Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 368
Offentligt
1740221_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 3. april 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie til industriel produktion i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Der skal stemmes skriftligt i sagerne senest den 12. april 2017.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 368: Notat om natriumdichromat som proceskemikalie - Komitésag
1740221_0002.png
MFVM 257
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af na-
triumdichromat som proceskemikalie til industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat fem forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen
af stoffet natriumdichromat som proceskemikalie til industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver de fem udenland-
ske virksomheder tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at an-
vende stoffet i en periode på
12 år fra ”solnedgangsdatoen” den
21. september 2017.
Der skal stemmes skriftligt i sagerne senest den 12. april 2017.
Forslagene vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagerne forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete
sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgerne
har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at
sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentra-
tion i arbejdsmiljøet er væsentligt lavere end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi. Regeringen
kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 21. marts 2017 fremsendt fem forslag til gennemførelsesretsakt til skriftlig af-
stemning i REACH-komiteen senest den 12. april 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe fem forvaltningsafgørelser vedrørende godkendelse til fortsat anvendelse af natrium-
dichromat i følgende europæiske virksomheder:
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 368: Notat om natriumdichromat som proceskemikalie - Komitésag
1740221_0003.png
1.
2.
3.
4.
5.
Caffaro Brescia S.r.l. (Italien)
Electroquimica De Hennani S.A. (Spanien),
Ercros S.A. (Spanien),
Kemira Chemicals Oy. (Finland) og
Solvay Portugal
Produtos Quimicos S.A. (Portugal).
Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold
til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslagene. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslagene ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslagene for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for hver af de fem godkendelser for komitéen inden for 2 måneder. Det
samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at
foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslagene i tilfælde af
kvalificeret flertal for, samt hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslagene.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de samfunds-
økonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslagene til de fem gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissio-
nen træffer afgørelse vedrørende ansøgningerne fra de fem virksomheder om fortsat anvendelse af na-
triumdichromat:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie til industriel produktion af natriumchlorat med eller uden
efterfølgende produktion af chlordioxid eller natriumchlorit. Natriumchlorat fremstilles ved
elektrolyse af natriumchlorid (salt). Natriumdichromat anvendes under elektrolysen til at
begrænse mikroorganismer og udvikling af ilt, som PH-buffer og til korrosionsbeskyttelse.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 368: Notat om natriumdichromat som proceskemikalie - Komitésag
Natriumchlorat anvendes hovedsageligt til produktion af chlordioxid, der anvendes som
blegemiddel i pulp og papirproduktion. (Alle virksomhederne med undtagelse af Caffaro S.r.l)
2. Til anvendelse som proceskemikalie til industriel produktion af natriumchlorit.
Natriumchlorit fremstilles ligeledes ved elektrolyse af natriumchlorid (salt).
Natriumdichromat anvendes under elektrolysen til at begrænse mikroorganismer og udvikling
af ilt, som PH-buffer og til korrosionsbeskyttelse. Natriumchlorit bruges til behandling af
drikkevand og spildevand for bakterier, hvorved der dannes chlordioxid. Herudover anvendes
natriumchlorit til pulp og papirproduktion, hvor det omdannes til chlordioxid, der fungerer
som blegemiddel. (Kun Caffaro S.r.l)
Natriumdichromat anvendes i lukkede systemer, hvor der er en høj grad af genanvendelse. Stoffet
tabes kun ifm. vedligehold, prøvetagning eller hvis der sker uheld.
Virksomhederne har inden ansøgningsfristen den 21. marts 2016 fremsendt selvstændige ansøgninger
om godkendelse af natriumdichromat til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og samfundsøkonomisk vurdering, SEAC, som den 6. og 9. sep-
tember 2016 har afgivet følgende udtalelser til alle fem ansøgninger:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og
effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, og den generelle befolkning via
miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgerne har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives fem godkendelser med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem
til den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risi-
kohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakterne.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslagene til gennemførelsesretsakterne er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i
allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens fem forslag til godkendelse er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 368: Notat om natriumdichromat som proceskemikalie - Komitésag
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige el-
ler konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslagene vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet
kun i meget begrænset omfang genfindes som urenhed i færdige produkter.
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 24.
29. marts 2017, og der er ikke modta-
get høringssvar.
Høring
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslagene.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de samfundsøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
I de konkrete tilfælde drejer det sig om fem konkrete virksomheders specifikke anvendelse af natrium-
dichromat som proceskemikalie til industriel produktion i en årlig mængde på ca. 1-10 tons for hver af
de fem virksomheder, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgerne, som er
økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningerne har Kemikalieagenturets risikovurderings-
komité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og ef-
fektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kemikalie-
agenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgernes oplysninger om analyser og
forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket
Kommissionen har fulgt.
Regeringen kan tilslutte sig forslagene til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at an-
søgerne skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt
gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er de beregnede maksimale koncentrationer af chrom
(VI), som er den giftige komponent i natriumdichromat, i luften i arbejdsmiljøet omkring 10 ng/m
3
,
hvilket er væsentligt lavere end den gældende danske grænseværdi for arbejdsmiljø på 0,005 mg/m
3
.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4