinjerne for bedre regulering, i en periode på
fire uger. Der blev modtaget tre bidrag. Alle udtrykte støtte til vedtagelsen af udkastet til den
delegerede retsakt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, idet
der er tale om en specifik anvendelse af bly, hvor der ikke findes egnede alternativer
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3