Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 290
Offentligt
1730066_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 7. marts 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som oxidationsmiddel og hærder ved fremstilling af farvet rust-
frit stål i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 16-17. marts 2017.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 290: Notat om chromtrioxid, REACH - komitésag
1730066_0002.png
KemikalierDen 6. marts 2017
MFVM 233
NOTAT til folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid som oxidationsmiddel og hærder ved fremstilling af farvet rustfrit stål i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid som oxidationsmiddel og hærder ved fremstilling af farvet rustfrit stål i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den briti-
ske virksomhed Rimex Metals (UK) Ltd tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 10 år fra ”solnedgangsdatoen” d. 21. september
2017.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 16-17. marts 2017.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor ansøger har godtgjort, at virksomheden
sandsynligvis kan udvikles egnede alternativer i løbet de næste 10 år. Ansøgeren har desuden de-
monstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejds-
tagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i ar-
bejdsmiljøet er lavere end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi. Regeringen kan derfor tilslutte
sig Kommissionens forslag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 24. marts 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstem-
ning på REACH-komiteens møde den 16. - 17. marts 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 290: Notat om chromtrioxid, REACH - komitésag
1730066_0003.png
REACH-forordningen træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Ri-
mex Metals (UK) Ltd om godkendelse til fortsat at anvende chromtrioxid i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Rimex Metals (UK) Ltd fra Storbritannien
om fortsat anvendelse af op til 100 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse som oxidationsmiddel og hærder ved fremstilling af farvet rustfrit stål
Rimex Metals (UK) Ltd fremsendte den 10. december 2015 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid
til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 20. september 2016 har afgivet følgende udtalelser:
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 290: Notat om chromtrioxid, REACH - komitésag
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er
passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle
befolkning via miljøet, forudsat at disse implementeres som beskrevet i ansøgningen og
komplementeres med yderligere betingelser og overvågningsaktiviteter.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der, som ønsket af ansøger, gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 10 år fra sol-
nedgangsdatoen frem til den 21. september 2027 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af
anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskre-
vet. Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvåg-
ningssprogram omfattende årlige målinger af arbejdstagernes udsættelse som chrom (VI) og af udled-
ningen af chrom (VI) til omgivelserne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes som chrom (VI) i de færdige produkter.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 290: Notat om chromtrioxid, REACH - komitésag
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 2. – 6. marts 2017, og der er ikke modtaget
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
oxidationsmiddel og hærder ved fremstilling af farvet rustfrit stål i en årlig mængde på op til 100 tons,
hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomiske gennem-
førlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konklude-
ret, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af
risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, men RAC har dog anført, at der er
mangler i risikovurderingen. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden kon-
kluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af an-
søgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen
gives for en periode på 10 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens
forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal udvikle og implementere en strategi
for overvågning af arbejdstagernes udsættelse for chrom (VI) samt udledningen af chrom (VI) til om-
givelserne, og at resultaterne herfra anvendes til at vurdere og i givet fald opdatere risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH, om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav, samt de yderligere krav til overvågning med henblik på opdatering
af risikohåndteringsforanstaltninger, som fremgår af godkendelsen. Herudover er den beregnede mak-
simale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (0,4 µg/m
3
) lavere end den gældende danske grænse-
værdi for arbejdsmiljøet på 5 µg/m
3
.
4