Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 331
Offentligt
1734423_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. marts 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om EU’s ratifikation af
accept af ændringerne til 1999-protokollen til 1979-konventionen om grænseoverskridende luftforurening
over store afstande angående reduktion af forsuring, eutrofiering og ozon ved jordoverfladen
(Gøteborgprotokollen).
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 331: Orienterende notat om Gøteborgprotokollen
1734423_0002.png
MFVM 251
Orientering om EU’s ratifikation af accept af ændringerne til 1999-protokollen
til 1979-konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store
afstande angående reduktion af forsuring, eutrofiering og ozon ved
jordoverfladen (Gøteborgprotokollen)
Resumé
En rådsafgørelse om EU’s ratifikation af Gøteborgprotokollen forventes vedtaget på et kommende
rådsmøde. Gøteborgprotokollen er implementeret gennem NEC-direktivet. Eftersom
reduktionsforpligtelsen på ammoniak er den samme i Gøteborgprotokollen som i NEC-direktivet, og
derfor er omfattet af samme væsentlige usikkerhedsspænd, stemmer Danmark imod EU’s
ratificering af Gøteborgprotokollen. Danmark er forpligtet til at ratificere Gøteborgprotokollen
nationalt.
Indhold
Kommissionen har den 18. december 2013 fremsat forslag til Rådets afgørelse om accept af
ændringerne til 1999-protokollen til 1979-konventionen om grænseoverskridende luftforurening over
store afstande angående reduktion af forsuring, eutrofiering og ozon ved jordoverfladen
(Gøteborgprotokollen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig
artikel 192 sammenholdt med artikel 218, stk. 6, litra a) og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter godkendelse af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formålet med forslaget er, at EU ratificerer den reviderede Gøteborgprotokol og derved bidrager til
ikrafttrædelse af protokollen. Herudover skal de enkelte medlemsstater ratificere
Gøteborgprotokollen. Danmark er således forpligtet til selvstændigt at ratificere.
Det fremgår af artikel 3 i ændringsdokumentet til Gøteborgprotokollen, at den reviderede protokol
træder i kraft på den halvfemsindstyvende dag efter, at to tredjedele af de deltagende parter til den
nuværende protokol har ratificeret/accepteret. Det vil sige, at mindst 17 lande skal ratificere/acceptere
protokollen, førend den træder i kraft. På indeværende tidspunkt (marts 2017) er Sverige og USA de
eneste lande, der har ratificeret den reviderede protokol.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 331: Orienterende notat om Gøteborgprotokollen
1734423_0003.png
Uanset at selve rådsbeslutningen træffes ved kvalificeret flertal, kan dette først bringes til beslutning,
såfremt der foreligger indikation fra alle medlemsstater om at ratificere nationalt. Dette er nødvendigt
for at undgå en situation, hvor der kan rejses tvivl om, hvorvidt EU (via EU eller medlemsstater)
opfylder aftalen. Det er derfor sædvanlig praksis, at EU og medlemsstaterne deponerer deres
ratifikationsinstrumenter samtidig.
Danmarks forpligtigelser under Gøteborgprotokollen fremgår af nedenstående tabel. Forpligtelserne
er fastsat som procentsatser for, hvor meget hvert stof skal reduceres mellem 2005 og 2020.
NOx
Reduktion mellem
56
2005-2020 i %
** Inklusiv NH
3
fra voksende afgrøder
VOC
35
SO
2
35
NH
3
**
24
PM
2.5
33
I det reviderede NEC-direktiv er den reviderede Gøteborgprotokols emissionslofter for 2020
indarbejdet. Direktivet fastsætter tillige reduktionsforpligtelser for EU’s medlemsstater vedrørende
NOx, SO
2
, NMVOC, NH
3
og PM
2,5
for 2030. Det reviderede NEC-direktiv blev vedtaget i december
2016. Det reviderede NEC-direktiv skal implementeres af medlemsstaterne senest den 30. juni 2018.
Vedtagelsen af det reviderede NEC-direktiv betyder, at Danmark er EU-retligt forpligtet af det
materielle indhold i Gøteborgprotokollen, uanset om den ratificeres af EU eller Danmark. Hertil
kommer, at Danmark er folkeretligt forpligtet til ikke at modvirke indgåede folkeretlige aftaler,
herunder Gøteborgprotokollen. Når EU ratificerer Gøteborgprotokollen, og denne er trådt i kraft, vil
Danmark EU-retligt være forpligtet via EU´s tiltrædelse til protokollen, idet internationale aftaler
indgået af EU er direkte bindende både for EU’s institutioner og for medlemsstaterne. Når
Gøteborgprotokollen vedtages i Rådet, er Danmark derfor forpligtet til at ratificere
Gøteborgprotokollen nationalt.
Da protokollen er implementeret i det reviderede NEC-direktiv, er Danmark allerede bundet af
forpligtelserne i den reviderede Gøteborgprotokol uafhængigt af dennes ratifikation. Deraf følger, at
forslaget til EU-ratifikation ikke i sig selv har konsekvenser for økonomi, beskæftigelsen,
arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed, forbrugerbeskyttelse, eller nogen lovgivningsmæssige
konsekvenser, idet forpligtelserne i den reviderede Gøteborgprotokol allerede implementeres i dansk
lov via implementering af det reviderede NEC-direktiv.
Forslaget KOM(2013)920 om ændring af NEC-direktivet er forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg den 27. november 2015, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den
23. november 2015.
Regeringens holdning
Regeringen støtter op om det overordnede formål med Gøteborgprotokollen og finder det vigtigt, at
luftforurening som en grænseoverskridende problemstilling reguleres internationalt for at fremme
ensartede konkurrencevilkår.
Regeringen finder det dog samtidig grundlæggende væsentligt, at reguleringen sker med
udgangspunkt i en fair byrdefordeling, således at dansk landbrugs konkurrencevilkår ikke forringes.
Regeringen finder, at det danske ammoniakmål for 2020, som indgår i den reviderede
Gøteborgprotokol og NEC-direktivet, ikke tager hensyn til det væsentlige usikkerhedsspænd, der er
forbundet med grundlaget for fastsættelsen af målet. På den baggrund stemte Danmark imod forslaget
om ændring af NEC-direktivet i december 2016.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 331: Orienterende notat om Gøteborgprotokollen
Eftersom reduktionsforpligtelsen på ammoniak er den samme i Gøteborgprotokollen som i NEC-
direktivet, og derfor er omfattet af samme væsentlige usikkerhedsspænd, stemmer Danmark imod i
forbindelse med EU’s ratificering af Gøteborgprotokollen. Danmark vil i den forbindelse afgive en
erklæring om skepsis over for det danske ammoniakmål for 2020.
Da Danmark er forpligtet til at ratificere Gøteborgprotokollen nationalt, og eftersom EU's ratificering
forudsætter medlemsstaternes nationale ratificering, vil regeringen forud for EU's ratificering afgive
en erklæring om, at Danmark agter at ratificere Gøteborgprotokollen nationalt.
3