Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 297
Offentligt
1731045_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. marts 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering orienterende notat om Miljø- og Fødevareministeriets tiltag
vedrørende forslag til fiskeriforslag til fiskeriforanstaltninger i en række havstrategiområder og et Natura
2000 område i Kattegat.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Orienterende notat om fiskeriforanstaltninger i havstrategiområder og Natura 2000 i Kattegat
1731045_0002.png
ORIENTERENDE NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Miljø- og Fødevareministeriets tiltag vedrørende forslag til fiskeriforslag til
fiskeriforanstaltninger i en række havstrategiområder og et Natura 2000 område i
Kattegat
I foråret 2016 besluttede den daværende regering at udpege seks beskyttede områder i Kattegat i
medfør af havstrategidirektivet
1
. Miljø- og Fødevareministeriet har på denne baggrund udarbejdet
forslag til fiskeriforanstaltninger til beskyttelse af sårbare bundhabitater med blød bund på dybder
over 20 meter i dansk farvand i Kattegat.
Den reformerede fælles fiskeripolitik lægger op til et øget regionalt samarbejde mellem
medlemsstaterne. De overordnede rammer indgår i den nye grundforordning for fiskeripolitikken (EU
1380/2013). De forslag til fiskeriforanstaltninger, som eksempelvis Danmark tager initiativ til med
henblik på overholdelse af forpligtelserne i Unionens miljølovgivning (havstrategidirektivet og Natura
2000), skal således koordineres regionalt og fremsendes i form af ’fælles henstillinger’ til
Kommissionen. De fælles henstillinger danner grundlag for Kommissionens efterfølgende vedtagelse
af de omfattede fiskeriforanstaltninger gennem en delegeret retsakt. I det konkrete tilfælde er
Danmark initiativtager og ansvarlig for gennemførelse af processen i forhold til berørte nabostater mv.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets ansvar i relation til fiskeri at sikre de nødvendige
beskyttelseshensyn, som de udlagte havstrategiområder og Natura 2000 områder er udpeget for at
tilgodese. I relation til havstrategiområder er det beskyttelsen af sårbare arter, hjemmehørende på den
dybe bløde havbund i Kattegat, der er hovedformålet. For Natura 2000 området drejer det sig om
beskyttelse af revstrukturer mod ødelæggelse som følge af fysiske forstyrrelser, som eksempelvis
fiskeri med bestemte redskaber. I det konkrete forslag, er det valgt at integrere den planlagte
beskyttelse af Natura 2000 området ”Kims Top og Den Kinesiske Mur” med den planlagte beskyttelse
af havstrategiområderne, da områderne ligger i umiddelbar tilknytning til hinanden. Beskyttelsen af
revstrukturerne i Natura 2000 området følger de principper, der tidligere er besluttet for denne
beskyttelse.
Miljø- og Fødevareministeriet har således udarbejdet et samlet forslag til fiskeriforanstaltninger i en
række områder, hvor Sverige og Tyskland ud over Danmark har fiskerirettigheder. Dette tiltag
supplerer den beskyttelse af en række Natura 2000 områder, som tidligere er iværksat i Kattegat. Der
er tidligere fremsendt notater til Folketingets Europaudvalg om disse foranstaltninger.
Placering af havstrategiområderne og Natura 2000 området Kims Top og Den Kinesiske Mur
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 56/2008 af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategirammedirektivet).
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Orienterende notat om fiskeriforanstaltninger i havstrategiområder og Natura 2000 i Kattegat
1731045_0003.png
Udgangspunktet for beskyttelsesforanstaltningerne i forhold til den dybe bløde havbund i Kattegat er
et havbunds-sedimentkort, der er udarbejdet af GEUS. Registreringer af sårbar bundfauna i
havstrategiområderne er et samlet resultat af undersøgelser foretaget af Miljøstyrelsen, Orbicon og
Oceana. Grundlaget for beskyttelsen i Natura 2000 området er Miljøstyrelsens kortlægning af marine
naturtyper og de i Natura 2000 planerne angivne trusler og hertil tilhørende indsatsprogrammer.
De foreslåede fiskeriforanstaltninger, som skal drøftes med svenske og tyske fiskeri- og
miljømyndigheder, omfatter forbud mod anvendelse af bundslæbende redskaber i hele
havstrategiområdernes udbredelse, og i Natura 2000 området arealer kortlagt som stenrev inklusiv
den omkring liggende bufferzone (sikkerhedszone).
