Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 370
Offentligt
1740257_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 3. april 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat vedrørende Kommissionens forslag om ændring med
henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag for så vidt angår en undtagelse for bly i lejebøsninger
og lejepander til visse kølemiddelkompressorer.
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 7. april 2017, vil Rådets sekretariat foreslå
Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede retsakt samt in-
formere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte undtagelsen, idet der er tale om en specifik anvendelse af bly, hvor der ikke findes
andre egnede alternativer.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Notat om undtagelse for bly i lejebøsninger og lejepander til visse køle-middelkompressorer, delegeret retsakt
1740257_0002.png
MFVM 259
NOTAT TIL Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
om Kommissionens forslag om ændring med henblik på tilpasning til den tekni-
ske udvikling af bilag for så vidt angår en undtagelse for bly i lejebøsninger og
lejepander til visse kølemiddelkompressorer (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har den 13. marts 2017 sendt forslag til en delegeret retsakt om ændring med henblik
på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(RoHS-direktivet) vedrørende en undtagelse for bly i lejebøsninger og lejepander til visse kølemid-
delkompressorer.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller er-
hvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen kan støtte undtagelsen, idet der er tale om en specifik anvendelse af bly, hvor der ikke
findes andre egnede alternativer.
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 7. april 2017, vil Rådets sekretariat
foreslå Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede
retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Baggrund
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(RoHS-direktivet) artikel 5, stk.1, litra a, som en delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser
om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 15.maj 2017. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Notat om undtagelse for bly i lejebøsninger og lejepander til visse køle-middelkompressorer, delegeret retsakt
1740257_0003.png
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 7. april 2017, vil Rådets sekretariat
foreslå Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede
retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Formål og indhold
RoHS-direktivets giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om undtagelse fra de be-
grænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III indeholder en optegnelse
over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er
fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
Kommissionen modtog den 7. oktober 2014 en ansøgning om fornyelse af undtagelse 9.b i bilag III
vedrørende anvendelse af bly i lejebøsninger og lejepander til kølemiddelkompressorer med en oplyst
indgangseffekt på blot 9kW eller derunder til anvendelse inden for opvarmning, ventilation, luftkondi-
tionering og køling.
Bly er den primære funktionskomponent i kølingssystemer, som anvendes i bygninger, i mad og til
opbevaring af medicinske produkter. Bly anvendes i lejer til kølemiddelkompressorer, der er hermetisk
forseglede for at undgå, at kølemidlet lækker. Bly sikrer en lav friktion i lejet ved at fungere som et fast
smøremiddel i tilfælde af manglende smøring, hvilket kan forekomme, fordi smøreolien opløses i kø-
lemidlet. Selvom blyfrie lejer er anvendelige, udgør de endnu ikke et pålideligt alternativt til blylejer til
kølemiddelkompressorer med en oplyst indgangseffekt på 9kW eller derunder, og det vurderes derfor,
at en fornyelse af undtagelsen på tre år vil være berettiget. Det vurderes ikke sandsynligt, at alternati-
ver vil komme på markedet snart, og henset til sektorens typiske innovationstempo, forventes undta-
gelsens treårige gyldighedsperiode ikke at få nogen negative indvirkninger på innovation.
Kommissionens forslag om at undtage bly i lejebøsninger og lejepander til kølemiddelkompressorer
omfatter som nævnt en undtagelse i tre år fra den oprindelige udløbsdato, som var 21.juli 2016. Dette
gælder for produktkategorierne 1-7 og 10 i RoHS-direktivets bilag 1. For andre kategorier end 1-7 og 10
er undtagelsesperioderne fortsat de gyldighedsperioder, der er fastsat i artikel 5, stk. 2. Det betyder, at
undtagelsesperioderne for bly i lejebøsninger og lejepander til visse kølemiddelkompressorer, som er
omfattet af produktkategori 8, 9 og 11
1
følger de gyldighedsperiode, der er fastsat i artikel 5, stk. 2, som
er syv år. Det skyldes, at disse kategorier blev omfattet af RoHS 2, men med senere anvendelsesdatoer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
15.maj 2017, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke be-
kendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Dvs. medicinsk udstyr, herunder medicinsk udstyr til in vitro diagnostik, overvågnings- og reguleringsinstru-
menter, herunder industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter samt alle de produkttyper, som ikke var
omfattet af det tidligere RoHS-direktiv (RoHS 1), men som blev omfattet under RoHS 2.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Notat om undtagelse for bly i lejebøsninger og lejepander til visse køle-middelkompressorer, delegeret retsakt
Gældende dansk ret
RoHS direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i form af en ændring i RoHS-
bekendtgørelsen, så undtagelsen fremgår heraf.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for
EU’s budget.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller nævne-
værdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 29.
30. marts 2017, of der er ikke modta-
get høringssvar. Kommissionen har endvidere afholdt en otte uger lang offentlig høring af forslaget, i
perioden mellem den 24.april 2015 til den 19.juni 2015, hvor interessenter kunne kommentere på an-
søgningen om fornyelse. Tre interessenter støttede udtrykkeligt fornyelsen af undtagelsen med den
formulering og varigheder, der blev anmodet om. Kommissionen hørte efterfølgende ekspertgruppen
vedrørende delegerede retsakter under RoHS-direktivet og denne støttede enstemmigt forslaget om at
undtage bly i lejebøsninger og lejepander til kølemiddelkompressorer i tre år fra den oprindelige ud-
løbsdato, som var 21.juli 2016, for undtagelse 9.b. for den pågældende kategori. Udkastet til den dele-
gerede retsakt blev efterfølgende underlagt høring i forbindelse med retningslinjerne for bedre regule-
ring, i en periode på fire uger. Samtlige indkomne bidrag udtrykte støtte til vedtagelsen af udkastet til
den delegerede retsakt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede direktiv, idet
der er tale om en specifik anvendelse af bly, hvor der ikke findes andre egnede alternativer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3