Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 369
Offentligt
1740252_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 3. april 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag om ændring med henblik på
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU
(RoHS).
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 7. april 2017, vil Rådets sekretariat foreslå
Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede retsakt samt in-
formere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte undtagelsen, idet der er tale om en specifik anvendelse af bly og cadmium, hvor der
ikke findes egnede alternativer.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet, delegeret retsakt
1740252_0002.png
MFVM 258
NOTAT TIL Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg
om Kommissionens forslag om ændring med henblik på tilpasning til den tekni-
ske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU
(RoHS) (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har den 13. marts 2017 sendt forslag til en delegeret retsakt om ændring med henblik
på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(RoHS-direktivet) vedrørende en undtagelse for cadmium og bly i filterglas og glas til brug som re-
flektansstandarder.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller er-
hvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen kan støtte undtagelsen, idet der er tale om en specifik anvendelse af bly og cadmium,
hvor der ikke findes egnede alternativer.
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 7. april 2017, vil Rådets sekretariat
foreslå Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede
retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Baggrund
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(RoHS-direktivet) artikel 5, stk. 1, litra a, som en delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser
om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 15.maj 2017. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet, delegeret retsakt
1740252_0003.png
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 7. april 2017, vil Rådets sekretariat
foreslå Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede
retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om undtagelse fra de begræns-
ninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III indeholder en optegnelse over de
materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er fritaget
fra begrænsning i henhold til direktivet.
Kommissionen modtog den 11.november 2014 en ansøgning om fornyelse af undtagelse 13.b i bilag III
vedrørende cadmium og bly i filterglas og glas til brug som reflektansstandarder. På baggrund heraf
afholdt Kommissionen en otte uger lang offentlig høring af interessenter om ansøgningen, hvorefter
der var fem indkomne bidrag. Tre interessenter støttede forslaget om fornyelse af undtagelsen.
Kommissionen hørte efterfølgende ekspertgruppen vedrørende delegerede retsakter under RoHS-
direktivet, og denne støttede enstemmigt Kommissionens forslag om at undtage bly og/eller cadmium
i forskellige anvendelser af optisk glas i en periode på fem år. Udkastet til den delegerede retsakt blev
efterfølgende underlagt høring i forbindelse med retningslinjerne for bedre regulering, i en periode på
fire uger. Samtlige indkomne bidrag udtrykte støtte til vedtagelsen af udkastet til den delegerede rets-
akt.
Optisk filterglas, som indeholder cadmium og/eller bly anvendes i en lang række optiske anvendelser i
mange typer elektrisk og elektronisk udstyr på grund af deres optiske egenskaber. Der findes alternati-
ver til nogle anvendelser, men ikke alle. Det vurderes kompliceret og tidskrævende at finde alternati-
ver, som kan bruges i alle de ønskede optiske anvendelser, da alternativer, som kan anvendes i stedet,
har andre ulemper som høj følsomhed over for fx varmepåvirkning, der gør, at alternativerne ikke er
pålidelige. Det vurderes, at en fornyelse af undtagelsen på fem år vil være berettiget, grundet de mang-
lende pålidelige alternativer til de pågældende anvendelser. Det vurderes ikke sandsynligt, at alterna-
tiver vil komme på markedet snart, og henset til sektorens typiske innovationstempo, forventes undta-
gelsens femårige gyldighedsperiode ikke at få nogen negative indvirkninger på innovation.
Kommissionens forslag om at undtage cadmium og bly i filterglas og glas til brug som reflektansstan-
darder omfatter som nævnt specifikke anvendelser af optisk glas i en periode på fem år. Dette gælder
for produktkategorierne 1-7 og 10 i RoHS-direktivets bilag 1. For andre kategorier end 1-7 og 10 er
undtagelsesperioderne fortsat de gyldighedsperioder, der er fastsat i artikel 5, stk. 2. Det betyder, at
undtagelsesperioderne for cadmium og bly i filterglas og glas til brug som reflektansstandarder, som er
omfattet af produktkategori 8, 9 og 11
1
følger de gyldighedsperiode, der er fastsat i artikel 5, stk. 2, som
er maksimalt syv år for kategori 8 og 9 og maksimalt 5 år for kategori 11. Det skyldes, at disse kategori-
er er blevet omfattet af RoHS 2, men med senere anvendelsesdatoer.
De fleste reflektansstandarder indeholder ikke bly eller cadmium, og disse to stoffer anvendes derfor
kun i de tilfælde, hvor pålidelige alternativer ikke er tilgængelige. For disse standarder gælder, at cad-
mium er indkapslet i et krystal, som er indkapslet i en glasmatrix, som kan indeholde blyoxid. Glas-
Dvs. medicinsk udstyr, herunder medicinsk udstyr til in vitro diagnostik, overvågnings- og reguleringsinstru-
menter, herunder industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter, samt de produkttyper, som ikke var
omfattet af det tidligere RoHS-direktiv (RoHS 1), men som blev omfattet under RoHS 2.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet, delegeret retsakt
overfladen vil ikke komme i kontakt med mennesker under normal brug og anvendelsen vil derfor ikke
have nogen sundhedskonsekvenser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
15.maj 2017, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke be-
kendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i form af en ændring i RoHS-
bekendtgørelsen, så undtagelsen fremgår heraf.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller nævne-
værdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Under inte-
ressenthøringen blev det oplyst, at der blot markedsføres årligt ca. 100kg optisk filterglas, indeholden-
de 14kg bly, på EU-plan. Det vurderes herefter, at blymængden ikke vil haven en væsentlig skadelig
effekt, idet denne blot vil udgøre 0,03 ppb af EU's kommunale affald.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 29.
30. marts 2017, of der er ikke modta-
get høringssvar. Kommissionen har endvidere hørt interessenter i perioden d. 24. april 2015 til d.
19.juni 2015, som beskrevet ovenfor.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af det delegerede direktiv, idet der
er tale om en specifik anvendelse af bly og cadmium, hvor der ikke findes egnede alternativer.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 369: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til RoHS-direktivet, delegeret retsakt
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4