Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 334
Offentligt
1735121_0001.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Mail: Helle Fich Pedersen, [email protected] og [email protected]
KL’s høringssvar til høring over forslag til Lov om ændring
af lov om drift af landbrugsjorder, registreringsafgiftsloven,
skatteforvaltningsloven, lov om kommunale borgerservice-
centre og lov om kommuners og regioners anvendelse af
fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre
(Opfølgning på Frikommuneforsøget 2012-2015
)
KL har modtaget forslag til lov om ændring af lov om drift af landbrugsjor-
der, registreringsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunale
borgerservicecentre og lov om kommuners og regioners anvendelse af
fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre (Opfølgning på
Frikommuneforsøget 2012-2015) i høring.
KL mener generelt, at det er positivt, at Regeringen følger op på frikom-
muneforsøgene og ved at gennemføre regelændringer på baggrund af
dem. KL vil opfordre regeringen til at lade flere forsøg føre til regelæn-
dringer. KL indgår gerne i en dialog med Regeringen om, hvilke yderli-
gere forsøg, der med fordel kan føre til permanente regelændringer
§4
(vedr. ændringer i I lov om kommunale borgerservicecentre, lov nr.
544 af 24. juni 2005,)
Lovforslaget indeholder en hjemmel, der gøre det muligt, at medarbej-
dere i fælleskommunale call-centre, som yder service til personer med
bopæl i de deltagende kommuner, kan få adgang til de deltagende kom-
muners systemer. Det er KL’s vurdering, at dette kan styrke både nye og
allerede etablerede fælleskommunale samarbejder og styrke kommuner-
nes mulighed for at yde og facilitere en nær og tilgængelig, sammenhæn-
gende og effektiv service for og med borgere og virksomheder.
Det er KL’s vurdering, at borgere og virksomhederne vil kunne modtage
en bedre service, såfremt call-centrene ligeledes får ret til at modtage op-
lysninger fra borgerne, og medarbejderne kan indberette oplysningerne til
nye og eksisterende sager. Rent teknisk vil kommunerne kunne blive klar
til opgaven med fx den kommende fælleskommunale løsning SAPA
(Sags- og partsoverblik).
Hertil vil vi foreslå, at indsættelsen af §3a stk. 2 i lov om kommunale bor-
gerservicecentre, ændres fra ”… adgang til de deltagende kommuners
elektroniske dokumenthåndteringssystemer” til ” adgang til de samme op-
lysninger som den delegerende kommune”. Begrundelsen for vores æn-
dringsforslag skyldes ønsket om at undgå konkrete form-/systemkrav, da
det kommunale it-systemlandskab er under konstant forandring.
Dato: 23. januar 2017
Sags ID: SAG-2017-00050
Dok. ID: 2299324
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 334: Samlelovforslag om opfølgning på Frikommuneforsøg for så vidt angår forslag om ændring af driftslov vedrørende kæmpe bjørneklo, høringsnotat, samt kopi af høringssvar
1735121_0002.png
Dato: 23. januar 2017
KL vil yderligere gøre opmærksom på, at vi er bevidste om de sikker-
hedsmæssige foranstaltninger, der er nødvendige som følge af lovforsla-
get. Kommunerne vil derfor være meget opmærksom på rollerne som da-
tabehandler og dataansvarlig og vil tage de fornødne tekniske og organi-
satoriske sikkerhedsforanstaltninger der vil sikre, at oplysninger behand-
les i overensstemmelse med loven. Brugerrettighedsstyringen vil
derfor være et opmærksomhedspunkt og fx den kommende fælleskom-
munale løsning, SAPA, samt de fælleskommunale støttesystemer er så-
ledes også specificeret med et meget finkornet rettighedssystem, som
den ansvarlige kommune kan opsætte i sammenhæng med delegation af
ansvar for specifikke opgaver. KL står selvfølgelig til rådighed for dialog
om evt. specifikke sikkerhedsmæssige foranstaltninger, som Datatilsynet
måtte foreslå som konsekvens af lovforslaget.
Eventuelle spørgsmål til KL’s kommentarer til §4 kan rettes til specialkon-
sulent Anne Kathrine Fjord-Marschall, [email protected], 3370 3797
KL finder den foreslåede lovændring i
§ 1
relevant – især i lyset af det fo-
kus EU samt Miljø- og Fødevareministeriet har på bekæmpelse af inva-
sive arter. KL har to justeringsforslag.
1. Forslaget bør også inkludere de invasive arter rynket rose og
bjergfyr på landbrugsjorder og øvrige matrikler – men kun på de
begrænsede arealer hvor de iflg. de statslige Natura 2000-planer
for 2015-2021 skal bekæmpes. I så fald kan den statslige Natura
2000-plan (udarbejdet af Miljø- og Fødevareministeriet) eller
kommunale Natura 2000-handleplan (udarbejdet af kommunerne)
udgøre den lovhjemlende pendant til de kommunale handlings-
planer for kæmpebjørneklo. Hvis rynket rose og bjergfyr inklude-
res i lovforslaget, vil det afbureaukratisere den lovhjemlede kom-
munale Natura 2000-implemetering.
2. De i lovbemærkningerne angivne maksimale priser for bekæm-
pelse af kæmpebjørneklo matcher maskinel bekæmpelse. Men
bekæmpelsen vil ofte skulle ske ved gentagen manuel bekæm-
pelse, jf. Miljø- og Fødevareministeriets anbefalinger, se
http://svana.dk/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-ar-
ter/hvad-kan-jeg-selv-goere/bekaempelse/bekaempelse-bjoerne-
klo/.
KL foreslår derfor, at der i lovbemærkningerne tilføjes det flg.
med kursiv angivne: ”..bør
maskinel
bekæmpelse af kæmpebjør-
neklo for ejerens eller brugerens regning ikke uden en veldoku-
menteret begrundelse overstige en maksimumpris per kvadratme-
ter på 3,81 kr. væsentligt.
Ved manuel bekæmpelse bør prisen
per kvadratmeter ikke overstige markedsprisen for en tilsvarende
lokalitet.
Der fastsættes ikke en minimumspris for bekæmpelsen.”
KL bemærker i øvrigt, at lovændringen vedrører en kommunal kan-op-
gave.
Sags ID: SAG-2017-00050
Dok. ID: 2299324
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 334: Samlelovforslag om opfølgning på Frikommuneforsøg for så vidt angår forslag om ændring af driftslov vedrørende kæmpe bjørneklo, høringsnotat, samt kopi af høringssvar
1735121_0003.png
I forhold til
§ 3
i lovforslaget skal KL bemærke, at vi ser meget positivt på
de forbedrede muligheder for kommunernes fleksible anvendelse af insti-
tutionsbusser, således at flere institutioner kan gå sammen om at købe
eller lease en eller flere busser og blive fritaget for registreringsafgift, og
busserne fremover kan anvendes til andre formål end befordring af bebo-
ere m.v.
I forhold til
§ 5
i lovforslaget er vi meget tilfredse med, at den kommunale
reklamelov bliver udvidet, således at kommunerne fremover får mulighed
for at sælge reklamer på kommunens hjemmeside på samme måde som
kommunerne har i dag i forhold til fast ejendom og løsøre.
Det har ikke været muligt at behandle KL's høringssvar politisk inden tidsfri-
sten, hvorfor KL tager forbehold for senere politisk behandling.
Dato: 23. januar 2017
Sags ID: SAG-2017-00050
Dok. ID: 2299324
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Claus Ørum Mogensen
Kontorchef