Er det korrekt forstået, at medlemslande såsom Danmark, i henhold til
nitratdirektivets artikel 5, stk. 6, skal følge udviklingen i omfanget af forurening af
vand, forårsaget af nitrater fra landbruget?
Nitratdirektivets artikel 5, stk. 6 fastsætter, at medlemslandene skal udarbejde og implementere
egnede overvågningsprogrammer til vurdering af effektiviteten af nitrathandlingsprogrammer
(Nitrates Action Programmes). Denne artikel angiver, at medlemslande såsom Danmark, der
anvender nitratdirektivet inden for deres nationale område, skal overvåge nitratindholdet i vand
(grund- og overfladevand) ved udvalgte målesteder, for derved at beregne omfanget af forurening
af vand forårsaget af nitrater fra landbruget. Hensigten med overvågningsprogrammerne er at gøre
det muligt at vurdere udviklingen af nitratforurening for derved at kunne vurdere effektiviteten af
handlingsprogrammerne.
Er det korrekt forstået, at placering og dybde af målestederne i
overvågningsprogrammet under nitratdirektivet skal udvælges med henblik på at
opnå et repræsentativt billede af nitratforureningen i vand, der stammer fra
landbruget, og at hensigten med overvågning under nitratdirektivet dermed ikke er
at opnå et repræsentativt billede for al grundvand?
Som angivet i punktet ovenfor, fastsætter nitratdirektivets artikel 5, stk. 6, at overvågning af vand
bør ske med henblik på at kunne vurdere effektiviteten af de foranstaltninger, der er taget under
handlingsprogrammerne. I denne sammenhæng bør overvågning tage sigte på omfanget af
forurening af vand forårsaget af nitrater fra landbruget. Oprettelsen af andre
overvågningsprogrammer, der dækker al grundvandets kvantitative tilstand, kemiske tilstand samt
vurderingen af væsentlige, langsigtede udviklingstendenser for menneskeskabt forurening, er
påkrævet under Vandrammedirektivet (Direktiv 2000/60/EF).
Er det korrekt forstået, at medlemslandene selv bærer ansvaret for at tilpasse deres
overvågningsnet løbende med henblik på at optimere deres evaluering af
udviklingen af forurening af vand forårsaget af nitrater fra landbruget, og for
bedre at kunne vurdere effektiviteten af deres respektive
nitrathandlingsprogrammer (Nitrates Action Programmes)?
I henhold til nitratdirektivet hviler ansvaret for at etablere vandovervågningsnet samt for at drive
overvågningsprogrammer på de enkelte medlemslande.
Er det korrekt forstået, at de 20% af grundvandet, som er nævnt i svar til MEP
Jørgen Dohrmann af 18. januar 2017, henviser til de 20% af målesteder i
grundvandet, som overvåges i Danmark, i henhold til nitratdirektivets artikel 5,
stk. 6, som havde et maksimum nitratindhold, der overstiger 50 mg/l i perioden
2008 - 2011. Når der henvises til grundvand i svaret, menes der grundvand, som
overvåges under nitratdirektivet. Denne læsning forklarer henvisningen til
rapportering i henhold til artikel 11 samt artikel 10 i fodnote 5 i svaret.
I dets svar til det ovenfor nævnte skriftlige spørgsmål, henviser Kommissionen til data, som
Danmark har rapporteret til Kommissionen for perioden 2008-2011 i forbindelse med
rapportering i henhold til nitratdirektivets artikel 10. I dets svar angiver Kommissionen i fodnote 5
en specifik henvisning: Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
implementering af Rådets Direktiv 91/676/EØF, OJ L 375, 31.12.1991, s. 1‐8; Commission Staff
Working Document Accompanying COM(2013) 683 final, SWD(2013) 405 final; http://eur-
lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013SC0405&from=EN I denne
sammenhæng, svarer de 20%, som Kommissionen henviser til i dets svar, til 20% af de
grundvandsmålesteder i Danmarks overvågningsnet, der er oprettet i henhold til nitratdirektivet.