DTU Aqua har for Miljø- og Fødevareministeriet analyseret fiskerimønstret i de seks
havstrategiområder og i Natura 2000 området ”Kims Top og Den Kinesiske Mur” (for perioden 2011-
2015), som forslagene omfatter. Analyserne tager udgangspunkt i det fiskeri med bundslæbende
redskaber, som udøves af fartøjer over 12 meter. Analyserne er udarbejdet af DTU Aqua. Opgørelserne
omfatter således ikke fiskeri for fartøjer under 12 meter. Fiskeriet fra disse fartøjer udgør dog kun en
mindre del af de samlede fangstværdier i Kattegat (ca. 5 %). Det antages, at disse fartøjer har
nogenlunde det samme fiskerimønster som fartøjer over 12 meter.
Opgørelserne omfatter de områder, hvor det ifølge forslaget vil blive forbudt at anvende bundslæbende
redskaber. Det vil sige i alle havstrategiområderne og på revene og i bufferzonen i Natura 2000
området. De samlede registrerede landinger med bundslæbende redskaber i områderne kan opgøres til
gennemsnitligt ca. 631.000 kr. årligt (2011-2015). I dette tal indgår også fangster af brisling med
bundslæbende redskaber. Det vurderes, at brisling i vid udstrækning kan fiskes med flydetrawl.
Fratrækkes de registrerede fangster af brisling i områderne, kan de registrerede landinger fra alle
områderne beregnes til ca. 152.000 kr. årligt i gennemsnit for perioden. Beregningerne af
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Orienterende notat om fiskeriforanstaltninger i havstrategiområder og Natura 2000 i Kattegat
landingsværdierne fra områderne skal ses i forhold til at de samlede landingsværdier fra Kattegat
fanget med bundslæbende redskaber udgør ca. 100. mio. kr. i gennemsnit pr. år i perioden.
Der er i forbindelse med udformningen af forslaget til udpegning af havstrategiområder gennemført en
række aktiviteter med inddragelse af relevante interessenter. Der er således afholdt fælles
interessentmøder i Havforum og i Havstrategiforum og der har været afholdt en workshop med bred
deltagelse fra de grønne organisationer og fiskeriets organisationer. I løbet af processen har der
løbende været en dialog med Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO), der har
bidraget med supplerende fiskeridata om fiskeriaktiviteter i Kattegat, ligesom de grønne NGO’er har
været inddraget. Samme forhold gør sig gældende for Natura 2000 beskyttelsen, hvor samtlige
interessenter har været direkte involveret via ministeriets Natura 2000 Dialogforum.
Forslaget til beskyttede områder (havstrategiområder) i Kattegat var i offentlig national samt
nabostatslig høring fra januar 2015 til april 2015. Den endelige beslutning om udpegningerne blev
offentliggjort den 9. maj 2016.
Miljø- og Fødevareministeriet planlægger at invitere samtlige medlemsstater omkring Nordsøen til
opstartsmøde i København, forventeligt i marts 2017 i overensstemmelse med de i den reformerede
fælles fiskeripolitik fastsatte retningslinjer for regional proces for forslag til fiskeriregulering, hvor
flere medlemsstater har direkte forvaltningsmæssige interesser. På det regionale møde vil Miljø- og
Fødevareministeriet præsentere de danske forslag til fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af den
bløde havbund i seks områder og revstrukturerne i Natura 2000 området Kims Top og Den Kinesiske
Mur, alle beliggende i Kattegat. Der vil blive nedsat en teknisk arbejdsgruppe med deltagelse af
Danmark (initiativtagende medlemsstat), Sverige og Tyskland (medlemsstater med direkte
forvaltningsmæssig interesse), som har til opdrag at udforme de endelige reguleringsforslag, der i form
af fælles henstilling skal sendes til Kommissionen.
Den fælles henstilling danner grundlag for Kommissionens efterfølgende vedtagelse af de omfattede
fiskeriforanstaltninger gennem en delegeret retsakt. Når der tegner sig et klart billede af udkast til
fælles henstilling, foretages på det foreliggende grundlag en forelæggelse af udkastet til fælles
henstilling (Kommissionens forventede forslag til delegeret retsakt) for Folketinget efter høring af § 5-
udvalget (fiskeri) i henhold til de almindelige nationale EU procedurer. De Rådgivende Råd, som
består af repræsentanter fra industrien samt andre interessegrupper, høres i overensstemmelse med
rammerne for udarbejdelse af fælles henstillinger.
3