Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 322
Offentligt
1733976_0001.png
Forespørgsel til skriftlig besvarelse
P-00170712017
til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel i 30
Jørn Dohrmann (ECR)
Om:
Data på nitrat og definitionen af grundvand opfølgning på
E-0085581201 6
-
Nitratdirektivet, vandrammedirektivet og havstrategirammedirektivet har som målsætninger at
nedbringe og forhindre vandforurening forårsaget eller fremkaldt af nitrater.
Kommissionen anvender data og rapporter fra medlemsstaterne til at vurdere gennemførelsen af
disse direktiver, som anført i svar afgivet på Kommissionens vegne E-008558/2016.
Kan Kommissionen redegøre for indsamling/opgørelse/udførelse af måledata vedrørende vandets
kvalitet og indhold af nitrat i de enkelte medlemsstater, specielt i forhold til målinger i grundvandet og
definitionen på gru ndvand?
Er der forskel på indsamling/opgørelse/udførelse af måledata vedrørende vandets kvalitet og indhold
af nitrat i de enkelte medlemsstater i forhold til målinger i og definition af grundvandet?
Hvad vil Kommissionen gøre fremadrettet for at sikre ens måledata på grundvandsmålinger og
dermed sikre ens spilleregler for blandt andre landmænd?
1120115.DA
PE 600.771
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Kopi af MEP Jørn Dorhmanns spørgsmål til EU-Kommissionen om data på nitrat og definition af grundvand og EU-Kommissionen svar herpå
1733976_0002.png
Parlamentariske forespørgsler og spørgsmål
18. januar 2017
svar afgivet pä Kommissionens vegne af Kai-menu VeIla
Nitratdirektivet’, andrammedirektivet
og
havstrategirammedirektivet’ har henholdsvis følgende
målsætninger:
at
nedbringe og
‘orhindre vandforurening forårsaget eller fremkaldt at’ nitrater, der stammer fra landbruget: at opnå god tilstand og forebygge
‘orringelse af tilstanden fhr alle vandområder (herunder kystvande); og at opnå god miljotilstand for havområder.
or at ui’dere gennemførelsen af disse direktier, anvender Kommissicmen officielle data og rapporter fra medlemsstaterne. der
ækker både vandets kvalitet og oinkostningseffektiviteten.
De officielle data, som Danmark har indrapporteret i henhold ti) artikel 10 i nitratdirektivet og vandområdeplanerne under
vandrammeclirekti et, viste, at landbruget er en central kilde til diffus forurening i Danmarks kystvancle. De data, der blev
ndrapporteret i henhold til artikel ifl i nitratdirektivet, viste, at 20% afgrundandet havde et indhold af nitraterpå over 50 mg/I, og
t
flere end
50
%
at’ søerne ikke var i god tilstand, Ifølge de forste vanclområcleplaner. der blev indgivet til Europa-Kommissionen,
-ar
42.() ¾ af grund, andsforekomsterne i ringe kemisk tilstand’, i 2009 hade blot 28,2% af de danske vandressourcer overordnet
‘et opnået ‘andraminedirektitets målsæ
tning om god tilstand’.
Ivad angår nitraterne i de danske Itavområder, indeholder havstrategirammedirektivet en klar forpligtelse for mcfflemsstaterne til at
‘ikre, at deres havstrategier, herunder deres programmer og foranstaltninger, hænger sammen og koordineres inden for hver
avi’egion ed, når det er muligt, at anvende de regionale havkonentioner (dvs. OSPAR’ og ]-IELCOM). Derudoer viste de
ffieielle tal, som Danmark indrapporterede i 2012 i henhold til havstrategirammedirektivet, en tilførsel på 4381)0
t Når og I
091)
i
perioden I 99t1—2t) 10 til landets havområder i Østersøen.
E-008558!2016j
1) Rådets direktiv 91/676/EØF, EFT L 375 af3l.12.1991, s. 1.
f’ Direktiv 2000/60/EF, EUT L 327 af 22.12.2000, s. 1.
Direktiv 2008/56/Ef, EUT L 164 af 25.6.2008, s. 19.
Nitrat og nitrit er fortsat også højt prioriterede i bilag I til Rådets direktiv 98/83/EF, EUT L
330 af 5.12.1998, s. 32. Rapporteringen i henhold til drikkevandsdirektivet for perioden 2011-
2013 viste, at 100 % af det danske drikkevand stammer fra grundvand.
http ://ec. europa.eu/environment/water/water
drink’pdf/reports/MS_country_report_DWD_20 11 _20 13 .zip.
(5) COM(2013)6$3 final: Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
gennemførelsen af Rådets direktiv 91/676/EØF (FUT L 375 af 3 1.12.1991, s. 1), samt
SWD(2013) 405 final: Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, der ledsager
COM(20 13)683 final, http ://eur-lex.europa. euJlegal
content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX: 52013 $C0405&from=EN. De sammenfattende rapporter
for perioden 2012-2015 indsendes til Europa-Parlamentet og Rådet i overensstemmelse med
artikel 11 i nitratdirektivet.
(6) Årsagerne til den ringe kemiske tilstand omfatter overskridelser afparametrene for blandet
andet nitratindhold. I vandområdeplanernes anden cyklus er situationen mindre tydelig, da
mange grundvandsforekomster nu er indrapporteret med »ukendt« status.
(7) De to væsentligste belastninger, som myndighederne
har
udpeget, er diffus forurening og
hydromorfologiske ændringer.
8) Konvention om beskyttelse afhavmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav.
Kommissionen til beskyttelse af havmiljøet i Østersøområdet Helsingforskommissionen
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Kopi af MEP Jørn Dorhmanns spørgsmål til EU-Kommissionen om data på nitrat og definition af grundvand og EU-Kommissionen svar herpå
1733976_0003.png
I
lfølge rapporten stammer dette fra landbaserede (hovedsageligt landbrug/skovbrug),
luftbaserede (hovedsageligt industrien og byerne) og havbaserede (grænseoverskridende)
kilder.