Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 309
Offentligt
1732030_0001.png
NOTAT
Baggrundsmateriale til
Energi-, klima- og forsy-
ningsudvalget
I dette notat følges der op på Dansk Affaldsforenings fore-
træde for udvalget den 26. januar kl. 13.00.
Indledning
Det er generelt foreningens opfattelse, at kommuner og affaldsselskaber skal
have mange muligheder for at fremme genbrug af affald, og dermed sikre den
bedst mulige behandling set ud fra et miljøperspektiv.
Hvorvidt kommunen vil etablere egne genbrugsbutikker, stille containere til rådig-
hed for frivillige organisationer på genbrugspladsen, lave byttecontainere for bor-
gerne eller sælge/udbyde det til private virksomheder (eller kombinationerne
heraf) bør være en lokal beslutning.
Det betyder nemlig, at kommunen har mulighed for at lægge vægt på faktorer
som social ansvarlighed, beskæftigelse, samarbejde med frivillige organisationer
og ”miljøuddannelse” af børn og unge – alt efter hvad de lokalt finder vigtigt.
Ifølge Dansk Affaldsforening oplysninger er der cirka 50 kommunale genbrugsbu-
tikker i Danmark, heraf er omkring 30 i regi af Dansk Affaldsforenings medlem-
mer. Ifølge ISOBRO’s egne oplysninger er der knapt 1000 genbrugsbutikker dre-
vet af frivillige organisationer i Danmark.
13.02.2017
Side 1 af 7
J.nr. NIR 4.5.14.1-01
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Henvendelse af 13/3-17 fra Dansk Affaldsforening om debatten om kommuner og kommunale selskabers muligheder for at drive virksomhed
1732030_0002.png
Omsætningen i kommunale genbrugsbutikker
Udvalget bad os oplyse, hvad omsætningen er i de kommunale genbrugsbutik-
ker. Vi kender ikke den samlede omsætning for alle landets kommunale butikker,
men i nedenstående skema er der eksempler fra fem af vores medlemmer, der i
alt dækker 12 kommuner og 600.000 indbyggere.
Skema 1: Omsætning og udgifter i genbrugsbutikker og på genbrugsplad-
ser (mio kroner)
Side 2 af 7
Omsætning i gen-
brugsbutikker (eks
moms)
2016
2015
2014
2013
Antal kommunale
genbrugsbutikker
AVV
Renosyd
Tønder
Sønder-
borg
Affald-
plus
I alt
4,8
4,3
3,8
3,2
1
1,67
0,96
0,92
0,77
0,73
0,62
1
2,7
2,5
2
1,6
5
5,5
3,2
2,7
1,3
2
15,6
11,7
9,2
6,7
10
1
Udgifter på genbrugs-
pladserne inklusive
butik (2016)
50,0
Antal genbrugspladser
18
Indbyggere
101.500
5
5
81.500
27,9
5
37.900
31,1
8
74.600
151,1 265,1
20
56
304.700 600200
Genbrugsbutikkerne er en del af de kommunale genbrugspladser, hvorfor vi i
skemaet viser de samlede udgifter for genbrugspladser. Der kan ikke umiddel-
bart foretages en sammenligning af butikkernes omsætning, da de er forskellige
på en række parametre.
Som det fremgår, er omsætningen steget siden 2013. Et billede der går igen i
hele genbrugssektoren. Fire af de store frivillige organisationer, der har gen-
brugsbutikker, melder om stigende overskud i deres genbrugsbutikker med et fo-
reløbigt højdepunkt i 2015, jf. nedenstående skema. Beløbene er fundet i organi-
sationernes regnskaber.
Skema 2: Frivillige organisationers overskud på genbrug (2015)
Overskud for frivillige
organisationer (2015)
Mio kroner
Folkekirkens
Blå Kors Danmission
nødhjælp
Røde kors
I alt
10,0
20,0
24,6
57,6
112,2
Det fremgår ingen steder i organisationernes regnskaber, at de betragter kom-
munale genbrugsbutikker som en trussel mod deres indtægter på genbrugsområ-
det.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Henvendelse af 13/3-17 fra Dansk Affaldsforening om debatten om kommuner og kommunale selskabers muligheder for at drive virksomhed
1732030_0003.png
Kommunale genbrugsbutikker arbejder med tre bundlinjer
Udvalget spurgte også, om vi på sigt vil presse de frivillige organisationer ud af
”markedet”.
