Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 301
Offentligt
1731742_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 10. marts 2017
Sagsnummer: 2017-439
./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag
til ændring af bilag IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EC) Nr. 850/2004 om persistente
organiske miljøgifte (POP forordningen), komitésag.
Kommissionen har fremlagt forslaget til skriftlig afstemning i komitéen for tilpasning til videnskabeligt og
teknisk fremskridt og gennemførelse af direktiver om affald med frist den 20. marts 2017.
Forslaget vil medføre en forbedring af beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Regeringen er positivt indstillet over for, at der indføres fælles grænse-værdier, der sikrer, at POP-holdigt
affald enten destrueres eller behandles miljømæssigt forsvarligt. Forslaget vil med fastsættelse af
fælleseuropæiske krav til affaldshåndtering sikre mere ensartede konkurrencevilkår for virksomhederne i EU
(i form af ens krav til affaldshåndtering), hvilket vurderes at være en fordel for danske virksomheder.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Klaus Retoft
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Notat vedr rende POP forordningen, komitésag
1731742_0002.png
Jord og Affald
Ref. LGR
Den 9. marts 2017
MFVM 236
Notat til Europaudvalget og Miljø- og fødevareudvalget
Kommissionens forslag til ændring af bilag IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EC)
Nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte (POP forordningen)
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag om fastsættelse af fælles EU grænseværdier for koncentration
af stoffet PCP (pentachlorphenol og dets salte og estere) i affald på POP-forordningens bilag IV og V.
Grænseværdierne er bestemmende for, om affaldet skal destrueres eller om det kan bortskaffes på
anden vis, herunder om det kan deponeres miljømæssigt forsvarligt eller nyttiggøres i
overensstemmelse med anden relevant lovgivning.
Forslaget udmønter beslutningen i FN’s Stockholmkonvention (POP-konventionen om Persistent
Organic Pollutants) om håndtering af PCP-holdigt affald. PCP, er et stof som har været anvendt som
træbeskyttelsesmiddel og til imprægnering af tekstiler. PCP er akut giftigt og mistænkt for at være
kræftfremkaldende og er desuden meget giftigt for vandmiljøet.
Kommissionen har fremlagt forslaget til skriftlig afstemning i komitéen for tilpasning til
videnskabeligt og teknisk fremskridt og gennemførelse af direktiver om affald med frist den 20.
marts 2017.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil medføre en forbedring af beskyttelsesniveauet i
Danmark og i EU.
Regeringen er positivt indstillet over for, at der indføres fælles grænseværdier, der sikrer, at POP-
holdigt affald enten destrueres eller behandles miljømæssigt forsvarligt. Forslaget vil med
fastsættelse af fælleseuropæiske krav til affaldshåndtering sikre mere ensartede konkurrencevilkår
for virksomhederne i EU (i form af ens krav til affaldshåndtering), hvilket vurderes at være en fordel
for danske virksomheder.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 16. februar 2017 fremsendt forslag til ændring af bilag VI og V i POP
forordningen vedr. grænseværdier for håndtering af affald der indeholder PCP.
POP Forordningen har hjemmel i TEUF artikel 192. Forslaget har hjemmel i artikel 7, stk. 4, litra a),
artikel 7, stk. 5 og artikel 14 i POP forordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
850/2004 af 29. april 2004 om persistente organiske miljøgifte).
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Notat vedr rende POP forordningen, komitésag
1731742_0003.png
Kommissionen har fremlagt forslaget til skriftlig afstemning i komitéen for tilpasning til
videnskabeligt og teknisk fremskridt og gennemførelse af direktiver om affald med frist den 20 marts
2017.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådets
afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.
Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen efter, at
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet.
Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to
måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter, at Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag om at optage PCP i forordningens bilag IV med en EU grænseværdi
på 100 mg PCP pr. kg affald. Forordningens bilag IV oplister de stoffer, der er omfattet af
forordningens bestemmelser om affaldshåndtering. Kommissionen foreslår endvidere en EU
grænseværdi på 1.000 mg PCP pr. kg affald i forordningens bilag V om destruktion og anden
miljømæssig forsvarlig håndtering af affald end destruktion.
