Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 42
1060 København K
Kopi til Folketingets forsvarsudvalg og miljøudvalg
1. marts 2017
3.H.1.1
Kære Claus Hjort Frederiksen
Danske Maritime vil gerne anmode om en samtale med dig på et tidspunkt, som passer
dig. Dels med henblik på at orientere om Danske Maritimes medlemsvirksomheder og
vores gode samarbejde med Søværnet, herunder ’open for business’ programmet, dels
for at drøfte aktuelle emner.
Danske Maritime har fulgt udbuddet af rammeaftale om vedligeholdelse af hjemmevær-
nets fartøjer blandt andet i lyset af den mangeårige debat om, hvorvidt Danmark har en
pligt til at sende Søværnets skibe i EU-udbud. Vi har ikke ændret opfattelse i sagen, men
har noteret os, at den praksis, der anvendes, medfører mange ulemper både for vore
medlemmer og for Søværnet.
Udbuddet af hjemmeværnsskibene er stærkt forsinket, idet den tidligere rammeaftale
udløb for ca. et år siden. Forsinkelsen skyldes, så vidt vi kan skønne, alene de politiske
problemer omkring udbudsprocessen. Vi frygter, at det aktuelle udbud ses mere i lyset
af denne debat, end med en rent saglig og forsvarsmæssig tilgang.
I den konkrete sag er der udbudt en fireårig rammeaftale om vedligeholdelse af marine-
hjemmeværnets skibe (MHV 800, MHV 850 og MHV 900-klassen). I den forbindelse er
vi blevet opmærksomme på, at miljøgodkendelsen for et af de bydende værfter ikke sy-
nes at svare til det arbejde, der skal udføres under udbuddet. Vi er vidende om, at der
verserer en sag for klagenævnet, i hvilken dette aspekt indgår, men vi er ikke part i denne
sag og har som brancheorganisation stor interesse i, at alle de relevante regler på om-
rådet følges. Vi har derfor opfordret Søværnet til ikke at indgå en aftale om vedligehol-
delse af skibe med en virksomhed, der ikke er godkendt som listevirksomhed ”Stålskibs-
værfter og flydedokke”.
Vi har ikke modtaget nogen reaktion fra Søværnet på denne henvendelse, formentlig
netop fordi der er et igangværende udbud og en klagesag, men vi anser det for et alvorligt
principielt problem, hvis staten modtager og behandler tilbud fra virksomheder, der ikke
på tilbudstidspunktet har de fornødne tilladelser.
Vi mener at vide, at den pågældende virksomhed har tilladelser, der gør det muligt for
virksomheden at udføre værftsarbejder også på stålskibe og herunder foretage såvel
sandblæsning som sprøjtemaling, men de miljøgodkendelser, vi har kendskab til, er givet
under en forudsætning om, at dette sker i begrænset omfang med kun op til 50 timers
sandblæsning årligt, hvilket langt fra er tilstrækkeligt til at gennemføre arbejdet under
udbuddet. Det fremgår tillige af miljøtilladelserne (og af loven), at virksomhedens drift
ikke uden godkendelse må udvides eller ændres på en måde, der indebærer forøget
Danske Maritime
www.danskemaritime.dk
Symfonivej 18
2730 Herlev
Tlf.: 33 13 24 16
CVR-nr. 25 71 66 12
Rue du Cornet 79
1040 Bruxelles
Tlf. +32 22 30 69 34