Vores medlemmer arbejder typisk med bæredygtighed på tre bundlinjer – den
miljømæssige, den sociale og den økonomiske. Der lægges stor vægt på samar-
bejde med andre parter og organisationer, der arbejder med genbrug. Formålet
er at skabe synergi og fælles fokus på genbrug og sikre at ”genbrugskagen” gø-
res større til gavn for alle parter.
Miljøgevinster
Gevinsten ved genbrug er miljømæssigt stor og vores medlemmer har pligt til at
følge affaldshierakiet, hvor (forberedelse med henblik på) genbrug står over gen-
anvendelse og forbrænding med energiudnyttelse. Så længe vi modtager affald,
der kan genbruges, vil vi sikre, at det sker.
Det er samtidigt en naturlig platform for dialog og kommunikation med borgerne,
der er med til at inddrage dem direkte i den cirkulære økonomi og grønne omstil-
ling. Genbrugspladserne og genbrugsbutikkerne bliver ofte brugt i relation til un-
dervisningsforløb og besøg fra skoler og institutioner, da de er konkrete eksem-
pler på, hvad det vil sige at genbruge, genanvende, forbrænde og deponere.
Sociale gevinster
Medlemmerne har fokus på, at genbrugsbutikkerne er et rummeligt sted at ar-
bejde, hvor folk kan ansættes i flexjob og hjælpes videre på eller tilbage til ar-
bejdsmarkedet. Genbrugsbutikkerne arbejder typisk sammen med det/de lokale
jobcentre om fx integrationsforløb, der skal få nye medborgere ind på arbejds-
markedet.
Genbrugsbutikkerne bruges således positivt til virksomhedspraktikforløb,
flexjobs, sprogpraktikanter, kompetence- og integrationsforløb, skolepraktikanter,
ung i arbejde, jobprøvningssted for handicappede, folk i samfundstjeneste og lig-
nende.
AVV har i øjeblikket to flexjobbere, en førtidspensionist og tre flygtninge/asylan-
søgere i deres butik. Hertil kommer der med jævne mellemrum virksomhedsprak-
tikanter og folk i samfundstjeneste. Affaldplus har haft 12 virksomhedspraktikfor-
løb, tre flexjobs, 20 flygtninge, fem ung-arbejdere og fire skolepraktikanter i deres
butikker.
Tilsvarende skaber butikkerne også reelle lokale arbejdspladser. Hos de fem
medlemmer har butikkerne betydet, at der er skabt faste arbejdspladser sva-
rende til cirka 30 årsværk. Værdien af at skabe arbejdspladser prioriteres natur-
ligvis højt blandt lokalpolitikerne og borgerne.
Økonomiske gevinster
Der skal være en fornuftig økonomi i at drive butikkerne, som opvejes mod de
miljømæssige fordele ved at genbruge fremfor at genanvende, forbrænde eller
deponere. Behandlingsformer, der typisk er dyrere end at forberede med henblik
på genbrug.
Side 3 af 7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Henvendelse af 13/3-17 fra Dansk Affaldsforening om debatten om kommuner og kommunale selskabers muligheder for at drive virksomhed
1732030_0004.png
Det bemærkes også, at de kommunale genbrugsbutikker skal sælge sine gen-
stande til markedspris og i øvrigt følge de regler, detailbutikker i almindelighed
skal leve op til, således at der er lige konkurrencevilkår.
Side 4 af 7
Sammen gør vi genbrugskagen større
Hvad enten vi ønsker det eller ej, modtager kommunerne affald fra borgerne som
kan genbruges (som det fremgår af det materiale, vi forelagde under vores fore-
træde for udvalget). Men medlemmerne vil ikke tage brødet ud af munden på de
øvrige organisationer, der arbejder med genbrug.
Derfor samarbejder vores medlemmer med de lokale frivillige organisationer, så
de sammen kan øge genbruget i lokalområdet og samtidigt fremme genbrugstan-
ken blandt borgerne. Der samarbejdes også med andre, der vil tage del i gen-
brugsfesten.