Kommissionens forslag indebærer, at der kommer fælles EU grænseværdier for, hvornår der skal ske
en destruktion af affald med indhold af PCP og, hvornår anden miljømæssig forsvarlige behandling
end destruktion vil kunne benyttes.
POP forordningen gennemfører de forpligtelser i EU-lovgivningen, der er indeholdt i den
globale
aftale
om Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (Persistent
Organic Polluters
POP)
og den
regionale aftale
om POP-protokollen (region: UN-ECE) om grænseoverskridende
luftforurening over store afstande. Det blev på partskonferencen under POP konventionen i maj 2015
besluttet at opliste PCP som et POP stof.
Der er på globalt plan enighed, om at POP-stoffer, herunder PCP, er blandt de mest problematiske og
uønskede stoffer vi har. POP-stoffer er karakteriseret ved deres giftige egenskaber, ved at de nedbrydes
meget langsomt i naturen og ophobes i levende organismer samt ved at de kan transporteres over
lange afstande via luft- og vandstrømme, således at de kan findes i miljøet langt væk fra de oprindelige
kilder, fx i de arktiske områder.
POP-Forordningens
overordnede formål er, hvor det er muligt, at
standse udslip af POP-stoffer til miljøet. Forordningen forbyder eller begrænser markedsføringen af de
stoffer, der er omfattet af forordningen, og den sætter betingelser for fremstilling, anvendelse og
affaldshåndtering for POP-stofferne som beskrevet i forordningens bilag.
Grænseværdierne fastlagt på forordningens bilag IV og V er bestemmende for, hvordan affald, som
indeholder POP-stoffer, skal håndteres. Som hovedregel skal POP-stofferne ifølge forordningen
destrueres, og producenter og indehavere af affald skal gøre enhver rimelig indsats for, hvor det er
muligt, at undgå forurening af affald med de POP-stoffer, der er opført på forordningens bilag IV.
Indeholder affald POP-stoffer i koncentrationer under den grænseværdi, som er fastlagt på bilag IV
(den såkaldte lave grænseværdi) er der ikke krav om destruktion, hvorfor affaldet kan behandles på
anden vis – herunder nyttiggøres - i overensstemmelse med relevant lovgivning. Indeholder affald
POP-stoffer i koncentrationer på eller over den grænseværdi, som er fastlagt på bilag V (den såkaldte
høje grænseværdi), skal POP-stofferne i affaldet destrueres. En række specifikke typer affald opført på
bilag V, som f.eks. beton og slagger, der i lighed med de andre affaldstyper på bilag V, er svært
håndterbare i forbrændingsanlæg, kan endvidere deponeres under jorden i sikker klippegrund.
Indeholder de affaldstyper, der er opført på bilag V, POP-stoffer i en koncentration mellem den lave
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Notat vedr rende POP forordningen, komitésag
1731742_0004.png
grænseværdi på bilag IV og høje grænseværdi på bilag V, kan den relevante myndighed undtagelsesvis
tillade, at affaldet bortskaffes på anden vis end ved destruktion, på en af de måder der er anført på
bilag V. Det vil sige, at affaldet kan deponeres under jorden i sikker klippegrund eller deponeres på
anlæg for farligt affald, forudsat dette udgør den miljømæssigt foretrukne løsning. Hvis denne
mulighed benyttes, skal den relevante myndighed for hvert parti affald, underrette Kommissionen og
de øvrige medlemsstater.
PCP har været anvendt som træbeskyttelsesmiddel og til imprægnering af tekstiler. PCP er optaget på
Stockholmkonventionens bilag A, som vedrører forbud mod produktion og anvendelse af POP-stoffer.
Stockholmkonventionen tillader produktion af PCP til brug for imprægnering af telefonpæle, elmaster
og tværstivere og tillader brug af PCP imprægnerede telefonpæle, elmaster og tværstivere, forudsat at
disse er mærkede, så de let kan identificeres gennem hele deres livscyklus.
