Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 282
Offentligt
1729562_0001.png
Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 42
1060 København K
Kopi til Folketingets forsvarsudvalg og miljøudvalg
1. marts 2017
3.H.1.1
Kære Claus Hjort Frederiksen
Danske Maritime vil gerne anmode om en samtale med dig på et tidspunkt, som passer
dig. Dels med henblik på at orientere om Danske Maritimes medlemsvirksomheder og
vores gode samarbejde med Søværnet, herunder ’open for business’ programmet, dels
for at drøfte aktuelle emner.
Danske Maritime har fulgt udbuddet af rammeaftale om vedligeholdelse af hjemmevær-
nets fartøjer blandt andet i lyset af den mangeårige debat om, hvorvidt Danmark har en
pligt til at sende Søværnets skibe i EU-udbud. Vi har ikke ændret opfattelse i sagen, men
har noteret os, at den praksis, der anvendes, medfører mange ulemper både for vore
medlemmer og for Søværnet.
Udbuddet af hjemmeværnsskibene er stærkt forsinket, idet den tidligere rammeaftale
udløb for ca. et år siden. Forsinkelsen skyldes, så vidt vi kan skønne, alene de politiske
problemer omkring udbudsprocessen. Vi frygter, at det aktuelle udbud ses mere i lyset
af denne debat, end med en rent saglig og forsvarsmæssig tilgang.
I den konkrete sag er der udbudt en fireårig rammeaftale om vedligeholdelse af marine-
hjemmeværnets skibe (MHV 800, MHV 850 og MHV 900-klassen). I den forbindelse er
vi blevet opmærksomme på, at miljøgodkendelsen for et af de bydende værfter ikke sy-
nes at svare til det arbejde, der skal udføres under udbuddet. Vi er vidende om, at der
verserer en sag for klagenævnet, i hvilken dette aspekt indgår, men vi er ikke part i denne
sag og har som brancheorganisation stor interesse i, at alle de relevante regler på om-
rådet følges. Vi har derfor opfordret Søværnet til ikke at indgå en aftale om vedligehol-
delse af skibe med en virksomhed, der ikke er godkendt som listevirksomhed ”Stålskibs-
værfter og flydedokke”.
Vi har ikke modtaget nogen reaktion fra Søværnet på denne henvendelse, formentlig
netop fordi der er et igangværende udbud og en klagesag, men vi anser det for et alvorligt
principielt problem, hvis staten modtager og behandler tilbud fra virksomheder, der ikke
på tilbudstidspunktet har de fornødne tilladelser.
Vi mener at vide, at den pågældende virksomhed har tilladelser, der gør det muligt for
virksomheden at udføre værftsarbejder også på stålskibe og herunder foretage såvel
sandblæsning som sprøjtemaling, men de miljøgodkendelser, vi har kendskab til, er givet
under en forudsætning om, at dette sker i begrænset omfang med kun op til 50 timers
sandblæsning årligt, hvilket langt fra er tilstrækkeligt til at gennemføre arbejdet under
udbuddet. Det fremgår tillige af miljøtilladelserne (og af loven), at virksomhedens drift
ikke uden godkendelse må udvides eller ændres på en måde, der indebærer forøget
Danske Maritime
[email protected]
www.danskemaritime.dk
Symfonivej 18
2730 Herlev
Tlf.: 33 13 24 16
CVR-nr. 25 71 66 12
Rue du Cornet 79
1040 Bruxelles
Tlf. +32 22 30 69 34
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 282: Kopi af brev fra Danske Maritime til forsvarsministeren om statens aftaler med listevirksomheder
1729562_0002.png
eller anden forurening. Da virksomheden ikke er godkendt som listevirksomhed ”Stål-
skibsværfter og flydedokke”, men som producent af plastvarer, er der formentlig aspekter
af værftsarbejde, der ikke er taget stilling til i miljøgodkendelsen.
Hvis Søværnet indgår en flerårig kontrakt ud fra en forventning om, at virksomheden
senere vil kunne skaffe sig de nødvendige tilladelser, vil dette udgøre en alvorlig forvrid-
ning af konkurrencen i forhold til de værfter, der har opnået tilladelser, inden de afgav
tilbud. Det vil lægge et urimeligt pres på de lokale myndigheder, hvis de anmodes om at
godkende en listevirksomhed på baggrund af en allerede indgået kontrakt med forsvaret.
Det er muligvis også i strid med udbudsreglerne at indgå en sådan aftale, hvilket klage-
sagen sikkert vil afklare, men det er jo ikke forsvarligt, hvis staten ikke sikrer, at dens
leverandører opfylder landets love og har de fornødne godkendelser. Dette fremgår da
også af Miljøbeskyttelseslovens § 6: ”Offentlige myndigheder skal virke for lovens formål
ved anlæg og drift af offentlige virksomheder samt ved indkøb og forbrug.” Miljøbeskyt-
telsesloven kapitel 5 beskriver, hvorledes man skal forholde sig med de såkaldte ’liste-
virksomheder’ og det bør ikke være muligt at omgå disse regler ved at lade én type
listevirksomhed
(D 207. Virksomheder, der fremstiller produkter ved sintring af fluorplast, pres-
sestøbning eller fiberarmering af hærdeplast med et forbrug af plastmateriale på mere end 100 kg
pr. dag.)
afgive tilbud og levere til staten som en helt anden type virksomhed
(A 204. Stål-
skibsværfter og flydedokke).
Vi mener ikke, at man, fordi en sådan aftale måske også er strid med udbudsreglerne,
bør undlade at tage stilling til spørgsmålet.
Vi vil derfor opfordre dig som minister til at bekræfte, at Søværnet ikke vil indgå en aftale
om vedligeholdelse af hjemmeværnsfartøjerne med en virksomhed, hvis miljøgodken-
delse ikke er tilstrækkelig, og hvis godkendelse som listevirksomhed ikke er den rette.
Hvis ikke klagenævnet træffer anden afgørelse, vil Søværnet kunne indgå aftalen den
10. marts 2017.
Med venlig hilsen
DANSKE MARITIME
Jenny N. Braat
adm. dir.