Blandt vores medlemmer er der eksempler på følgende:
Fælles foldere med adresser på alle genbrugsbutikker i lokalområdet og
med information om, hvor borgerne kan donere genbrugelige effekter
Byttemarkeder i samarbejde med frivillige organisationer
Hjemmesider hvor borgerne kan finde oplysninger om alle genbrugsbu-
tikker i lokalområdet
Samarbejde med Røde Kors om levering af cykler til reparationsværk-
sted
Udlevering af gratis effekter til skoler, kunstskoler, spejdere og uddannel-
sesinstitutioner
Facebooksider hvor genbrugsbutikker kan oploade oplysninger om kam-
pagner, udsalg og loppemarkeder
Mulighed for at reklamere for loppemarkeder i den kommunale gen-
brugsbutik
Etablering af digitale platforme drevet af humanitære organisationer og
private forretningsdrivende
Løbende dialog og samarbejde med de lokale frivillige organisationer,
der er involveret i genbrug
Samarbejde med mindre virksomheder, der arbejder med upcycling
Samarbejde med ISOBRO
Vi har som brancheorganisation siden 2015 holdt møder med ISOBRO. I marts
skal vi holde et møde, hvor vi skal drøfte hvilke samarbejdsmodeller mellem
kommuner og frivillige organisationer omkring genbrug, der kan være til gavn for
alle parter.
Et populært synspunkt (også hos ISOBRO) går på, at de frivillige organisationer
skal have (gratis) adgang til det genbrugelige affald på genbrugspladserne og
have lov til at stille containere op på offentlige arealer. Det er dog problematisk af
flere årsager, hvoraf nogle stykker er nævnt herunder:
Hvilke frivillige organisationer skal have adgang? Og hvad med alle de
lokale foreninger og klubber, som vel også har ret til affaldet?
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Henvendelse af 13/3-17 fra Dansk Affaldsforening om debatten om kommuner og kommunale selskabers muligheder for at drive virksomhed
1732030_0005.png
Der kan ikke stå containere overalt, og hvordan skal man prioritere,
hvem der må stille containere op hvor?
Organisationerne efterlader ofte affald, der udmærket kan genbruges,
men som de af økonomiske eller kapacitetsmæssige årsager ikke tager
med fra genbrugspladsen til deres butik
Det er ikke alle steder, at de frivillige organisationer magter opgaven
med at holde orden i de containere, hvor de har adgang til genbrugeligt
affald – flowet er ganske enkelt for stort. Fx skal containerne på Viborg
kommunes travle pladser tømmes seks til otte gange om dagen i week-
enderne.
Side 5 af 7
Ovenstående punkter skal ikke afgøres fra centralt hold. Det er naturligvis et lo-
kalpolitisk ansvar at beslutte, hvordan man vil håndtere borgernes affald og hvem
man vil samarbejde med hvordan.
ISOBRO har i forbindelse med sit foretræde den 1. december 2016 fremsat på-
stande om, at kommuner og affaldsselskaber foretager prisdumpning, at der sker
krydssubsidiering og at et af deres medlemmer måtte lukke en sorteringscentral
som følge af konkurrencen fra kommuner og affaldsselskaber. Tilsvarende på-
stande er fremført i skrivelser, som ISOBRO har sendt til Statsforvaltningen og
Erhvervsministeren i juni 2016.
Vi har flere gange bedt ISOBRO om dokumentation, men har endnu ikke modta-
get materiale, der kan bekræfte deres påstande.
Kan borgerne trygt aflevere deres affald på genbrugspladsen?
Udvalget spurgte om borgerne kunne være sikre på, at de ikke kommer til at se
en genstand i en butik eller på gaden, som de ikke ønskede skulle genbruges.
De steder, hvor pladsfolkene på genbrugspladserne piller genbrugeligt affald op
af en container, vil der typisk blive gjort opmærksom på dette. Enten bedes bor-
gerne sætte en mærkat på det affald, de ikke ønsker genbrugt, eller også må de
aflevere det i en tilstand, hvor det ikke kan genbruges (ved fx at save bordet
over).
Vores medlemmer gør således hvad de kan for at undgå uheldige situationer,
men borgeren har også selv et ansvar.
Fair konkurrence
Kommuner og affaldsselskaber bidrager til fair konkurrence på genbrugsområdet.