Kommissionen begrunder grænseværdien på 100 mg PCP pr. kg med at den vil sikre, at praktisk taget
al PCP i affald vil blive destrueret. Kommissionen begrunder grænseværdien på 1.000 mg PCP pr. kg
med, at den svarer til den eksisterende grænseværdi i EU’s kemikalieregulering, for hvor stor en andel
PCP må udgøre af andre stoffer eller i blandinger. Herudover angiver Kommissionen, at
grænseværdien er i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet, idet kritiske niveauer af PCP i
affald i direkte kontakt med jord m.v. er 5.000 mg pr. kg.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet vil få forelagt forslaget som led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU’s gældende reguleringsbeføjelser i kommende fælles-
skabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Grænseværdier for håndtering af affald, der indeholder PCP fastlægges i Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EF) nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte, som vil være direkte
gældende i dansk lov.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget præciserer kravene til, hvilke metoder til affaldshandling, der kan anvendes for affald, der er
forurenet med PCP. Det vurderes, at der ikke vil være behov for at ændre danske love eller
bekendtgørelser, da forslaget om grænseværdier for håndtering af affald, der indeholder PCP, vil være
direkte gældende i Danmark.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Fastlæggelse af grænseværdier for PCP i affald
vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regionerne eller kommunerne.
Erhvervsøkonomiske
1
og administrative konsekvenser:
1
Vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser er baseret på oplysninger fra: Survey of brominated flame
retardants, Environmental Projekt No. 1536, 214, Final Report, Study on waste related issues of newly listed POPs
and candidate POPs, 25 March 2011, (Update 13 April 2011)
Notat fra EU-kommissionen fremlagt på CA møde i Kommissionen 6. december 2016: ”Low POP content value for
pentachlorophenol and its salts and esters (PCP).
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Notat vedr rende POP forordningen, komitésag
1731742_0005.png
Grænseværdier for PCP i affald i POP-forordningens bilag IV og V, vurderes ikke at have væsentlige
erhvervsøkonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Anvendelse af PCP ophørte i mange medlemslande i 80-erne og 90-erne, men blev først forbudt i EU i
2008. Kommissionen estimerer, at der i 2017 er ca. 1,5 mio. tons PCP-holdige produkter i brug, og at
disse, med produkternes lange levetid (15 – 30 år), vil være i affaldsstrømmen en række år endnu.
I en undersøgelse af den hidtidige anvendelse af PCP i EU blev det estimeret, at 99,7 % af de
tilbageværende produkter/artikler med PCP, er PCP-imprægneret træ, der er anvendt udendørs, mens
de resterende 0,3% er tekstiler til udendørsbrug, som telte, presenninger m.v., hvoraf størstedelen er
tekstiler, der er blevet anvendt i militæret.
Den gennemsnitlige koncentration af PCP i træ er ifølge Kommissionen 625 mg/kg og i tekstiler
25.000 mg/kg.
Kommissionen tilkendegiver, at PCP bliver destrueret på forbrændingsanlæg, der opererer ved
temperaturer på over 800
o
C.
Det har siden 1978 været forbudt at anvende PCP til fremstilling af træbeskyttelsesmidler i Danmark,
og der blev i 1978 fastsat en grænseværdi for, hvor meget PCP kemiske stoffer og produkter måtte
indeholde. I 1996 nedsatte Danmark grænseværdien til 1000 mg PCP pr. kg, og der blev indført et
forbud mod at importere, sælge, eksportere og bruge varer, som indeholder 5 mg PCP pr. kg eller
derover.
