Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 291
Offentligt
1730072_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 7. marts 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af ammoniumdichromat som fotosensibilisator til fremstillingen af mikrokom-
ponenter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag).
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 16-17. marts 2017.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag, om at der gives godkendelse med krav om yderli-
gere målinger i arbejdsmiljøet, men vil dog arbejde for, at tidsfristen for fornyet vurdering nedsættes til 7 år
fra solnedsgangsdatoen, dvs. til d. 21. september 2024.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Notat om ammoniumdichromat, REACH - komitésag
1730072_0002.png
KemikalierDen 6. marts 2017
MFVM 232
NOTAT til folketingets Europaudvalg og Miljø- og fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
ammoniumdichromat som fotosensibilisator til fremstillingen af mikrokomponenter i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet ammoniumdichromat som fotosensibilisator til fremstillingen af mikrokomponenter i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den tyske
virksomhed Micrometal GmbH tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH,
fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra ”solnedgangsdatoen” d. 29. september 2017.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 16-17. marts 2017.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet i mængder på 200-300 kg pr år, hvor der ikke
findes egnede alternativer. Selv om Kemikalieagenturets komitéer vurderer, at ansøgningen er
mangelfuld, og at de eksisterende risikohåndteringsforanstaltninger derfor ikke er tilstrækkelig til at
beskyttet arbejdstagere, er den beregnede koncentration i arbejdsmiljøet dog lavere end den gæl-
dende danske grænseværdi. Kommissionen foreslår endvidere, at ansøgeren skal gennemføre perio-
diske målinger af chrom i arbejdsmiljøet og i spildevand med henblik på opdatering af risikohåndte-
ringsforanstaltninger. Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag, om at der gives
godkendelse med krav om yderligere målinger i arbejdsmiljøet, men vil dog arbejde for, at tidsfri-
sten for fornyet vurdering nedsættes til 7 år fra solnedsgangsdatoen, dvs. til d. 21. september 2024.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Notat om ammoniumdichromat, REACH - komitésag
1730072_0003.png
Baggrund
Kommissionen har den 24. februar 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstem-
ning på REACH-komiteens møde den 17. marts 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til REACH-
forordningen træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Micrometal
GmbH om godkendelse til fortsat at anvende ammoniumdichromat i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Micrometal GmbH fra Tyskland om fortsat
anvendelse af op til 0,3 tons om året af ammoniumdichromat:
1.
Til anvendelse som fotosensibilisator til fremstillingen af mikrokomponenter
Micrometal GmbH fremsendte den 9. december 2015 ansøgning om godkendelse af ammonium-
dichromat til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Notat om ammoniumdichromat, REACH - komitésag
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 19. september 2016 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at data er utilstrækkelige til at kunne
vurdere risici, og at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er
beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for
arbejdstagere. Udvalget konkluderede desuden, at risikohåndteringsforanstaltninger er
passende og effektive til at begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet. På
baggrund heraf anbefalede udvalget derfor en række betingelser for en godkendelse.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at de socioøkonomiske fordele meget tydeligt opvejer de risici for menneskers
sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af de relativt lave samfundsøkonomske omkostninger, der beregnet for risikoen ved forsat
anvendelse af stoffet, manglen på egnede alternativer samt ansøgers påvisning af at fordelene ved fort-
sat anvendelse opvejer risikoen med en signifikant margen, anbefaler Kommissionen, at der gives en
godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til den 29. sep-
tember 2029 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsæt-
ning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram omfattende årlige må-
linger i arbejdsmiljøet og spildevand, og ud fra resultaterne heraf gennemgår og i fornødent omfang
opdaterer risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Notat om ammoniumdichromat, REACH - komitésag
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 2. – 6. marts 2017, og der er ikke modtaget
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på bilag XIV i REACH, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
fotosensibilisator til fremstillingen af mikrokomponenter i en årlig mængde på op til 0,3 tons, hvor det
er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På
baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold ikke er tilstrækkelige og effektive
til begrænsning af risici for arbejdstagere, men at de er tilstrækkelige til at begrænse risici for den ge-
nerelle befolkning via miljøet. RAC har dog anført, at der er mangler i risikovurderingen. Kemikalie-
agenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og
forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives med en frist for fornyet vurdering
på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning
om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal udvikle og implementere en strategi for overvågning af
chrom (som er den kræftfremkaldende komponent i ammoniumdichromat) i arbejdsmiljøet mindst en
gang årligt og ligeledes implementere en overvågningsstrategi for spildevand. Resultaterne herfra skal
anvendes til jævnligt at gennemgå, om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
effektive samt i fornødent omfang opdatere disse.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i
arbejdsmiljøet (< 0,14 µg/m
3
) lavere end den gældende danske grænseværdi for arbejdsmiljøet på 5
µg/m
3
. Regeringen noterer sig dog, at RAC udtaler, at der er behov for bedre dokumentation for ek-
sponering og risici, og finder derfor, at fristen for fornyet vurdering bør være kortere end 12 år.
4