En stor del af køb, salg og bytte af genbrugsvarer sker direkte mellem borgere.
Det kan fx være loppemarkeder, mellem venner og familie og/eller via elektroni-
ske platforme (fx Den Blå Avis, Trendsales og eBay).
Der er også et stort salg via genbrugsbutikker drevet af frivillige organisationer.
Disse er momsfritaget under bestemte forudsætninger. Der er cirka 1000 af den
slags butikker i Danmark.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Henvendelse af 13/3-17 fra Dansk Affaldsforening om debatten om kommuner og kommunale selskabers muligheder for at drive virksomhed
1732030_0006.png
Kommunale genbrugsbutikker skal betale moms og løn til sine ansatte og de skal
sælge deres produkter til markedspriser. Der er således helt fair konkurrence
mellem kommunale genbrugsbutikker og butikker drevet af frivillige organisatio-
ner.
Side 6 af 7
Projekt som skal give mere viden om genbrug
Det er afgørende at den videre diskussion om genbrug og genbrugsbutikker ba-
serer sig på reel viden. Dansk Affaldsforening foreslog tilbage i 2015, at der
skulle gennemføres et projekt, som på baggrund af reel viden om genbrugsaktivi-
teter skulle analysere og komme med konkrete anbefalinger til, hvordan fx gen-
brug kan fremmes mellem offentlige, private og frivillige organisationer.
Projektforslaget var en del af vores høringssvar på forebyggelsesstrategien
(Danmark uden affald II) og er vedlagt.
Vi anbefaler, at der iværksættes et projekt med samme formål som det vedlagte.
Det er afgørende, at alle relevante aktører inddrages i projektet. Det omfatter fx
ISOBRO, KL, Miljøstyrelsen, Energistyrelsen, DI, Dansk Erhverv og Dansk Byg-
geri.
Gennemførelsen af projektet vil kunne sikre bred opbakning bag modellerne, og
et samarbejde mellem alle led i værdikæden til gavn for den cirkulære økonomi
og grønne omstilling.
Affaldsgebyrer
ISOBRO har efter sit foretræde for udvalget den 1. december sendt en oversigt
over borgernes affaldsgebyrer i en række danske kommuner. Oversigten skal
ifølge ISOBRO dokumentere, at kommunerne med egne genbrugsbutikker ikke
generelt har lavere affaldsgebyrer end kommuner uden egne genbrugsbutikker.
Det kan tallene imidlertid ikke dokumentere.
Det samlede affaldsgebyr, borgerne betaler, er sammensat af gebyrer for hver
enkel affaldsordning i den pågældende kommune. Der kan fx være en papirord-
ning, storskraldsordning, ordning for organisk affald, restaffald og genbrugsplads-
ordning. Kommunen skal have en genbrugspladsordning med sit eget budget og
regnskab.
Hvis ISOBRO’s sammenligning skal give mening, bør de alene anvende gebyrer
for de kommunale genbrugspladsordninger som sammenligningsgrundlag. Men
selv det er problematisk.
En række faktorer spiller ind, når omkostningerne til genbrugspladsordningen
fastlægges: Antallet af genbrugspladser, valg af serviceniveau, størrelsen på
genbrugspladser, kommunens størrelse og geografiske placering, eje eller leje af
grund, grundpriser, lokale miljøpolitiske målsætninger mv.
Kommunen skal følge affaldshierakiet, hvilket betyder, at forberedelse med hen-
blik på genbrug – alt andet lige – har miljømæssig førsteprioritet. Dermed er det
helt legitimt at træffe et lokalpolitisk valg om at lave en genbrugsbutik, hvor der
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Henvendelse af 13/3-17 fra Dansk Affaldsforening om debatten om kommuner og kommunale selskabers muligheder for at drive virksomhed
1732030_0007.png
sælges genbrugelige genstande, der kom ind på genbrugspladsen som affald –
uanset om det medfører et højere eller lavere genbrugspladsgebyr.
Fremme af genbrug handler naturligvis ikke kun om størrelsen på gebyret, men
om en samlet indsats for at fremme affaldsforebyggelse og genbrug alle tænke-
lige steder, herunder i forbindelse med kommunernes håndtering af borgernes
affald.
Side 7 af 7