Af en dansk undersøgelse fra 2004 fremgår det, at PCP har været anvendt til træbeskyttelse i Danmark
fra begyndelsen af 1950-erne og at anvendelsen ophørte i 1978. Stort set alle træbeskyttelsesmidler,
der blev anvendt i Danmark indeholdt PCP. PCP-holdige træbeskyttelsesmidler blev anvendt som
grundere og til overfladebehandlinger. Det er estimeret, at der samlet er anvendt 3.900 tons PCP i
Danmark, og at der i 2004 resterede 430 tons PCP i imprægneret træ. Under en række
forudsætninger, er det beregnet, at det svarer til, at der i 2004 resterede i alt ca. 1,2 mio. tons PCP-
imprægneret træ i Danmark. Den resteren mængde af PCP imprægneret træ, må forventes at være
væsentligt mindre i 2017, da det er næsten 40 år siden at anvendelsen af PCP, som
træbeskyttelsesmiddel blev forbudt i Danmark, og da levetiden for PCP imprægneret træ ifølge
Kommissionen ligger i intervallet 15 – 30 år og ifølge et dansk estimat intervallet 10 – 40 år.
Baseret på oplysninger i undersøgelsen fra 2004 kan det beregnes, at koncentrationen af PCP i det
behandlede træ oprindeligt har været i størrelsesordenen 700 – 950 mg PCP/kg, hvilket stemmer godt
overens med Kommissionens estimat på en nuværende gennemsnitlig koncentration på 625 mg
PCP/kg.
Da de øvrige anvendelser af PCP primært har været imprægnering af tekstiler, og da denne anvendelse
kun har tegnet sig for ca. 0,3 % af den samlede anvendelse af PCP, skønnes det, at affaldsmængderne
heraf i dag vil være helt ubetydelige.
På baggrund af ovenstående vurderes forslaget ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Det lægges til grund for vurderingen, at affald, der indeholder koncentrationer over en
grænseværdi på 100 mg PCP pr. kg, skal destrueres samt at PCP, ifølge kommissionens vurdering,
bliver destrueret ved forbrændingstemperaturer over 800
o
C. Konventionelle forbrændingsanlæg i EU
opnår typisk en forbrændingstemperatur på 850
o
C og er forsynet med røggasrensning, der hindrer
uacceptabel emission af dioxiner og furaner, som kan dannes ved forbrænding af chlorholdige
forbindelser som PCP.
Notat fra EU-kommissionen fremsendt 23. Januar 2017: “Incineration of PCP – Evidence from existing studies”.
Survey of Dioxin Emission from PCP-treated Wood, Environmental Project No 940 2004.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Notat vedr rende POP forordningen, komitésag
1731742_0006.png
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at ændre, hvordan PCP-holdigt træ bortskaffes i
Danmark. Forslaget skønnes at berøre beskyttelsesniveauet i EU, da det antages, at en række lande vil
skulle ændre deres håndtering af PCP-imprægneret træ for at opfylde destruktionskravet.
Da der er tale om et stof, der spredes globalt, vil en øget destruktion af PCP-holdigt træ i EU’s
Medlemslande, medfører en forbedring af beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget og nærværende notat om forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget, hvor der alene
er indkommet bemærkning fra 3F, som ”støtter den foreslåede danske indstilling”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
10. Regeringens holdning
Det forventes at en række lande vil kunne støtte de foreslåede grænseværdier
Der er på globalt plan enighed om at POP-stoffer, herunder PCP, er blandt de mest problematiske og
uønskede stoffer vi har og at det er vigtigt, at stofferne håndteres i affaldsstrømmen, så de så vidt
muligt fjernes fra miljøet.
Det er regeringens holdning, at miljøet beskyttes bedst muligt ved, at der bliver etableret
grænseværdier for PCP som sikrer, at POP-holdigt affald enten destrueres eller på anden vis behandles
miljømæssigt forsvarligt.
Regeringens støtter derfor Kommissionens forslag, om at indføre en grænseværdi på POP-
forordningens bilag IV på 100 mg PCP/kg og grænseværdi på 1000 mg PCP/kg på forordningens bilag
V.
Disse grænseværdier vil sikre at PCP, der har været anvendt til imprægnering af træ, bliver destrueret,
når træet bliver til affald.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5